Իրանի զինված ուժերի գլխավոր շտաբի պետ, իրանական բանակի գլխավոր հրամանատար Մոհամմադ Բաղերին, ի պատասխան Թեհրանում Իսմայիլ Հանիեի սպանության, ասել է, որ սիոնիստները կզղջան Հանիեի սպանության համար՝ նշելով, որ վրեժխն անխուսափելի է։ IRNA-ի հաղորդման համաձայն, նա շեշտել է, որ Իրանն ու դիմադրության առանցքն արդեն ուսումնասիրում են՝ ինչպես վրեժ լուծել Հանիեի սպանության համար։ «Սա անպայման լինելու է»,- ընդգծել է Բաղերին։               
 

Ընթա­ցող գրա­պայ­քա­րի միակ խնդ­րար­կուն

Ընթա­ցող գրա­պայ­քա­րի միակ խնդ­րար­կուն
27.09.2019 | 01:05
Չնա­յած ու­շա­ցու­մով, բայց ի վեր­ջո մտո­րե­ցի՝ ինչ­պի­սի՞ն կլի­ներ 70-ա­կան­նե­րի ե­րի­տա­սարդ բա­նաս­տեղծ­նե­րի ճա­կա­տա­գի­րը, ե­թե նրանց թի­կուն­քը հայ­րա­կան հո­գա­ցո­ղու­թյամբ չպատ­նե­շեր Ա­լեք­սանդր Թոփ­չյա­նը։ Սա չա­փա­զանց խնդ­րա­հա­րույց «ի­րո­ղու­թյուն» է՝ գրա­պատ­մա­կան նշա­նա­կու­թյամբ, ո­րին, ցա­վոք, ցայժմ չեն անդ­րա­դար­ձել։ Բայց այդ ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նը գրա­դա­տո­րեն վեր­լու­ծե­լու անհ­րա­ժեշ­տու­թյու­նը ան­ձամբ եմ զգում այն պատ­ճա­ռով, որ հետ­չա­րեն­ցյան ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նի բա­նաս­տեղ­ծու­թյան տե­ղատ­վու­թյուն­նե­րի ու մա­կըն­թա­ցու­թյուն­նե­րի պատ­կե­րը միան­գա­մայն տե­սա­նե­լի ու զգա­յե­լի լի­նի։ Եվ «ներ­քին կա­ռու­ցու­մը իր (ի­րենց) նոր թե­մա­յի» փնտ­րող հե­տա­գա շր­ջա­նի բա­նաս­տեղծ­նե­րը գո­նե վե­րապ­րեն այն շր­ջա­փու­լե­րը՝ բա­նակ­ռիվ­նե­րով ու փո­խա­դարձ ան­հան­դուր­ժո­ղու­թյամբ հա­գե­ցած, ո­րոնք որ­քան ան­հա­վա­տա­լի, այն­քան էլ ի­րա­կան էին։
Ա­լեք­սանդր Թոփ­չյա­նը ըն­թա­ցող գրա­պայ­քա­րի միակ (ա­ռանց չա­փա­զան­ցու­թյան) խնդ­րար­կուն էր, որ իր ու­սե­րին էր կրում հայ բա­նաս­տեղ­ծու­թյան նո­րաց­ման, զար­գաց­ման հե­ռան­կա­րի ծան­րու­թյու­նը՝ ար­ժա­նա­պատ­վո­րեն։ Այդ տա­րի­նե­րին էր, որ սերն­դի բա­նաս­տեղծ­նե­րից Դա­վիթ Հով­հան­նե­սը գրեց. «Մե­զա­նից հե­տո ու­ժեղ ու հաղ­թան­դամ ու­րիշ տղերք կգան», հե­տա­գա­յում ար­դա­րաց­ված էր բա­նաս­տեղ­ծի խոս­քը։
