ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Այսօր­վա Թուր­քիան ոչ թե նեոօս­մա­նիզմ է, ոչ թե իս­լա­միզմ է, այլ պան­թուր­քիզմ

Այսօր­վա Թուր­քիան ոչ թե նեոօս­մա­նիզմ է, ոչ թե իս­լա­միզմ է, այլ պան­թուր­քիզմ
06.10.2020 | 00:52

Չա­փա­զան­ցու­թյուն չի լի­նի ա­սե­լը, որ 2020 թվա­կա­նը, միջ­պե­տա­կան դի­մա­կա­յու­թյուն­նե­րի այլ խն­դիր­նե­րի շար­քում, մո­լո­րակն ա­սես հետ մղեց դե­պի ան­ցյալ, թե­կուզ և բա­վա­կան հե­ռա­վոր, երբ թուր­քե­րը (ա­վե­լի ճիշտ՝ Ա­ռա­ջին հա­մաշ­խար­հա­յին պա­տե­րազ­մից հե­տո հան­գու­ցյալ դար­ձած Օս­մա­նյան կայս­րու­թյու­նը) օ­րի­նա­չափ էին հա­մա­րում ու­րի­շի գոր­ծե­րի մեջ «քիթ խո­թե­լը»։ Այժմ պատ­մու­թյամբ չենք զբաղ­վի, սա­կայն Թուր­քիա­յի ա­նե­րես «ծա­ռա­յու­թյուն­նե­րը», օ­րի­նակ, Բոս­նիա և Հեր­ցե­գո­վի­նա­յի մու­սուլ­մա­նա-խոր­վա­թա­կան մա­սին, Ալ­բա­նիա­յին, իսկ 2008-ից հե­տո՝ «ան­կախ ալ­բա­նա­կան Կո­սո­վո­յին», վեր­ջին 20-30 տա­րի­նե­րին ակն­հայ­տո­րեն ու չա­րա­գու­շակ կեր­պով հի­շեց­նում են այն ժա­մա­նակ­նե­րը, երբ ողջ Բալ­կան­ներն օ­կու­պաց­ված էր թուր­քե­րի կող­մից։ Իսկ բոս­նիա­ցի մու­սուլ­ման Իզ­զեթ­բե­գո­վիչ­նե­րի ըն­տա­նի­քը և կո­սով­ցի ալ­բան­նե­րի ա­ռաջ­նորդ­նե­րը գործ­նա­կա­նում Թուր­քիա­յի հա­տուկ ծա­ռա­յու­թյուն­նե­րի գոր­ծա­կալ­ներ են։
Ար­դեն այժմ կա­րե­լի է կան­խա­տե­սել, թե ինչ­պես կվր­դով­վեն Թուր­քիա­յում և Ան­կա­րա­յի խա­մա­ճիկ ար­բա­նյակ­նե­րը, բայց դժ­վար թե որևէ մե­կը լուրջ ըն­դու­նի նրանց բուռն բո­ղոք­նե­րը։ Հատ­կա­պես վեր­ջին տաս­նա­մյակ­նե­րում կու­տակ­ված փաս­տե­րի վրա ոչ ոք չպետք է աչ­քե­րը փա­կի։ Եվ այ­սօր խոս­քը միայն այն մա­սին է, թե Թուր­քիա­յի նո­րա­գույն պատ­մու­թյու­նը պետք է ըն­կա­լել որ­պես ա­պա­ցույց նեոօս­մա­նիզ­մի՞ (ո­րի հե­ղի­նակ է հա­մար­վում Թուր­քիա­յի նախ­կին վար­չա­պետ Ահ­մեթ Դա­վու­թօղ­լուն), թե՞ դա վե­րա­կան­գն­վող պան­թուր­քիզ­մի ինչ-որ քո­ղարկ­ված ձև է։ Շա­տե­րի հա­մար այդ երևույթ­նե­րը գրե­թե նույնն են, բայց ի­րա­կա­նում դրանց տար­բե­րու­թյունն էա­կան է։ Օս­մա­նիզ­մը պե­տա­կան կա­ռուց­ված­քի քա­ղա­քա­կան հա­յե­ցա­կարգն է, ո­րը ծա­գել է «նոր օս­ման­նե­րի» մի­ջա­վայ­րում՝ Օս­մա­նյան կայս­րու­թյան ա­ռա­ջին սահ­մա­նադ­րու­թյա­նը նա­խոր­դող շր­ջա­նում (1886-88 թթ.)