Ահագնացող աշխատանքային միգրացիան երկիրը «դատարկեց» որակյալ մասնագետներից
04.02.2020 | 00:33
ՄՈՌԱՑՎԱԾ ՏԵԽՆԻԿՈՒՄՆԵՐԸ ՍԿՍԵՑԻՆ ԱՐԹՆԱՆԱԼ ԹՄԲԻՐԻՑ, ԴՐԱՆՔ ՎԵՐԱՆՎԱՆՎԵՑԻՆ ՔՈԼԵՋՆԵՐ
«Այսօր երիտասարդներից ոչ ոք չի ցանկանում կոշկակար, պատշար, քարտաշ կամ զոդող դառնալ, բոլորն էլ նախընտրում են մոդայիկ դարձած տնտեսագետի, իրավաբանի, ծրագրավորողի կամ մենեջերի աշխատանքը: Հենց գործը կոնկրետ մի բան սարքելուն, կառուցելուն կամ վերանորոգելուն է հասնում, պարզվում է որակյալ գործ անող չկա: Բա մեր ժամանակ էդպե ՞ս էր, ամեն մեկն իր գործի վարպետն էր»,- մի առիթով ասաց տարեց մի շինարար:
Գիտության ու տեխնիկայի զարգացմանը զուգահեռ նոր գաղափարներն իրականություն դարձնող որակյալ մասնագետների կարիքն էլ ավելի է զգացվում, իսկ այդպիսիք անհրաժեշտ են բոլոր ոլորտներում:
Շինարարության կամ բնակարանի, սանհանգույցի վերանորոգման համար պատահական կամ «փինաչի» վարպետներից խուսափելու համար դիմում ենք որակյալ մասնագետի տեղն իմացող ծանոթների խորհրդին, սակայն պատահում է, որ նրանց առաջարկած «հազար շնորհի տեր» վարպետի աշխատանքի թերությունները կարճ ժամանակ անց ջրի երես են դուրս գալիս: Նման երևույթի շատերն են հանդիպել, քանի որ այդպիսի «վարպետները» մեծ գումար վաստակելու հեռանկարով փորձում են իրենցով անել ողջ բնակարանի շինարարությունը կամ վերանորոգումը, համոզելով, թե իրենք ամեն ինչի վարպետ են: Մինչդեռ կար ժամանակ, երբ բանվորական և արհեստավորական կադրերը, եռակցողները, տեխնիկները, սպասարկման ոլորտի ամենատարբեր մասնագետները որակյալ էին համարվում նեղ մասնագիտական կրթության շնորհիվ:
Անշուշտ ոմանք չեն մոռացել խորհրդային տարիներին գործող մասնագիտական-տեխնիկական ուսումնարանների (ՄՏՈՒ) կամ, ինչպես դրանք ընդունված էր անվանել, պրոֆտեխուսումնարանների համակարգի մասին, որը Հայաստանի անկախացումից հետո հանգեցրեց ՄՏՈՒ-ների վարկանիշի անկմանը, իսկ 1999 թ. ընդունված «Կրթության մասին» օրենքում մասնագիտական ուսումնական հաստատությունների տիպերի շարքում նախնական մասնագիտական ուսումնական հաստատությունները պարզապես անտեսվեցին ու դրանց մասին կարծես մոռացան:
Այդ շրջանում հանրապետությունում ահագնացող աշխատանքային միգրացիան երկիրը «դատարկեց» որակյալ մասնագետներից: Դաշտը մնաց պատահական մարդկանց, ովքեր կարիքից դրդված իրենց համարում էին միաժամանակ վարպետ պատշար, եռակցող, մեխանիկ ու այլ պահանջվող մասնագետ: Աշխատաշուկան ու աշխատանք փնտրողների մասնագիտական որակները ստուգող չկար ու կարծես դրա անհրաժեշտությունն էլ չկար:
Սակայն աստիճանաբար բացվող փոքր ու միջին ձեռնարկությունների հետ մեկտեղ մեծանում էր որակյալ մասնագետների պահանջարկը, ու մոռացված տեխնիկումները սկսեցին արթնանալ թմբիրից, դրանք վերանվանվեցին քոլեջներ, որոնք այսօր հանդիսանում են թե որպես առանձին կրթական հաստատություններ, թե բուհերի բաղկացուցիչ մաս: Ներկայումս գործում են 97 պետական պրոֆտեխուսումնարաններ և միջին մասնագիտական ուսումնական հաստատություններ՝ քոլեջներ:
2019 թ. մասնագիտական կրթության և ուսուցման զարգացման ազգային կենտրոնի (ՄԿՈՒԶԱԿ) կողմից մշակվեցին և ներդրվեցին միջին մասնագիտական կրթության մասնագիտությունների պետական կրթական չափորոշիչներ, ուսումնական պլաններ և մոդուլային ծրագրեր: Նպատակը ժամանակակից տեխնիկական գիտելիքներով զինված որակյալ մասնագետների պատրաստումն էր: Մի շարք մարզերի գյուղատնտեսական ոլորտում՝ ծխախոտագործության (Արմավիրի մարզ), գինեգործության (Վայոց ձորի մարզ), պահածոյագործության (Տավուշի մարզ) զարգացման համար անհրաժեշտ կադրերի պակաս կար, ուստի այդ մարզերի քոլեջներում ներդրվեց անհրաժեշտ մասնագիտությունների ուսուցումը:
Հայաստանի արհմիությունների կոնֆեդերացիայի անդամ, կրթության և գիտության աշխատողների ճյուղային հանրապետական միության նախագահ ԳՐԻԳՈՐ ՂԱՐԻԲՅԱՆԸ «Իրատեսի» հետ զրույցում նշում է, որ երկրի զարգացող տնտեսությունը որակյալ մասնագետներով համալրելու համար կառավարությունը վերջին շրջանում մեծ ուշադրություն է դարձնում հատկապես միջին մասնագիտական կրթության վրա, միաժամանակ անդրադառնալով ոլորտի այլ խնդիրներին:
ԵԹԵ ՈՒԶՈՒՄ ԵՆՔ ԼԱՎ ՄԱՍՆԱԳԵՏ ՈՒՆԵՆԱԼ, ԱՊԱ ՔՈԼԵՋՆԵՐԻ ԵՎ ՈՒՍՈՒՄՆԱՐԱՆՆԵՐԻ
ՈՒՍՈՒՑԻՉՆԵՐՆ ՈՒ ԴԱՍԱԽՈՍՆԵՐԸ ՊԵՏՔ Է ԲԱՐՁՐ ՎԱՐՁԱՏՐՎԵՆ
Որակյալ մասնագետներ պատրաստող քոլեջները և ուսումնարանները պետք է ունենան նորմալ պայմաններ և արժանավայել աշխատավարձով ապահովված բարձրակարգ մանկավարժական կազմ:
-Եթե ուզում ենք լավ մասնագետ ունենալ, ապա քոլեջների և ուսումնարանների ուսուցիչներն ու դասախոսները պետք է բարձր վարձատրվեն: Մինչդեռ նրանց աշխատավարձը ցածր է: Հայաստանոմ անվանական միջին աշխատավարձը կազմում է շուրջ 180 հազար, մինչդեռ կրթության բնագավառի աշխատողինը՝ ընդամենը 115 հազար, որն իր չափով զիջում է միայն մշակույթի բնագավառի աշխատողների աշխատավարձին: Բացի դա, ի տարբերություն դպրոցի ուսուցիչների, քոլեջների և ուսումնարանների ուսուցիչ-դասախոսները զրկված են սոցփաթեթից օգտվելու հնարավորությունից: Այս հարցով դիմեցինք կառավարությանը, սակայն ֆինանսների նախարարությունը մեր առաջարկը մերժեց: Հուսանք, որ հաջորդ տարի քոլեջների և ուսումնարանների ուսուցիչ-դասախոսները կդառնան սոցփաթեթի շահառուներ,- ասում է պարոն Ղարիբյանը:
Նրա փոխանցմամբ ճյուղային միությունը կառավարությանն առաջարկել է քոլեջների և ուսումնարանների կրթական ծրագրերում ներառել նաև ՀՀ աշխատանքային օրենսգրքի, իրավական ակտերի դրույթները: ՈՒսանողները նախքան աշխատանքի ընդունվելը պետք է տեղեկացված լինեն իրենց աշխատանքային իրավունքների ու պարտականությունների մասին, որպեսզի հետագայում գործատու-աշխատող հարաբերություններում զերծ մնան խնդիրներից, որպեսզի կարողանան պաշտպանել իրենց աշխատանքային իրավունքները:
Գրիգոր Ղարիբյանը կարևորեց նաև միջին մասնագիտական կադրերի արտադրական պրակտիկայի արդյունավետ անցկացման խնդիրը, քանի որ տեսական գիտելիքները հնարավոր է ամրապնդել միայն գործնական պարապմունքների շնորհիվ: Եթե հետխորհրդային շրջանում միջին մասնագիտական հաստատություններն արտադրական բազա չունեին, ապա այսօր Եվրամիության և Գերմանիայի կառավարության ֆինանսավորմամբ քոլեջներն ու ուսումնարանները համալրվել են արտադրական սարքավորումներով, և ուսանողներն իրենց պրակտիկան անցկացնում են անմիջապես տեղում: Միջին մասնագիտական