Բայց դա դեռ ամեն ինչը չէ։ Գերմանական «Ֆրանկֆուրտեր Ալգեմայնե ցայտունգ» (FAZ) թերթը տպագրել է Ռայնհարդ Ֆեզերի «Կովկասի հակամարտությունը կարող է պոկվել Մոսկվայից» մեկնաբանությունը։ Ահա Ֆեզերի հիմնական դրույթները.
1) Ռուսաստանը կորցրել է Ղարաբաղի հակամարտության վրա ազդելու լծակները,
2) հակամարտության լուծման բանալին Մոսկվայի ձեռքում չէ,
3) հակամարտությանը Թուրքիայի մասնակցությունը և ԱՄՆ-ի մի կողմ քաշված լինելը ուժեղացնում են լարվածությունը տարածաշրջանում,
4) Վաշինգտոնի և Մոսկվայի համագործակցությունը կարող էր կանխել լարվածության ուժեղացումը։ Բայց ԱՄՆ-ը ներկա չէ այդ գործընթացում։
Ֆեզերը գրում է. «Լեռնային Ղարաբաղի համար սկսված առաջին պատերազմից (որը հաջողվեց դադարեցնել Ռուսաստանի միջնորդությամբ հրադադարի շնորհիվ) հետո 26 տարվա ընթացքում զենքն այդ տարածաշրջանում երբեք չի լռել։ Բայց, մինչև մի շաբաթ առաջ բռնկված մարտական գործողությունները, միջազգային միջնորդներին միշտ հաջողվել է կանխել նոր պատերազմը նույնիսկ երբ գրեթե ամենօրյա միջադեպերը վերաճում էին խոշոր ընդհարումների։ Այժմ ադրբեջանցիներն ու հայերը դաժան մարտեր են մղում ճակատի ողջ երկայնքով՝ օգտագործելով իրենց բանակների ողջ զինանոցը։ Զինված պայքար է ընթանում առավելապես հայերով բնակեցված, բայց խորհրդային ժամանակներում Ադրբեջանական ԽՍՀ-ին միացված տարածաշրջանի համար, որն առաջին պատերազմից հետո գտնվում էր հայերի վերահսկողության տակ։ Մարտական գործողությունները դադարեցնելու մասին ԱՄՆ-ի, Ֆրանսիայի և ՌԴ-ի նախագահների համատեղ կոչին անցած շաբաթներին ոչ ոք չանսաց։ Դեռ մինչև վերջերս նման բան պատկերացնելն անհնար կլիներ։ Չորս տարի առաջ Ռուսաստանն ու ԱՄՆ-ը համատեղ ջանքերով կարողացան արագորեն վերջ դնել հայերի և ադրբեջանցիների միջև 90-ականներից այս կողմ ամենակատաղի մարտական գործողություններին։ 2016 թ. պատերազմը տևեց 4 օր և 200 կյանք տարավ։ Բայց այն ժամանակից հետո շատ բան է փոխվել ոչ միայն Հայաստանում և Ադրբեջանում, այլև միջազգային ասպարեզում։ Այդ երկու հանգամանքները փոքրիկ, տնտեսապես աննշանակ տարածաշրջանի համար մղվող պատերազմը վերածում են քաղաքական հիմնախնդրի, որը կարող է լրջորեն ազդել Հարավային Կովկասի սահմաններից դուրս առկա իրադրության վրա»։
Այստեղ հարկավոր է կանգ առնել ու մեկնաբանել, ճշտել Ֆրեզերի գրածը։ Գլխավորն այն է, որ 1994 թ. պատերազմի ավարտը չէր նշանակում ընդհանրապես մարտական հակամարտության ավարտ։ Զինադադարը կնքվել է, բայց հայերի տարածքային ձեռքբերումները չեն ճանաչվել Ադրբեջանի կողմից, չնայած նրա պարտությանը։ 1994 թ. այդ պարտությունը ռազմավարական բնույթ չուներ։ Այդպիսի իրավիճակը նշանակում էր պատերազմի դադար, և կողմերի հաշտությունը պահպանվում էր, քանի դեռ դա ձեռնտու էր նրանց։ Միևնույն ժամանակ նկատելի է, որ գերմանացի հեղինակը փորձում է մեծացնել ԱՄՆ-ի դերը, ինչը շատերին