։ Օս­մա­նիզ­մի ի հայտ գա­լուն նպաս­տել են Թան­զի­մա­թի բա­րե­փո­խում­նե­րը, մաս­նա­վո­րա­պես 1856 թ. հրա­պա­րակ­ված «Հաթ­թը հու­մա­յուն» կայ­սե­րա­կան հրո­վար­տա­կը բո­լոր դա­վա­նանք­նե­րի հպա­տակ­նե­րի ի­րա­վա­հա­վա­սա­րու­թյան մա­սին, ինչ­պես նաև 1869 թ. օ­րեն­քը ազ­գու­թյուն­նե­րի մա­սին, որն ընդ­հա­նուր օս­մա­նյան քա­ղա­քա­ցիու­թյուն էր մտց­նում՝ ան­կախ կրո­նա­կան և ազ­գա­յին պատ­կա­նե­լու­թյու­նից։ Օս­մա­նիզ­մը գտն­վում էր Մոն­տես­քյո­յի և Ռուս­սո­յի, ինչ­պես նաև ֆրան­սիա­կան հե­ղա­փո­խու­թյան գա­ղա­փար­նե­րի ու­ժեղ ազ­դե­ցու­թյան տակ։


Նրա կողմ­նա­կից­նե­րը հռ­չա­կում էին միլ­լիեթ­նե­րի (ազ­գեր, կրոն­ներ) և օ­րեն­քի ա­ռաջ կայս­րու­թյան բո­լոր հպա­տակ­նե­րի հա­վա­սա­րու­թյուն։ Միլ­լիեթ­նե­րի հա­մա­կար­գը չէր խախտ­վում, բայց մե­ծա­նում էր աշ­խար­հիկ կազ­մա­կեր­պու­թյուն­նե­րի դե­րը։ Տար­րա­կան կր­թու­թյու­նը, զին­վո­րա­կան ծա­ռա­յու­թյու­նը և գլ­խա­հար­կը պետք է վե­րա­բե­րեին ինչ­պես մու­սուլ­ման­նե­րին, այն­պես էլ ոչ մու­սուլ­ման­նե­րին։
Օս­մա­նիզ­մի հետևորդ­նե­րը մտա­ծում էին, որ դա կօգ­նի լու­ծե­լու պե­տու­թյան ա­ռաջ հայ­տն­ված խն­դիր­նե­րը։ Սա­կայն օս­մա­նիզ­մը մերժ­վեց կայս­րու­թյան բազ­մա­թիվ հպա­տակ­նե­րի կող­մից։ Մու­սուլ­ման­նե­րը դրա­նում տես­նում էին սե­փա­կան գե­րա­կա վի­ճա­կի վե­րա­ցու­մը, իսկ ոչ մու­սուլ­ման­ներն այն ըն­կա­լե­ցին որ­պես ա­վան­դա­կան ար­տո­նու­թյուն­նե­րի վե­րաց­ման քայլ։ Բա­ցի դրա­նից, կր­թու­թյան հա­մա­կար­գը, ըստ էու­թյան, նշա­նա­կում էր, որ ըն­տր­ված է ոչ թուր­քե­րի «փա­փուկ» ձուլ­ման ու­ղի, այ­սինքն օս­մա­նիզ­մի գա­ղա­փա­րա­խոս հայ­րե­րը ձգ­տում էին ոչ թուր­քե­րին «սպա­նել» մար­դա­սի­րա­կան ճա­նա­պար­հով՝ փո­խե­լով նրանց պատ­մու­թյունն ու լե­զուն, մշա­կույ­թը և այլն։ Եվ ա­հա Թուր­քիա­յում «Ար­դա­րու­թյան ու զար­գաց­ման կու­սակ­ցու­թյան» (ԱԶԿ) իշ­խա­նու­թյան օ­րոք աշ­խար­հում սկ­սե­ցին խո­սել նեոօս­մա­նիզ­մի մա­սին՝ այդ ու­ղին կա­պե­լով ոչ միայն Դա­վու­թօղ­լուի, այլև նա­խա­գահ­ներ Աբ­դուլ­լա Գյու­լի (նախ­կին) և Էր­դո­ղա­նի (ներ­կա­յիս) հետ։


