ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Գրականությունը, պոեզիան իմ կյանքում գլխավորն էին, մնացած ամեն բան պտտվում էր սրանց շուրջը»

«Գրականությունը, պոեզիան իմ կյանքում գլխավորն  էին, մնացած ամեն բան պտտվում էր սրանց շուրջը»
12.04.2013 | 12:20

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է բանաստեղծ, տիկնիկագործ, Մոսկվայի գրողների միության, Հայաստանի դիզայներների միության անդամ, Երևանի գեղարվեստի պետական ակադեմիայի պրոֆեսոր ՎԵՏԱ ԳՐԻԳՈՐՅԱՆԸ:


-Տիկին Գրիգորյան, 2012-ին լույս է տեսել Ձեր բանաստեղծությունների ընտրանին: Բացի այդ, Դուք 80-ն անց տարիքում շարունակում եք դասավանդել Երևանի գեղարվեստի ակադեմիայում, ստեղծել տիկնիկներ, ժամանակ հատկացնել Ձեր երաժշտական նախասիրություններին: Ինչպե՞ս է դա Ձեզ հաջողվում:
-Երկար ժամանակ Երևանում մշտական բնակություն հաստատելը ես նպատակահարմար չէի համարում, որովհետև ինձ պետք էր ռուսաց լեզվի տարերքը` իբրև ռուսերեն գրող բանաստեղծի: Ծնված լինելով Թբիլիսիում, կրթություն ստացած լինելով Մոսկվայում` ես միայն երեսունն անց տարիքում ճանաչեցի ու սիրեցի Հայաստանը, իմ ժողովրդին: Գրականությունը, պոեզիան իմ ներքին կյանքում գլխավորն էին, մնացած ամեն բան պտտվում էր սրանց շուրջը: Բայց առօրյայում լիովին զոհաբերել եմ ինձ, իմ հետաքրքրությունները հանուն ընտանիքի: Բանաստեղծություններիցս էլ երևում է, որ ողջ կյանքս զոհաբերություն է եղել: Դրանցում արտացոլված է խորհրդային շարքային ինտելիգենտի կյանքը, որն ապրում էր հոգևոր դիսկոմֆորտի պայմաններում: Հետպատերազմյան կարճատև «ձնհալից» հետո` վաղ 60-ականների մթնոլորտին հաջորդեց խոր ռեակցիա, որն ավարտվեց Միության փլուզումով: Հենց այդ տրամադրություններն էլ արտահայտվեցին իմ բանաստեղծություններից շատերում: Ես մանկուց սիրում էի նկարել: Լավ տրամադրության դեպքում նկարելու ցանկություն էի ունենում, իսկ տխուր մտքերն ինքնըստինքյան բանաստեղծություն էին դառնում։ Որոշակի հանգամանքների բերումով եմ հայտնվել գեղարվեստի ակադեմիայում, 1967 թվականին: Դասավանդում եմ կոմպոզիցիա «Համակարգչային գրաֆիկայի և կիրառական արվեստի» ամբիոնում: Ժամանակին գրել եմ «Կոմպոզիցիայի հիմունքներ» ուսումնամեթոդական ձեռնարկը: Երկրորդ համաշխարհային պատերազմից հետո միախառնվել էին բոլոր ազգությունները: Երկաթե վարագույրը ճեղքվել էր, և Ռուսաստանը հայտնվել էր միջազգային հասարակական, առևտրական, արդյունաբերական հարաբերությունների մեջ: Ձևավորվել էին որոշակի կապեր արտասահմանի հետ: Եվ պարզ էր դարձել, որ հնարավոր չէ մրցակցել արտասահմանյան արտադրատեսակների հետ, որովհետև բարձրորակ ապրանք ունենալով հանդերձ` Ռուսաստանը, Խորհրդային Միությունը այն չէր ներկայացնում պատշաճ ձևավորմամբ, ճիշտ գովազդով: Փաթեթավորում` որպես այդպիսին, պարզապես գոյություն չուներ: Ստվարաթղթե տուփերի մեջ լցված էր ապրանքը, և վերջ: Ոչ ոք այս մասին չէր մտածել, ոչ մեկին դա պետք չէր, որովհետև մինչ այդ չէր եղել մրցակցության խնդիր, համեմատության եզրեր գոյություն չէին ունեցել: Ամբողջ առևտուրը կատարվել էր միևնույն շրջանի ներսում, և մտահոգվելու բան չէին ունեցել: Բայց երբ կապեր ձևավորվեցին արտասահմանի հետ, ստիպված եղան հաշվի նստելու ապրանքի արտաքին ձևավորման, համապատասխան գովազդի հանգամանքների հետ: Կառավարությունը հասկացավ, որ այդ կերպ շարունակել չի կարելի: Պետք է ինչ-որ բան մտածել: Փաթեթավորումը հանկարծ դարձավ այնպիսի՜ կարևոր բան: Եվ ահա ընթացք տվեցին այդ նոր ուղղությանը` գեղարվեստական նախագծումին: Դեռևս ցարական ժամանակներից գոյություն ունեցող հիմքի վրա ձևավորեցին գեղարվեստական նախագծումի ուսուցման բաժինները ողջ Միության տարածքով: «Դիզայն» բառը մեր իրականություն ներմուծվելուց հետո մեր գեղարվեստական-նախագծային գործունեությունն սկսեց կոչվել դիզայն: Արտասահմանում այս ոլորտը` արդյունաբերական, կիրառական գրաֆիկան, կոչվում է գրաֆիկական դիզայն: Մասնագիտությամբ ես գեղարվեստական խմբագիր եմ: Մեր խնդիրն է ստեղծել առարկայական միջավայր, տեղեկատվական միջավայր այն նպատակի համար, որպեսզի մարդու համար հարմարավետ լինի ապրել այս աշխարհում: Միայն թե գրաֆիկական դիզայնը ոչ թե զբաղվում է առարկաներով, այլ տեղեկատվությամբ: Մենք այս կամ այն մտքերը, գաղափարները վերածում ենք նկարների և տեքստերի: Եվ այդ ամենը պետք է անել այնպես, որ մարդն իսկույն ըմբռնի այն, հասկանա գովազդը: Համակարգչային գրաֆիկան հնարավորություն է տալիս էլեկտրոնիկայի միջոցով անելու այն ամենը, ինչ ժամանակին անում էին ձեռքով: Համակարգիչը դարձել է գործիք մեզ համար: Գործիք, որով ստեղծվում են իմաստալից բաներ: Գրաֆիկական դիզայնը տեղեկատվական հոսքով սպասարկում է հասարակությանը, գիտությանը, արվեստին:

-Դուք ստեղծել եք բազմաթիվ տիկնիկներ: Պատմե՛ք, խնդրեմ, դրանց մասին:
-Իմ տիկնիկները կիրառական արվեստի նմուշներ չեն: Դրանք թատերական տիկնիկներ չեն, խաղալիք տիկնիկներ չեն, ներհարդարանքին ծառայող տիկնիկներ չեն: Դրանք պերսոնաժ-տիկնիկներ են: Նույնիսկ չի կարելի դրանք տիկնիկներ անվանել: Սա արվեստի բազմազանության դրսևորումներից մեկն է, ինչ-որ նոր բան: Նույնիսկ կարծիք եմ լսել, որ սրանք ոչ թե տիկնիկներ են, այլ քանդակներ: Ես ստեղծել եմ կոնկրետ կերպարներ: Սրանք ինչ-որ իմաստով անձնավորված տիկնիկներ են` արված ամենատարբեր հումքից` ինքնաչորացող կավ, զանազան գործվածքներ: Ես սիրում եմ մարդկային դեմքերը: Երբեք չեմ ձգտել նկարել բնություն, ինչ-որ առարկաներ: Հետաքրքրվել եմ մարդկային դեմքերով և ստեղծել այս տիկնիկները: Եվ սա նաև իմ պոեզիայում է