ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

XXI դարում ուժի կենտրոն կարող են դառնալ «պրոֆեսիոնալների հասարակությունները»

XXI դարում ուժի կենտրոն կարող են դառնալ «պրոֆեսիոնալների հասարակությունները»
30.06.2015 | 10:40

Հայտնի շատ գիտնականներ համարում են, որ աշխարհի քաղաքական զարգացումը նոր դարում չի հենվելու աշխարհաքաղաքական նորմերին՝ վերահսկողություն տարածքների վրա, ազդեցության գոտիների և ուժի կենտրոնների վերաբաշխման, որ ավանդական աշխարհաքաղաքականությունը, որը շեշտը դնում է պետության ռազմաքաղաքական հզորության և աշխարհագրական գործոնների գերակա դերի վրա, հիմա անհույս հնանում է: Նույնիսկ հաջորդ աստիճանը այդ, այսպես կոչված, «պետության աշխարհագրական բանականության»՝ գեոտնտեսությունը, որը շեշտադրում է երկրի տնտեսական հզորությունը, հետինդուստրիալ հասարակության (հասարակություն, որի տնտեսության մեջ գերակայում է ինովացիոն սեկտորը բարձր արդյունավետություն ունեցող արդյունաբերությամբ, գիտելիքի ինդուստրիայի բազայով) նոր դարաշրջանում հետին պլան կմղվի:
Հիմա գիտական մշակումներն են դառնում տնտեսության և անգամ քաղաքականության գլխավոր շարժիչ ուժը: Որոշ ֆուտուրոլոգներ նույնիսկ համոզված են, որ հետինդուստրիալիզմը նախերգն է՝ երկրային քաղաքակրթության զարգացման նոր՝ «հետմարդկային» փուլին անցնելու: Եթե այդպես է (քաղաքական նոր փոփոխությունների առաջին նշաններն արդեն երևում են աշխարհում կատարվող էներգետիկ հեղափոխությունների շրջանակներում), XXI դարում ուժի կենտրոն կարող են դառնալ «պրոֆեսիոնալների հասարակությունները», որտեղ հիմքը «ինտելեկտուալների դասն» է, իշխանությունը պատկանում է մերիտոկրատիային և նույնիսկ առանձին անհատներին՝ իրենց հայտնագործություններով, պետություններին, որ արագ ու զգայուն արձագանքում են գիտատեխնիկական առաջընթացին:
Հենց այդ ուղղությամբ է շարժվում Էլոն Մասկը՝ «նոր դարի նոր երկաթե մարդը», իր նախագծերով ու աշխարհում դրանց իրականացումով: Մասկի գործունեությունը բազմազան է՝ վճարային համակարգերից և էլեկտրամոբիլներից մինչև տիեզերական հրթիռներ: Նա պատմության մեջ մտավ, երբ իր Space Exploration Technologies (SpaceX) ընկերությունը դարձավ առաջին մասնավոր ընկերությունը, որը տիեզերակայանին միակցեց տիեզերանավը: Նրա մեկ այլ ընկերություն՝ Tesla Motors-ը, նոր ավտոմեքենա թողարկեց՝ Model S՝ առաջին բարձրակարգ սեդան էլեկտրամոբիլը: Վերջերս Tesla-ն հայտարարեց իրադարձության մասին, որի հետևանքները մենք կզգանք առաջիկա հարյուր տարում: Ընկերությունը ներկայացրեց կենցաղային օգտագործման մարտկոց, որ բավական է միացնել արևային, քամու մարտկոցներին կամ տան ցանցին և ստանալ 5-10 ժամի պահուստային էլեկտրաէներգիա տան համար: Ընկերությունը պատրաստվում է այդ տեխնոլոգիաների զանգվածային արտադրության: Մարտկոցների արտադրությունը կսկսվի 2017-ից, իսկ արդեն 2020-ին Tesla-ն պատրաստվում է այնքան արտադրել, որ ցանցին միացված մարտկոցները կարող են ամբողջ մարդկությանը էներգիայով ապահովել 8-10 օր, 2025-ին «էներգաանկախությունը» նվազագույնը 50 օրվա կհասնի: Առանց նույնիսկ արտադրության ծավալները մեծացնելու: Իսկ դա արդեն էներգաօգտագործման 1/7 մասն է: Տեսակետը, որ այդ «գերհայտնագործությունը» իր մասշտաբներով համեմատելի է էլեկտրականության հայտնագործության հետ, արդեն առանձին էնտուզիաստների մասնավոր կարծիք չէ: Երբ Էլոն Մասկը հայտարարեց, որ Տեսլայի կենցաղային նոր մարտկոցների պահանջարկը խելահեղ է, նա չէր չափազանցում: Bloomberg գործակալությունը ստուգել է որոշ թվեր և հաշվել, որ Tesla Motors-ն արդեն ընդունել է 800 միլիոն դոլարի պատվեր: Ածխաջրածնի դարը, ինչպես շատերը կանխագուշակում էին, շատ հնարավոր է, որ ավարտվի նրանց սպառումից առաջ՝ շնորհիվ նվազ թանկ այլընտրանքի ի հայտ գալու: Եվս մեկ, ոչ պակաս կարևոր տեղեկություն Tesla-ից՝ ընկերության կառուցած լիցքավորման Supercharger կայաններում ևս մեկ ինովացիոն տեխնոլոգիա կներդրվի՝ մարտկոցների փոխանակման: Գործընթացը լիովին ավտոմատ է՝ ավտոմեքենան հատուկ պլատֆորմի վրա է կանգնում և 90 վայրկյանում սպառված մարտկոցը փոխարինվում է լրիվ լիցքավորվածով, ու էլեկտրամոբիլը կարող է շարունակել ճանապարհը: Մարտկոցների յուրաքանչյուր փոխարինում Tesla-ի արտադրանքն օգտագործողների վրա ավելի թանկ չի նստի, քան բենզինի լիքը բաքը (մոտավորապես 60 դոլար): Մասկը հիշեցրել է, որ իրենց էլեկտրամոբիլները Tesla-ի սպառողները կարող են լիցքավորել անվճար, որովհետև հիմա ընտրությունը արագի և անվճարի միջև է: Մեծ ճեղքում կարող է բերել և Tesla Motors-ի վերջերս արած հայտարարությունը. «Tesla ընկերությունը անհամբերությամբ նետվում է Չինաստանում նոր բարձունքներ նվաճելու և ձգտում է ընդլայնել իր ազդեցությունն այդ ծայրաստիճան կարևոր շուկայում»:
Խոսքն առայժմ գերմարտկոցների արտադրության մասին չէ, բայց Չինաստանը, ինչպես հայտարարել է Էլոն Մասկը, կարող է դառնալ Tesla-ի էլեկտրամոբիլների սպառման ամենամեծ շուկան՝ հասնելով ու անցնելով ԱՄՆ-ին ամենամյա վաճառքի թվով արդեն հաջորդ տարի: Չինաստանի կառավարությունը ծրագրում է իր ճանապարհներին ունենալ 5 միլիոն էլեկտրամոբիլ արդեն 2020-ին: Բայց այս պահին նրանք էականորեն հետ են մնում ծրագրից՝ լիցքավորման կայանների սակավության և բարձր գնի պատճառով, չնայած չինական հասարակության աճող անհանգստությանը օդի աղտոտվածության մեծացման պատճառով: Փրկությունը, ի դեմս Մասկի, այստեղ միանգամայն անհրաժեշտ կարող է դառնալ:
Չինաստան էլեկտրամոբիլների ներմուծումը Tesla-ն սկսել է 2014-ի ապրիլին, և մեկ տարում վաճառվել է մոտ չորս հազար էլեկտրամոբիլ, որ շատ չէ: «Անհաջողության» պատճառը միայն լիցքավորման կայանների սակավությունը չէ, այլև այն, որ Չինաստանի տարածք էլեկտրամոբիլները բերվում են ԱՄՆ-ից, և դա ընկերությանը հարկադրում է բարձր գին սահմանել: Ներմուծվող տրանսպորտային միջոցները Չինաստանում ենթարկվում են բարձր մաքսատուրքի, որով իշխանությունները խթանում են արտադրությունը երկրի ներսում: Tesla Model S-ը Չինաստանում արժի 120 000 դոլար, որ նկատելի թանկ է ԱՄՆ-ից, թեև Էլոն Մասկը հայտարարել է, որ բոլոր ուժերով ջանացել է գինը հնարավորինս նվազեցնել և ներառել է միայն բուն էլեկտրամոբիլի գինը՝ հավելած տուրքերն ու հարկերը և ճանապարհածախսը: Խնդիրներ կային և ապրանքանիշի վերաբերյալ: Չինացի