Հունգարիան պետք է դիտարկի Եվրամիությունից և ՆԱՏՕ-ից դուրս գալու հեռանկարը՝ Ռուսաստանի հետ առանձին միություն ստեղծելու համար՝ հայտարարել է Լեհաստանի արտաքին գործերի փոխնախարար Թեոֆիլ Բարտոշևսկին։ Դիվանագետը շեշտել է, որ Լեհաստանը, ի տարբերություն Հունգարիայի, «գործ չի անում Ռուսաստանի հետ», և Օրբանի քաղաքականության պատճառով նրա երկիրն արդեն «միջազգային հանրության լուսանցքում է»։               
 

«ԲՈԼՈՐ ՄԵԾ ՆԿԱՐԻՉՆԵՐԸ ԽԱԽՏԵԼ ԵՆ ԲՆՈՒԹՅՈՒՆԸ, ՈՐՊԵՍԶԻ ՍՏԵՂԾԵՆ ՀԻԱՑՄՈՒՆՔԻ ԱՐԺԱՆԻ ԳՈՐԾ»

«ԲՈԼՈՐ ՄԵԾ ՆԿԱՐԻՉՆԵՐԸ ԽԱԽՏԵԼ ԵՆ ԲՆՈՒԹՅՈՒՆԸ, ՈՐՊԵՍԶԻ ՍՏԵՂԾԵՆ ՀԻԱՑՄՈՒՆՔԻ ԱՐԺԱՆԻ ԳՈՐԾ»
13.11.2009 | 00:00

«Իրավունքը de facto»-ն շնորհավորում է ՀՀ ժողովրդական նկարիչ ՌՈՒԲԵՆ ԱԴԱԼՅԱՆԻՆ` ծննդյան 80-ամյակի առթիվ: Զրույցը նրա հետ իրավամբ կարելի է համարել վարպետության դաս երիտասարդ նկարիչների համար: Իսկ ոչ նկարիչների համար սա լավագույն հնարավորություն է` հաղորդակցվելու արվեստագետի իմաստուն դիտարկումներին:
-Պարոն Ադալյան, նախորդ դարի 60-70-ական թվականներին Դուք համարվում էիք ավանգարդիստ: Ավանգարդիզմը տարիքո՞վ, թե՞ էությամբ պայմանավորված երևույթ է: Արվեստի այսօրվա ավանգարդ դրսևորումների մեջ Ձեզ համար հոգեհարազատ տարրեր գտնո՞ւմ եք, թե՞ այն արդեն բացառապես նոր սերնդին բնորոշ մտածողություն է:
-Չեմ կարծում, որ այսօրվա և իմ երիտասարդության շրջանի ավանգարդիզմը տարբեր բաներ են: Նորագույնը մեծ մասամբ արդեն եղածի կրկնությունն է ինչ-որ տեղ: Համենայն դեպս, կան շատ շնորհալի երիտասարդներ, որոնք ստեղծագործում են այդ ուղղվածությամբ: Բայց ես դեմ եմ «ավանգարդիզմ» ձևակերպմանը: Դա հարմար է այնքանով, որ օգնում է մի տարատեսակը բաժանել մյուսից: Բայց ինչ-որ մի արվեստագետի կոչել ավանգարդիստ, մեկ ուրիշին` չկոչել, սխալ է: Նույնիսկ շատ ավանգարդիստ նկարիչներ իրենց չեն համարել այդպիսին: Այդ բնորոշումները, ի վերջո, ավելի շատ հարմար են քննադատների համար:
-Իսկ արվեստի այդ ուղղությունը («ավանգարդ» կոչենք, թե մեկ այլ բան), հատկապես Եվրոպայի՞ց, Արևմուտքի՞ց եկող իրողություն է:
-Այո՛, անշուշտ: Ավանգարդիզմն այն արվեստն է, որը դուրս է գալիս արդեն ընդունված համակարգերից: Երբ մեկն ինչ-որ չափով շեղվում է եղած համակարգից, բնականաբար, նոր գաղափարներ, նոր ձևեր է մշակում և արտահայտում: ՈՒ մենք նրան կոչում ենք ավանգարդիստ, այսինքն` առաջադեմ: Եթե այդ տեսանկյունից մոտենանք, պիտի ասենք, որ ավանգարդիզմը սկիզբ է առել դեռևս 19-րդ դարում: Կուրբեի արածն արվեստում ինչ-որ տեղ արդեն