Զերծ մնա­լով «հնի» և «նո­րի» գրա­պայ­քա­րի, ի­րա­կա­նում գո­յա­պայ­քա­րի, այս ե­րիցս թե բազ­միցս չարչ­րկ­ված ձևա­կեր­պում­նե­րից, միայն շղա­գիր ՓԱՍՏԵՆՔ, որ վե­րո­գրյալ «ար­ժա­նա­պատ­վո­րեն» նշու­մը ի­րա­վամբ բնո­րոշ է Ալ. Թոփ­չյա­նին։
Այդ և հե­տա­գա շր­ջա­նում ֆրան­սիա­կան գրա­կա­նու­թյու­նից կա­տա­րած նրա թարգ­մա­նու­թյուն­նե­րը, սփյուռ­քյան գրող­նե­րի ժո­ղո­վա­ծու­նե­րի հրա­տա­րա­կու­մը, նե­րա­ռյալ գրաքն­նա­դա­տա­կան հոդ­ված­նե­րը ա­պա­հո­վա­բար ստեղ­ծել էին այն մթ­նո­լոր­տը և այն­պի­սի մտա­վոր-հոգևոր կեն­սա­դաշտ, որ ուղ­ղա­կի «ա­ղա­ղա­կե­լու» հն­չո­ղու­թյամբ փաս­տում էր` գրա­կա­նու­թյու­նը քա­րա­ցած մտասևե­ռում­նե­րի «վայր» չէ, բնու­թյան մեջ, մա­նա­վանդ ո­գե­ղեն աշ­խար­հում ա­մեն ինչ զար­գաց­ման ո­րո­շա­կի աս­տի­ճա­նա­վո­րում ու ըն­թացք ու­նի և պետք է ու­նե­նա։ Բայց ինձ հա­մար գո­նե մինչ օրս խնդ­րա­հա­րույ­ցը իր ե­րի­տա­սարդ տա­րիքն էր, երևի շա­տե­րը մի պահ մո­ռա­ցել էին, որ Ալ. Թոփ­չյա­նը նույն­պես ե­րի­տա­սարդ է, և այդ «տա­րի­քում, այդ չա­րի­քում» ինք­նա­պաշտ­պան­վե­լու ի­րա­վունք է ու­նե­ցել, ոչ միայն «սե­րուն­դի մը դառ­նու­թիւ­նը» (Նի­կո­ղոս Սա­րա­ֆեան) իր ու­սե­րին կրե­լու հան­դգ­նու­թյուն։ Այ­սօ­րի­նակ որևէ փաստ չենք կա­րող գտ­նել հա­մաշ­խար­հա­յին գրա­կա­նու­թյան բա­նակ­ռի­վա­յին պատ­մու­թյան մեջ, որ ժա­մա­նա­կի գրա­կան բար­քե­րին ըն­դդի­մա­ցո­ղը ի պաշտ­պա­նու­թյուն սերն­դա­կից­նե­րի, թող­նե­լով իր անխ­ռով թվա­ցող ե­րի­տա­սար­դի շնորհն ու կա­րիերան այդ­պես ոգևին, «մե­նա­կի հան­դգ­նու­թյամբ» բա­ռի բո­վան­դա­կա­յին ի­մաս­տով մե­նա­պայ­քար մղի դարն ապ­րած գաղջ ո­տա­նա­վոր­չու­թյան, ըստ էու­թյան, զուտ ա­պագ­րա­կան մտայ­նու­թյանց դեմ։
«Դեպ­քե­րի շաղ­կապ­ման ողջ ծան­րակշ­ռու­թյու­նը մի­մյանց հան­դեպ էր կանգ­նեց­րել» (Պոլ Վա­լե­րի) ժա­մա­նա­կա­յինն ու ա­պա­ժա­մա­նա­կա­յի­նը, ի­րավն ու գրա­կան սպա­ռո­ղա­կան մտա­ծո­ղու­թյու­նը։ Անց­ման այս շր­ջանն անհ­րա­ժեշտ է նո­րո­վի ի­մաս­տա­վո­րել հոր­դոր գր­քե­րի բո­վան­դա­կու­թյուն վե­րա­պատ­մող ար­բուն­քի տա­րի­քը վա­ղուց շր­ջան­ցած գրա­խո­սա­գիր­նե­րին։ Բայց կա