«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Պատկերացնո՞ւմ եք, ի՜նչ անհեթեթություն. ես դաշնակցության անդամ եմ»

«Պատկերացնո՞ւմ եք, ի՜նչ անհեթեթություն.  ես դաշնակցության անդամ եմ»
12.07.2013 | 13:22

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է ռեժիսոր ՌՈՄԱՆ ԲԱԼԱՅԱՆԸ:

-Պարոն Բալայան, Դուք ամեն տարի հյուրընկալվում եք «Ոսկե ծիրանին», փառատոնի անդավաճան բարեկամն եք: Ինչպե՞ս կգնահատեք այս մշակութային իրադարձությունը, ինչպիսի՞ ապագա եք կանխորոշում նրա համար:
-Ես միշտ համակրանքով եմ վերաբերվել այս փառատոնին: Եվ երբեք չեմ հասկանում այն մարդկանց, ովքեր այն չեն սիրում` ինչ-ինչ պատճառներով: Ինչ-որ մեկին մոռացել են հրավիրել ճաշկերույթի, ինչ-որ մեկի տեղը դահլիճում հաջող չէ, ինչ-որ մեկին առհասարակ են մոռացել… Այսպիսի պատճառներով մարդիկ չարանում են ու սկսում. «Էս ի՜նչ փառատոն է: Ի՜նչ է անում Հարութը: Կինո չեն նկարում, կինոփառատոն են անում…»: Նախ` կինո նկարելն ու կինոփառատոն անելը տարբեր բաներ են, տարբեր փողեր են պահանջում: Այս փառատոնի շնորհիվ մեծաթիվ հյուրեր են գալիս Երևան, ավելին` գալիս են մի քանի անգամ: Եվ ինչպիսի մարդիկ են դրանք: Ես անգամ զարմանում եմ, որ այսպիսի շոգին չեն զլանում գալ Երևան: Ինքս, օրինակ, չափազանց նեղվում եմ այս շոգից: Ինձ ամեն բան գոհացնում է այս փառատոնում, բացի մի բանից. դուրս եմ գալիս հյուրանոցից ու հայտնվում խեղդող շոգի մեջ: Իսկ եթե մարդիկ գալիս են այս քաղաք, այս փառատոնին, ուրեմն այստեղ նրանք իրենց լավ են զգում, բավարարված: Լավ փառատոն է «Ոսկե ծիրանը»: Հետագայում ավելի լավը կդառնա: Միայն թե, Աստված մի արասցե, որ հանկարծ գտնվի այնպիսի հիմար, որը որոշի փակել այն: Ես միշտ ասում եմ, որ Հարությունին հենց կենդանության օրոք պետք է բրոնզե արձան կանգնեցնել Երևանում, որովհետև նրա «Ոսկե ծիրանը» անկախության շրջանի Հայաստանի ամենամեծ ձեռքբերումն է: Ես համարժեք ոչինչ չեմ գտնում:
-Ձեզ նման արվեստագետները կամուրջ են Հայաստանի և աշխարհի միջև: Ինչպիսի՞ կամուրջ է Հայաստանը դրսում ապրող հայ ստեղծագործողի և աշխարհի միջև՝ խանգարո՞ղ, նպաստո՞ղ, չեզո՞ք:
-Ես ոչ մի խնդիր չունեմ այդ առումով: Ես ուկրաինական ռեժիսոր եմ` հայկական ծագումով. սա է իմ բնորոշումը: Ես որևէ տեղում որևէ խնդիր չունեմ` մի պարզ պատճառով` իմ բնավորության: Այստեղ առավել կարևոր մեկ այլ հանգամանք կա. ես կարծում եմ, որ ցանկացած հայ, որ Հայաստանից դուրս է, պարտավոր է իրեն կրկնակի պատասխանատու զգալ: Ես այս կանոնին հետևում եմ, բայց ոչ բոլորն են այդպիսին: Կան հայեր, ովքեր բոլորովին իրենց լավ չեն պահում: Ես նրանց միշտ դիտողություն եմ անում, խրատում: Մենք արտագաղթող ազգ ենք: ՈՒ պետք է կրկնակի կարգապահ լինենք մեր հայրենիքի սահմաններից դուրս, որպեսզի չխայտառակենք մեր հայրենիքը:
-«Դրախտի թռչունների» հերոսները դադարում են թռչելուց, երբ հայտնվում են Փարիզում, կտրվում մայր հողից: Դուք ևս Ձեր «թռիչքները» կինոյում կատարել եք մայր հողից կտրված: Կարելի՞ է ենթադրել, թե այդ «թռիչքներն» առավել բարձր ու գեղեցիկ կլինեին, եթե թռիչքի հրապարակը գտնվեր Հայաստան աշխարհում:
-Եթե նկատի ունենանք առաջվա ժամանակները, այո՛: Անցյալ դարի 70-ականների սկզբներին ես պլաններ ունեի` կապված Հայաստանի հետ: Կային տարբեր սցենարներ, որոնք ուզում էի նկարել Հայաստանում: Երբ դիտեցի Կուստուրիցայի «Ընդհատակը», մտածեցի, որ հայ դերասաններն էլ իրենց հենց այդպես կպահեին: Բայց հիմա ժամանակներ են անցել, ես ոչ մի թելով կապված չեմ հայկական կոլորիտի հետ:

-Դուք կինոաշխարհում հայտնի մի քանի անուններ եք թվարկում ¥Բերգման, Ֆելլինի, Անտոնիոնի, Բերտոլուչի¤, որոնց ստեղծագործություններով դաստիարակվել եք: Ովքե՞ր են այսօրվա այն ռեժիսորները, որոնց անունները կթվարկեն մեկ-երկու տասնամյակ անց կինո արարող մարդիկ:
-Ես աճել-ձևավորվել եմ Ձեր թվարկած այդ ռեժիսորների ստեղծագործություններով: Այսօրվա երիտասարդների համար հեղինակություններ են Տարանտինոն, Կուստուրիցան, Ալմոդովարը, չինացի, հոնկոնգցի, թաիլանդցի որոշ ռեժիսորներ:
-Ինքներդ Ձեզ բնութագրում եք այսպես. «Եթե ես կոմպրոմիսի մարդ չլինեի, կարող է՝ իմ ֆիլմերն ավելի լավը լինեին: Իմ մեջ չկա ռեժիսորական այդ հատկությունը՝ ոտնատակ անել ամեն ինչ հանուն կինոնկարի հաջողության»: Այսուհանդերձ, Ձեր կինոնկարների հաջողությունն անքննելի է: ՈՒրեմն ինչի՞ հաշվին, ինչի՞ շնորհիվ եք հասել հաջողության:
-Այդ Դուք եք կարծում, թե ես մեծ հաջողության եմ հասել: Ես այլ կարծիքի եմ: Ես կարծում եմ, որ շատ ավելի տաղանդավոր եմ, քան իմ ֆիլմերը:
-Այո՞:
-Այո՛: Ես սեղանի շուրջ զրույցներում, բանավոր պատմություններ անելիս ավելի հետաքրքիր եմ: Իմ կարծիքով` կինոն արքայական գործ չէ, տղամարդու գործ չէ: Ես չեմ սիրում կինոն. դա իմ դժբախտությունն է: Այդ մասին երեկ Զանուսիի հետ էի խոսում: Ես այդ սնափառությունը չունեմ, թե տեսե՜ք-տեսեք, կինո եմ նկարում:
-Բայց նկարում եք ու զարմացնում հանդիսատեսին:
-Հա՜, բայց ի՛նձ չեմ զարմացնում: Ես տանել չեմ կարողանում նկարահանման պրոցեսը, ահավոր չեմ սիրում, երբ ձգձգվում են նկարահանումները, երբ արևն է խանգարում, անձրևն է խանգարում… Թատրոնում ավելի արդյունավետ կարելի է աշխատել:
-Վեց ֆիլմ եք նկարել Օլեգ Յանկովսկու մասնակցությամբ: Նրա կորուստն անփոխարինելի՞ է Ձեզ համար՝ իբրև ռեժիսորի:
-Այո՛: Նա հեռացել է կյանքից, և ես փոխարինող չեմ գտնում: Յանկովսկին իմ էգոն էր կինոյում: Դա ես եմ` էկրանին:
-Նկատի ունեք և՛ «Թռիչքներ երազում և արթմնի», և՛ «Դրախտի թռչուններ» ֆիլմերի՞ Օլեգ Յանկովսկուն:
-Այո՛:
-«Կաշտանկան» և «Համբույրը» նկարել եք ըստ Չեխովի ստեղծագործությունների, «Մենագայլը» («Բիրյուկը») և «Առաջին սերը»՝ ըստ Տուրգենևի: Սրանց կողքին «Թռիչքներ երազում և արթմնի» ֆիլմն է՝ ժամանակակից մարդու՝ 1980-ականների խորհրդային իրականության կրողի կերպարով: Որքանո՞վ են կաշկանդված ռեժիսորական մտահղացումները կինոյում դասական կերպար ստեղծելիս և որքանո՞վ են ազատ՝ իր ժամանակակիցներին ներկայացնելու դեպքում:
-Կինոն, ի տարբերություն թատրոնի, կարող է ստեղծվել ըստ մոտիվների: Ոչ թե տառացիորեն կրկնել գեղարվեստական ստեղծագործությունը, այլ նկարվել տվյալ ստեղծագործության մոտիվներով: Այս իմաստով ես ունեցել եմ իմ ազատությունը նաև դասական երկերի էկրանավորումներում: Առհասարակ կարծում եմ, որ իմ լավագույն ֆիլմը «Համբույրն» է, թեև բոլորը լավագույնն են համարում «Թռիչքները»: Ես հպարտանում եմ «Համբույրով»: Ինձ` որպես պրոֆեսիոնալի, դուր են գալիս նաև «Պահպանի՛ր ինձ, իմ թալիսման», «Առաջին սերը»:
-Դուք ասում եք, որ խորհրդային հասարակարգում Ձեզ նման մտածող մարդիկ դաստիարակվել էին վանդակում և ամեն գնով ձգտում էին դուրս պրծնել այդ վանդակից: Դրանով էլ պայմանավորված էր այդ տարիների ֆիլմերի ասելիքը, ազատագրվելու այդ ճիգն էր ստեղծագործության խթանը: Ո՞րն է հիմա այդ խթանը:
-Իմ սերունդը աճել է այդ մթնոլորտում: Մեր ունակությունները դրա վրա են ձևավորվել: Երբ եկավ ազատությունը, մենք թևաթափ եղանք: Էլ ինչի՞ մասին ֆիլմ նկարենք: Մի՞թե սիրո:
-Ի՞նչ է, սիրո մասին չի՞ կարելի ֆիլմ նկարել:
-Դե՜, ես ինտելիգենցիայի մասին էի նկարում: «Կաշտանկան», անգամ «Բիրյուկը» ինտելիգենցիայի մասին էր: «Բիրյուկը» մարդու մասին է, որ հասկանում-պահպանում է անտառը, բնությունը: «Համբույրը» 19-րդ դարի ինտելիգենցիայի, նրանց սովորույթների մասին է: «Թալիսմանը» բացառապես ինտելիգենցիայի մասին է: Գուցե թե «Մցենյան գավառի լեդի Մակբեթը» ֆիլմն է մի քիչ տարբեր այս իմաստով, բայց այն ես նկարել եմ պատվերով: Նախապես համաձայնել էի նկարել, բայց երբ կարդացի սցենարը, փորձեցի հրաժարվել: Սակայն ինձ թույլ չտվեցին հրաժարվել:
-Երկու տարի առաջ «Ոսկե ծիրանի» շրջանակներում կայացած մամուլի ասուլիսի ժամանակ շատ ջերմ հիշողություններ էիք պատմում Ձեր մայրիկի մասին: Նա հանդես է եկել սիրողական օպերայում, և ճանաչողները նրա մասին ասել են. «Մարոն դերասանուհի է»: Ինչո՞ւ չեք նկարել Ձեր մայրիկին որևէ ֆիլմում, մանավանդ, որ նա մեծ խանդավառությամբ է արձագանքել Ձեր կինոգործունեությանը:
-Մայրս մահացել է 1981-ի հունվարին: Ես ավելի ուշ նկարեցի «Թռիչքները», որում կա մոր թեման: Կան մարդիկ, ովքեր ձգտում են իրենք երևալ իրենց ֆիլմերում, իրենց հարազատներին են նկարում: Ո՛չ ես, ո՛չ հարազատներս նման ձգտում չունենք: Իմ երեխաները շատ հեռու են կինոյից:
-Դա Ձեզ տարօրինակ չի՞ թվում. հանրահայտ ռեժիսորի երեխաներ են, ու չեն ցանկանում նկարահանվել կինոյում կամ նկարել սեփական կինոն:
-Չէ՜, չեմ կարծում, որ տարօրինակ է: Իմ երեխաներն այլ հետաքրքրություններ ունեն, ուրիշ դաշտի մեջ են: Բացի այդ, նրանք տեսել են, թե ինչ տաժանակիր աշխատանք է կինոն: Ես ամեն ինչ արել եմ, որ նրանց հեռու պահեմ կինոյից: Մինչև տասնութ տարեկանը նրանք պարզապես չեն հայտնվել նկարահանման հրապարակում: Ես նրանց հեռու եմ պահում փորձություններից:
-«Դրախտի թռչուններ» ֆիլմում Յանկովսկու հերոսն ասում է. «Դուք լեգենդներին չե՞ք հավատում: Այդպես ապրելը տխուր է»: Ինչպիսի՞ լեգենդի եք հավատում Դուք ինքներդ:
