ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Աշխարհը քաղաքակրթական և կրոնական «պետհեղաշրջման» շեմի՞ն

Աշխարհը քաղաքակրթական և կրոնական «պետհեղաշրջման» շեմի՞ն
19.06.2015 | 00:21

2015-ի հունիսի 10-ից համաշխարհային հանրությունը զարմացած հետևում է՝ ինչպես է փլուզվում ամերիկա-անգլիական քարոզչական միֆը Ռուսաստանի «մեկուսացման», նաև՝ ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինի «աշխարհից անձնական մեկուսացման» մասին: Նույնիսկ ԱՄՆ-ում բավականին լուրջ նախկին ու ներկա քաղաքական գործիչներ, հատուկ ծառայությունների ու Պենտագոնի աշխատակիցներ, կինոյի ու էստրադայի արտիստներ կան, որ բացահայտ չեն համաձայնում Ռուսաստանի ու Պուտինի դիվայնացման քաղաքականության հետ, որ իրականացնում է Վաշինգտոնն իր օժանդակ կառույցներով՝ ԵՄ-ով ու ՆԱՏՕ-ով: Բավական է հիշել Հենրի Քիսինջերին, Պատրիկ Բյուքենենին, Ռոն Պոլին, Սառա Պեյլինին, հետախույզ Ռեյ Մակգովեռնին, Սթիվեն Սիգալին, Միկի Ռուրկին ու մյուսներին: Այս անուններն արդեն իսկ խոսուն են: Թե ինչ են մտածել ու մտածում Եվրոպայում (մասամբ՝ Լատինական Ամերիկայում) ԱՄՆ-ի այսօրվա խղճուկ քաղաքականության մասին հետխորհրդային տարածքի նկատմամբ, շատ է գրվել ու գրվում է:
Այնուամենայնիվ, հունիսի 10-12-ի իրադարձությունները առանձնանում են դատողությունների ու տեսակետների շարքում, թե այսօր ինչ են մտածում «ռուսական սպառնալիքով» չզոմբիացած ու չվախեցած եվրոպացիները: Իտալիան գերհատուկ երկրներից է քաղաքակրթության պատմության մեջ, աշխարհի ամբողջ ոչմուսուլմանական իրավագիտության հիմքը Հռոմեական իրավունքն է: Վատիկանը առավել գերհատուկ պետություն է, թեոկրատիկ միապետություն, որից վերև միայն Տեր Աստվածն է: Ահա այդ երկրներ, ըստ էության, պետական այցով մեկնում է «աշխարհից մեկուսացած» Ռուսաստանի նախագահը: «Աշխարհից մեկուսացած»՝ ծայրահեղ անհասկացող և ինքնուրույն մտածողությունից ու տրամաբանությունից զուրկ մարդկանց համար: Լինեն մեր հայրենակիցները կամ ԱՄՆ-ի բարձրագույն քաղաքական ընտրանու ներկայացուցիչները: Ռուսաստանի նախագահի այցը Ապենիններ սկսվեց ոչ Հռոմից, ոչ Վատիկանից, այլ՝ Միլանից: Հունիսի 10-ին Լոմբարդիայի վարչական կենտրոնում բացվեց «Ռուսաստանի օրը» «ԷՔՍՊՈ-2015» միջազգային ցուցահանդեսում: Ինչ ու ինչպես հայտարարեցին Վլադիմիր Պուտինն ու Իտալիայի վարչապետ Մատեո Ռենցին, որ նախքան «Ռուսաստանի օրը» Միլանում ոչ միայն թաքցնում, այլև հորդորում էր Պուտինին «ԷՔՍՊՈ-2015»-ին մասնակցել, չենք նկարագրի: Առաջարկում ենք պարզապես ինտերնետում նայել Euronews-ի նորությունները և համադրել Միլանից նորություններին, որ հաղորդում էին ռուսական հեռուստաալիքները: Այդ ժամանակ յուրաքանչյուր ընթերցող իր օբյեկտիվ կարծիքը կկազմի:
Նկատելի էր՝ Իտալիայի վարչապետը, ավելի ուշ նախագահ Սերջիո Մատարելան չէին թաքցնում, որ արդեն սրտխառնուք ունեն Ռուսաստանի դեմ «ամերիկյան պատժամիջոցներից»: Եղավ նույնիսկ «ֆուտբոլի ու քաղաքականության միախառնում», բայց ոչ անգլո-ամերիկյան վարկածով, այլ զուտ եվրոպական, մայրցամաքային: Ինչպես ասաց Ռենցին՝ իր ու Մատարելայի հաջորդ մեծ հանդիպումը կայանալու է 2018-ին Ռուսաստանում, որտեղ անպայման ժամանելու են ֆուտբոլի աշխարհի առաջնությանը և «ֆուտբոլային ոչ հաճելի անակնկալ» են մատուցելու ռուսներին: Գուցե նաև ամբողջ աշխարհին: Ֆուտբոլի աշխարհի առաջնության քառակի չեմպիոն երկրի կառավարության նախագահի խոսքերը պարզապես խոսքեր չեն, այլ դիրքորոշում, այդ թվում՝ աշխարհի ֆուտբոլի ամենաազդեցիկ ֆեդերացիաներից մեկի: Իտալացիների կարծիքի հետ հարկադրված են հաշվի նստել բոլորը, այդ թվում` նրանց գործընկերները Գերմանիայում, Մեծ Բրիտանիայում, Ֆրանսիայում, ԱՄՆ-ում: Մնացած աշխարհը առանձնապես «աչքի չի ընկել» 2018-ին ֆուտբոլի աշխարհի առաջնությունը Ռուսաստանում անցկացնելու հարցում: Աշխարհը հիանալի գիտի՝ Իտալիայում ֆուտբոլը ոչ միայն ավելին է քաղաքականությունից կամ տնտեսությունից: Ոչ միայն կյանք է, այլև երկրորդ կրոն կաթոլիկությունից հետո: Այս թեմայով չեն կատակում, եթե, իհարկե, հասկանում են, որ մարդկանց կրոնական զգացումների հետ կատակները կարող են «հետևանքներ» ունենալ: Հանդիպումը և բանակցությունները Հռոմի պապ Ֆրանցիսկոսի հետ. արևմտյան ԶԼՄ-ները առաջին հերթին արձանագրեցին՝ Պուտինը հանդիպումից ուշացավ մեկ ժամից ավելի: Հետո նրանք փորձեցին տպավորություն ստեղծել, որ «սովորաբար խոսքաշեն Ֆրանցիսկոս պապը Պուտինի հետ զուսպ էր, համենայն դեպս՝ լրագրողների ներկայությամբ: Վատիկանի տեղեկատվության մեջ չկա «cordial» (սրտանց, սիրալիր) բառը, որ օգտագործվում է պապի բոլոր հանդիպումներում համաշխարհային մակարդակի ղեկավարների հետ»: Բայց մի՞թե ինչ-որ թղթակցիկներ ինչ-որ Reuters-ների կամ նույնիսկ France Press-ների իրականում տեղյակ են՝ ինչ են խոսել պապն ու Պուտինը: Կասկածում եմ: Տեսագրությունից լավ երևում է, որ լրագրողներին սկզբում թույլ են տալիս մոտենալ սեղանին, որի շուրջ զրուցում են Հռոմի պապն ու Ռուսաստանի նախագահը, հետո օպերատիվ հեռացնում են: Եվ աշխարհի կաթոլիկների առաջնորդը Ռուսաստանի առաջնորդի հետ փակ դռների հետևում բանակցում են 50 րոպե: Ինչ ու ինչի մասին են նրանք խոսել, ինչ տրամադրությամբ, մնում է դատել նրանց գործերից, ոչ թե արևմտյան լրատվամիջոցների դատարկաբանությունից: Բանակցությունների ավարտին Հռոմի պապը ՌԴ նախագահին ուղեկցեց մինչև գրադարանից դուրս և հրաժեշտին խնդրեց իր բարեմաղթանքները փոխանցել Մոսկվայի ու Համայն Ռուսիայի պատրիարք Կիրիլին: Իտալիայից մեկնելուց առաջ Պուտինը հասցրեց հանդիպել Սիլվիո Բեռլուսկոնիի հետ, որ հատուկ ժամանեց օդանավակայան և վաղեմի բարեկամները սրտանց ողջագուրվեցին՝ փոխանակելով առանցքային մտքեր:
Հռոմի պապի հետ հանդիպումից Պուտինի ուշանալը ընդհանրապես անհետաքրքիր դրվագ է, միայն արևմտյան դեղին մամուլն է այդ խայծը կուլ տալիս: «Միլանում բանակցությունները երկար տևեցին, ավտոշարասյունը դանդաղ էր շարժվում»՝ ՌԴ նախագահի խոսնակ Դմիտրի Պեսկովի խոսքերը փոխանցեց արևմտամետ «Эхо Москвы» ռադիոկայանը: ՌԴ նախագահը ընդհանրապես շատ է սիրում հանդիպել ու զրուցել Հռոմի պապերի հետ: Եվ ներկա, և Հովհաննես Պողոս II-ի հետ նա հասցրել է երկու անգամ հանդիպել (Կարլ Վոյտիլայի հետ 2000-ին ու 2003-ին, Ֆրանցիսկոսի հետ տարիուկես առաջ), մեկ անգամ էլ հանդիպել է Բենեդիկտոս XVI հետ (2007-ին): Հետաքրքիր է Պուտինի ու պապի ընծաների փոխանակումը: Ֆրանցիսկոս պապի հետ առաջին հանդիպման ժամանակ Պուտինը նվիրեց Վլադիմիրյան Աստվածամոր սրբապատկերի պատճենը: Վատիկան այս այցի ժամանակ՝ Հռոմի կաթոլիկ եկեղեցու ղեկավարին նա ամբողջ տաճար նվիրեց՝ Հիսուս Ամենափրկչի տաճարի պատկերով պաննո: Նաև՝ ուղղափառ հանրագիտարանի մի քանի հատոր:
Ֆրանցիսկոս պապի պատասխան ընծան ոչ միայն թանկագին է քրիստոնեության տեսության տեսակետից, այլև սիմվոլիկ է ու ենթատեքստով: Հռոմի պապը ընծայեց խաղաղարար հրեշտակի պատկերով մեդալ ու բացատրեց՝ հրեշտակը պայքարում է խաղաղության ու արդարության համար: Արտաբերված բառերը արձանագրեցին համաշխարհային բոլոր լրատվամիջոցները. «Ես աղոթում եմ Տեր Աստծուն Ձեզ համար», հետո վերադարձավ ընծային՝ «Այս մեդալը, որ անցյալ դարի նկարիչներն են ստեղծել, պատկերում է հրեշտակին, որ բերում է և խաղաղություն, և արդարություն, և համերաշխություն, և պաշտպանում է,- ասաց Ֆրանցիսկոսը:- Նաև գրառում կա, որ ավետարանը մեզ բերում է կյանքի լույսը և ուրախություն, աշխարհաքաղաքական դատողություն կա մեր ու մեր կյանքի մասին»:
Չենք ուզում անպտուղ ու անիմաստ բանավիճել ո՛չ Հռոմի պապի, ո՛չ ՌԴ նախագահի կողմնակիցների ու հակառակորդների հետ: Հակառակորդներ, նաև թշնամիներ ունեն և մեկը, և մյուսը: Ի վերջո, նա արգենտինացի է, թեպետ ծագումով իտալացի է (նախքան պապ ընտրվելը՝ կարդինալ Խորխե Մարիո Բերգոլիո), իսկ ավելին, քան բարեկամությունը Վլադիմիր Պուտինի ու Արգենտինայի նախագահ Քրիստինա Ֆերնանդես դե Կիրշների հետ ու ռուս-արգենտինական հարաբերությունների աննախընթաց մերձեցումը 2014-15-ին չեն կարող իրենց հետքը չթողնել յուրաքանչյուր արգենտինացու հոգում: Արգենտինան դեռ չի