Այն, ինչ տեղի ունեցավ իշխանության ներսում Սահմանադրական դատարանի երեք դատավորների ընտրություններից հետո, շատ նման էր հզոր ռումբի պայթյունի։ Ըստ էության, իշխանությունն անմիջապես հայտնվեց կոշտ քննադատության թիրախում, ընդ որում, շատ հետաքրքիր է, որ ընդդիմությունն այս թեմայում առանձնապես ակտիվություն չի ցուցաբերում։ Գլխավոր գործող անձինք հիմնականում ներիշխանական թիմերից են, առավելապես՝ սորոսական բևեռից։ Եվ նրանց քննադատական տոնայնությունը որոշ դեպքերում շատ ավելի կոշտ է, քան ընդդիմադիր որևէ կուսակցության։
Այս ամբողջ գործընթացը, փաստորեն, վերջին մեկուկես տարվա ընթացքում Սահմանադրական դատարանի շուրջ ստեղծված խառնաշփոթի վերջաբանն է, թեև շատ հարաբերականորեն կարելի է վերջաբան համարել, քանի որ դեռ հայտնի չէ, թե իշխանության նախաձեռնած գործողություններն ինչի կարող են հանգեցնել։ Վերլուծելով տեղի ունեցածը՝ կարող ենք նկատել, որ իրադարձությունները շատ զավեշտալի ընթացք են ստանում նախ և առաջ իշխանության որոշ թևերի համար։ Պարզվեց, որ, այնուամենայնիվ, ճիշտ էին ընդդիմությունը կամ այն մարդիկ, որոնք պնդում էին, որ գործողությունները, որոնց պատճառով Սահմանադրական դատարանի ճգնաժամ առաջացավ, և վերջին 2-2,5 ամիսներին ՍԴ-ն անգործունակ վիճակում հատնվեց, նպատակ ունեին պաշտոնանկ անելու ընդամենը մի մարդու՝ ՍԴ նախագահ Հրայր Թովմասյանին։ Փաստորեն, Փաշինյանի այն պնդումները, թե իրենց ցանկությունն է ձևավորել անաչառ ՍԴ, այնքան էլ այդպես չէին. ի վերջո ընտրվեցին դատավորներ, որոնք առնչություն չունեին հեղափոխական գաղափարախոսության հետ և ուղղակիորեն կապված են նախկին իշխանությունների հետ։ Սա իհարկե մեծ հարված էր իշխանությանը, մանավանդ սորոսյան թևին, որը Սահմանադրական դատարանում լուրջ փոփոխությունների ակնկալիքներ ուներ։
Այս առումով հետաքրքրական էին իշխանավորների արձագանքները։
Մասնավորապես, սորոսյան թևի կարկառուն ներկայացուցիչներից մեկը ցնցակաթվածի մեջ նշում էր, որ ՍԴ դատավորների ընտրությամբ մեկնարկում է իշխանության հետհանձնումը նախկին ռեժիմին։ Եվ անգամ ներկայացվեց վարկած, թե թավշյա հեղափոխություն կոչվածը թատերական բեմականացում էր, որի միջոցով նախկին իշխանությունների տրանզիտային թեկնածուն ժամանակավորապես վերցրեց երկրի ղեկը՝ հետագայում հենց նրանց վերադարձնելու հեռանկարով։
Եվս մեկ գործիչ հասարակական դաշտից, որը բավականին լոյալ էր նոր իշխանություններին, ֆեյսբուքյան գրառում կատարեց՝ արձանագրելով, որ վերջին օրերի զարացումները և իշխանության վարքագիծը ցույց են տալիս, որ կա՛մ իշխանությունն այլևս մտադրություն չունի կառավարման ղեկին մնալու, կա՛մ իշխանության հույսը հետագա ընտրություններում կեղծիքներն են լինելու, կա՛մ էլ գուցե ղեկավարությունն այսօր այդքան էլ հեռուն չի նայում։
Ընդ որում‚ լուրջ ճեղքվածք է առաջացել նաև սորոսականների միջև։ Խորհրդարանից դուրս գտնվող սորոսական թևը մեղադրում է «Իմ քայլի» կազմում ներգրավված իրենց գաղափարակիցներին դավաճանության մեջ։ Այսինքն՝ լուրջ ճեղք է առաջացել ոչ միայն իշխանության տարբեր բաղկացուցիչների‚ այլև նույն թևի տարբեր ներկայացուցիչների միջև։
