Հետաքրքիր է, որ իրենց բոլոր մերկացումներով թալիշները (տվյալ դեպքում՝ Զ. Իբրահիմին) հանդես են գալիս հենց 2020 թ. ամռանը։ Վերհիշեք Հարավային Օսիայի և Ադրբեջանի հետ Վրաստանի սահմաններին տիրող իրադրությունը։ ՈՒ վերհիշեք, որ թալիշների պատմական հավաք բնակությամբ բոլոր տարածքները նախկին ռուս-իրանական սահմաններին են։ Թվում է, թե կարելի է «զգալ» ու կռահել, որ վրաց-ադրբեջանական սահմանին իրադրության սպասվելիք սրումից բացի, ինչ-որ «միջադեպեր» ու փոփոխություններ են հնարավոր նաև իրանա-ադրբեջանական սահմանին։ Մանավանդ որ հարևան Իրանը մեծ ուշադրությամբ հետևում է այն ամենին, ինչ կատարվում է պատմական Թալիշում և ողջ Ադրբեջանում։
Եվ կրկին՝ քաղվածք Զ. Իբրահիմիի հոդվածից, որը մենք առանց այն էլ կրճատել ենք. «Բայց ամեն ինչ այնպես է դասավորվել, որ հետագայում այդ նույն Թուրքիան նպաստել է, որ 11-րդ Կարմիր բանակն անարգել մտնի այդ հանրապետությունը հենց թուրք սպաների ուղեկցությամբ՝ Խալիլ փաշայի գլխավորությամբ։ Մենք մի փոքր հատված կբերենք պատմական փաստաթղթերից։ Ապրիլի 23-ին Օրջոնիկիձեն հեռագիր ուղարկեց Չիչերինին, որում ասվում էր. «Թուրքիայի ազգային շարժման ղեկավար Քեմալ փաշան Ադրբեջանից պահանջում է սովետական զորքերին թույլ տալ անցնել դեպի Թուրքիայի սահմանները դրանք անգլիացիների հարձակումներից պաշտպանելու համար։ Չի բացառվում Բաքու մեր անարյուն մուտքի և այն սովետական հայտարարելու հնարավորությունը»։ Մուստաֆա Քեմալը 1920 թ. ապրիլի 26-ին հեռագրել է Մոսկվա. «Եթե սովետական ուժերը ենթադրում են ռազմական գործողություններ սկսել Վրաստանի դեմ, կամ դիվանագիտական ճանապարհով, իր ազդեցության միջոցով Վրաստանին ստիպել միության մեջ մտնելու և նախաձեռնելու անգլիացիների արտաքսումը Կովկասի տարածքից, ապա թուրքական կառավարությունը հանձն է առնում ռազմական գործողություններ իմպերիալիստական Հայաստանի դեմ և պարտավորվում է ստիպելու Ադրբեջանական Հանրապետությանը, որ մտնի սովետական պետությունների կազմի մեջ»։ Այն բանից հետո, երբ մենք ևս մեկ անգամ պարզաբանեցինք Իրևանի (Երևանի) իրադրությունը, որն Ալիևն անվանեց հին ադրբեջանական հող, անցնենք այդ տարածքներում ադրբեջանցիների հնության թեմային։ Պատմական տեսակետից տվյալ համատեքստում ինչ-որ հին ադրբեջանական հողի մասին խոսելն ընդհանրապես, մեղմ ասած, շատ անհաջող գործ է։ Այդ տարածքները երբևէ չեն կոչվել Ադրբեջան, և այն ժամանակ ադրբեջանցի ազգ էլ չի եղել։ Եղել են թրքալեզու ցեղեր, եղել է տարածաշրջանի նվաճում թրքալեզու քոչվորների կողմից, որոնք եկել էին Միջին Ասիայից։ Իսկ ահա այդ տարածքները կոչվել են Հայաստան և՛ արաբների տիրապետության ժամանակ, և՛ Իրանի կազմի մեջ որպես Առան մարզի մաս։ Սա մեր կարծիքը չէ, պարզապես պետք է նայել հին հունական ու հին հռոմեական, արաբական, իրանական, եվրոպական, ռուս պատմաբանների բազմաթիվ պատմական ուսումնասիրություններ, աղբյուրներ։ Տեղին կլինի ասել, որ հույները, օրինակ, կարող են ասել, որ Թուրքիայի գրեթե ողջ արևմտյան ափը հին հունական հող է, իսկ հայերը կարող են արևելյան Թուրքիայի տարածքներն անվանել հին հայկական։ Եվ դժվար թե աշխարհահռչակ պատմաբաններից որևէ մեկը դա վիճարկի։ Բայց պանթուրքական պրոպագանդայի համար այն ամենը, ինչ եղել է մինչև այդ տարածքներ թրքալեզու ցեղերի գալը, ուշադրության արժանի չի համարվում։ Եթե թուրքերը գրավել են այդ տարածքները կամ դրանք տրվել են իրենց, ապա այդ տարածքներն ավտոմատ կերպով արդեն «հին ադրբեջանական կամ թուրքական հողեր» են։ Հույների, ասորիների, քրդերի ու հայերի տարածքների նկատմամբ վերաբերմունքը ճիշտ նույնն է։ Արևելագետ Ստանիսլավ Տարասովն իր «Ալիևը խոր է թափանցել, բայց էլի հայերն են մեղավոր» հոդվածում նշում է հունական մի շարք քաղաքներ, որոնք վերանվանվել են թուրքական ձևով. «Թուրքիայում հունական Էստինպոլիս քաղաքը դարձել է Ստամբուլ, Պերգամը՝ Բերգամա, Հիերապոլիսը՝ Փամուկալե, Ադրիանուպոլիսը՝ Էդիրնե, Հերակլեան՝ Էրգելի, Սմիրնան՝ Իզմիր, Անգորան՝ Անկարա, հայկական Կարինը՝ Էրզրում, Այնթապը՝ Ղազիանթեպ, Աղթամարը՝ Ակդամար։ Բիբլիական Արարատը դարձել է Աղրիդաղ»։ Միայն նրանք՝ թուրքերն այդ ամենի իրավունքն ունեն, որովհետև ինչ-որ ժամանակ բոլորին հաղթել են, հպատակեցրել ու ստիպել։ Պանթուրքիստների ըմբռնողությամբ՝ իրենց պատմական հողերում հայկական պետությունը վերականգնելու համար ոտքի կանգնած հայերն իրավունք չունեին դա անելու, այլ պետք է մինչև աշխարհի վերջը, մինչև վերջին հայը միշտ լինեին օսմանյան կամ թուրքական տիրապետության տակ, այդ պատճառով էլ նրանց կոտորելը կամ արտաքսելը արդարացի բան են։ Այլ ժողովուրդների հաղթելու իրավունքը նրանք չեն ճանաչում։ Դա ամուր նստած կարծիք է նաև ամեն մի սովորական պանթուրքիստի մեջ։ Կարելի է ասել, որ ամեն անգամ, երբ արծարծվում է հայերի եղեռնի հարցը, ապա Ադրբեջանում դրան արձագանքում են ավելի սուր ու հիվանդագին, քան թուրքերն իրենք։ Նույնիսկ Թուրքիայի նախագահ Էրդողանը, թեև չի ճանաչում Եղեռնը, բայց ամեն տարի ցավակցություն է հայտնում հայերին, այցելում հայ հոգևորականներին։ Թուրքիայում թույլատրում են հայկական համայնքների կողմից Եղեռնի զոհերի հիշատակի մեծարման արարողությունները։ Իսկ Ադրբեջանում որոշել են ավելի կաթոլիկ լինել, քան Հռոմի պապը։ Բաքվում Եղեռնի հարցին արձագանքում են այնպես, ասես նրա և պատմական Հայաստանի հիմնական մասից հայերի բռնի տեղահանման համար մեղադրում են ոչ թե թուրքական կառավարությանը, այլ հենց ադրբեջանցիներին, մինչդեռ վերջիններիս այդ խնդիրը բոլորովին չի վերաբերում։
