ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

ՎԵՐԱԾՆՎԱԾ ՏԱՃԱ՞Ր, ԹԵ՞ ՄՈՌԱՑՎԱԾ ԱՎԵՐԱԿ

ՎԵՐԱԾՆՎԱԾ ՏԱՃԱ՞Ր, ԹԵ՞ ՄՈՌԱՑՎԱԾ ԱՎԵՐԱԿ
09.12.2011 | 00:00

Տաճարի վերականգնման բազմաթիվ փորձեր են արվել վերջին հինգ-վեց տասնամյակում, բայց Զվարթնոցն այսօր էլ դեռ ավերակ է: Վերականգնման հերթական քայլն արվեց վերջին տարիներին. արդյունքը նույնն էր: Դա բնական է, քանի որ մտածելակերպը չի փոխվում. ստեղծվում են Զվարթնոցի վերականգնման ֆոնդ, խնամակալական հանձնախումբ, գիտական խորհուրդ, համազգային կոչ, կուսակցություն-պրոտեժե, ու հետևանքը նույնն է` համապատասխան արդյունքով: Ինչ-որ բան այնպես չի արվում` կարելի է եզրակացնել այսքան անհաջողություններից հետո:
Ի սկզբանե բառն է, կամ, այսօրվա լեզվով ասած, իդեան` ծրագիրը, որի իրականացումը երկրային պայմաններում պահանջում է միջոց: Գաղափարի շուրջն է հավաքվում միջոցը, բայց ոչ հակառակը: Հակառակ տարբերակն իրականացվում է առևտրում կամ քաղաքականությունում, բայց ոչ հոգևորի ասպարեզում: Ինչպե՞ս վերականգնել, ավելի ճիշտ է ասել` վերստեղծել տաճարը, չէ՞ որ Զվարթնոցի քարերի տասներորդ մասն է պահպանվել, ո՞րն է լինելու շինարարական մեթոդը, ինչքա՞ն է կենսունակ տաճարի կոնստրուկտիվ համակարգը (կառուցվածքի կայունության հարցերը մինչ օրս էլ չեն ստացել վերջնական պատասխան), որտե՞ղ կառուցել այն, նույն տեղո՞ւմ, թե՞ ոչ և այլն, և այլն: Բազմաթիվ հարցերի պատասխաններն են, որ ձևավորելու են տաճարի վերստեղծման ծրագրի նպատակը, ինչն էլ հիմք է ծառայելու նյութական բազային` ծրագրի միջոցներին:
Եթե Կոստանդնուպոլսի սբ. Սոֆիայի տաճարը կամ Աթենքի մարմարակերտ Պարթենոնը լինեին ավերված վիճակում, ապա ինչպիսի՞ ուշադրություն կգրավեին այդ շինությունները, և ինչքա՞ն հաճախ նրանց կհիշատակեին կամ կպատկերեին: Զվարթնոցը` միջնադարի շինարարական արվեստի գլուխգործոցը, այժմ ընդամենն ավերակ է` հնագիտական պեղումների էքսպոզիցիա: Բայց իր ձևով այնքան է կատարյալ, որ նույնիսկ փլատակ վիճակում ունի իր բացառիկ տեղը համաշխարհային արվեստի գանձարանում: Ճարտարագետ Ա. Վ. Կուզնեցովը պնդում է, թե «Ներսես III-ի օրոք կառուցված Զվարթնոցն իր վեհությամբ և շքեղությամբ պետք է գերազանցեր բոլոր մինչ այդ ստեղծված կառույցները» (Кузнецов А. В., Тектоника и конструкции центрических зданий. т. 1, М., Гос. изд-во арх. и г-ва, 1951. с. 113):
«Աշխարհի հարյուր մեծագույն տաճարները» հանրագիտական բառարանի հեղինակները` Մ. Վ. Գուբարևան և Ա. Յ. Նիզովսկին, Զվարթնոցը ներկայացնում են որպես ճարտարապետական արվեստի գլուխգործոց և նոր տիպի կառույց. «...տպավորությունը տաճարից այնքան ազդեցիկ էր, որ Հայաստանում ու նրա սահմաններից դուրս բազմիցս փորձել են վերստեղծել նրա պատկերը»։
