ԱՄՆ-ի նորընտիր նախագահ Դոնալդ Թրամփը, պաշտոնը ստանձնելու առաջին իսկ օրից, ծրագրում է վերականգնել իր «առավելագույն ճնշման ռազմավարությունն Իրանին սնանկացնելու համար»՝ գրում է Financial Times-ը: «Առավելագույն ճնշման» արշավը նպատակ ունի զրկել Իրանին բանակը հզորացնելու հնարավորությունից, սակայն վերջնական նպատակը Թեհրանին միջուկային նոր համաձայնագրի շուրջ բանակցությունների մղելն է։               
 

«ՈՒզում եք ունենալ բարգավաճ Հայաստան, պիտի ընտրեք քաղաքակիրթ նախագահ»

«ՈՒզում եք ունենալ բարգավաճ Հայաստան, պիտի ընտրեք քաղաքակիրթ նախագահ»
26.12.2008 | 00:00

«...ՑԵՂԱՍՊԱՆՈՒԹՅՈՒՆԸ ՉԼԻՆԵՐ, ԵՍ ՉԷԻ ԼԻՆԻ»
…և ոչ միայն մշակույթի մասին
ՀՀ ժողովրդական արտիստ, «Բնության և հասարակության մասին գիտությունների միջազգային ակադեմիայի» ակադեմիկոս ԲԱՐՍԵՂ ԹՈՒՄԱՆՅԱՆՆ այս տարի հոբելյար է: Աշխարհահռչակ արտիստի հոբելյանական համերգն օպերայի և բալետի թատրոնում իսկական տոն էր նրա արվեստի երկրպագուների համար: Եթե նրա աստվածատուր ձայնն ու կատարողական վարպետությունը կարծել են տալիս, թե նա շատ տարբեր է շարքային մահկանացուներից, ապա մեր ժողովրդին, մեր երեկվան, այսօրվան և վաղվան առնչվող մտահոգությունները մերձեցնում ու հարազատացնում են նրա հետ շատ շատերին:
«ՄԵՐ ԺՈՂՈՎՈՒՐԴՆ ԻՐ ՈՒՆԵՑԱԾ ԱՐԺԵՔՆԵՐԸ ՉԻ ՃԱՆԱՉՈՒՄ»
-Պարոն Թումանյան, արտիստի համար մեր պետության սահմանած ամենաբարձր` ՀՀ ժողովրդական արտիստի կոչումն եք կրում: Ձեր հիսնամյակի առթիվ պարգևատրվեցիք ՀՀ մշակույթի նախարարության Ոսկե հուշամեդալով: Ձեզ լիարժեք գնահատվա՞ծ եք զգում մեր հանրապետությունում:
-Այդ կոչումներն ու պարգևներն ինձ համար գնահատականներ չեն: Ձեր նշածներից բացի, ունեմ էլի բազմաթիվ պարգևներ ու մրցանակներ: Բայց ամենաբարձր և ռեալ գնահատականը ժողովրդի ծափահարությունն ու ընդունելությունն է: Թեև մեր ժողովուրդն իր ունեցած արժեքները հիմա չի ճանաչում, չի գիտակցում դրանց մեծությունը: Ամեն ինչի մեջ մի հեքիաթ կա՝ սկսած անիրական բաներից, վերջացրած ռեալ պատմությամբ՝ առնչվի դա եվրոպական, արաբական, հայկական, թե այլ ժողովուրդների մշակութային արժեքներին: Ժողովրդին դաստիարակում են այդ հեքիաթներով, ու այդ հեքիաթները հիմա մեզ մոտ քչանում են: Ինչ-որ անհասկանալի վա՜յ-վույի իշխանություն է այսօր, որ նման է սարսափելի երազի: Ահավոր բան է, երբ մարդ ամեն օր զարթնում է սարսափելի երազից: Հիմա ինձ որքանո՞վ կարելի է կոչել ժողովրդական արտիստ, որքանո՞վ են իմ ներկայացրած եվրոպական արժեքները ժողովրդական, դժվար է ասել:
-Ի՞նչն է աշխարհի մեծ բեմերը նվաճած Բարսեղ Թումանյանին վերադարձրել Հայաստան:
