ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Օտար «պատերազմներ» Հայաստանի էներգետիկ ոլորտում

Օտար «պատերազմներ» Հայաստանի էներգետիկ ոլորտում
30.06.2015 | 10:28

ՌԴ-ի ու ԱՄՆ-ի «էներգետիկ պատերազմը» Հայաստանի տարածքում 2015-ի հունիսի 8-ին Երևանում մեկնարկ տվեց ՌԴ-ի ու ԱՄՆ-ի միջև նորագույն լոկալ էներգետիկ պատերազմին, տվյալ դեպքում՝ Հայաստանի էներգաշուկայի համար: Այդ օրը Հայաստանի կառավարությունը ստորագրեց փոփոխված ու լրացված պայմանագիրը «Որոտանի հէկերի կասկադ»ընկերության գույքի գնման-վաճառքի մասին: «Որոտանի հէկերի կասկադը» հանրապետության խոշորագույն հէկերի համակարգ է, որն էական դեր ունի էներգապաշարների ստեղծման գործում: Էներգետիկ օբյեկտի գնման-վաճառքի պայմանագիրը կնքվել էր 2014-ի հունվարին, Երևանում՝ Հայաստանի կառավարության, «Որոտանի հէկերի համակարգի», ամերիկյան «ContourGlobal Hidrocaskade» և «CG Solutions Global Holding՛՛ ընկերությունների միջև: «ContourGlobal Hidrocaskade» էներգաօբյեկտը ձեռք է բերում 180 միլիոն դոլարով և իբր թե մտադիր է մոդեռնացման համար 70 միլիոն դոլար ներդրում անել: Գործարքի ավարտը տարիուկես տևեց, ինչպես հաստատում էին Հայաստանի կառավարությունում, իրավական ու տեխնիկական պատճառներով: Օրենքի համաձայն՝ Որոտանի կասկադի մի քանի ջրամբարտակներ սեփականաշնորհման ենթակա չէին: Անորոշ է մնում և ջրամբարտակների սահմանների որոշարկման հարցը: Եվս մեկ կարևոր հանգամանք կար, որ գաղտնի էին պահում և՛ ամերիկացիները, և՛ Հայաստանի կառավարությունը մինչև 2014-ի հունիսը: Անգամ ԱԺ արևմտամետ պատգամավոր Արամ Մանուկյանը անցած տարվա հունիսի 10-ին տագնապի ազդանշան հնչեցրեց. «Հիդրոկասկադի գնման-վաճառքի պայմանագրի հավելվածի 4.03 կետում նշված է, որ Որոտանի կասկադի հէկերի ինֆրակառույցները չեն կարող օգտագործվել Իրան էլեկտրաէներգիա փոխանցելու գործընթացում: Սա վկայում է, որ մենք գործ ունենք քաղաքական գործարքի հետ»: Իսկ 2014-ի հուլիսի 5-ին Հայաստանում ԱՄՆ-ի այն ժամանակվա դեսպան Ջոն Հեֆեռնը սպառնում ու շանտաժի էր ենթարկում Հայաստանին «հետևանքներով», եթե հրաժարվեն գործարքից: Երկրի ամերիկամետ ուժերը մինչև այսօր լռում են և չեն շտապում մեղադրել իրենց տերերին Հայաստանի վրա ճնշում գործադրելու ԱՄՆ-ի փորձի համար՝ Երևանը ներքաշել հակաիրանական պատժամիջոցների մեջ, թեպետ որևէ մեկի համար (այդ թվում՝ կառավարությունում) գաղտնիք չէ՝ որքան է Հայաստանի տնտեսությունը, առաջին հերթին, էներգետիկան, կապված Իրանի ու Ռուսաստանի հետ:
Որոտանի հէկերի կասկադը կազմված է Տաթևի, Շամբի և Սպանդարյանի հէկերից՝ Որոտան գետի վրա: Կասկադի ընդհանուր հզորությունը 400 ՄՎտ է, տարեկան էլեկտրաէներգիայի արտադրությունը հասնում է 1,16 միլիարդ կիլոՎատտ.ժամի: Բայց այդ էներգետիկ օբյեկտի գլխավոր արժեքը ամերիկացիների համար հզորությունը չէ, այլ հայ-իրանական սահմանին շատ մոտ լինելը: Ոչ ոք չի երաշխավորի, որ ապագայում կասկադի ենթակառույցները և վարչատեխնիկական շենքերը չեն դառնա ամերիկյան հատուկ ծառայությունների կողմից Իրանին լրտեսելու կենտրոն: Երբ այս տարի հունիսի 8-ին հայտարարվեց ԱՄՆ-ի հետ համաձայնագրի կնքման մասին, ոչ ոք չճշտեց՝ 4.03 կետը հանվա՞ծ է, թե՞ ոչ: Այս փաստը լռության մատնելը ստիպում է մտածել, որ Հայաստանի կառավարությանը ամերիկացիները ներքաշել են հակաիրանական ու հակառուսական գործողությունների մեջ էներգետիկ ոլորտում:
Ինչո՞ւ նաև հակառուսական: Ոչ առաջին անգամ այս տարի հայկական մամուլում, որ վերահսկում են ամերիկամետ շրջանակները, հարց են դնում ՀԷՑ-երի իբրև թե ոչ արդյունավետ մենեջմենթի մասին, որ իրականացնում է ԿԸԿ «ИНТЕР РАО»-ի դուստր ձեռնարկությունը: Առայժմ չխորանանք, թե որքանով է այդ կոնցեռնը ռուսական և որքանով է դարձել տրանսազգային էներգետիկ հոլդինգ, որտեղ լուրջ դեր են խաղում ոչ ռուսները, կամ ծայրահեղ դեպքում՝ երկու-երեք անձնագիր ունեցող մարդ: Իրավիճակը սրվում է, երբ մայիսի 8-ից ՀԷՑ-ը Հանրային ծառայությունները կարգավորող հանձնաժողովին էլեկտրաէներգիայի գնի բարձրացման հայտ ներկայացրեց: Առաջարկվում է ցերեկային սակագինը 41,85-ից բարձրացնել մինչև 58,93 դրամ, իսկ գիշերայինը՝ 31,85-ից 48,93 դրամ: Հաշվի առնելով Հայաստանի բնակչության ավելի քան 90 %-ի ծանր սոցիալական վիճակը, էներգետիկների հայտի բավարարման դեպքում անխուսափելի են ընդվզումները, արևմտամետ ընդդիմությունը նախաձեռնում և քարոզում է «հրապարակային բողոքներ»: Հիմա, սակայն, բողոքի շարժումը դեռ ապստամբություն չէ, «մայդան» չէ: Տեղական դիտորդներն ու փորձագետները հաճախ բոլոր մեղադրանքներն ուղղում են ընկերության հասցեին, նույնիսկ պահանջում են «պատասխանատվության կանչել»: Երբեմն պնդում են, որ ընկերությունը իբր թե սնանկացած է: Մամուլում լուրեր էին պտտվում, որ իշխանությունները մտադիր են «ИНТЕР РАО»-ից վերցնել ՀԷՑ-երը և պարտքերով վաճառել «Տաշիրին», որ գլխավորում է Ռուսաստանում գործող բիզնեսմեն Սամվել Կարապետյանը, թեպետ այդ լուրը չի հաստատվում: Ընկերության ղեկավարությանը, ուրեմն և «ИНТЕР РАО»-ին մեղադրում են, որ խոստացված ներդրումները «կամ չեն արվել, կամ անարդյունավետ են եղել» (օրինակ՝ տնտեսագետ Թաթուլ Մանասերյանը): Բայց եթե կարդաք ՀԷՑ-ի գլխավոր տնօրեն Եվգենի Բիբինի հունիսի 11-ի հարցազրույցը, տագնապալից իրավիճակի բոլորովին այլ պատկեր է պարզվում: «11 տարի սակագինը Հայաստանի սպառողների համար անփոփոխ է մնացել, չնայած, միանգամայն հիմնավորված պատճառներով, թեկուզ ինֆլյացիայի, երկրի հաստատուն էներգամատակարարման համար մեծացել է: Այդ շրջանում սակագինը հնարավոր է եղել պահել էլեկտրացանցերի սեփականաշնորհման հաշվին: Սակայն վերջին երեք տարիներին ՀԷՑ-ում ի հայտ եկան համակարգային խնդիրներ, որ ոչ մի կերպ կապված չեն նրա