մոռացել ԱՄՆ-ի ու Մեծ Բրիտանիայի ստորությունը Մալվինյան (Ֆոլկլենդյան) կղզիների հարցում: Կասկած չի հարուցում, որ Հռոմի պապի ընծայի ու մեկնաբանության մեջ ուղղակի «մեսիջ» կար ամբողջ աշխարհին, ոչ միայն ՌԴ նախագահին: Ֆրանցիսկոսը Գրիգորիոս XVI-ի ժամանակներից առաջին ճիզվիտն է Վատիկանի գահին: Իսկ Ֆրանցիսկոս պապի հունիսի 13-ի որոշումը ավելին է, քան ՌԴ նախագահին խաղաղության հրեշտակի սիմվոլիկ մեդալ ընծայելը: Հռոմի կաթոլիկ եկեղեցին քննարկում է Զատկի միասնական օրվա հարցը, որը կնշվեր «Հռոմում, Կոստանդնուպոլսում ու Մոսկվայում»: Պոնտիֆիկոսն օգտագործում է ոչ թե Ստամբուլ, այլ Կոստանդնուպոլիս անվանումը՝ հարություն տալով «Բյուզանդական ժառանգության» աշխարհաքաղաքական հարցին: Եվ իր նախաձեռնությունը բացատրում է անեկդոտիկ պատմությամբ. «Հանդիպում են կաթոլիկն ու ուղղափառը և հարցնում են. «Քո Քրիստոսը հարություն առա՞վ, իմը՝ մի շաբաթից», Ֆրանցիսկոսի խոսքերն է փոխանցել Corriere della Sera-ն: Կաթոլիկ օրացույցով Զատկի օրը հաշվարկվում է մարտի լիալուսնից հետո առաջին արևահավասարով: ՈՒղղափառների հաշվարկն ավելի բարդ է: Որպես կանոն՝ կաթոլիկ ու ուղղափառ զատիկների տարբերությունը մեկ շաբաթ է, երբեմն նաև մեկ ամիս: Երբեմն Զատկի օրերը համընկնում են: Թերթը նշում է, որ միասնական օր կարող է դառնալ ապրիլի երրորդ կիրակին: Զատկի օրվա միասնականացման գաղափարը Ֆրանցիսկոսն արդեն բարձրաձայնել էր նախկինում, օրացույցը փոխելու պատրաստակամության մասին հայտարարել էր և Պողոս VI պապը (1963-1978): Զատկի միասնական օրվա հարցը կարող է քննարկվել Համատիեզերական ժողովում, 2016-ին: Իհարկե, «Կոստանդնուպոլսում»: Այս տարի կաթոլիկները Զատիկը նշեցին ապրիլի 5-ին, ուղղափառները՝ 12-ին: Կաթոլիկ և ուղղափառ կանոնագրքի փոփոխությո՞ւն է սպասվում: Կանոնագիրքը կանոնների հավաքածուն է, որոնց հիման վրա հաշվարկվում է Զատկի տոնի օրը: Ելից գրքում տրվող կարգերի, լուսնային-արևային օրացույցի, որ հրեաները վերջնականապես ընդունեցին երկրորդ տաճարի ժամանակ: Հրեական Զատիկը տոնվում է Նիսան ամսի 15-ին: Քրիստոնյաներն էլ ինչ-որ ժամանակ Զատկի տոնակատարության միասնական օր են ունեցել: Արդեն III դարում Ալեքսանդրիայի եկեղեցու աշխատասիրությամբ մշակվեցին կանոններ, որ հաստատվեցին Նիկեայի ու Անտիոքի տիեզերաժողովներում և գործում են մինչև մեր ժամանակները՝ Զատիկը տոնել հրեական Զատիկից հետո առաջին կիրակին այն լիալուսնից հետո, որ հաշվարկվելով հայտնի կանոններով՝ գալիս է գարնանային օրահավասարի օրը կամ օրահավասարից հետո: Գարնանային օրահավասար ընդունված էր մարտի 21-ը: Լուսնի փուլերը հաշվում էին ցիկլերով՝ շրջաններով, որոնց ընթացքում Լուսնի փուլերը վերադառնում