ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

ՈՒխ­տի ճամ­փից հետ չեն դառ­նում

ՈՒխ­տի ճամ­փից հետ չեն դառ­նում
24.12.2019 | 01:57
...Ե­կե­ղե­ցին փոք­րի­շա­տե «ու­սում­նա­սի­րե­լուց» հե­տո Չե­թի­նին խնդ­րում ենք մեզ ու­ղեկ­ցել Լու­սա­վոր­չի լեռ­նակ: Չի հարց­նում, թե ինչ ենք ու­զում տես­նել այն­տեղ: Իր մե­ծե­րից լսել է ու գի­տի, որ ար­ծա­թե­ցի հա­յե­րը գյու­ղի թի­կուն­քում գտն­վող լեռ­նա­կի վրա ոչ միայն հոգևոր, այլև տն­տե­սա­կան հե­տաք­րք­րու­թյուն­ներ են ու­նե­ցել: Րո­պե­ներ անց նրա փոք­րիկ տրակ­տո­րի խցի­կը մեզ հա­մար դառ­նում է դե­պի «ան­ծա­նոթ մո­լո­րակ» թռ­չող «տիե­զե­րա­նա­վի» խցիկ: Տրակ­տո­րը տն­քա­լով ու ցնց­վե­լով հաղ­թա­հա­րում է քար­քա­րոտ լեռ­նա­յին ճա­նա­պար­հի դժ­վա­րին վե­րել­քը՝ ա­մեն ան­գամ մեզ կպց­նե­լով խցի­կի պա­տե­րին: ՈՒղ­ղա­կի մագլ­ցում ենք սա­րը: Այս ճամ­փան ծա­ռա­յել է մեր նախ­նի­նե­րին, գոր­ծած­վել է նաև նրան­ցից հե­տո մնա­ցող­նե­րի կող­մից, բայց ին­չու՞ այս­քան ան­հար­մար է ու վտան­գա­վոր: Այն տպա­վո­րու­թյունն եմ ստա­նում, որ էշ­լի­յայ­լա­ցի­նե­րը չեն օգ­տա­գոր­ծում այս ճամ­փան, սար տա­նող ու­րիշ ճամ­փա ու­նեն կամ ընդ­հան­րա­պես սա­րի հետ գործ չու­նեն, ին­չը դժ­վար հա­վա­տա­լի է: Ճա­նա­պար­հին զու­գա­հեռ մի բա­րա­կած գե­տակ է իջ­նում սա­րից: Բարձ­րա­նում ենք այդ գե­տա­կի կող­քով: Ջու­րը մա­քուր է, զու­լալ: Սա­րե­րի աղ­բյուր­նե­րից է գո­յա­նում գե­տա­կը: Այն գյու­ղի տնա­մեր­ձե­րը ո­ռո­գող միակ ջրա­յին ե­րակն է: Գյու­ղի այ­սօր­վա բնա­կիչ­նե­րը հա­վաս­տիաց­նում են, որ ժա­մա­նա­կին յոթ ջրա­ղաց է աշ­խա­տել այս գե­տա­կով: Ներ­կա պա­հին տե­սած ջրով դժ­վար է հա­վա­տալ, որ ջրա­ղաց կաշ­խա­տի, բայց ա­սում են, որ ան­ցյա­լում ջու­րը շատ է ե­ղել, ձյուն շատ է տե­ղա­ցել:
Ինձ թվում է՝ բարձ­րա­նա­լու ենք գյու­ղի թի­կուն­քին բազ­մած մեծ սա­րի վրա, և սկ­սում եմ կաս­կա­ծել այս մի­ջո­ցով այդ վե­րել­քը հաղ­թա­հա­րե­լու մեր կա­րո­ղու­թյա­նը: Բայց մի քա­նի ար­գելք­ներ հաղ­թա­հա­րե­լուց հե­տո շրջ­վում ենք դե­պի ձախ և դուրս գա­լիս բա­վա­կա­նին ըն­դար­ձակ մի սա­րա­հարթ: Այս­տեղ իջ­նում ենք մեր «տիե­զե­րա­նա­վից»: Հա­սել ենք: Սա է Լու­սա­վոր­չի լեռ­նա­կը՝ Սուրբ Լու­սա­վո­րիչ վանք մե­նաս­տա­նի