գործունեության հետ՝ խոշոր ու փոքր հէկերի արտադրանքի նվազումը, հայկական ԱԷԿ-ի նորոգումից ուշ դուրս գալը, էներգաբալանսի խախտումը: Հանրային ծառայությունները կարգավորող հանձնաժողովը էներգետիկ հավասարակշռությունը հաշվի չէր առել: Հետևանքը՝ ՀԷՑ-ը չստացավ ծրագրված շահույթի 37,6 միլիարդ դրամը: Դա էլ դարձավ ստեղծված բարդ ֆինանսական վիճակի հիմնական պատճառը: Չի կարելի ասել, որ հանրապետական իշխանությունների ու հանձնաժողովի համար դա նորություն էր: Մենք նրանց տեղեկացրել ենք ստեղծված վիճակի մասին, բայց, ցավոք, նրանց ձեռնարկած բոլոր միջոցները արդյունավետ չէին: Մենք պատասխան չենք ստացել մեր բարձրացրած համակարգային հարցերին»,- ընդգծել է Եվգենի Բիբինը: Առայժմ մի կողմ թողնենք ՀԷՑ-ի տնօրենին ուղղված միջոցների «ոչ նպատակային օգտագործման», շռայլումների և այլ մեղադրանքներ: ՀԷՑ-երի սեփականության և կառավարման մեջ էներգետիկ օբյեկտները 60 % են, և Որոտանի կասկադի հէկերը նրանց թվում չեն, բայց Բիբինի մեկնաբանություններում նշվում է Հայաստանի մեծ ու փոքր հէկերի էներգաարտադրության նվազումը, իսկ նրանց թվում է Որոտանի կասկադը: Պարզվում է, որ և՛ սակագնի բարձրացման պայքարի, և՛ արևամտամետ շրջանակների ՀԷՑ-երը «վերցնելու» ցանկության արմատները այնտեղ են, որ Երևանը չկարողացավ դիմակայել ոչ այն է սեփական ագահությանը, ոչ այն է ԱՄՆ-ի ճնշումին ու վաճառեց Որոտանի կասկադը ամերիկյան ընկերություններին:
Պարզ է, որ Ռուսաստանին էներգաշուկայից դուրս մղելու որոշումն ամերիկացիները այսօր չեն ընդունել, ոչ էլ 2014-ին: Այս տարվա իրադարձությունները միայն շարունակությունն են ինչ-որ ժամանակ սկսվածի: ՀՀ նախագահ Սերժ Սարգսյանի ԱՄՆ այցի արդյունքները հակասական ու բազմանշանակ էին: Ի վերջո, Վաշինգտոնում առաջին դեմքերի հետ (կամ «երկրորդ շրջանակի») հանդիպել չհաջողվեց, կամ ծրագրված չէր: Եվ այդ համապատկերում լուսանկարը սենատորների ու կոնգրեսմենների հետ, որոնց թվում էր ոչ անհայտ, ռուսատյաց Ջոն Մակքեյնը, հազիվ թե մեծ հաջողություն է հայկական արտաքին քաղաքականության համար, հաշվի առնելով ԱՄՆ-ի անսկզբունքայնությունը հայերի ցեղասպանության ճանաչման ու դատապարտման հարցում, հաշվի առնելով Վաշինգտոնի մասնակցությունը ահաբեկիչների ֆինանսավորմանը, որ Իրաքում ու Սիրիայում ոչնչացնում են քրիստոնեական համայնքները (այդ թվում՝ հայկական): Այս երկու գործոնները բավարար են, պետք չէ «հղում անել» Ղրիմին կամ ՈՒկրաինայի հարավ-արևելքին, որտեղ հենց ԱՄՆ-ի «հրահանգներով» շարունակվում է Դոնբասի ռուսալեզու բնակչության ցեղասպանությունը, նրանց թվում՝ նաև հայերի: Իսկ Մակքեյնը հայտնի կողմնակից է այդ շրջաններում արյունահեղության շարունակման:
Եվ Ամերիկայի, և Հայաստանի հասարակությունը փայլուն գիտի, որ ԱՄՆ-ը Հայաստանում տնտեսական գերակայություն գործնականում չունի: Բոլոր դեպքերում՝ չի ունեցել: Առաժմ ԱՄՆ-ը Հայաստանի տնտեսության մեջ ներդրումների ծավալով հինգերորդ տեղում է, ուղղակի ներդրումների առումով վիճակն ավելի վատ է: 1991-ից հետո ոչ ոք չի խանգարել ԱՄՆ-ին ներդրումներով ու տնտեսապես ամրապնդվել Հայաստանում, շահեր չեն եղել: Հիմա էլ չկան: Հայաստանի կառավարության գործարքը ամերիկյան Contour Global ընկերության հետ 250 միլիոն դոլար ներդրումային կապիտալով 2014-ին հանգեցրեց սկանդալի և մեղադրանքների, որ ամերիկյան կողմը պայմանագրի տեքստում քաղաքական ենթատեքստ է դնում: Հիմա պայմանագրի տեքստը, իբր, խմբագրվել է, հաստատվել ու ստորագրվել: Արևմտամետ մի խումբ փորձագետներ Երևանում բուռն հրճվանք են ապրում, ի դեպ, դեռ չհրապարակված, շրջանակային համաձայնագրի առիթով «Առևտրի և ներդրումների ոլորտում համագործակցության մասին», որ Սերժ Սարգսյանը ստորագրեց Վաշինգտոնում: Այո, դա համապատասխանում է ԱՄՆ-ի դեսպան Ռիչարդ Միլզի հայտարարություններին, որ բացի ակտիվ աջակցությունից Ղարաբաղի խնդրի լուծմանը և հայ-թուրքական հարաբերությունների նորմալացմանը, իր խնդիրներից են ԱՄՆ-ը Հայաստանի գլխավոր առևտրատնտեսական գործընկեր դարձնելը և Հայաստանի տնտեսության մեջ ուղղակի ներդրումների մեծացումը: Քանի որ 2015-ին Հայաստանի տնտեսության մեջ ուղղակի ներդրումների բացարձակ առաջատարը Ռուսաստանն է` 3 միլիարդ դոլարով, ստացվում է, որ ԱՄՆ-ի գլխավոր նպատակը ՌԴ-ի հետ «վեճն» է: ԱՄՆ-ին պետք չեն Հայաստանի ամբողջ տնտեսությունը, առավել ևս, աշխատատեղերի ստեղծումը և շարքային քաղաքացիների բարեկեցությանը նպաստելը: Առաջին՝ ԱՄՆ-ն ընդհանրապես ձգտում է ներդրումներ չանել հետխորհրդային պետությունների տնտեսության իրական սեկտորում՝ որևէ շահ չունենալով: ԱՄՆ-ի պետքարտուղարի տեղակալ Ստրոուփ Թելբոտը (1994-2001) իր գրքերից մեկում Ղազախստանի օրինակով բացահայտ ընդունում է, որ ԱՄՆ-ին պետք չէ ներդրումներ անել հետխորհրդային ենթակառուցվածքներում այն պատճառով, որ այլևս հնարավոր չի լինելու վերադարձնել: Այդ պատճառով ԱՄՆ-ի ներդրումները քաղաքական են: Գումարներն ուղարկվում են իբրև դրամաշնորհներ հասարակական սեկտորին՝ «հինգերորդ շարասյուներ» ստեղծելու նպատակով: Ոչինչ ավելի: Երկրորդ՝ որտե՞ղ և ի՞նչ են ներդնելու ամերիկացիները, եթե մարտի 9-ին դեսպան Միլզը Հայաստանի էներգետիկայի նախարար Երվանդ Զախարյանի հետ հանդիպմանն ուղղակի հայտարարել է, որ իրականում միայն «Հայաստանի էներգետիկ ոլորտն է ԱՄՆ-ի կառավարության համար գերակա»: Հայաստանի ո՞ր էներգաօբյեկտն են ցանկանում գնել ամերիկացիները, եթե Որոտանի հէկերի կասկադից հետո քիչ թե շատ խոշոր ոչինչ չի մնացել: Մի՞թե հայկական ԱԷԿ-ը, որը վերջերս Ռուսաստանը իր հավատարմագրային կառավարումից վերադարձրել է Հայաստանի կառավարությանը: ՈՒկրաինական ԱԷԿ-ների կառավարման ամերիկյան «փորձը» ցույց է տալիս, որ բոլոր ներդրումները հանգում են ռուսական միջուկային վառելիքը ամերիկյանով փոխարինելուն, ինչը ձախողվում է: Հաշվի առնելով հայկական ԱԷԿ-ը փակելու թուրքերի, ադրբեջանցիների, ԵՄ-ի չդադարող պահանջները, կարելի է չկասկածել, որ, Աստված չանի, եթե հայկական ԱԷԿ-ը ԱՄՆ-ին վաճառեն, ինչ արագությամբ ամերիկացիները «եզրակացություն» կտան, որ ԱԷԿ-ը «շահութաբեր» չէ և այլն, և այլն:
Իրոք, չէ՞ որ ԱՄՆ-ի արտաքին քաղաքականության համար ավելի ուրախալի ոչինչ չկա, քան արագացված տեմպերով Հայաստանի էներգետիկ ոլորտը կախման մեջ դնել Թուրքիայից ու ԱՄՆ-ից, քանի որ ամերիկացիները 2014-ին փորձեցին արգելակել Հայաստանի ու Իրանի էներգետիկ համագործակցությունը: Չի կարող պատահել, որ ԱՄՆ-ը չիմանար՝ Իրան-Հայաստան գազամուղի գործունեությունը պայմանավորված է նրանով, որ Իրանից ստանալով բնական գազ, Հայաստանը վճարում է՝ հարևան պետությանը մատակարարելով էլեկտրաէներգիա համարժեք ծավալով: Ասենք, Աստված Հայաստանի էներգետիկ անկախության հետ, շուկան շուկա է՝ կա՞ պահանջարկ, կլինի գործարք, բայց, գուցե վատ չէ՞ր այդ դեպքում ինչ-որ մեկին ինչ-որ բան վերադարձնելը: Հայկական ԱԷԿ-ի շահագործման լրացուցիչ անվտանգության ապահովման ծախսերն ու աշխատանքները կատարել է ոչ միայն ԱՄՆ-ը: Թեպետ այդ պնդումը լուրջ կասկածներ է հարուցում, նույնիսկ եթե էներգետիկայի նախարար Երվանդ Զախարյանն է շնորհակալություն հայտնում դեսպան Ռիչարդ Միլզին՝ «հայկական ԱԷԿ-ի անվտանգության մակարդակի բարձրացման գործում ԱՄՆ-ի աջակցության համար»: Ռուսաստանի ու ՄԱԳԱՏԷ-ի այդ քայլերի մասին հայկական հանրությունը լավ տեղեկացված է, իսկ ինչո՞վ կարող էին օգնել ամերիկացի մասնագետները խորհրդային տիպի ու «չեռնոբիլյան ռեակտորով» հայկական ԱԷԿ-ի անվտանգության մակարդակի բարձրացմանը, որ կարող է գործել միայն ռուսական միջուկային վառելիքով, դժվար է հասկանալ: ՈՒկրաինայում ամերիկացիները ուղղակի ձախողվեցին, երբ փորձեցին ուկրաինական ԱԷԿ-ներում ռուսական միջուկային վառելիքը ամերիկյանով փոխարինել: Փաստացի՝ ոլորտում, որ ԱՄՆ-ի համար միակ գերակայությունն է Հայաստանի տնտեսության մեջ, ուրիշ ոչինչ չկա, որի համար հնարավոր է պայքարել, մնում է հրապարակային գրոհել Ռուսաստանի դիրքերի վրա մնացած էներգետիկ օբյեկտներում: Հարց է ծագում՝ հենց այդ պատճառով չե՞ն Երևանում բարձրացնում ՀԷՑ-երի աշխատանքի արդյունավետության խնդիրը: Մյուս ոլորտներում էլ, ասենք, «Ռոսնեֆտի» քթի տակից փախցնել «Նաիրիտը», «ՈՒրալվագոնզավոդից»՝ Չարենցավանի հաստոցաշինական գործարանը, «Ռուսական երկաթուղիներից»՝ Հարավկովկասյան երկաթուղիները, վերջապես՝ դուրս մղել «Գազպրոմին» և այլն, և այլն: Մրցակցությունը Ռուսաստանի հետ, երբ ԱՄՆ-ը դուրս է գալիս նախընտրական փուլ, պրայմերիզների տենդի մեջ է ու վերջապես նախագահական ընտրություններից առաջ, ամենաբարենպաստ թեման է ներքին քաղաքական շուկայում: Սակայն ի՞նչ կապ ունի Հայաստանն իր էներգետիկ շահերով, ի՞նչ կապ ունեն շարքային քաղաքացիների սոցիալ-տնտեսական խնդիրները, ի՞նչ կապ ունի էներգետիկ անկախությունը Ադրբեջանից ու Թուրքիայից, որը ապահովվել ու ապահովվում է հենց Հայաստանի էներգետիկ ոլորտում սերտ համագործակցությամբ Ռուսաստանի ու Իրանի հետ: Դեսպան Միլզը չէր ասում, որ ԱՄՆ-ի կառավարության համար գերակա շահ է բնակչության զբաղվածությունը Հայաստանի սահմանամերձ գյուղերում, որը մարտ ամսից կատարվում է Տավուշի մարզում՝ Ռուսաստանի աջակցությամբ: Օրինակ՝ «Գյուղական համայնքների զարգացմանը ինտեգրային աջակցություն՝ համայնքների կայունության ամրապնդում» ծրագրի շրջանակներում, որ ֆինանսավորում է Ռուսաստանը, Տավուշում գյուղատնտեսական մեքենաների չորս պարկ է ձևավորվելու, կառուցվելու են 90 էներգա և ջրապահպան ջերմոցներ, 120 հեկտար նոր մրգատու ու խաղողի այգիներ են տնկվելու, աշխատանքներ են տարվելու պտղատու մշակութաբույսերի բերքատվության բարձրացման ուղղությամբ: Նախատեսված է կառուցել 30 ժամանակակից փոքր վերամշակող ձեռնարկություն չոր մրգերի, պանրի, պահածոների ու գինու արտադրության համար: Դեսպանը չհիշատակեց, որ ԱՄՆ-ը պատրաստ է աջակցել, օրինակ, Հայաստանի ու ՌԴ երկաթուղային հաղորդակցության վերականգնմանը, ինչպես մարտի 11-ին հայտարարեց ՌԴ արտաքին գործերի նախարար Սերգեյ Լավրովը: Առավել ևս, որ Վաշինգտոնը հազիվ թե օգնի Հայաստանին կառուցել (կամ ֆինանսավորել) Իրան-Հայաստան երկաթուղին: Անվերջ կարելի է շարունակել թվարկումը, թե ինչ չի անի ԱՄՆ-ը Հայաստանում:
«Առևտրի ու ներդրումների ոլորտում համագործակցության մասին» (TIFA) շրջանակային համաձայնագրի քաղաքական ու նույնիսկ աշխարհաքաղաքական բնույթն ակնհայտ է: Ինչպես և պետք էր սպասել, մարտի 23-ին Հայաստանում ԵՄ պատվիրակության ղեկավար Տրայան Հրիստեան նորից բարձրացրեց հայկական ԱԷԿ-ի փակման «պահանջը»: Հետո թեմային նոր ոգևորությամբ միացավ Համաշխարհային բանկը: ՀԲ երևանյան գրասենյակի ղեկավար Լորա Բեյլին ապրիլի 1-ի մամլո ասուլիսում հայտարարեց, որ եթե չստեղծվեն էլեկտրաէներգիայի արտադրության լրացուցիչ հզորություններ, 2020-ից Հայաստանը կարող է էլեկտրաէներգիայի էական պակաս ունենալ, բացահայտ ակնարկելով մեր ԱԷԿ-ի «չծրագրված փակումը»: Իսկ ամերիկամետ ԶԼՄ-ներում արդեն շրջանառվում են հրապարակումներ, որ «ատոմակայանը սպառնալիք է մեր անվտանգությանը», հաշվի չառնելով, որ հայկական ԱԷԿ-ի տնօրինության հետ պայմանագրով Պետերբուրգի «Ատոմպրոյեկտի» մասնագետները ուսումնասիրել են կայանի տեխնիկական վիճակը և նախապատրաստել են առաջարկներ շահագործումը մինչև 2027-ը շարունակելու համար: Իսկ վարչապետ Հովիկ Աբրահամյանի փետրվարի 5-ին ՌԴ այցի շրջանակներում ստորագրվեց համաձայնագիր՝ Հայաստանի կառավարությանը վարկ հատկացնելու մասին՝ հայկական ԱԷԿ-ի շահագործումը երկարաձգելու աշխատանքները ֆինանսավորելու համար: Էներգետիկայի նախարար Երվանդ Զախարյանը փետրվարի 9-ին Արժույթի միջազգային հիմնադրամի ներկայացուցիչներ Մարկ Հորտոնի, Ֆրանցիսկ Պարոդի ու Թերեզա Սանչեսի հետ հանդիպման ժամանակ հաստատեց, որ ռուսական վարկի օգնությամբ (270 միլիոն դոլարի վարկ և 30 միլիոն դոլարի դրամաշնորհ) Հայաստանն իրոք մտադիր է ԱԷԿ-ի շահագործումը երկարաձգել մինչև 2027-ը:
Ասենք, ամերիկացիները նույնպես «կցանկանան» ներդրումներ անել հյուրանոցային բիզնեսում՝ փետրվարի 26-ին հայտարարեցին, որ երկիր է գալիս Carlson Rezidor ընկերությունը և Golden Palace-ը «վերաձևակերպվում է» Radisson Blu Hotel Yerevan: Կամ էլի ինչ-որ տեղ, բայց պարտադիր հայ-իրանական սահմանի մերձակայքում, ինչպես Մեղրիի շրջանում չոր մրգերի արտադրության մինի գործարանը, իսկ հիմա Որոտանի կասկադը: Տեղեկություններ չկան, որ ԱՄՆ-ը տնտեսական հետաքրքրություններ ունի Հայաստանի և Թուրքիայի, Վրաստանի, Ադրբեջանի սահմանների մերձակայքում: Հայաստան-ԱՄՆ ներդրումների շրջանակային համաձայնագրի առիթով բուռն հրճվանք ապրելու փոխարեն պետք է մտածել, թե դա ինչ հետևանքներ կունենա Ռուսաստանի ու Իրանի հետ հետագա համագործակցության խաղացմանը և ամերիկյան ընկերությունների հարստացմանը Հայաստանում՝ ի հաշիվ իրենց էներգակիրների: Իսկ հայկական ԱԷԿ-ի հարցը, եթե Աստված չանի, ծագի, կարող է կտրուկ փոխել Իրանի և Ռուսաստանի վերաբերմունքը Հայաստանի նկատմամբ:
Հիմա խոսակցություններ են ծավալվում «Գազպրոմին» Իրան-Հայաստան գազամուղի հայկական հատվածի վաճառքի մասին: Գուցե Հայաստանի կառավարությունը փորձում է «հավասարակշռել» ռուսական բիզնեսի համար բացասական էֆեկտը Որոտանի կասկադը ամերիկացիներին տալու դիմաց: Սակայն արտաքուստ տպավորություն է ստեղծվում, որ կատարվում է ևս մեկ քայլ սրելու «օտար պատերազմը» Հայաստանի էներգետիկ ոլորտում: Իսկ Երևանում շարունակվում են հանրահավաքները… Ինչի՞ շուրջ: Հեռանկարում՝ մեր ընդհանուր ապագայի` գուցե: Էլեկտրաէներգիայի սակագնի բարձրացման փորձը ինքնաբերաբար բարձրացնելու է գները մյուս ճակատներում՝ ջուր, հաց, էլեկտրական տրանսպորտի սակագին, սննդամթերք, հայկական ձեռնարկություններում արտադրված սպառման ապրանքներ, տարբեր ծառայություններ: Եվս մեկ հարված փոքր ու միջին բիզնեսին, երկրից փախչողների նորանոր ալիքներ: «Բիբիննե՞րը» մեղավոր կլինեն, թե՞ մեր կառավարությունը, նույնիսկ եթե օգոստոսի 1-ից էլեկտրաէներգիայի սակագինը բարձրանա ոչ թե 40 %-ով, ինչպես ՀԷՑ-ն է պահանջում, այլ՝ 30 %: Բոլոր դեպքերում, Հանրային ծառայությունները կարգավորող հանձնաժողովի և վարչապետ Հովիկ Աբրահամյանի հայտարարություններից հետո պարզ դարձավ, որ կառավարությունը (այլ ոչ թե Բիբինը, նա ևս արդեն փախել է Հայաստանից) մտադիր չէ հրաժարվել երկրի առանց այդ էլ չքավոր բնակչության հետագա ունեզրկումից:

Սերգեյ ՇԱՔԱՐՅԱՆՑ

Դիտվել է՝ 3574

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