ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Ելքի ժամանակավոր անհնարինությունը

Ելքի ժամանակավոր  անհնարինությունը
30.09.2013 | 23:56

Փակուղիներ չկան. երբ դռները չեն բացվում« նշանակում է կողպեքներն ու բանալիները իրար չեն գտել, ինչ-որ տեղ ներդաշնակություն դեռ չի հաստատվել: Փակուղիներ չկան ընդհանրապես, կա ելքի ժամանակավոր անհնարինություն: Ժամանակավոր: Ոմանք կարող են առարկել, որ «ժամանակավոր» հասկացությունը շատ հարաբերական ու տարողունակ է, ուրեմն և կարող է որոշ դեպքերում «վերջ» նշանակությունն ունենալ: Իհարկե: Բայց միշտ էլ «վերջը» սկիզբ է` նոր որակով, նոր իմաստով, նոր հարթության մեջ, նոր իրավիճակում: Նույնիսկ, երբ այդ «վերջը» վերաբերում է մարդու կյանքին:

Մենք միշտ ակնկալում ենք փոփոխություններ, պարտադիր` դեպի լավը: Որովհետև մարդը ի բնե լավատես է ու չի կարող իր ծրագրերը միշտ սկսել 00 կետից, երբ արդեն որոշակի ճանապարհ է անցել: Իսկ երբ պարտադրվում է զրոյական ելակետի, նորից փոփոխություններ է ուզում` միանգամայն հասկանալի պատճառով: Ինչո՞ւ են Հայաստանից արտագաղթում և ովքե՞ր: Ես չեմ ուզում մտնել թվերի ու վիճակագրության լաբիրինթոսը: Նախ` վստահ եմ, որ չկան իրականությանը համարժեք թվեր, հետո` վստահ եմ, որ ամենաճշգրիտ վիճակագրությունն ընդամենը արտացոլում, բայց չի բացատրում ոչինչ: Ես չեմ ուզում մտնել նաև քաղաքականության մեջ, որովհետև այդ հարցի պատասխանը միայն քաղաքականության մեջ չէ: Չեմ ուզում նաև պատմությանն ու մեր դարավոր գաղթականության հիմնավորումին ապավինել, որովհետև վստահ եմ, որ ոչ ոք լավ կյանքից չի հեռանում կամովին: Իսկ պարտադրյալ իրավիճակներում ընդունված որոշումները բոլորովին այլ անուններ ունեն: Եթե չեմ ուզում ոչ թվեր ու վիճակագրություն, ոչ քաղաքականություն, ոչ էլ պատմություն, ի՞նչ եմ ուզում, երբ փաստացի ինքս եմ հրաժարվում ներկայից, ապագայից ու անցյալից: Մի քանի ամիս առաջ մասնակցեցի մի կոնֆերանսի. մերձբալթյան հանրապետություններից, Բելառուսից, ՈՒկրաինայից, Ղազախստանից ու Վրաստանից ժամանած փորձագետները քննարկում էին իրենց երկրների զարգացման հեռանկարները: Եթե ասեմ, որ մի բառով նրանք իրենց անվանում էին եվրասկեպտիկներ, արդեն պարզ կդառնա, թե ինչ ընթացք ու ավարտ ունեցավ կոնֆերանսը: Որոշ ժամանակից վիճակվեց մասնակցել մեկ այլ կոնֆերանսի. նրանք իրենց պաշտոնապես չէին անվանում եվրաօպտիմիստներ, բայց քննարկման ամբողջ տրամաբանությունը հենց դա էր: ՈՒ եթե սկեպտիկները կարմիր լույս էին վառում, իսկ օպտիմիստները` կանաչ, մյուսներին մնում էր դեղին լույսը` սպասումը: Ինչո՞ւ լավ լուրերը, դրական հույզերը, խաղաղ վերլուծությունները սպառում չունեն: Որովհետև մարդիկ սոցիալական բևեռացումների ժամանակ ի վիճակի չեն ո՛չ ընկալել, ո՛չ հավատալ, ո՛չ տեղեկանալ որևէ դրականի, լուսավորի, գեղեցիկի ու հուսատուի մասին: Նրանք պարզապես գերադասում են ինքնամեկուսանալ: Մեկուսանալու ձևերը տարբեր են` ոմանք մնում են, ոմանք գնում են: Հայաստանի Հանրապետությունում ամենազգալի պակասը ինքնագնահատականի պակասն է: Սկսած քաղաքացիներից, վերջացրած պետության ինքնագնահատականով: Պետության ինքնագնահատականը որոշիչն է` կանխատեսելի ու հաստատուն, ինքնավստահ քաղաքականություն վարող պետության քաղաքացին ունենում է կանխատեսելի, հաստատուն, ինքնավստահ վարքագիծ: Երբ պետությունը աջ ու ահյակ է զարկվում իր ներքին ու արտաքին քաղաքական խնդիրները լուծելիս, քաղաքացին սփռվում է աշխարհով մեկ, և ոչինչ չի կարող նրան կասեցնել իր հայրենախույս ընթացքի մեջ: Հայրենախույս ու հայրենաձիգ ընթացքների կենտրոնում պետությունն է, հայրենախույս և հայրենաձիգ ընթացքների կենտրոնում նաև քաղաքացին է: Եթե քաղաքացին կատարող է, պետությունը որոշող է:

Անտարբերությունն ու անկարողությունը նույնպես որոշում են` ապագա չունենալու ու թույլ մնալու որոշում, որ պետությունը կարող է ընդունել իրենից կախված ու իրենից չկախված պատճառներով, բայց քաղաքացին չի կարող այդ որոշումն ընդունել, նա համաձայն չէ, նա որոնում է տարբերակներ, որովհետև, բացի ամեն ինչից, խրված է կոնկրետության մեջ` կոնկրետ անելիքների, կոնկրետ հոգսերի, կոնկրետ գործերի, որ նաև չափազանց կոնկրետ պատասխանատվություն է ենթադրում: Պետությունը կոլեկտիվ պատասխանատվության մեխանիզմ է, քաղաքացին` միայնակ: Դա ավելի դաժան է, դա ուղղակի այլընտրանք չի թողնում: Կոլեկտիվ պատասխանատվությունը ձախողված անհատի անպատժելիությունն է, իսկ քաղաքացին հաջողության ու ձախողումի արգասիքն ամեն առավոտ տեսնում է իր սեղանին` հացի ու այլ սննդամթերքների առկայությամբ կամ չգոյությամբ: Սոված երեխայի համար պետությունը ինքնասպան չի լինում, ծնողը կարող է մարդ սպանել:
Հայաստանի Հանրապետության կառավարության կազմի ու վարչապետի հնարավոր փոփոխության մասին խոսակցությունները պարբերաբար ասպարեզ են նետվում ու նույնքան հետևողականությամբ մարում են: Իհարկե, իբրև նորություն կառավարության փոփոխությանն առնչվող ցանկացած լուր հրատապ է: Բայց միայն այդքանը, որովհետև մեր դեպքում վարչապետի փոփոխությունը դառնալու է անձի փոփոխություն, վարվող քաղաքականությունը չի փոխվելու, պետական կառավարման համակարգը շարունակելու է գործել նույն օրենքներով, նույն իրավունքներով ու պարտականություններով: Թեպետ վարչապետի փոփոխությունը նշանակում է կառավարության հրաժարական, որը, եթե ընտրական գործընթացի հետևանք չէ, ենթադրում է վարվող քաղաքականության փոփոխություն: Սեպտեմբերի 3-ից հետո արևմտամետի համարում ունեցող Տիգրան Սարգսյանի փոփոխությունը արդեն իմաստ էր ստանում, առավել ևս, երբ նա ասաց, որ իր տեսակետը Մաքսային միությանն անդամակցելու մասին չի փոխել: Դա նշանակում է, որ նա պաշտոնավարելու է մինչև մայիս ¥եթե, իհարկե, մայիսին Հայաստանն անդամակցի Մաքսային միությանը, որն այդ ժամանակ կարող է կարապի, խեցգետնի ու գայլաձկան օրինակով սայլը լքած լինել¤: Մեր երկրում դա ոչինչ չի նշանակում: Հոկտեմբերի 1-ին Ազգային ժողովին կներկայացվի 2014-ի պետական բյուջեի նախագիծը: Բյուջետային քննարկումներից առաջ վարչապետ փոխելը նպատակահարմար չէ, ընթացքում` առավել ևս: Այսինքն, եթե քաղաքական որևէ անսպասելի խնդիր չծագի, Տիգրան Սարգսյանը կպաշտոնավարի մինչև իր կառավարության մշակած բյուջեի նախագծի օրենք դառնալը` դեկտեմբերի վերջը: Գործող վարչապետի հրաժարականի մասին խոսակցությունները, բնականաբար, նոր վարչապետի թեկնածության քննարկումներ են ենթադրում: Այդ պաշտոնում հավիտենական թեկնածուներ կան, և կան ընթացիկ թեկնածություններ: Հովիկ Աբրահամյանի և Ռոբերտ Քոչարյանի անունները շրջանառվում են համարյա ինքնաբերաբար` ելնելով Հովիկ Աբրահամյանի մանկության երազանքի և Ռոբերտ Քոչարյանի մեծ քաղաքականություն վերադարձի հասուն տարիների երազանքի իրականացման հավանականությունից: Ի վերջո, Հովիկ Աբրահամյանի վարչապետության մանկության երազանքի պատճառն այդ պաշտոնը նախագահի աթոռին հասնելու միջանկյալ կանգառ համարելն է: Ռոբերտ Քոչարյանի վերադարձը նույնն է նշանակելու: Ակնհայտ է, որ Ռոբերտ Քոչարյանն այլևս ռուսական աջակցության հետ հույսեր կապելու հիմքեր չունի ո՛չ հիմա, ո՛չ էլ 2017-2018-ի ընտրական ցիկլում: Առաջին նախագահից ոչ պակաս պրագմատիկ երկրորդ նախագահը հիմա փորձում է ամրապնդվել արևմտյան դաշտում, որը համարում է թափուր, գոնե անմրցակից իր ֆինանսական ու քաղաքական կապիտալի առկայությամբ: Անցած ժամանակում նրան հաջողվել է ավելին, քան