Ըստ Թ. Թորամանյանի` «Ինչպես եկեղեցական, նույնպես ալ գեղարվեստական ճարտարապետության մեջ եզակի օրինակ մըն է Զվարթնոց եկեղեցին: Թեև շատ է խոսված այս հրաշակերտ հիշատակարանին վրա, բայց որչափ որ խոսվի, դարձյալ քիչ է: Ճշմարիտ է, որ այն չունի Պանթեոնի և Ս. Սոֆիայի գմբեթներու վիթխարի տրամագիծը և ոչ ալ անոնց մեջ վազած ոսկի հեղեղները կան այստեղ, բայց կա ճարտարապետական այնպիսի մեծություն մը և արվեստագիտական այնպիսի հմտություն, որ համաշխարհային ճարտարապետության մեջ հազվագյուտ օրինակ և պսակ է հայու ստեղծագործական տաղանդին» (Թորամանյան Թ., Զվարթնոց, Գագկաշեն.- Երևան: 1984, էջ 61):
Հայաստանում առաջին անգամ կիրառվեց եռաստիճան տետրակոնխ շրջանց սրահով կենտրոնագմբեթ կոմպոզիցիան` Զվարթնոցը, որի պատկերը ձևավորվել է առաջին հերթին շնորհիվ հոգևոր իմացության: Զվարթնոցի երեք համակենտրոն շրջանագիծը խորհրդանշում է Հայկի համաստեղությունը (Արիական աստղային պաշտամունք), Մշտարթուն Զորությունների և Տիեզերական Սբ. Եռամիասնության տաճար, սրբացված Առաքելահավասար սբ. Գրիգոր Լուսավորչի անունով:
Փարիզի Սեն Շապել եկեղեցու XIII դ. հարթաքանդակների վրա Զվարթնոցի պատկերը խորհրդանշում է Հայաստանը` ջրհեղեղից մարդկության փրկության և հետագա վերածննդի վայրը: Եվ ըստ երևույթին ժամանակն է, որ վերածնվի տաճարը, որի պատկերը յոթերորդ դարից մինչ մեր ժամանակները շարունակում է մնալ հայ ճարտարապետության բազային ձևաստեղծ սկզբունք: Զվարթնոցի կոմպոզիցիան կրկնվեց ևս երեք անգամ` Բանակ (VII դ. ), Լյակիտ (VII դ.), Գագկաշեն (X դ.) եկեղեցիները: Հրաշակերտ տաճարը վերստեղծվելու բնական ցանկություն էր առաջացնում: Դեռ վաղ միջնադարում Զվարթնոց տեսնելը դարձել էր անհրաժեշտություն` հասարակական պահանջ:
Նշանավոր տաճարների վերստեղծումը, որոնք այս կամ այն պատճառներով քանդվել են ու գոյություն չունեն, շարունակվում է և այսօր` Քրիստոս Ամենափրկչի տաճարը (XIX դ.)` Մոսկվա, Ֆրաուենկիրխե եկեղեցին (XVIII դ.)` Դրեզդեն, Պսկովի կրեմլը (VIII-XVII դդ.) հին հիմքերի վրա և այլն: Վերջին տարիներին բազմաթիվ գիտական վեճերից հետո կատարվում են Կիևի սբ. Աստվածածնի ծննդյան եկեղեցու (VIII-X դդ., պահպանվել են միայն հիմքերը), նախագծային աշխատանքները, որոնց հաջորդելու է շինարարությունը: Մեր ժամանակներում ճարտարապետական հուշարձանների վերստեղծումը իրավական դաշտում ունի իր սահմանափակումները և թույլտվությունները` «Հուշարձանների վերստեղծումը թույլատրվում է միայն որոշակի պայմանների դեպքում, որոնք համապատասխանում են դրված խնդրի պահանջներին: Առաջին հերթին` կառույցը պետք է կանգնեցվի նույն տեղում, որտեղ այն կառուցված էր, հակառակ դեպքում վերստեղծման գաղափարը կզրկվի իր հիմնական փաստարկից` կոմպոզիցիոն կապերի վերականգնման հնարավորությունից» (Подъяпольский С. С., Реставрация памятников архитектуры. - М: Стройиздат, 1988, с. 76, 77):