Խորհրդային Ադրբեջանում այդպիսի բան չէր նկատվում։ Հակառակը, Հեյդար Ալիևն ինքը, լինելով Հայաստանում, Էդուարդ Շևարդնաձեի և Կարեն Դեմիրճյանի հետ այցելում էր Սարդարապատի ճակատամարտում թուրքերի դեմ հայերի տարած հաղթանակի հուշահամալիր։ 1999 թ. հուլիսի 1-ին, Բաքվում ընդունելով հայ լրագրողներին, Հեյդար Ալիևն այսպես էր խոսում Կարեն Դեմիրճյանի և Էդուարդ Շևարդնաձեի հետ իր հարաբերությունների մասին. «Ես Ադրբեջանի ԿԿ առաջին քարտուղար սկսեցի աշխատել 1969 թ.։ Երեք տարի հետո՝ 1972 թ., Էդուարդ Ամբրոսիևիչն ընտրվեց ԿԿ առաջին քարտուղար, ևս երկու տարի անց՝ 1974 թ., Կարեն Սերոբովիչն ընտրվեց Հայաստանի ԿԿ առաջին քարտուղար։ Պետք է ասեմ, որ մենք շատ լավ էինք համագործակցում։ Օգնում էինք մեկս մյուսին, շփվում էինք։ Հիշում եմ իմ հանդիպումները Հայաստանում։ Ինչ խանդավառությամբ, ինչ հարգանքով էին ընդունում ինձ, և ոչ միայն պաշտոնական դեմքերը։ Ես լինում էի կոլեկտիվներում, գործարաններում, ֆաբրիկաներում։ Հիշում եմ, մի անգամ կոշիկի ֆաբրիկայում վիթխարի հանրահավաք կայացավ, որին ներկա էինք Էդուարդ Շևարդնաձեն, Կարեն Դեմիրճյանը և ես։ Մենք ելույթ էինք ունենում, խոսում էինք անդրկովկասյան ժողովուրդների բարեկամության մասին։ Քանի անգամ է Կարեն Սերոբովիչը եղել այստեղ՝ Ադրբեջանում»։ Թրքամետ հիստերիան սկսվեց ԽՍՀՄ-ի քայքայումից և Ադրբեջանում Ազգային ճակատի՝ իշխանության գալուց հետո, որը սկզբում պաշտպանում էր Հեյդար Ալիևի թեկնածությունը և ղեկավարվում նրա կողմից։
Որ հայերն իրենց պատմության ընթացքում մեծ ցնցումների են ենթարկվել, աշխարհով մեկ ճանաչված փաստ է։ Հայերին կոտորել են, բռնությամբ արտաքսել իրենց պատմական տարածքների մեծ մասից, հետագայում այդ տարածքներում բնակեցվել են թրքախոս ցեղեր, որոնք ստեղծում էին բնակավայրեր և յուրացնում հայկական հողերը։ Այնտեղ այդպես էին հայտնվում թրքական տեղանունները և մոռացվում նախկին հայկականները։ Նույնիսկ որոշ քաղաքների թուրքերեն անվանումները կրում էին հայերեն ժառանգությունը։ Օրինակ, «Ղարաքիլիսա» տեղանունը թուրքերենից թարգմանված նշանակում է «սև եկեղեցի»։ Տարածաշրջանում XI դարից զանգվածաբար հայտնված օղուզ թուրքերը եկեղեցիներ չէին կառուցում և քրիստոնյաներ չէին. սև քարից այդ եկեղեցիները կառուցվել էին նրանց հայտնվելուց շատ առաջ։ Եվ Հայաստանի տարածքում այդպիսի տեղանունները հայտնվել են արդեն տարածաշրջանում օղուզ թուրքերի հայտնվելուց հետո, որոնք քաղաքն իրենց ձևով են անվանել այն պատճառով, որ այնտեղ արդեն եղել է սև քարից կառուցված եկեղեցի։ Զանգվածային գաղթերը և հայերի տեղահանումները եղել են ոչ միայն XX դարի սկզբին։ Պատմությունից հավաստի հայտնի է, որ սելջուկների (օղուզ թուրքմենների ցեղերից մեկը) կողմից Հայաստանի նվաճումը մեծածավալ արտագաղթ առաջացրեց։ Այդ ժամանակ Հայաստանի հյուսիսային շրջաններից բազմաթիվ հայեր գաղթեցին Թիֆլիս։ Վրաստանի Դավիթ IV Շինարար թագավորի օրոք (1089-1125) մեծ քանակությամբ հայեր Թիֆլիս տեղափոխվեցին հայոց նախկին մայրաքաղաք Անիից և նրա շրջակայքից։ Թամար թագուհու օրոք (1184-1213) հայերն արդեն մեծ դեր էին խաղում Թիֆլիսում։ XIII դարի երկրորդ կեսում Թիֆլիսի հայերի մասին հաղորդել է Մարկո Պոլոն։ XIV