ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«ՉԷԻ ՄՏԱԾՈՒՄ, ՈՐ ՄԵՐ ԱՆԿԱԽՈՒԹՅԱՆԸ ԿՀԱՋՈՐԴԻ ՎՈՒԼԳԱՐ ԿԱՊԻՏԱԼԻԶՄԸ»

«ՉԷԻ ՄՏԱԾՈՒՄ, ՈՐ ՄԵՐ ԱՆԿԱԽՈՒԹՅԱՆԸ ԿՀԱՋՈՐԴԻ ՎՈՒԼԳԱՐ ԿԱՊԻՏԱԼԻԶՄԸ»
20.11.2009 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին
«Իրավունքը de facto»-ն սիրով զրույցի է հրավիրել դերասան ՎԱՐԴԱՆ ՊԵՏՐՈՍՅԱՆԻՆ, որի մասին ասել, թե սոսկ դերասան է, կնշանակի` ոչինչ չասել: Մեր կյանքի համայնապատկերն իր մեջ ամփոփող ու իրենով մեզ ներկայացնող այս արվեստագետը նորովի է բացահայտվում Նարինե Մալյանի` միշտ հաճելիորեն անսպասելի թատերահնարների բեմաշարում: Միևնույն սցենարի տարբեր լուծումներով նրանք ներկայացնում են մերօրյա հային` աշխարհի մեծ ու փոքր իրադարձությունների բովում` «Օրեր, գույներ, ճակատագիր» և «Խոստովանություն թատրոնում» պատումներով:
«ԴԵՐԱՍԱՆԻ ԱՇԽԱՏԱՆՔԸ ՆՄԱՆ Է ՍՈՒՐԲ ՊՈՌՆԿՈՒԹՅԱՆ»
-Վարդա՛ն, «Օրեր, գույներ, ճակատագիր» և «Խոստովանություն թատրոնում» ներկայացումները, քաղաքական սրության առումով, զիջում են Ձեր նախորդ ներկայացումներին, բայց խոցելիության աստիճան անկեղծ են Ձեր անձի, իմա` հայի, մասնավորապես` պանդուխտ հայի ճակատագրին վերաբերող քողազերծումներով: Ձեզ մի տեսակ անպաշտպանորեն բացահայտված, «թագավորը մերկ է» ճշմարտության տիրույթներում չե՞ք զգում:
-Ես ուզում եմ մեծ լեհի` թատրոնի արքաներից մեկի` Գրատովսկու խոսքերը հիշել: Արվեստագետ, որի կողմից 60-ականներին մտահղացված թատրոնն ապշեցրեց աշխարհը, և դրանով է, ըստ իս, մինչ օրս պայմանավորված լեհական թատրոնի վերելքը, նրա` Եվրոպայում առաջիններից մեկը, եթե ոչ ամենաառաջինը համարվելու իրողությունը: Նա ասում է, թե դերասանի աշխատանքը շատ նման է սուրբ մարմնավաճառության, սուրբ պոռնկության: Եթե մարմնավաճառ կինն իր զգեստն է հանում, ապա դերասանն իր հոգու շերտերն է մինչև վերջ բացում հանդիսատեսի առաջ: Դա շատ դժվարին, ծանր պրոցես է: Այն մերկությունը, որի մասին հարցնում եք, անհրաժեշտ մերկություն է արվեստագետի համար, ու ես այսօր ինչ-որ չափով հասել եմ դրան: Ի վերջո, ի՞նչ է արվեստը, եթե ոչ քողարկված ինքնախոստովանություն: Արվեստի յուրաքանչյուր ստեղծագործություն, կարծես, մի զգեստ է, որով կոծկում ես քո հրամցրած ճշմարտությունը: Արվեստն արտահայտվելու, բայց և թաքնվելու միջոց է, «զգեստ», որի տակ թաքցնում ես քո իսկական խոսքը: Ով կհասկանա, թող հասկանա: Այս ներկայացումների մեջ ես փորձում եմ այդ զգեստները հաջորդաբար նետել վրայիցս և շերտ առ շերտ բացվել մարդկանց առաջ: Դա այն սուրբ մերկությունն է, որի մասին ասել է Գրատովսկին: Թող ինքնագովազդ չթվա: Սա ինձ համար առաջին հերթին հոգեբանական մեծ հաղթանակ է: Նախ` ինքս իմ մեջ եմ հաղթահարել շատ կարևոր բաներ: Մարդն իր ընկերների, մտերիմների առաջ այդքան չի բացվի, որքան այսօր ես եմ բացվում հանդիսատեսի առաջ: ՈՒ չեմ վախենում, քանզի դրա կարիքն ունեմ: Թող մի անգամ էլ ինձ այսպես տեսնեն: Ինչո՞ւ միշտ տեսնեն քաղաքական պամֆլետիստին, սատիրիկին, երգիծաբանին, գաղափարական պայքարի դրոշակակրին: Թող տեսնեն սովորական մարդուն:
-Դուք Ձեր ներկայացումներում միաժամանակ կիրառում եք մեզ «բուժելու»` մտրակի և բլիթի մեթոդները: Նախ` ցավեցնելու աստիճան ձաղկում եք, հետո սկսվում է խոհախրատական քարոզը, որի ընթացքում մեզ բերում-հանգեցնում եք համերաշխության, սիրո, մարդկային վեհ հատկանիշների առաջնայնության գաղափարներին: Ըստ Ձեզ` մեր հասարակությունն այս երկու մեթոդներից որի՞ն է առավել դյուրությամբ ենթարկվում:
-Երկուսին` միաժամանակ: Մենք դարեր շարունակ չենք ունեցել պետականություն: Այսինքն` մեզ մոտ ներքին դիսցիպլինները մշակված չեն: Ընդհակառակը, գոյություն ունի ներքին խառնաշփոթ (և դա ոչ միայն մեզ մոտ է, այլև աշխարհում): Այս հանգամանքն է թելադրում մտրակի քաղաքականության անհրաժեշտությունը: Բայց և չի կարելի մոռանալ, որ, չունենալով պետականություն, մենք եղել ենք ճնշված: Եվ մեր ժողովուրդը կարիք ունի սիրո ու ջերմ խոսքի: Այստեղ է, որ պիտի աշխատի բլիթի քաղաքականությունը: Երկուսն էլ ծայրաստիճան անհրաժեշտ են: Առաջինը` ներքին դիսցիպլինները համակարգելու, երկրորդը` մարդկանց վստահությունը շահելու, սիրտը բացելու հնարավորություն ընձեռելու համար:
-Մեզ դիսցիպլինար ազգ համարո՞ւմ եք:
-Անհատները, այո՛, դիսցիպլինար են: Ժողովուրդը` ո՛չ: Կարեն Դեմիրճյանն է խոստովանել, թե հիսունմիլիոնանոց ՈՒկրաինան ավելի հեշտ է ղեկավարել, քան երեքմիլիոնանոց Հայաստանը: Սա խոսում է հենց այն մասին, որ մենք չունենք դիսցիպլինա, կարգ ու կանոն: Չենք ունեցել պետականություն, ապրել ենք թուրքի, ռուսի լծի տակ, ու մեր գիտակցության մեջ հակահասարակական արարքը միշտ համարվել է լավ բան, հերոսություն: Մինչև հիմա էլ դա պահպանվել է մեր մեջ: Նախորդ դարի 60-ական թվականներից մեր կենցաղ մտավ «գողական ռոմանտիկան», ու դրանից ավելի սրվեց համակրանքը հակահասարակական արարքի՝ «հերոսականության» նկատմամբ: Ամերիկայում, օրինակ, նման բան չկա։ Հակահասարակական արարքը համարվում է վատ բան, ու վերջ: Գերմանիայում էլ է այդպես, Ֆրանսիայում` էնպես ոչինչ:
«ԵՍ ԱՆԿԱԽՈՒԹՅՈՒՆԸ ՄԻԱՅՆ ՌՈՄԱՆՏԻԿ ԳԾԵՐՈՎ ԵՄ ՊԱՏԿԵՐԱՑՐԵԼ»
-Ի դեպ, Գերմանիայի մասին: Գորբաչովը Բեռլինի պատի փլուզման 20-ամյակի առիթով տված հարցազրույցում ասաց, որ երբ 1989-ի ամռանն ինքը և Գերմանիայի կանցլեր Կոլը նախանշում էին պատի փլուզման անխուսափելիությունը, հավատացած էին, որ դա տեղի է ունենալու 21-րդ դարում: Սակայն պատը փլուզվեց հաշված ամիսներ անց: Հնարավո՞ր է, որ մեր հայրենիքի արևմտյան և արևելյան հատվածները տարանջատող «պատն» էլ փլուզվի ավելի շուտ, քան այսօր թվում է քաղաքագետներին ու հենց մեզ` հայերիս:
-Չեմ կարող կանխատեսել, թե երբ և ինչպես կփլուզվի մեր «պատը», որովհետև իսկապես ամեն բան չէ, որ կանխատեսելի է: Հիշում եմ` ուսանող տարիներին մենք հավատացած էինք, որ Սովետական Միությունը փլուզվելու է: Դա ծուռ սարքված երկիր էր և պետք է անպայման փլվեր: Բայց մտածում էինք, որ փլվելու է մոտ երկու հարյուր տարի հետո: Թե ինչ էր լինելու այդ ընթացքում, ինչպես էր լինելու, դժվարանում էինք կանխատեսել, բայց որ անպայման փլվելու էր, վստահ էինք: Նույնն էր և բեռլինյան պատի դեպքում: Նույնն էր և մեզ մոտ: Մենք ոչ մի կերպ չէինք կարող պատկերացնել, թե ղարաբաղյան շարժումն այսպիսի ավարտ կունենա: Կրքոտ միտինգների էինք գնում, բողոքում էինք, հետո սկսվեց պատերազմը, և ահա` Ղարաբաղի կռվում հաղթել ենք: Մենք երազում էինք, բայց չէինք էլ պատկերացնում, թե ինչ է լինելու: Չէինք պատկերացնում, թե մթություն կլինի անկախությունից հետո: Դա մեզ համար (գոնե ինձ համար) անպատմելի բան էր: Անհավատալի էր, թե մեր երկրում կլինի մթություն: Գոնե ես անկախությունը միայն ռոմանտիկ գծերով եմ պատկերացրել, երկնագույն և վարդագույն երազի պես: Չէի մտածում, որ անկախությանը կհաջորդի այն վուլգար կապիտալիզմը, որն ապրեցինք: Մթության տարիներին մեր ժողովուրդը չէր սպասում, որ թեկուզ բոլոր դժվարություններով հանդերձ, կգա բավականին առատ մի ժամանակաշրջան, երբ Հայաստանում կլինեն լույս, տրանսպորտ, աշխատող հիմնարկություններ, սրճարաններ, ռեստորաններ: Չէինք մտածում, որ Ռուսաստանը կվերցնի Վրաստանի մի մասը: Ի՞նչ իմանաս` ինչ կլինի, ինչպիսի քաղաքական անցուդարձեր են սպասում մեզ: Ես գիտեմ, որ անպայման մեր հայրենիքը բաժանող սահմանը կվերանա, բայց ինչպե՞ս և ե՞րբ` չգիտեմ:
«ՄԵՐ ՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆԸ ՊԱՐՏԱՎՈՐ ԷՐ ԱՄԵՆԱՅՆ ԼՐՋՈՒԹՅԱՄԲ ԶԲԱՂՎԵԼ ԿԱԴՐԵՐՈՎ»
-Խորհրդային կայսրության հայտնի կարգախոսներից մեկն ասում էր. «Կադրերն են որոշում ամեն ինչ»: Այսինքն` մեծ տեղ էր տրվում պրոֆեսիոնալիզմին, կադրային քաղաքականությանը: Այսօր մեր անկախ հանրապետությունում գրեթե բոլոր ոլորտներում իշխում է ոչ պրոֆեսիոնալիզմը: Դաշնակցականների` Էդվարդ Նալբանդյանի հրաժարականի պահանջին ի պատասխան` նախկին արտգործնախարար Ալեքսանդր Արզումանյանն ասել է` Նալբանդյանի՞ն կազատեն աշխատանքից, թե՞ նրա վարորդին, դրանից Հայաստանում ոչինչ չի փոխվի:
-Ի դեպ, Ամերիկայում էլ նույնն է. Բարաք Օբամային կփոխեն, թե նրա վարորդին, այնտեղ էլ ոչինչ չի փոխվի: Ամերիկայում այնպիսի զորեղ մեխանիզմ է աշխատում, որ մեկ մարդու փոփոխությամբ այդ մեխանիզմի աշխատանքում ոչինչ չի փոխվի: Տարբերությունն այն է, որ Ամերիկայում դա չի փոխվի իրենց պետականության մեխանիզմի հզորության, մեզ մոտ` թուլության, անկազմակերպվածության պատճառով: Ես ընդունում եմ, որ մենք թույլ ու անկազմակերպ ենք: ՈՒ, իմ կարծիքով, մեր ամենաթույլ կետերից մեկը, մեր առջև ծառացած ամենամեծ վտանգներից մեկը (ուրիշ բառ չեմ գտնում) կադրային հարցն է: Անկախությունից հետո մեր պետությունը պարտավոր էր ամենայն լրջությամբ զբաղվել կադրերով: Մենք այսօր պետք է ունենայինք հարյուրավոր բարձրակարգ կադրեր մեր քաղաքականության, տնտեսության, մշակույթի մեջ: Մեր երիտասարդները պիտի կրթություն ստանային Եվրոպայում, տիրապետեին բարձր գիտելիքների և առաջ տանեին երկիրը: Ինչո՞ւ Ղազախստանի նախագահ Նազարբաևը կարող է ամեն տարի