տա­րած­քը: Մենք քայ­լում ենք հա­րա­զատ հո­ղի վրա­յով: Այս­տեղ ա­մեն ինչ շատ նման է Ա­լաս­տա­նի բնու­թյա­նը. ա­մե­նուր ոտ­քի տակ ընկ­նող, կապ­տին տվող փշեր, քա­րե­րի ա­րան­քում բու­սած, քա­րե­րին հեն­ված մաս­րե­նի­ներ, ար­դեն չո­րա­ցող ուրց, դեղ­նա­կար­միր խմո­րուկ, «ծաղ­կած» (քա­րա­քո­սա­պատ) քա­րեր, ծա­նոթ լանդ­շաֆտ: Մեր ու­ղե­կի­ցը ցույց է տա­լիս մի փո­սո­րակ և ա­սում, որ ար­ծա­թե­ցի հա­յերն այդ­տեղ կիր վա­ռե­լու հոր են ու­նե­ցել: Թե որ­տե­ղից են բե­րել կրա­քա­րը՝ չգի­տի: Գյու­ղի այ­սօր­վա բնա­կիչ­նե­րը կիր վա­ռե­լով չեն զբաղ­վել: Քիչ այն կողմ մեր աչ­քին է ընկ­նում շր­ջա­պա­տի հետ «չխո­սող», ի­րենց սպի­տա­կու­թյամբ խիստ ա­ռանձ­նա­ցող կրա­քա­րի մի մի քա­նի կտոր: Նկա­տե­լի է, որ դրանք մի կտոր են ե­ղել, ժա­մա­նա­կի ըն­թաց­քում այդ կտո­րը փշր­վել, մա­սե­րի է բա­ժան­վել, բայց չի քայ­քայ­վել: Այս­տեղ կրա­քար չի կա­րող լի­նել: Շր­ջա­կայ­քը չու­նի կրա­քա­րի հան­քի առ­կա­յու­թյան որևէ բնու­թագ­րիչ: Եզ­րա­կաց­նում ենք, որ մեր ա­պու­պա­պե­րը կրա­քա­րը բե­րել են այլ վայ­րից, իսկ մեր տե­սա­ծը ժա­մա­նա­կին բեր­վա­ծից մնա­ցած մի բե­կոր է:
Հիաս­թա­փեց­նող է այն փաս­տը, որ «Լու­սա­վո­րիչ» ե­կե­ղե­ցուց որևէ հետք չի մնա­ցել: Մենք են­թադ­րում էինք, որ ժա­մա­նա­կին մեծ համ­բավ վա­յե­լած, հա­վա­տա­ցյալ տե­ղա­ցի­նե­րի և շր­ջա­կա գյու­ղե­րի ու նաև Էրզ­րու­մի կա­թո­լիկ հա­յե­րի ուխ­տա­տե­ղի ե­ղած ե­կե­ղե­ցուց ինչ-որ բան մնա­ցած կլի­նի, կա­րող ենք տես­նել: Հույ­սի ակն­կա­լիք էր ա­ռա­ջաց­նում նաև Հ. Քօ­սեա­նի 1926 թ. Վիեն­նա­յում Մխի­թա­րյան միա­բա­նու­թյան կող­մից հրա­տա­րակ­ված «Բարձր Հայք. Կար­նոյ գիւ­ղե­րը. տե­ղագ­րու­թիւն, պատ­մու­թիւն և սո­վո­րու­թիւ­ներ» գր­քում (2-րդ հա­տոր, էջ 74) «Լու­սա­վո­րիչ» ե­կե­ղե­ցու մա­սին հետևյալ վկա­յու­թյու­նը. «Ե­կե­ղե­ցիս վեր­ջին ան­գամ նո­րո­գուած է 1905 թուա­կա­նին, եր­կու կար­գի վրայ չորս փայ­տե սիւ­ներ հաս­տա­տուն կբռ­նեն ձե­ղու­նը... Դուր­սը շեն­քին աջ կող­մը կանգ­նուած կտես­նուին եր­կու հին խաչ­քա­րեր, մին մար­դա­չափ մեծ և միւ­սը փոքր...»: Չկան ոչ ե­կե­ղե­ցին, ոչ խաչ­քա­րե­րը: Փո­խա­րե­նը նկա­տում ենք ա­վե­րակ­նե­րի փոր­փր­ված թարմ հետ­քեր Գա՞նձ են ո­րո­նել ար­կա­ծախն­դիր­նե­րը...
