«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Դյակոնովը ներողություն է խնդրել հայ ժողովրդից»

«Դյակոնովը  ներողություն է խնդրել հայ ժողովրդից»
03.05.2013 | 00:13

Մեր հյուրն է պատմաբան ԳՈՒՐԳԵՆ ԿԱՐԱՊԵՏՅԱՆԸ:

-Պարոն Կարապետյան, Դուք գիտնականների ակադեմիական շրջանակների մեջ չեք մտնում. ի՞նչը Ձեզ ստիպեց զբաղվել մեր ժողովրդի պատմության հարցերով:
-Ես ունեմ տնտեսագետի մասնագիտություն: Բայց ղարաբաղյան շարժումը ցույց տվեց, որ, ինչպես գրողն էր ասում՝ «Ինչ-որ բան ինչ-որ տեղ սխալ է»: Որ անհրաժեշտ է դուրս գալ կուսակցական տարատեսակ շահագրգռություններից և պատմությունն ուսումնասիրել որպես գիտություն:
Ցավոք, պատմագիտության ոլորտում գոյություն ունի հետևյալ պրակտիկան. հետազոտողներն օգտվում են ոչ թե սկզբնաղբյուրներից, այլ մեջբերումներից, որոնք արել են իրենցից առաջ նյութն ուսումնասիրող գիտնականները: Դրա պատճառով հնարավոր չէ նոր եզրակացություններ անել: Եվ ամեն ինչ գնում է դոփված ճանապարհով: Այդպես է ոչ միայն Հայաստանում, այլև ողջ աշխարհի ակադեմիական գիտության մեջ: Նախապես բացված ճանապարհից շեղվելը բավականին դժվար է, եթե չասենք անհնարին է:
-Իսկ ո՞րն է Ձեր ուսումնասիրությունների առանձնահատկությունը. ի՞նչ դիտանկյունով եք նայում պատմական իրողություններին:
-Որքան էլ ցավալի է, մինչ օրս պատմագիտությունը, Լենինի ասածի պես, դիտվում է որպես կուսակցական գիտություն: Այսինքն՝ նայած ում շահերն է պաշտպանում ներկայացնողը: Մինչդեռ իրականում պատմությունը ճշգրիտ գիտություն է: Ինչպես ասենք՝ ֆիզիկան է, մաթեմատիկան է: Եվ ոչ թե պետք է հնարել, այլ պետք է բացահայտել նրա օրենքներն ու օրինաչափությունները: Եվ եթե արդեն բացահայտել ենք ու տեղյակ ենք դրանց, ապա ոչ էական է դառնում, թե, ասենք, տվյալ ճակատամարտը հինգ օր շուտ է եղել, թե հինգ օր ուշ: Դու կարող ես նաև ենթադրություններ անել ապագայի վերաբերյալ: Պատահական չէ, որ Հին Հռոմում ասում էին՝ ով գիտե անցյալը, տիրապետում է ներկային և արդեն տերն է ապագայի:
Եվ պատճառը հենց այս է, որ հնագույն ժամանակներից սկսած, պատմությունը մշտապես աղավաղվել է: Գրադարանների այրումը՝ Ալեքսանդրիայի, Պերգամենի, ինչպես նաև մեր տաճարներում եղած գրքերի ոչնչացումը նպատակ ունեն թույլ չտալ, որ մարդիկ տիրապետեն անհրաժեշտ ինֆորմացիային:
-Եթե այդքան բան է վերացված՝ հին աշխարհից սկսած, ապա ի՞նչ է մնում այսօրվա գիտնականի ձեռքին, որ հետ գնա դարերի, հազարամյակների միջով և ճշմարտությունը բացահայտի:
-Շատ եմ սիրում Բուլգակովի խոսքը՝ ձեռագրերը չեն այրվում: Չնայած ջանացել են, բայց, այնուամենայնիվ, ամեն ինչ չէ, որ կարողացել են ոչնչացնել: Օրինակ, Գլակն էլ է գրում, որ յոթ թաքստոցներից երեքը հայտնաբերվել-ոչնչացվել են, բայց չորսը դեռևս անվնաս են: Նա դա ասում է Սուրբ Կարապետի վանքի մոտ եղած մատյանների ու գանձերի թաքստոցների վերաբերյալ:
Բայց առավել կարևորն այն է, ինչը հասնում է ավանդազրույցների միջոցով: Իսկ մեզ հասել է հսկայական նյութ՝ մեր հեքիաթները, մեր ավանդազրույցները: Վերջինները, ճիշտ է, փշրանքների չափով: Հասել են նաև մեր ժայռապատկերները, որոնք համարյա ուսումնասիրված չեն: Ի վերջո, հասել է «Սասնա ծռեր» էպոսը, որը, լինելով մեր ազգի անձնագիրը, պարունակում է պատմական հսկայական նյութ: Օրինակ, երբ խոսվում է Սասունի և Մսրի պատերազմի մասին, պատմության պարզագույն գիտակն էլ կարող է վստահորեն ասել, որ խոսքը Հայաստանի և Եգիպտոսի մասին է: Նշանակում է` նաև ավանդազրույցի ձևավորման ժամանակաշրջանը կնշի, այն է՝ Ք.ա. երկրորդ հազարամյակ: Հիմքում ընկած է հայկական Միտանի պետության ու Եգիպտոսի պայքարը: Մի շրջան Եգիպտոսը կարողացավ ճնշել Միտանիին: Վերջինիս թագավորներն էլ ստիպված էին իրենց աղջիկներին ամուսնացնել Եգիպտոսի թագավորների հետ: Ես միշտ եմ ասել, որ հարկ է բացել «Սասնա ծռեր»-ի ուսումնասիրության առանձին ինստիտուտ, որտեղ լինեն աստղագետներ, հայագետներ, ազգագրագետներ, թաքնագիտության մասնագետներ: Շերտ առ շերտ կուսումնասիրվի, ու շատ բան արդեն մենք կիմանանք մեր մասին:
-Մեր մասին խոսենք: Միտում չե՞ք տեսնում, որ հատկապես 19-րդ դարում միջազգային պատմագիտությունն ամեն ինչ արեց, որ ծածկվի-խեղաթյուրվի մեր ժողովրդի պատմությունը: Ինչո՞ւ, ո՞րն էր նպատակը:
-1830-ական թվականներին մեծ արշավախումբ ժամանեց Հայաստան, որի մեջ կային պատմաբաններ, լեզվաբաններ, հնագետներ Գերմանիայից, Ֆրանսիայից, Անգլիայից: ՈՒսումնասիրություններ կատարեցին, բայց, ցավոք, արձանագրությունները մինչ օրս գաղտնի են պահվում: Ընդամենը մի զրույց է հայտնի դարձել. գերմանացի գիտնականն ասում է՝ լավ է, որ հայերը չգիտեն, թե ինչ ունեն Հայաստանում: Իսկ անգլիացին պատասխանում է, այո, այդպես է: Եվ պետք է ամեն ինչ անել, որ նրանք դրա մասին տեղյակ չլինեն:
Հիմա հիմնական հարցը՝ ինչո՞ւ, ի՞նչ նպատակով: Ինչպես վերևում ասացինք, երբ գիտես անցյալը, տերն ես ներկայի: Եթե իմանանք, թե իրականում ով ենք մենք, ապա կիմանանք նաև մեր տեղը համաշխարհային պատմության մեջ և՛ նախկինում, և՛ ներկայում: Այսօր աշխարհում ապրում է 75 միլիոն հայ: Իսկ 6 տրիլիոն համաշխարհային կապիտալից 1 տրիլիոնը հայերի ձեռքին է: Այնպես որ, մենք այժմ էլ բնավ խեղճ ու կրակ ազգ չենք: Եվ եթե հայն իմանում է իր իրական ուժն ու արժեքը, ապա հեշտությամբ էլ կմիավորվի: Դեռևս 20-րդ դարասկզբին էր Լոուրենս Արաբացին ասում (մանրամասները` 6-7-րդ էջում), որ անհրաժեշտ է հայերին մի քիչ կոտորել: Որովհետև երբ հայերը գոնե մի 20-30 տարվա պետականություն ունենան, կգա եվրոպական քաղաքակրթության վերջը:
-Ձեր ասածները հաստատվո՞ւմ են պատմագիտական աղբյուրներով. օտար, թե հայկական:
-Հայկականի մասին չխոսենք. թող ուշադիր կարդան մեր պատմիչներին: Իսկ օտար աղբյուրների վերաբերյալ ասեմ, որ դրանք չափազանց շատ են: Դեռևս 19-րդ դարում Անտոն Գարագաշյանը, ով Մխիթարյան միաբանության անդամ էր, իր «Քննական պատմություն հայոց» եռահատորյակում հայ պատմիչներին անվանում է հեքիաթագիրներ և ասում, որ անհրաժեշտ է հենվել հունա-հռոմեական պատմիչների վրա: Ցավոք, հունա-հռոմեական պատմիչներն էլ են «ընտրովի» վերցվում. որպես հիմք ընտրվում են որոշակի պատմիչների աշխատությունների որոշակի հատվածներ:
Հարց. ո՞վ է ստեղծել մեր ակադեմիական պատմագիտությունը. Դյակոնովը: Այս մարդը, ով Վանի թագավորությունը համարում էր ոչհայկական, դրան նախորդածը, բնականաբար, ևս ոչհայկական, իր կտակում ներողություն է խնդրել հայ ժողովրդից: Իսկ մեր՝ Հայաստանի ակադեմիան չի հրապարակում այդ կտակը, ուր գիտնականը խոստովանում է, որ քաղաքական նկատառումներից ելնելով, իրեն վերևից ստիպել են, որ Վանի թագավորությունը դուրս գրի հայոց պատմությունից: Բայց քանի որ հայագիտության մեջ ներկայումս Դյակոնովի աշակերտներն են իշխում, ովքեր այդ տեսության հիման վրա են գրել իրենց աշխատություններն ու ստացել դոկտորի ու ակադեմիկոսի կոչումներ, ինչո՞ւ ժխտեն իրենք իրենց: Չնայած, ըստ իս, գիտնականի մեծությունը հենց այն է, որ ընդունի գիտության հանդեպ իր սխալը:
Այսպես ձևակերպենք՝ պատմագիտության դպրոցը ստեղծվել և մեզ է պարտադրվել դրսից, դրա մեջ ներգրավվել են մեր կադրերը, ովքեր առայսօր շարունակում են նույն գիծը: Մի բան էլ կա. հազար տարվա պետականության կորուստը բարդույթավորել է մեր ժողովրդին, այդ թվում՝ նրա գիտնականին:
-Իսկ այսօր և՞ս առկա է քաղաքական խնդիրը, թե՞ բանն իներցիայի մեջ է:
-Անպատճառ առկա է: Ոչ մեկի համար գաղտնիք չէ, որ ամենավերևից սկսած մինչև միջին մակարդակի պաշտոնյաները գտնվում են օտար ուժերի ազդեցության տակ: Իսկ աշխարհում այդ ուժերն արդեն ձևավորվել-կազմակերպվել են: Եվ դրանք Արաբացու գաղափարախոսության հետնորդներն են: Նրանք ամեն ինչ անում են, որ մեզանում ճշմարտությունը չբացվի:
Եվ ամենակարևորը՝ հայոց պատմությունից բացահայտորեն երևում է, որ պետական կառավարման այն համակարգը, որն աշխարհում այժմ գոյություն ունի, միակը և կատարյալը չէ: Չերչիլն էր ասում՝ դեմոկրատիան հիմար բան է, բայց ավելի լավը մարդկությունը չի ստեղծել: Նա սուտ է ասում. լավը կա՛ր, դա հին հայկական պետականության մոդելն է, որն արդյունավետորեն աշխատել է հազարամյակներով: Ի դեպ, ըստ իս, մարդկությունը դեպի այդ համակարգն էլ գնում է, և այն անպայման օգտագործելու է նոր ժամանակներում:
-Մանրամասնենք՝ ո՞րն է պետության հայկական մոդելը:
-Աշխարհում գործող ներկա մոդելը՝ դեմոկրատական համակարգը, հունական մոդելն է, որը մշակել է Արիստոտելը: Այն գլանաձև պետական կառուցվածք է, ուր ներքևում ճնշվածներն են, նրանցից վերևում միջին խավն է: Իսկ ամենավերևում իշխողներն են: Օրենքները հնարում են իշխողները, իրենք էլ խախտում են դրանք: Եվ այդ օրենքները մշտապես աշխատում են ներքևում գտնվող խավի դեմ: Միջին խավն է, որը կարողանում է գոյատևել: Այսինքն՝ ըստ էության, սա պետականության դասակարգային մոդել է:
Իսկ հայկական մոդելը, ի տարբերություն դասակարգայինի, հենվում է արյունակցական հիմքի վրա: Հողը պատկանում էր համայնքին և բաշխվում էր ընտանիքների միջև: Հարկը մուծում էր ամբողջ համայնքը: ՈՒստի համայնքի յուրաքանչյուր անդամ շահագրգռված էր, որ մշակվեն բոլոր հողակտորները: Մշակվում էր նաև պատերազմ գնացող գյուղացու հողակտորը: Միաժամանակ հողը 8-10 տարին մեկ վերաբաշխվում էր, որի հետևանքով համայնքի յուրաքանչյուր անդամ դառնում էր հսկող մյուսների նկատմամբ: Այսինքն՝ գոյություն ունեին ներքին զսպանակներ տնտեսությունը նորմալ կառավարելու համար:
Գործում էր նաև հայկական ժողովրդավարությունը, երբ ամեն ընտանիք ուներ մեկ ձայն, որով էլ ընտրվում էր ղեկավարը: Եվ այս սկզբունքով՝ մինչև պետության վերին կետը՝ արքայից արքան, ով, ըստ էության նաև համայնքների ընդհանուր ղեկավարն էր:
-Մենք շա՞տ ենք հեռացել մեր տեսակից կամ ինչքա՞ն ենք հարազատ մնացել ինքներս մեզ:
-Եթե մեզ դիտարկենք առօրյայի մեջ, դիտարկենք արտաքին հատկանիշներով, ցավոք, չափից դուրս շատ ենք հեռացել: Բայց մեր գենոֆոնդը, (գենոֆոնդի ձևավորման համար անհրաժեշտ է 7-8 հազար տարի) պահպանել է իր տեսակը: Օրինակ, ոմանք քննադատում են, որ վատանում է մեր սոցիալական վիճակը, ու մենք չենք ընդվզում: Սա տեսակի հարց է: Նաև պետական կառավարման մեր համակարգում, ինչպես արդեն ասացինք, դասակարգային հակամարտություն չի եղել: ՈՒ պայքարելու փորձ էլ չենք ունեցել: Բայց բավական է դրվի ազգային խնդիր, հազարներով դուրս կգանք փողոց: ՈՒստի անհրաժեշտ է, որ ազգի առջև դրվի այնպիսի մեծ խնդիր, որը մշտապես զգոն վիճակում պահի նրան: Եվ մի քանի սերունդ պայքարի այդ խնդրի լուծման համար ու ինքնաբերաբար նաև մաքրվի իրեն խորթ, ձեռքբերովի հատկանիշներից:
-Իսկ կա՞ օբյեկտիվ հնարավորություն, որպեսզի այդ խնդիրը երևան գա:
-Անշուշտ: Օրինակ, այժմ մեր երկրում ամբողջությամբ մահացած է քաղաքական դաշտը: Թե կուսակցական համակարգերը, թե Եվրոպայից բերված արժեքներն իրենց սպառել են: Մնում է, որ ազգային գաղափարախոսության հիման վրա գտնենք ու մեր առջև դնենք համազգային նշանակության խնդիր: Կրկին հայտնագործելո՛ւ և ոչ թե հնարելու միջոցով: Եվ դրա շուրջը կամ այդ ճանապարհով կմիավորվի և ողջ հայությունը: Ընդ որում, պետք է լինի խնդիր, որը կվերաբերի մեր դերակատարությանը նաև համաշխարհային գործընթացներում:
-Իսկ աշխարհաքաղաքական կենտրոնները թույլ կտա՞ն, որ հայն իր դերակատարությունն ունենա այդ գործընթացներում:
-Կարևորագույն հարցն է: Շատերն են մտածում, եթե մենք մեզ թույլ տանք գնալ աշխարհի դեմ, մեզ կոչնչացնեն: Բայց սխալվում են: Խնդիրն այն է, որ ներկա քաղաքակրթությունն իրականում փակուղի է մտել: Եվ այդ մասին գիտեն ամենքը: Գիտեն նաև մեր դեմ աշխատող ուժերը: ՈՒստի կցանկանան, որ մի տարածքում փորձարկվի քաղաքակրթական նոր մոդել: Բայց՝ փոքր տարածքում, որպեսզի անկարող լինի դուրս գալու իրենց հսկողությունից: Եթե մենք՝ մեր պետությամբ, նաև՝ ազգովին, այդ փորձն իրականացնենք, որը հենված լինի մեր պատմության, մեր աշխարհաճանաչողության վրա, հավատացեք՝ ոչ ոք մեզ չի խանգարի: Այսպես կմտածեն՝ եթե հայերը ձախողվեն, ոչինչ: Իսկ եթե դրական արդյունք եղավ, այն կվերցնենք և գործածության մեջ կդնենք ինքներս:
-Նշանակում է՝ դրսում գիտեն, թե մենք ով ենք:
-Դրսում գիտեն, ներսում չգիտեն, թե ով ենք:
-Տիեզերքում ոչինչ հենց այնպես չի ստեղծվում. ամեն ինչ իր նպատակն ու նշանակությունն ունի, որն էլ ապահովում է տիեզերական ներդաշնակությունը: Բնականաբար՝ նաև էթնոսները: Հայ էթնոսի պարտականությունը կամ առաքելությունը ո՞րն է:
-Ազգը ևս ամբողջական մարմին է: Այն հենց կատարում-ավարտում է իր գործը, ոչնչանում է: Աշխարհում շատ քիչ ազգեր կան, որոնք չեն վերացել: Մեր շրջակայքում իրականում ոչ մեկը չի մնացել: (Ներկա պարսիկները որևէ կապ չունեն հին պարսիկների հետ): Որոշ փոփոխություններով մնացել են նաև հույները: Իսկ մենք կանք, մնացել ենք: Դա խոսում է այն մասին, որ մենք դեռևս անելիք ունենք:
Բանն այն է, որ Հայկական լեռնաշխարհը երկրագնդի բացարձակ դաշտն է: Տիեզերքից եկող ինֆորմացիան ընդունում է Արարատ լեռը: Այդ ինֆորմացիան իր մեջ պահող «կենդանի» ջուրը ներծծվում է լեռան մեջ, ապա դուրս է գալիս ու տարածվում հայկական ողջ տարածքով: Հասնելով՝ վերամշակվում է Հայկական լեռնաշխարհի ինֆորմացիոն մյուս դաշտերում, ապա գնում է Եվրասիայի կենտրոններ՝ Բալկանյան թերակղզի, որը Չերչիլը համարում էր Եվրոպայի փափուկ փորատակ: Մի բևեռն էլ հասնում է Պաղեստին, Եգիպտոս: Մյուսն էլ՝ Տիբեթ: Էներգիայի մշակման այս երեք բևեռներով էլ պայմանավորվում է Եվրասիայի էվոլյուցիոն զարգացումը: Նկատենք՝ պատահական չէ, որ Արարատը միակ լեռն է, որից սկիզբ չի առնում և ոչ մի գետ:
Եվ այժմ կարևորագույնը՝ եթե մենք չլինենք այստեղ՝ մեր հայրենիքում, որն է՝ Հայկական լեռնաշխարհը, ապա կխաթարվի երկրագնդի ինֆորմացիոն հոսքը: Այսինքն՝ կվտանգվի մարդկության ճակատագիրը:
-Այո, ազգն իր նախաստեղծ առաքելությունը կատարում է, եթե գտնվում է իր հողի, այսինքն՝ իր համար նախասահմանված տարածքի վրա: Այս ենթատեքստով ինչպե՞ս եք վերաբերվում այն փաստին, որ մենք այսպես ա՜ր-տա՜-գա՜ղ-թո՜ւմ ենք:
-Ի դեպ, մշակված ինֆորմացիայի տարածումը տեղի է ունենում ոչ միայն հոգևոր դաշտում, այլև նյութական տեսքով: ՈՒստի հայ ժողովրդի ողջ պատմության ընթացքում մշտապես Հայաստանից դուրս են եկել հայերը, որպեսզի Հայկական լեռնաշխարհում ստեղծված մշակութային-նյութական-գաղափարական արժեքները տարածեն այլուր: Եվ այդպես՝ սկսած մարդու ձևավորման շրջանից:
Բայց եթե մենք լինեինք հզոր ու առողջ, ապա կարիք չէր լինի միլիոնանոց արտագաղթերի: Այլ երկիր գնալով՝ նույն խնդիրը կկարողանային լուծել առավել փոքրաթիվ մարդիկ: Այսինքն՝ մեր երկրի հզորացումը կկարգավորի և՛ արտագաղթը, և՛ կապահովվի մարդկության բնականոն էվոլյուցիոն զարգացումը: Իսկ հախուռն այս արտագաղթը վնասում է և՛ մեզ, և՛ խախտում է տիեզերական օրինաչափությունը: Եվ դա, նորից ասեմ, մեր թուլացած վիճակից է:
-Մենք կարո՞ղ ենք հրաժարվել մեր առաքելությունից: Եվ դա ո՞ր դեպքում կարող է լինել:
-Այն դեպքում, երբ մահանանք: Բայց թե չկատարենք, կրկին կմահանանք: Եթե բնությունը զգա, որ ի վիճակի չենք կատարելու այն խնդիրը, որը դրված է մեր առջև, կառաջանա սովորական սինդրոմը: Ասորիները, որ ունեին միլիոնանոց բանակ, երբ պետությունը ոչնչացավ, իրենք էլ մահացան-վերացան մի հիսուն տարվա մեջ: Մնացին որպես մարդաբանական թանգարանի նմուշներ:


Զրույցը`
Գոհար ՍԱՐԴԱՐՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 14897

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