ԱՄՆ-ի պետքարտուղար Էնթոնի Բլինքենը հեռախոսազրույց է ունեցել Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևի հետ։ Վերջինս փորձել է հավաստիացնել, որ Ադրբեջանի ջանքերի շնորհիվ տարածաշրջանում նոր իրողություններ են ի հայտ եկել, և որ Հայաստանի ու Ադրբեջանի միջև խաղաղության պայմանագրի նախաձեռնողը հենց Բաքուն է: Ալիևը դարձյալ պնդել է Հայաստանի Սահմանադրությունը փոխելու և ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի գործունեությունը դադարեցնելու մասին իր պահանջները։               
 

«ԻՄ ՀԻՄՆԱԿԱՆ ԱՌԱՔԵԼՈՒԹՅՈՒՆԸ ԿՈՄԻՏԱՍԻ ՍՈՎՈՐԵՑՐԱԾ ՃԱՆԱՊԱՐՀՈՎ ՔԱՅԼԵԼԸ, ԿՈՄԻՏԱՍԻ ՊԱՏԳԱՄՆԵՐԻՆ ՀԵՏԵՎԵԼՆ Է»

«ԻՄ ՀԻՄՆԱԿԱՆ ԱՌԱՔԵԼՈՒԹՅՈՒՆԸ ԿՈՄԻՏԱՍԻ ՍՈՎՈՐԵՑՐԱԾ   ՃԱՆԱՊԱՐՀՈՎ ՔԱՅԼԵԼԸ, ԿՈՄԻՏԱՍԻ ՊԱՏԳԱՄՆԵՐԻՆ ՀԵՏԵՎԵԼՆ Է»
20.01.2012 | 00:00

և ոչ միայն մշակույթի մասին

«Իրատես de facto»-ն զրույցի է հրավիրել ՀՀ արվեստի վաստակավոր գործիչ, «Շարական» համույթի գեղարվեստական ղեկավար ԴԱՆԻԵԼ ԵՐԱԺԻՇՏԻՆ: Գուցե թե շատերին կմտահոգի այս զրույցը, բայց և ցանկանում ենք հավատալ, որ յուրաքանչյուր տեղին մտահոգության կարող են հետևել անհրաժեշտ խելամիտ քայլ և առկա խնդրի բարեհաջող հանգուցալուծում: Այս հավատով և սպասումով ենք պատրաստել «Եվ ոչ միայն մշակույթի մասին» խորագրի հերթական հրապարակումը, որը, մտահոգության պատճառ դառնալուց առաջ և հետո, պարզապես իմաստուն զրույց է մեզ հետ և մեր շուրջը կատարվողի մասին:

«ԵԹԵ ՄԵԾԱՀԱՐՈՒՍՏՆԵՐԸ ՏԱՐՎԱ ՄԵՋ ՄԵԿ ԱՆԳԱՄ ՊԱՀՔ ՊԱՀԵՆ, ՀԱՅԱՍՏԱՆՈՒՄ ԱՂՔԱՏՈՒԹՅՈՒՆԸ ԿՎԵՐԱՆԱ»
-Մաեստրո, հնագույն երաժշտության «Շարական» համույթն իր երկարամյա գոյության ընթացքում այդպես էլ չի արժանացել համապատասխան պետական կառույցների բավարար ուշադրությանը և չունի պետական կարգավիճակ: Չնայած առկա դժվար իրավիճակներին` այն շարունակելո՞ւ է ապրել:
-Դա նույնն է, որ հարցնեք, թե ես շարունակելո՞ւ եմ ապրել: Ես, իհարկե, դժվարանում եմ ասել` այո, որովհետև Աստծու կամոք է վճռվում ամեն բան: Պիտի ապրենք «այնքանով` որքանով»: Եթե ստեղծագործում ենք, ուրեմն ապրում ենք: Եվ` հակառակը:
-Փաստորեն, մենք խորհրդային տարիներին աթեիստ էինք ձևանում, բայց իրականում աթեիստ չէինք. համենայն դեպս, հոգևոր երաժշտության «Շարական» համույթ ունեինք` պետական հոգածության ներքո: Իսկ հիմա հավատացյալ ենք ձևանում, բայց իրականում հավատացյալ չենք, հոգևոր արժեքների կրող չենք, «Շարականի» հանդեպ չենք ցուցաբերում անհրաժեշտ հոգածություն:
-Մի ստվար զանգված կա, որ հոգևոր կյանքով չի ապրում, բայց, ցավոք, ունի իր ձեռքում հզոր լծակներ: Այդպիսիք եղանակ են ստեղծում: Եվ վատ եղանակ: Ամպամած:
-Տարեվերջին Ազգային ժողովում բավականին բուռն քննարկումներ էին ծավալվել պետական պաշտոնյաներին և ազգի «ընտրախավին» սպասարկող թիկնապահական ստվար խմբերը կրճատելու, որոշակի սահմանափակումներ մտցնելու վերաբերյալ: Չե՞ք ենթադրում, որ այս ձեռնարկումների արդյունքում զգալի խնայողություններ կարվեն և գուցե թե դրանք ուղղվեն մշակույթի ոլորտ, մասնավորապես ծառայեն «Շարականին» պետականորեն սատարելու նպատակին:
-Ես մի առիթով ասել եմ, որ եթե մեծահարուստները տարվա մեջ մեկ անգամ պահք պահեն, Հայաստանում աղքատությունը կվերանա: Նման մի բան էլ թիկնազորի կրճատման դեպքում կարող է պատահել:
-«Հայաստանը երգերում» ժողովածուի հրատարակման հարցում մեծ դերակատարություն է ունեցել ՀՀ ԱԺ պատգամավոր Անահիտ Բախշյանը: Նա չի՞ փորձում օգտագործել իր լծակները և զբաղվել «Շարականին» պետական կարգավիճակ տալու խնդրով:
-Անահիտ Բախշյանը ոչ թե սոսկ դերակատարություն է ունեցել «Հայաստանը երգերում» ժողովածուի հրատարակման հարցում, այլև հրատարակման ողջ ծախսը վերցրել է իր վրա: Նա մի քանի անգամ «գրոհել» է Ձեր նշած ուղղությամբ, բայց ապարդյուն: Հիանալի պատասխաններ են տվել նրան:
-Օրինա՞կ:
-Հիմնական ասելիքն այն է, որ միջոցներ չկան: Բայց 10-հոգանոց «Շարականին» մերժելուց հետո մի շարք բազմանդամ խմբեր են պետական կարգավիճակ ստացել: Ըստ որում` տարօրինակ կերպով են մոտեցել հարցին: Դա նույնն է, թե ունենաս, ասենք, քսան ֆուտբոլային թիմ և ոչ մի` շախմատային: Իսկ ֆուտբոլից անսամբլը տարբերվում է նաև նրանով, որ յուրաքանչյուր ելույթ միշտ հաղթանակ է։
-Ինչո՞վ է բացատրվում, որ այդքան խմբեր ստացան կարգավիճակ, իսկ դուք...
-Ճարպկությամբ, կոնյունկտուրայով, գուցե փոխշահավետությամբ: Որը հարմար է, այն են ընտրում: Զարմանալի բան ասեմ. մեր նորացված համույթը խորհրդային տարիներին պատկանում էր Հեռուստառադիոպետկոմին` մեծ հայրենասեր Ստեփան Պողոսյանի օրոք: Նաև «Ակունք» համույթն էր նրա օրոք գործում: Հետո եկավ Հենրիկ Հովհաննիսյանը: Շատ մեծ ասպարեզ տվեց մեզ: Հետո եկավ Արմեն Ամիրյանը, լավ սկսեց, բայց որոշ ժամանակ անց լուծարվեցին ռադիոյի գեղարվեստական կոլեկտիվները: Հետո մի քանի խումբ հետ վերցվեցին, բայց «Շարականը» և «Ակունքը» մնացին դրսում: Հետ վերցրին էստրադային-սիմֆոնիկ և ժողգործիքների նվագախմբերը և «Արևիկը»: Սա սիմպտոմատիկ երևույթ է: Այդ ժամանակաշրջանում պետք չէր երկու բան` հոգևորը և ազգային ակունքները: Սա արդեն խոսուն փաստ է, լակմուս: Սրանով կարելի է ստուգել հասարակության հոգեվիճակը: Գուցե մեր սպառող և սպառվող հասարակությանը պետք չե՞ն հոգևորը և ազգայինը:
-Չեմ կարծում, թե դրանք պետք չեն հասարակությանը: Ավելի ճիշտ պետք չեն այն մարդկանց, ովքեր զբաղեցնում են բարձր դիրքեր և որոշում, թե ինչպես ձևավորել իրենց ենթակա հասարակության ճաշակը: Այդպես չէ՞:
-Այո՛: Հասարակությունը կերտում են իրենց պատկերով և նմանությամբ, որ չտարբերվեն, աններդաշնակություն չառաջանա իրենց և հասարակության միջև:

«ՉԻ ԿԱՐԵԼԻ ԺԽՏԵԼ, ՈՐ ԹՈՒՐՔԵՐՆ ԱՌՆՉՈՒԹՅՈՒՆ ՈՒՆԵՆ ՀԱՅԿԱԿԱՆ ՀԱՐԻՍԱՅԻ ՀԵՏ. ԿՈՂՔԻՑ ՄԻ ՔԱՆԻ ԳԴԱԼ ԿԵՐԵԼ ԵՆ, ԷԼԻ՜»
-Անցյալ տարի ոչ նյութական մշակութային արժեքների ժառանգության ցանկում ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ն չգրանցեց հայկական աշուղական սիրավեպը և Վարդավառի տոնը, իսկ Թուրքիան կարողացավ հայկական կերակրատեսակ հարիսան բարեհաջող սեփականել և գրանցել այդ ցանկում: Չե՞ք կարծում, որ սա մեր կողմից ևս մի մեծ բացթողում է, որի մասին պետք է լրջորեն խորհել, ինչպես «Շարականի» պետական կարգավիճակ չունենալու մասին:
-Թուրքիան Մուսա լեռան հարիսան սեփականում է: Ի՞նչ ասես: Եթե այսպես շարունակվի, չպիտի զարմանաք, եթե մի օր էլ ասեն, թե շարականը հայկական չէ, ուղղակի հայերը դրանք փոխառել են: ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ում մի օր էլ «կապացուցվի», որ շարականը հայկական ֆենոմեն չէ, ինչպես որ հարիսան: Դե՜, չի կարելի ժխտել, որ թուրքերն առնչություն ունեն հայկական հարիսայի հետ. կողքից մի քանի գդալ կերել են, էլի՜:
-Իհարկե, մեր օրերում ուտողների դերակատարությունն ավելի ծանրակշիռ է, չէ՞, քան ուտելիքը հայթայթելու և պատրաստելու համար տքնողներինը:
-Հենց սա է ողբերգությունը: Եվ ես կցանկանայի շեշտադրել հետևյալ միտքը. հայրերն արարում են, որդիները` ավերում: Եվ երբ հայրերն արարում են, որդիները` ավերում, «շարականները» լուծարվում են: Հոգևորը պետության հիմքն է: Եթե խոսում ենք «Շարական» համույթի ճակատագրի մասին, դա չպետք է միայն առնչենք մշակույթի նախարարության հետ: Դա շատ ավելի խոր և վեր գնացող խնդիր է: Նեղացնել այս խնդիրը և տեղայնացնել միայն մշակույթի նախարարության, կոնսերվատորիայի կամ որևէ այլ կառույցի տիրույթներում, սխալ է: Եթե խնդիրն անհասցե է, ուրեմն վերաբերում է բոլորին, ամենաբարձր ատյաններին, երկրի համար պատասխանատու յուրաքանչյուրին:

«ԿՈՄՊՈԶԻՏՈՐԸ ՆԱ ՉԷ, ՈՎ ՍՏԵՂԾԱԳՈՐԾՈՒՄ Է, ԱՅԼ ՆԱ, ՈՎ ՉԻ ԿԱՐՈՂ ՉՍՏԵՂԾԱԳՈՐԾԵԼ»
-«Շարականը» ոչ միայն հոգևոր, ազգային երաժշտական գոհարներ ներկայացնելու ասպարեզ է, այլև կոնկրետ Դանիել Երաժիշտ կոմպոզիտորի ստեղծագործությունները մեկնաբանող երաժշտախումբ: Ի՞նչ հեռանկար եք ակնկալում Ձեր ստեղծագործությունների համար:
-Նախ` հիշատակեմ մի հայտնի «բանաձև». կոմպոզիտորը նա չէ, ով ստեղծագործում է, այլ նա, ով չի կարող չստեղծագործել: Ես ունեմ երգեր, որ չեն տեղավորվել «Հայաստանը երգերում» ժողովածուի մեջ: Չորրորդ հատորը լույս է տեսել, բայց դրանք դուրս են մնացել: Անկախ այս կամ այն կարգավիճակից, մարդն ապրում է: Ես նույնպես ապրում եմ, շարունակում ստեղծագործել: Բայց իմ ստեղծագործությունը չի տարանջատվում ժողովրդական երգերից, որովհետև իմ հիմնական առաքելությունը Կոմիտասի սովորեցրած ճանապարհով քայլելը, Կոմիտասի պատգամներին հետևելն է: Այսինքն` ժողովրդականը, հոգևորը բազմաձայնելն է: Նպատակս այն է, որ դրանք ներկայանան համամարդկային, համաշխարհային դասական երաժշտության օրենքներով, չափանիշներով: Ինչպես գիտության մեջ, այնպես էլ արվեստում քո աշխարհայացքը պետք է համապատասխանի համաշխարհային նվաճումների վերջին խոսքին, ոչ թե դոփի միևնույն կետի վրա: Ես ոչ թե փոխում եմ, այլ բազմաձայնելու միջոցով ձգտում եմ բացահայտել մեր երգերի, մեր շարականների, մեր տաղերի տիեզերահունչ արձագանքը, ներկայացնել դրանք այսօրվա լեզվով, այսօրվա հույզով, այսօրվա շեշտադրությամբ, իհարկե, չխաթարելով հինը: Հիմա շատերն են Կոմիտասին փչացնում, Կոմիտասի մեղեդիները վերածում ջազի ու ռոքի: Վերցնում, սեռը փոխում են, դարձնում հերմաֆրոդիտ, երկսեռ: Մենք խառնուրդի դարաշրջանում ենք ապրում: Դա խայտառակություն է: Չի կարելի: Ես սեռը չեմ փոխում:

«ՀԱՏՈՒԿ ՋԱՆՔ ՊԵՏՔ ՉԷ ՄԻ ԾԱՂԻԿ ՈՏՆԱԿՈԽ ԱՆԵԼՈՒ ՀԱՄԱՐ, ՈՒՂՂԱԿԻ ԲԱՎԱԿԱՆ Է ՉՆԿԱՏԵԼՈՎ ՎՐԱՅՈՎ ԱՆՑՆԵԼ»
-Արամ Խաչատրյանը դեռևս 1969 թվականին Ձեր մասին ասել է. «Ես հպարտ եմ, որ հայ ժողովուրդը նման զավակ ունի»:
-Արամ Խաչատրյանն այդ խոսքերն ասել է Երևանում կոնսերվատորիայի սաների հետ հանդիպման ժամանակ: Նա սրտացավորեն ուզում էր իմանալ, թե ինչ մակարդակի վրա են հայ երաժիշտ ուսանողները, և ինձ քննեց դաշնամուրի առաջ: Եզրակացությունն այս զգաստացնող և երկյուղածություն ներշնչող խոսքն էր:
-Հայաստանի ամերիկյան համալսարանի փոխտնօրեն Ռիչարդ Նեյը 1992-ին ասել է. «Հինգ հարյուր տարի առաջ Կոլումբոսը հայտնագործեց Ամերիկան, հիմա մենք հայտնագործում ենք Հայաստանը, նրա ժողովրդին, նրա արվեստը: Մենք այսօր հայտնագործեցինք «Շարական» անսամբլը, որի ելույթը մեզ տարավ մի խաղաղ կղզի…»: Փաստորեն, դրսի աշխարհը մեզ հայտնագործում է այսպիսի արժեքներով: ՈՒրեմն ինչո՞ւ պատկան մարմինները չեն սատարում «Շարականին», նրանց ձեռնտու չէ՞, որ մենք աշխարհին այսպես ներկայանանք, ոչ թե տարատեսակ շոուբիզնեսային «աստղերով»:
-Ես կասեի` նրանք շատ «անմեղ» են: Ոչ թե հատուկ ջանք են գործադրում, որ խանգարեն, այլ անուշադրության մատնելով սպանում են: Դա նույնն է, որ մարդուն տանես-գցես անմարդաբնակ կղզի ու այլևս նրանով չզբաղվես, մատնես սովամահության: Ընդհանրապես հատուկ ջանք պետք չէ մի ծաղիկ ոտնակոխ անելու համար, ուղղակի բավական է չնկատելով վրայով անցնել: Պատկան մարմինները կարող են անգամ ասել, որ իրենք տեղյակ չեն եղել «Շարականի» խնդիրներին: Բայց տեղյակ չեն, որովհետև նման բաների կարիքը չունեն: Այդ պահանջը նրանց համար չկա, գոյություն չունի:
-Բայց այս և բազմաթիվ այլ հրապարակումներ բարձրաձայնում են «Շարականի» խնդիրների մասին, ինչպե՞ս պիտի ասեն, թե տեղյակ չեն եղել:
-Շատ բան են գրում թերթերում: Աղետի գոտու խնդիրների մասին ոչ թե գրում, այլ աղաղակում են: Լսողն ո՞վ է: Ես քանիցս ասել եմ, որ լեզուս չի պտտվում «Շարականի» մասին խոսել: Քանի դեռ կա աղետի գոտի, ես իրավունք չունեմ պետությունից ստանալու որևէ օգնություն, որովհետև հնարավոր օգնությունը պետությունը պետք է հատկացնի աղետի գոտուն: Ամեն մեկիցս պիտի կտրի ու հատկացնի աղետի գոտուն: Սա բարոյական հարց է: Չի կարելի ուրիշի դժբախտության վրա սեփական երջանկությունդ կառուցել: Եվ ես սա անկեղծ եմ ասում: Համաձայն եմ Ժան-Ժակ Ռուսսոյի հետ. «Լավ արարքն ավելի լավ է, քան լավ արարքի մասին լավ ստեղծագործությունը»: Լավ է մի նեղյալի, քաղցածի օգնեմ, քան մի երգ ասեմ այդ մարդու համար: Այդպես եմ մտածել ու մինչև հիմա էլ մտածում եմ այդպես: Եվ վերջապես, արվեստագետին պետք է թույլ տան արժանապատվորեն ապրել: Արվեստագետը չպիտի կառչի, զոռով պոկի իր նկատմամբ գնահատանքն ու հարգանքը: Այդ բաները նրան պիտի տրվեն բնականորեն, պիտի մատուցվեն արժանապատվորեն: Մեղուն ինքն է գնում ծաղկի մոտ` նեկտար հավաքելու, ոչ թե ծաղիկն են պոկում, բերում-մոտեցնում մեղվի քթին: Այս տարրական ճշմարտությունները պիտի գիտակցեն և դրանցով ղեկավարվեն համապատասխան կառույցներն ու անձինք:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1068

Մեկնաբանություններ