հինգ հազար երիտասարդ ուղարկել արտասահման` պետության հաշվին կրթություն ստանալու և ավարտելուց հետո երեք տարի Ղազախստանում պարտադիր աշխատելու պայմանով, իսկ մեզ մոտ ոչ միայն չեն հոգում, որ մեր ուսանողները դրսում կրթվեն, այլև խանգարում են նրանց: Ես չեմ ուզում ո՛չ անուններ տալ, ո՛չ էլ կոնկրետ փաստեր նշել (թեև կան այդպիսիք), բայց ուզում եմ հասկանալ, թե ինչպե՞ս կարելի է խանգարել հայ երիտասարդին սովորել դրսում, դառնալ լավ մասնագետ և վերադառնալ ու ծառայել Հայաստանին: Սրա պատասխանը մենք անպայման տալու ենք, դաժանորեն պատժվելու ենք սրա համար: Մենք ամեն պահի կորուստներ ենք ունենում: Թե ինչ է կատարվում այսօր մեր բուհերում, բոլորիս է հայտնի: ՈՒսանողների շրջանում տարածված խոսք է. «Ո՞նց անենք` մի տեղ ընդունվենք, բայց չսովորենք»:
-Վճարովի ուսուցման բաժնի սովորողներն էլ «ընդվզում են»` «Հա՛մ փող տամ, հա՛մ սովորե՞մ»:
-Չսովորողներն այնքան են շատացել, որ խանգարում են սովորողներին: Սա օրինաչափ մի բան է դարձել մեր կյանքում: Բարձրագույն ուսումնական հաստատությունում սովորելը միայն դիպլոմ ունենալու, բանակից ազատվելու և այս կարգի բաների համար է: Սա անդրադառնալու է մեր վաղվա օրվա վրա: Ես մեծ վտանգ եմ տեսնում սրանում, վտանգ եմ տեսնում այն անտարբերության մեջ, որով իշխանություններն են նայում այս հարցին: Անընդհատ ասում են` ո՞ւր են մտավորականները: Մտավորականն ի՞նչ անի: Պայթի՞: Չէ՞ որ սա իշխանությունների խնդիրն է: Մենք վաղը սրա համար պատժվելու ենք, ինչպես պատժվել ենք նախորդ բոլոր սխալների համար: Մեր բոլոր մեծ խնդիրների մեղքը մեր ուսերին է: Խորքում մեղավորը մենք ենք: Ամեն անգամ պատժվելուց հետո էլ խելքի չենք գալիս, չենք լրջանում, որպեսզի խուսափենք հաջորդ սխալներից: Տեսանք ցեղասպանություն, երկրաշարժ ու էլի ինչ ասես: Ամեն անգամ կարող էինք դաս քաղել մեր դաժան պատմությունից, բայց չենք քաղում:
«ԲԱՑՎՈՒՄ Է ՎԱՐԱԳՈՒՅՐԸ, ՈՒ ՖԵԼԻՆԻԻ «ԱՄԱՐԿՈՐԴՆ» ԵՍ ՀԻՇՈՒՄ»
-Վարդան Պետրոսյան և Նարինե Մալյան ստեղծագործական կոլեկտիվը (այո՛, կոլեկտիվը, և ոչ զույգը, որովհետև Ձեր աշխատանքը` իր ծավալով, թատերական գյուտերի առատությամբ ու բազմազանությամբ, դրանց փայլուն բեմադրությամբ ու վիրտուոզ մատուցմամբ, կբավեր մի ողջ ստեղծագործական կոլեկտիվի) հայ հանդիսատեսին պարգևեց թատերական երկու մեծ տոն: Ի՞նչ անակնկալներ եք մատուցելու հանդիսատեսին Երևանի կամերային թատրոնի բեմում:
-Կամերային թատրոնում կխաղամ մեկ ամիս, ենթադրում եմ` տասներեք-տասնչորս ներկայացում: Ներկայացման ընթացքում բեմում նվագում է ջազ-բենդը, հանդիսատեսի հետ շփման ձևը դարձել է ավելի թատերային: «Օրեր, գույներ, ճակատագիր» ներկայացումը, որ խաղացի Հենրիկ Իգիթյանի կենտրոնում, ենթադրում էր բոլորովին ուրիշ շփման ձև, դա կիսաթատրոն էր, կիսահանդիպում: Փորձել էի կոտրել արվեստի պարտադրած սահմանները արտիստի և հանդիսատեսի միջև: Ես ուզում էի, որ դա դառնա փսիխոթերապիայի նման մի բան, բարեկամական ջերմ մի հանդիպում, որի ընթացքում սիրտդ բացում ես մարդկանց առաջ: Կամերայինում արդեն խաղում եմ թատրոնի օրենքներով: Գուցե դրանից ներկայացման տպավորությունն ավելի է ուժեղանում: Եթե նախորդի դեպքում ուժեղանում էր դերասանի անկեղծության, անկեղծ մոտիկության հաշվին, «Խոստովանություն թատրոնում» ներկայացման մեջ, կարծում եմ, տպավորությունը քառապատկվում, տասնապատկվում է թատերական հնարների հաշվին: Գծվում է կախարդական անտեսանելի սահմանը հանդիսատեսի և դերասանի միջև: Այստեղ աշխատում են լույսը, երաժշտությունը, փոքրիկ նվագախումբը, որի շնորհիվ ես հնարավորություն ունեմ անվերջ չկառչելու իմ կիթառից և լիովին, ամբողջ էությամբ տրվելու խաղին, խաղալու ձեռքով, ոտքով, ժեստերով, մտքով: Երբեմն երաժշտությունն ինքն է ինձ տանում առաջ: Բացի այդ, երաժշտախումբը հանդես է գալիս որպես կերպար: Դա պատահական խումբ չէ, հայտնի երաժիշտներից կազմված խումբ չէ: Հավակնություններ չկան` ցույց տալու, թե ինչքան լավ է նվագում նվագախումբը: Նրանում ընդգրկված են զարմանալի տղաներ, որոնցից երկուսն իմ երիտասարդության տարիների բոլոր խենթություններն ապրած, ինձ հետ այդ խենթություններն արած մարդիկ են: Մեկը Բանջո Արմենն է, ով մասնակիցն է եղել ավտոբուսում մեր կազմակերպած բոլոր համերգների, մյուսը` Մերժված Մելոն, ով ինստիտուտում այնքան էր բացակայում դասերից, որ նրա բացակայությունները գերազանցում էին մնացած բոլորի բացակայությունները` միասին հաշված: Երբ բացվում է վարագույրը, ու բեմում երևում է երաժիշտ-խենթուկների այդ փոքրիկ խումբը, անմիջապես Ֆելինիի «Ամարկորդն» ես հիշում: Նրանք ընդհանրանում են կախարդական, ազնիվ, խենթ, լուսավոր ինչ-որ բանով, բայց և ներկայանում են իբրև առանձին անհատներ: Այդ խումբը փոխում է ամեն ինչ: Դա և՛ ինձ է շատ օգնում, և՛ ուժեղացնում է ներկայացման տպավորությունը: «Օրեր, գույներ, ճակատագիր» ներկայացմամ մեջ կան ինտերակտիվ տեսարաններ, որոնք ավելի են շեշտադրվել «Խոստովանություն թատրոնում»-ի մեջ: Շեփորի թաղման տեսարանը, օրինակ, շատերի համար կատարյալ ցնցում էր: Հանդիսատեսն իսկապես մասնակցում է շեփորի թաղման արարողությանը, ապրում զվարճալի, բայց և տխուր պահեր: Թատերական օժանդակ միջոցների շնորհիվ այդ ամենը դարձել է ավելի հուզիչ, քան Իգիթյանի կենտրոնում էր: Շատ զգայական է Խորեն Աբրահամյանի հետ «Ծերունին և ծովը» ներկայացումը խաղալուց հետո վերադարձի հատվածը: Ամեն մի վերադարձից հետո ես, կարծես, կոտրվում եմ: Պատմությունները դառնում են շատ ազդեցիկ, ու դրանց մասին մամուլում պատմելը, բառերով արտահայտվելը դժվար է, գրեթե անհնարին: Ինչպե՞ս պատմեմ այն զգացողությունների մասին, երբ ես Փարիզի շուկայում ծաղիկ էի վաճառում, ու հանկարծ լույսերը հանգան: Բեմադրության մեջ այդ հատվածում հնչում է ֆրանսիական վալս, ներկայացվում է, թե ինչպես են ուրախանում ֆրանսիացիները, ու թե ինչպես է հետո կոտրվում այդ ուրախությունը: Այս բաները բառերով չես պատմի:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1287

Մեկնաբանություններ