«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

ՊԵՏՔ Է ԲԱՐԵԼԱՎԵԼ ԿՐԹՈՒԹՅԱՆ ՈՐԱԿԸ

ՊԵՏՔ Է ԲԱՐԵԼԱՎԵԼ ԿՐԹՈՒԹՅԱՆ ՈՐԱԿԸ
04.11.2011 | 00:00

Պետության սոցիալ-տնտեսական քաղաքականության կարևորագույն բաղկացուցիչներից մեկը կրթության ոլորտն է, որը շարունակում է մնալ երկրի կայուն զարգացման, մարդկային կապիտալի պահպանման ու վերարտադրության նախապայմաններից մեկը: Հատկանշական է, որ վերջին տարիներին հանրակրթական ոլորտում իրականացվող բարեփոխումները աստիճանաբար հանգում են իրենց տրամաբանական ավարտին: Մասնավորապես, հանրակրթական հաստատությունների համակարգի արդյունավետության բարձրացման ուղղություններից մեկն առանձին գործող ավագ դպրոցների ցանցի ձևավորումն է, որի արդյունքում նոր ուսումնական տարվա սկզբից Հայաստանում գործում են արդեն հարյուրից ավելի առանձին գործող ավագ դպրոցներ: Դրանց կայացումը կարևոր նախադրյալ է երկրում մտավոր կարողության նպատակային և համակարգված օգտագործման համար:
Այս իմաստով, բոլորովին պատահական չէ հանրակրթական հաստատություններում տեղեկատվական և հեռահաղորդակցման տեխնոլոգիաների ներդրման գործընթացը հատկապես Երևանից դուրս` երկրի տարբեր մարզերում, ուսուցման նոր տեխնոլոգիաները հասանելի դարձնելով հանրապետության բոլոր դպրոցների համար` անկախ դրանց աշխարհագրական դիրքից: Հետևաբար կարևոր է, որ կրթության ոլորտի բարեփոխումների շրջանակներում պետության օժանդակությամբ կիրականացվեն միջոցառումներ, նպատակ ունենալով երեխաներին նախապատրաստել տարրական դպրոցին` ապահովելով հավասար մեկնարկային հնարավորություններ, մեծացնել երեխաների ընդգրկվածությունը նախադպրոցական ծառայություններում և ապահովել մատչելիություն` ներառելով սոցիալապես անապահով ընտանիքների երեխաներին, բարելավել նախադպրոցական ծառայությունների իրականացման նյութատեխնիկական և ուսումնանյութական հիմքերը:
ՀՀ 2012 թվականի պետական բյուջեի նախագծով նախատեսված կրթության բնագավառի ծախսերը (առանց պետական կառավարման ապարատի պահպանման և գիտության գծով ծախսերի) կազմում են 108045,9 մլն դրամ: Ծախսերի նվազումը 2011 թվականի նկատմամբ 0,7 տոկոս է: Այն պայմանավորված է որոշ ծրագրերի գծով 2012 թվականին միջոցների չնախատեսմամբ կամ դրանց պակասեցմամբ:
Կրթության ոլորտի ծախսերի հիմնական մասը կուղղվի`
ա) հանրակրթության ոլորտին` 69331,6 մլն դրամ: 2011 թվականի համապատասխան ցուցանիշի նկատմամբ ծախսերի աճը կազմել է 3507,1 մլն դրամ կամ 5,3 տոկոս: 2012 թվականին միջին ամսական հաշվարկային աշխատավարձը մեկ դրույքի հաշվով, ներառյալ լրացուցիչ վարձատրությունները, կկազմի 117,9 հազ. դրամ` 2011 թվականի 117,5 հազ. դրամի դիմաց, վարչական դրույքների միջին ամսական հաշվարկային աշխատավարձը` 176,2 հազ. դրամ, հաշվապահների դրույքների միջին ամսական հաշվարկային աշխատավարձը` 87,7 հազ. դրամ, ուսումնաօժանդակ ու տնտեսական դրույքներինը` 33,1 հազ. դրամ,
բ) հատուկ կրթությանը` 4872,3 մլն դրամ: 2011 թվականի համապատասխան ցուցանիշի նկատմամբ ծախսերն աճել են 246,4 մլն դրամով կամ 5,3 տոկոսով:
Միաժամանակ, կրթության ոլորտում իրականացվող բարեփոխումների մեջ կարևորվում է արտադպրոցական դաստիարակությունը: Այս բնագավառում անհրաժեշտ է նպաստել սովորողների հետաքրքրությունների և նախասիրությունների բավարարմանը, հոգևոր, գեղագիտական, ֆիզիկական, ստեղծագործական կարողությունների զարգացմանը, հայրենասիրական դաստիարակությանը, բնապահպանական, կիրառական և հումանիտար գիտելիքների կատարելագործմանը:
Ընդ որում, հիշյալ գործընթացները կարևոր են ոչ միայն Հայաստանի, այլև արտերկրում բնակվող հայ աշակերտների հայեցի դաստիարակության ապահովման առումով: Սփյուռքի հայկական կրթական հաստատությունների համար անհրաժեշտություն է առաջացել իրականացնելու ուսումնական գրականության և օժանդակ նյութերի մշակման, տրամադրման, վերապատրաստման մեկամսյա դասընթացների կազմակերպման և մասնագիտական կադրերի պատրաստման աշխատանքներ:
Մեր երկրում առանձնահատուկ կարևորություն է ձեռք բերում մասնագիտական կրթության բնագավառը, ուր, մասնավորապես, կարևորվում է մասնագիտական կրթության որակի բարելավմանը, աշխատաշուկայի պահանջներին և միջազգային չափանիշներին համապատասխան կադրերի պատրաստման կարողությունների հզորացման ու Բոլոնիայի համաձայնագրի դրույթներին դրա համապատասխանեցմանն ուղղված բարեփոխումների շարունակումը: Հենց հիշյալ բարեփոխումներն արագացնելու և արդյունավետությունը բարձրացնելու նպատակով պետք է մշակվի մասնագիտական կրթության համալիր վերակառուցման ռազմավարություն: Իրականացվող բարեփոխումների շրջանակներում բարձրագույն և հետբուհական մասնագիտական կրթության ոլորտում ակնկալվում է այնպիսի միջոցառումների իրականացում, որոնք նպատակ ունեն, եվրոպական որակավորումների շրջանակին համապատասխան, ներդնել որակավորումների ազգային շրջանակ, ստեղծել որակի ապահովման ազգային համակարգ, ապահովել բարձրագույն կրթության ավարտական փաստաթղթերի փոխճանաչումը և համարժեքությունը, ստեղծել նպաստավոր պայմաններ ուսանողների անարգել միջբուհական տեղափոխումների և միջազգային շարժունության համար, խթանել Հայաստանի կրթական համակարգի գրավչությունը: Իսկ գրավչության ապահովման գործում, ինչպես հայտնի է, վերջին դերը չի խաղում ուսուցչի և դասախոսի վարձատրությունը:
2012 թվականին մանկավարժական դրույքների միջին ամսական հաշվարկային աշխատավարձը մեկ դրույքի հաշվով, ներառյալ լրացուցիչ վարձատրությունը, կկազմի 114,8 հազ. դրամ, վարչական դրույքներինը` 170,3 հազ. դրամ, հաշվապահների դրույքների միջին ամսական հաշվարկային աշխատավարձը` 87,6 հազ. դրամ, իսկ ուսումնաօժանդակ և տնտեսական դրույքների միջին ամսական հաշվարկային աշխատավարձը` 35,2 հազ. դրամ:
«Նախնական մասնագիտական (արհեստագործական) կրթություն» դասին նախատեսված է հատկացնել 2238,9 մլն դրամ, որը 2011 թվականի համապատասխան ցուցանիշի նկատմամբ աճել է 363,5 մլն դրամով կամ 19,4 տոկոսով: Իսկ 2012 թվականին նախնական մասնագիտական (արհեստագործական) հաստատությունների (առանց ուժայինների) միջին ամսական հաշվարկային աշխատավարձը, մեկ դրույքի հաշվով, ներառյալ լրացուցիչ վարձատրությունը, կկազմի 104,8 հազ. դրամ, 68,5 վարչական դրույքներինը` 157,6 հազ. դրամ, հաշվապահների 27 դրույքներինը` 79,7 հազ. դրամ, 579,8 ուսումնաօժանդակ ու տնտեսական դրույքներինը` 33,4 հազ. դրամ:
Միաժամանակ, պետական բյուջեի նախագծով ծրագրվում է «Միջին մասնագիտական կրթություն» դասին հատկացնել 3437,6 մլն դրամ: Աճը 2011 թվականի նկատմամբ կազմում է 273,2 մլն դրամ կամ 8,6 %:
Հատկանշական է, որ ՀՀ 2012 թվականի պետական բյուջեի նախագծով միջին մասնագիտական ուսումնական հաստատությունների (առանց ուժայինների) մանկավարժական անձնակազմի միջին ամսական հաշվարկային աշխատավարձը կազմում է 63,7 հազ. դրամ, վարչական անձնակազմինը` 59,6 հազ. դրամ, ուսումնաօժանդակ ու տնտեսական անձնակազմինը` 34,4 հազ. դրամ:
Ինչ վերաբերում է բարձրագույն կրթությանը, ապա բյուջեով նախատեսված է 7732,5 մլն դրամ, որը 2011 թվականի նկատմամբ աճել է 16,1 մլն դրամով կամ 0,2 %-ով, չնայած ուսանողների թվաքանակի 1,9 հազարով նվազմանը: Ընդ որում, «Արտադպրոցական դաստիարակություն» դասին կտրամադրվի 2589,5 մլն դրամ, որը 2011 թվականի նկատմամբ աճել է 100 մլն դրամով կամ 4,0 տոկոսով, իսկ «Լրացուցիչ կրթություն» դասին` 1232,3 մլն դրամ, որը 2011 թվականի նկատմամբ աճել է 78,2 մլն դրամով կամ 6,8 %-ով: Բացի այդ, ՀՀ 2012 թվականի պետական բյուջեի նախագծով զգալի միջոցներ են նախատեսվել կրթական օբյեկտների հիմնանորոգման և շինարարության գծով: Մասնավորապես, 2012 թվականին շարունակելու է իրականացվել կրթության որակի և համապատասխանության երկրորդ (Համաշխարհային բանկ) վարկային ծրագիրը:
Ինչ վերաբերում է նախնական և միջին մասնագիտական կրթության ոլորտում սպասվող բարեփոխումներին, դրանց հիմնական նպատակը մասնագիտական կրթության և ուսուցման հաստատությունների ինտեգրումն է կրթության գլոբալ համակարգերին, մասնագիտական կրթության և ուսուցման (ՄԿՈՒ) որակավորումների համակարգի համապատասխանեցումը որակավորումների եվրոպական շրջանակին, կրեդիտների կուտակման և փոխանցման միասնական համակարգի ներդրումը, համակարգի մասնագետների իրազեկվածության բարձրացումը` այլ երկրների փորձի և լավագույն ձեռքբերումների կիրառմամբ, ՄԿՈՒ հաստատությունների ցանցավորումը, մասնագիտական կրթական ծառայությունների մատուցման որակի բարելավումը: Հետևաբար, այդ նպատակին հասնելու համար նպատակահարմար է ստեղծել մասնագիտական կողմնորոշման և խորհրդատվության արդյունավետ համակարգ, խթանել սոցիալական գործընկերությունը և երկխոսությունը, ձևավորել ՄԿՈՒ հաստատությունների արդյունավետ ցանց, ներդնել մասնագետների պահանջարկի ձևավորման արդյունավետ համակարգ, իրականացնել ՄԿՈՒ հաստատությունների ղեկավարների և դասավանդողների վերապատրաստումներ: Վերջինս խիստ կարևորվում է, քանզի անցած տարիներին որոշակի նահանջ է նկատվել հենց գիտելիք փոխանցողների` ուսուցիչների և դասախոսների մասնագիտական մակարդակի առումով և նոր մասնագետներ կրթելու համար առաջին հերթին կարևոր է քայլեր ձեռնարկել դասավանդողների որակավորումը միջազգային չափորոշիչներին հասցնելու ուղղությամբ: Միաժամանակ, հարկավոր է ամեն կերպ խթանել կրթության ոլորտի մասնագետների գիտական մակարդակի բարելավումը: Ավելին, բարձրագույն ուսումնական հաստատություններում հավասարապես պետք է բարելավվեն թե՛ կրթության որակը, թե՛ գիտության տվյալ ոլորտի գործունեությունը: Հետևաբար, առանձնահատուկ կարևորություն է ստանում գիտության ոլորտի զարգացումը:
Թաթուլ ՄԱՆԱՍԵՐՅԱՆ
Պրոֆեսոր

Դիտվել է՝ 2313

Մեկնաբանություններ