«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Երանի՜ այն գրողին, ում գրականությունը քաղաքականացված չէ»

«Երանի՜ այն գրողին,  ում գրականությունը  քաղաքականացված չէ»
31.05.2013 | 11:12

«Քարե երազներ», հետընտրական զարգացումներ, գրողն ու իր շրջապատը: Այս և այլ թեմաների շուրջ է մեր զրույցը արձակագիր ԼԵՎՈՆ ՋԱՎԱԽՅԱՆԻ հետ:

-Պարոն Ջավախյան, Ձեր «Քիրվա» պատմվածքը թարգմանվել է ռուսերեն և Ադրբեջանում լայն արձագանք է գտել: Ադրբեջանական ann.az կայքում պատմվածքի մասին հոդված է զետեղված, որտեղ նշվում է, որ «Քիրվայի» հրատարակումից հետո Հայաստանի նախագահ Ռոբերտ Քոչարյանը Ձեզ անվանել է դավաճան: Նախկին նախագահն իրո՞ք այդքան բուռն է արձագանքել Ձեր պատմվածքին:
-Չեմ կարծում, թե Ռոբերտ Քոչարյանը նման բան ասած լինի, մանավանդ որ նա հեռու է գրականությունից, մշակութային անցուդարձից: Լևոն Ջավախյանն ու նրա «Քիրվան» դժվար թե նրան հետաքրքրեն: Բայց նա «քիրվա» արտահայտության մասին խոսել է, գուցե ռուսական մամուլում կամ որևէ տեղ այդ առումով հարց են տվել, ինքն էլ պատասխանել է: Թեև չեմ կարծում:
-Մեր նախորդ զրույցը Ձեզ հետ Աքրամ Այլիսլիի «Քարե երազներ» գրքի շուրջ էր:
Ադրբեջանցի գրողին շտապեցինք հերոսացնել, հախուռն կերպով թարգմանել ու հրատարակել նրա աղմկահարույց վեպը: Իսկ բոլորովին վերջերս նախիջևանագետ Արգամ Այվազյանը կոչ արեց չափավորել ոգևորությունը, ըստ նրա` գրողն իր վեպում կեղծել է փաստերը` նպատակ ունենալով ազնվացնելու իր երկիրն ու իր ժողովրդին: Ավելին, ոմանք պնդում են, թե հալածանքները գրողի նկատմամբ արհեստական են: Չե՞ք կարծում, որ երկու դեպքում էլ մոտեցումը ծայրահեղական է:
-Ընդհանրապես, ինձ համար այս դարաշրջանում մարդկանց հերոսացնելը վատ բան է, ճիշտը արժանապատիվ քաղաքացիական հասարակարգ ստեղծելն է:
Մակեդոնացիների, չապաևների և այլոց ժամանակներն անցել են: Յուրաքանչյուր հերոսի անվան տակ կա պրոպագանդա, քարոզ։ Այդ քարոզը Հունան Ավետիսյանին դեպի մահ էր տանում, Մատրոսովին` մահ, Սաֆարովին` քնած մարդուն սպանելու: Լյուդովիկոս 14-րդը Եվրոպայում բացարձակ միապետ էր, նա ասում էր` պետությունը ես եմ, ասում էր նաև` ինձնից հետո թեկուզ ջրհեղեղ: Կոպիտ է հնչում, բայց մարդու մահից հետո ամեն ինչ վերանում է: Եթե որևէ հասարակարգ միտված է մարդու կյանքը վերցնելու` հանուն լավ ապագայի, դա խաբեություն է:
Հիմա ի՞նչ են ուզում Այլիսլիից: Ես անձամբ չեմ հերոսացնում նրան: Այլիսլին հումանիստ է, որ քարոզից զերծ` իր կարծիքն է ասում երկու ժողովուրդների մասին, հատկապես իր ժողովրդի, և ամաչում է, ուզում է խայտառակությունից փրկել իր ազգը: Այլիսլին այդպես է գրում, Արգամ Այվազյանը կարո՞ղ է ավելի լավ գրել, թող գրի: Ես ադրբեջանցի գրողին գրած նամակում ասել եմ` օրհնվի այն ժողովուրդը, որ Այլիսլիի նման զավակ է ծնել: Ականջովս է ընկել, որ Արգամ Այվազյանը վրդովվել է իմ այս խոսքերից: Իսկ ինչո՞ւ չօրհնվի, ո՞վ է ասում, որ կան վատ ժողովուրդներ:
Ինչ վերաբերում է փաստերը խեղաթյուրելուն, գեղարվեստական ստեղծագործությունը երևակայության արդյունք է, կարող է հնարանք լինել: Մարդը գեղարվեստ է ստեղծել, արդյունքում էլ հումանիստական գաղափարներ է արտահայտել, հիմա պատմաբանի կամ դատավորի դերում կանգնենք ու քննե՞նք: Նման գործ գրելով` նա իր քաղաքացիական պարտքն է կատարել ու, չեմ կարծում, թե գրել է մեր մտավորականներին այդպես հուզելու համար կամ հերոսանալու:
-Ձեր «Հերոսի մահը» էսսեում ասում եք. «Հերոսը բարբարոսական դարաշրջանի ծնունդ է, որն այդպես էլ մահացավ` քսանմեկերորդ դար չթևակոխած»: Լավ, իսկ ի՞նչ ունենք փոխարենն այսօր` արդյո՞ք առողջ քաղաքացիներ, առողջ հասարակարգ:
-Երբ ապրում ես խաղաղության մեջ` առանց խաղաղության, երբ ապրում ես կոռումպացված հասարակարգում, երբ մարդու խիղճը, ընտրական ձայները, ամեն ինչ փողով են գնվում, երբ ալան-թալանի պայմաններում մարդիկ քաղցած են, իմ ասածները բարի ցանկություններ են մնում:
-Աբովյանում բացվել է Սուրբ Հովհաննես եկեղեցին, ու գաղտնիք չէ, որ նորաստեղծ եկեղեցին չի ընկալվում որպես ճարտարապետական կամ հոգևոր արժեք, ընդհակառակը, քաղաքական ու ապաքաղաքական եռուզեռի առիթ է տալիս: Ի՞նչ կասեք սրա մասին:
-Երանի ես կարողանայի հասնել այնպիսի պարզության, որին հասել է Ջիվանին իր երգերում: «Իրանք սնունդ չունին ապրելու համար, Հինգ հատ վանք են շինել, խելքի՜ աշեցեք», ասում է Ջիվանին:
Ժամանակները կրկնվում են, էլի նույնն է` թշվառություն, տառապանք, գործազրկություն, և եկեղեցիներ են կառուցվում: Ո՞Ւմ հոգիներն են փրկում: Իրե՞նց: Թող մի տեղ առանձնանան, աղոթեն` փրկվեն: Այդ եկեղեցիները, չեմ կարծում, թե ժողովրդին անհրաժեշտ են: Եկեղեցականներն էլ սերտաճել են իշխանությունների հետ, դարձել են իշխանությունների դամքաշը, նրանք ալան-թալան են անում, սրանք էլ դամ են քաշում: Փոխանակ ժողովրդի կողքին կանգնեն:
-Մի ձեռքով կառուցում, մյուսով քանդում են: Փակ շուկայի մասին անվերջ խոսվում է, իսկ արդյունքը զրոյական է: ՈՒ սա միակ օրինակը չէ: Օրը ցերեկով քանդում-կառուցում են, վերևներում ասում են` մենք տեղյալ չենք: Ինչպե՞ս կբնորոշեք մեր քաղաքի այս խճանկարը:
-Մարդու հավատը, խիղճը գնալով դառնում է շահը, ոչ միայն սովորական շահը, այլև շահնշահը: Իսկ որտեղ շահն է խոսում, այնտեղ մոռանում են և՛ ճարտապետական հուշարձանները, և՛ պատմական անցյալը, և՛ նախնիների ժառանգած սրբությունները: Արժեքները ոտնատակ են տալիս, որովհետև նրանք առաջնորդվում են իրենց միակ թագավորով` շահնշահով:
-Ձեր գործերում մեզ ծանոթ իրականությունն ենք տեսնում, իրական կերպարների: Գրականությունը պետք է արտացոլի իրականությո՞ւնը, թե՞ օգնի փոքր-ինչ կտրվելու ժամանակից ու առօրյա հոգսերից: Ի՞նչ խնդիր է լուծում գրողը:
-Ես չեմ կարողանում ստել ո՛չ կյանքում, ո՛չ գեղարվեստում: Երանի՜ այն գրողին, ում գրականությունը քաղաքականացված չէ: Ո՜չ երանի ինձ, որովհետև իմ գրականությունը քաղաքականացված է: Դա լավ օրից չէ, կյանքը քաղաքականացված է, ես ակամա տուրք եմ տալիս կյանքին: Դա իմ հոգու արտացոլանքն է:
Հովհաննես Մելքոնյանն ինձ ասում էր` Լևոն, գրականությունն ընդհանրապես ստի վրա է հենված, ես էլ եմ մեկ-մեկ ստում, իսկ դու միջից սուտը հանում ես: Դա ինքնաբերաբեր է լինում, ես ընտրում եմ իմ հոգևոր հագուստը, ինչը ամենևին էլ չի նշանակում, թե լավ գրականությունը պիտի անկեղծ լինի: Դժբախտաբար, կան մարդիկ, որ այդպիսին չեն ու այդ զգեստն արհեստականորեն իրենց վրա են հարմարեցնում:
Հետո էլ, գրողի տեղն ու դերը կյանքում, հասարակական-քաղաքական գործունեության մեջ ճիշտ չեն բաշխվում: Թվում է, գրողն այն մարդն է, որ իր ուսերին պիտի պահի կյանքի ողջ ծանրությունը, ժողովրդին ճանապարհ տա, մարգարե լինի և այլն: Ժամանակին Թումանյանը, Րաֆֆին այդ դերը ստանձնել են, որովհետև պետություն չենք ունեցել, իսկ հիմա կան մարդիկ, որ դրա համար աշխատավարձ են ստանում: Թող աշխատեն: Գրողի դերը, իմ կարծիքով, այն է, որ մարդկանց համար ստեղծագործություններ գրի, որ մարդու պարապությունը զարդարի, այնպես, ինչպես Բեթհովենն է զարդարել, Մոցարտը, Տոլստոյը: Հիմա սերիալներն են ազատ ժամանակը լցնում, այն ժամանակ Տոլստոյն ու Դոստոևսկին էին այդ դերը խաղում: Մարդկանց պարապությունը լցվում էր, դեռ մի բան էլ հոգևոր վերելք էին ապրում: Բայց հիմա սերիալով ո՞ւր պիտի գնաս:
Գրելն ինձ համար պարապ ժամանակի խաղալիք է, ես կոչված եմ իմ ընթերցողի պարապը լցնելու և մեծ նկրտումներ չեմ տեսնում` որպես գրողի, բայց եթե կամա-ակամա մի բան տալիս եմ նրանց հոգևոր գանձարանին, ուրեմն… ապրի Լևոնը:
-«Մեր սրճարանում այս էլ քանի տարի հաշտ ու խաղաղ ապրում է կյանքը` միտքն ու խոսքը, լուրջն ու անլուրջը, գիտունն ու անգետը, իմանալին ու անիմանալին… չգտնելով, սակայն, իրենց տեղը, կշիռն ու զորությունը լայն ու ընդարձակ աշխարհում»: «Տիեզերքի հաշվապահը» պատմվածքից են այս տողերը: Խոսքը «Վերնիսաժ» կոչվող սրճարանի մասին է, որ արվեստագետների յուրատեսակ հավաքատեղի է: Պարոն Ջավախյան, Ձեր պատմվածքի փոքրիկ սրճարանում ապրում է կյանքը, իսկ հակառակ զգացողություն չե՞ք ունենում, որ կաթվածահար է եղել կյանքը քաղաքում:
-Մի քանի նման սրճարաններ են եղել, որ, այսպես կոչված, ազատության, չնվաճված տարածքներ էին` «Պապլավոկը», «Սկվազնյաչոկը», «Դիմակը»: «Վերնիսաժի» տերը Կետիկյանն է, մի լավ տղա, ազատամարտիկ, որ մտավորականներին տեսնելիս ուրախանում է և այնքան էլ չի տխրում, որ նրանց ձեռքի փողը քիչ է: Հիմա այնտեղ են հավաքվում:
Ինչ վերաբերում է Ձեր ասածին, ո՞նց չեմ զգում: Մեկ էլ տեսնում ես` մարդը մերկանում է իր հարազատներից, իր մտերիմներից ու դեպի միայնություն է գնում: Հոռետեսության այդ պահերին մտածում եմ` «Ես ես չեմ, ես կրիա եմ», ինքս իմ մեջ եմ քաշվում: Դուրսն ինչ ուզում է լինի, ես ինձ զրահով պաշտպանում եմ, ներփակվում եմ միայնության մեջ, որ կարողանամ տանել այդ ամենը: Ես մի մարդ եմ, որ ինքս ինձ չեմ հերիքել, անընդհատ մարդ եմ փնտրել, մարդաշատ տեղեր եմ գնացել` «Դեպի լայն հրապարակներն ու կրկեսները բաց», բայց հիմա դարձ է կատարվում ինքս դեպի իմ ներսը: Կյանքի թշվառությունը, շրջապատի դավաճանությունն այնքան են ճնշում, որ ակամայից պատսպարվում եմ զրահի մեջ: Հետո էլ կրիայի նման գլուխս հանում եմ` նայելու, ապրելու, մեկ-մեկ էլ գրելու համար:
-Ինչ կասեք հետընտրական զարգացումների մասին. ավելի շատ` հոգո՞ւ, թե՞ հացի սով է սպասում մեր ժողովրդին:
-Նախագահական ընտրության ժամանակ ես իմ ձայնը տվեցի Սերժ Սարգսյանին, դեռ հարցազրույցի ժամանակ ասացի` ինչքան էլ ինձ ասեն` 30 արծաթով ծախվեցի, այնուամենայնիվ, ձայնս տալիս եմ իրեն: Չեմ համարում, թե մեծ սխալ եմ արել, իրավիճակն այնպես էր, որ մտածում էի` ինձ մեկ սուտն ավելի է հերիք, քան մի քանի ստերը: Ընդդիմությունից հիասթափված` ես իմ ձայնը տվեցի Սերժ Սարգսյանին, գնահատելով նրա անցած ուղին, փորձը, հաշվի առնելով նաև այն, որ պետությունը, ժողովուրդը, ի վերջո, որբի գլուխ չէ, որ ով ուզի վրան դալլաքություն սովորի: Հիմա ուզում եմ դառը խոսքեր ասել: Ոչ ոք չէր սպասում, որ Րաֆֆի Հովհաննիսյանը 500 հազար ձայն կտանի, դա «մեսիջ» էր, որ հասարակության մեջ կուտակվել են հարցեր, որոնք հրատապ լուծում են պահանջում:
Բայց այդ «մեսիջին» Սերժ Սարգսյանն ականջալուր չեղավ, դեռ ավելին` մի նոր մշակույթ ձևավորվեց. ձայները փողով են գնում:
Ժամանակին ճիզվիտները մարդկանց ինդուլգենցիա էին վաճառում` իբրև մեղքերի թողության վկայագիր: Հիմա հակառակն է, ձայն են առնում, նոր մեղք գործում:
Սա սարսափելի է: Ժողովրդին դեգրադացնում են, փչացնում:
Ես մտածում էի, որ ընտրությունից հետո ծրագրային փոփոխություններ կլինեն: Բայց ի՞նչ ստացվեց, պարզվեց, որ այս երկրի զարգացմանը խանգարում էր միայն սպորտի և երիտասարդության նախարարը: «Հարկային հանրապետությունը» շարունակում է լինել այնպիսին, ինչպիսին կա: Ամբողջովին քերում են ժողովրդի միսն ու արյունը, արդեն փղոսկրի սպիտակությամբ ոսկրին են հասել, էլ քերելու բան չկա, անընդհատ հարկեր, հարկեր: Էլ չեմ ասում` խորամանկ աղվեսի նման սպասեցին հենց ընտրությունը վերջացավ, նոր համարձակվեցին ասել գազի գինը բարձրանում է, և ոչ միայն գազի:
Գիտե՞ք, վերնիսաժում եմ աշխատում, մի երիտասարդ կա, ասում է` իմ մասին հոդված գրի, որ ինձ վտարեն այս երկրից, ուշքն ու միտքը այս երկրից գնալն է: Հետո մնում-մնում ասում է` ոչ, սա Ռիո դը Ժանեյրո չէ, այսինքն` երազանքների երկիրն ու քաղաքը չեն: Մեկն էլ կողքից ասում է` սա իսկի Երևանը չէ, ուր մնաց Ռիո դը Ժանեյրո լինի: Մեկ ուրիշն էլ ասում է` ի՞նչ Երևան, սա իսկական Համզաչիման է, Բոզի գեղ:
Մեր երկիրը, մեր քաղաքը, մեր հրաշք աշխարհը ինչ են դարձրել: Թող սթափվեն, փոփոխություններ անեն, որ այս երկրի, ժողովրդի վրա ինչ բարդվել է` թոթափվի, թե չէ էս պետությունից միայն սփյուռքի նախարարությունն է մնալու:
Թերթում կարդում եմ ու սարսափում, մարդիկ ոտքով են գնում երկրից: Ես չեմ գնալու, ես սխալ եմ համարում գնալը: Ո՞Ւմ եք թողնում երկիրը:
-«Եթե պարտվենք այդ պատերազմում, ապա պիտի կռվենք ապրելու համար, միայն ապրելու համար»: Ձեր այս խոսքերը ինչպե՞ս կբացատրեք:
-Իմ կարծիքով` մարդու կյանքն Աստծու տված պարգևն է: Կարող էիր չծնվել, չէ՞, եթե ծնվել ու ապրում ես, դա արդեն իսկ երջանկություն է: Բայց պետությունը պետք է ամեն կերպ ապահովի այդ կյանքը, քեզ պաշտպանի նրանցից, ովքեր խաթարում են այդ կյանքը: Բայց դուրս է գալիս այնպես, ինչպես լինում է. ոչ թե օգնում են, այլ հենց իրենք են խաթարում կյանքդ:
Ես կյանքն իմ պատմվածքներից մեկում համեմատում եմ մի բաժակ ջրի հետ, որը, սակայն, չեմ համարձակվում միանգամից խմել-պարպել: Այդպես օլիգարխներն են անում, ես կում-կում եմ խմում, որ մանրամասն ապրեմ, վայելեմ այդ կյանքը: Իշխանավորները թող հարամ չանեն այդ կյանքը, թող այդ մի բաժակ ջրի մեջ նամարդություն չխառնեն:
-Ի՞նչ կասեք Ձեր ստեղծագործական ծրագրերի մասին:
-Բանաստեղծ Աշոտ Խաչատրյանը (հիմա Մոսկվայում է ապրում) իմ վերջին գիրքը կարդացել էր, հավանել ու ասաց` Լևոն, դու ամեն ինչ արել ես որպես գրող երևելի լինելու համար, քեզ մնում է արձակ մեծ գործ գրել, դու գնդակը դրել ես 11-ի վրա, ընդամենը պիտի գաս այդ 11- մետրանոցից հարվածես ու քո գոլը ազդարարես: Այն ժամանակ` 5-6 տարի առաջ, պատրաստ չէի: Իմ տղան 10 տարի անընդմեջ Հայաստանի չեմպիոն է եղել, աշխարհի արագավազ հայն է եղել 100 մետր վազքից: Ինձ թվում էր, իմ տեղն էլ, որպես գրողի, կարճ տարածությունն է` նովելներ, կարճ պատմվածքներ գրելը: Բայց ուժ գտա, արդեն իսկ մի ընդարձակ գործ եմ գրում: Ինձ թվում է, ես կխփեմ կյանքում իմ գոլը:

Զրույցը`
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 3439

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