-Վա՜յ, Տե՛ր Աստված: Ինչ լեգենդի եմ ես հավատո՞ւմ: Ես հավատում եմ, որ միշտ կլինի վաղվա օրը: Եթե դու կարողանում ես օգտագործել առավոտը, եթե կարողանում ես առավոտյան ջնջել այն ամենը, ինչ եղել է երեկ, մոռանալ գիշերային տագնապները, ուրեմն լավ է: Փա՜ռք Աստծո, ես երբեք չեմ հիշում երազներս: ՈՒ համարում եմ դա իմ մեծագույն արժանիքը: Առավոտյան արթնանում եմ, թվում է` ուր որ է հիշելու եմ, թե ինչ երազ եմ տեսել, ու ամեն բան ջնջվում է: ՈՒրեմն պետք չէ հիշել, դա ինձ կխանգարի: Ես հավատացյալ մարդ եմ, հավատում եմ Աստծուն, բայց չեմ հավատում Քրիստոսի հարությանը: Ես հավանում եմ Քրիստոսի ամբողջ պատմությունը, սիրում նրա կերպարն ամբողջությամբ, բայց չեմ հավատում հարությանը: Իբրև հրաշքի` ես նրան հավատում եմ, բայց ոչ այնքան, որ հավատամ նաև հարությանը: Այդ հարության պահն ինձ խանգարում է:

-«Դրախտի թռչունների» հերոսը՝ Նիկիտան, հարց է տալիս ընկերոջը. «Իսկ դու վստա՞հ ես, որ մենք կարող ենք ապրել ազատության մեջ»: Ըստ Ձեզ` այն բանից հետո, երբ մենք ստացել ենք ազատություն, չե՞նք ապրում:
-Առայժմ` ո՛չ: Առայժմ մենք ոտնահարում ենք ուրիշի ազատությունը: Իսկ ազատությունը ուրիշի ազատության ոտնահարումը չէ: Ի՞նչ է կատարվում այդ ազատությունը ձեռք բերելուց հետո: Ամեն տեղ պատերազմ է, բոլորն իրար սպանում են, վնասում: Ինտերնետից է հորդում համաշխարհային ինֆորմացիան, որն այնքան էլ լավ չի ազդում մարդկանց վրա: Ազատությունից հետո ընդամենը ի հայտ եկան սուպերմարկետները, որոնցում կարող ես գտնել ամեն բան, եթե փող ունես: Հիմա մենք երկու բանի դեֆիցիտ ունենք` փողի և խղճի:
-Դուք համագործակցել եք Ռուստամ Իբրահիմբեկովի հետ: Ձեր մասին հրաշալի գիրք է գրել Զարա Աբդուլաևան: Ինչպիսի՞ն են Ձեր հարաբերություններն այսօր ադրբեջանցի այդ մտավորականների հետ:
-Հրաշալի հարաբերություններ են: Նրանք շատ խելացի մարդիկ են: Մենք երբեք իրար հետ քաղաքականությունից չենք խոսում: Մարդիկ ինձ ասում են. «Ռոմա՛ ջան, գիտե՞ս, որ Ռուստամն ասել է, թե Ղարաբաղը, մեկ է, Ադրբեջանի մեջ է լինելու»: Ես չեմ հասկանում, բա ի՞նչ պիտի ասի, պիտի ասի, թե Հայաստանի մե՞ջ է լինելու: Ես կարո՞ղ եմ ասել, թե Ղարաբաղը պիտի լինի Ադրբեջանի մեջ: Իհարկե, ո՛չ: Նա իր տեսակետն ունի, ես` իմ: Նա ադրբեջանցի է, ես` հայ: Կոտրել մեր տեսակետներն անհնար է: Այո՛, ես կարծում եմ, որ Ղարաբաղի համար ճիշտը Հայաստանի կազմում լինելն է, որովհետև Ադրբեջանի կազմում նրան լավ ապագա չի սպասում: Ռուստամն այդպես չի կարծում: Բայց մենք իրար հետ երբեք այդ մասին չենք խոսում: Այդ մարդիկ ինտելիգենտներ են, բարեկիրթ մարդիկ և վաղուց արդեն ընդամենը ադրբեջանցի չեն: ՈՒ գիտե՞ք ինչն է ծիծաղելի, որ Ադրբեջանի նախագահը Ռուստամ Իբրահիմբեկովի մասին ասում է. «Ի դեպ, նա սիրում է հայերին: Նրա ընկեր Ռոման Բալայանը դաշնակցական կուսակցության անդամ է»: Պատկերացնո՞ւմ եք, ի՜նչ անհեթեթություն. ես դաշնակցության անդամ եմ:
-Կա՞ ինչ-որ բան, որի մասին կցանկանայիք խոսել:
-Ես երազում եմ, որ վերականգնվեն դպրոցական օլիմպիադաները: Ես հավատում եմ հայ երեխաներին: ՈՒզում եմ, որ նրանք սովորեն աշխարհի լավագույն ուսումնական հաստատություններում, բայց պայմանով, որ վերադառնան ու ծառայեն Հայաստանին: Եվ մեր հարևանները, որ այնքան էլ մեզ չեն սիրում, շահագրգռված լինեն Հայաստանի հետ համագործակցելու հարցում: Կստացվի՞ դա, թե՞ ոչ, չգիտեմ: Բայց ես ասում եմ այդ մասին:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2178

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