չէր հաջողվում մինչև 2005-06 թթ., երբ ասպարեզում հայտնվեց «թուրքական փեսա» Մեթյու Բրայզան՝ Մինսկի խմբի ամերիկացի համանախագահի դերում, և ԱՄՆ-ը պարզապես դարձավ Թուրքիայի և «Բաքվի հանրապետության» ցանկությունների խոսափող։ Ֆեզերն ասում է. «Այժմ ադրբեջանցիներն ու հայերը դաժան մարտեր են մղում ճակատի ողջ երկայնքով՝ օգտագործելով իրենց բանակների ողջ զինանոցը»։ Դա ևս ճիշտ չէ։ Մարտերն ընթանում են ոչ թե «ճակատի ողջ երկայնքով», այլ խիստ սահմանափակ շրջանում, Լեռնային Ղարաբաղի շուրջը, բայց չեն շոշափում հայ-ադրբեջանական սահմանագիծը Արցախից դեպի հյուսիս և հարավում՝ Նախիջևանի շրջանում։ Սխալ է նաև Ֆեզերի այն պնդումը, թե մարտերի ընթացքում կողմերն այժմ «օգտագործում են իրենց բանակների ողջ զինանոցը»։ Հենց ողջ զինանոցը չի օգտագործվում։ Ընդհակառակը, առանց որոշակիացնելու կարելի է ասել, որ սպառազինության կիրառման տեսանկյունից էլ հակամարտությունը բավական սահմանափակ բնույթ ունի։ Մարտական գործողությունները չունեն սահմանափակումներ չունեցող անհաշտ պայքարի բնույթ։
Այնուհետև Ֆեզերը գրում է հակամարտությունում Ռուսաստանի դերի մասին. «Մինչև այժմ Ռուսաստանը եղել է այդ հակամարտության արտաքին վճռորոշ գործոնը։ Մոսկվան շահագրգռված չի եղել նրա կարգավորմամբ, բայց այն օգտագործել է տարածաշրջանում իր ազդեցությունն ամրապնդելու համար։ Իր երկու գլխավոր թշնամիների՝ Ադրբեջանի և Թուրքիայի միջև սեղմված լինելու պատճառով Հայաստանի համար Մոսկվայի պաշտպանությունը անվտանգության միակ երաշխիքն էր։ Անհրաժեշտության դեպքում Կրեմլը Հայաստանին հիշեցնում էր այդ կախվածության մասին։ Միաժամանակ Ռուսաստանը զենք էր տրամադրում Ադրբեջանին՝ փորձելով այդպիսով պահպանել կասկածելի հավասարակշռությունը, ինչը երկու կողմերին ստիպում էր հաշվի առնել ռուսական շահերը։ Երկար ժամանակ դա գործում էր հաջողությամբ։ Ռուսաստանին չի կարելի մեղադրել, որ նա արհեստականորեն պահպանում էր հակամարտությունը տարածաշրջանում վերահսկելի անկայունության քաղաքականության միջոցով, ինչպես դա ԽՍՀՄ-ի տրոհումից հետո տեղի էր ունենում մյուս ազգամիջյան հակամարտությունների դեպքում։ Եթե կա նման հակամարտության լուծման բանալի, ապա այն ոչ թե Մոսկվայի, այլ հակամարտող ժողովուրդների ձեռքին է։ Նրանց հակամարտության արմատները հասնում են պատմության խորքերը»։ Այսպիսով, Ֆեզերը միաժամանակ պնդում է և այն, որ Ռուսաստանը եղել է այդ հակամարտության վճռորոշ գործոնը, և այն, որ այդ հակամարտության լուծման բանալի Մոսկվան չունի։ Ռուսաստանը չէր կարող լուծել հակամարտությունը, բայց որոշ հավասարակշռություն էր ստեղծում հակամարտող կողմերի միջև, որով հակամարտությունը չէր դադարում, բայց և թույլ չէր տրվում, որ այն վերադառնա թեժ փուլին։ Առկա պայմաններում հակամարտությունը չի կարող լուծվել, բայց կարող է կասեցվել հերթական հրադադարով։ Մի՞թե սա տիպիկ ամերիկամետ երեսպաշտություն չէ հենց այն տեսանկյունից, որ հեղինակը միտումնավոր կերպով ստում է կարգավորման գործում Մոսկվայի շահագրգռված չլինելու կամ այն մասին, թե իբր Մոսկվան «այլևս բանալի չունի» տարածաշրջանում իրադրությունը կառավարելու համար։ Իրականում 2001 թվականից ՌԴ-ն այդպես է «կոոպերացիա կազմել» Իրանի հետ, և այդ երկուսին ձեռնտու չեն Այսրկովկասում ռազմական գործողությունների բռնկումները։ Բայց այսօր մենք ՌԴ-ի կամ Իրանի շահերի մասին չէ, որ գրում ենք։
Ֆեզերն այնուհետև պնդում է, որ ներկայիս մարտական գործողություններն սկսվել են Թուրքիայի միջամտությամբ հավասարակշռության խախտման պատճառով։ «Ամենից հավանականն է, որ Թուրքիայի պաշտպանությունը վճռական գործոն է դարձել, որ Ալիևը փորձի իրականացնել Լեռնային Ղարաբաղը հետ նվաճելու մասին շատ տարիներ հնչող իր սպառնալիքը։ Նա տեղի է տալիս նաև ներքաղաքական ճնշմանը. հուլիսյան բախումներից հետո Բաքվում եղան զանգվածային ցույցեր, որոնց մասնակիցները պատերազմելու կոչեր էին անում։ Դիկտատորական վարչակարգը դժվարությամբ կարողացավ նրանց վերահսկողության տակ վերցնել։ Ադրբեջանին թուրքական օգնության պատճառով Ռուսաստանը կորցրեց երկու կողմերի վրա ազդելու հնարավորությունը։ Պարզ չէ, թե ինչ նկատառումներով է Էրդողանը պաշտպանում ծավալապաշտությունը։ Գուցե կարճ ժամանակով նա դրանով ուշադրությունը շեղի այլ խնդիրներից։ Բայց վտանգ կա, որ Սիրիայից ու Լիբիայից հետո երրորդ ճակատում ուղղակի հակամարտության մեջ կմտնի Մոսկվայի հետ»։
Ղարաբաղյան վերջին պատերազմում ռուսական դիրքորոշման մասին Ֆեզերը գրել է. «Մինչև հիմա ռուսական ղեկավարությունը բացեիբաց չի կանգնել Հայաստանի կողքին. երկու տարի առաջ խաղաղ հեղափոխությամբ իշխանության եկած երևանյան կառավարության հետ հարաբերությունները լարված են։ Բայց եթե Հայաստանն իսկապես ծանր դրության մեջ հայտնվի, Ռուսաստանը, որն այնտեղ ռազմաբազա ունի, կբախվի ընտրության. նրա կողմը բռնի՞, թե՞ իրեն ներկայացնի որպես թույլ դաշնակից»։ Այստեղ նշենք, որ հոկտեմբերի 7-ին Պուտինը հայտնել է ընթացիկ ղարաբաղյան հակամարտության առնչությամբ Ռուսաստանի դիրքորոշումը։ Մասնավորապես, նա ասել է. «Ինչպես հայտնի է, Հայաստանը ՀԱՊԿ-ի անդամ է, և այդ պայմանագրի շրջանակներում մենք որոշակի պարտավորություններ ունենք Հայաստանի առաջ։ Բայց ռազմական գործողությունները, ի մեծ ցավ մեզ, մինչև այժմ շարունակվում են։ Դրանք ընթանում են ոչ Հայաստանի տարածքում։ Իսկ ինչ վերաբերում է այդ պայմանագրի շրջանակներում Ռուսաստանի կողմից իր պայմանագրային պարտավորությունների կատարմանը, ապա մենք միշտ կատարել ենք, կատարում ենք և կատարելու ենք մեր պարտավորությունները»։ Այսպիսով, նախագահ Պուտինը սահմանում է զինված հակամարտության շրջանակները Ռուսաստանի չմիջամտելու պայմանով։ Այն պետք է սահմանափակված լինի Լեռնային Ղարաբաղի տարածքով։ Ռազմական գործողությունների