«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

ՄԻ՞ԹԵ ՊԱՏՄՈՒԹՅՈՒՆԸ ՄԵԶ ՈՉԻՆՉ ՉԻ ՍՈՎՈՐԵՑՆՈՒՄ

ՄԻ՞ԹԵ ՊԱՏՄՈՒԹՅՈՒՆԸ ՄԵԶ ՈՉԻՆՉ ՉԻ ՍՈՎՈՐԵՑՆՈՒՄ
08.02.2011 | 00:00

Երբ ծանոթացա Թուրքիայի նախագահ Գյուլի ԵԽԽՎ-ի ձմեռային նստաշրջանում ասված մտքերին, ակամայից հիշեցի ՀԿԿ Մասիսի շրջկոմի երրորդ քարտուղար Մամեդովին ասած խոսքերս: 1985-ին տարբեր գերատեսչությունների չորս աշխատողներս, այդ թվում նաև` հիշյալ Մամեդովը, գնում էինք Կապանի գործկոմի աշխատանքները ստուգելու: Եթե Երևանից Կապան կարելի էր հասնել չորսուկես ժամում, ապա Նախիջևանով այն անհամեմատ կարճ էր, ոլորաններն էլ` քիչ: Նախիջևանով անցնելիս ակամայից մեջս Մամեդովին ուղղվելիք հարց առաջացավ.
-Մամեդով, թուրքերեն «Նախիջևան» բառը ո՞նց կթարգմանես:
Իմ հարցից ամենևին անակնկալի չեկած Մամեդովը հնարավոր ու անհնար բոլոր բառերը թվարկեց, բայց այդպես էլ կոնկրետ ոչինչ չասաց:
Նայեցի կողքիս նստած կուսակցական Մամեդովին և ինձ հատուկ շիտակությամբ ասացի.
-Մամեդով, դու կա՛մ հիմար ես, կա՛մ հիմար ես ձևանում:
Նա ոչինչ չպատասխանեց:
Մենք անխոս շարունակեցինք ճանապարհը:
Ասել, թե Գյուլը հիմար է, կնշանակի ոչինչ չասել: Ասել, թե հիմար է ձևանում, դա էլ սխալ կլինի: Մնում է միայն ասել, որ Գյուլը թուրք է, և մեզ համար ամեն ինչ հասկանալի կլինի: Պետք չէ ամեն անգամ այս կամ այն թուրք պաշտոնյային դեմ տալ և հարցնել, թե Թուրքիան ինչո՞ւ չի ճանաչում հայերի ցեղասպանությունը, քանզի հարցի պատասխանը նախօրոք պարզ է: Բայց մի բան չեմ կարող չհարցնել. ո՞վ փրկեց Էնվերին ռուսների ձեռքը գերի ընկնելուց: Եթե հայ տղամարդը զենքը ձեռքին անցնում էր թուրքի թշնամի ռուսի կողմը, ապա հղի հայ կինն էլ, նորածինն էլ, հինգ տարեկան երեխան էլ, պառավ կինն էլ, անցնում էին ռուսի կողմը: Տեղին է հարցնել, Դի՞նքն էլ էր անցել ռուսի կողմը: Հարցի պատասխանը տվել է Դինքը. եթե նույնիսկ օդանավով տանեին բոլորին դեպի անապատները, միևնույն է, դա ցեղասպանություն է, որովհետև նպատակը ցեղին արմատից կտրելն էր: Եվ այսօր էլ թուրքը նույն նպատակն է հետապնդում: Ղարաբաղը թուրքի համար էական չէ: Էականն այն է, որ հայը չպիտի ունենա հզոր պետականություն, քանզի Ղարաբաղի ազատագրումով հայերի մեջ ամրապնդվեց իրենց պատմական հայրենիքին տեր կանգնելու անկոտրում ոգին: Գողը երբեք չի վախենում դատվելուց, նա ավելի շատ վախենում է գողացածը կորցնելուց: Թուրքիան այսօր այդ օրին է:
Հիմա հետ դառնանք մեզ և մեր պատմությանը: Բեռլինի կոնգրեսից անցել է հարյուր հիսուն տարի: Դրանից հետո էլի քննվել է միջազգային տարբեր ատյաններում, տարբեր մակարդակներով … և ի՞նչ: Ոչինչ: Ցավալին այն է, որ անցած հարյուր հիսուն տարում մենք չսովորեցինք և չհասկացանք, որ աշխարհում իշխում է շահի օրենքը, ուժի օրենքը, որ հումանիզմ, խիղճ, ազատություն, մարդու իրավունք և նման բաներ, շահի օրենքներով կառավարվող աշխարհում, միջոց են աշխարհի տերերի ձեռքին իրենց նպատակին հասնելու համար:
Աշխարհի ազատության ախոռ («այդ մեծ ախոռը ազատության». գերմանացի բանաստեղծ Հայնեն այս տողերով է բնութագրել Ամերիկան) երկիրը, երբ իրեն պետք է, կխոսի հումանիզմից։ Մի՞թե այդ հումանիզմով չէր տոգորված Բուշ Կրտսերը, երբ ավերում էր Իրաքը։ Մի՞թե Օբաման չի խոսում ազատությունից, մարդու հիմնարար իրավունքներից և ողջունում Սուդանի հանրաքվեն, աշխարհի այդ նույն հզորները կարող են սերբական պատմական հողերը պոկել նրանից և ստեղծել նոր պետություն` մոռանալով պետությունների տարածքային ամբողջականության սկզբունքը: Կարելի է անվերջ խոսել աշխարհի հզորների վարքագծի դրսևորումների մասին: Մի՞թե չհասկացանք, որ Ամերիկա երկիրը միշտ էլ վարել է երկերեսանի քաղաքականություն: Դասական օրինակը` Օբաման, որը «գենոցիդ» բառի փոխարեն կօգտագործի «Մեծ Եղեռն»: Ախր Եղեռնի ժամանակ դեռ Լեմկեն չկար և չէր մշակել գենոցիդի տեսությունը, իսկ մենք` հայերս, նեղանում ենք, որ Օբաման էլ խաբեց մեզ:
Լևոն Տեր-Պետրոսյանի քաղաքական գործունեության մեջ ես հիշում եմ ասված միայն մեկ խելոք միտք: ՀԽՍՀ Գերագույն խորհրդի նիստերից մեկի ժամանակ, երբ քննարկվում էր ազգային կարևոր հարց, նախագահող Ոսկանյանն ասաց, թե այդ դեպքում կդիմենք միջազգային ատյաններ, հնչեց Լևոն Տեր-Պետրոսյանի չափազանց իմաստուն խոսքը. «Խնդրում ենք Ձեզ, հայոց հարցը մի միջազգայնացրեք»: Այո, հարցը պետք չէ միջազգայնացնել: Այդ միջազգայնացման հանցավոր քաղաքականությունը մենք զգացել ենք մեր ժողովրդի վրա: Իսկ ինչու Լևոն Տեր-Պետրոսյանը գնաց Ղարաբաղի հարցի միջազգայնացմանը, այդպես էլ պարզ չեղավ:
Թե աշխարհը ինչ կորոշի, ԵԽԽՎ-ն ինչ ենթահանձնաժողովներ կստեղծի, Ադրբեջանն ինչքան կհոխորտա, դա այնքան էլ կարևոր չէ: Կարևորը մեկն է` սեփական ուժերին ապավինելը և հավատալը: Վերջերս ամերիկահայ Փարթամյանի մի միտքը կարդացի թերթերից մեկում: Եթե մեկ միլիոն հայ վերադառնա Հայաստան: Պատկերացնո՞ւմ եք` այդ մեկ միլիոնն ապրում է ազատագրված տարածքներում, այդ մեկ միլիոնը տուն է կառուցում, այդ մեկ միլիոնը բազմանում է, այդ մեկ միլիոնն իրեն տեր է զգում, հավատում է իր երկրի նախագահին, նրա սոցիալական արդարությանը և զրկանքների գնով կառուցում է իր հզոր երկիրը: Ոչ ոք չի կարող ուժով մեզ հեռացնել այդ տարածքներից: Ոչ մի երկրի զինվոր չի մեռնի հանուն Ադրբեջանի: Ստատուս քվոն անիմաստ է պահպանել, եթե մենք չենք գործում հօգուտ մեզ:
Հավատանք մեզ, մեր ուժին և կառուցենք երկիրը, ոչ թե ազգի ամբողջ ներուժը կենտրոնացնենք, թե Եվրոպան ինչ ասաց, թուրքն ինչ ասաց, Օբաման կասի՞, թե՞ չի ասի «գենոցիդ» բառը:
Մի՞թե պատմությունը մեզ չի սովորեցնում: Մի՞թե միջազգային հանրությանը հավատալով չապրեցինք Սուլթան Համիդի ջարդերը, Ադանայի դեպքերը, Գենոցիդը, Սումգայիթը, Բաքուն և այլն: Ժողովրդական մի խոսք կա. «Յուղը շան տկի մեջ էլ որ լցնես, շան հոտ է գալու»: Ճիշտ է, ժամանակաշրջանի փոփոխության հետ փոխվում է նաև կառավարողների հոգեբանությունը, բայց կառավարողների էությունը չի փոխվում: Սուլթան Համիդը ֆես էր դնում, Էրդողանը` ոչ, բայց նրանց էությունը նույնն է: Կլեմանսոյից տարիներ հետո Ֆրանսիայի ղեկին հայտնված Սարկոզին էությամբ նույնն է: Տրումենից ինչո՞վ է տարբերվում Օբաման: Նրանց բոլորին կառավարում են ոչ թե խիղճը, մարդու իրավունքը և էլի ինչ-որ վերամբարձ խոսքեր, այլ իրենց երկրի շահը, թեկուզ այլ ազգերի արյան գնով: Հասկանանք և գնահատենք մեր շահերը:
Սոկրատ ՀՈՎՍԵՓՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1418

Մեկնաբանություններ