Լու­սա­վո­րիչ լեռ­նա­կից թե՛ գյու­ղը, թե՛ դաշ­տի մի մեծ հատ­ված երևում են ինչ­պես ա­փի մեջ: Ա­ղոտ երևում է նաև Էրզ­րու­մը: Ա­հա Սի­թա­վու­կը՝ ջա­վախ­քյան բզա­վետ­ցի­նե­րի պատ­մա­կան գյու­ղը: Քիչ հե­ռու, Էրզ­րում-Ար­դա­հան ավ­տո­մայ­րու­ղուց այն կողմ Թվանճն է՝ վարևան­ցի­նե­րի պատ­մա­կան գյու­ղը: Ար­ծա­թիից դե­պի հյու­սիս-արևելք Գամ­բիրն է՝ մոխ­րեպ­ցի­նե­րի պատ­մա­կան գյու­ղը: Չնա­յած դի­մա­ցի բլու­րը խան­գա­րում է մեզ տես­նել գյու­ղը, սա­կայն այն ա­մենևին հե­ռու չէ: (Կար­ծիք կա, որ 1829-30 թ.թ. գաղ­թին ար­ծա­թե­ցի­նե­րի խմ­բին են միա­ցել նաև ո­րոշ գամ­բիր­ցի ըն­տա­նիք­ներ և վեր­ջին հաշ­վով հայ­տն­վել ...Ա­լաս­տա­նում: Այս տե­ղե­կու­թյունն ինձ հա­մար նոր է): Մկր­տիչն այս­տե­ղից ցան­կա­նում է տես­նել իր հայ­րա­կան տոհ­մի նախ­նի­նե­րի գյու­ղը՝ Կա­րա­գյո­բա­կը, բայց չի հա­ջող­վում, մի քիչ հե­ռու է և քո­ղարկ­ված է բլուր­նե­րով: Ո­չինչ, այն դեռ կտես­նենք...
Լեռ­նա­կը բա­վա­կա­նին ըն­դար­ձակ տա­րածք է զբա­ղեց­նում: Հին բնա­կա­վայ­րից բա­ցի այս­տեղ կան ար­տեր, ո­րոնք Ար­ծա­թիի բնա­կիչ­նե­րը մշա­կել են: Հա­վա­նա­բար գա­րի և ցո­րեն, ինչ­պես նաև կտա­վատ են ցա­նել: Այ­սօր դրանք լք­ված են, դար­ձել են ա­րո­տա­վայր: Ընդ ո­րում, լք­վել են վեր­ջին շր­ջա­նում, ին­չը պայ­մա­նա­վոր­ված է տե­ղում­նե­րի նկա­տե­լի նվազ­մամբ: Այս­տեղ ո­ռոգ­ման ջուր չի հաս­նում, միակ հույ­սը տե­ղում­ներն են: Եվ քա­նի որ կլի­մա­յա­կան փո­փո­խու­թյուն­նե­րի պատ­ճա­ռով նվա­զած տե­ղում­ներն այս հո­ղե­րի վրա կա­տար­վող աշ­խա­տան­քը դարձ­րել են ա­նար­դյու­նա­վետ, դրանք լք­վել են: Մենք մի տե­սակ գուր­գու­րող, շո­յող հա­յաց­քով ենք նա­յում դրանց: Ե­ղել է ժա­մա­նակ, երբ ար­ծա­թե­ցի մեր պա­պե­րը գու­թա­նի ու ա­րո­րի մաճ են բռ­նել այս­տեղ, այս հո­ղին ըն­կել է նրանց ար­դար քր­տին­քը, հո­րո­վել է հն­չել այս բար­ձուն­քից ու տա­րած­վել դի­մա­ցը փռ­ված դաշ­տի վրա...
