ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«ՉԻՆԱՐ ԵՍ, ԿԵՌԱՆԱԼ ՄԻ» (Մեր հայրենիք, թշվառ, անտեր)

«ՉԻՆԱՐ ԵՍ, ԿԵՌԱՆԱԼ ՄԻ»  (Մեր հայրենիք, թշվառ, անտեր)
08.07.2011 | 00:00

«Կեսարի պես աշխարհ եկա`
Խոլ տարերքով մարմարիոնի,
Այցելեցի բյուր դիարան,
Դարձա նրանց տերն ու գերին,
Որպես ցնոր ու այլամարդ`
Ոգիների սուղ տեղանքում,
Եկա` անտես, անդիմազարդ,
Բիբլիական ու անանուն»:

Բագրատ ԱԼԵՔՅԱՆ,
«Կեսարի պես»


ՄՏԱՎՈՐԱԿԱՆՆԵՐԸ` ԱՆԴՅՈՒՐԱՄԱՐՍ ԲԱՂԱՐՋ
(ֆելիետոն` համախոհ համանվագով)

«Հայաստանում չկա մտավորականություն, կան մտավորականներ»: Ո՞վ է այսպես խրոխտ շեփորել, ցայսօր անհայտ է: Բայց, որ անկեղծ լինենք, սխալ չի շեփորել: Համենայն դեպս, հայերս դրանում խորապես ենք համոզված: Զի մեզ տեղը տեղին համոզել են:
Իրենց հերթին ռուսները նույնպես վաղուց համոզվել են, որ ունեն թե՛ մտավորականներ, թե՛ մտավորականություն:
Վրացիները որքան էլ տուտուց (այսինքն` ինքնամոռաց ինքնասիրահարված, ինքնաբուխ, կինտոյաբարո, քիչ ու միչ էլ խումհարոտ), այսուհանդերձ, Ռուսթավելու բարոյագեղագիտական ուսմունքն աչքի առաջ, եռանդուն ձգտում են ունենալ և՛ այս, և՛ այն: Ե՛վ Փարաջանովին, և՛ տաճարները, և՛ Նոյյան տապանը Կազբեկի լանջերին, և՛… Մի խոսքով:
Ազերիների պարագայում ասելիք չկա. չի կարող մի երկրում մտավորականություն լինել, ուր մտավորական կոչվածի բարձրագույն արժանիքը հարևան (գլխավորապես` քրիստոնյա) մշակույթների յուրացումն ու իրացումն է:
Բավ է, միջազգային նավարկությունը մեր մակույկներին հարիր չէ: Հապշտապ վերադառնում ենք Լճիցլիճ:
Այսպիսով, բանաձևում ենք. ՀՀ-ում կա՛ մտավորականություն:
Սակայն առկա է և մոտավորականությունը:
Կան մտավորներ: Եվ հրապարակում են մոտավորները: Մոտավորներին ուղղորդում ենք ասպատակության դեպի յուրյանց «Երկիր դրախտավայրը»` ԶԱՐԶԱՆԴՍՏԱՆ (այս մասին` 2-րդ փուլում):
Մտավորը տքնում է զօրուգիշեր` գրասեղանի ու կտավի առջև, նոտայատետր հայթայթում, հուշարձաններ պեղում, անհավասար մարտի ելնում երկրի կանաչ զանգվածներն ու կապույտ ջրերը հոշոտող տիտղոսակիր ելուզակների դեմ հանդիման: Զայրանում է: Հանդիմանում: Հորդորում: Վերջապես հայհոյում` բարեշունչ ելևէջումներով:
Օրն ավարտված է: Մտավորն անցած օրվա խորհուրդն է բաղդատում այսօրվանի հետ ու երազում Բաղդադի խուրմա, օրինապահ հանրապետություն և օրինազանցների բերդաքաղաքներ տեսնում սահմանամերձ շրջաններում: ՈՒ բան է, թե միամտվեց և ոստիկանության սերժանտին, առաջավոր անասնապահին կամ մեծաքսակի հերթապահ սիրուհու (կամ սիրեկանի)` չորքոտանու վարսավիրի ասիստենտին վայել «Սուպեր-պուդել» մակնիշի շարժակազմով շրջեց, ռուսը կասեր` «տՌՔՌ տՐՏտՈսՏ»: Դեղնացոլք լրատվամիջոցի վայնասունը կթնդար Մատենադարանի հարթակում, կհեղեղեր Նուբարաշենի համազգային աղբավայրը և կհանգրվաներ պատվիրատու-օթյակում:
Այսպիսով, շատ դյուրահավատ են արդի հայոց մտավորները:
Զորօրինակ, խորապես համոզված են, թե պարսավանքով հնարավոր է երկրիս արտագաղթի «դիլերներին» դարձի բերել կամ էլ, քարկոծելով «քիլերներին», կանխել ափեափ զարկող կաշառասնումը, կռապաշտությունն ու շուկայական շերխանիզմը:
Դյուրահավատ են, զի անդյուրամարս են:
Միով բանիվ, լճիցլիճյան մեր խորհուրդը. արգո տիարք և տիկնայք, պարսավանքը փոխարինենք պայքարի օրինապաշտ մեթոդներով, ոտքի հանենք երկրիս մտավորներին և պահանջատիրական վսեմ զայրույթի խարույկները վառենք Բաղրամյան պողոտայի հոյակերտ պալատների բակերում, պարսատիկային գրոհի տակ առնենք կարգազանց-մշտաժպիտ նախարարին ու օրենքը վազանցող մարզպետին, գյուղապետին և բոլոր մյուս պետերին:
Գուցե թե մի բան կարգի ընկնի:
ՄՈՏԱՎՈՐԱԿԱՆՆԵՐ ՀԱՅՈՑ ԱՇԽԱՐՀԻ, ԼԻԱՑԵ՛Ք (ԶԱՐԶԱՆԴՍՏԱՆԻ կոյուղաջրերը)
Մոտավորը քանակապես զիջում է Մտավորին, որակապես տանուլ տալիս, բարոյապես բզկտվում:
Բայց և այնպես, շրջանցում-վազանցում է նյութականապատեհապաշտ խնդիրներում, ֆինանսական հանապազօր հարցապնդումներում և այլն:
Մոտավոր ծնվում են և, մայրական կուրծքը անտեսելով, արտոնյալ սեղանների թերմացքով սնվում դեռափթիթ մանկության օրրաններում:
Մտավորը ծնվում-մաքառում-հաղթանակում է: Երբեմն` անհուսորեն ուշ: Հաճախ նրա բարոյական հաղթանակը հանրության անբարո դատափետմանն է արժանանում, զի «Մեջը քյար չկա, յանի էդ ախմախն ինչ ա ուզում, որ…» մտահանգումը Մոտավորը շրջանառության մեջ է նետել և համոզիչ հայհոյախոսությամբ հունցում է մութուլուսին և առավոտ կանուխ, որպես անվճար բաղարջ մատուցում հանրային սեղանին: Մտավորները զարմանալիորեն նույնական են, քիչ միամիտ, երբ աչալրջությունը պահի հրամայականն է, անվերջ հուզախռով, հուսալիցք և երբեք` հուսաբեկ:
Մտավորը, օրինակ, կրծքով կպաշտպանի հանրային զբոսայգի ներխուժող մոլորված տրոլեյբուսի ախմախ գրոհը:
Այդ պահին, նրա թիկունքում, Մոտավորը թիկնազորին գրոհի է ուղղորդել ժողովրդական բաղերն ու բոստանները` անվճար քաղհանի, անմնացորդ թալանի:
Ամեն բան գրեթե պարզ է Մտավորի պարագայում:
Անըմբռնելի-ուսուցողական և անկասելի-դյութիչ բաներ կան արդի Մոտավորի հոգեկերտվածքում, վարքում և բարքում:
Քննարկենք, դատենք-բաղդատենք Մոտավոր-աղետին` երեք տիպաբանական ախտորոշմամբ:
ԱՊԻԿԱՐՆ ՈՒ ՈՐԿՈՐԸ
(զայրացկոտ պամֆլետ)

