Այսօր Նիկոլ Փաշինյանի սպասավորների կողմից պաշտպանական նոր ճակատ է հարդարվում։ Ձայներ են լսվում, իբր ընդդիմությունը չունի, չի առաջարկում այն մեխանիզմը, որով կարող է ձևավորվել երկիրը ժամանակավորապես կառավարող ղեկավար մարմին։ Հստակ չէ նաև, թե ովքեր և ինչ ճանապարհով պետք է ընտրվեն այդ մարմնում։
Հետևաբար կարելի է (նույնիսկ մեծահոգաբար համաձայնում են՝ անհրաժեշտ է) ներկայիս կառավարության կազմում փոփոխություններ կատարել, բայց վարչապետի պարագան ուրիշ է. նրա հրաժարականի դեպքում, քանի որ չի հնչում որևէ թեկնածուի անուն, երկիրը կմնա անտեր և կընկղմվի քաոսի մեջ, ուստի համբերենք մինչև հաջորդ ընտրություններ։ Այս թելը մանողների սատանայական միտքը հասկանալի է։ Եթե նույնիսկ արտահերթ ընտրություններ նշանակվեն, ապա դա կլինի լավագույն դեպքում ամիսներ, գուցե և մեկ տարի անց։ Այդ ընթացքում նրանք հույս ունեն, որ շատ բան կփոխվի՝ ժողովուրդը կհանդարտվի ու կհամակերպվի եղածին, իսկ համապատասխան քարոզչությունից հետո քիչ չեն լինի նրանք, ովքեր կասեն, որ Նիկոլն այլընտրանք չունի։
Նախ՝ ժամանակը ցույց տվեց, որ երկիրն անտեր դարձավ այն ժամանակ, երբ վարչապետ ընտրվեց Նիկոլ Փաշինյանը։ Այնուհետև՝ երկիրը չի կարող անտեր մնալ Փաշինյան պատահականությունից հետո, քանզի մենք ունենք նաև ազգային այլ ինստիտուտներ՝ նախագահական և կաթողիկոսական։ Չմոռանանք, որ Հայաստանի Հանրապետության նախագահը և Ամենայն Հայոց կաթողիկոսը նույնպես ժողովրդի ընտրյալներ են։ Նկատի ունենալով այս իրողությունները, վստահ ենք, որ, պայմանականորեն ասած, Ժամանակավոր կառավարություն կամ Ազգային խորհուրդ (կամ մեկ ուրիշ անվանումով) մարմին հնարավոր է ստեղծել։ Եվ այն կլինի լեգիտիմ ու գործող։ Դրա համար կա երկու ճանապարհ։ Առաջինը՝ պահպանվում է երկրի կառավարություն կազմելու ներկայիս եղանակը, այսինքն՝ վարչապետ է ընտրում Ազգային ժողովը։ Սակայն նորի ընտրությունը կատարվում է հետևյալ կերպ. ներկայիս վարչապետի հրաժարականի հետ իշխող քաղաքական ուժն էլ իր հերթին է հրաժարվում կառավարություն կազմելու իր իրավունքից և այդ իրավունքը փոխանցում է խորհրդարանական մյուս ուժերին։ Իսկ հրաժարվում է, որովհետև իր կազմած կառավարությունն ակնհայտորեն երկիրը հասցրել է կործանման եզրին։ Խորհրդարանական առկա մյուս ուժերը կազմում են Ժամանակավոր կառավարություն, նոր վարչապետով հանդերձ, որը կգործի մինչև առաջիկա արտահերթ ընտրությունները։ Ընդ որում՝ այնտեղ կարող են ներգրավվել նաև ներկայիս վարչակարգի ներկայացուցիչ պիտանի անձինք։
Երկրորդ տարբերակը։ Քանի որ մեր երկիրը սահմանադրորեն խորհրդարանական է, ուստի ամեն ինչ պետք է սկսվի խորհրդարանից։ Ըստ այդմ՝ Ազգային ժողովը լիազորում է ՀՀ նախագահին (կամ՝ ՀՀ նախագահին և Ամենայն Հայոց կաթողիկոսին)՝ կազմելու երկրի գործադիր նոր իշխանություն։ Այդ մարմինը պետք է երկու խնդիր դնի իր առջև։ Մեկը, որ Արցախյան հարցի վերաբերյալ կորուստները նվազագույնի հասցնելու նպատակով բանակցություններ վարի, և մյուսը, որ, ապահովելով երկրի ներքին կայունությունը, նախապատրաստի առաջիկա արտահերթ խորհրդարանական ընտրությունները։ Ավելացնենք, որ, անշուշտ, ամենևին հեշտ չեն լինելու այդ բանակցությունները, քանզի երրորդ կողմն արդեն հայտարարում է, որ չարաղետ փաստաթուղթը փոփոխության ենթակա չէ։ Սակայն այդ հանգամանքը մենք պետք է ևս մեկ փաստարկ համարենք, որ Նիկոլը չէ այն անձը, ով ի զորու է ստորագրված պայմանների մեջ ինչ-ինչ փոփոխություններ կատարելու առաջարկությամբ հանդես գալու։
Ահա թե ինչու, վստահաբար ասում ենք, կա, գոյություն ունի երկիրը պարտության հասցրած ղեկավարին այլընտրանք։ Իսկ մեր նոր կյանքը հունավորելու համար հարկ է, որ առաջին հերթին վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանը ժամ առաջ հրաժարական տա։ Դա կլինի նրա միակ ազգանպաստ քայլը։ Նոր կառավարությունը, վերոնշյալ որ ճանապարհով էլ ընտրվի (փողոցային նիկոլական ընտրությունը բացառենք), պետք է իր համապատասխան ենթակառուցվածքների մեջ ներառի հիրավի ամբողջ ազգային ներուժը, այն է՝ մտավոր, քաղաքական, ռազմագիտական, դիվանագիտական, պատմագիտական, տնտեսագիտական ու մշակութային։ Պատմությունից հիշենք, որ 1905-1906 թթ. հայ-թաթարական (նույն «ադրբեջանական») կռիվների ժամանակ Հովհաննես Թումանյանն էր միայն, որ կարողացավ իր գործունեության սահմաններում ապրող հայությանն անվտանգ պահել։ Ոչ մի հայ քաղաքական կամ ռազմական գործիչ չկարողացավ հայ ժողովրդին փորձանքից անվնաս դուրս բերել, իսկ բանաստեղծ Հովհաննես Թումանյանը կարողացավ։ ՈՒրեմն՝ մարդկանց թիկունքում միայն քաղաքական կենսագրություն չփնտրենք։
Կա՛ հային փրկություն, բայց այսօր դա զենքը չէ, այլ խելքը, նվիրվածությունը, ազնվությունը և դիվանագիտական միտքը։ Ապավինե՛նք մեր ազգային խորիմաստությանը, վանե՛նք մեր միջից դուրսպրծուկներին։
Համլետ ԴԱՎԹՅԱՆ
Պատմաբան, հրապարակախոս