Պան­թուր­քիզ­մը շատ ա­վե­լի վտան­գա­վոր երևույթ է։ Ար­տա­քուստ պար­զա­պես թուր­քաբ­նակ պե­տու­թյուն­նե­րում տա­րած­ված քա­ղա­քա­կան ու սո­ցիալ-մշա­կու­թա­յին հո­սանք է, ո­րի հիմ­քում ըն­կած են նրանց ազ­գա­յին, մշա­կու­թա­յին ու լեզ­վա­կան ընդ­հան­րու­թյան վրա հիմն­ված քա­ղա­քա­կան հա­մախ­մբ­ման անհ­րա­ժեշ­տու­թյան գա­ղա­փար­նե­րը։ Այն ձևա­վոր­վել է XIX դա­րի երկ­րորդ կե­սին։ Շար­ժումն սկս­վել է Ղրի­մի թուր­քե­րի մի­ջա­վայ­րում, ո­րոնք ի սկզ­բա­նե ձգ­տում էին Օս­մա­նյան կայս­րու­թյան թուր­քե­րի հետ միա­վոր­ման։ Ռու­սաս­տա­նում կար պան­թուր­քիզ­մի ե­րեք կենտ­րոն՝ Ղրի­մը («գա­ղա­փա­րա­խոս»՝ Իս­մա­յիլ Գասպ­րինս­կի), Կա­զա­նը, Բա­քուն։ Բայց պետք է օ­բյեկ­տիվ լի­նել. պան­թուր­քիզմն ա­վե­լի բար­բա­րո­սա­կան գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյուն էր, քան օս­մա­նիզ­մը։ Նրա տա­րա­ծող­նե­րը ե­րիտ­թուր­քերն էին՝ մա­սո­նա­կան «Իթ­թի­հատ վե թե­րաք­քի» կու­սակ­ցու­թյան ան­դամ­նե­րը, ո­րոնք «աչ­քի ըն­կան» հա­յե­րի, հույ­նե­րի, ա­սո­րի­նե­րի, եզ­դի­նե­րի և այլ ոչ թուր­քե­րի ցե­ղաս­պա­նու­թյուն­նե­րով։ Կար­ծես թե հիմ­նա­կա­նում օս­մա­նիզմն ու պան­թուր­քիզ­մը պատ­ճե­նում էին ի­րար. 1908 թ. լույս տե­սավ ոմն Ա­լի Հու­սեյն­զա­դեի «Թր­քա­ցում, իս­լա­մա­ցում, ար­դիա­կա­նա­ցում» հոդ­վա­ծը, ո­րում եր­կու հո­սանք­նե­րի գա­ղա­փար­նե­րը հե­տա­գա զար­գա­ցում ստա­ցան։ Բայց տար­բե­րու­թյունն այն է, որ թր­քաց­մա­նը և իս­լա­մաց­մա­նը դի­մադ­րե­լու դեպ­քում պան­թուր­քիստ­ներն իս­կույն «դի­մում էին յա­թա­ղա­նին» ու կո­տո­րում դի­մադ­րող­նե­րին։ Եվ ե­թե դի­տար­կենք այ­սօր­վա գոր­ծե­րը, ա­պա 2013 թ. ա­մառ­վա­նից հե­տո, երբ Էր­դո­ղանն ին­քը տա­պա­լեց «Քր­դա­կան բան­վո­րա­կան կու­սակ­ցու­թյան» (ՔԲԿ) հետ Թուր­քիա­յում և Ի­րա­քի Կան­դիլ լեռ­նե­րում խա­ղաղ գոր­ծըն­թա­ցի ձևա­չա­փը, այ­նու­հետև ձեռ­նա­մուխ ե­ղավ թուր­քա­կան խոր­հր­դա­րա­նում ներ­կա­յաց­ված քր­դա­մետ (նրա մա­սին այդ­պես են ար­տա­հայտ­վում և՛ քր­դե­րը, և՛ թուր­քե­րը, և՛ Արևմուտ­քը) «Ժո­ղո­վուրդ­նե­րի ժո­ղովր­դա­վա­րա­կան կու­սակ­ցու­թյան» (ԺԺԿ) ոչն­չաց­մա­նը, «յա­թա­ղա­նի դր­վե­ցին» նաև քր­դա­կան զա­նա­զան ցե­ղեր։


