ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

Գերշվինը, «իլյուզիաները», քրեական օրենսգիրքը և մնացած կյանքը

Գերշվինը, «իլյուզիաները», քրեական օրենսգիրքը և մնացած կյանքը
15.05.2009 | 00:00

«ԵՍ ԿՈՂՄ ԵՄ ՀԱՄԱՆԵՐՄԱՆ»
«Իրավունքը de facto»-ի հարցերին պատասխանում է ԱԺ պետաիրավական հարցերի մշտական հանձնաժողովի նախագահ ԴԱՎԻԹ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆԸ
-Ո՞վ եք Դուք` Ձեր կարծիքով:
-Մարդ, ով պատասխանատվության զգացում ունի:
-Երկար տարիներ աշխատել եք գործադիր իշխանությունում, հիմա օրենսդիր իշխանությունում եք, պետական կառավարման համակարգում որի՞ն եք նախապատվությունը տալիս:
-Ընդհանրապես, օրենսդիր աշխատանքը համարում եմ շատ հետաքրքիր, սակայն, տեսականորեն լինելով շատ հետաքրքիր, այն գործնականում բավականին սահմանափակ է, ինչը պայմանավորված է օրենսդիր մարմնի այժմեական դերակատարումով: Ավանդաբար խորհրդային տարիներից սկսած գործադիր իշխանությունը եղել է գերակշռող իշխանություն, և այդ ավանդույթը շարունակվում է:
-Ինչո՞վ եք դա բացատրում:
-Թերևս այն իրողությամբ, որ մեր երկրում դեռևս չեն արտահայտվել խորհրդարանի բոլոր դերակատարումները: ԱԺ-ն ունի մի քանի դերակատարում, որոնցից օրենսդիրը թեև ամենակարևորներից մեկն է, բայց միակը չէ: Օրինակ, ոչ պակաս կարևոր է նաև ԱԺ-ի վերահսկողական դերը:
-ԱԺ-ի վերահսկողական դերը փաստացի ոչ մի ռեալ արտահայտություն չունի, ի՞նչն է խանգարում, որ ԱԺ-ն իր իրավասությունները չի կատարում:
-Առաջին հերթին` Սահմանադրությունը: Սահմանադրությունն այդ մասին հստակ պետք է նշեր:
-Սահմանադրության ընդունումից 10 տարի անց սահմանադրական փոփոխություններ եղան, և այդ հարցն ուշադրությունից դուրս մնաց։ Դա չի՞ նշանակում, որ կարիքը չի զգացվում...
-Դա նշանակում է, որ քաղաքական էլիտան դեռևս լրիվ չի գիտակցել ԱԺ-ի դերակատարումը:
-ԱԺ պետաիրավական հարցերի հանձնաժողովում շրջանառվող օրինագծերի մեջ կա՞ն առաջնահերթ կարևորություն ունեցողներ:
-Հանձնաժողովում տասնյակ նախագծեր կան, որևէ մեկն առանձնացնել չեմ ուզում, որովհետև դա հոսք է, նախագծերն անընդհատ ստացվում են, լինում են և շատ կարևորները, և շատ փոքրիկ հարցեր լուծողները: Չեմ ուզում տարանջատել այս կամ այն նախագիծը: Յուրաքանչյուր նախագծի պետք է վերաբերվել մեծ պատասխանատվությամբ: Օրինակ` երեկ լսումներ էինք կազմակերպել մի նախագծի վերաբերյալ, որը չեմ կարող ասել, որ արմատական նշանակություն ունի երկրի համար, այնուամենայնիվ, հանձնաժողովը հարցը կարևորեց և հարկ համարեց լսումներ կազմակերպել:
-Լսումների հետևանքով օրինագծի փոփոխություններ կլինե՞ն:
-Կարծում եմ, որ լինելու են. կառավարության ներկայացուցիչն արձագանքեց մեր հարցադրումներին և խոստացավ հարցը մեկ անգամ ևս քննարկել: Ըստ պատասխանի, մենք այնուհետև կորոշենք մեր անելիքը. չի բացառվում, որ հանձնաժողովի անդամների մի մասը, այդ թվում նաև ես, հանդես գանք այլընտրանքային տարբերակով:
-Դուք ճի՞շտ եք համարում, որ ըստ Սահմանադրության, օրենսդրական նախաձեռնության իրավունք ունի և գործադիր իշխանությունը: Ստացվում է մի վիճակ, երբ գործադիրն ինքն իր համար օրենքներ է գրում և ինքն էլ կատարում է` ԱԺ-ին թողնելով ընդամենն այդ օրենքներն ընդունողի դեր:
-Շատ ճիշտ եմ համարում, որ գործադիրն ունի օրենսդրական նախաձեռնության իրավունք: Ավելին, դա շատ բնական է, գործադիր իշխանության բնորոշ հատկանիշներից է օրենսդրական նախաձեռնության իրավունքը: Հայտնի է, որ աշխարհի շատ երկրներում գործադիր իշխանությունն է նախապատրաստում օրենքների նախագծերի հիմնական մասը, բայց դա ամենևին չի նվազեցնում խորհրդարանի պատասխանատվությունը, որը պետք է այս կամ այն նախագծի վերաբերյալ որոշում ընդունի:
-Չե՞ք կարծում, որ այդ պարագայում օրենքներն այնպիսին են դառնում, ինչպիսիք հարմար են գործադիր իշխանությանը, այլ ոչ թե այնպիսիք, ինչպիսիք պետք են երկրին:
-Դրա համար պետք է գոյություն ունենա արդյունավետորեն գործող Ազգային ժողով:
-Կա՞ այդ արդյունավետորեն գործող խորհրդարանն իր մեխանիզմներով:
-Ես կարծում եմ, որ մեխանիզմներից շատերը կան, բայց միշտ չէ, որ արդյունավետորեն գործում են:
-Ի՞նչն է խանգարում:
-Մի քանի խնդիր կա։ Առաջին հերթին այդ մշակույթը ձևավորվում է տարիների ընթացքում: Դարձյալ ԱԺ-ի դերակատարման մասին է խոսքը. ԱԺ-ն պետք է ինքը գիտակցի իր պատասխանատվության աստիճանը, իսկ դա ժամանակ է պահանջում: Չմոռանանք, որ մենք երկար տարիներ ունեցել ենք մի ավանդույթ, որ օրենսդիր մարմինն իրականում որևէ դերակատարում չուներ: Այսօր այդ 70 տարիների հետ համեմատած դերակատարումը շատ մեծ է, այնուամենայնիվ, դեռևս այնպիսին չէ, որը բնորոշ է զարգացած ժողովրդավարական երկրներին:
-Խորհրդարանական ավանդույթը և խորհրդարանական մշակույթը` տարբե՞ր հասկացություններ են:
-Թերևս և՛ տարբերություններ կան, և՛ ընդհանրություններ:
-ԵԽԽՎ-ի գարնանային նստաշրջանի օրակարգում Հայաստանին վերաբերող հարց չկար, քննարկումը մոնիտորինգի հանձնաժողովում էր: Կարծո՞ւմ եք, որ պարտավորությունների առումով Հայաստանում բոլոր հարցերը լուծված են, որ ԵԽԽՎ-ն չանդրադարձավ դրանց:
-Ո՛չ, իհարկե: Երբ Հայաստանը կայուն կանգնած լինի ժողովրդավարության ուղու վրա, լինի իրավական պետություն և պաշտպանի մարդու իրավունքները, մոնիտորինգի հարցադրում ընդհանրապես չի լինի: Այժմ Հայաստանն այն երկրների շարքում է, որոնք ենթարկվում են մոնիտորինգի, ուստի և անելիքներ մենք դեռ շատ ունենք:
-Մոնիտորինգից դուրս գալու մասին խոսվում էր 2008-ի սկզբին, նախքան ընտրությունները։ Ե՞րբ է հնարավոր վերադառնալ այդ իրավիճակին:
-Ես չգիտեմ` ո՞վ էր խոսում մոնիտորինգից դուրս գալու մասին, բայց, կարծում եմ, դեռևս շատ վաղ է այդ մասին խոսելը: Ես որևէ հիմք չեմ տեսել, որ լրջորեն քննարկում սկսվի Հայաստանի մոնիտորինգի դադարեցման հարցով: Այս պահին, Հայաստանից բացի, բազմաթիվ երկրներ մոնիտորինգի տակ են` Վրաստանը, Ռուսաստանը, Ադրբեջանը, Մոլդովան... Ժամանակային առումով կանխատեսումներ չեմ անի: Մոնիտորինգի փուլից հետո կա ևս մեկ միջանկյալ փուլ` հետմոնիտորինգային երկխոսություն: Այս փուլերն են անցնում ԵԽ-ին անդամակցած բոլոր երկրները:
-2000 թ. ԵԽ-ի անդամությունը Հայաստանի համար երկնագույն երազանքի պես էր, ԵԽ-ի անդամությամբ բացվում էին Եվրոպայի դռները, հիմա կարծես այդ դռները մեզ համար բաց են, կամաց-կամաց մոտենում ենք Եվրամիության դռներին։ Ձեր կարծիքով` Հայաստանը Եվրոպա՞ է, կամ Հայաստան-Եվրոպա անցման անհրաժեշտություն կա՞, իմաստ ունի՞ այդ անցումը:
-Մենք պետք է խոսենք երկու եվրոպաների մասին. առաջին Եվրոպան աշխարհագրականն է, երկրորդը որոշակի հասկացությունների ընդհանրացում է: Եթե խոսենք ԵԽ-ի մասին, ապա այն կառուցված է երեք հիմնասյուների վրա` իրավական պետություն, մարդու իրավունքներ և ժողովրդավարություն, իսկ եթե խոսում ենք Եվրամիության մասին` Արևելյան հարևանության գործընկերության, մի քանի լրացուցիչ գործոններ ևս ավելանում են, մասնավորապես` արդյունավետ կառավարում, շուկայական տնտեսություն... Եթե խոսում ենք ընդհանրացումների մակարդակով, մենք դեռևս Եվրոպա չենք, սակայն ձգտում ենք:
-Դուք կարծում եք, որ եվրոպական արժեհամակարգը մեզ համար ընդունելի՞ է, մեր ավանդույթներով, մենթալիտետով, սոցիալ-քաղաքական-տնտեսական վիճակով համապատասխանո՞ւմ ենք այդ չափանիշներին: Որպեսզի չստացվի արհեստական ներդրում, այլ բնական, օրինաչափ անցում այդ արժեհամակարգին...
-Ես կարծում եմ, որ մենք համապատասխանում ենք եվրոպական արժեհամակարգին, իսկ բոլոր այն խոսակցությունները, որ մեր մենթալիտետը չի համապատասխանում եվրոպական ժողովրդավարությանը, որ մենք տիպիկ արևելյան բարքերի ազգ ենք, և այլն, և այլն, համարում եմ ավելորդ:
-Գուցե մենք և՛ արևմտյան, և՛ արևելյան արժեքներ ամփոփող ենք...
-Խոսքը վերաբերում է արժեհամակարգին, որը և՛ արևմտյան, և՛ արևելյան չի լինում: Կամ` ժողովրդավարության ձգտող երկիր ես, կամ` հակառակ ուղղության...