էին մոտավորապես նույն օրերին, ինչ Հուլյան օրացույցով է: Օգտագործվում էր մի քանի ցիկլ: Պահպանվել են եպիսկոպոս Իպոլիտի Զատկի կանոնները, որ հաշվարկված են 16-ամյա ցիկլով: Հռոմեական եկեղեցին մինչև VI դարն օգտագործում էր 84-ամյա ցիկլը: Ալեքսանդրիայի եկեղեցին ներմուծեց առավել ճշգրիտ՝ 19-ամյա ցիկլը, որ բացահայտել էր հույն Մետոնոսը և օգտագործվում էր հունական օրացույցում: Քանի որ տիեզերական ժողովը Ալեքսանդրիայի եկեղեցուն հանձնարարել էր հետևել Զատկի օրվա տոնակատարության ճիշտ ընտրությանը, IV դարավերջին թեժ բանավեճ սկսվեց Հռոմի հետ՝ մատնացույց էին արվում 84-ամյա ցիկլի պատճառով թույլ տրված անճշտությունները: Այդ ժամանակից Մետոնոսի 19-ամյա ցիկլը աստիճանաբար շրջանառության մեջ մտավ արևմտյան եկեղեցիներում, բայց վերջնականապես հաստատվեց միայն Դիոնիսիոս Կրտսերի աշխատանքների շնորհիվ: Ընդունված կարգով՝ պետք է իմանալ մարտի կիրակիները և Զատկի լիալուսնի օրը: Կիրակիները որոշվում են կարգից ելնելով, որ քրիստոնեական դարաշրջանին նախորդած շրջանում (նահանջ տարի), որ երբեմն սխալմամբ անվանում են մեր թվարկության զրոյական տարի, կիրակիները եղել են մարտի 7-ին, 14-ին, 21-ին, 28-ին: Ամեն սովորական տարի, որ ունի 52 շաբաթ և մեկ օր, կիրակիները մեկ միավորով նահանջում են, նահանջ տարիներին, որ ունեն 52 շաբաթ և 2 օր, նահանջում են երկու միավորով:
Մետոնոսի լուսնային ցիկլն ունի Հուլյան 19 տարի 366,25 օրով և Լուսնի համարյա 235 սինոդիկ ամիսներով 29,53059 օրերով: Այս երկու ժամանակամիջոցների տարբերությունը 0,0613 օր է: Այս ցիկլում լուսնային ամիսները հերթականությամբ 30 և 29 օր ունեն: Երբ Հուլյան տարին ունենում է 13 լիալուսին, տարեվերջին հավելյալ ամիս է տրվում 30 օրով, ցիկլի վերջին՝ տասնիններորդ տարում՝ 29 օրով: Այս բաժանումով փետրվարը միշտ 28 օր ունի (մշտական օրացույց), լուսնային ամիսը, որ փետրվարի 25-ին է համընկնում, նահանջ տարվա հավելյալ օրը իրականում մեկ օր է: Քանի որ հունվարն ու փետրվարը կազմում են 59 օր, Լուսնի նույն ցիկլային փուլերը հունվարի ու մարտի նույն օրերին են համընկնելու: Նախնիները դիտարկել են ոչ թե լիալուսինը, այլ երիտասարդ լուսնի առաջին հայտնությունը: Այդ հայտնության և լիալուսնի միջև ժամանակը 13 օր է, այդ պատճառով՝ լիալուսնի Զատիկը որոշվում է նորալուսնին հավելելով 13 օր: Զատկի լիալուսինը կոչվում է Զատկի սահման: Ցիկլի առաջին տարի Ալեքսանդրիայի եկեղեցին ընդունեց Դիոկղետիանոսի ժամանակաշրջանը (285 թ.), երբ Զատկի նորալուսինը մարտի 23-ին էր, իսկ տարվա առաջին նորալուսինը հունվարի 23-ին: Մետոնոսի ցիկլով այդ օրն էր քրիստոնեական դարաշրջանին նախորդող նորալուսինը: Այդ տարին Դիոնիսիոս