«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

ԱՐԵՎՄՏԱՀԱՅ 3-ՐԴ ՀԱՄԱԳՈՒՄԱՐԻ ԱՆՀՐԱԺԵՇՏՈՒԹՅՈՒՆԸ

ԱՐԵՎՄՏԱՀԱՅ 3-ՐԴ ՀԱՄԱԳՈՒՄԱՐԻ ԱՆՀՐԱԺԵՇՏՈՒԹՅՈՒՆԸ
29.06.2010 | 00:00

Հարգելի խմբագրություն
Թերթի էջերում ծանոթացա ՀՀ ԱԺ պատգամավոր, պատմաբան ՎԻԿՏՈՐ ԴԱԼԼԱՔՅԱՆԻ ուշագրավ և սպասված մտորումներին: Մասնավորապես, կիսելով «Հայաստան-Արցախ-Սփյուռք հարաբերությունները պետք է տեղափոխվեն բազմաբևեռ ազգային քաղաքականության հարթություն» (թիվ 42, 4-7 հունիսի 2010 թ.) վերլուծական նյութի հիմնական դրույթները, ընթերցողի ուշադրությանն եմ ցանկանում ներկայացնել Հայաստանում և արտերկրում 2003 թվականից տարվող գիտակազմակերպչական աշխատանքներն ամփոփող համառոտ և ծրագրային մոտեցումները: Այդ ամենի նպատակը Արևմտահայերի 3-րդ համագումարի հրավիրման ճանապարհով համազգային ներկայացուցչական մարմինների ձևավորումն է:


ՊԱՏՄԱՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ՀԻՄՆԱՎՈՐՈՒՄ
19-րդ դարի վերջի և 1914-1923 թթ. հայերի ցեղասպանությունների պատճառով արևմտահայությունը բնաջնջվեց, հայրենազրկվեց, ձևավորվեց հայկական Սփյուռքը:
Շուրջ մեկ դար Հայ առաքելական եկեղեցին, ավանդական կուսակցությունները, բարեգործական և նպաստամատույց հասարակական ու համազգային կազմակերպությունները գլխավորել և հնարավորինս իրականացրել են հայապահպան շնորհակալ գործը, ակտիվ պահել Հայկական հարցը, մեծապես նպաստել Հայոց մեծ եղեռնի միջազգային ճանաչման գործընթացին և այսօր էլ շարունակում են այն:
Համաշխարհային հայությունն այսօր հայտնվել է մի իրողության առջև, երբ 20-ամյա պայքարից ու վայրիվերումներից հետո այլևս անթույլատրելի է դեպքերի հետևից գնալ, անհրաժեշտ են համահայկական ծրագրեր, կուռ եռամիասնության` Հայաստան-Սփյուռք-Արցախ համագործակցության դրսևորումներ:
Հայությունն այսօր համընդհանուր լարումի, սպասումի յուրահատուկ անցումային փուլ է ապրում: Հայ ժողովրդի պատմականորեն ձևավորված երկու հատվածների` արևմտահայության և արևելահայության պարտադրված երկատված գոյությունն այսօր կարող է դրական առաջընթաց ապահովել, եթե հայության` անգամ ցրվածության գործոնը մի նպատակի ուղղվի:
Այն եզակի ժողովուրդներից ենք, որ 3-րդ հազարամյակ ենք մտել համազգային հաղթանակով` պետականության վերականգնում և տարածքային ազատագրում: Այս մեծ նվաճումը շարունակություն է պահանջում: Հայության համար կա մեկ գերխնդիր իդեալ` ժողովուրդների ու պետությունների մեծ ընտանիքում հանդես գալ ներդաշնակ և միասնաբար, որպես հավաքական ուժ, և դա հասցնել այնպիսի մակարդակի, որ համաշխարհային հայությունը ճանաչվի ոչ միայն ի դեմս Հայաստանի ներկա Հանրապետության, այլև արտերկրյա հզորագույն համազգային կառույցի գործունեությամբ:
Հայության 2/3-ն ապրում է ոչ իր պատմական հայրենիքում։ Այդ հզորագույն ներուժը, սակայն, պատշաճ կերպով կազմակերպված չէ, գործում է անհատների և, հիմնականում, համահայկական հնչողություն, նշանակություն և իրավասություն չունեցող կազմակերպությունների միջոցով: Դրանք թեև կատարել ու կատարում են վիթխարի ու շնորհակալ աշխատանք, սակայն 21-րդ դարի մարտահրավերները մեզնից պահանջում են նոր ռազմավարության կիրառում, մասնավորապես համաշխարհային հայության գործոնի ձևավորում: Այս արդիական, ինչ-որ տեղ ուշացած խնդիրը հատուկ և համակողմանի քննարկումների, վերլուծությունների նյութ է, այն իրավամբ համազգային լուծում է պահանջում:
Երիտասարդ անկախ Հայաստանի ներքին կացությունն օբյեկտիվորեն պահանջում է «համազգային բեռի» որոշակի թեթևացում, այն էլ` Արցախի ու Ջավախքի հիմնահարցերի համատեքստում: Օրակարգի հարց է դառնում արտերկրում համազգային երկրորդ կառույցի գոյության անհրաժեշտությունը:
Այդպիսին, կարծում ենք, կարող են ներկայանալ արևմտահայության լիազոր-ներկայացուցչական մարմինները:

ԻՆՉՈ՞Ւ ԱՐԵՎՄՏԱՀԱՅԵՐԻ
ա) Հայության մեծ մասը արևմտահայերի, ավելին` Հայկական ցեղասպանության պատճառով հայրենազրկված հայության ժառանգներն են, որոնք էլ միջազգային իրավունքի տեսանկյունից իրավասու և իրավազոր են պահանջատիրության հարցում:
բ) Արևմտահայեր ասելով այսօր հասկանում ենք Հայաստանի Հանրապետությունում չապրող և աշխարհում սփռված շուրջ 7 մլն հայերին (հայության ընդհանուր թվաքանակը համարելով 10 մլն), որոնք Օսմանյան կայսրությունում պետական մակարդակի հասցված, համակարգված և իրականացված շարունակական հակահայկական հալածանքներից, տեղահանություններից, բռնի մահմեդականացումից, ջարդերից, Հայոց ցեղասպանությունից (1914-1923 թթ.) փրկված Արևմտյան Հայաստանի, Կիլիկիայի և Թուրքիայի հայաբնակ քաղաքների ու գյուղերի հայկական բնակչության ժառանգներն են։ Աշխարհասփյուռ հայությունը տարբեր երկրներում օգտվում է տվյալ պետության քաղաքացիների իրավունքներից, ներհամայնքային նեղ իրավասություններից, միաժամանակ զրկված լինելով համահայկական աջակցությունից, ազգային անվտանգության երաշխիքներից: Երկրորդ համազգային կառույցի բացակայության պատճառով չեն պաշտպանվում արևմտահայության ազգային պահանջներն ու շահերը, չի իրականացվում արտերկրի հայության և Հայաստանի Հանրապետության փոխլրացնող օգնության և զարգացման գործը: Դեռ Փարիզի ազգային համագումարում (1919 թ. փետրվար-ապրիլ) այս կենտրոնական հարցի պատասխանը տվել է Շանթը. «…բայց կայ ուրիշ իրականութիւն մը, զոր չեմ գիտեր ինչո՞ւ գիտակցաբար կ՚անգիտանանք: Ժողով մը իր անունը չառներ իր կազմէն, այլ գործէն որուն համար հրաւիրուած է: Այս ժողովը համազգային դատ մը է, որ կը քննէ անոր յաջողութեան ու իրականացման կը ձգտի: Ինչպէս գործը համազգային է, միջոցներն ալ համազգային դատի պաշտպանութեան իրականացման համար անհատական, խմբակցական կամ կուսակցական չեն, այլ որոշապէս ուղղակի համազգային: Համազգային դատ՝ համազգային միջոցներով»:
Հայկական հարցի միջազգայնացումից հետո (1878 թ. Բեռլինի պայմանագիր) հայ քաղաքական-հոգևոր վերնախավը համեմատաբար ինքնուրույն գործելակերպի փուլ մտավ: 1912-1913 թթ. բալկանյան հակաթուրքական պատերազմները վերաբացում են Արևմտյան Հայաստանի բարենորոգումների խնդիրը: Կ. Պոլսի Ազգային Պատրիարքարանը՝ Հայկական հարցի բարձրացման գործնական և ընդունելի կողմը լինելով հանդերձ, հնարավորություն և իրավասություն չուներ իր վրա վերցնելու վերջինիս միջազգային քննարկումների առաքելությունը: Պաշտոնական հարաբերությունների մեջ գտնվելով Բ. Դռան հետ, միաժամանակ ենթարկվելով նրան, Պատրիարքարանը չէր կարող քաղաքական գաղտնի բանակցություններ վարել օտար պետությունների հետ: Այդ նկատառումներից ելնելով, Հայկական հարցը միջազգային քննարկման առարկա դարձնելու առաքելությունն իր վրա է վերցնում Ամենայն հայոց Գևորգ Ե կաթողիկոսը:
Կաթողիկոսին աջակցելու համար ձևավորվում են նաև երկու քաղաքական մարմիններ՝ Ազգային Բյուրոն և Ապահովության հանձնաժողովը: Պետք է նկատենք, սակայն, որ Եվրոպայում համազգային պատգամավորություն ունենալու համատեքստում, Գևորգ Ե-ն, այնուամենայնիվ, նախապատվությունը տալիս է իր անունից գործող պատվիրակի տարբերակին, նախ՝ հարցի կուսակցականացումից խուսափելու, ապա և հայ հասարակության երկփեղկվածությունը մեղմելու նպատակով: Այդ պատասխանատու և պատմական խնդիրը ստանձնում է եգիպտահայ հասարակական-քաղաքական գործիչ և ազգային բարերար Պողոս Նուբարը:
Պ. Նուբարի նշանակումը կարևորում ենք նախ նրանով, որ համազգային գերխնդրի լուծման ճանապարհին տեղի ունեցավ հայ հասարակության բացառիկ միաձուլում: Որպես արևելահայության կամքի արտահայտիչ Գևորգ Ե-ի կողմից արևմտահայ գործչի ընտրությունն այդ շաղկապման գրավականն էր: Ընդգծվում էր նաև այն հանգամանքը, որ արևմտահայության բարենորոգումների հիմնահարցը փաստացի ներկայացնող գործիչը պետք է արևմտահայության շահերի արտահայտիչը լիներ՝ հարցի իրավասությունն ամրապնդելու, ինչպես նաև Ռուսաստանի բացահայտ միջամտությունից խուսափելու նպատակով: Պ. Նուբարի նշանակումը հայ հասարակական-քաղաքական տարբեր բևեռների, կուսակցությունների կողմից բարենպաստ էր դիտվում վերջինիս քաղաքական չեզոքության, անկուսակցականության, հայացքների չափավորության և վաստակած անառարկելի հեղինակության շնորհիվ:
Եվ վերջապես, Պ. Նուբարի ընտրությունը կրում էր նաև որոշակի խորհրդանշական բնույթ: Խնդիրն այն է, որ 1878 թ., նրա հորը՝ Մեծն Նուբար փաշային մերժվել և չէր հանձնվել Բեռլինի վեհաժողովում Հայկական հարցի պաշտպանության գործը: Արդյո՞ք այս նշանակումը անհատի ընտրության մասնավոր դեպք էր, թե՞ քաղաքական գործելակերպի արմատական փոփոխություն, հրաժարում խրիմյանական մարտավարությունից:
Արևմտահայությունը 1917-1920 թթ. երկու` Արևմտահայ և Փարիզի ազգային համագումարներում պատմական և իրավական տեսանկյունից ձևակերպել է իր կենսախնդիրների շրջանակն ու ամբողջականությունը: Պատմական և իրավական եղած հենքի վրա հնարավոր է համարվում Արևմտահայերի համագումարի հրավիրումը, որի նպատակը լիազոր ներկայացուցչական մարմինների` Արևմտահայերի Ազգային ժողովի և Ազգային խորհրդի ստեղծումն է:
Արևմտահայերի ներկայացուցիչներն իրենց իրավունքների պաշտպանության նպատակով 1917 թ. մայիսին և 1919 թ. փետրվարին Երևանում կազմակերպեցին երկու համագումար, որոնցից առաջինը Ռուսաստանում միապետության տապալման հետ-ևանքն էր, իսկ երկրորդը` Հայաստանի Հանրապետության հռչակման արդյունքը: Հակառակ կատարված որոշակի աշխատանքներին, մասնավորապես, Արևմ-տահայ ազգային խորհրդի ստեղծմանը, այնուհանդերձ, առաջին համագումարում լիովին չհաջողվեց քաղաքական կուսակցությունների և հոսանքների մասնակցությամբ իրականացնել հայ ժողովրդի երկու հատվածների կենսական շահերի և` խնդիրների, այդ թվում և Հայկական հարցի տարանջատումը:
Հայաստանի առաջին Հանրապետության իշխանական կառույցների շրջանակներում համազգային խնդիրները համատեղ լուծելու նպատակով Արևմտահայերի երկրորդ համագումարը 1919 թ. փետրվարի 13-ին ձևավորեց Գործադիր մարմին, որի կողմից ընտրված արևմտահայ 12 պատգամավորները տեղ գրավեցին Հայաստանի խորհրդարանում: Սակայն լիարժեք համազգային միասնականություն չհաջողվեց իրականացնել: 1919 թ. մայիսի 28-ի Ազատ Անկախ Միացյալ Հայաստանի հռչակումը ժամանակավրեպ էր: Կազմակերպված և պատրաստված չէր համայն հայության մասնակցությունը (հավաքական կամք, հավաքական միտք, հավաքական ուժ) հայկական պետականության վերականգնման, զարգացման և պաշտպանության գործին: Այդ համազգային միասնականության բացակայությունը հանդիսացավ այն գլխավոր պատճառներից մեկը, որի հետևանքով հայությունը ի վիճակի չեղավ ոչ միայն դեֆակտո իրականացնելու միացյալ Հայաստանի ստեղծման հնարավորությունը, որը դեյուրե ընձեռվել էր 1920 թ. օգոստոսի 10-ի Սևրի դաշնագրով, այլև պարտություն կրեց քեմալա-բոլշևիկյան ագրեսիայից, որի հետևանքով ՀՀ-ն բռնազավթվեց, բաժանվեց քեմալական Թուրքիայի և Խորհրդային Ռուսաստանի միջև, կորցրեց ինքնիշխանությունը և զրկվեց Հայկական հարցի լուծմանը հետամուտ լինելու հետագա հնարավորությունից:
Հայկական հարցով (արևմտահայ խնդիրը) կարող էր զբաղվել Պողոս Նուբարի Ազգային պատվիրակությունը, որը ձևավորվել էր 1912 թ. նոյեմբերին Ամենայն հայոց կաթողիկոս Գևորգ Ե-ի կոնդակով և իր գործունեությունը շարունակում էր հետպատերազմյան շրջանում (Փարիզի հաշտության կոնֆերանս` 1919-1920, Սան Ռեմոյի` 1920, Լոնդոնի` 1921, Լոզանի կոնֆերանսներում` 1922-1923): Սակայն ՀՀ և Խորհրդային Հայաստանի հետ ունեցած բարդ հարաբերությունների և դաշնակիցների քաղաքականության փոփոխության հետևանքով Ազգային պատվիրակության գործունեությունը դադարեց: Առայսօր արևմտահայությունը ներկայացնող, նրա իրավունքները և շահերը հետապնդող մարմիններ չեն հիմնվել:
Այս նպատակով 2003 թվականից գործող նախաձեռնող խումբը Փարիզում հիմնել է «Արևմտահայ ազգային համագումարի նախապատրաստման միջազգային կազմակերպչական կոմիտե»: Այն պարբերաբար հրավիրվող միջազգային սեմինարների գիտաժողովների և կազմկոմիտեի նիստերի շրջանակներում (Ֆրանսիա, Շվեյցարիա, Կիպրոս, ԱՄՆ, ՀՀ, ՌԴ) նախապատրաստում է համագումարի հրավիրման աշխատանքները: 2009 թ. նոյեմբերին Ժնևում բացվել է կազմկոմիտեի գրասենյակը:
Մեզ հարկավոր է Հայաստանի Հանրապետության, Արցախի Հանրապետության, Ջավախքի և Սփյուռքի տնտեսական-հասարակական փոխհարաբերության արդյունավետ մեխանիզմ: Համաձայնեցված մակրոտնտեսական մեխանիզմների մշակումը, ազգային տուրքի գաղափարն ուղղված պետք է լինեն ոչ միայն պատմական հայրենիքի մի մասի` Հայաստանի Հանրապետության ու Արցախի, այլև Սփյուռքի տարբեր համայնքների փոխինտեգրման և փոխհարստացման ճանապարհով հենց Սփյուռքի վերակենդանացմանն ու հզորացմանը: Այսօր տնտեսական զարգացումը կնպաստի ազգային անվտանգության հայեցակարգի ամբողջացմանը: Գաղափարական և կազմակերպական նման հիմքի վրա Հայրենիք-Սփյուռք համագործակցությունը, համահայկական ծրագրերի մշակումն ու իրականացումը հնարավորություն կընձեռեն առավել հզոր` Հայկական գործոնի կայացմանը: Համայն հայության հատվածների միջև աշխատանքների բաժանումը և իրավասությունների ու գործողությունների դերաբաշխումը կնպաստեն ազգային խնդիրների լուծման արդյունավետությանը, հարևանների հետ Հայաստանի Հանրապետության փոխհարաբերությունների կարգավորմանը, ինչը, իր հերթին, կնվազեցնի նրա կախումը աշխարհաքաղաքական հակամարտության հնարավոր հետևանքներից:
Գաղափարների և համարժեք գործողությունների համաձայնեցում և նպատակային կոորդինացում առաջին հերթին անհրաժեշտ են Հայկական հարցի, Հայոց ցեղասպանության միջազգային ճանաչման և փոխհատուցման հարցերի շրջանակներում: Անգամ Թուրքիայի կողմից Ցեղասպանության հնարավոր ճանաչումը հայությանը կարող է կանգնեցնել այնպիսի իրավիճակի առջև, երբ պարզ կդառնա, որ դարձյալ պատրաստ չենք, լիովին չենք իմաստավորել հաջորդ քայլը, ուշացած կմեղադրենք մեզ դիվանագիտական հմտությունների պակասի մեջ:
ՀՀ իշխանությունների նախաձեռնությունը` Թուրքիայի հետ առանց նախապայմանների արձանագրությունների ստորագրումը, դրա լավագույն ապացույցներից է:
Հայության հավաքական կամքը, միտքը, ուժը, ժամանակակից ազգային պետական քաղաքական մտածելակերպն ու գործելակերպը կնպաստեն միջազգային կյանքում ինքնուրույն հայկական գործոնի ձևավորմանը, որը կարտացոլի այն ֆինանսա-քաղաքական ուժերի առաջացումը` հենված ազգային կապիտալի և ազգային մտավորականության միության վրա, որոնք կապահովեն հայության զանգվածային մասնակցությունը (ազգային տուրք) այդ գործոնի ձևավորմանը, և որը վերջապես հնարավորություն կընձեռի ազգին ինքնուրույն տնօրինելու իր ճակատագիրը:

ԱՐԵՎՄՏԱՀԱՅՈՑ ԼԻԱԶՈՐ ՆԵՐԿԱՅԱՑՈՒՑՉԱԿԱՆ ՄԱՐՄԻՆՆԵՐԻ ՆՊԱՏԱԿՆԵՐԻ ԵՎ ԽՆԴԻՐՆԵՐԻ, ԱՌԱՋԱՐԿՆԵՐԻ ՆԱԽԱԳԻԾ