Կր­կին ի­ջել ենք գյուղ: Թվում է՝ ա­ռա­ջին ան­գամ ենք նկա­տում, որ Ար­ծա­թին այ­գի­նե­րից զուրկ գյուղ է, այս­տեղ տերն ու տնօ­րե­նը ա­մե­նուր կանգ­նած բար­դի­նե­րը և ու­ռե­նի­ներն են: Տաս­նյակ տա­րի­ներ ա­ռաջ այդ­պի­սին էր նաև Ա­լաս­տա­նը: Հի­մա այն­տեղ բար­դի­նե­րի հարևա­նու­թյամբ նաև մր­գա­տու ծա­ռեր են ա­ճում, այ­գի­ներ են ծաղ­կում, մր­գեր են հա­սու­նա­նում, մինչ­դեռ Ար­ծա­թին շա­րու­նա­կում է ապ­րել նա­խորդ դա­րի կլի­մա­յա­կան «գրա­ֆի­կով»: Այս­տեղ շա­րու­նա­կում են բողկ ու շաղ­գամ մշա­կե­լու ա­վան­դույ­թը: Ա­սում են՝ հա­ցա­հա­տի­կից զատ կար­տո­ֆիլ էլ են մշա­կում, սա­կայն մենք չտե­սանք կար­տո­ֆի­լի դաշ­տեր: Գյու­ղի այ­սօր­վա բնա­կիչ­նե­րը խու­սա­փու՞մ են քր­տինք պա­հան­ջող այդ աշ­խա­տան­քից: Չեմ հա­մար­ձակ­վի պն­դել: Բայց հիմք ու­նեմ պն­դե­լու մեկ այլ բան. նրանք ա­ռա­վել ե­կամ­տա­բեր են հա­մա­րում ա­նաս­նա­պա­հու­թյու­նը, և պա­տա­հա­կան չէ դաշ­տում մե­ծա­թիվ նա­խիր­նե­րի առ­կա­յու­թյու­նը: Էրզ­րու­մի դաշ­տի գյու­ղե­րում, Ար­ծա­թիում նույն­պես, ա­նաս­նա­պա­հու­թյու­նը մեկ այլ խնդ­րի լուծ­ման հա­մար էլ ար­դյու­նա­վետ ե­ղա­նակ է. վա­ռե­լիք են ա­պա­հո­վում: Վա­ռե­լա­փայ­տի սղու­թյան պայ­ման­նե­րում ա­թա­րը փր­կու­թյուն է... Գու­ցե մենք այն­քան էլ լավ չենք հաս­կա­ցել ու տե­սել տա­րա­ծաշր­ջա­նի բնա­կա­վայ­րե­րում առ­կա խն­դիր­ներն ու դրանց լուծ­ման մի­ջոց­նե­րը, բայց մեր տե­սա­ծը մեզ այս են­թադ­րու­թյանն է բե­րում:
ՕՐ ՉՈՐ­ՐՈՐԴ. ՀՐԱ­ԺԵՇՏ
Վե­րա­դառ­նում ենք: Այս­տեղ ձգող ու պա­հող շատ բան կա, բայց վե­րա­դառ­նում ենք: Վե­րա­դառ­նում ենք կա­րոտ­ներս դեռևս չս­պա­ռած: Չս­պառ­վա­ծը տա­նում ենք մեզ հետ, որ մի գե­ղե­ցիկ օր կրկ­նա­պատ­ված ու տաս­նա­պատկ­ված ու­ժով մեզ կր­կին բե­րի այս­տեղ... Էրզ­րում-Ար­դա­հան ճա­նա­պար­հով ենք հետ գա­լիս: Ճա­նա­պարհն անց­նում է Սի­թա­վուկ և Թվանճ գյու­ղե­րի