Ճարտարապետ և գիտնական Տ. Մարությանը, որ հիմնովին ուսումնասիրել էր և ուներ Զվարթնոցին առնչվող բազմաթիվ տպագիր աշխատանքներ, համոզված էր, որ «Զվարթնոցի վերականգնումը դուրս է որևէ առարկությունից, երկու կարծիք այստեղ լինել չի կարող»։ Բայց նա առաջարկում էր նոր տաճարը վերստեղծել ոչ թե հին տեղում, այլ քիչ հեռու` համալիրից դեպի արևելք: «Կառուցել պահպանված ավերակների տեղում նշանակում է դրանք ոչնչացնել հիմնովին, նրանց տեղում ստեղծել նոր հիմքեր, որոնց վրա էլ կանգնեցնել տաճարը: Հարցն այն է, որ հին հիմքերի և խարիսխների մնացորդների վրա տաճար կառուցելն անհնարին է: Հին հիմքերը կարողություն չունեն կրելու նման բեռը: Տաճարի ավերակների պահպանումն անվիճելի է` ոչնչացումը անթույլատրելի է»։ (Марутян Т., Архитектурные памятники. - 1989, с. 37):
Ոչ իր տեղում նոր Զվարթնոց կառուցելը նշանակում է այդ շինությունը զրկել բովանդակությունից, ստեղծել ընդամենն իրական չափերի մանրակերտ: Բայց հիմնականը, որի վրա ուզում ենք ուշադրություն բևեռել, այն է, որ իրադրությունը Զվարթնոց համալիրում արմատապես փոխվել է: Հուշարձանի բնութագիրը կտրուկ տարբերվում է այն վիճակից, որը նկարագրված է գիտական գրականությունում: Քանի որ անցյալ դարի վերջին տասնամյակում շինարարական աշխատանքներ են իրականացվել, որոնք շոշափել են տաճարի ողջ մակերեսը և պահպանված քարե կառուցվածքը, դրանով իսկ ոչնչացնելով բազմաբնույթ տեղեկությունը, որը պարունակում էր հուշարձանը (հաշվի չի առնվել վերականգնման նվազագույն միջամտության դրույթը, որպես առաջնահերթություն): Ըստ Տ. Մարությանի` այդ շինարարական աշխատանքների բնութագիրը հետևյալն է` «հուշարձանի նկատմամբ իրականացված «մասնակի վերականգնում» անվանված անօրինական, անթույլատրելի, գիտականությունից զուրկ գործողություններ» (Տ. Մարության, «Հայ դասական ճարտարապետության ակունքներում», Եր., 2003, էջ 406):
Որպեսզի պատկերը լիարժեք լինի, պետք է ավելացնել կարևոր ևս մի փաստ` Զվարթնոցի ավերակների պահպանման գործընթացը դեմ է առել մի նոր խնդրի` հուշարձանի քարե կառուցվածքների ինտենսիվ քայքայում (տուֆի և կրաշաղախի էրոզիա և հողմնահարում): Տարեցտարի ակնհայտ է այն զգալի վնասը, որն անդրադառնում է հուշարձանի վրա: Մեր խնդրանքով «Երկրաբան-ՈՒտիք» ՍՊԸ-ն և ՀՀ ԳԱԱ էկոլոգոնոոսֆերային հետազոտությունների կենտրոնն իրականացրել են ինժեներա-երկրաբանական և հիմնատակերի փորձանմուշների հետազոտում, որի տվյալների հիման վրա հանգել են հետևյալ նախնական եզրակացություններին. Զվարթնոց ճարտարապետական համալիրի քարերի և կրաշաղախի քայքայման, հողմնահարման, փլուզման պատճառներ են հանդիսանում.