արտահայտված: Ես մարդ եմ, որը սիրում է մարդկանց: Գուցե և` իդեալականացնում: Իմ բանաստեղծություններում ոչ մի չար կերպար չկա: Ըստ որում` դրանք գերազանցապես հայեր են: Իմ տիկնիկների կերպարները տարբեր են: Օրինակ` Պոետը, Իշխանությունը, Արդարադատությունը: Արդարադատությունը պարանով կապված է Իշխանությանը: Նա մի աչքը փակել է, մյուսով նայում է երկինք. բարձրագույն իշխանությունը երկնքում է, չէ՞: Իսկ այն ամենի դեմ, ինչ կատարվում է երկրի վրա, ավելի լավ է փակել աչքերը: Ձեռքում էլ կշեռքն է: Բայց այն, որ նա պարանով կապված է Իշխանությանը, նշանակում է, որ ճշմարտություն, արդարություն չկա: Սա է այդ կերպարի էությունը: Հայաստանը խորհրդանշող տիկնիկը ծեր, վշտահար կին է, ամբողջովին կապված է պարաններով: Նրա դեմքը թախիծ է արտահայտում: Նա մտածում է, թե ինչպես պիտի հաղթահարի այսօրվա դժվարությունները: Պոետին նախապես նկարել էի բաց աչքերով, բայց հետո աչքերը փակ պատրաստեցի. նա չի ուզում տեսնել այն ամենը, ինչ կատարվում է աշխարհում: Թիֆլիսահայի տիկնիկը առևտրականի բարեհաճ կերպարն է ներկայացնում: Գրեթե բոլոր տիկնիկների գլուխները շարժվում են. դա իմ սկզբունքն է: Երբ գլուխները շարժվում են, նրանք կարծես կենդանանում են: Իսկ հագուստը պատրաստում եմ այն ամենից, ինչ լինում է ձեռքիս տակ: Քաթան, թուղթ, պարան, լրագրեր: Ես չեմ կենտրոնանում հագուստի վրա, այն ինձ համար կարևոր չէ: Միայն պետք է, որ չխանգարի, համահունչ լինի կերպարին: Հագուստը պետք է ընդամենը լրացնի կերպարը:

-Բուլատ Օկուջավան Ձեր պոեզիայի մասին բարձր գնահատանքի խոսք է ասել, որը տպագրված է Ձեր գրքի կազմին: Ի՞նչ առիթով է դա ասվել:
-Երբ պետք է ընդունվեի Մոսկվայի գրողների միություն, հարկավոր էր երկու մարդու կարծիք: Մի կարծիքը գրեց Սեդա Վերմիշևան, որին ծանոթ էի վաղուց, մյուսը` Բուլատ Օկուջավան: Բուլատ Օկուջավայի հետ անձամբ չեմ շփվել: Նա պարզապես կարդացել էր իմ բանաստեղծություններն ու գրել կարծիքը, որը դարձավ գրողների միություն ընդունվելու իմ երաշխավորագրերից մեկը: Նրան ճանաչողներն ինձ ասում էին. «Հը՞, էլի երեք տո՞ղ է գրել»: Իսկ ես ասում էի. «Ո՛չ, ինչո՞ւ երեք, վեց-յոթ տող է գրել»: Փաստորեն, նա ոչ մեկի մասին երեք տողից ավելի չէր գրում: Ես, այս իմաստով, բացառություն էի:
-Այսպիսի տողեր ունեք. «Ես մեկ ուղղությամբ չեմ աճում, այդ պատճառով էլ մեծ բարձունքների չեմ հասնում»: Ո՞րն է այն բարձունքը, որին ձգտել ու չեք հասել:
-Ես ձգտում էի հասնել կատարելության: Ոչ` կարիերայի առումով: Կատարելության` պոեզիայի մեջ, բանաստեղծությամբ ասելիքս արտահայտելու մեջ: Բայց դրա համար պահանջվող ժամանակը չեմ ունեցել: Շատ ժամանակ եմ հատկացրել ամուսնուս, երեխաներիս, աշխատանքիս: Չեմ շրջագայել աշխարհով մեկ: Իմ պոեզիան գնում է դեպի խորք, նայում է մարդու հոգու մեջ: Բանաստեծությունն իմ անկեղծ ինքնարտահայտման ձևն է: Բայց մեծ հաշվով ես բանաստեղծություններով լրջորեն չեմ զբաղվել և ինձ պոետ չեմ անվանում, թեև միշտ գրել եմ: Առաջին գիրքս տպագրվել է, երբ 45 տարեկան էի: Այնինչ բանաստեղծություններ գրում էի մանկուց:
-Դուք բավական մեծ տարիքում` 70-ում, սովորել եք ջութակ նվագել:
-Դե՜, ես նվագում եմ ինձ համար. մի քանի դասական ստեղծագործություն` նոտաներով, ու ցանկացած սիրված մեղեդի` լսողությամբ: Իմ բոլոր ունակությունները սովորական են: Նշանակալի ոչինչ իմ մեջ չկա: Ես Ալեքսանդր Բաժբեուկ-Մելիքյանի մոտ գեղանկարչություն էի սովորում, և նա մեծ հույսեր էր ինձ հետ կապում: Բայց երբ այլ ուղղությամբ գնացի, ընդունվեցի Մոսկվայի պոլիգրաֆիկ ինստիտուտի գրքերի ձևավորման ֆակուլտետ, նա նույնիսկ նեղացավ ինձնից: Ինչ արած, կյանքն այդպես դասավորվեց:
-Մի բանաստեղծության մեջ գրում եք, որ չքնաղ է մեղք չճաշակած, մարդկային ձգտումներից անմասն մնացած հրեշտակը, բայց, այդուհանդերձ, մեզ ավելի հոգեհարազատ է երեք անգամ մեղանչած Պետրոսը, որ դարձավ հիմնաքարը, հիմքերի հիմքը: Ըստ Ձեզ` մեղքի բացակայությունը գունազրկո՞ւմ է կյանքը:
-Ո՛չ: Ես ուզում եմ ասել, որ երբ մարդը մեղք է գործել, ապա ապաշխարել է, հասկացել, թե ինչ է արել և ինչու, դրանից հետո նա կարծես արդեն կոփել է իրեն, իմաստնացել: Այդ մարդու վրա կարելի է հույս դնել: Հիսուսը հենց նրան ընտրեց: Ասաց` դու ինձ կդավաճանես երեք անգամ: Բայց, այդուհանդերձ, ընտրեց Պետրոսին: Դա հերոսական կերպար է: Հերոսը նա չէ, ով երբեք չի սխալվում, չի թուլանում: Ո՛չ: Երբ մարդը մեղք գործելուց հետո ուրախությամբ է վերապրում իր արածը, պատրաստ է կրկնելու այն, դա այլ բան է: Իսկ երբ նա մեղք է գործում, բայց հետո գիտակցում է արածը, տանջվում դրա համար, դրանով իսկ մաքրվում է, արդարանում: Մեղսագործությունը մարդու վախճանը չէ, վերջնագիծը չէ: Վախճանը, վերջնագիծը նրա արձագանքն է այդ մեղքին: Նա կշարունակի ավելի խո՞ր ընկնել, թե՞ կանգ կառնի ու կվանվի իր մեղքից. սա է կարևոր:
-Դուք և Ձեր պատանեկան սերը հարկադրված եք եղել բաժանվելու միմյանցից` Ձեր ընտանեկան հանգամանքների և նրա առողջական խնդիրների պատճառով: Այս թեման գլխավորն ու ամենահուզիչն է Ձեր պոեզիայում: Իմ անձնական կարծիքով` այդ չկայացած ճակատագրի լավագույն արտահայտությունը «Երազ» բանաստեղծությունն է: Դուք դեռ սիրահարվա՞ծ եք:
-Իմ զգացմունքը չի վերածվել ֆիզիկական սիրո, այն մնացել է հոգևոր տիրույթում: Երբ մարդը ֆիզիկական հարաբերության մեջ է մտնում, փոխում է իր սիրո ուղղվածությունը: Սերն այդ դեպքում այլ կերպ է արտահայտվում: Ֆիզիկան այլ բան է: Այն մարդուն դնում է այլ վիճակների մեջ, սերն ունենում է այլ դրսևորումներ: Ծնվում են երեխաներ, ձևավորվում են ընտանեկան հարաբերություններ, իրենն է պարտադրում կենցաղը: Իսկ քանի որ իմ և նրա միջև դա չի եղել, սերը հոգևոր դաշտից դուրս չի եկել: Իսկ չի եղել, որովհետև ես մտածել եմ, որ եթե ճակատագիրը մարդկանց բաժանում է, ուրեմն պետք չէ շարունակել հարաբերությունները: Դա ընդամենը կբարդացնի կյանքը: Երբ մարդիկ թևակոխում են հաջորդ` ֆիզիկական սահմանագծից ներս, արդեն ցանկանում են մշտապես այնտեղ լինել: Իսկ եթե դա չի պատահել, ուրեմն դու հոգով ես տեղափոխվում մեկ այլ վիճակ, և արդեն հարաբերությունները դառնում են սոսկ հոգևոր: Կնոջ ներսում ֆիզիկական կապից հետո բաժանման պարագայում գլուխ է բարձրացնում ատելությունը սիրած տղամարդու նկատմամբ: Իսկ ես չեմ կարող հասկանալ, թե ի՞նչ սիրո մասին է խոսքը, եթե այն հետո վերածվում է ատելության: Ես գիտեմ` որն է իմ մեղքը, որը` նրանը: Բայց դա նույնիսկ մեղք չէ, այլ հանգամանքների պարտադրանք: Եթե անպարկեշտորեն դատենք երևույթների մասին, կարելի է շատ վատ բաներ ասել: Մարդիկ սովորաբար էժանացնում, մանրացնում են ամեն ինչ: Եվ դա նրանց բաժանում է իրարից: Իսկ ես չեմ խզել հարաբերություններս այդ մարդու հետ: Ողջ կյանքում նամակագրական կապի մեջ եմ եղել: Մեր բարեկամությունը շարունակվել է ու հիմա էլ շարունակվում է նրա որդու հետ, որը նույնպես բանաստեղծություններ է գրում: Այդ մարդու հետ մենք կապված ենք եղել Աստծով: Նույնիսկ չգիտեմ` ինչպես ենք կապված եղել: Բայց անվիճելի է, որ կա աստվածային սեր և մարմնական սեր: Աստվածային, այսինքն` Աստծո սերը մարդու հանդեպ: Եվ դա արտահայտվում է հետևյալ կերպ. Աստված կարող է փորձություններ, հիվանդություն ու տառապանք ուղարկել, որպեսզի մարդը, անցնելով դրանց միջով, հաղթահարելով դրանք, ավելի մերձենա Աստծուն: Աստվածային սերը մարդուն կատարելության է հասցնում` հոգևոր առումով: Այդ սերը քեզ տառապանք է պատճառում, իսկ դու պատասխանում ես ոչ թե չարությամբ, այլ հենց սիրով: Այդ դեպքում դու դառնում ես առավել լավը, առավել երջանիկ: Բայց դա ապրել, կարողանալ է պետք: Եվ ես չեմ զղջում, որ իմ կյանքն այդպես է դասավորվել: Մարդու համար գլխավորը պիտի լինի այն, որ նա չվնասի ուրիշներին: Կյանքի նկատմամբ իմ հայեցակետը, հնարավոր է, երևում է իմ բանաստեղծություններում: Դա կյանքի բարոյական ասպեկտն է. չանել ոչ մի վատ բան կյանքում: Իհարկե, բացարձակ իմաստով դա անհնար է: Գոնե պետք է աշխատել, որ չանես վատ բան, ապրես խղճի մտոք: Չի կարելի այս աշխարհում վատ բան անել, չի կարելի շեղվել պատվիրաններից, որպեսզի չպղծենք Տիեզերքը: Չէ՞ որ մենք կապված ենք նրա հետ: Իսկ թե ինչ կլինի մյուս կյանքում, մյուս աշխարհում, ես չգիտեմ, թեև հավատում եմ Աստծուն:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3383

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