կարող էր ծրագրել` նա ոչինչ չի կորցրել, պահպանել ու ավելացրել է իր ունեցվածքը, այլընտրանքային դիմազրկող կարգավիճակում է պահել ԲՀԿ-ին, որ անհրաժեշտ պահին կարողանա օգտագործել և՛ իշխանական, և՛ ընդդիմադիր ուղղություններով, չի կորցրել ազդեցությունը ՀՀԿ-ի վրա, այլ կուսակցությունների հետ հարաբերությունները` նույնպես: Այս երկու թեկնածուների անունները շրջանառության մեջ դնելը բավական է, որ հետևանքների հաշվառումով` նախընտրելի դարձնի ցանկացած այլ նշանակում այնքան, որքան Տիգրան Սարգսյանի հետագա պաշտոնավարումը: Բնականաբար, որևէ նշանակում անմիջապես կապվելու է անխուսափելի «իրավահաջորդ» օպերացիայի հետ: Եվ ամեն ինչ կատարվելու է ապահով ու գաղջ մթնոլորտում, որտեղ որևէ փոփոխություն նույնքան կարևոր է, որքան անհնար: Բոլոր դեպքերում, փոփոխություն չի լինելու, լինելու է փոխատեղում: ՈՒրեմն, ինչո՞ւ են մարդիկ հեռանում: Իսկ ինչո՞ւ չհեռանան: Բնակության և աշխատանքի վայրի փոփոխությամբ նրանք լուծում են թե՛ պետական, թե՛ անձնական խնդիրներ` պետությանն ազատում են իրենց պահելու հոգսից և մի քիչ էլ վրեժխնդիր են լինում` զրկում են հարկերից, ապահովում են իրենց ու իրենց հարազատների ապրուստը` պետությանն ապահովելով «անաշխատ եկամուտով»: Ո՞ր պետությունն այսքանից հետո պիտի մտածի իր տարածքում աշխատատեղ ստեղծելու մասին և ինչո՞ւ: Իհարկե, կան հավելյալ առավելություններ ու թերություններ: Ֆինանսական առավելությունը պարզ է: Քաղաքականը` ինքնաբերաբար պակասում է հասարակության ընդվզող մասը, որ ի վիճակի է կրիտիկական զանգվածի վերածվել: Թերությունները` ազգային անվտանգության սպառնալիքները` ծնելության և մահացության բացասական հարաբերակցությունը, զորակոչի խնդիրները, տնտեսության դիվերսիֆիկացման կադրային բազայի նոսրացումը, և էլի մի տասնյակ խնդիրներ, որոնք Հայաստանը բարեհաջող լուծում է` իր պետական կառավարման ֆունկցիաները այլ պետության փոխանցելով: Դա էլ պետության ինքնապաշտպանական բնազդն է, երբ նույնանում է իշխանության հետ: Այս դեպքում, սակայն, պետությունն ու իր քաղաքացին կորցնում են միմյանց, կորուստի թվերը կոչվում են արտագաղթ, թեպետ ավելի ճիշտ կլիներ հաշվել չծնված երեխաներին ու նրանց երեխաներին: Հայրենիքում չծնված: Որովհետև երեխաներ միշտ էլ ծնվում են: Հանգամանքների բերումով` դառնում են այլ պետության քաղաքացի ու հարկատու և հավատում ու հավատացնում են, թե ճակատագիր է: Բնավ, երբ մարդիկ խուսափում են որոշումներ ընդունելուց ու իրագործելուց, գերադասում են մտածել, որ իրենցից ոչինչ կախված չէ: Աստծո կամքն է, տվեց` կտա, չտվեց` չի տա: Կողպեքներն ու բանալիները տարբեր են: Բայց դուռը մնում է դուռ: ՈՒ չբացված, եթե չես բացում:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ. Գ.- Մենք կորցնում ենք հավասարակշռության կետը, երերուն են դառնում պատճառն ու հետևանքը` ամենավտանգավորը դա է: Հայրենախույս և հայրենաձիգ ընթացքների միջև տարբերությունը վերանում է: Արտագաղթը ֆիզիկական կատեգորիա չէ: Ազգի ընդհանրական ներուժը չի կարող հաշվել թվերով ոչ մի վիճակագրություն, քաղաքականությունը չի կարող ընդհանրական ներուժը իրեն ծառայեցնել ու իր շահերի սպասարկմանը: Քաղաքացու զրոյացված ինքնագնահատականը զրոյացնում է պետության դիմադրունակությունը: Դիմադրությունը կորցրած պետությունը իբրև աշխատուժ վաճառքի է հանում իր քաղաքացիներին: Մնացածն արդեն այլ ժամանակների պատմություն է, երբ քաղաքացին կվերականգնի թե՛ իր, թե՛ պետության ինքնագնահատականը և, Աստծուն հավատալով, հույսն իր վրա կդնի: Գուցե դա լինի արդեն 2017-ին, կամ էլ 2018-ին:

Դիտվել է՝ 1476

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