Վանաձորի Հովհաննես Աբելյանի անվան պետական դրամատիկական թատրոնի խաղացանկը համալրվում է նոր ներկայացմամբ: Դեկտեմբերի 5-ին և 6-ին Արամ Մխիթարյանի բեմադրությամբ կներկայացվի Արշակ Սեմիրջյանի «Թանկարժեք դիակ» մեկ գործողությամբ կատակերգությունը: «Թանկարժեք դիակը» 2017-ին թարգմանվել է ռուսերեն ու հրատարակվել Մոսկվայի «Երիտասարդական թատերական ֆորում-3» լավագույն պիեսների ալմանախում: ԱՐՇԱԿ ՍԵՄԻՐՋՅԱՆԸ նշեց, որ իր հաջողությունը կիսում էր Վանաձորի թատրոնի դերասան, դրամատուրգ Էլֆիկ Զոհրաբյանը, կարելի է ասել՝ յուրաքանչյուրն իր պիեսով ներկայացրել է Հայաստանը:
-Ժամանակակից դրամատուրգները իրենց գործերը ներկայացնելու, բեմադրելու խնդիր ունեն: Ձեր թատերգությունն ինչպե՞ս է աչքի ընկել, ճեղքել այդ պատնեշն ու հայտնվել Վանաձորի թատրոնի բեմում:
-Սա իմ չորրորդ թատերգությունն է, որ բարձրանում է պետական թատրոնի բեմ: Կարելի է ասել`փորձառություն և համարձակություն ունեի` ժամանակակից ռեժիսորներին ներկայացնելու իմ թատերգությունը: «Թանկարժեք դիակը» պարոն Շահվերդյանին ներկայացրել էի մոտ մեկուկես տարի առաջ, ու երկար ժամանակ պատասխան չէի ստանում: Այս տարվա մայիսի 13-ին Վահե Շահվերդյանը զանգահարեց ինձ ու ասաց, որ թատերգությունն ուղարկեմ թատրոնի էլեկտրոնային կայքէջին: Այդպես սկսվեց մեր համագործակցությունը: Ինձ համար դա անչափ հաճելի անակնկալ էր: «Թանկարժեք դիակը» բեմադրվում է Վանաձորում, և ժամանակի սղության պատճառով չեմ կարողանում ներկա լինել փորձերին, բայց առաջնախաղին անպայման կլինեմ:
-Այսինքն՝ չգիտեք ինչպես է մեկնաբանվելու Ձեր ստեղծագործությունը, անակնկալ է լինելու: Ցանկություն չկա՞ր որևէ կերպ միջամատելու, օգնելու, մասնակից լինելու ստեղծագործական պրոցեսին:
-Ես մտածել եմ այդ հարցի շուրջ: Կարելի է ասել` ներկայացման ծնունդին չեմ մասնակցել, ինչը և՛ լավ է, և՛ վատ: Պրոֆեսիոնալ տեսանկյունից` լավ կլիներ, որ մասնակցեի, եթե ինչ-որ բան բեմում այնպես չլիներ, ինչպես ես էի պատկերացրել-գրել, կարողանայի ասել այդ մասին: Բայց ես հասկացա, որ հետաքրքիր է նաև այս տարբերակը, սա իսկապես անակնկալ է լինելու: Ես անակնկալներ սիրում եմ:
-Որոշակի ուղերձ, հասարակական-քաղաքական ենթատեքստ ունի՞ այս կատակերգությունը: Թե՞ գլխավոր միտումը, հանդիսատեսին զվարճացնելն է՝ ժամանցը:
-Ճիշտն ասած ,Ձեր նշած երեք կետերն էլ առկա են ներկայացման մեջ: Նաև քաղաքական ենթատեքստ կա: Ներկայացման առանցքային կերպարը քահանան է, նրա շուրջն է պտտվում գործողությունների ամբողջ շղթան:
-Ի՞նչ կարծիք ունեք հայաստանյան թատրոնների գործունեության մասին. թատերական մթնոլորտ, խաղացանակ, վերաբերմունքը ժամանակակից դրամատուրգներին:
-Ինչպես ասացի՝ «Թանկարժեք դիակը» իմ չորրորդ ներկայացումն է, որ բեմ է բարձրանում: «Վաճառվում է տղամարդ» թատերգությունս բեմադրվել է Կապանի Ալ. Շիրվանզադեի անվան պետական դրամատիկական թատրոնում: Պարոնյանի անվան երաժշտական կոմեդիայի պետական թատրոնումում համագործակցությունս Երվանդ Ղազանչյանի հետ էր, բեմադրվեց «Դու էիր պակաս» թատերգությունը: Ինձ համար դա ստեղծագործական գործունեությանս գագաթնակետն էր: Դրան հաջորդեց Արտաշատի Ամո Խարազյանի անվան պետական դրամատիկական թատրոնում «Դարպասները բացվում են» ներկայացումը: Պարոն Շահվերդյանի անակնկալ հեռախոսազանգը չորրորդն էր: Կարծում եմ՝ հաճախ մեր թատրոններում հաշվի չեն առնում հանդիսատեսի պահանջը: Ես հասկանում եմ, դասական գրողի ստեղծագործությունն ավելի արժեքավոր է, չէ՞ որ տվյալ ստեղծագործողը ճանապարհ է անցել, բայց մի հասարակ փաստ վերցնենք. Չեխովը, Գոգոլը, Պարոնյանը կամ Սունդուկյանը իրենց ժամանակին` 28-30 տարեկանում դասական