Այ­սինքն, Ա­ռա­ջին հա­մաշ­խար­հա­յին պա­տե­րազ­մից հե­տո պան­թուր­քիզ­մը չոչն­չաց­վեց 1919-24 թթ., չոչն­չաց­վեց «աշ­խար­հիկ պե­տու­թյան» և քե­մա­լիզ­մի կող­մից, իսկ ե­թե դի­տար­կենք Ան­կա­րա­յի այժ­մյան վար­քա­գի­ծը, ա­պա հարկ է պար­զա­պես պն­դել, որ ներ­կա­յիս Թուր­քիան ղե­կա­վա­րում են հենց պան­թուր­քիստ­նե­րը, ոչ թե իս­լա­միստ­նե­րը կամ նեոօս­մա­նիստ­նե­րը։ Չէ՞ որ և՛ Ի­րա­քում, և՛ Սի­րիա­յում, «իշ­խա­նու­թյան դեմ պայ­քա­րող տե­ղա­ցի ժո­ղովր­դա­վար­նե­րի» տես­քով, Ան­կա­րան հեն­վում է... թուրք-թուրք­մեն­նե­րի վրա։ Եվ իբր «ա­րա­բա­կան» ու «հա­նուն խա­լի­ֆա­թի պայ­քա­րող» ա­հա­բեկ­չա­կան ԻՊ խմ­բա­վոր­մանն օգ­նե­լու հա­մար Ան­կա­րան ստեղ­ծել է «Թուր­քես­տա­նի իս­լա­մա­կան կու­սակ­ցու­թյու­նը (ԹԻԿ), ո­րի ջո­կատ­նե­րի մեջ էր ներ­քա­շում և Ադր­բե­ջա­նի ներ­կա­յիս քա­ղա­քա­ցի­նե­րին, և Մի­ջին Ա­սիա­յի եր­կր­նե­րի, Աֆ­ղանս­տա­նի, Ռու­սաս­տա­նի թուր­քազ­գի և կով­կաս­ցի ժո­ղո­վուրդ­նե­րի քա­ղա­քա­ցի­նե­րին, ան­գամ Չի­նաս­տա­նի ույ­ղուր­նե­րին։
Ին­չո՞վ են զբաղ­վել և զբաղ­վում ԹԻԿ-ի (ո­րը հա­ճախ ան­վա­նում են նաև «Թուր­քես­տա­նի իս­լա­մա­կան շար­ժում», «Արևե­լյան Թուր­քես­տա­նի իս­լա­մա­կան շար­ժում», ա­սես ըն­դգ­ծե­լով, որ նրանց նպա­տա­կը ոչ թե Թուր­քիա­յի պան­թուր­քիստ­նե­րին ա­ջակ­ցելն է, այլ «բա­րե­փո­խում­նե­րը» Արևե­լյան Թուր­քես­տա­նում, այ­սինքն՝ չի­նա­կան Սինց­զյա­նում) ա­հա­բե­կիչ­նե­րը։ Սպա­նու­թյուն­նե­րով ու կո­ղո­պու­տով։ Առն­վազն այդ­պես էր Սի­րիա­յում և Ի­րա­քում 2014-20 թթ. երբ ե­ղավ այդ պատ­մու­թյու­նը. նախ ա­հա­բե­կիչ­նե­րի հա­ջող հար­ձա­կում­նե­րը ԻՊ-ի դրո­շակ­նե­րով, ո­րին հե­տո իբր «օգ­նու­թյան» ե­կան ԹԻԿ-ի զի­նյալ­նե­րը, հե­տո՝ Ի­րա­քի և Սի­րիա­յի օ­րի­նա­կան կա­ռա­վա­րու­թյուն­նե­րին որ­պես օգ­նու­թյուն Ի­րա­նի և Ռու­սաս­տա­նի սկ­սած հա­կաա­հա­բեկ­չա­կան պա­տե­րազ­մը։ Ի դեպ, որ­պես­զի ոչ ոք չմ­տա­ծի, թե Թուր­քիա­յի և նրա ույ­ղուր հետևորդ­նե­րի մտադ­րու­թյուն­նե­րում որևէ «վատ բան» չի ե­ղել, բա­ցի միա­վոր­ման և թուր­քա­կան «նույ­նա­կա­նու­թյան» հա­մար պայ­քա­րից, հե­տաքր­քիր փաստ բե­րենք։ Նախ, ինչ­պես այժմ հայտ­նի է, ույ­ղուր­ներն ի­րենց գե­նե­րի ա­վե­լի քան 30 %-ով