-Ես այստեղ եմ ծնվել, այստեղ եմ անցկացրել իմ մանկությունը: Իսկ մարդու մեջ առավել խոր տպավորվում է այն տեղը, որտեղ անցկացնում է մանկությունը: Իմ ամենասիրած քաղաքը Լոնդոնն է, այնտեղ ինձ շատ լավ եմ զգում: Իսկական քաղաք է: Լինելով հայ՝ կարող ես այնտեղ անգլիացու նման ապրել: Մարդիկ նույնիսկ մեծ հարգանքով, հիացմունքով են վերաբերվում քեզ, քո հայ լինելուն: Իսկ մեզ մոտ ոչ ոք ոչնչի վրա չի զարմանում. մենք ենք, որ կանք: Դա շատ վատ է, երբ չկա ձգտում դեպի բարձրագույնը, դեպի գեղեցիկը: Մերոնք երևի պիտի գնան երկրից դուրս, որ զգան իրենց ունեցած արժեքները: Երբ ես իմ երկրից դուրս եմ լինում, չեմ օտարանում նրանից, կարոտով եմ վերադառնում այստեղ: Ինձ դրսում պահող ոչինչ չկա:
«ՉԵՄ ԸՆԴՈՒՆՈՒՄ, ԵՐԲ ՈՐՈՇ ԹԵՐԹԵՐՈՒՄ ՍԵՐԺ ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ ԴԵՄ ԻՆՉ-ՈՐ ԱՆՇՆՈՐՀՔ ՀՐԱՊԱՐԱԿՈՒՄՆԵՐ ԵՆ ԱՐՎՈՒՄ»
-Ընդդիմության փետրվարյան հանրահավաքներին Ձեր մասնակցությունը պայմանավորված էր Լևոն Տեր-Պետրոսյանի քաղաքական դիրքորոշման հանդեպ տածած համակրանքո՞վ, թե՞ մեր հասարակության կյանքում որևէ տեղաշարժի, որևէ բան փոխելու ակնկալիքով:
-Մի բան փոխելու ցանկությամբ էր պայմանավորված, իհարկե: Իմ այնտեղ գտնվելը չէր բացատրվում Լևոն Տեր-Պետրոսյանի անձով, անկախ այն բանից, որ նա շատ խելացի, պատրաստված, զուսպ մարդ է: Ե՛վ նրա կողքին, և՛ Սերժ Սարգսյանի կողքին կան թե՛ շատ լավ, թե՛ շատ վատ մարդիկ: Հիմնականում դրանք փառամոլ մարդիկ են, որ ձգտում են ինչ-որ աթոռների, և այդպիսիք, իմ կարծիքով, չեն կարող լավ ղեկավարներ լինել: Հանրահավաքի գնալով՝ ես կանգնեցի տառապած, աղքատ մարդկանց կողքին, որոնք իրական, լուրջ խնդիրներ ունեն, քծնամոլներ չեն: Լևոն Տեր-Պետրոսյանը չլիներ, Պողոսը լիներ, իմ այնտեղ հայտնվելու որոշումը դրանից չէր փոխվի: Մարդիկ խնդրեցին, որ գնամ, որովհետև ժողովուրդը շատ ոգևորված էր, և հույս կար, թե ինչ-որ բան հնարավոր կլինի փոխել: Խոսքը հեղափոխության մասին չէ, այլ ինտելեկտուալ, քաղաքակիրթ լուծում գտնելու մասին: Ես ընդամենը մի նախադասություն եմ ասել ժողովրդին. «Եթե ուզում եք ունենալ բարգավաճ Հայաստան, պիտի ընտրեք քաղաքակիրթ նախագահ»: Սա շատ կարևոր բան է: Չեմ կարող ասել, որ մեր նախկին և ներկա նախագահները խելացի ու քաղաքակիրթ չեն, բայց որքանո՞վ են կարողանում այդ քաղաքակրթությունը պահպանել: Ես նրանցից ոչ մեկի ընտրությանը չեմ մասնակցել, ձայնս ոչ մեկին չեմ տվել, կողմնապահություն չեմ արել ոչ մեկի հարցում և կարող եմ յուրաքանչյուրին գնահատել ըստ արժանվույն: Ես չեմ ընդունում, երբ որոշ թերթերում Սերժ Սարգսյանի դեմ ինչ-որ անշնորհք հրապարակումներ են արվում, հայհոյանքներ են տպագրվում: Նման ապուշությունները թուլացնում են ընդդիմության իմաստը: Ընդդիմություն հասկացությունն ինձ համար այլ բան է: Ամեն