«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ՈՒՂԵՂՆԵՐԻ ԱՐՏԱՀՈՍՔԻՑ» ԴԵՊԻ «ՈՒՂԵՂՆԵՐԻ ՆԵՐՀՈՍՔ»

«ՈՒՂԵՂՆԵՐԻ ԱՐՏԱՀՈՍՔԻՑ» ԴԵՊԻ «ՈՒՂԵՂՆԵՐԻ ՆԵՐՀՈՍՔ»
08.11.2011 | 00:00

Տնտեսական ներուժի բազմաբնույթ վերլուծությունները հիմք են տալիս պնդելու, որ Հայաստանի և հայության կարևորագույն մրցակցային առավելություններից մեկը գիտությունն է կամ ավելի ընդգրկուն` երկրի մտավոր սեփականությունը: Անկախության ձեռքբերումից ի վեր լուրջ մարտահրավերներ առաջացան ոչ միայն տնտեսության տարբեր ոլորտներում, այլև գիտության ասպարեզում: ՈՒ եթե առևտրի, արդյունաբերության, գյուղատնտեսության ոլորտներում բարեփոխումների բանալին սեփականության ձևերի փոփոխությունների մեջ են որոնել, ապա գիտության հետագա զարգացումը նոր տնտեսավարման պայմաններում առայժմ չի խարսխված հստակ հայեցակարգի կամ բարեփոխման փաթեթի վրա: ՈՒստի առաջիկա տարիներին գիտության զարգացմանն ուղղված քաղաքականությունը կարող է փոփոխություններ կրել, իսկ այս կարևորագույն բնագավառի գերակա խնդիրները կարող են հանգել միաժամանակ մի քանի նպատակների: Մասնավորապես, դրանցից կարևորագույնների թվում են հանրապետության գիտական և գիտատեխնիկական ներուժի զարգացումը, դրա ռացիոնալ տեղաբաշխումն ու պահպանումը, գիտական և գիտատեխնիկական կադրերի պատրաստման արդյունավետ համակարգի ձևավորումը, հասարակության մտավոր ներուժի վերարտադրությունը:
Միաժամանակ, գիտության զարգացումն անհնար է պատկերացնել առանց այս ոլորտի զարգացման ու բնականոն գործունեության ապահովման` որպես տնտեսության զարգացման, երկրի անվտանգության ապահովման, կրթության, մշակույթի և հասարակական առաջընթացի բացառիկ կարևոր գործոնի:
Առաջնահերթությունների շարքում չի կարելի չընդգրկել նաև գիտական և գիտատեխնիկական քաղաքականության մշակումն ու իրականացումը, ինչը պետք է կրի համակարգված բնույթ և ներառի հանրապետության մտավոր ներուժի բոլոր հնարավոր ուղղությունները` դրանց մրցակցային առավելությունների բացահայտման և իրացման իրատեսական գնահատականներով: Եվ քանի որ երկրի զարգացման առաջնահերթությունների մեջ տարիներ շարունակ հիշատակվում է գիտելիքահենք տնտեսության ձևավորումը, ուստի անհրաժեշտ է նախ և առաջ ապահովել կառավարության մասնակցությունը նորարարական-նորամուծական (ինովացիոն) քաղաքականության մշակման ու իրականացման գործընթացին, ինչպես նաև աջակցությունը Հայաստանում հիմնարար ու կիրառական գիտության և գիտատեխնիկական արդյունքի ու բարձր տեխնոլոգիաների ներդրմանը: Մեր համոզմամբ, հիշյալ խնդիրների արդյունավետ լուծումներն անհնար է պատկերացնել բացառապես մասնավոր հատվածի ջանքերով և մասնավոր ընկերությունների տնտեսական շահերի նյութականացմամբ ու սահմանափակ հնարավորությունների տարբեր դրսևորումներով:
Մյուս կողմից` կարևոր է հաշվի առնել, որ գիտության ոլորտի բարեփոխումների հիմնական նպատակն է գիտելիքի վրա հիմնված տնտեսության և հասարակության ստեղծումը, որում վճռորոշ դերակատարություն պետք է ունենա պետությունը: Դրա համար առաջնահերթ անհրաժեշտ է.
- ձևավորել գիտության ոլորտի պետական կառավարման արդյունավետ համակարգ,
- ավելացնել գիտությանն ուղղվող ֆինանսավորման ծավալներն ու արդյունավետությունը,
- իրականացնել գիտության ոլորտում համապատասխան ինստիտուցիոնալ բարեփոխումներ,
- բարձրացնել գիտական կազմակերպությունների գործունեության արդյունավետությունը,
- արդիականացնել գիտության ոլորտի ենթակառուցվածքը և նյութատեխնիկական բազան,
-զարգացնել գիտական և գիտատեխնիկական գործունեության ոլորտի գիտական փորձաքննության անկախ համակարգը,
- գիտական և գիտատեխնիկական գործունեության պայմանագրային (թեմատիկ) ֆինանսավորումը վերածել իրական դրամաշնորհային համակարգի,
- ապահովել գիտության և կրթության ինտեգրումը,
- ապահովել գիտական ներուժի վերարտադրությունն ու երիտասարդացումը,
-նպաստել գիտական արդյունքի ապրանքայնացմանը, նյութականացմանն ու իրացմանը ներքին և արտաքին շուկաներում:

ՀՀ 2012-ի պետական բյուջեի նախագծով հաստատվելիք հատկացումների շրջանակում նախատեսվում է.
-գիտական և գիտատեխնիկական գործունեության բազային ֆինանսավորման շրջանակներում իրականացնել գիտական և գիտատեխնիկական գործունեության ենթակառուցվածքի պահպանման ու զարգացման, ինչպես նաև հիմնարար, կարևորագույն նշանակություն ունեցող կիրառական հետազոտությունների ծրագրերը,
- գիտական և գիտատեխնիկական գործունեության պայմանագրային (թեմատիկ) ֆինանսավորման նպատակով գիտական թեմաների (դրամաշնորհների) ֆինանսավորում, ինչը կնպաստի գիտական ներուժի երիտասարդացմանը և որոշակիորեն կմեղմի գիտության ոլորտից երիտասարդ կադրերի արտահոսքը, այդ թվում` նաև արտերկիր:
- 2011-ին մեկնարկած գիտական և գիտատեխնիկական պետական ծրագրերի նպատակային-ծրագրային ֆինանսավորումով 7 ծրագրերի և 1 նոր ծրագրի ֆինանսավորում:
ՀՀ 2012 թ. պետական բյուջեի նախագծի գիտության մասով ընդգրկված ծրագրերը միտված կլինեն գիտության ոլորտում բարեփոխումների իրականացմանը, գիտական հետազոտությունների զարգացմանը, գիտական ներուժի երիտասարդացմանը, գիտահրատարակչական գործունեության արդիականացմանը և գիտական ու գիտատեխնիկական բնագավառում միջազգային համագործակցության խթանմանը:
Ավելի ամբողջական պատկերացում կազմելու համար կարևոր է նկատել, որ պետական բյուջեով կառավարության կողմից գիտության և գիտատեխնիկական գործունեության ֆինանսավորումը նախատեսվում է իրականացնել հիմնականում երեք ավանդական ուղղություններով.
-բազային,
-պայմանագրային (թեմատիկ),
-նպատակային-ծրագրային:
Հայաստանի Հանրապետության 2012 թվականի պետական բյուջեով գիտության բնագավառի ծախսերը կազմում են 10167,5 մլն դրամ:
Բազային ֆինանսավորում ստացող կազմակերպությունների համար 2012 թվականի պետական բյուջեի նախագծով նախատեսվել է 7498,1 մլն դրամ: Համեմատության համար նշենք, որ 2011 թվականին պետական բյուջեով նույն նպատակի համար հատկացվել է 6833,7 մլն դրամ:
Ինչ վերաբերում է նոր ֆինանսական տարվա հատկացումներին, դրանք առաջին հերթին ուղղվելու են գիտական և գիտատեխնիկական գործունեության ենթակառուցվածքի պահպանման ու զարգացման ծրագրերի իրականացմանը: Այդ նպատակների համար, մասնավորապես, նախատեսվում է 5983,4 մլն դրամ: 2011 թվականին նույնանուն ծախսերը կազմել են փոքր-ինչ ավելի` 6264,5 մլն դրամ:
Կարևոր է նկատել, որ գիտության ֆինանսավորումը հիմնականում իրականացվում է ծրագրային սկզբունքով: Այսպես, օրինակ, «Ա. Ի. Ալիխանյանի անվան ազգային գիտական լաբորատորիայի հիմնադրամի գիտական և գիտատեխնիկական գործունեության ենթակառուցվածքի պահպանման և ֆիզիկայի բնագավառում գիտական ներուժի արդիականացում» ծրագրի իրականացման համար նախատեսվում է հատկացնել 672,3 մլն դրամ:
Պետական բյուջեով որոշակի աճ է նախատեսված` ֆինանսավորելու ազգային արժեք ներկայացնող գիտական օբյեկտների պահպանման ծրագրերը: Այս մասով 2012 թվականին նախատեսված է 599,3 մլն դրամի ֆինանսավորում: Համեմատության համար նշենք, որ 2011 թվականին նույն նպատակով հատկացվել էր 309,1 մլն դրամ:
Ընդհանուր առմամբ, պետական նպատակային-ծրագրային ֆինանսավորման համար հանրապետության պետական բյուջեում նախատեսվում է 1372,3 մլն դրամի ծախս: Նույն նպատակով 2011 թվականի պետական բյուջեից հատկացվել էր 1249,1 մլն դրամ:
Ի վերջո, պայմանագրային (թեմատիկ) ֆինանսավորման համար նախատեսվում է 877,1 մլն դրամ` 2011 թվականի 820,4 մլն դրամի դիմաց: Բացի այդ, 2012 թվականի պետական բյուջեի նախագծով նախատեսվում է նաև 420 մլն դրամ` գիտաշխատողների գիտական աստիճանների համար հավելավճարներ տրամադրելու համար:
Իհարկե, գիտության զարգացման կարիքները չեն կարող բավարարվել միայն պետական բյուջեի սահմանափակ միջոցներով: Գաղտնիք չէ, որ ժամանակակից գիտությունն օգտագործում է նաև արտաբյուջետային տարբեր աղբյուրներ` միջազգային կազմակերպությունների դրամաշնորհային ծրագրեր, տարբեր մասնավոր ընկերությունների կողմից տրվող պատվերներ և այլն: Այսպես, օրինակ, պետական բյուջեից կատարվող ծախսերի առումով Անդրկովկասում Հայաստանն ամենաքիչ միջոցներն է պատրաստվում հատկացնելու գիտության ոլորտի զարգացմանը: Վրաստանում այդ միջոցները եռապատիկ շատ են, իսկ Ադրբեջանում` ութապատիկ, մոտ 12 մլն ԱՄՆ դոլար: Ինչ վերաբերում է արտաբյուջետային ֆինանսավորմանը, այստեղ ևս պատկերը մեր օգտին չէ. Հայաստան` 2,6 մլն, Վրաստան` 6,4 մլն, և Ադրբեջան` 20 մլն ԱՄՆ դոլար:
Արտերկրի դրամաշնորհների, ծրագրերի, ինչպես նաև գիտության և տնտեսության գիտատար ճյուղերի զարգացման փորձի ուշագրավ կողմեր կարելի է գտնել Հնդկաստանում: Դա վկայում է, որ Հայաստանը նույնպես կարող է ապավինել իր սփյուռքի աջակցությանը և հնարավորինս շուտ անցում կատարել «ուղեղների արտահոսքից» դեպի «ուղեղների ներհոսք»: Վերջինս կարող է իր հետ բերել նաև կապիտալի զանգվածային ներհոսք: Հնդկաստանի տնտեսության մեջ տեղեկատվական տեխնոլոգիաների զարգացումը մեծապես պայմանավորված է էթնիկ հնդիկների կատարած ներդրումներով, որոնք կազմում են 25 մլրդ ԱՄՆ դոլար: Դրա շնորհիվ այսօր Հնդկաստանում երկարաժամկետ պատվերներով աշխատում է տվյալ ոլորտի ավելի քան 200000 մասնագետ: Շնորհիվ հնդկական սփյուռքի կազմակերպված գործողությունների, այսօր միայն Microsoft ընկերության աշխատակիցների 30 %-ը էթնիկ հնդիկ է:
Այս օրինակները հավաստում են, որ ավանդական էթնիկ և մշակութային կապերի շնորհիվ սփյուռքի ներուժի արդյունավետ օգտագործումը և կառավարման ու մասնագիտական հմտությունների փոխանցումը կարող են նպաստել անցումային տնտեսություն ունեցող երկրների համար այնպիսի կարևոր գործընթացի, ինչպիսին համաշխարհային տնտեսությանն ազգային տնտեսության աստիճանական ինտեգրումն է:
Թաթուլ ՄԱՆԱՍԵՐՅԱՆ
Պրոֆեսոր

Դիտվել է՝ 2331

Մեկնաբանություններ