դարում Հայաստանը թուրքերի կողմից գրավվելու պատճառով հազարավոր հայեր ստիպված տարագրվեցին Վրաստան՝ նշանակալի զանգված ստեղծելով Թիֆլիսում և շրջակա տարածքներում։ Այդ ժամանակաշրջանում ստեղծվում է հայ բնակչության հին խավը վրացիների շրջանում։ «Գրեթե անհավանական, բայց և հավաստի է, որ 1803 թ. Թիֆլիսում կար 2700 տուն, որոնցից ավելի քան 2500-ը պատկանում էին հայերին։ Այսպիսով, մայրաքաղաքը լիովին հայկական սեփականություն էր»,- ընդգծում է Մ. Վլադիկինի «Կովկասում ճանապարհորդության ուղեցույց և զրուցակից»-ը (Մոսկվա, 1885)։ Կովկասի փոխարքայի գրասենյակի հրատարակած «1849 թ. կովկասյան օրացույցը» (1848 թ.) հայտնում է. «Թիֆլիսի գրանցված բնակիչների թիվը հասնում է 27000-ի, որոնցից 16890 հայ, 4185 վրացի, 440 կաթոլիկ, 440 թաթար (այսինքն՝ ներկայիս ադրբեջանցի-Զ. Ի), 70 հույն, եկեղեցական գյուղացի՝ 1120 հայ, 530 վրացի, կալվածատիրոջ գյուղացի՝ 1570 հայ, 750 վրացի, 10 կաթոլիկ, 10 թաթար։ Թիֆլիսի բնակիչները հիմնականում զբաղվում են առևտրով և արհեստներով։ Արհեստավորները հիմնականում հայեր են. 1845 թ. տվյալներով՝ 1926 արհեստավորներից 1448-ը հայ են»։
Բերելով այս տվյալները՝ մենք ամենևին չենք պնդում, թե Թբիլիսին հին հայկական հող է, և հայերի առաջնորդներն էլ նման բան չեն հայտարարում։ Այդպիսի բան անում է առայժմ միայն Ադրբեջանի նախագահը։ Մենք պարզապես օրինակներ ենք բերում, թե ինչի պատճառով են հայերը լքել իրենց օջախները և նպաստել քաղաքների զարգացմանը այլ երկրներում, օրինակ, հենց նույն Իրանում և Թուրքիայում։ Դեռ Իրանում Սեֆյանների տիրապետության ժամանակ, XVI դարում, Աբբաս I շահը ներկայիս Հայաստանի տարածքից մեծաքանակ հայերի գաղթեցրեց Իրանի խորքերը։ Նրանց տեղը բնակեցվում էին թուրքական և որոշ տեղերում անգամ քրդական քոչվոր ցեղեր։ Արևելյան Հայաստանից Իրան գաղթեցված հայերի քանակը, տարբեր տվյալներով, մոտ 250-300 հազար էր։ Այդ գաղթն ուներ նաև տնտեսական բնույթ, քանի որ հայերը լավ շինարարներ, արհեստավորներ ու առևտրականներ էին և կարող էին զարգացնել Իրանի քաղաքներն ու տնտեսությունը։ Իրանի շահը չէր ուզում, որ հայերը, որպես տնտեսության շարժիչ, ընկնեն թուրքերի ձեռքը։ Չէ՞ որ սրանք էլ էին հայերին գաղթեցնում իրենց ենթակա քաղաքները՝ դրանք զարգացնելու համար։ Քոչվորներն այդ ժամանակ քաղաքային ապրելակերպ չէին վարում։ Բացի դրանից, հայերն իրենք էլ էին ստիպված Օսմանյան կայսրությունից Իրան տեղափոխվում պատերազմներից ու քոչվոր ցեղերի կողոպուտներից փրկվելու համար։ Այդ գործընթացները տարիներ էին տևում։ ՈՒստի հայերի վերադարձը իրենց երբեմնի լքած հայրենի վայրերը նրանք ընկալում էին որպես պատմական արդարության վերականգնում։ Չէ՞ որ հաղթողի իրավունքը նման դեպքում արդարացիորեն վերաբերում է և նրանց։ Եթե Իլհամ Ալիևն իր ելույթներում հղում է անում ուժին, ապա այդ իրավունքը տրված է նաև հայկական կողմին»։
Սերգեյ ՇԱՔԱՐՅԱՆՑ