ա) միջավայրի բարձր թթվայնությունը,
բ) մթնոլորտային տեղումների և տեխնածին ծագում ունեցող մակերեսային ջրերի անարգել մուտքը տաճարի հիմքերի, հիմնատակերի և պատերի տարրերի մեջ,
գ) ոչ լիարժեք կոնսերվացման աշխատանքների կատարումը:
Այն պատճառները, որոնք նախկինում խոչընդոտում էին տաճարի վերստեղծմանը, արմատապես փոխվել են:
1. Ավերակների պահպանումն անիմաստ է դառնում տեղում իրականացված լայնածավալ շինարարական աշխատանքներից հետո:
2. Հին հիմքերի օգտագործման անհնարինության հարցը միանշանակ չէ, քանի որ այդ պրակտիկան լայնորեն օգտագործվում է ժամանակակից գիտավերականգնողական գործընթացների ժամանակ: Այսօրվա հետազոտական մեթոդները հնարավորություն են տալիս, չվնասելով հուշարձանը, զննելու նրա հիմքերը և հիմնատակերը, դրանով իսկ որոշելով տվյալ կառույցի տեխնիկական վիճակը: Դա էլ իր հերթին հնարավորություն է ընձեռում հիմքերի ամրացման միջոցառումներն իրականացնելու լիարժեք և ռացիոնալ: Բացի այդ, միջնադարյան հիմքերի ֆունկցիոնալ լինելու հարցն անմիջապես կապված է կրաշաղախի հատկությունների հետ` տևական ամրացման աճ, ցրտադիմացկունություն, ճկունություն: Նման պարագայում ժամանակը գործոն չի հանդիսանում, որը միանշանակ մատնանշում է հիմքերի անօգտագործելիությունը: Զվարթնոցի հիմքերի ամրության և նրա օգտագործման հնարավորությունը հաստատում են և կրաբետոնի, շաղախների ու քարե կառուցվածքների հետազոտությունները:
Քանի որ միջավայրի ագրեսիվության խնդրի լուծումն անհրաժեշտ է, ապա արդյոք ավելի ռացիոնալ չէ՞ սկսել Զվարթնոցի վերստեղծման գործընթացը: Ավերակների պահպանման հարցը մեծ հաշվով լուծում չունի, քանի որ սոցիալական աղետներից հետո տաճարի ավերակները նորից կծածկվեն հողով, իսկ քարերը կօգտագործվեն որպես շինանյութ: Ասվածի ապացույցը մարդկության պատմությունն է:
Հաշվի առնելով ստեղծված իրավիճակը, Զվարթնոցի վերստեղծման առաջարկն առավել շահավետ տարբերակ ենք համարում, ինչի օգտին խոսում է հետևյալը.