-Հակառակը բռնապետությո՞ւնն է:
-Այո, չի լինում դրանց համադրում: Մենք ժողովրդավարության ձգտող երկիր ենք, և մեր ժողովրդի արժեհամակարգը հստակ այդպիսին է:
-Ինչո՞ւ տարբեր տասնամյակների ֆինանսատնտեսական ճգնաժամերին միշտ նախորդել են գաղափարական, բարոյական, մշակութային ճգնաժամերը և հասարակության արժեհամակարգի փլուզումը... Գլոբալ ֆինանսատնտեսական ճգնաժամի առաջացման մեջ չկա՞ հասարակության լոկալ մեղքը:
-Բնականաբար, սոցիալական պայմաններն անմիջական ազդեցություն ունենում են արժեհամակարգի վրա, սակայն ունենում են երկակի ազդեցություն. մի կողմից` փլուզում, մյուս կողմից` խթանում: Պատահական չէ, որ շատ հաճախ ճգնաժամերի ժամանակ սկսվել է բուռն հասարակական կյանքի, արվեստի զարգացում... Իհարկե, փոխկապակցված երևույթներ են:
-Այսինքն` ճգնաժամերը չունեն միանշանակ բացասական ազդեցություն, միշտ արտակարգ իրավիճակները արտակարգ լուծումներ են թելադրում:
-Ճգնաժամը, իհարկե, տհաճ երևույթ է, սակայն նաև աճ պարտադրող երևույթ, և տնտեսությունը, ի վերջո, շատ ավելի զարգացած է լինում ճգնաժամից հետո: Ճգնաժամից հետո վերադարձ չի լինում մինչճգնաժամյան իրավիճակին: Լինում է որակական թռիչք:
-Ձեր կարծիքով` այս ճգնաժամից հետո մենք որակապես ո՞ւր ենք թռչելու:
-Դուք նկատի ունեք տնտեսությո՞ւնը:
-Ես նկատի ունեմ տնտեսությունը և քաղաքականությունը, որ սերտ շաղկապված են:
-Փոխկապակցվածություն, իհարկե, ունեն, ես կարծում եմ, որ ի հայտ է գալու նոր տնտեսություն, նոր կառավարում, նոր արդյունավետություն, որ այսօր դժվար է անգամ կանխագուշակել և պատկերացնել, բայց յուրաքանչյուր ճգնաժամից հետո աշխարհը որակական նոր մակարդակից է սկսել...
-ԱԺ-ն Հայաստանի տնտեսությունը ճգնաժամից դուրս բերելու կամ հեռու պահելու համար ի՞նչ օրինագծեր պիտի ընդունի, ի՞նչ օրինագծեր պիտի փոխի... Դեպի ո՞ւր պետք է շարժվենք:
-Մենք ունենք բազմաթիվ ուղղություններ, որոնցով շատ անելիքներ կան կայուն զարգացման համար: Մի կողմից` դրանք կարելի է դիտարկել իբրև հակաճգնաժամային նախագծեր, բայց եթե անգամ ճգնաժամը չլիներ, մենք այդ քայլերը պիտի կատարեինք: Ինչ վերաբերում է կոնկրետ օրենսդրական նախաձեռնություններին, ապա յուրաքանչյուր ոլորտում դրանք տարբեր են, և չի կարելի ասել` այս մեկը եթե ընդունենք, կլինի ամենակարևոր հակաճգնաժամային քայլը: Հակաճգնաժամային համակարգված քայլեր արել ենք և շարունակում ենք անել:
-Հակաճգնաժամային քայլերի մասին խոսելիս միշտ շեշտվում է, որ ժամանակին ու ամբողջ ծավալով կատարվելու են բյուջեի սոցիալական ծախսերը, իսկ գուցե հակաճգնաժամային ամենաանհրաժեշտ քայլը մեծ արդյունաբերության վերականգնումով նոր աշխատատեղեր ստեղծելն է և ճգնաժամի ընձեռած հնարավորությունների օգտագործումով` սպառման նոր շուկաներ ձեռքբերելը... Արդյո՞ք մենք չենք գնում հրդեհի մարման ճանապարհով, երբ կարող ենք կանխել կրակը:
-Ճգնաժամը զուտ հայկական երևույթ չէ, համաշխարհային երևույթ է...
