«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Թանգարան, համերգասրահ սարքելով չէ, որ պետք է Կոմիտասն արժևորվի»

«Թանգարան, համերգասրահ սարքելով չէ,  որ պետք է Կոմիտասն արժևորվի»
21.12.2012 | 11:30

Կոմիտասի ձեռագիր աշխատությունները պահվում են Ե. Չարենցի անվան գրականության և արվեստի թանգարանում (ԳԱԹ): Դրանք բոլորն անցել են գիտական մշակում: Թանգարանի երաժշտական ֆոնդի վարիչ, երաժշտագետ ՄԱՐԻՆԵ ՄՈՒՇԵՂՅԱՆԻ տեղեկացմամբ` մի քանի տարի առաջ երկու հատորով հրատարակվել է Կոմիտասի աշխատությունների ուսումնասիրությունների ժողովածուն, բոլոր բնագրերը վերծանված և ներկայացված են հանրությանը:

-Վերջին հրատարակումները, բացահայտումները որքա՞ն են հասու հանրությանը:
-Եթե չեմ սխալվում, Կոմիտասի գիտական ուսումնասիրությունների առաջին ժողովածուն լույս է տեսել 1942-ին, հրատարակել է Ռուբեն Թերլեմեզյանը: Բայց այդ բոլորը, փաստորեն, վերահրատարակություններ էին: Այսինքն, այն, ինչը Կոմիտասն իր կյանքի օրոք տպագրել էր, հրատարակել, Ռուբեն Թերլեմեզյանը տարբեր լրագրերից, ամսագրերից հավաքել ու վերահրատարակել էր մի ժողովածուով: Բայց այնտեղ ընդգրկված չէին նրա ձեռագիր աշխատությունները` խազերի վերծանության, նոտագրության համակարգին, հայկական ժողովրդական պարին, հայ երաժշտության այլ ոլորտներին վերաբերող անտիպ նյութերը: Չեմ կարող ասել, թե դրանք անհայտ էին, որովհետև ձեռագիր վիճակով 1958-ից բոլորը տրամադրվել են հանրությանը, եկել են թանգարան, ուսումնասիրել են։ Փակ, անձեռնմխելի վիճակում երբևէ չեն եղել, բայց տպագրված չէին, բնականաբար, մասսայական հնչեղություն չունեին: Օրինակ, Կոմիտասի ազգային պարերին վերաբերող աշխատությունը փոքր, բայց շատ արժեքավոր գործ է և բացարձակ անծանոթ էր հանրությանը:
-Որպես օրինակ, Կոմիտասի բանաստեղծությունները քիչ-քիչ հայտնի են դառնում հանրությանը, սակայն չենք կարող խոսել հանրահռչակման մասին: Իսկ մեր օրերում մեծ դեր ունի գովազդը:
-Հանրությունն այնքան բազմաշերտ է, որ ով հետաքրքրվում է, ուզում է ինչ-որ բան իմանալ, բացահայտել իր համար, նրան հայտնի է: Կոմիտասի բանաստեղծությունները հրատարակվել են, վերահրատարակվել են, այդ տեքստերով երգեր են գրվել: Դրանք անհասանելի չեն: Բայց ես դեմ եմ, որ ամեն օր խոսվի այդ մասին, ամեն օր շահարկվի: Դա շատ կէժանացնի Կոմիտասին:
-Կոմիտասի անվան զբոսայգում բացվելու է Կոմիտասի թանգարան-ինստիտուտ, որն ունենալու է թանգարանային մաս, գիտահետազոտական կենտրոն, գրադարան և այլ բաժիններ: Կոմիտասյան ձեռագրերից տրամադրելո՞ւ եք նորաստեղծ թանգարան-ինստիտուտին:
-Դա մշակույթի նախարարությունն է որոշելու: Դեռ շենքը պետք է կառուցվի, պայմանները ապահովվեն, վաղ է դրա մասին խոսելը:
Արդեն ամբողջ ժառանգությունը մի տեղ կենտրոնացած է, և մենք վատ չենք պահպանում: Մի քանի անգամ այդ նյութերն ուղարկվել են վերականգնման, ախտահանման: Ես չգիտեմ այդ ինստիտուտ-թանգարանը ի՞նչ պայմաններ պիտի ունենա… Գուցե ավելի լավ պայմաններ ունենա` ձեռագրերը պահպանելու առումով: Բայց ինձ անհասկանալի է մի բան. լավ է որ մշակույթի օջախ է բացվում, ոչ թե ռեստորան կամ կարաոկե, բայց ինչո՞ւ գերեզմանատանը: Ես ինքս այդ վայրում երբևէ համերգի կամ գիտաժողովի չեմ մասնակցի: Երևանում չկա՞ր ուրիշ մի վայր, որ հնարավոր լիներ դա կառուցել:
-Եթե գա օրը և ձեռագրեր պահանջվեն նորաստեղծ կենտրոնի համար, մտածե՞լ եք` ինչպես եք վարվելու:
-Չեմ պատկերացնում: Ես չեմ որոշելու: Կարող եմ միայն իմ սուբյեկտիվ կարծիքն ասել: Չէի ուզենա առանձնացվեր Կոմիտասը: Ո՛չ Կարա-Մուրզան, ո՛չ Մակար Եկմալյանը պակաս արժեք չունեն մեր երաժշտության մեջ: Մի ահռելի հարստություն կա մեր պահոցում` Խաչատրյան, Բաբաջանյան, Սարաջև, Հովհաննես Նալբանդյան, երգիչ, երգչուհիներ: Մեկին առանձնացնել, կուռք դարձնելը, մյուսներին մոռացության մատնելը չգիտեմ` որքան են ճիշտ:
-Մենք այսպես թե այնպես առանձնացնում ենք Կոմիտասին:
-Երբ կատարում ես Անուշավան Տեր-Ղևոնդյանի կամ Արմեն Տիգրանյանի ստեղծագործությունը, այդ պահին առանձնացնում ես տվյալ ստեղծագործողին: Բայց ես վախենում եմ Կոմիտասից կուռք սարքեն, իսկ դա ստեղծագործողի վախճանն է նշանակում: Եվ թանգարան, համերգասրահ սարքելով չէ, որ պետք է Կոմիտասը արժևորվի: Թող կատարեն նրա երգերը, բանաստեղծությունները, նրա պարերին նվիրված աշխատություններն ուսումնասիրեն, փորձեն պարել: Այդպես պետք է կենդանի մնա:
-Կոմիտասյան արժեքավոր ձեռագրեր են ժամանակ առ ժամանակ երևան գալիս, որոնք վաճառվում են, և գնում են ոչ հայերը: Վերջերս Ռուսաստանից բերված նման մի ձեռագիր գնելու-չգնելու հարցն էր շրջանառվում: Ձեռագրերը, որքան գիտեմ, կարելի էր ձեռք բերել 7000 դոլարով:
-Բացառված չէ, որ նորից ի հայտ գան պատառիկներ կոմիտասյան ձեռագրերից, որովհետև նա բազմաթիվ աշակերտներ է ունեցել, իրեն պաշտողների մեծ բանակ, և նրանցից ամեն մեկը ինչ-որ մասունք գուցե և պահեր Կոմիտասից հիշատակ: Լավ կլիներ, որ վերադաս մարմիններն օգնեին ամբողջացնելու Կոմիտասի ժառանգությունը: Ձեր ասած ձեռագրերի մասին լսել եմ, բայց չեմ տեսել և չգիտեմ ինչ է եղել հետո:
-Գերմանիայում անցկացվում է Կոմիտասի անվան երաժշտական մրցույթ: Որևէ առնչություն ունե՞ք, համագործակցության եզրեր կա՞ն:
-Նոր-նոր է բացվել այդ մրցույթը: Իրենց համար բացահայտել են Կոմիտասին, դա հիանալի է: Առայժմ կապ չկա, հետագայում գուցե լինի:
-Կոմիտասի հանրահռչակումը Հայաստանի սահմաններից դուրս հնարավո՞ր եք համարում, իհարկե, լայն մասսաների համար, որովհետև չեմ կարծում, թե մասնագետների շրջանում նա անհայտ է:
-Հանրահռչակմանը կարող է նպաստել միայն Կոմիտասի երգերի կատարումը: Ես գիտեմ մի գերմանուհի թավջութակահարի, որ այնպես է կատարում Կոմիտաս, զարմանում ես, որ կարող է հայ երգը այդպես զգալ: Դա նշանակում է, որ Կոմիտասը ներազգային երևույթ չէ, նա այնքան մեծ է, այնքան զորեղ է նրա արվեստը, որ գերմանացին, շվեդը, ով ասես կարող է հասկանալ, ընկալել: Տարբեր երկրներում պետք է հնչեցնել նրա ստեղծագործությունները, բայց դա չպետք է լինի ինքնանպատակ, այլ էվոլյուցիոն ճանապարհով:
-Դրսից եկած հանրահայտ երաժիշտները Կոմիտասի ստեղծագործություններն են հնչեցնում` ջազային և այլ իմպրովիզներով: Աղավաղման վտանգ տեսնո՞ւմ եք սրանում:
-Ոչ, եթե աշխատանքն արվում է բարձր, պրոֆեսիոնալ մակարդակով: Բացի այդ, Կոմիտասն այնքան մեծ երևույթ է, որ ոչ մի կողմնակի միջամտություն նրա ստեղծագործության մեծությունը փչացնել չի կարող: Կոմիտասյան ելևէջներն ընդամենը հարստացնում են այդ կատարումները:
-Ինչ կասեք թանգարանի ֆոնդի խնդիրների մասին, նաև ձեռքբերումների:
-Խնդիրների մասին չեմ ուզում խոսել, որովհետև շատ են: Ինչ վերաբերում է ձեռքբերումներին, վերջին մեկ տարում մենք թանգարանի նորոգման խնդիրներով էինք զբաղված, և մոտ մեկ տարի թանգարանն իր ուղղակի ֆունկցիաները չի կատարել: Բայց փոքր ձեռքբերումներ ունեցել ենք. հարստացան մեր ֆոնդերը Տիգրան Լևոնյանի, Մեդեա Աբրահամյանի արխիվային նյութերով: Ամերիկահայ կոմպոզիտոր Ալան Հովհաննեսի արխիվը համալրվեց. նա երկրից հեռու էր ապրում, բայց իր կյանքի մեծագույն հատվածը հայ ելևէջներով է ստեղծագործել, մեծ երաժիշտ է, մեր ազգային հարստություններից մեկն է:
-Ծրագրերի մասին ի՞նչ կասեք:
-Պատրաստվում ենք նոր մշտական ցուցադրության: Կլինեն նաև ժամանակավոր ցուցադրություններ, մի շարք միջոցառումեր:


Զրույցը` Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 3257

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