Իսկ առաջին փուլը արոտների բարելավման 60 մլն դոլարանոց վարկային ծրագիրն էր, երկրորդը «խելացի էկոգոմերն» են` 3,2 մլրդ դրամ բյուջետային ֆինանսավորմամբ, երրորդը, գուշակեք ինքներդ, դարձյալ արոտներն են… ֆինանսավորման չափը և աղբյուրները առայժմ հստակեցված չեն:
«Իրատեսը» իմ «Բարեգործական թալան» ( 2019 թ., թիվ 43) հոդվածով կանխատեսել էր, որ «էկոգոմեր» ծրագիրը միջանկյալ, խաբուսիկ օղակ է թաքցնելու, կոծկելու արոտների բարելավման 60 մլն դոլարանոց ծրագրի թալանը. «…մենք գյուղացուն կհրապուրենք գրեթե կես գին անասնաշենքեր նվիրելով, ծուղակը կգցենք անասուն գնելու համար վարկ տրամադրելով, ու նա էլ կուլ տալով խայծը, ստիպված կլինի «նվաճել» մեր «բարելաված» արոտները անասնակեր գտնելու հույսով, այլապես կհայտնվի դատարանում վարկը չմարելու համար, ինչը տեղի ունեցավ նախորդ ծրագրի ավարտին…»։
Բայց դե գյուղացուն կարելի է խաբել մի անգամ, երկու անգամ, երևի հավերժ խաբել չի ստացվում: ՈՒ խնդրեմ. մի տարի էլ չանցած էկոնոմնախը ստիպված վերադառնում է տրամաբանական սկզբին` «…տավարի կաթն ու միսը նրա ստամոքսում են (վՈՍՏվպՓ ՊՏՔպս), հետևաբար պետք է լցնել այդ ստամոքսը, ստեղծել անասնակերի կայուն բազա», ու նախարարությունը սկսում է մշակել արոտների բարելավման նոր ծրագիր. չէ՞ որ նախարարի շուրթերով խոստացվել է զրոյացնել ոլորտի 1500-տոկոսանոց անկումը:
Իսկ ինչո՞վ ավարտվեց նախկին ծրագիրը, ու՞մ գրպաններում հայտնվեց 60 մլն դոլարը, ի՞նչ երաշխիք, որ նոր ծրագիրն էլ չի ունենա նախորդի ճակատագիրը, և, վերջապես, կա՞ արդյոք այլընտրանք:
Արդեն հաստատ գիտենք, որ մեր երկիրը անցած 30 տարիներին գտնվել է համակարգված թալանի ճիրաններում. թե բյուջեն, թե վարկերը, թե դրամաշնորհները չեն ծառայել իրենց բուն նպատակներին, հայտնվել են վարչակազմի գրպաններում: Մոտավորապես 10 մլրդ դոլար:
Ինչպե՞ս, ի՞նչ ճանապարհներով, ի՞նչ մեխանիզմներով: Առանց այս հարցերի պատասխաններն ունենալու, միայն հետևանքների դեմ պայքարելով, մենք ոչ միայն չենք կարող առաջ շարժվել, այլև մշտապես ականատես կլինենք թալանի նոր դրսևորումների, հեղափոխական և ոչ այնքան, չինովնիկների կողմից… Որովհետև այդպիսին է մարդկանց մեծ մասի էությունը: Եվ դա փաստում է մարդկության դարերի ու նորօրյա պատմությունը:
Սա, իհարկե չի նշանակում, որ պայքարն անիմաստ է. սակայն թալանը նվազագույնի, իսկ նրա դեմ պայքարի արդյունավետությունը առավելագույնի հասցնելու համար, պետք է գտնել վերը նշված հարցադրումների իրատեսական պատասխանները ու դրանցով փորձել կանխել թալանի միտումը հենց սկզբից, ինչպես ասում են՝ «հրեշը խեղդել դեռ չծնված, սաղմնային վիճակում», ինչը կփորձեմ հնարավորինս պարզաբանել «Արոտների…» ծրագրի հռչակած նպատակների և փաստացի արդյունքների համադրմամբ, նաև այլընտրանքի փնտրտուքով:
Այդ ծրագիրը շրջանառության մեջ է դրվել 2011-ից 10 տարվա ժամկետով, Համաշխարհային բանկի 60 մլն դոլար վարկային ֆինանսավորմամբ:
Հռչակված նպատակներն են. տարեկան սպասվող հավելյալ արդյունք` շուրջ 30 մլն դոլար, 159 հազ. հեկտար բարելավված արոտ` բերքատվության 30 տոկոս աճով, մշակել անմշակ վարելահողերը` շուրջ 2 անգամ ավելացնելով մսուրային շրջանի համար կուտակվող կերի քանակը, դրանով իսկ կանխելով վաղ գարնանային և ուշ աշնանային արածեցումները, գյուղամերձ արոտներում դեգրադացիոն երևույթները, աջակցել սակավաթիվ անասուններ ունեցող մոտ 48 հազար ընտանիքներին շուկայում մրցունակ լինելու գործում, վերանորոգել դաշտային ճանապարհները, ջրարբիացնել մոտ 240 հա հեռագնա արոտներ` բարձրացնելով անասնապահական մթերքների արտադրությունը շուրջ 20 տոկոսով, ընդգրկել շուրջ 66 հազար ընտանիք` յուրաքանչյուրի եկամուտը տարեկան ավելացնելով շուրջ 460 դոլարով:
Թվում է՝ վատ ծրագիր չէ: Իսկ արդյունքներն այսպիսին են. երկրի գլխավոր տնտեսագետը, գյուղատնտեսության ոլորտն էլ ղեկավարող էկոնոմիկայի նախարարը բարձրաձայնում է, որ գյուղմթերքի արտադրության հիմնական ցուցանիշներով մենք հետ ենք եվրոպական միջին երկրներից մոտավորապես 1500 տոկոսով, վիճակագրության տվյալներով արոտների բերքատվությունը նորմատիվից ցածր է 2-3 անգամ, նրանց տարածքը կրճատվել է 60 հազար հեկտարով, խիստ ընկել է խոտի որակը. նրանում գերիշխում են չուտվող, թունավոր բույսերը, չմշակվող վարելահողերը ընդհանուրի գրեթե կեսն են, մինչև 3 գլուխ տավար ունեցող ընտանիքները, որոնք ծրագրի սկզբում ընդհանուրի 80 տոկոսն էին, այժմ գրեթե 90-ն են, որ 460 հավելյալ դոլար ստանալու փոխարեն, սովամահությունից փրկելու համար, նախարար Բաթոյանը «Փարոս»-ի ավելի քան 30 000 անասնապահ շահառու ընտանիքների բյուջեից տարեկան հատկացնում է 1000 դոլար նպաստ, որ կովերի կաթնատվությունը 2200 լիտրից արդեն 30 տարի է ինչ մի լիտրով էլ չի ավելանում, որ անասնապահը լքում է ոլորտը` որովհետև չկա շահույթ, և այլն, և այլն…
Այսինքն, 10 տարվա ընթացքում ոլորտին հատկացված 60 մլն դոլարը դրականի փոխարեն բացասական արդյունք է տվել:
Պարզ է, որ վարկային գումարը տեղ չի հասել, ու այդ իրողությունը` թալանի տեսքով, օրենքի ուժ է ստացել կառավարության կողմից կազմված, Ազգային ժողովի հաստատած ծրագրով: Այսպես՝ 60 մլն դոլար վարկային բյուջեի 69,5 տոկոսը` 41,7 մլն դոլար, ծրագիրը կազմողները նախատեսել են «.. անասնապահության և արոտավայրերի…» կառավարման համար: Իսկ ի՞նչն են կառավարել այդ «կառավարիչները», երբ տավարն ու արոտը ունեն իրենց տերերը, երբ իրենց ուսումնատենչ զավակները օգտվելով համացանցի հնարավորություններից, ունակ են ցանկացած պահի ծանոթանալու աշխարհի հնարավորություններին և դրանք ներդնելու տնտեսությունում, երբ արոտի ամենալավ մասնագետը հովիվն է, որը բոլորից լավ գիտի, թե երբ և ուր պետք է տանի նախիրը, որ տավարը կուշտ վերադառնա գոմ, արոտն էլ քիչ տուժի և որը վարձատրվում է անասնատիրոջ կողմից:
ՈՒրեմն, ու՞մ է բաժին հասել այդ 60 մլն դոլարը, և ո՞վ պետք է պատասխան տա անասնապահության այսօրվա խայտառակ վիճակի համար, ինչի պատճառով դատարկվում են բանակի թիկունքի գյուղերը, ծնելությունն ընկել է գրեթե 2 անգամ, ու մեր երկրի գերխելոք կառավարիչները որոշում են ժողովրդագրական այս աղետը կանխել... «մարդ ներմուծելով»:
Կա նաև նախարարությունների, կառավարության պատասխանը. «Մենք ստեղծել ենք կոոպերատիվներ, հեռագնա արոտներում տավարին ջուր ենք հասցրել, գյուղացուն էժան գնով տվել ենք տեխնիկա և այլն և այլն»: Բայց այդ ամենի գումարային արդյունքը զրոյից անսահմանորեն ցածր, նախարար Տիգրան Խաչատրյանի փաստագրած, հետընթացի մինուս 1500 տոկոսն է: ՈՒրեմն, ծրագրի պարոն կառավարիչներ, որոնցից շատերդ այսօրվա կառավարությունում եք, տապալվել եք… ՈՒ կոոպերատիվներն էլ ստեղծեցիք ոչ թե գյուղացու, այլ թալանի «խնդիրները» լուծելու համար:
Մի առանձին զավեշտ է հեռագնա արոտներում տավարին խմելու ջուր հասցնելու խնդրի լուծումը… Հայտարարվում է մրցույթ, բայց ոչ թե տվյալ իրադրությունում ավելի էժան, հուսալի տարբերակ գտնելու, այլ արդեն հաստատված տեխնիկական լուծումը այսպես կոչված «ավելի էժան գնով» իրացնելու, այն դեպքում, երբ այդ լուծումը բնակլիմայական, տեխնիկական առումով մերժելի է և բազմակի թանկ:
Անհասկանալի է նաև շուկայական պայմաններում կոոպերատիվներին էժան գնով տեխնիկա տրամադրելը: Այսօր այդ տեխնիկան հիմնականում սպասարկում է խոշոր հողատերերին, մեծահարուստներին: Սա ևս թալանի մի ձև է:
Այս ամենին առավել մանրամասն «Իրատեսն» անդրադարձել է բազմիցս, այդ թվում` նաև հետհեղափոխական շրջանում: Անդրադարձել եմ նաև պատկան մարմիններին ուղարկված իմ դիմումներով, ասուլիսներով, նախարարների հետ հանդիպելով:
Ցավոք, ընդհանուր պատկերը ճնշող է. անտարբերություն, դիլետանտություն, անպատասխանատվություն:
Այս ընդհանուր պատկերը ոչնչով չի փոխվի, եթե փորձեմ անդրադառնալ 3,2 մլրդ դրամանոց «խելացի էկոգոմեր»-ի ծրագրին, որը նույնպես ձախողվում է, որովհետև նպատակ չունի լուծելու ոլորտի խնդիրները և կոչված է մեր բյուջեի փողերով իրացնելու արտերկրի, մեզ ոչ բարեկամ մի հայտնի երկրի, արտադրանքը: Ստացվում է, որ մենք մեր քաղաքացուն աշխատանք չենք տալիս ու գնում ենք թշնամի երկրի արտադրանքը:
Եթե փորձենք ընդհանրացնել, ապա պիտի փաստենք, որ ոլորտի բարելավման ուղղությամբ վերջին 30 տարում կառավարության ձեռնարկած գրեթե բոլոր ծրագրերը ձախողվել են, հատկացված ֆինանսական միջոցներն էլ` փոշիացվել, թալանվել:
Հետևաբար պետք է ընդունենք, որ տնտեսության կառավարման համակարգն անհրաժեշտ է փոխել: ՈՒ այդ փոփոխության հիմքում պիտի լինի սեփականատեր-տնտեսավարողը, որն ինքն իրենից չի գողանա, չի թալանի, սիրուհուն չի նշանակի բարձր վարձատրվող, նշանակալի պարգևավճարով աշխատանքի, և կյանքի գնով կպայքարի իր տնտեսության առաջընթացի համար, ինչն էլ կապահովի երկրի ընդհանուր առաջընթացը:
Ինչպես դա անե՞լ…
Համայնավարականի վերջին տարիներին կենտրոնական կառավարությունը շրջանառության մեջ դրեց «Գիտատեխնիկական, տնտեսագիտական ժամանակավոր խմբեր» ստեղծելու գաղափարը, որի էությունն այս է՝ քիչ թե շատ կայացած տնտեսավարող-սեփականատերը, համայնքի գիտությամբ, հանրությանը տեղյակ է պահում նոր արտադրություն (պայմանականորեն ընդունենք նոր ֆերմա) ստեղծելու, եղածը վերազինելու կամ ընդլայնելու մասին ու խնդրում է ներկայացնել համապատասխան առաջարկություններ:
Առաջարկության բնույթից կախված հանրապետությունում, կամավորության սկզբունքով, ձևավորվում են նշված խմբերը, որոնք, առավելագույն շահույթի ակնկալիքով, հենվելով համայնքի բնակլիմայական, արտադրական ռեսուրսների, հայրենական և արտերկրի գիտատեխնիկական առաջընթացի վրա, մշակում են խնդրի լուծման տեխնիկական առաջադրանքի տարբերակները և այն ներկայացնում համայնքի հանձնաժողովին:
Հաղթող խմբի հետ սեփականատերը կնքում է պայմանագիր` խնդրի ընդունված լուծման նախագծի տեխնիկական առաջադրանքը կազմելու համար: Այս խմբի աշխատավարձի հարցը լուծվում է առաջարկության ներդրումից ստացված փաստացի շահույթի պայմանավորված մասնաչափով: Ֆերմայի տեխնոլոգիական մասը նախագծվում է` հաշվի առնելով մինչև 3 գլուխ տավար ունեցողների (որոնք ընդհանուրի մոտ 85 տոկոսն են) ռեսուրսների, հիմնականում գոմաղբի, վերամշակումից նոր ապրանքների ստացման, և դրանով քիչ եկամուտ ունեցող անասնապահների այդ խմբի շահույթի ավելացումը:
Այսպիսով, համայքն ունենում է բարձր շահութաբերությամբ օժտված անասնապահական ֆերմա, որի ծառայություններից կարող են օգտվել մյուս անասնապահները, ոչ միայն իրենց ռեսուրսները ապրանքի վերածելով, այլև փոխօգնության հիմունքներով իրենց մի երկու գլուխ տավարը նորացված գոմում պահելով, անասնապահության վարման նոր տեխնոլոգիաներին, մեքենասարքավորումներին ծանոթանալով, ապագայի իրենց սեփական ֆերման մտովին նախագծելով:
Այս ամենի համար անհրաժեշտ ֆինանսները կարելի է հայթայթել մեր երկի ներսում։ Տնտեսագետ Թաթուլ Մանասերյանը կարծում է, որ «… գումարները, որոնք կան ՀՀ-ում և բանկային ավանդների տեսքով, և մարդկանց տներում, գրեթե հավասար են արտաքին պարտքի մեծությանը»: Իսկ դա միլիարդավոր դոլարների գումար է, և այն տնտեսության զարգացմանն ուղղելով` մենք իրոք անկախ կլինենք, թալանն էլ պրակտիկորեն կզրոյացվի: Օդում կախված լուրերի համաձայն, արտերկրի վարկային գումարների մի ահռելի բաժին հենց արտերկրում էլ մնում է, տեղ հասածի միայն չնչին մասն է օգտագործվում ըստ նպատակի: ՈՒ ներսի և դրսի չինովնիկների փոխադարձ համաձայնությամբ կազմակերպվում է վարկային գումարների թալանը: Ի՞նչ օգուտ մեզ այդ վարկերից, երբ ամեն մեկիս վզին, այդ թվում` մեր երեխաների, թոռների, ծոռների, մեր անունով վերցված հազարավոր դոլարների վարկային պարտքն է:
Ավելի ճիշտ չի՞ լինի, եթե մենք, այս ամենը գիտակցելով, անցած 30 տարվա իրողությունները հաշվի առնելով, ավելի ձգենք մեր գոտիները, գլուխներս սեղմենք մեր ափերի մեջ, մտածենք, գտնենք լուծումները ու սեփական միջոցներով, մենք մեզ երկրի տերը զգալով հաղթահարենք տնտեսության հետընթացի 1500-տոկոսանոց ամոթալի ցուցանիշը: Մեր փոխարեն ոչ ոք դա չի անի:
Խնդիրը այս կերպ լուծելը կօգնի ստեղծելու բարոյական, քաղաքացիական մեծ արժեքներով օժտված, պատասխանատու հասարակություն, ու մենք կսկսենք հավատալ մեկս մյուսին, մեր անմիջական հարևանին, համայնքի բնակչին ու համատեղ տեր կկանգնենք մեր իրավունքներին, մեր համայնքին, մեր երկրին:
Ստյոպա ԽՈՅԵՑՅԱՆ