ի­րան­ցի­ներ ու... հա­յեր են։ Թե դա ինչ­պես է ե­ղել, եր­կար պատ­մու­թյուն է և մեր թե­մա­յի հետ ան­մի­ջա­կան կապ չու­նի։ Երկ­րորդ, ո՞վ է ա­սել, որ պան­թուր­քիստ­նե­րի նպա­տակ­նե­րում այլ բան էլ չկա։ ԹԻԿ-ի ույ­ղուր­նե­րը բա­ցա­հայ­տո­րեն ա­սում են, որ ցան­կա­նում են... ոչն­չաց­նել Չի­նաս­տա­նը։ Սույն ույ­ղու­րա­կան (թուր­քա­կան) ա­պօ­րի­նի զին­ված կազ­մա­վո­րու­մը հրա­պա­րա­կավ հայ­տա­րա­րել է, որ իր նպա­տակն է ոչ թե պար­զա­պես Արևե­լյան Թուր­քես­տա­նում (Սինց­զյա­նում) ան­կախ իս­լա­մա­կան (շա­րիա­թա­կան) պե­տու­թյան ստեղ­ծու­մը, այլև ողջ չին ժո­ղովր­դի մահ­մե­դա­կա­նա­ցու­մը. «Չի­նաս­տա­նը թշ­նա­մի է, ո­րով­հետև օ­կու­պաց­րել է մու­սուլ­մա­նա­կան Արևե­լյան Թուր­քես­տա­նը», բայց «մենք կռ­վում ենք, որ չի­նա­ցի­նե­րին ստի­պենք ըն­դու­նե­լու իս­լա­մը»։


Մեր կար­ծի­քով, ա­վե­լին ա­պա­ցու­ցել պետք չէ. Թուր­քիա­յի հո­վա­նու ներ­քո ամ­րապ­նդ­վել է հան­ցա­գործ­նե­րի՝ Չի­նաս­տա­նը, և ոչ միայն Չի­նաս­տա­նը, թր­քաց­նե­լու և իս­լա­մա­կա­նաց­նե­լու գա­ղա­փա­րը։ Բայց ե­թե նման բան պատ­կե­րաց­նենք, ու՞մ հաս­կա­նա­լի չէ, որ թր­քա­ցած ու մահ­մե­դա­կա­նա­ցած Չի­նաս­տանն ար­դեն Չի­նաս­տան չէ։ Հա­մոզ­ված ենք, որ պան­թուր­քիզ­մի կողմ­նա­կից­նե­րը նույն­պի­սի մար­դա­տյաց նպա­տակ­ներ ու­նեն և Բալ­կան­նե­րի, և Ռու­սաս­տա­նի ոչ թուրք ժո­ղո­վուրդ­նե­րի նկատ­մամբ, ա­վե­լին, նրանց աչ­քին երևում է նույ­նիսկ մու­սուլ­մա­նա­կան Ի­րա­նի թուր­քա­ցու­մը (նշա­նա­կում է՝ նաև պատ­մու­թյու­նից ջնջ­վե­լը)։ Եվ Ի­րա­քում ու Սի­րիա­յում պան­թուր­քիստ­նե­րի (ինչ­պես տե­ղա­կան, այն­պես էլ եկ­վոր) բարձր ակ­տի­վու­թյունն ա­պա­ցույց է, որ ա­մենևին ցան­կու­թյուն չկա «խա­ղաղ» կեր­պով ձու­լե­լու նրանց, ով­քեր «խան­գա­րել» և մինչ օրս «խան­գա­րում են» պան­թուր­քիստ­նե­րի ֆա­շիս­տա­կան գա­ղա­փար­նե­րի ի­րա­կա­նաց­մա­նը։ ԶԼՄ-նե­րում հի­մա բազ­մա­թիվ հրա­պա­րա­կում­ներ կան, որ Թուր­քիան անն­կա­տե­լիո­րեն ամ­րապն­դում է իր դիր­քե­րը նույ­նիսկ այն­պի­սի հետ­խոր­հր­դա­յին հան­րա­պե­տու­թյուն­նե­րում, ինչ­պի­սիք են ՈՒկ­րաի­նան, Մոլ­դո­վան։ Էլ ինչ ա­սես Վրաս­տա­նի կամ Ադր­բե­ջա­նի մա­սին, ո­րոնք պար­զա­պես Ան­կա­րա­յի կալ­վածքն