Կրտսերը ընդունել է իբրև ելակետային: Ցիկլի որևէ տարին ցույց տվող թիվը համարվում է «ոսկե թիվ»: Անվանման ծագումը վիճելի է: Հրեաները, որ նույնպես օգտագործում էին Մետոնիոսի ցիկլը, սկիզբը երեք տարի ավելի ուշ էին ընդունում, քան Ալեքսանդրիայի եկեղեցին ու Դիոնիսիոսը: Այդ տեղաշարժված ցիկլով սկզբնական տարվա նորալուսինը հունվարի 1-ին է: Այդ ցիկլը, որ կոչվում է Լուսնի Զատկի շրջան, օգտագործում է ուղղափառ եկեղեցին: Տարբերության համար Դիոնիսիոսը այդ ցիկլերից մեկը (հրեականը) ավանում էր ciclus lanaris, մյուսը՝ ciclus decemnovennalis: Հուլյան 19 տարիների մեծությունը սինոդիկ 235 ամիսներից պայմանավորում է Մետոնոսի ցիկլով հաշվարկված նորալուսինների հետ մնալը իրական, աստղաբաշխական ժամանակից: Ամեն 310 տարում կուտակվում է մեկ օր: Զատկի օրվա հաշվարկի համար առաջարկված բոլոր հաշվարկներից առանձնանում է պարզագույն ու հարմարագույն բանաձևը, որ առաջարկել է հայտնի մաթեմատիկոս Գաուսը:
Սուրբ Զատկի օրվա հաշվարկների կանոնները թողնենք հոգևորականներին: Հռոմի պապ Ֆրանցիսկոսի որոշումը, որին արդեն դրական է արձագանքել Ռուս ուղղափառ եկեղեցին, ոչ միայն էկումենիզմ ու քրիստոնեության միասնականացման փորձ է: Հիշենք՝ ինչ են քննարկել Հռոմի պապը և Վլադիմիր Պուտինը փակ դռների հետևում: Ոչ միայն ՈՒկրաինայի և Նովոռոսիայի իրավիճակը: ՌԴ նախագահի օգնական Յուրի ՈՒշակովը վկայում է. «Օրակարգում երկկողմ հարաբերություններն են, միջազգային ակտուալ պրոբլեմները, մասնավորապես՝ քրիստոնյաների վիճակը Մերձավոր Արևելքում, նրանց շահերի պաշտպանության անհրաժեշտությունը»: Փաստորեն՝ նաև մեր հայրենակիցների մասին՝ Սիրիայի, Լիբանանի, Իրաքի հայերի: Ֆրանցիսկոս պապը, ինչպես և պատրիարք Կիրիլը, 2014-ից միանշանակ ու բազմիցս Արևմուտքին կոչ են արել այդ տարածաշրջանում փոխել քաղաքականությունը և պաշտպանության տակ առնել Մերձավոր Արևելքի՝ համաշխարհային քրիստոնեության օրորոցի, քրիստոնյաներին: Այդտեղ պետք է որոնել ՌԴ նախագահին Հռոմի պապի ընծայի, նրա մեկնաբանությունների ու Զատկի միասնական օրվա առաջարկի խորքային իմաստը: Վատիկանում ԱՄՆ-ի դեսպան Քենետ Հեկետի ցինիկ ու հանդուգն պահանջը՝ դատապարտել Պուտինին ու համարյա թե մերժել ընդունելությունը, ձախողվեց: Հիմա ԶԼՄ-ները գրում են, թե իբր Հեկետն ընդամենը ասում էր, որ «Վատիկանը պետք է ավելի կոշտ վերաբերվի Ռուսաստանի քաղաքականությանը» ՈՒկրաինայի պատճառով: Նույնիսկ եթե այդպես է, մի՞թե ԱՄՆ-ը մոռացել է, որ Հռոմի պապերն ունեն միայն մեկ «Տեր»՝ Տեր Աստված: ԱՄՆ-ը ոչ մի կերպ չի ձգում Համայն Տիեզերքի Տիրակալի դերին:

Սերգեյ ՇԱՔԱՐՅԱՆՑ

Դիտվել է՝ 2505

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