-...այո, բայց երկրորդ ճանապարհն ընտրող պետություններ էլ կան աշխարհում:
-Այդ ուղիների մի մասը նաև Հայաստանն է գործադրում։ Օրինակ, ճգնաժամի ժամանակ գումարներ են ուղղվում որոշակի ենթակառույցների զարգացմանը, դա հնարավորություն է ընձեռում ստեղծել կայուն աշխատատեղեր, որոնք բարձր վարձատրովի չեն, մյուս կողմից` ռեսուրս է, որն ապագայում ծառայելու է որպես զարգացման հիմք` միաժամանակ ապահովելով որոշակի աշխատատեղեր: Վերջերս վարչապետն այցելել էր Գյումրի, որտեղ իրականացվող ծրագրերից մեկը շատ տիպիկ հակաճգնաժամային ծրագիր է:
-Ձեր կարծիքով` համաներում լինելո՞ւ է:
-Այս հարցի վերաբերյալ կանխագուշակումներն անշնորհակալ գործ են:
-Բոլոր հարցերի վերաբերյալ կանխագուշակումներն անշնորհակալ գործ են:
-Ես կողմ եմ համաներմանը: Կլինի, թե ոչ, դա նախագահի որոշելիքն է:
-Քրեական օրենսգրքի հոդվածների փոփոխությունն ակնհայտորեն ոչ օրենսդրական, այլ քաղաքական անհրաժեշտություն էր` իբրև ելք ստեղծված իրավիճակից: Այնուհանդերձ, ի՞նչ փոխվեց, ի՞նչ հարց լուծվեց, միայն իմիջի՞:
-Դա քաղաքական հարցադրում էր, բայց քաղաքականությամբ զբաղվելն ԱԺ-ին բնորոշ է: Փոփոխություններ եղան, որոնց հետևանքով դադարեցվեցին և փոխվեցին որոշակի մեղադրանքներ: ԱԺ-ն իր լիազորությունների շրջանակում գործեց, և դա բնական եղանակն էր, որովհետև իշխանության յուրաքանչյուր ճյուղ ունի իր լիազորությունը:
-ԱԺ պատգամավորների կալանքը շարունակելը ճի՞շտ է, երբ նրանք ձերբակալվել են այն հոդվածներով, որոնք այլևս ՔՕ-ում չկան:
-Իրավական խնդիր չկա: Ի՞նչ է նշանակում զրկել պատգամավորին անձեռնմխելիությունից: Նշանակում է` ԱԺ-ն համարում է, որ պատգամավորը լրացուցիչ պաշտպանության ենթակա չէ` լինելով պատգամավոր:
-Իրավական խնդիր չէ՞, որ այլևս գոյություն չունի այն հիմքը, որով մարդիկ ձերբակալվել են, իսկ նրանք դեռ անազատության մեջ են:
-Կալանավորված պատգամավորը գտնվում է մի իրավիճակում, երբ զրկված է անձեռնմխելիությունից, և միաժամանակ դատական ընթացքը շարունակվում է: Այս պարագայում նա ավելի պաշտպանված չէ, քան այն անձը, որը պատգամավոր չէ:
-Հետահայացով անցած կյանքը գնահատելիս` կա՞ այնպիսի բան, որ ուզում էիք, բայց չստացվեց:
-Իհարկե, կա: Բայց ես միշտ փորձել եմ անել առավելագույնը:
-Համարո՞ւմ եք, որ այժմ ունեք ինքնարտահայտման բոլոր հնարավորությունները:
-Համարում եմ, որ դեռևս շատ չլուծված խնդիրներ ունեմ, բայց հենց դա է հիմնական շարժիչ ուժը: ՈՒ ընդհանրապես համարում եմ, որ շատ հետաքրքիր կյանք եմ ապրում: Երբ համարես, որ չլուծված հարցեր չկան, ժամանակն է, որ գնաս «թոշակի»:
-Ձեր սիրած գրողը, որի գրքերը ցանկացած տրամադրությամբ, ցանկացած տարիքում կարող եք կարդալ, ո՞վ է:
-Երևի չկա որևէ գրող, որին պատրաստ եմ կարդալ տարբեր տրամադրություններով, կան բազմաթիվ գրողներ, որոնց սիրում եմ կարդալ, ամեն ինչ կախված է իրավիճակից, տրամադրությունից: Վերջերս ավելի հաճախ կարդում եմ Ռիչարդ Բախին:
-Ջոնաթան Լիվինգսթոնը Ձեր սիրած ճա՞յն է...
-Բախի «Իլյուզիաները», թեև Ջոնաթան ճայի մասին պատմությունը ևս հրաշալի ստեղծագործություն է:
-Ձեր սիրած կոմպոզիտորն ո՞վ է:
-Նայած պահի:
-Այս պահին:
-Գերշվին:
Զրուցեց Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1740

Մեկնաբանություններ