«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«Գորշ գայլեր»

«Գորշ գայլեր»
26.05.2009 | 00:00

ՃԱՆԱՉԻՐ ԹՇՆԱՄՈՒԴ
(սկիզբը` թիվ 36-ում)
Աշխարհում նոր և բարդ քաղաքական զարգացումներ են ընթանում, որոնք մեզ պարտադրում են զգոն լինել՝ խուսափելու համար նոր կորուստներից: Մենք քաղաքական լուրջ խնդիրներ ունենք, որոնց լուծումը կախված է նաև «Գորշ գայլերի» մասին մեր ունեցած տեղեկությունից, հարցի իմացության խորությունից:
Պանթուրքիզմի գաղափարախոսության հիմնադիր Զիա Գեոքալփը դեռևս օսմանյան ժամանակաշրջանում գործադրեց «Ազգային իդեալ» հասկացությունը (Milli mefkure), որը հետագայում լայն տարածում գտավ 1930-ականների պանթուրքիստների մոտ: Այդ բառի համարժեքն է ulku-իդեալ (գաղափար), որը գործադրվեց 1960-ականներին, Թյուրքեշի կողմից:
Ստելլա Բրամի, Մեհմեթ ՈՒլգերի հրատարակած «Գորշ գայլեր» գրքում կարդում ենք կազմակերպության հիմնադրի և հիմնադրման մասին: Ալփարսլան Թյուրքեշին «Գորշ գայլերը» անվանում են Բաշբուղ (ղեկավար), ինչը և հետագայում դարձավ Թյուրքեշի տիտղոսը: Ասենք, որ այդպես էր սիրում իրեն անվանել նաև Էնվեր փաշան: «Բաշբուղ» անվանումը համապատասխան է ֆաշիստական կուսակցությունների տիտղոսներին (Գերմանիայում` ֆյուրեր, Իտալիայում` դուչե): Թյուրքեշը ծնվել է 1917 թվին, Կիպրոսում, իսկական անունն է Հուսեին Ֆեյզոլլահ: Նա 1938 թվին դարձավ բանակի սպա:
Ալփարսլանն այն սուլթանի անունն է, որը 1071 թվին հաղթեց Բյուզանդիային ու հիմք դրեց Օսմանյան կայսրությանը, իսկ Թյուրքեշ նշանակում է «թուրքերի ընկեր, բարեկամ»:
Նա դեռ երիտասարդ տարիքից տարվել է պանթուրքիզմի գաղափարներով: Երկրորդ համաշխարհային պատերազմի ժամանակ Թյուրքեշը ցանկացավ միանալ Հիտլերին (ըստ որոշ ինտերնետային ռուսերեն վեբ-կայքերի՝ նույնիսկ համագործակցեց Գերմանիայի հետախուզության հետ)` թուրանիզմի գաղափարն իրականացնելու հույսով: Նա չէր թաքցնում, որ Հիտլերի գաղափարները, ինչպես, օրինակ՝ ցեղերի-ռասաների մասին նրա դիրքորոշումը, իրեն դուր են գալիս: Այնտեղ, որտեղ Հիտլերն օգտագործում էր «բարձր, ազնիվ ցեղ» որակումը, Թյուրքեշն օգտագործում էր «ասիլ թյուրքլեր»` «իսկական թուրքեր» բառակապակցությունը: 1944 թվի մայիսին Բաշբուղին և Նիհալ Աթսըզին մեղադրեցին ռասիզմի ու հակակառավարական շարժման մեջ, բայց նրանց շուտով ազատ արձակեցին:
1944 թվի դատավարությունից հետո «Գորշ գայլերը» սկսեցին կազմակերպվել մշակութային ու սպորտային միությունների տեսքով և այդ անվան տակ լույս ընծայել իրենց մամուլը: 1944 թվին ազատ արձակված Թյուրքեշը վերադարձավ բանակ: Շարժման ոգին իրականում Նիհալ Աթսըզն էր, որի մասին «Թուրք-հայկական հարաբերությունների պատմությունից» գրքում կարդում ենք, թե ինչպես էր ռասիզմի այդ մարդատյաց ամենամոլի քարոզիչը պահանջում ընդօրինակել Հիտլերի գործելակերպն ու թուրքական ռասան մաքրել ոչ թուրք տարրերից: «Ես գտնում եմ,-գրում էր նա,- որ Թուրքիայում պետք է տիրապետի թուրքական ռասան. ով ուզում է թուրք կոչվել, պետք է ապացուցի իր արյան մաքրությունը մինչև երեք պորտը»: «...Ոչ թուրքերը պետք է դուրս շպրտվեն Թուրքիայից: Ոչ մի ոչ թուրք չպետք է լինի ո՛չ պետական կառավարման մեջ, ո՛չ սպայական կորպուսում...»: Իր որդուն թողած հոգևոր կտակի մեջ Աթսըզը գրել է. «Ազգը արյուն է, ուստի ոչ թուրքական ռասայի մարդկանց թուրքեր մի՛ համարիր: Ոչնչացրո՛ւ՛ նրանց՝ հանուն դրա վտանգելով նույնիսկ կյանքդ»:
Բաշբուղը, ինչպես նշվում է Ստելլա Բրամի և Մեհմեթ ՈՒլգերի գրքում, 1948-ին ուղարկվեց ԱՄՆ, ուր ստացավ զինվորական ու տնտեսագիտական կրթություն: Հետո անցավ Գերմանիա՝ միջուկային պատերազմի ռազմավարման ուսուցում ստանալու: 1950-ականներին նա ՆԱՏՕ-ում ներկայացնում էր Թուրքիան: 1960-ին արդեն ուներ գնդապետի աստիճան:
1960-ի մայիսի 27-ին հանրապետական Թուրքիայի պատմության մեջ առաջին անգամ բանակն ուղղակիորեն միջամտեց քաղաքական կյանքին. սպայակազմի մի խումբ անդամներ կազմակերպեցին և իրականացրին ռազմական հեղաշրջում: Երկրում ամբողջ իշխանությունն անցավ նորաստեղծ «Ազգային միասնության կոմիտեի» (ԱՄԿ) (Milli Birlik Komitesi) ձեռքը: ԱՄԿ-ի գործունեության արդեն առաջին իսկ ամիսներին լուրջ հակասություններ առաջացան նրա անդամների միջև` կապված երկիրը ղեկավարելու հետագա ընթացքի հետ: ԱՄԿ-ն բաժանվեց 2 թևի` պահպանողականների և արմատականների: Պահպանողականների խումբը, որի կազմում էին ԱՄԿ-ի անդամ գեներալները` Ջ. Գյուրսելի գլխավորությամբ, փորձում էր շուտափույթ նոր ընտրություններ կազմակերպել և իշխանությունը փոխանցել քաղաքական կուսակցություններին: Իսկ ԱՄԿ-ի արմատական անդամները գտնում էին, որ միայն դեմոկրատական կուսակցությանը իշխանությունից զրկելով` զինվորականության առաքելությունը չի ավարտվում, և զինվորականները պետք է իշխանության ղեկը պահեն իրենց ձեռքում` երկրում արմատական բարեփոխումներ իրականացնելու համար:
Պահպանողականներն այդ պայքարում հաղթանակ տարան, և նոյեմբերի 13-ին արմատականների խմբի բոլոր 14 անդամները, երկրում ռազմական դիկտատուրա սահմանելու փորձերի համար, հեռացվեցին ԱՄԿ-ից ու զինված ուժերից: Նրանց մեջ էր պանթյուրքիստ Ալփարսլան Թյուրքեշը: Նա մյուս համախոհների հետ, որոնք մասնակցել էին պետությանը զինված հարված հասցնելու անհաջող փորձին, «աքսորվեց» Հնդկաստան` դիվանագիտական պաշտոնով:
1965-ին, իր վերադարձից 3 ամիս հետո, Թյուրքեշը դարձյալ մասնակցեց պետությանը հարված հասցնելու ևս մի փորձի, որը կրկին ձախողվեց: Թյուրքեշը դատարանից ազատվեց իբրև թե փաստերի բացակայության պատճառով: 1965-ին 3 այլ նախկին աքսորյալների հետ մտավ «Գյուղացիների ազգային հանրապետական կուսակցության» (CKMP) (Ջյումհյուրիյեթչի Քյոյլու Միլլեթ Փարթիսի) մեջ, վերցրեց այն իր ազդեցության տակ, դարձավ դրա ղեկավարը: 1969-ին այն արդեն վերանվանվեց «Ազգային շարժման (գործողության) կուսակցություն» (MHP)՝ (Միլիյեթչի Հարեքքեթ Փարթիսի) կամ MHP- «Milliyetci Hedef Partisi» (Ազգային նպատակի կուսակցություն):
