«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Թուլությո՛ւն, անունդ կին է»

«Թուլությո՛ւն,  անունդ կին է»
12.07.2013 | 13:47

«Ոսկե ծիրան» կինոփառատոնի երևանյան պրեմիերաների շարքում ցուցադրվեց գերմանացի հանրահայտ ռեժիսոր, դերասանուհի, շուրջ քսանհինգ ֆիլմերի, երեսուն դերակատարումների հեղինակ, Շլյոնդորֆի, Ֆասբինդերի հետ համագործակցած ՄԱՐԳԱՐԵԹԵ ՖՈՆ ԹՐՈԹԱՅԻ վերջին` «Հաննա Արենդտ» ֆիլմը: Ֆիլմ, որի մասին քննադատները գրել են, թե յուրաքանչյուր կադրում զարկերակի նման տրոփում է այն միտքը, թե ֆիլմի գլխավոր հերոսը միտքն է:
Հաննա Արենդտն այն կարծիքին էր, որ համատիեզերական չարին հակադրվելու համար կա մեկ միջոց` սովորել մտածել ինքնուրույն, մտածել քննադատաբար:
Այսպես մտածող և գործող ուժեղ կնոջ կերպարի շուրջ է կառուցվել Մարգարեթե ֆոն Թրոթայի ֆիլմը, որի առնչությամբ ռեժիսորն ասում է. «Բավական դժվար է եղել պրոդյուսերներին համոզել նկարահանել ֆիլմ Հաննա Արենդտի մասին: Սկզբում մտածել էինք ֆիլմում ներկայացնել Արենդտի ամբողջ կյանքը, բայց հետո կանգ առանք կյանքի մի շրջանի վրա»:
Փառատոնի նշանավոր հյուրն ինքն իր մասին ասում է. «Վաթսունականներին մենք երիտասարդ սերունդ էինք համարվում, հիմա ես ամենատարեցներից եմ: Բայց դա չի նշանակում, որ տարեց եմ ներքուստ»: Նա մամլո ասուլիսի ժամանակ հայտարարեց, որ իրեն շատ է գրավել «Ոսկե ծիրան» փառատոնի բացման արարողությունը` հիշեցնելով իր առաջին կինոմուտքը Գերմանիայում` նախորդ դարի վաթսունականներին: Նրա կյանքում «կինոյի վարակը» Բերգմանի ֆիլմով է սկսվել, և նա վերապրել է այն ժամանակների զգացումները` դիտելով փառատոնի բացման «Կրակե՛ք դաշնակահարի վրա» ֆիլմը՝ Ազնավուրի մասնակցությամբ:
Միքայել Ստամբոլցյանը ցանկացավ պարզել, թե ինչ կարծիքի է Մարգարեթե ֆոն Թրոթան կինոդպրոցների մասին և որքանո՞վ է կարևորում կինոյում աշխատելով սովորելու տարբերակը:
«Ես ոչ մի կինոդպրոց չեմ անցել,- հիշելով իր երիտասարդությունը` խոստովանում է մեծ ռեժիսորը,- որովհետև շատ աղքատ էի այդ ժամանակ: Իմ աշխատանքում մեծ է եղել ֆիլմեր դիտելու գործոնը: Այն ժամանակ հնարավորություն կար, մեկ տոմս գնելով, մինչև նախաճաշ մնալ կինոյում ու դիտել բոլոր ֆիլմերը: Հետո դարձա դերասանուհի և հասկացա ներքուստ, թե ինչպես են կինոռեժիսորներն աշխատում»: Ավելի ուշ նա ծանոթացել է Շլյոնդորֆի հետ, ամուսնացել: ՈՒ թեև հետագայում բաժանվել է ամուսնուց, բայց չի ժխտում իր ստեղծագործական կյանքի վրա նրա բարերար ազդեցությունը։ «Նա լավ ռեժիսոր էր, նրանից ես շատ բան սովորեցի: Ես սովորել եմ աշխատելով: Բայց դա չի նշանակում, որ չկան հրաշալի կինոդպրոցներ, որոնցից լավ ուսանողներ են դուրս գալիս»,- ասում է ֆոն Թրոթան:
Գերմանուհու բոլոր ֆիլմերի կենտրոնում ուժեղ, կամային կինն է: Իմ անձնական կարծիքով` Մարգարեթե ֆոն Թրոթայի ֆիլմերը, ստեղծագործական հայեցակարգը, նաև` անձնական կյանքը յուրօրինակ ընդդիմախոսություն են շեքսպիրյան հայտնի` «Թուլությո՛ւն, անունդ կին է» բնորոշումին:
«Ես ֆեմինիստ եմ եղել և դեռ եմ: Բայց դա երբեք չի նշանակում, թե ուզում եմ սպանել տղամարդկանց»,- հայտարարում է Մարգարեթե ֆոն Թրոթան` հիշեցնելով, որ իր վերաբերմունքը տղամարդկանց նկատմամբ լավագույնս արտահայտվում է այն փաստի ֆոնին, որ ինքը երեք անգամ եղել է ամուսնացած:
Ինքնատիպ վերաբերմունք ունի նաև լրագրողների, քննադատների նկատմամբ: Նրանցից ոմանց ինքն անձամբ պատրաստ է սպանելու, բայց ապահովեցնեմ իմ գործընկերներին և շտապեմ ասել, որ այս վերաբերմունքը չի տարածվում բոլորիս վրա:
«Իրատես de facto»-ն Մարգարեթե ֆոն Թրոթային ուղղեց երեք հարց մամլո ասուլիսի ընթացքում: Ստորև ներկայացնեմ հարցերը և պատասխանները:
-Տիկին Մարգարեթե, Հաննա Արենդտը փորձում էր պատճառաբանել նախկին էսէսական Այխմանի կրավորական վարքագիծը` նրան ներկայացնելով իբրև անդեմ անհատ, որը պարզապես կատարել է իր վրա դրված պարտականությունները: Այս կերպարի հակադրությունն է Ձեր «Ռոզենշտրասսե» ֆիլմի հերոսը` էսէսական սպա Արթուր ֆոն Էշենբախը, որը թեև Ստալինգրադյան ճակատամարտում կորցրել է ոտքը, բայց չի չարացել, չի դադարել մարդ լինելուց: Կարելի՞ է ենթադրել, որ Դուք համամիտ չեք Ձեր հերոսուհու` Հաննա Արենդտի մոտեցմանը Այխմանի վարքը ինչ-որ տեղ արդարացնել փորձելու հարցում:
-Հաննա Արենդտը չի արդարացնում էսէսականին: Նա Այխմանին ոչ թե որպես հրեշ էր տեսնում, այլ որպես միջին պաշտոնյա: Արենդտը համեմատականներ է անցկացնում երկու ռեժիմների` տոտալիտարիզմի և ստալինիզմի միջև, և նա երբեք չէր կարող արդարացնել պատերազմի ժամանակ հանցագործություն կատարած մարդուն: «Ռոզենշտրասսեում» կանայք պայքարում էին իրենց հրեա ամուսիններին փրկելու համար: Եվ այդտեղ, ինչպես և իմ բոլոր ֆիլմերում չկա համակրանք նացիոնալ-սոցիալիստների նկատմամբ:
-«Կապարե ժամանակներ» ֆիլմում ներկայացված են երկու քույրեր, որոնք իրենց դժգոհությունն են արտահայտում ժամանակի տիրող բարքերի դեմ: Նրանցից մեկը դա անում է կտրուկ քայլերի, տեռորիստական գործողությունների, մյուսը` գաղափարական դաշտում տարվող աշխատանքի, ռեֆորմիստական մոտեցումների միջոցով: Ըստ Ձեզ` երկու քույրերից ո՞վ է ավելի ուժեղ իր մարդկային նկարագրով:
-Ես փորձել եմ երկուսին էլ հավասարաչափ ներկայացնել` իրենց բնորոշ գծերով: Երկուսն էլ յուրովի, սեփական ձևաչափով փորձում էին հասարակությունը փոխել` մեկն իր համբերատարությամբ, մյուսը` արագ գործողություններով:
-Դուք և դերասանուհի Բարբարա Զուկովան ձևավորել եք ստեղծագործական տանդեմ կինոյում, նկարել եք վեց ֆիլմ: Կինոն ավելի՞ բարենպաստ միջավայր է Ձեզ համար` իբրև ստեղծագործողի, քան թատրոնը:
-Թատրոնն իր տարածքում, իր միջավայրում է լավը, կինոն` իր: Դրանք երբեք չի կարելի համեմատել: Օրինակ` Էգոյանը և՛ թատրոնում է շատ լավ աշխատում, և՛ կինոյում: Ինձ համար, իհարկե, առավել հոգեհարազատ է կինոն` իբրև ստեղծագործական միջավայր: Բայց սա չի նշանակում, թե կինոն ստեղծագործական ամենալավ միջավայրն է:
Մարգարեթե ֆոն Թրոթան շատ ջերմ արտահայտվեց «Ոսկե ծիրանի», մեր վանքերի, Երևանի, Հանրապետության հրապարակի, երևանյան հասարակության մասին` ափսոսանք հայտնելով, որ չի կարող անմիջականորեն, միևնույն լեզվով շփվել հայերիս հետ և լիարժեք հասկանալ ու հասկացված լինել զրուցակիցների կողմից: Նա նկատեց, որ Գերմանիայում առավել շատ են հիմքերը ուրախանալու համար, բայց այնտեղ մարդիկ այնքան ուրախ չեն ու կյանքն այնպես չեն վայելում, ինչպես այստեղ: «Հաննա Արենդտ» ֆիլմի ցուցադրությունից առաջ ռեժիսորը պատմեց, որ «Ոսկե ծիրանի» հրավերը ստանալուն նախորդել է իր ծանոթությունը Ֆրանց Վերֆելի «Մուսա լեռան քառասուն օրը» վեպին, որից հետո նա մեծ ցանկություն է ունեցել գալու և տեսնելու այն Հայաստանն ու հայերին, որոնց մասին գրել է Վերֆելը: Երևան ժամանելով` Մարգարեթե ֆոն Թրոթան այցելել է Փարաջանովի թանգարան, տեսել այնտեղ Փարաջանովի թալերի բնօրինակը: Եվ սրա մեջ նա մեծ խորհուրդ տեսավ, երբ Հարություն Խաչատրյանի ձեռամբ պարգևատրվեց փարաջանովյան թալերով:


Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2249

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