1. Վերածնվում է համաշխարհային արվեստի գլուխգործոց, հայկական միջնադարյան շինարարական արվեստի պսակ Զվարթնոց տաճարը: Թեմա, ինչն արդիական է մեր հասարակության համար:
2. Լուծվում է հնագիտական նյութի պահպանման հարցը, քանի որ տաճարի շինարարության ժամանակ կoգտագործվեն հին տաճարի քարերը:
3. Վերստեղծման առաջարկն իրավական նորմերի սահմաններում է, ի տարբերություն առաջարկի` կառուցել ոչ իր տեղում: Վերստեղծված եկեղեցին, ի տարբերություն մանրակերտի, պահպանում է հոգևոր-կրոնական, պաշտամունքային, ժամանակա-տարածքային էությունը: Բացի այդ, պետք է հաշվի առնել, որ տաճարները պատահական տեղում չեն կառուցվում:
Առաջարկվող «Զվարթնոց տաճարի վերստեղծման էսքիզային ծրագրի» նպատակն է համաշխարհային արվեստի եզակի հուշարձան Զվարթնոց տաճարի վերածնունդը: Տեխնիկական խնդիրները` կոմբինացված շինարարական մեթոդի մշակում` ավանդական և ժամանակակից տեխնոլոգիաների հիման վրա, որոնց շնորհիվ հնարավոր կլինի ապահովել կառուցվող տաճարի սեյսմակայունությունը և երկարակեցությունը: Ծրագիրը պարունակում է տեխնիկական առաջարկներ, որոնց շնորհիվ հնարավոր է դառնում բարձրացնել կառուցվածքի կրողունակությունը` դրանով իսկ լուծելով կառույցի հիմնական խնդիրը: Ճարտարագիտական առաջարկները ծանրացված չեն տեխնիկական նորույթներով և հիմնված են ավանդական տեխնոլոգիաների վրա, ինչը պարզեցնում է նախագծի իրականացումը:
Առաջին իսկ քաղաքակրթություններից սկսած մոնումենտալ կառույցները նախատեսված էին հազարամյակների համար, և անիմաստ ու ոչ շահավետ է անտեսել այդ դրույթը: Պատմական Հայաստանի տարածքում բազմաթիվ հուշարձաններ են պահպանված, որոնց տարիքը հազար տարուց ավելի է: Խնամքի դեպքում այդ կառույցները կգոյատևեին ևս մի քանի հազարամյակ: Միջնադարյան մոնումենտալ կառույցների երկարակեցությունն ապահովվում է ի հաշիվ կրային կապակցանյութի, կամարա-թաղային տեկտոնիկ համակարգի: Դրանք հնարավոր են դարձնում այդ կառույցների գոյատևումը ոչ սեյսմաբարենպաստ տարածաշրջաններում: Միջնադարյան Հայաստանի ավանդական տեխնոլոգիաները հիմք են հանդիսացել համալիր (կոմբինացված) շինարարական մեթոդի, որն առաջարկվում է սույն ծրագրով: Առաջարկվող վերստեղծման տարբերակն անվանվում է ռեստավրացիոն վերակազմություն:
Արմեն ՍՆԱՑԱԿԱՆՅԱՆ
Ճարտարապետության թեկնածու

Հ. Գ. -Գոյություն ունի ևս մի պատճառ, որը մեզ ստիպում է քննարկել Զվարթնոցի վերստեղծման խնդիրը: Զվարթնոցի կոմպոզիցիան` եռաստիճան տետրակոնխ շրջանց սրահով, չունի լայն տարածում հետևյալ պատճառներով.
ա) նմանատիպ տեխնիկական բարդություններ ունեցող կառույցների շինարարությունը պահանջում է բարձր կարգի կատարող վարպետներ,
բ) ըստ հորինվածքի` Զվարթնոցը կարող է լինել միայն կաֆեդրալ տաճար, որն ունի խոշոր չափսեր, և նրա շինարարությունը բավականին թանկ է:
Եվ այստեղ պետք է հաշվի առնել, որ ժամանակակից շինարարական տեխնոլոգիաներն այնպիսի արագությամբ են դուրս մղում դարերով մշակված ավանդականը, որ բարձր կարգի որմնադիր վարպետներ գտնելը մեր երկրում շուտով անհնարին կլինի: Դա այն լուրջ խոչընդոտներից է, որը մոտ ապագայում տաճարի վերականգնումը կարող է դարձնել անհնարին, նույնիսկ բավարար ֆինանսավորման դեպքում: Չէ՞ որ փողն ամեն ինչ չէ, որ որոշում է: Եվ Զվարթնոց տաճար տեսնելը կդառնա անիրականանալի երազանք:
Ժողովուրդը, որն անտեսում է իր արարչական գագաթները, դատապարտված է նայելու միայն ոտքերի տակ:

Դիտվել է՝ 1914

Մեկնաբանություններ