Պատմությունը միայն իրադարձություններն ու փաստերը չեն, այլ, նախ և առաջ, ոգին է, ոգեկանությունն այն ազգի, որով ձևավորվել ու առաջ է շարժվում, անջնջելի հետքեր թողնելով ժամանակների հուշամատյաններում: Պատմական ոգու մեջ մնալն էթնիկ հավաքականության համար կենսական պահանջ է, դրանից արտաքսվելով դուրս ես մղվում նաև ազգային ուղեծրից:
Այսօր Հայաստանում արձանագրվում է ոչ թե պատմություն, այլ հակապատմություն:
Իշխանություն զավթած արկածախնդիրների ու օտարամիտների վարչախումբը փորձում է հայոց երկիրը շեղել իրեն միանգամայն խորթ ու վտանգավոր հուն, ուր տեղ պիտի գտնեն խորապես աղճատված հայկական դիմապատկերը և մասնատված հայրենիքը: Փորձ է արվում ազգը վերածել դիմազուրկ ու աննպատակ զանգվածի՝ ահագնացող աշխարհում լոկ ֆիզիկապես գոյատևելու հեռանկարով:
Զուր ճիգեր են. Հայաստանը, ձևավորման նախնական շրջանից ի վեր, տեր է անկրկնելի ոգեկանության, և կանխանշել է իր հարատև ընթացքը: Հայոց տիպային ոգին զգացել ու տեսել են բազում երկրներ ու ազգեր, նաև՝ այն բարբարոսներն ու տիրակալները, որ միառժամանակ տիրացել են երկրին:
Պատմության մեջ ազգը մշտապես պետք է տեսնի սեփական ոգին, եթե նույնիսկ ժամանակային փաստերը այլ տարեգրություն են թելադրում: Դու կարող ես լինել անցյալի, ներկայի ու ապագայի նույնիսկ այն դրվագներում, որտեղ ոչ մի ապացույց չկա քո ներկայության: Ինքդ չես ներկա, ներկա է քո ոգին, ինչպես, օրինակ, այս չափածո պատմության մեջ:
ՆԱԲՈՒԳՈԴՈՆՈՍՈՐԻ ԵՐԱԶԸ
«Մի երազ տեսա, և հոգիս խռովվեց
այդ երազը հասկանալու համար»:
(Դանիելի մարգարեությունից՝ 1, 2)
Գերտերություն էր ահեղ Բաբելոնը Նաբուգոդոնոսոր
արքայի օրոք:- Աշխարհակալի հովերով տարված,
իր ցերեկային բաղձանքներից զատ, նա ախորժալից
երազներ էր տեսնում այն մերձ ու հեռու երկրների մասին,
որ դեռ չէին կքել բաբելոնյան անհագ կրքի ներքո,-
երազներում նրա վետվետում էր նաև երկիր Հայասան…
Եվ ահա մի օր, հարեմի փափուկ մահիճներից մեկում,
վերջին սերմնակաթիլը հազիվ սպառած,
հիպնոսին տրվեց խոնջահար արքան, ու տեսավ երազ
զարհուրալից - երկիրն իր անդարձ փոշի է դառնում,
իսկ նոր հասակ առնող, համեստ Հայասան
կանգուն է մնում հավիտյանս:
Դողահար արքան շտապ պալատ կանչեց
իմաստուններին ու մոգերին հայտնի և պահանջեց
մեկնել երազն իր դժնի: Նրանք պապանձված
մնացին անգետ, միայն մարգարե Դանիելը պարզեց,
որ երազն այդ ինքն իր ճիշտ մեկնությունն է -
ինչ-որ տեսնված է՝ ի կատար կածվի:
Կատաղեց արքան, հրամայեց գուբը նետել մարգարեին,
իսկ մյուսներին ձաղկել մահու չափ:-
Նաբուգոդոնոսորը վերադարձավ մատաղ հարճերի մոտ,
բայց մոռանալով հեշտություն ու կիրք,
նրանց գիրկն ընկած, հովազի հանգույն մռլտում էր՝
դե սպասիր, Հայասա…
դե սպասիր, Հայասա…
Մնացյալը հայտնի է մատենագիրներին:
Հրանտ ԱԼԵՔՍԱՆՅԱՆ