Այսինքն, «Գորշ գայլեր»-ի կուսակցություն: Բաշբուղ Թյուրքեշի «Թեմել Գյորուշլեր» գրքում կարդում ենք. «Հենց այսօր՝ մեր օրերում, երկրագնդի ողջ տարածքում մղվում է չհայտարարված, բայց ահավոր մի պատերազմ, պատերազմ տարբեր ազգերի միջև, պատերազմ մշակույթների միջև: Կարելի է գրավել մի ազգի բազում ամրոցներ ու բերդեր, բազմիցս պարտության մատնել բանակին, բայց այնքան ժամանակ, քանի դեռ նրա սիրտն ու հոգին չես գրավել, այդ ազգը չես նվաճել: Անժխտելի իրականություն է, որ մարդ այն ազգի մասն է կազմում, որին ինքն է նախընտրում պատկանել: Մշակութային պատերազմում յուրաքանչյուր ազգ ջանում է ոչնչացնել մյուս ազգերի լեզուն, կրոնը, ավանդույթները, ազգային ու հոգեկան արժեքներն ու դրանք փոխարինել իր մշակութային արժեքներով»:
Ալփարսլան Թյուրքեշն իր «Դոքուզ Ըշըք»` «9 ջահեր» գրքում նշում է այն 9 կետերը, որոնք իրագործելուց հետո երկիրը կծաղկի: Առաջինը՝ «Միլլիյեթչիլիք» (նացիոնալիզմ), երկրորդը՝ «ՈՒլքյուջուլուք» (իդեալիզմ), երրորդը՝ «Ահալչըլըք» (բարոյականություն), չորրորդը`«Թոփլումչուլուք» (համայնականություն), հինգերորդը՝ «Իլիմչիլիք» (գիտություն, գիտականություն), վեցերորդը՝ «Հյուրիյեթչիլիք» (ազատություն, ազատականություն), յոթերորդը՝ «Քյոյչուլուք» (հոգատարություն գյուղացու, գյուղի նկատմամբ), ութերորդը՝ «Գելիշմեչիլիք վե հալքչըլըք» (զարգացում և ժողովրդավարություն) ու վերջապես իններորդը՝ «Էնդուստրեչիլիք վե թեքնեչիլիք» (աշխատանք ինդուստրացման ու ճարտարագիտության ասպարեզում):
«Գորշ գայլեր»-ի մի մասի կարծիքով` Բաշբուղ Թյուրքեշը սխալվել էր, երբ իրենց խնդիրների լուծման համար չէր թողնում, որ դիմեն զենքի: Ըստ նրանց՝ ճիշտ չէր գործել նաև Ադրբեջանի նախկին նախագահ Էլչիբեյը: Նրանք ասում էին. «Ադրբեջանում նախագահ Էլչիբեյը սխալվել է, երբ կառավարման համակարգում չի վերացրել կոմունիստներին ու դավաճաններին»:
Ի միջի այլոց, Չեչնիայում չեչենների կողմից կռվել են հինգ-վեց հարյուր «MHP»-ականներ:
«Գորշ գայլեր»-ը նշել են նաև. «Երանի թե օսմանցիները դեպի արևմուտք կատարած իրենց արշավանքների ժամանակ Իրանն էլ գրաված լինեին: Մենք այլևս ստիպված չէինք լինի գործ ունենալ մեր արևելքում ծվարած այս բուֆերային երկրի հետ»: Իսկ ալևիթներին հաճախ կասկածում են ձախակողմականության ու քրդասիրության մեջ, թեև «լավ» ալևիթներ էլ կան: 1992 թվին Սիվաս քաղաքում հրդեհվեց մի հյուրանոց, որտեղ 37 մտավորականներ ու արվեստագետներ՝ մեծ մասամբ ալևիթներ, ողջ-ողջ վառվեցին, մինչդեռ ոստիկանությունն անհոգ հանդիսատեսի դերում էր:
«Լավ» ալևիթներից մեկը ժողովներից մեկում նշել էր. «Մենք՝ ալևիթներս, որպես Ահմեդ Եսևիի սերունդ, զտարյուն թուրք ենք»: Ահմեդ Եսևին Ալևիթիզմի Բեկթաշ ճյուղի նախահայրն էր:
Թուրքիայում՝ Էրչիսեյ լեռան վրա, կատարվում է «Լեռնագնացություն-տոնահանդես» միջոցառումը, որն իրականում «Գորշ գայլեր»-ի հավաք է: Ատենախոսներից մեկն ասում է. «Էրչիսեյ լեռն իր սեգությամբ չի զիջում թուրք ազգին, բայց մենք եկել ու հասել ենք այստեղ՝ Թեքիրի բարձրավանդակ, որը ծովի մակերեսից 2150 մետր բարձրության վրա է: Մեր նպատակն է նույն ձևով գրավել մնացած ամբողջ աշխարհը»:
(շարունակելի)
Աշոտ ԱՎԱԳՅԱՆ
Արևելագետ

Դիտվել է՝ 4969

Մեկնաբանություններ