Այսպիսով՝ սոցցանցերում, մամուլում իշխանության քննադատության պակաս չկա. այն թիրախավորվում է նախ և առաջ յուրայինների կողմից, որոնք ամենայն հավանականությամբ շատ շուտով կարող են դառնալ նախկին յուրայիններ։ Այս ախտանշանները վկայում են, որ, ինչպես նախկինում էին ասում, ռեժիմը խուճապի մեջ է։ Ըստ էության, Սահմանադրական դատարանի հետ կապված էպոպեայի վերջում ստացվեց, որ կարող է ձևավորվել շատ ավելի խնդրահարույց ՍԴ, քան նախկինում։ Նույնիսկ կատակով նշում են, թե չի բացառվում, որ այս կազմը կրկին Հրայր Թովմասյանին ընտրի ՍԴ նախագահ։ Եվ եթե լավ աշխատանք կատարվի, գուցե և այդ կատակը իրականություն դառնա։
Այս հարցերը թերևս ներիշխանական միակ խնդիրը չեն։ Բավականին լուրջ ու քրոնիկ բնույթի ներիշխանական պրոբլեմ են դառնում երկու նախարարների՝ Արայիկ Հարությունյանի և Արսեն Թորոսյանի գործունեությունն ու վարքագիծը։ Այս պաշտոնյաները մեծ գլխացավանք են կառավարության համար, չնայած իշխանությունը փորձում է միատարրություն, համերաշխություն ցույց տալ‚ սակայն բոլոր հիմքերը կան ենթադրելու, որ հենց իշխանության ներսում մեծագույն դժգոհություն կա այս պաշտոնյաներից, և դժգոհության հիմնական շարժառիթն այն է, որ ոչ միայն այս նախարարներն են իրենց գործունեության պատճառով խորտակվում, այլև իրենց հետ տանում են ողջ իշխանությանը, այդ թվում` վարչապետին։
Այս նախարարների շուրջ ստեղծված իրավիճակը վերլուծելիս նկատում ենք երկու տարբեր իրավիճակներ։ Արայիկ Հարությունյանը դիտարկվում է Նիկոլ Փաշինյանի քաղաքական թիմի և անձամբ Նիկոլ Փաշինյանի մերձավոր շրջապատի ներկայացուցիչ, որը քաղաքական և մարդկային առումներով վարչապետին ամենանվիրված մարդկանցից է։ Համարվում է, որ Նիկոլ Փաշինյանը ցանկացած պարագայում նրա թիկունքին պետք է որ կանգնած լինի։
Արսեն Թորոսյանի դեպքում, սակայն, իրավիճակն այլ է։ Նա ավելի ինքնաբավ գործիչ է։ Թեև նա նույնպես ՀԱԿ-ից սերված, Լևոն Տեր-Պետրոսյանի դպրոցն անցած երիտասարդ ֆիգուր է։ Հետագայում մի շարք երիտասարդներով՝ Նիկոլ Փաշինյանի հետ, առանձնացել են, սակայն առողջապահության նախարարը, ի տարբերություն Արայիկ Հարությունյանի, չի ընկալվում որպես Նիկոլ Փաշինյանի մերձավոր շրջապատի մարդ։ Նա բավականին սերտ կապեր ունի միջազգային տարբեր կառույցների հետ, սորոսյան թևի ներկայացուցիչ է, ինչպես և կրթության, գիտության, մշակույթի և սպորտի նախարարը, սակայն ի տարբերություն իր գործընկերոջ՝ Արսեն Թորոսյանը որոշակի պարտավորություններ ունի միջազգային կառույցների առջև, այդ թվում կարողանում է ֆինանսական մուտքեր ապահովել, լավ տիրապետում է գումար աշխատելու ձևերին, պարտավորություններ ունի դեղագործական որոշ ֆիրմաների առջև, պատվաստումներ կյանքի կոչելու առումով և այլն։ Բացի այդ, Նիկոլ Փաշինյանը որոշակի կախման մեջ է Արսեն Թորոսյանից, քանի որ ինչպես քաջատեղյակ աղբյուրներն են պնդում, վերջինս Նիկոլ Փաշինյանի առողջական վիճակի վերաբերյալ որոշ փաստաթղթերի է տիրապետում‚ այս երկու գործիչների միջև կան նաև որոշակի ֆինանսական կապեր, այդ իսկ պատճառով վարչապետը չի կարողանում ձեռք տալ առողջապահության նախարարին։