Ապիկարը բնության խարդավանքն է, կատակն ու փռշտոցը: Մանկուց նա զգաց, արբունքի պահին գիտակցեց, հասունության գագաթնակետում որոշեց, որ քանզի ինքը անհուսալի ապաշնորհ է, պետք Է հեղափոխական գրոհով և գրպանահատային ուշիմությամբ ճանապարհներ հարթի և դարպասներ երկփեղկի: Զի 3-րդ դասարանի 2-րդ քառորդում նրան տանջամահ էր անում դասընկերների անվրեպ նշանառությունը: Սույն լածիրակները, հերթական անգամ համոզվելով, որ թվաբանական աղյուսակն ու գոյական-ածականի շփոթն անհաղթահարելի արգելապատնեշ են Ապիկարիկի համար և, գնահատելով վերջինիս գանգատուփը պարուրած դարակազմիկ-անհույս թախիծը, անվանակոչեցին ահա էսպես` «Դարդիման դդում»:
ՄԻՋԱՆԿՅԱԼ ԶԵՂՈՒՄ-ԳԼՈՒԽԿՈՏՐՈՒԿ
ՈՒշի ուշով տեղազննեք տիար Վարդան Բոստանջյանին, երբ նա իմաստությունների ապուրն է եփում և փորձեք կռահել` ով է (ինչ է) եղել նա նախկին կյանքում:
Զորօրինակ Դավիթ Մարքսիստը նախկին կյանքում էսեռական դավադիր է եղել:
Ամենասրամիտ երեք պատասխանները, անպատճառ վավերացված հեղինակի անուն-ազգանունով, բնակության վայրով, քութեշով հիվանդանալու փաստով, կներկայացվեն ընթերցողաց դատին: Այսինքն` ուշադրությանը:
Որկորն ակնհայտ գերակայություն է ստանձնում Դարդիման Դ.-ի նկատմամբ: Այլևս Դ.Դ.-ն Ա.Ո. է, ասել է թե` Ապիկար Որկոր:
ՈՒ ինչ է նախաձեռնում վերջինս: Երկնում-ծնում-սնում է մշակութային-շուկայաբորբ մի խմբակ, պայմանական անվանումը` Բանգլադեշի բոմժերի գրական-մշակութային ընկերակցություն (ԲԲԳՄԸ): Անդամագրումը ժողովրդավարորեն ըմբռնելի է, պարզ ու շինիչ: Բավական է գիրկապ անել Ա.Ո.-ի վերջին ասույթը` համաբոմժային խաշկերույթի թունդ պահին: Այն է` «Օլիգարխը մեր հույսի քուրսին է և լույսի թոնրատունը»:
Եվ ահա ԲԲԳՄԸ-ն Ա.Ո.-ի գլխավորությամբ համալրում է ԶԱՐԶԱՆԴՍՏԱՆԻ որկրամոլ-մոտավորականության լեգեոնը:
Իսկ սա Մոտավորի ավելի նրբանկատ և դիվանագետ տեսակն է` հիմնադրամի կերտման հրամանատար: Հընթացս շքանշան ու մեդալ է շաղ տալիս: Դե, բնականաբար, բարձրադղորդ ու հայանպաստ տիտղոսակիր անունը հենց էնպես հիմնադրամի տիտղոսաթերթին և կնիք-դրոշմներին չի դաջվում: Նմանապես մեդալն ու շքանշանը հոր խերի ոչ ոք չի նախագծի, ոչ էլ կձուլի: Ի՞նչ ենք անում: Ճիշտ եք միանգամայն: Հիմնադրամի հիմնադրման դրամահավաք ենք կազմակերպում (մենք չէ, շքանշանաբաշխիչ-Մոտավորը): ԶԱՐԶԱՆԴՍՏԱՆՈՒՄ պարզամիտ ու մեդալասեր քսակատերեր` որքան ուզեք: Մնում է մի քիչ գրգռել նրանց ինքնասիրությունը: ՈՒ քսակները բացվում են, ինչպես անձրևանոցը տեղատարափից առաջ:
Ի դեպ, պատմում են, որ ՀՀ քիչ թե շատ նկատելի մտավորականներն ու պաշտոնատարներն այս սուբյեկտին շրջանցում են երեք կանգառ հեռվից:
Բայց դե, նա Մոտավոր-ահաբեկիչ չէր լինի ու իր գործի խաս վարպետ, եթե նրանց չհայտնաբերեր ցանկացած պատեհ ժամի և անպատեհ վայրում:
Օրինակ, ոստիկանության գնդապետ Պ. Զ.-ին չանթեց սիրուհու տանը, սահմանամերձ գյուղի նրա «օթախում»: Իսկ մշակութային արդի երևելի (այսինքն` երևելիորեն իրեն երևակայող) Զ. Ժ.-ին բռնակցեց հուշամեդալին, երբ վերջինս պառկած էր վիրահատական զոհասեղանին և պատրաստվում էր վիրահատվել պետպատվերի շրջանակում. նրա աջ ուսի խալը պիտի փոխադրեին ձախ այտին` Հոլանդիա մեկնելուց առաջ:
Սրան չեն հավանում: Ոչ ոք: Ո՛չ ԶԱՐԶԱՆԴՍՏԱՆՈՒՄ, ո՛չ էլ Հայաստանում: Բայց հանդուրժում են: Տարիքն էն չի: Այսինքն, հուզիչ-ալեզարդ է: Միաժամանակ ահավոր «նաֆս» ունի: Ասել է թե` չար աչք: Բան է, թե սև կատու անցավ դեմով, երկու ժամ հետո նվազագույնը ջարդուփշուր է դառնում վերջին հնգամյակում առհասարակ տեղից չշարժված «Զապորոժեցի» տակ: Հուզիչ-ալեզարդը չէ, կատո՛ւն:
Ի՞նչ է անում սույն ալեհեր-պատուհասը: Ոչի՛նչ, կարծես: ՈՒղղակի հայտնվում է ԶԱՐԶԱՆԴՍՏԱՆՈՒՄ, տեղ բռնում օրվա գլխավոր ԶԱՐԶԱՆԴԻ քով և վրա տալիս. «Ես քո բոյին մեռնեմ, ես քո արևով լուսավորեմ Նորքի մասիվն ու շահագործեմ իմ վերջին «Պոբեդան», դու գիտե՞ս` ով ես: Դու էս թշվառ ազգի Դավիթն ես ու Տիգրան Մեծը…»: Եվ այսպես շարունակ:
Ինչո՞ւ է նա քծնանքի ամրոցներ կերտում: Պաշտո՞ն է ուզում: Շատ է ծեր: Գումա՞ր: Ինչի՞ն է պետք, եղածը բարով-խերով ի զորու չէ մարսելու: ՈՒրեմն ի՞նչ: Ոչինչ: Պարզապես նա Մոտավոր է` քծնանքի պաթոլոգիկ ասպետ: ՈՒրիշ ոչինչ։

Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1739

Մեկնաբանություններ