ավանգարդիզմ է: Դելակրուայի արածը` նույնպես, եթե համեմատելու լինենք ակադեմիական ուղղությունների հետ: Շատ քննադատների զարմացնում էր Դելակրուայի նկարչությունը, նրանք ասում էին, թե Դելակրուայի գործերը կարծես ավելով նկարված լինեն: Հիմա նրա նկարները նայելիս նման գաղափար կարելի՞ է ունենալ: Իհարկե` ոչ: Բայց իր ժամանակին նա արդեն ընդունված ձևերից դուրս էր եկել, և քննադատները դա բնորոշում էին յուրովի: Հետագայում յուրաքանչյուր նոր ուղղություն ունենում է հետևորդների խմբեր, և դրանց կոչում են ավանգարդիստներ, առաջադեմներ: Թե որքանով են իսկապես առաջադեմ, չգիտեմ:
-Ինչպե՞ս են տարբերվում ընդունված համակարգերից դուրս եկող, բայց արվեստ ստեղծող անհատներն արվեստ աղավաղողներից: Ո՞րն է բաժանարար սահմանը. ի վերջո, երկուսն էլ խախտում են նախասահմանված նորմերը:
-Ավանգարդիստները դուրս են գալիս ընդունված համակարգից, բայց մնում են արվեստի ընդհանուր սահմանների մեջ: Նրանց արածն արվեստից դուրս չէ, մեծ սահմաններից դուրս չէ: Այդպես է ոչ միայն նկարչության մեջ, այլև արվեստի բոլոր ժանրերում: Վերցրեք թեկուզ բանաստեղծությունը: Այսօր բանաստեղծներից շատերն ընդունված սահմաններից դուրս են, բայց նրանց գրածը չի դադարում բանաստեղծություն լինելուց: Օրինակ, Ֆրանսիայի արվեստի ակադեմիան ոչ մի ավանգարդիստի չի ընդունում ակադեմիայի անդամ, որովհետև ակադեմիան տրադիցիաներին հետևող և դրանք պահպանող հիմնարկություն է: Ով մնում է տրադիցիայի սահմաններում, կարող է դառնալ ակադեմիայի անդամ, իսկ ով շեղվում է, չի կարող դառնալ: Օրինակ, Գառզուին ինչո՞ւ ընդունեցին ակադեմիայի կազմում. որովհետև նա թեև ինչ-ինչ նորամուծություններ է արել, բայց ընդունված տրադիցիաներից դուրս չի եկել: Նույն Գառզուն հակադրվել է շատ նկարիչների, օրինակ, այն կարծիքին է եղել, թե Սեզանն ամեն ինչ փչացրել է: Այդպիսի մոտեցումներ էլ է դրսևորել, որը, անշուշտ, լուրջ բան չէ: Իսկ երբ Պիկասոյին ասել են, թե իրեն ուզում են դարձնել ակադեմիայի անդամ, նա տարակուսել է` հայտարարելով, թե ինքն ամբողջ կյանքում նրանց դեմ է պայքարել, ինչո՞ւ են իրեն ուզում դարձնել ակադեմիկ: Եվ իրոք, նա մշտապես հակադրության մեջ է եղել ակադեմիզմի, տրադիցիայի նկատմամբ: Չի ժխտել տրադիցիան, բայց հանճարեղ տրադիցիոն նկարիչներին վերափոխել է իր ձևով:
-Հայ երաժշտության մեջ չափորոշիչը, «կամերտոնը» Կոմիտասն է, նկարչության մեջ կա՞ այդպիսի ելակետային արժեք:
-Որքանո՞վ է ճիշտ չափանիշ կոչվածը: Չափանիշից դուրս գալ, ավելի բարձր կամ ցածր լինել, չի նշանակում ժխտել մյուսներին: Չի կարելի սահմանափակվել ինչ-որ կաղապարներում ու ասել, թե դրանից դուրս գալ չի կարելի: Իսկ ինչո՞ւ չի կարելի: Եթե մարդը ներքին ցանկություն ունի ինչ-որ բան խախտելու, ինչո՞ւ չխախտի: Մեկը նկարում է լուսանկարի նման, մյուսը չի ուզում սահմանափակվել արտաքին տեսքի շրջանակներում: Նա ներքին ինչ-որ ցանկություն ունի, գլխով չի մտածում, ներզգացողությամբ է առաջնորդվում: Ցանկանում է ինչ-որ բան խախտել և խախտելով` ստեղծում է արվեստ: Մեկը մի քիչ ավելի, մեկը մի քիչ պակաս, բայց, ի վերջո, ստեղծում են արվեստ: Ֆրանսիացի նկարիչ Ժորժ Բրակն ասում է, թե նատյուրմորտն այն ժամանակ է դառնում նկար, երբ վերանում է նատյուրմորտը: Այսինքն` նկարիչն առարկան չի ընդօրինակում, այլ առարկան օգտագործում է, որպեսզի նրա միջոցով ստեղծի արվեստ: Սա է ճշմարտությունը: Բայց այս ճշմարտությունը ոմանք կարող են ընկալել որպես ավանգարդիզմ, թեև ինքը` նկարիչը, դեմ է իրեն ավանգարդիստ կոչելուն: Նույն Կրանախն ասում է, թե ինքը չգիտի` որն է սկիզբը, որն է վերջը, որովհետև ամեն մի սկիզբ ունի վերջ, ամեն մի վերջ ունի սկիզբ, ու դրանք միասին ստեղծում են ներքին շարժումը: Այսինքն` նա դեմ է սահմանափակումներին: Երբ նկարիչը նկարում է, ասենք, խնձոր, նա խնձորից սկսում է, բայց, ի վերջո, դա դառնում է նկար, որում պրոբլեմներ են առաջ գալիս: Արվեստն ուրիշ բան է, առարկան, բնությունը` ուրիշ: Ով ընդօրինակում է բնությունը, իր գործն է, թող ընդօրինակի: Բայց դա շատ քիչ բան է: Ի վերջո, ինչ-որ բան պիտի խախտվի, որ դառնա արվեստ: Բոլոր մեծ նկարիչները խախտել են բնությունը: Բնությունից օգտվել են, բայց խախտել են այն, որպեսզի կարողանան ստեղծել հիացմունքի արժանի գործ:
-Պարոն Ադալյան, քանդակագործը երեք չափերի մեջ է տեսնում բնությունը, նկարիչը` երկու: Դուք, լինելով քանդակագործ և գեղանկարիչ, ինչպե՞ս եք տեսնում այն:
-Նախ, ես քանդակագործ չեմ: Որոշ փորձեր արել եմ, բայց բանը չի հասել նրան, որ ինձ քանդակագործ կոչեմ: Ես կզբաղվեի քանդակագործությամբ, անշուշտ, լրջորեն կզբաղվեի, եթե հնարավորություն ունենայի: Բայց չեմ ունեցել: Շատ դեպքերում նկարչի արածի մեջ երևում է քանդակագործը, և` հակառակը, քանդակագործի մշակումը լինում է գեղանկարչական: Օրինակ, կուբիզմի մեջ քանդակայնությունը խիստ զգալի է, որովհետև այդ ուղղությունն ամեն ինչ վերածում է ֆորմաների: Նույն կերպ էլ քանդակի լուծումները, մշակումը կարող են լինել գեղանկարչական:
-Ձեր հոբելյանի առիթով բացված ցուցահանդեսների հյուրերը բազմիցս շեշտադրեցին այն միտքը, որ Ձեր գործերն արժանի են ցուցադրվելու աշխարհի ամենամեծ սրահներում, ճանաչվելու ամենաառաջադեմ երկրներում: Իսկ Դուք Հայաստանի շրջանակներում սահմանափակված լինելու անհարմարությունն զգո՞ւմ եք:
-Ամեն արվեստագետ էլ ձգտում է շատերի կողմից ճանաչվել, դուրս գալ իր նեղ տարածքից: Անձամբ ես ժամանակ չեմ ունեցել հատկապես դրանով զբաղվելու: Ասում եմ ամենայն անկեղծությամբ: Ի՞նչ, պիտի նստեմ ու մտածեմ իմ համբավի մասի՞ն: Հա՜, լավ բան է, շատ լավ բան է, երբ ճանաչված, գնահատված ես` ըստ արժանվույն: Բայց դրանով ինքը` նկարիչը, արվեստագետը չի կարող զբաղվել, որովհետև դա ահռելի ժամանակ է խլում: Դա մի ուրիշ մարդ պիտի անի: Ի վերջո, ասելով չէ, անելով է: Նկարիչն ավելի շատ պիտի լռի, ու իր փոխարեն պիտի նրա գործը խոսի: Նկարչությունը լուռ արվեստ է, բայց շատ նկարիչներ կան, որ խոսում են, գրում են իրենց պլանների, իրենց մտադրությունների մասին: Ծրագրերով չէ, որ պիտի առաջնորդվեն: Որքան ինձ հայտնի է, 20-րդ դարի մեկ տասնյակ մեծագույն նկարիչներ այդպիսի բաներով չեն զբաղվել, մանիֆեստներ չեն գրել: Բայց և եղել են նկարիչներ, ովքեր մի քանի մանիֆեստ են գրել, բայց ո՞ւմ են դրանք պետք: Մանիֆեստով կարելի՞ է նկարչություն ստեղծել: Սալվադոր Դալիի նման նկարիչն է խոստովանել, որ իր գրած ծրագրերը նրա համար չեն, որ ուրիշներն ընդօրինակեն, քանի որ ընդօրինակելով` որևէ բանի չեն հասնի: Ինքը գրել է և գրել է շատ հետաքրքիր, ու մարդիկ կարդում են: Բայց կարդալով` ոչ մեկը Դալի չի դառնում: Ինչպե՞ս կդառնա: Ինչ խոսք, հետաքրքիր է ծանոթանալ այդ արվեստագետի մտքերին, բայց դա որևէ գործնական օգուտ չի բերի: ՈՒրեմն, ճշմարտությունը լռել և նկարելն է: Շատ դեպքերում ինքը` նկարիչն էլ չի իմանում, թե ինչ է արել: Անցնում է որոշ ժամանակ, հանկարծ հասկանում է: Հետևաբար, պահի տակ ասված, գրված բառերին հավատալ չի կարելի: Երբեմն կողմնակի մեկը կարող է նկարչին հուշել, թե ինքն ինչ է արել: Բայց և կարող է սխալ բան հուշել: Գուցե և արվեստաբանի ասածները հետաքրքիր լինեն, բայց չհամապատասխանեն տվյալ նկարչի ստեղծագործությանը:
-Այսինքն` արվեստաբանը կարող է և՛ օգնել, և՛ խանգարե՞լ:
-Անշուշտ: Արվեստաբանը կարող է անգամ շեղել նկարչին: Օրինակ, Տրետյակովի նման արվեստաբանն ինչ-որ տեղ խանգարել է իր ժամանակի բուն արվեստի զարգացմանը: Նա քարոզել է ոչ թե նկարչությունը, այլ նկարչության թեման, հայրենասիրության գաղափարը նկարչության մեջ: Դրանով նա շեղել է նկարիչներին: Նկարիչները հավատացել են նրան ու գնացել նրա մատնանշած ուղղությամբ: Իսկ նա ինչ-որ տեղ նկարչությունից դուրս է մտածել: Եվ Տրետյակովը եզակի օրինակ չէ: Կարևորը, ի վերջո, այն չէ, թե ինչ ես նկարում, այլ ինչպես ես նկարում: Երբ «ինչպես»-ի հարցը լուծված է, ուրեմն կա իսկական նկարչություն: Նկարչությունը, նախ և առաջ, նկարչություն պիտի լինի, ոչ թե ինչ-որ սյուժե: Երբ մտնում ես թանգարան, հաճախ քեզ մի ամբողջ պատմություն են պատմում այս կամ այն նկարի մասին, նկարագրում սյուժետային մանրամասներ, այնինչ այդ ամենը կապ չունի բուն նկարչության հետ: Տասնյակ հազարներով Քրիստոս են նկարել, բայց քանի՞սն են գլուխգործոց, ընդամենը մի տասնյակը: Որովհետև այդ նկարներում արդեն ոչ միայն թեման է ներառված, այլև թեմայից դուրս մի ամբողջ փիլիսոփայություն: Տաղանդավոր մարդն այդ ամենն արտահայտում է գույնով, գծով, ֆորմայով, մտածելակերպով, ներքին ուժով, տաղանդով: Եթե թեման ինքնին կարևոր է, դեռ չի նշանակում, որ նկարը լավն է: Շատ հաճախ միջակ կատարված գործն ընդունում են որպես ճշմարտություն, որովհետև այնտեղ ներկայացված թեման կարևոր է: Սա սխալ մոտեցում է: Մեծ նկարչի համար թեման իր ներսում եղածն արտահայտելու միջոց է ընդամենը: Թեման սկիզբն է, հետո է այն դառնում նկար: Դելակրուան ասում է. «Նկարը, նախ և առաջ, պիտի լինի տոն` աչքի համար»: Սա նշանակում է, որ երբ դու տեսնում ես կախված նկարը, նախ և առաջ պիտի զգաս նրա ձգողականությունը, պիտի այն գրավի աչքդ: Հետո միայն պիտի մոտենաս, նայես` ինչ է իրենից ներկայացնում, ով է հեղինակը, ինչ թեմայով է նկարել, ինչն է պետք առանձնացնել, հատկապես ինչին ուշադրություն դարձնել: Արվեստը պիտի տոն լինի, եթե անգամ այն ողբերգություն է ներկայացնում: Մի անգամ Մոսկվայի Պուշկինի անվան կերպարվեստի թանգարանում ֆրանսիական արվեստի ցուցահանդես էր բացվել, ներկայացված էր մի մեծ կտավ` «Ճակատամարտ Նանսիի մոտ»: Կինս, որ նկարչուհի է, նայեց այդ նկարին ու ասաց. «Ի՞նչ կապ ունի ճակատամարտը»: Դա առաջին արձագանքն էր նկարին, որը թեև ուներ ողբերգական բովանդակություն, բայց նման էր տոնի: Թեման այս դեպքում հայտնվում է երկրորդ պլանում: Գերմանացի նկարիչ Կրանախը գրաֆիկական գործեր ունի, որոնցում շատ դաժան պատկերներ են ներկայացված, բայց քանի որ դրանք արված են խոշորագույն նկարչի կողմից, հիացմունք են առաջացնում, արվեստ սիրողը չի կարող չհիանալ: Չնայած դրանցում դրամա է պատկերված, բայց դրանք ընկալվում են որպես արվեստ ու գեղեցկություն:
Զրույցը` Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 2399

Մեկնաբանություններ