ա­մե­նան­շա­նա­կա­լին. Ալ. Թոփ­չյա­նի դի­ման­կա­րի ուր­վագ­ծե­րը ո­րո­շա­պես ամ­բող­ջաց­նե­լու հա­մար, չնա­յած դա իմ ու­ժե­րից ու ի սր­տե ցան­կու­թյու­նից վեր է՝ ու­ժաս­պառ­վե­լու հանգ­վոյն, ի՞նչ «չա­րեց» Ալ. Թոփ­չյա­նը, որ պի­տի ա­ներ, թող թույլ տր­վի ա­սել իր «վատ­նած» (ոչ ա­վե­լորդ, ան­շուշտ) տա­րի­նե­րի ըն­թաց­քում։ Այն պարզ­վեց հե­տա­գա­յում («ծանր էր սե­րն­դի ծի­րա­նին»), նրա ա­ռա­քե­լու­թյու­նը, վս­տահ եմ, չգ­նա­հատ­վեց՝ գի­տակց­մամբ, և մնաց մե­կու­սի, բայց ստեղ­ծա­գոր­ծա­բար բե­ղուն. ար­ձա­կա­գիր, դրա­մա­տուրգ, թարգ­մա­նիչ, սփյուռ­քյան գրա­կա­նու­թյան բա­ցա­ռիկ գի­տակ... Ես հի­մա եր­կյու­ղում եմ մտա­բե­րել այն ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րը՝ վե­պեր, դրա­մա­տիկ եր­կեր, խո­հագ­րու­թյուն­ներ, քն­նա­դա­տա­կան հոդ­ված­ներ, թարգ­մա­նու­թյուն­ներ, ո­րոնք հրա­տա­րա­կել է Ֆրան­սիա­յի Պատ­վո լե­գեո­նի աս­պետ Ա­լեք­սանդր Թոփ­չյա­նը. շա­տե­րը նույն­պես հա­մա­կար­ծիք կլի­նեն, ար­դյոք ժա­մա­նա­կը չէ՞ կազ­մե­լու նրա ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րի մա­տե­նա­գի­տու­թյու­նը։
...Իսկ ու՞ր «մնաց» Երևա­նը՝ ցա­մա­քող ու ան­հե­տա­ցող ստ­վեր­նե­րով. բնիկ երևան­ցի, Թոփ­չյան­նե­րի տոհ­մա­շունչ իգ­դի­րյան զար­մից սեր­ված լի­նե­լու հան­գա­մա՞նքն է հի­շա­տա­կե­լի, թե՞ կեն­սագ­րու­թյամբ իր շա­հե­կան ներ­կա­յու­թյու­նը՝ «մեր մեջ ու մեզ­նից դուրս», հրահ­րող ու ու­ղեն­շող ե­ռան­դով, որ ինձ հա­մար ու­նի գաղտ­նա­ծա­ծուկ «տե­սա­րան­ներ»՝ իր անս­պա­սե­լի հեր­թա­կան քայլ­քով։ Ինչ­պի­սի նոր մտահ­ղա­ցում­նե­րի, հրա­տա­րա­կում­նե­րի ա­կա­նա­տե­սը կլի­նենք։
Եվ շա­րու­նակ­վող, ու­սա­նե­լի ճա­նա­պար­հի առջևից ներ­քին թե­լադ­րու­թյամբ քա­ղա­քակր­թու­թյան իր ըն­կա­լում­նե­րին հետևո­ղու­նակ «քայ­լում է» Ա­լեք­սանդր Թոփ­չյա­նը, «ինքն իր­մէ» կար­ծես թե վե­րա­ցած՝ մտո­րում­նե­րի մղող։ Արդ, ժա­մա­նակն է ի­րեն լիար­ժեք ճա­նա­չե­լու և գնա­հա­տան­քով փո­խա­դար­ձե­լու. իմ գնա­հա­տան­քի խո­նար­հու­մը իր պատ­վա­բեր հո­բե­լյա­նի առ­թիվ։
Ար­թուր ԱՆԴ­ՐԱ­ՆԻ­ԿՅԱՆ
Դիտվել է՝ 1607

Մեկնաբանություններ