մեջ­տե­ղով, Ար­ծա­թին մի քիչ այն կողմ է մնում, բայց լավ է երևում: Մենք լուռ հա­յաց­քով հրա­ժեշտ ենք տա­լիս նրանց: Մեր լռու­թյու­նը ձայն ու­նի, ո­րը միայն մենք ենք լսում... Էրզ­րու­մի դաշ­տից դուրս ենք գա­լիս, մտ­նում բլ­րա­շատ տա­րածք: Տե­ղան­քը դաշ­տի աշ­խար­հագ­րա­կան սահ­ման­նե­րու՞մ է, թե՞ ոչ: Չգի­տենք: Թվում է՝ դուրս է:
...Միկ­րոավ­տո­բու­սի վա­րոր­դը ցույց է տա­լիս հեր­թա­կան ո­լո­րա­նից հե­տո մեր դեմ ե­լած գյու­ղը: Կա­րա­գյո­բակն է: Ա­ռա­ջինն աչ­քի ընկ­նո­ղը սպի­տակ ներկ­ված մզ­կի­թի՝ եր­կինք մխրճ­ված սրա­ծայր զույգ մի­նա­րե­ներն են: Գյուղն ուղ­ղա­կի ճամ­փի եզ­րին է՝ մի քիչ բարձ­րա­դիր, Էրզ­րու­մից գա­լու դեպ­քում՝ ձախ թևում: Մկր­տի­չը պատ­մում էր, որ կա­րա­գյո­բակ­ցի-ա­զավ­րեթ­ցի­նե­րը, ան­ցյա­լում հոգ­նած լի­նե­լով ճամ­փա­նե­րի ա­վա­զակ­նե­րի մշ­տա­կան հար­ձա­կում­նե­րից, գաղ­թից հե­տո նոր բնա­կա­տեղ ընտ­րե­լիս ձգ­տել են որ­քան հնա­րա­վոր է հե­ռու լի­նել բա­նուկ ճամ­փա­նե­րից և հայ­տն­վել են... Ա­զավ­րե­թում, սա­րի գլ­խին: Երբ անց­նում ենք Կա­րա­գյո­բա­կի կող­քով, հա­մոզ­վում ենք, որ այդ պատ­մու­թյու­նը հիմ­նա­զուրկ չէ. շր­ջա­պա­տում մոտ բնա­կա­վայր չկա, ինչ-որ չա­փով մե­կու­սաց­ված է, ա­վա­զա­կա­յին հար­ձա­կու­մը կա­րող է անն­կատ մնալ: Գյուղ մտ­նե­լու հնա­րա­վո­րու­թյուն մենք չու­նենք. միկ­րոավ­տո­բու­սը եր­թու­ղա­յին է: Ստիպ­ված ենք հա­յացք­նե­րով ար­տա­հայ­տել մեր ող­ջույ­նի և հրա­ժեշ­տի խոս­քը բլուր­նե­րի հետևում կոր­չող գյու­ղին:
...Էրզ­րում-Ար­դա­հան ճա­նա­պար­հը շր­ջա­պա­տող բնու­թյու­նը նկա­տե­լիո­րեն տար­բեր­վում է Կարս-Էրզ­րում ուղ­ղու­թյու­նից. լերկ, խս­տա­հա­յաց պղն­ձա­գույն ժայ­ռե­րը հա­ճախ են հա­ջոր­դում ի­րար, նրանց պար­բե­րա­բար փո­խա­րի­նում են նոսր ան­տա­ռա­պատ լան­ջե­րով բարձր սա­րե­րը, ո­րոնց փե­շե­րը իջ­նում-հաս­նում են ճա­նա­պար­հին: Այս­տեղ գու­նա­վոր բլուր­ներ ու սա­րեր էլ կա­րե­լի է տես­նել: Դրանք այլ բան չեն, քան հրաբ­խա­յին գո­յա­ցում­ներ: Մտ­նում ենք Օլ­թի գե­տի կիր­ճը: Օլ­թին Ճո­րոխ գե­տի վտակն է, ո­րը, սկիզբ առ­նե­լով Բարձր Հայ­քի տա­րած­քում, մտ­նում է Ա­ջա­րիա (Վրաս­տան) և թափ­վում Սև ծո­վը: Այս կիր­ճը բնու­թյան ան­ձե­ռա­գործ հու­շար­ձան­նե­րի թան­գա­րան է, այս­տեղ իշ­խում է նո­րին գե­րա­զան­ցու­թյուն քա­րը, սա­կայն ե­թե կա մի թիզ հող, ան­պայ­ման մր­գա­տու ծառն է տի­րու­հին: Վտա­կի վրա է Օլ­թի քա­ղա­քը, ո­րը հնում կրել է Ող­թիք կամ ՈՒխ­տյաց քա­ղաք ա­նու­նը: Այն ե­ղել է Մեծ Հայ­քի Տայք նա­հան­գի քա­ղաք­նե­րից մե­կը: Քա­ղա­քը նա­խա­պես պատ­կա­նել է Մա­մի­կո­նյան­նե­րի նա­խա­րա­րա­կան տա­նը, ա­պա ան­ցել է Բագ­րա­տու­նի­նե­րին:
... 1877-78 թթ. ռուս-թուր­քա­կան պա­տե­րազ­մից հե­տո Օլ­թին միա­ցել է Ռու­սաս­տա­նին և մտել Կար­սի մար­զի մեջ: Ա­ռա­ջին աշ­խար­հա­մար­տին ան­ցել է թուր­քա­կան տի­րա­պե­տու­թյան ներ­քո: Թուր­քա­կան բա­նա­կը 1918 թ. տե­ղա­հա­նել և կո­տո­րել է քա­ղա­քի՝ ճն­շող մե­ծա­մաս­նու­թյուն կազ­մած հայ բնակ­չու­թյա­նը: Հա­յերն այս­տեղ ու­նե­ցել են եր­կու ե­կե­ղե­ցի, մի քա­նի դպ­րոց: Այս­պես է վկա­յում պատ­մու­թյու­նը:
Ճա­նա­պար­հը, դուրս պրծ­նե­լով լեռ­նե­րի «աք­ցա­նից», հայ­տն­վում է ցածր բլուր­նե­րի շր­ջա­պա­տում, ա­պա աս­տի­ճա­նա­բար բար­ձրա­նում Ար­դա­հա­նի սա­րա­հարթ: Ծո­վի մա­կերևույ­թից 2000-2500 մ բարձ­րու­թյամբ գտն­վող Ար­դա­հա­նի ու Կար­սի տա­րածք­նե­րը հա­րա­զատ քույ­րե­րի պես նման են ի­րար: Ա­մե­նաբ­նո­րոշ գի­ծը ան­տա­ռա­զուրկ սա­րա­հար­թա­յին լանդ­շաֆտն է ու ցուրտ լեռ­նա­յին կլի­ման: Ճա­նա­պար­հոր­դու­թյան եզ­րագ­ծում մեզ էլ բախտ վի­ճակ­վեց զգա­լու այդ խս­տու­թյու­նը: Ար­դա­հա­նից Չըլդր ենք ուղևոր­վում միկ­րոավ­տո­բու­սով, ո­րը կես ճա­նա­պար­հին ընկ­նում է հորդ անձրևի տակ: Մեզ ա­ռա­վել հորդ անձրև է սպա­սում Չըլդ­րից