ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Մեր Կանաչ Դաշտը

Մեր Կանաչ Դաշտը
25.12.2015 | 01:45

2015-ը ամփոփելու համար վաղուցվա մի պատմություն, գուցե փիլիսոփայական պարադոքս՝ Բուրիդանի ավանակի մասին: Ֆրանսիացի փիլիսոփա Ժան Բուրիդանին հետաքրքրում էր՝ ինչպես կպահի իրեն ավանակը, որ հայտնի էր դեռ Արիստոտելի գործերից, եթե հայտնվի երկու հավասարապես գայթակղիչ կերերի արանքում, կկարողանա՞ ռացիոնալ ընտրություն կատարել: Ավանակը՝ ավանակ, Բուրիդանը՝ փիլիսոփա լինելով, բարոյական դետերմինիզմի խնդիրն էր բարձրացնում՝ համոզված, որ մարդը պարտավոր է ընտրել ավելի մեծ բարին, ընդունում էր, որ ընտրությունը կարող է հապաղել՝ ամեն առանձին դեպքի արդյունքներից ելնելով: Փորձից հետո ավանակի պատմությունը թևավոր խոսք դարձավ: Երկու հավասարարժեք խոտախրձերի ու տատանվող ավանակի պատմությունը մեջբերողները պնդում էին, որ ավանակը կսատկի սովից: Համենայն դեպս՝ այդ կարծիքին էր Լայբնիցը: Տրամաբանորեն՝ ռացիոնալ ավանակը սովից չի սատկի, թեպետ հայտնի չէ՝ ա՞ջ կողմի խոտախուրձը կընտրի, թե՞ ձախ: Գուցե նախ՝ մեկը, հետո՝ մյուսը, ինչո՞ւ ոչ: Կարող է հերթով մեկից էլ, մյուսից էլ համտեսել: Կարող է խրձերը մեկտեղել: Ոչ մեկը չընտրելու տարբերակը վատագույնն է՝ սովից կսատկի, ուրեմն՝ չի ընտրի: Փիլիսոփա և գիտության մեջ փորձով ստացված տվյալներին հակված Ժան Բուրիդանը գնաց ու ավանակ գտավ: Երեք օրուգիշեր նա ու ավանակի տերը հետևում էին, թե ինչ կանի ավանակը խոտի երկու խրձերի միջև կանգնած: Գուցե երեքն էլ սովամահ լինեին, եթե ավանակի տիրոջ համբերությունը չհատեր և նա չմիացներ խրձերը՝ քաղցած ավանակի ավանակությունից զայրացած: Ձախողվե՞ց գիտափորձը, թե՞ վկայեց, որ ավանակը ռացիոնալ մտածողության ունակ չէ, ու ճիշտը Լայբնիցն էր: Դուք գնահատեք:

Ի՞նչ ենք ընտրում մենք: Ռացիոնա՞լ, թե՞ իռացիոնալ է մեր ընտրությունը, մտածողությունն՝ ընդհանրապես: Ֆրանսիացի չենք, բայց Բուրիդանի ժառանգորդնե՞րն ենք, որ փորձադաշտ է համարում կյանքը, աջ ու ահյակի, վերև ու ներքևի ճշտումների մեջ է: Թե՞ ավանակն ենք, որ չի կողմնորոշվում` խոտի ո՞ր խրձի մեջ է երջանկությունը: Կամ՝ ավանակի տե՞րը, որ սպասում է՝ ավանակն ի՞նչ կանի: Հանուն փորձի իրապատում լինելու՝ ասեմ՝ մեր ժամանակներում փոխվել են պայմանները. մի խուրձը հեռու է, բայց հյութեղ, մյուսը՝ չորուկ, բայց քթներիս տակ: ՈՒ հիմա չգիտենք՝ մի քանի քայլ անե՞լն է ճիշտ՝ կարգին սնվելու համար, թե՞ ինչ կա, նրանով բավարարվենք: Բայց որ լռվել ենք ու տեղապտույտի մեջ ենք, փաստ է:
Պետություններ կան, որ Սահմանադրություն ընդհանրապես չունեն, մենք ունենք երկուսը: Երկուսն էլ գործող: Պատմական կազուս է: Ժամանակավոր: Հետո կունենանք մեկը, երբ ուժի մեջ մտնեն բոլոր հոդվածները՝ ընտրությունների հետ: Կարո՞ղ էինք ցրել խորհրդարանը և արտահերթ ընտրություններ անել՝ 100 % համամասնական ընտրակարգով, կարող էինք, բայց չունենք Սահմանադրությանը համարժեք Ընտրական օրենսգիրք: Կունենանք եկող տարի: Իսկ 2016-ից մինչև 2017 մի ափաչափ է՝ իմաստ չունի արտահերթ ընտրությունների: Եվ հետո՝ կուսակցությունները պիտի պատրաստվեն՝ ներսուդրսով, վերևուներքևով, աջուահյակով ճշտումներ անցնեն՝ նոր ընտրության ներկայանան: Այսինքն՝ մենք ընտրել ենք գնալ անարտահերթ հերթականի ճանապարհով: Ռացիոնա՞լ է: Այո: Ռացիոնալ կլինի՞ հետո կատարված ընտրությունը: ՈՒնենալո՞ւ ենք ընտրություն: Թե՞ ավանակի մեր գործը նախապես հեշտացվելու է՝ խոտի բոլոր խրձերը մի կողմում են շարվելու: Մի թեթև փաթեթավորումը փոխած կլինեն, բայց ներսում նույն խոտն է: ՈՒմ էլ ընտրենք, նույն խորհրդարանն ենք ստանալու՝ հույժ կառուցողական, խիստ կայուն ու միայն մեծամասնական:
Փոխելո՞ւ է իր ռազմավարությունն ու մարտավարությունը ՀՀԿ-ն պետական կառավարման նոր մոդելի ներդրումով: Ինչո՞ւ փոխի: ՀՀԿ-ի համար ոչինչ չի փոխվում ընտրակարգի փոփոխությամբ: Առաջվա պես մնում է նվիրական ցուցակը, որ Պեպոյի բարաթի պես ոմանց համար կարող է կորչել ու չգտնվել, ոմանց համար՝ կորչել ու գտնվել, ոմանք իրենք են գրում: Ընտրացուցակի ամեն սյունակը ներկուսակցական շահերի բախում է, ընտրություններից առաջ որևէ ՀՀԿ-ական չի կարող ապավինել իր ծառայություններին, կուսակցական ու պետական աշխատանքի ստաժին, արժանիքներին, գիտելիքներին ու փորձին: Նրանց բոլոր ճանապարհները տանում են Հռոմ, իսկ այդ Հռոմի կեսարը գործող նախագահն է, որ նաև ՀՀԿ նախագահն է: Ընտրացուցակային դասավորության խնդիրները հանգելու են անձնական նվիրվածության վարկանիշային ցանկին:
Ի՞նչ կանի ԲՀԿ-ն: Կուսակցություն, որ կա և չկա, որի առաջ փայլուն հեռանկարներ են բացվում՝ ինտեգրվելու օրենսդիր ու գործադիր իշխանության ստեղծվելիք բուրգում, որը գործնականում չունի ծրագրային ու նախընտրական խնդիրներ՝ ընտրություններից առաջ: Նոր խորհրդարանում միայն յուրայինները կլինեն, առավել ևս, եթե Ռոբերտ Քոչարյանը, որ Ժան Բուրիդանի գիտափորձի կլասիկ օրինակ է, այդպես էլ շարունակի աջ ու ձախ նայել ու լռվել տեղում:
ՀՅԴ-ն ի՞նչ կանի: ՀՅԴ-ն ստացավ իր քննադատած նախկիններից ոչնչով չտարբերվող հանրաքվեով անցած Սահմանադրություն և հույս ունի իբրև գաղափարի նախակարապետ՝ ստանալ առաջին հանրապետության խորհրդարանի պատկերը: Գոնե մեկ երրորդով ինտեգրվելով կոալիցված իշխանության մեջ: ՀՅԴ-ն իր ռացիոնալ ընտրությունը չի փոխել՝ միշտ իշխանություն, իշխանության հետ, բայց ընդդիմադիր կերպարով, որովհետև այդպիսին է ժողովուրդը:
ՕԵԿ չի լինի, կլինի «Վերածնված Հայաստան»: Եթե Արա Աբրահամյանի քաղաքական մուտքը Հայաստան ստացվի պլան Բ-ի համաձայն, հայրենիքում «վերածնվածները» համատեղ կկատարեն ոչիշխանության հրաշալի դերը՝ լրացնելով նախկին ԲՀԿ-ի թափուր տեղը: Նրանք չեն լինի իշխանություն ու չեն լինի ընդդիմություն ու այդպես էլ կքվեարկեն՝ ազատ, ով՝ ինչպես, բայց խիստ կանոնակարգված: Ի՞նչ կանի Արթուր Բաղդասարյանն անձամբ: Կփորձի դառնալ վարչապետ, կամ՝ նախագահ: Չստացվի՝ ընդդիմադիր:
«Ժառանգության» խորհրդարանական տասնամյակը կավարտվի, կարող են ինտեգրվել այլ կուսակցությունների, ԱԺ-ում նրանց եզրափակիչ հյուրախաղերն են:
ՀԱԿ-ը, որ ԲՀԿ-ից հետո եռանդուն փորձեց ու չդարձավ ընդդիմադիր դաշտի առանցք, ռազմավարական ու մարտավարական մանևրներ կձեռնարկի ու նայած գործարքի մակարդակին ու ձևաչափին՝ գուցե և ներկա կազմից առանձին մանդատներ պահի: Լևոն Տեր-Պետրոսյանն անցել է վաստակած հանգստի և ոչ միայն տարիքը, այլև քաղաքական անբարենպաստ դասավորությունն է նրան այդ իրավունքը տալիս, ռևանշը նա կժառանգի իրենից հետո եկողներին: Եթե լինեն:
Ի՞նչ կանեն նոր կազմավորված կուսակցությունները, որ լուծում են ինստիտուցիոնալ, կառուցողական ընդդիմության ստեղծման խնդիրը՝ «Ալյանս», «Քաղաքացիական նախաձեռնություն», «Լուսավոր Հայաստան»: Ինչ և պահանջվում է իրենցից՝ փակել ընդդիմադիր դաշտը: Ամուր փակել: Նրանք նույնպես մեկ ուղղությամբ շարված խրձեր են, որ ընտրության գնացող ավանակներիս համար դժվարություն չեն հարուցելու ընտրելիս ու ընտրելուց հետո:
Կլինե՞ն այդ շարքում այլ կուսակցություններ: Իհարկե, մեկուկես տարի պարապ չենք նստելու: Վարդան Օսկանյանը (Ռոբերտ Քոչարյանն էլ հետը) կա ու կա՝ կմտածի-կմտածի, մեկ էլ տեսար՝ կուսակցություն ստեղծեց: Եթե ոչ նա, կան ուրիշները: Խառնակ գաղափարներ կան, քաղաքացիական բազմազան նախաձեռնություններ, քաղաքական էլիտայի սերնդափոխություն, տնտեսական դաշտի վերաբաշխում, ֆինանսների տեղաշարժ՝ բոլոր խնդիրները կցուցակվեն ու կբաշխվեն ըստ կարևորության տարբեր, բայց անխախտ սեփական, կուսակցությունների վրա՝ ժողովրդավարական լուծումներ գտնելու: ՈՒ ի՞նչ: Ընտրության գնացողներս ունենալու ենք մե՞կ ուղղությամբ շարված կուսակցական խրձեր, որ մարտավարական նկատառումներով ցրված են աջ ու ահյա՞կ: Խորհրդարանը կնշանակի վարչապետ ու կընտրի նախագա՞հ: Սահմանադրության «Իշխանությունը պատկանում է ժողովրդին» պոստուլատը համարենք անվավե՞ր: Թե՞ մենք ենք անվավեր:
Ինչո՞ւ էր Ժան Բուրիդանն իր գիտափորձի համար ընտրել ավանակին, ոչ թե, ասենք, ձիուն, կատվին, կապիկին, շանը, փղին: Որովհետև Արիստոտե՞լն էր հիշատակում, իսկ Արիստոտելի ժամանակ ավանակը շատ պատվարժան ու համայնքի կյանքում ամենաինտեգրված կենդանի՞ն էր, չունե՞ր մեր օրերի իմիջը: Ի վերջո, կարևոր չէ ու հնարավոր չէ պարզել: Գիտափորձի պայմանները որոշում է հեղինակը, արդյունքները վերաբերում են բոլորին: Միշտ էլ կարելի է փոխել գիտափորձի պայմանները՝ նոր ժամանակների նոր խնդիրները լուծելու համար: Գուցե հրաժեշտ տանք ավանակի՞ն: Մոլորվածի, շվարի ու բարդույթավորվածի, սպառողի ու «տվեք՝ ապրեմ»-ի իմիջից դուրս լողանք ու ավանակի մեր անջուր մարգագետինը փոխարինենք ծովով, որ հեռանկար է բացում (բարկացավ՝ ցունամի), բայց լողալ պիտի սովորես: Լողալ պիտի սովորես, հետո՝ լեռը բարձրանալ: Ոչ ոք ոչինչ հենց այնպես չի տալիս: Տվեց՝ ամեն պահի կարող է հետ պահանջել՝ տվածն էլ, տվածի տոկոսն էլ: Փոխվել են՝ գիտափորձի պայմանները մեր ժամանակներում փոխվել են, մենք շարունակում ենք մնալ Բուրիդանի ավանակը, որ ելակետում կանգնած՝ մտմտում է՝ ա՞ջ, թե՞ ահյակ:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ. Գ. Իսկ էլեկտրիկ Երևա՞նը: Իսկ չկայացած աուդի՞տը: Իսկ ՀԷՑ-ի անհասկանալի վաճառքն ու անհասկանալի հետևանքները՝ խոստումը կատարած, թե չկատարած նախագահից՝ վարչապետ և քաղաքացիական ընթացիկ նախաձեռնություններ: Ինչքա՞ն է լինելու էլէներգիայի սակագինը: Իսկ չգործարկված «Նաիրի՞տը»: Խայտառակ շատ բե՞րքը՝ խաղողից՝ վարունգ, որ կամ թափվեց, կամ մթերվեց, բայց գյուղացին գումար չի ստացել: Միայն գյուղնախարարն է ասում՝ ամեն ինչ լավ է: Արդեն չասեմ՝ հանրաքվեն, որ դասական օրինակ է՝ ինչպես մի պետության մեջ իրար չեն հանդիպում քաղաքացին ու իշխանությունը, մեկն աշխատանք է ուզում, մյուսը համակարգ է փոխում: Մեկը հեռանում է, մյուսը՝ մնում: ՈՒ՝ Ղարաբաղը, երբ խաղաղության համաձայնագիր կնքելու փոխարեն հայտարարվում է՝ չկա հրադադար, կա պատերազմ: Չհայտարարված, բայց չդադարող:
Բուրիդանի ավանակի դերին լավ էլ ընտելացել ենք, ու հանգիստ սպասում ենք՝ ինչ կտան, ոչ էլ ընտրում ենք՝ ինչ տվին՝ տվին, ոչ էլ տվողի երեսին ենք նայում, կարևորը ձեռքն է: ՈՒ դա 2015-ի՝ նախորդող տասնամյակներից ժառանգած վատագույնն է, որ չպիտի 2016-ին ու հաջորդող տասնամյակներում շարունակենք: Մնացածը կամաց-կամաց տեղը կընկնի, ոչ Սահմանադրությունը, ոչ ընտրությունները կխանգարեն, ոչ արտաքին ազդակները, որ գալիս-տեղ են հասնում ու տեղում ուղարկողի հարցերն են լուծում: Ժան Բուրիդանի անվան փորձադաշտից պետք է դուրս գալ Մեր Կանաչ Դաշտը:
Բարի Ամանոր:

Դիտվել է՝ 2675

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