բիզնեսմեն Չժան Բաոշոնոմը գրանցել է Tesla-ի ապրանքանիշը չինարեն և անգլերեն 2006-ին՝ դեռ մինչև չինական շուկա ավտոարտադրողի մուտքը: Երկար բանակցություններից հետո ամերիկյան ավտոընկերության ներկայացուցիչները հայտարարեցին, որ կոնֆլիկտը սպառված է: Գործարքի ֆինանսական պայմանները չեն հրապարակվում, կողմերը պայմանավորվել են առևտրական պայմանների մասին, որով Tesla Motors-ին են անցնում դոմենային անունները, ներառյալ tesla.cn և teslamotors.cn: Ձգձգված վեճի ավարտը, փորձագետների կարծիքով, Tesla-ին թույլ կտա հաղթահարել բոլոր արգելքները չինական շուկա մտնելու ճանապարհին, որը Էլոն Մասկի կարծիքով՝ ամենանշանակալից քայլը կլինի իր ընկերության համար:
Բայց ամենակարևորը Tesla Motors-ի որոշումն է՝ էլեկտրամոբիլների հավաքման գործարան ունենալ Չինաստանում: Արտադրական հզորությունները կգործեն արդեն երեք-չորս տարուց: ՉԺՀ-ում էլեկտրամոբիլների արտադրությունը թույլ կտա վաճառել ավելի ցածր գնով՝ ընկերությունը մաքսատուրքի վրա 25 տոկոս կխնայի: Ճիշտ է՝ իբրև գործընկեր պիտի չինական ընկերություն ունենա, այլապես հարկադրված կլինի բարձր հարկեր վճարել: Չինաստանի տարածքում ինֆրակառույցների ստեղծման համար ընկերությունը մտադիր է մեծ ներդրումներ անել: Ներդրումների ընդհանուր գումարը հարյուր միլիոն դոլար կկազմի: Առաջին մեծ ներդրումային նախագիծը ընկերության լիցքավորող կայանների ստեղծումն է խոշոր քաղաքներում, նախ` Պեկինում ու Շանհայում, ապա՝ մեծ մայրուղիների վրա: Ընկերությունը պատրաստվում է լիցքավորել և այլ ընկերությունների արտադրած էլեկտրամոբիլները: Շուկան գրավելուն կարող է նպաստել և հին էլեկտրամոբիլները նորով փոխարինելու թույլտվությունը: Ընկերությունը պայմանագիր է ստորագրել չինացի դիլերների հետ, որ իրենց գնորդներին կներկայացնեն հին էլեկտրամոբիլները նոր Tesla Model S-ով փոխարինելու հնարավորությունը:
Չինաստանում նորը, սակայն, ոչ միշտ է ծափահարություններով ընդունվում: Վերջերս չինական սոցիալական ցանցերում հայտնվեցին մանրամասն բացատրություններ էլեկտրասնուցիչ կայանների անվտանգության մասին, առայժմ անծանոթ տեխնոլոգիան ընկալում չի գտնում, և անշարժ գույքի կառավարման ընկերությունները վախենում են լիցքավորող կայաններ տեղակայել՝ համարելով հրդեհավտանգ: Նյույորքցի վերլուծաբան Բրայան Ջոնսոնի կարծիքով՝ Tesla-ի ընկերությունները նախ պետք է ստանան դրական արձագանքներ առաջին գնորդներից, որպեսզի հետագայում ձևավորվի բարենպաստ մթնոլորտ տեղեկատվական դաշտում: «Մենք դեռ սպասում ենք մեծ հետաքրքրվածություն Չինաստանում մաքուր տեխնոլոգիաների առաջին կողմնակիցներից, որ գտնվում են տեխնոլոգիական ու ֆինանսական սեկտորների ազդեցության տակ, ինչպես ԱՄՆ-ում, այնուհանդերձ, որոշակի խնդիրներ կառաջանան, երբ էլեկտրամոբիլները ավելի լայն կիրառություն ունենան երկրի էլիտար շուկայում»,- ասում է նա: Ընկերությունը, սակայն, բացի առաջ գնալուց, այլ ճանապարհ չունի: Էլոն Մասկի բնավորությունից դատելով՝ կարելի է չկասկածել, որ նա մինչև վերջ կգնա:


Սուսաննա ՊՈՂՈՍՅԱՆ

Շանհայում մեր հատուկ թղթակից

Դիտվել է՝ 17754

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