գրողներ չեն եղել: Նրանց սկսել են արժևորել մահից հետո: Ինձ դուր չի գաիս, երբ համեմատական են տանում կամ անդրադառնում են միայն դասականներին, այնպիսի տպավորություն է, որ Սունդուկյանից ու Պարոնյանից հետո մենք էլ հեղինակ չենք ունեցել: Ես բողոքի նոտայով սկսեցի ասելիքս, բայց իրականում, որպես դրամատուրգ ինձ շոյված եմ զգում, որ գնահատվում եմ իմ ժամանակի մեջ: Հակոբ Պարոնյանը մեր դասական հեղինակներից է, անգամ իր անունով թատրոն կա, բայց նա իր կենդանության օրոք իր թատերգությունը բեմում չի տեսել: Հիմա մենք փառաբանում ենք, աստվածացնում Պարոնյանին, իր ժամանակ նրան ոչ ոք ուշադրություն չէր դարձնում:
-Ինչպես հիմա շատ ու շատ դրամատուրգների:
-Այո, այս խնդիրը այսօր էլ կա, բայց ես փորձել եմ հաղթահարել, անընդհատ թակել թատրոնի դուռը: Նույն Պարոնյան թատրոնն իմ ներկայացրած թատերգությունը բեմադրել է 7 տարի անց:
-Որպես գրող՝ հաշվի առնու՞մ եք հանդիսատեսի պահանջը, թե՞ գրում եք այն, ինչը, Ձեր կարծիքով, անհրաժեշտ է:
-Այս հարցը մի քիչ հակասական է: Փորձում եմ մեկտեղել: Ես հետևում եմ ժամանակից հայ և՛ արտասահմանյան դրամատուրգիային, և տեսնում եմ, ինչպես են մտածում, ինչ խնդիրներ են դնում իրենց առաջ՝ թատերգությունը գրելիս, կերպարներն ինչպես են ներկայացնում և այլն: Ամենակարևորը՝ կերպարները պետք է լինեն մերօրյա: Չեմ կարող ինձ ռեալիստ գրող համարել, բայց ինձ համար ունեմ կանոն, որ այն, ինչ կյանքում է, դա բեմում է, բայց կա սահմանագիծ. թատերական ստեղծագործությունը պետք է լինի գեղարվեստական: Մենք խնդիր ունենք նաև կոմեդիայի ու դրամայի հետ կապված: Եթե թատերգությունը բեմ է բարձրանում, ուրեմն ունի ասելիք, բայց երբ մարդը գնում է թատրոն` կատակերգություն նայելու, ժամանակը պիտի անցնի ծիծաղով լի, ուրախ մթնոլորտում, նկատի չունեմ հռհռոց, գռեհիկ ծիծաղ: Այնինչ մերօրյա թատերական ռեժիսորներից շատերը փորձում են զսպել ծիծաղը: Ասում են՝ դահլիճում չպետք լինի ծիծաղ և պաթոսական վիճակներով կատակերգություն են բեմադրում: Ես սա չեմ ընդունում: Կատակերգությունը ծիծաղ է, դրաման` լաց: Ես հստակ սահմանազատել եմ այս երկուսն ինձ համար:
-Չնայած դրամայի մեջ կարող է ծիծաղ լինել, կատակերգության մեջ՝ լաց:
-Ամեն ինչ հնարավոր է, բայց կատակերգությունն իր շունչը պետք է ունենա, դրաման` իր: Դա պայմանավորված է ստեղծագործական խմբի աշխատանքով՝ գրող, դերասան, ռեժիսոր. շղթայական կապ է, մեկը մյուսին լրացնում են, երեքից մեկին հանես, մի բան կիսատ է մնում: Ստանիսլավսկին է ասել` ստեղծագործական խումբը պետք է լինի նույն ափսեի մեջ ու նայի մի կետի: Եթե մեկը դուրս եկավ այդ ափսեից, թատերական անսամբլը խախտվում է: Այսօր կարող ես տեսնել ինչպես են դերասանները բեմում խաղում. ոչ թե իրար հետ են խաղում, այլ յուրաքանչյուրն իր համար տեքստ է ասում: Հանդիսատեսը զգում է կեղծ նոտան: Ավելին՝ մարդը կարող է առաջին անգամ գալ թատրոն, տեսնել դա ու դարձնել չափանիշ: Սա էլ կարևոր է, որ առաջին անգամ թատրոն եկողը չհիասթափվի: Գոնե ես մի քանի նման դեպք գիտեմ:
-Արդյո՞ք լավ ներկայացումը մեր տեխնոդարում կարող է կտրել մարդկանց սոցցանցերից, աշխատանքից, հոգսերից ու բերել թատրոն:
-Միանշանակ, բայց այս պարագայում կարևոր է գովազդը, ճիշտ մոտեցում է պետք, որ թեկուզ համացանցային տիրույթում մարդը տեսնի գովազդը ու վստահ լինի, որ գնալու է դիտելու հետաքրքիր մի բան, և իր ժամանակը լավ է անցնելու: Հ.Գ. Մեր զրույցից հետո տեղեկացանք, որ Գրքի երևանյան փառատոնի շրջանակում անցկացվող գրական մրցությում Արշակ Սեմիրջյանը արժանացել է առաջին մրցանակի «Դրամատուրգիա» անվանակարգում:
Զրույցը՝ Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