. Համահայկական այնպիսի ծրագրերի, նախագծերի մշակում և իրագործում, որոնք կնպաստեն ներկա հայկական պետականության, ներառյալ` Արցախի Հանրապետության արագընթաց զարգացմանը և հզորացմանը, ժողովրդի կենսամակարդակի բարգավաճմանը, իրավական ազատ ժողովրդավարության կայացմանը, հայրենադարձության կազմակերպմանը և համաշխարհային մակարդակով հայերի իրավունքների ու շահերի պաշտպանությանը,
. միջազգային կազմակերպություններում արևմտահայության օրինական իրավունքների և պահանջների ուղղակի ներկայացում, ինչը ստորագրված հայ-թուրքական արձանագրությունների համատեքստում հնարավորություն կտա բանակցելու թուրքական իշխանությունների և այլ շահագրգիռ կողմերի հետ` հասնելու Հայոց ցեղասպանության փաստի ճանաչմանը, դատապարտմանը, վնասների հատուցմանը, արևմտահայության ժառանգների անարգել և անվտանգ վերադարձի ապահովմանն իրենց պատմական հայրենիք` Արևմտյան Հայաստան և Թուրքիայի բնակավայրերը,
. նպաստել Սփյուռքում արևմտահայության ազգային նկարագրի և ազգային ինքնագիտակցության պահպանմանը,
. հետամուտ լինել Արևմտյան Հայաստանում հայկական մշակույթի հուշարձանների պահպանմանը և վերականգնմանը,
. նպաստել ժամանակակից հայկական քաղաքական մտածողության ձևավորմանը, որը հենված կլինի հատկապես վերջին հարյուրամյակի հայերի քաղաքական պատմության իրատես և գիտական վերագնահատման վրա, որ կարտացոլի ինչպես պարտություններն ու կորուստները, այնպես էլ հաղթանակներն ու ձեռքբերումները Օսմանյան, ռուսական, խորհրդային կայսրություններում և Սփյուռքում, և որը հիմք կհանդիսանա դրսևորելու նոր պատասխանատու մտածելակերպ և գործելակերպ, մշակելու և որդեգրելու ժամանակակից հայկական քաղաքական վարդապետություն` խուսափելու նոր քաղաքական և իրավական կորուստներից, ապահովելու հայ ոգու և կամքի նոր նվաճումներ:
Արևմտահայերի 3-րդ համագումարի հրավիրումը և վերջինիս կողմից ստեղծվելիք կառույցները համազգային պոտենցիալի կազմակերպման և արտահայտման այն հնարավոր միջոցն են, որը հին, բայց նոր հնչողություն ստացած գաղափարի շուրջը կփորձի համախմբել հայկական ներուժը:
Այս գաղափարը, միաժամանակ, ապագային միտված ծրագիր է. չէ՞ որ հայության առաքելությունը միայն Հայ դատի, Ցեղասպանության ճանաչման և անգամ փոխհատուցման խնդիրներով չի հանգուցալուծվում: Այսօր էլ այժմեական է հնչում 1917 թվականին Վահան Տերյանի հնչեցրած «Հոգևոր Հայաստանը» վերագտնելու կոչը: Ազգային ինքնության պահպանման խնդիրը մոտ ապագայում ևս հրատապ հնչողություն կստանա, որի բազմաբնույթ և սուր հարցադրումներին պետք է հակադրել նոր հարթության վրա գործելու համազգային կամք, հետևողական ամենօրյա աշխատանք, վճռականություն:
Վահան ՄԵԼԻՔՅԱՆ
Արևմտահայ ազգային համագումարի նախապատրաստական միջազգային կազմակերպական կոմիտեի անդամ,
Հայ-ռուսական (Սլավոնական) համալսարանի համաշխարհային քաղաքականության և միջազգային հարաբերությունների ամբիոնի վարիչ

Դիտվել է՝ 1870

Մեկնաբանություններ