են։ Եվ ե­թե Ադր­բե­ջա­նի դեպ­քում դա ըն­կալ­վում է հա­վուր պատ­շա­ճի՝ շնոր­հիվ «մենք մի ժո­ղո­վուրդ ենք, եր­կու պե­տու­թյուն» ձևա­կերպ­ման, ա­պա Վրաս­տա­նի նա­խա­դեպն ա­վե­լի քան զար­մա­նա­լի է, էլ չա­սած ՈՒկ­րաի­նա­յի և Մոլ­դո­վա­յի մա­սին։ Ճիշտ է, թվում էր, թե ՈՒկ­րաի­նա­յի դեպ­քում պետք է սկս­վեր և՛ թուր­քե­րի, և՛ Կիևի սթա­փե­ցու­մը. չէ՞ որ Ան­կա­րա­յի «բաղ­ձա­լի պտու­ղը»՝ Ղրի­մը, 2014-ին «գնաց» Կիևից և վե­րա­դար­ձավ Ռու­սաս­տա­նին։ Այ­նուա­մե­նայ­նիվ, թուրք նա­ցիո­նա­լիստ­նե­րը, այն էլ «Պու­տի­նի բա­րե­կամ» Էր­դո­ղա­նի գլ­խա­վո­րու­թյամբ, շա­րու­նա­կում են խա­ղար­կել «ղրիմ-թա­թա­րա­կան» խա­ղա­քար­տը։


Բայց ևս մեկ ան­գամ վե­րա­դառ­նանք դիր­քե­րի ամ­րապ­նդ­ման հար­ցին։ Այս տար­վա հու­լի­սին, երբ ի­րադ­րու­թյու­նը Հա­րա­վա­յին Կով­կա­սում ար­դեն ո­րե­րորդ ան­գամ դառ­նում է պայ­թյու­նավ­տանգ (այդ թվում՝ Հա­յաս­տա­նի դեմ Ադր­բե­ջա­նի սահ­մա­նա­յին զին­ված սադ­րանք­նե­րի պատ­ճա­ռով, ո­րոնց մեջ նաև ՌԴ ԱԳՆ-ն էր տես­նում «թուր­քա­կան հետք», ին­չի մա­սին կի­սա­թա­փան­ցիկ ձևով ակ­նար­կում էր իր գնա­հա­տա­կան­նե­րում), աշ­խար­հի շատ եր­կր­նե­րով ինչ-որ «հա­կա­հայ­կա­կան ա­լիք» ան­ցավ։ Թե ինչ էր տե­ղի ու­նե­նում հու­լի­սի մի քա­նի օ­րե­րին աշ­խար­հի տար­բեր քա­ղաք­նե­րում (ոչ միայն Ռու­սաս­տա­նում), հա­վա­նա­բար շատ փոր­ձա­գետ­ներ ու դի­տորդ­ներ էլ գի­տեն, որ դրանք պար­զա­պես ադր­բե­ջան­ցի­նե­րի, թուր­քե­րի, թուրք­մեն­նե­րի (Մեր­ձա­վոր Արևել­քի), թուր­քա­մետ և պան­թուր­քա­կան շր­ջա­նակ­նե­րի դժ­գո­հու­թյան ինք­նա­բե­րա­կան ար­տա­հայ­տու­թյուն­ներ չեն այն բա­նից, որ Ադր­բե­ջա­նի բա­նա­կը պար­տու­թյուն է կրել Հա­յաս­տա­նի սահ­մա­նում։ Ոչ, դրանք, ան­կաս­կած, «ինչ-որ վերևից կազ­մա­կերպ­ված պան­թուր­քիս­տա­կան հար­ձա­կում­ներ էին հա­յե­րի վրա։ Բայց նո­րից հի­շեց­նենք, որ ողջ Այ­սր­կով­կա­սը գնում է դե­պի ան­դուն­դի եզ­րը, և դրա մե­ղա­վորն Ան­կա­րան է։