տեղափոխումը Հայաստանի տարածք կհանգեցնի Ռուսաստանի ռազմական միջամտության։ Պատերազմի տեղային սահմանափակումը բացառապես Արցախի և նրան հարակից շրջանների տարածքում նշանակում է, որ հակամարտությունը չի կարող լուծվել ռազմական ուղիով։ Պատերազմական թատերաբեմի պայմանները թույլ չեն տալիս անել դա։ Սահմանափակ և բավական յուրահատուկ ճակատը կողմերից ոչ մեկին թույլ չի տալիս հասնել ռազմավարական նպատակներին, որոնք հակառակորդին կստիպեին ընդունելու պարտությունը և այն ամրագրելու հաշտության համապատասխան պայմանագրով։ Եվ այդ միտքն արտացոլված է ԵԱՀԿ ՄԽ-ի համանախագահ երկրների ղեկավարների և արտգործնախարարների հայտարարություններում։ Դա նշանակում է, որ Մոսկվայում և այլ մայրաքաղաքներում (այդ թվում՝ Թեհրանում) այժմ նկատի ունեն, որ ժամանակային հեռանկարում հակամարտությունն ինքն իրեն կմարի, եթե սահմափակվի տեղային տարածքում՝ թույլ չտալով նրա տարածումն ավելի լայն մասշտաբով։
Իր հոդվածի վերջում Ֆեզերը եզրակացնում է. «Տեսականորեն կա ևս մեկ ուժ, որը կարող էր նպաստել հակամարտության բոցը մարելուն կամ առնվազն կասեցնելուն՝ Միացյալ Նահանգները։ Վերջին տարիներին այդ հարցում հենց Վաշինգտոնի և Մոսկվայի համագործակցությունն էր կանխում ծավալումը՝ չնայած մյուս բոլոր տարաձայնություններին։ Բայց այս գործընթացում ԱՄՆ-ը ներկա չէ»։ Իսկ գուցե հակառա՞կն է. ԱՄՆ-ը հենց ներկա՞ է հակամարտությունում, բայց գաղտնի։ Իսկ մի՞թե ԱՄՆ-ի մերձավորարևելյան քաղաքականության նպատակը տարածաշրջանում հակամարտությունները նվազեցնելն է։ Մի՞թե ԱՄՆ-ի նպատակը տարածաշրջանի ձևափոխումը չէ՝ սահմանների փոփոխության կամ նորերի ստեղծման, կառավարվող քաոսի քաղաքականության միջոցով։ Պատահական չէ, որ ԱՄՆ-ը լուռումունջ է նաև Սիրիայից ու Լիբիայից թրքամետ ահաբեկիչներին Արցախ նետելու առնչությամբ, չնայած ՄԽ-ի մյուս երկու համանախագահները՝ Ռուսաստանն ու Ֆրանսիան, այդ առթիվ բավական միանշանակ են արտահայտվել։ Պատերազմի հերթական բռնկումը սադրելու գործում ԱՄՆ-ի վերաբերյալ կասկածները միանգամայն հիմնավոր են։ Այստեղ հարկ է վերհիշել այս տարվա հուլիսի իրադարձությունները, որոնք 2020 թ. սեպտեմբերի վերջի և հոկտեմբերի սկզբի պատերազմի նախաբանն էին։ Եվ մի՞թե այս պատերազմում Իսրայելի գաղտնի դերի մասին իրանցի պրոֆեսոր Խադի Բորխանիի վերոբերյալ գնահատականներն անուղղակի ապացույցներ չեն, որ հենց ԱՄՆ-ն է (ինչպես և ԱՄՆ-ի «տերը»՝ Իսրայելը) անդրաբեմից սադրողը։
Ի դեպ, Հայաստանի քաղաքացիներն իրենք պետք է սովորեն մտածել և պատասխաններ գտնել, ոչ թե սպասեն պատրաստի ու «ծամված» լուծումների և գնահատականների։ Մտածեք, Հայաստանի քաղաքացիներ, ամեն օր, ամեն գիշեր. այս աշխարհում ամեն ինչ չէ, որ չափվում է հացով, փողով, «որտեղ՝ հաց, այնտեղ՝ կաց»-ով և այլն, և այլն։ Թուրք մի՛ եղեք և մի՛ դարձեք, հայեր և հայուհիներ...
(շարունակելի)
Սերգեյ ՇԱՔԱՐՅԱՆՑ