Կար­զա­խի սահ­մա­նա­յին ան­ցա­կետ ըն­կած ճա­նա­պար­հին: Մի կերպ հար­մար­վել ենք բեռ­նե­րով լց­ված միկ­րոավ­տո­բու­սում: «Դույ­լե­րով թափ­վող» անձրևը թույլ չի տա­լիս տես­նել՝ ինչ է կա­տար­վում դր­սում: Անձրևն ընդ­մի­ջում «չի վերց­րել», թափ­վել է ա­նընդ­հատ: Ար­դյուն­քում նաև օդն է պա­ղել: Այս­պի­սի անձրև ես վա­ղուց չեմ տե­սել: Ի՞նչ է սա՝ սո­վո­րա­կան տե­ղու՞մ, ո­րը հա­տուկ է այս տա­րա­ծաշր­ջա­նին, իսկ տակն ընկ­նե­լը պա­տա­հա­կա­նու­թյու՞ն, թե՞... ՈՒ­զում եմ, որ այն մեր նվի­րա­կան ուխ­տը մաք­րող, սր­բա­գոր­ծող անձրև լի­նի: Տի­րոջ կա­մոք:
Պետ­րոս ՍԱ­ՐՈՒ­ԽԱ­ՆՅԱՆ
Հ.Գ. Վե­րա­դար­ձից բա­վա­կան եր­կար ժա­մա­նակ է ան­ցել: Թվում է՝ աս­տի­ճա­նա­բար պի­տի խամ­րեին տպա­վո­րու­թյուն­նե­րը, դառ­նա­յին սո­վո­րա­կան ա­ռօ­րյա­յի բաղ­կա­ցու­ցիչ մաս, սա­կայն այդ­պես չե­ղավ: Ա­մեն օր ա­ռա­վո­տյան զարթ­նե­լուց և ե­րե­կո­յան աչ­քերս փա­կե­լուց ա­ռաջ իմ դեմ են գա­լիս մեր ան­ցած ճա­նա­պար­հի բո­լոր ման­րա­մաս­նե­րը: Ա­մեն օր վե­րապ­րում եմ այդ ա­մե­նը: Հի­մա ես ա­վե­լի շատ եմ կա­րո­տում Ար­ծա­թիին: Այն­տեղ չեն հն­չում մեր կաթ­նա­համ բար­բա­ռը, ա­նուշ եր­գը, սա­կայն աչ­քովս տես­նե­լուց հե­տո ա­վե­լի ման­րակր­կիտ եմ կա­րո­տում այդ փոք­րիկ, եր­կու հա­րյուր տա­րի օ­տա­րու­թյու­նից սմ­քած, սոսկ գո­յու­թյու­նը պա­հած, օ­տար տա­րազ հա­գած, խեղ­ճա­ցած 1600 տա­րե­կան գյու­ղին: Ես ա­վե­լի ուշ հաս­կա­ցա, որ իմ էու­թյան մի մա­սը մնա­ցել է այն­տեղ: Ո՞վ է տի­րու­թյուն ա­նե­լու նրան, որ­տե՞ղ է բնակ­վե­լու այն օ­տա­րա­խոս գյու­ղում. հին տնե­րի փլ­վող պա­տե­րի քա­րե­րի ա­րանք­նե­րու՞մ, թե՞ Լու­սա­վոր­չի լեռ­նա­կի ա­մա­յա­ցած փլա­տակ­նե­րի մեջ: Գու­ցե կգտ­նի իմ գեր­դաս­տա­նի նա­հա­պե­տի տու­՞նը... Չգի­տեմ: Ախր իմ հա­մա­ձայ­նու­թյու­նը չէր հարց­րել...

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 2000

Մեկնաբանություններ