Հու­լի­սին վրա­ցա­կան «Վրաս­տանն ու աշ­խար­հը» ԶԼՄ-ն զրույց էր կազ­մա­կեր­պել Վրաս­տա­նի ԶՈՒ գլ­խա­վոր շտա­բի նախ­կին պետ, գե­նե­րալ-մա­յոր Գի­վի Յու­կու­րի­ձեի հետ մեր տա­րա­ծաշր­ջա­նում խա­ղա­ղու­թյան ու կա­յու­նու­թյան հե­ռան­կար­նե­րի մա­սին։ Գե­նե­րալն իր պա­տաս­խան­նե­րում բա­ցա­հայ­տո­րեն հո­ռե­տես ու տագ­նա­պած էր։ Եվ երբ նրան հարց­րին, թե կոնկ­րետ Վրաս­տա­նի հա­մար վտանգ­ներ կա՞ն հայ-ադր­բե­ջա­նա­կան հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րից սրու­մից, թե՞ վտանգն ար­դեն ընդ­հա­նուր տա­րա­ծաշր­ջա­նա­յին բնույթ ու­նի, նա պա­տաս­խա­նեց. «Այս տա­րա­ծաշր­ջա­նի եր­կր­նե­րից ոչ մե­կը չու­նի այն աս­տի­ճա­նի քա­ղա­քա­կան, ա­ռա­վել ևս տն­տե­սա­կան, ան­կա­խու­թյուն, ո­րը նրան հնա­րա­վո­րու­թյուն կտա ժա­մա­նա­կի ինչ-որ հատ­վա­ծում մե­կու­սա­նա­լու հարևան­նե­րից։ Վրաս­տա­նի դեպ­քում մի քա­նի սպառ­նա­լիք­ներ կան, ո­րոնք բա­ցա­ռում են այն, որ Հա­յաս­տա­նի և Ադր­բե­ջա­նի լայ­նա­ծա­վալ հա­կա­մար­տու­թյու­նը մեզ չի շո­շա­փի։ Ա­ռա­ջի­նը և ա­մե­նագլ­խա­վո­րը. Վրաս­տա­նում կան ինչ­պես հայ­կա­կան, այն­պես էլ ադր­բե­ջա­նա­կան հա­մայ­նք­ներ, ո­րոնց հա­րա­բե­րու­թյուն­ներն ի­րար հետ այն­քան էլ լավ չեն, և դա միշտ նկա­տե­լի է։ Հեշտ է են­թադ­րել, որ դրանք զանգ­վա­ծա­բար կմիա­նան հա­կա­մար­տու­թյա­նը, ե­թե ի­րադ­րու­թյունն ա­վե­լի սր­վի, այդ թվում կմիա­նան ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րին, ինչ­պես ե­ղավ 1991-94 թթ. Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղի պա­տե­րազ­մի ժա­մա­նակ։ Չխո­սե­լով ար­դեն այն խն­դիր­նե­րի մա­սին, ո­րոնք կա­րող են հետևել Վրաս­տան այդ մարդ­կանց վե­րա­դառ­նա­լուց հե­տո։ Երկ­րորդ. ի­րա­կան վտանգ կա, որ Հա­յաս­տանն ու Ադր­բե­ջա­նը Վրաս­տա­նի տա­րած­քը կօգ­տա­գոր­ծեն ի­րենց մար­տա­վա­րա­կան և օ­պե­րա­տիվ խն­դիր­նե­րը լու­ծե­լու հա­մար։ Մա­նա­վանդ որ եր­կու կող­մից էլ մի ան­գամ ար­դեն այդ­պի­սի փորձ ե­ղել է, ին­չը ժա­մա­նա­կին մեզ հա­մար լուրջ խն­դիր­ներ է ա­ռա­ջաց­րել»։


Էլ ա­վե­լի մռայլ են նրա կան­խա­տե­սում­նե­րը՝ կապ­ված «հա­շիվ­նե­րը պար­զե­լուն» Ռու­սաս­տա­նի և Թուր­քիա­յի հնա­րա­վոր միա­նա­լու հետ. «Հա­յաս­տա­նի և Ադր­բե­ջա­նի թի­կուն­քում կանգ­նած են եր­կու հզոր պե­տու­թյուն­ներ՝ Ռու­սաս­տանն ու Թուր­քիան, ո­րոնք, ի­րադ­րու­թյան սր­ման ու հա­կա­մար­տու­թյան ծա­վալ­նե­րի ընդ­լայն­ման հետ, ա­մեն ինչ կա­նեն ի­րենց դաշ­նա­կից­նե­րին