մարդու մեջ կա հակադրվելու մղումը: Անալիտիկ ուղեղն ինքնին արդեն հակադրություն է ենթադրում: Անգամ Աստծուն, Սուրբ գիրքը հասկանալու համար, պիտի հակադրվես, որ հասկանաս: Չհակադրվեցիր, չես հասկանա: Կընդունես ամեն ինչ այնպես, ինչպես ասվում է, բայց չես հասկանա: Ժողովրդի մի մասը, հակադրվելով մյուս մասին, չի փոխում իր իդեաները. բոլորի իդեաները նույնն են ու ծառայում են հայրենիքին: Իսկ ծառայել կարելի է տարբեր կերպ, կարող ես քառասուն տեսանկյունից ծառայել: Յուրաքանչյուրն իր նախընտրած կետից է ուզում սկսել ծառայությունը հայրենիքին, բայց ով էլ որ լինի նա, նրան անհրաժեշտ է հարուստ ու զարգացած Հայաստան: Իսկ առաջին քայլը, իմ կարծիքով, պիտի արվի քաղաքակրթության ուղղությամբ: Մենք պիտի ստեղծենք քաղաքակիրթ հասարակություն՝ միջին, ոսկե շերտը: Դրանից հետո շատ հարցեր կլուծվեն: Որոշ դեպքերում ես վիրավորում եմ ժողովրդին, որոշ դեպքերում հիանում ժողովրդով: Բայց շատ հարցերում մարդկանց պետք է ուղղորդել, որ նրանք կողմնորոշվեն, որ համոզված լինեն իրենց ցանկությունների մեջ: Եթե մեր ժողովուրդն ընտրում է ընդդիմությանը, պիտի համոզված լինի, որ ճիշտ ընտրություն է կատարել, վաղը չի փոշմանելու իր ընտրության հարցում: Պիտի հասկանան, որ Լևոնին կամ Սերժին չէ, որ ընտրում են: Լևոնն ու Սերժը եկող-գնացող են, պետությունը, երկիրն է մնայուն: Հայաստանն է մնայունը, և Հայաստանը ժողովրդով է Հայաստան: ՈՒրեմն` ժողովուրդը պիտի հստակ գիտակցի, թե որոնք են իր պահանջները: Այնինչ մեր ժողովուրդն անգամ հիմնի ընտրության մեջ չի կարողանում կողմնորոշվել: «Հայաստան, երկիր դրախտավայր» երգի մեջ կան հիմնին ամենաբնորոշ հատկանիշներ: Իմ կարծիքով` սա մաքուր արիական, մաժորային երաժշտություն է: Իսկ մենք ընկել ենք ինչ-որ նվնվոցների, խուճուճ բաների հետևից: Եթե ժողովուրդը դառնա խառնամբոխ, կնմանվի բոզբաշի: Ով ինչ ուզի, կգցի կաթսայի մեջ, ու եթե անգամ վերջում ճաշը համով ստացվի, միևնույն է, դա արդեն ճաշատեսակ չէ: Նման բաներից խուսափելու համար պետք է ուղղորդել հասարակությանը: Եթե ինքնահոսի թողեցին, դրանից լավ բան չի ստացվի:
«ՄԱՅԼԻ ՏՂԵՐՔ ԵՆ, ՀԱՇԻՎ ԵՆ ՄԱՔՐՈՒՄ»
-Հունաստանում վերջերս ոստիկանության ձեռքով սպանված ազգությամբ հայ մի երիտասարդի պատճառով ծայր էր առել զանգվածային դժգոհության անկառավարելի մի ալիք՝ հրդեհվում ու ավերվում էին շինություններ, ջարդուփշուր էին արվում մեքենաներ: Այս ամենի պատճառով, համաձայն տարածվող հաղորդագրությունների, ձերբակալվել է մի քանի տասնյակ մարդ, և չի գրանցվել ոչ մի զոհ, թեև այդ քաոսային իրավիճակն օրեր շարունակ չէր դադարում և ներառել էր մի քանի քաղաք: Մեր մայրաքաղաքում ինչո՞ւ հնարավոր չեղավ խուսափել զոհերից, երբ մարտի 1-ի գիշերը, այսպես կոչված, զանգվածային անկարգությունները տևեցին մի քանի ժամ միայն և ծավալվեցին ընդամենը մեկ-երկու փողոցում ու հրապարակում:
-Նման դեպքերում մարդիկ կարող են իրար սպանել նաև անձնական թշնամանքից դրդված, մի բան, որ ոչ մի կապ չունի ընդդիմության կամ քաղաքական պայքարի հետ: Մայլի տղերք են, հաշիվ են մաքրում: Կարող են մեկի խանութը պայթեցնել կամ թալանել զուտ անձնական նկատառումներով: Կարող են քաղաքական դիվերսիա անել. կատարողները կարող են իշխանական ճամբարից լինել, մեղքը վերագրել ընդդիմությանը կամ հակառակը: Վերջին հաշվով, ժողովուրդը հիմար չէ, հնարավոր չէ նրան երկար ժամանակ խաբել: Այդ տեսակ խաղերը ժողովրդի մոտ չեն անցնում: Միևնույն է, ճշմարտությունը մի օր մի տեղից դուրս է գալիս: Բայց մի բան անժխտելի է. ժողովուրդը ողբալի վիճակում է, հատկապես նրա ինտելեկտուալ զանգվածը: Առևտրականները շատ ավելի լավ են ապրում: Նրանց ո՛չ օպերա է պետք, ո՛չ գրադարան, ո՛չ թատրոն: Նրանք իրենց հաճույքները վայելում են այս կամ այն ռեստորանում, ուտում-խմում են, լսում ինչ-որ անհասկանալի երաժշտություն: Եվ, որպես կանոն, եթե անգամ դա «Եվրոպա» կոչվող ռեստորան է, միևնույն է, այնտեղ անճաշակ արևելյան երգեր են երգվում: Չգիտես ինչու, Հայաստանում երբեք հնարավոր չէ հակառակ բանը, ասենք՝ «Հավլաբարում» Կոմիտասի կվարտետը նվագի: Տարօրինակ բան է. երկիրը կարող է ունենալ Փափազյան, Հրաչյա Ներսիսյան, բայց «Օթելլո» բեմադրելիս դերերը տալիս են ինչ-որ ապաշնորհ դերասանների: Ալեգորիկ բաներ եմ ասում, աբստրակտ համեմատություններ եմ անում, բայց, իրոք, սա է մեր իրականությունը:
«ԻՄ ԳԵՐԴԱՍՏԱՆԸ ՇԱՏ ԲԱՆ Է ԿՈՐՑՐԵԼ ՑԵՂԱՍՊԱՆՈՒԹՅԱՆ ՊԱՏՃԱՌՈՎ, ԲԱՅՑ ԻՄ ՄԵՋ ՉԿԱ ՑԵՂԱՍՊԱՆՎԱԾԻ ԲԱՐԴՈՒՅԹ»
-Թուրք մտավորականների մի խումբ ստորագրահավաք է կազմակերպել՝ հայոց ցեղասպանությունը ճանաչելու և նախնիների կազմակերպած նախճիրի մեղքն իրենց խղճից մաքրելու մտայնությամբ: Ինչպե՞ս կարձագանքի սրան պաշտոնական Թուրքիան, ինչպե՞ս՝ թուրք ժողովուրդը:
-Արձագանքները տարբեր կլինեն: Չեմ ուզում կոպիտ բան ասել, չեմ ուզում ասել, թե ժողովուրդը ոչխար է: Բայց ժողովրդին ինչպես տանես, այնպես կգնա: Ղեկավարներից շատ բան է կախված: Ժամանակին ներքին քաղաքական խնդիրներ են եղել, որոնք հրահրել են ղեկավարները: Դրանց հետ ոչ մի կապ չունեին ո՛չ հայ, ո՛չ թուրք ժողովուրդները: Հային էլ կատաղեցնես, համոզես, որ աշխարհը հայերից է ստեղծվել, որը հայերն Աստծո ընտրյալ ժողովուրդն են, կարող են իրենց այնպիսի բաներ թույլ տալ, ինչպիսիի այսօր թույլ են տալիս հրեաները: Հրեաներին նման գաղափարներով զոմբիացրին ժամանակին, և այսօր նրանք ունեն աշխարհատիրական ազգային ծրագիր: Դա մի մեխանիզմ է, որ տարիներ շարունակ ծառայում է հրեաների ազգային շահերին: Նրանք իրենց պատմությունից միշտ հետևություններ են անում, եզրակացություններ են անում, դա գրանցում են որպես գիտություն, հայտարարում, որ իրենք Աստծո ընտրյալ ժողովուրդ են ու ամենաքաղաքակիրթ ձևերով տիրում են աշխարհին: Իսկ մենք հետևողական չենք, հեշտությամբ ենք ուզում ինչ-որ բաների հասնել: Ինչ-որ բանի հասնելու համար զրկանքների միջով պիտի անցնես, առանց զրկանքների ոչինչ չի տրվում: Մենք պատմության ընթացքում միշտ խոշոր անջրպետներ ենք ունեցել: Դրանք պիտի լրացվեն, որ հայը լիարժեք հայ զգա իրեն: Այսօր շատ է խոսվում այն մասին, թե պիտի մեր միջից դուրս մղենք ազգային լացի նոտաները, հերիք է՝ ինչքան նվնվացինք: Ավելի ուշ կասեն, թե պետք չէ այդքան խոշորացնել գենոցիդի խնդիրը: Բայց այս մասին պիտի սկզբից մտածեին: Այսօր արդեն այնքան է խոշորացել այդ խնդիրը, որ հնարավոր չէ դրանից հրաժարվել: Եթե պատերազմ ես հայտարարել, պետք է դրա տակից դուրս գաս: Իմ նախնիները Կարսից են, պապիս հայրը եղել է Անդրանիկի թիկնապահը, չորս եղբայրները դաշնակներ էին: Իմ գերդաստանը շատ բան է կորցրել ցեղասպանության պատճառով, բայց իմ մեջ չկա ցեղասպանվածի բարդույթը: Վերջին հաշվով, ես այդ ցեղասպանության արդյունք եմ: Հայրս էրզրումցի է, մորս հանդիպել է Կիևում: Ստացվում է՝ եթե ցեղասպանություն չլիներ, ես չէի լինի:
«ՈՉ ՄԵԿԻ ՎՐԱ ՉԵՍ ԿԱՐՈՂ ՀՈՒՅՍ ԴՆԵԼ, ԱՄԵՆ ԻՆՉ ՔՈ ՁԵՌՔԵՐՈՎ ՊԻՏԻ ԱՆԵՍ»
-2008-ը առավելապես մաժորայի՞ն, թե՞ մինորային հնչերանգով եք հիշելու:
-Ամեն տարի ավելանում ու կուտակվում են իմ չարած, չհասցրած բաները: Ինչքան մեծանում եմ, այնքան դրանք շատանում են:
-Ի՞նչ կմաղթեք մեր ժողովրդին տարեմուտից առաջ:
-Եթե մեր ժողովուրդն ուզում է ինչ-որ բանի հասնել, կցանկանայի, որ միշտ իր հետ կատարվածի պատճառները փնտրեր իր մեջ: Յուրաքանչյուր ազգ պիտի այդպես վարվի: Թող չմտածեն, թե ժամանակներն էին վատը, կառավարությունն այն չէր, ընկերներն էին դավաճան: Եթե ինչ-որ մեկը քեզ դավաճանել է, պատճառները քո մեջ փնտրիր, շրջանցիր այդ դավաճանությունը և նորովի դասավորիր քո ճանապարհը: Ամեն մարդ իր երազանքն ունի, ինչ-որ բանի մեջ է գտնում իր իդեալը: Եթե նա հզոր էգո ունեցավ (նկատի չունեմ էգոցենտրիզմը), կարող է ինքն իր ձեռքով իրականացնել այդ երազանքը:
-Ստեղծագործական ծրագրերի մասին ի՞նչ կասեք:
-Ծրագրերը շատ են: Բայց այս կյանք կոչվածն այնքան ժամանակ ու էներգիա է խլում, այնքան պարտականություններ է դնում մարդու վրա, որ երբեմն ամենափոքր ծրագրերն անգամ հնարավոր չի լինում իրականացնել: Ընդ որում, ոչ մեկի վրա չես կարող հույս դնել, ամեն ինչ քո ձեռքերով պիտի անես:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3496

Մեկնաբանություններ