Նիկոլ Փաշինյանն այսօր հայտնվել է բավականին բարդ իրավիճակում։ Պետք է ընտրություն կատարի երկու վատագույն տարբերակների միջև։ Եթե վարչապետն այս ճնշման պայմաններում փորձի պաշտոնանկ անել իր իշխանության թերևս ամենաանհաջող նախարարներին, ապա դա կդիտարկվի որպես թուլություն‚ և հենց թիմի ներսում կարող են լուրջ խնդիրներ առաջանալ, քանի որ թիմի յուրաքանչյուր անդամ կարող է համարել, որ ինքը նույնպես անպաշտպան է, այս դեպքում խարխլվում են թիմի հիմքերն ու միասնականությունը, ու պարզ է դառնում, որ Փաշինյանն իր իշխանությունը պահելու համար պատրաստ է ցանկացած զիջման։ Եվ որևէ մեկը երաշխավորված չէ, որ հանուն իր բարեկեցության ու իշխանության՝ վարչապետն իրենց չի զոհաբերի։ Իսկ եթե նշված նախարարները պաշտոնանկ չարվեն, իշխանության վարկանիշն էլ ավելի կնվազի, իշխանությունը կհայտնվի էլ ավելի ծանր վիճակում, և այս պարագայում առաջանում է Նիկոլ Փաշինյանի կառավարման հարցը։ Այսինքն՝ առկա են երկու վատագույն տարբերակները, և վարչապետը ստիպված է ընտրություն կատարելու այս երկուսի միջև։ Կառավարության ղեկավարն առայժմ ընթանում է յուրայիններին պաշտպանելու ճանապարհով, ինչը, սակայն, անհեռանկար ուղի է և զգալիորեն ազդում է նրա վարկանիշի վրա։ Իշխանությունը փորձում է ինչ-որ կերպ պաշտպանել տապալված նախարարներին՝ ներկայացնելով նրանց որպես չհասկացված բարեփոխիչների‚ որոնց գործն անշնորհակալ է։ Հասկանալի է‚ որ նման փաստարկները բավականին թույլ են և հիմնականում ուղղված են Փաշինյանի ընտրազանգվածի‚ ինչպես ասում են‚ շրիշակից ցածր մակարդակի խավի վրա‚ որը դեռևս ուտում է ցանկացած ինֆորմացիոն կեր‚ որն իրեն մատուցում է իրենց կուռքը։ Սակայն դատելով սոցցանցերում և փողոցում տիրող լարված իրավիճակից՝ կարելի է փաստել‚ որ երկրում զոմբիացման մակարդակը զգալիորեն նվազել է‚ և էլ ավելի նվազելու միտումներ են զգացվում։
Ընդդիմությունը շատ լավ հասկանում է, որ Փաշինյանի աքիլեսյան գարշապարն այս երկու նախարարներն են‚ ու անընդհատ թիրախավորում է վերջիններիս՝ նրանց հետ կապված խնդիրները դարձնելով քաղաքական օրակարգ և վարչապետին անելանելի վիճակների մեջ գցելով։ Այս համատեքստում պատահական չեն այն խոսակցությունները, թե արձակուրդ մեկնած առողջապահության նախարարն այլևս չի վերադառնալու աշխատանքի, իսկ ԿԳՄՍ նախարարի համար էլ կառավարության տարբեր պաշտոններում պահեստային հանգրվան են փնտրում։
Ահա այսպիսի ներքին գործընթացներ են զարգանում, որոնք բավականին վտանգավոր են իշխանության համար և թուլացնում են կառավարության դիրքերը։ Այս պայմաններում աստիճանաբար դիրքավորվում է ընդդիմությունը, տարբեր թևեր մարտավարական ընդհանրություններ են գտնում, և սա այն պարագայում, երբ իշխանության ներսում ահռելի ճեղքվածք է առաջացել։ Իսկ սորոսյան թևը մեծ պայքար է սկսում, իր խոսքով, հեղափոխության իդեալներից շեղված իշխանական թիմի դեմ։
Արամ Վ. ՍԱՐԳՍՅԱՆ