օգ­նե­լու հա­մար։ Եվ հենց այս­տեղ էլ ծա­գում է վտան­գը. ե­թե Թուր­քիան, ա­ռանց որևէ թույ­լտ­վու­թյան ու պայ­մա­նա­վոր­վա­ծու­թյան, օգ­տա­գոր­ծի մեր տա­րած­քը որ­պես ռազ­մա­կան բա­զա և պլաց­դարմ՝ եղ­բայ­րա­կան Ադր­բե­ջա­նին օգ­նե­լու հա­մար։ Ի դեպ, վեր­ջին շր­ջա­նում Ան­կա­րան հենց այդ­պես էլ վար­վում է՝ բա­նի տեղ չդ­նե­լով մի­ջազ­գա­յին նոր­մե­րը, ուս­տի ռազ­մա­կան նպա­տակ­նե­րով նրա կող­մից Վրաս­տա­նի սահ­մանն անց­նե­լը չի զար­մաց­նի ինձ։ Ար­դեն չխո­սե­լով այն մա­սին, որ մյուս կող­մից Ռու­սաս­տա­նը, ո­րը Հա­յաս­տա­նի հետ ան­մի­ջա­կան սահ­ման­ներ չու­նի, կա­րող է այս­տեղ յու­րա­տե­սակ մի­ջանցք բա­ցել և օգ­նու­թյուն ցույց տալ իր դաշ­նա­կից երկ­րին»։
Ըստ էու­թյան, գե­նե­րալ Յու­կու­րի­ձեն ան­հան­գս­տա­նում է, որ ի­րադ­րու­թյան բա­ցա­սա­կան զար­գա­ցում­նե­րի դեպ­քում Վրաս­տա­նը կա­րող է օ­կու­պաց­վել, թե­կուզ և ժա­մա­նա­կա­վո­րա­պես, և նա ըն­դու­նում է, որ այդ դեպ­քում Վրաս­տանն ան­պաշտ­պան կլի­նի ոչ միայն հյու­սի­սից, այլև հա­րավ-արևմուտ­քից՝ Թուր­քիա­յի կող­մից։ Նա վրա­ցի­նե­րին կոչ է ա­րել ջն­ջել Արևմուտ­քի և «մի­ջազ­գա­յին հան­րու­թյան» վրա դր­վող բո­լոր հույ­սե­րը. «Իշ­խա­նու­թյու­նը մի­ջազ­գա­յին հան­րու­թյան վրա մեծ հույ­սեր էր դրել նաև 2008 թ. օ­գոս­տո­սին, բայց սկս­վեց պա­տե­րազ­մը, և պարզ­վեց, որ այդ հույ­սե­րի հետևում ո­չինչ չկար, բա­ցի արևմտյան բարձ­րաս­տի­ճան պաշ­տո­նյա­նե­րի ան­հան­գս­տու­թյու­նից։ Նույ­նը կլի­նի նաև այ­սօր։ Ա­վե­լին, Արևմուտքն ար­դեն այն աշ­խար­հա­քա­ղա­քա­կան ի­րո­ղու­թյու­նը չէ, որ­պի­սին էր գո­նե 12-15 տա­րի ա­ռաջ»։ Ընդ ո­րում, պետք է պատ­շա­ճը հա­տու­ցել գե­նե­րա­լին. թեև ա­ռանց դա­տա­պարտ­ման խոս­քե­րի, բայց նա բա­ցա­հայ­տո­րեն ակ­նար­կեց, որ Բաք­վի վար­քա­գի­ծը Վրաս­տա­նի հա­մար ա­մե­նա­մեծ վտանգն է. «Աստ­ված չա­նի, որ դա (Ադր­բե­ջա­նի պաշտ­պա­նու­թյան նա­խա­րա­րի հայ­տա­րա­րու­թյու­նը Հայ­կա­կան ԱԷԿ-ի վրա հնա­րա­վոր հար­ձակ­ման մա­սին) պա­տա­հի, ո­րով­հետև Չեռ­նո­բի­լը ծա­ղիկ կթ­վա Այ­սր­կով­կա­սի, այդ թվում՝ մեզ հա­մար»։

(շա­րու­նա­կե­լի)

Սերգեյ ՇԱՔԱՐՅԱՆՑ

Դիտվել է՝ 10967

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