հաստատությունների և տարբեր գործատուների միջև կնքված կոլեկտիվ պայմանագրերի համաձայն ուսանողները գործնական գիտելիքներ ու որակավորում են ստանում նաև մի շարք արտադրամասերում: Մասիս քաղաքի պետական գյուղատնտեսական քոլեջը «Գրանդ Քենդի» ընկերության հետ կնքել է նմանատիպ պայմանագիր: Այս պրակտիկան արդյունավետ է այնքանով, որ քոլեջի շրջանավարտներից շատերն անգործ չեն մնա, իսկ «Գրանդ Քենդի» ընկերությունը սիրով կընդունի իր իսկ որակավորած կադրերին, ովքեր արդեն կայացած մասնագետներ են:
Միջին մասնագիտական կրթության ուղղությամբ պետությունը պետք է հստակ քաղաքականություն վարի: Տարիներ առաջ հանրակրթական դպրոցների ավարտական դասարանների աշակերտներին ՄԿՈՒ հաստատություններում կրթություն և ուսուցում ստանալու համար, իսկ ուսանողներին՝ ապագա աշխատանք փնտրելու հնարավորություն ունենալու համար կազմակերպվում էին տոնավաճառներ: ՈՒսումնարանները հանդես էին գալիս տաղավարներով և միաժամանակ ցուցադրում վարպետաց դասեր իրենց մոտ ուսուցանվող տարբեր մասնագիտությունների գծով, դրանով իսկ աշակերտներին տեղեկացնում կոնկրետ մասնագիտությունների, հաստատություններում դրանց ուսուցման գործընթացի մասին:
Պետությունն իրոք որակյալ շինարարների, հացթուխների, անասնաբույժների, քարտաշների և նմանատիպ մասնագետների կարիք ունի, արհեստներ, որոնք չպետք է մոռացվեն, չէ ՞ որ նրանոցով է կառուցվել այն երկիրը, որն այսօր ունենք:
Անուշ ՆԵՐՍԻՍՅԱՆ
Հեղինակի նյութեր
- ՈՍԿԵՊԱՐ. այդ քաղցր բառը՝ խաղաղություն
- «Արվեստագետն ու գիտնականը պիտի համոզվեն, որ թիկունքում պետություն կա»
- «Արհմիություն-գործատու համագործակցությունից կշահեն թե՛ աշխատողը, թե՛ գործատուն ու իր բիզնեսը»
- «Ներկայիս կառավարման համակարգը ոչնչով չի տարբերվում նախկին իշխանությունների վարած տնտեսական քաղաքականությունից»
- Երանի թե հայ գյուղացու բոլոր օրերի լուսաբացն ու մայրամուտն ավարտվեն խինդով և ուրախությամբ
- Գործատուն պարտավոր է հարգել աշխատողի աշխատանքային իրավունքը` առանց գործադուլավորի պարտադրման
- «Անհրաժեշտ է կանխել գյուղնշանակության հողերի դեգրադացումը»
- Ոչ միայն երազանք, այլև իրականություն
- Տուրիզմով զբաղվելու համար նախ պետք է սիրել հայրենիքը
- Գառնառիճ՝ երեք պետությունների խաչմերուկում ապրող գյուղը
- «Վայել չէ թագավորի և իշխանի համար գողեր և ավազակներ ունենալ, այլ միայն լրտեսներ, որ հետախույզներ են»
- «Արհմիությունների հանդեպ վստահության վերականգնումը պետք է սկսել զրոյից»
- Աշխատողը պետք է ստանա այնքան աշխատավարձ, որ այն բավարարի ոչ թե գոյատևելու, այլ ապրելու համար
- «ԵՊՀ ռեկտորի պաշտոնակատարը չկարողացավ լուծել ԵՊՀ արհմիության հետ կոլեկտիվ պայմանագիրը»
- Գազատար խողովակները կան, բայց բնակիչը գերադասում է փայտը
- Դիլիջանն իր ռեսուրսներով կարող է ապրել
- Մեղրի եկողը, դեռ չմեկնած, մտածում է հաջորդ այցի մասին
- Տաշտունը 160 ծուխ ուներ, այսօր մնացել է 22-ը՝ 60 բնակչով
- Անտառներով շրջապատված բնակավայրն իր ջեռուցման հարցը լուծել չի կարողանում, օրենքը թույլ չի տալիս
- «Սյունիքի մարզը պատերազմող երկիր է, յուրաքանչյուր փակ դուռ հավասարազոր է պոստի լքման»
Մեկնաբանություններ