ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

Մասոնները` Միքելե Մորամարկոյի վկայությամբ (մաս 2-րդ)

Մասոնները` Միքելե Մորամարկոյի վկայությամբ (մաս 2-րդ)
22.06.2013 | 19:17

(սկիզբը` այստեղ)

ԲԵՆՋԱՄԵՆ ՖՐԱՆԿԼԻՆ (1706-1790)
Ամերիկացի պետական գործիչ, երիտասարդ տարիներին հիմնադրել է «Փենսիլվանիայի թերթը», Ֆիլադելֆիայում բացել է ԱՄՆ-ի պատմության մեջ առաջին հանրային գրադարանը: 1728 թ. հրապարակել է «Հավատի ու կրոնի մասին» աշխատությունը` շարադրելով իր հայացքները կրոնի վերաբերյալ, որոնք վառ արտահայտված գնոստիկ երանգավորում ունեին: 22-ամյա Բենջամեն Ֆրանկլինը գրում էր. «Հավատում եմ, որ կա բացարձակ կատարյալ Բարձրագույն էություն, ում մտահղացմամբ ու ստեղծագործությամբ ծնվել են աստվածները: Հավատում եմ, որ մարդն ամենակատարյալ արարածը չէ` լինելով ընդամենը արարածներից մեկը: Մարդուց ցածր բազում արարածներ կան, որ գտնվում են զարգացման ստորին մակարդակների վրա: Բայց մարդուց բարձր էլ կան ոչ քիչ նրան գերազանցող մակարդակներ: Երևակայությունս ինձ դուրս է բերում մեր մոլորակների համակարգից, անշարժ աստղերից անդին տարածությունը, որը բոլոր չափումներով անվերջ է ու լի այնպիսի արևներով, ինչպես մերն է, և յուրաքանչյուրը շրջապատված է աշխարհների խմբապարով, որ հավերժորեն պտտվում են իրենց լուսատուի շուրջը: Երևակայությունս հուշում է, որ Հավերժությունը ստեղծել է բազմաթիվ և մարդու համեմատությամբ բարձրագույն արարածներ, ովքեր ի զորու են ընկալել իր կատարելությունն ավելի լավ, քան կարողանում են մենք` մարդիկս... Գուցե նրանք` Հավերժության ստեղծած արարածները, անմահ են: Գուցե նրանք փոփոխվում են ժամանակի երկարությամբ վիթխարի փուլերում միայն և նրանց փոխարեն գալիս են ուրիշները: Բայց ինձ թվում է, որ նրանցից յուրաքանչյուրը չի կարող չլինել անսովոր իմաստուն, բարի ու հզոր: Յուրաքանչյուրն իր համար ստեղծել է լուսատու արև ու շրջապատել նրան մոլորակների հրաշալի ու հիացմունքի արժանի համակարգով: Հենց նրան, իմ սեփական աստծուն եմ ես ուզում երկրպագել»:
1731 թ. Բենջամեն Ֆրանկլինն ընդունվել է Ֆիլադելֆիայի սուրբ Հովհաննես Լոժան: Նրա մասոնական կարիերան սրըթաց էր: 1734 թ. նա դարձել է Փենսիլվանիայի նահանգային մեծ լոժայի Վարպետ, որ անմիջապես ենթարկվում էր Անգլիայի Մեծ լոժային: Նույն թվականին Ֆրանկլինը առաջին անգամ ամերիկյան գաղութներում սեփական տպարանում հրապարակել է Անդերսոնի մասոնական «Կանոնադրությունները»: 18-րդ դարի 40-ական թթ. երկրորդ կեսին նա իրեն նվիրել է էլեկտրականության ուսումնասիրմանը և հայտնագործել է շանթարգելը: 1751 թ. Ֆրանկլինը ընտրվել է Փենսիլվանիայի պատգամավոր, այդ ժամանակից նրա քաղաքական-դիվանագիտական գործունեությունը չի ընդհատվել: Նա դարձել է անկախության առաջնորդներից մեկը: 1776 թ. Ջեֆերսոնի հետ նա աշխատել է «Անկախության հռչակագրի» վրա, ղեկավարել է ռազմական գործողությունները, եղել է ապստամբների արտաքին գործերի նախարարը: Այդ պաշտոնում էլ Ֆրանկլինը ստորագրել է ԱՄՆ-ի ու Ֆրանսիայի միջև համաձայնագիրը, երկիր, որտեղ նա եղել է բազմիցս և ընդունվել մասոնական բոլոր պատիվներով: 1778 թ. Բենջամեն Ֆրանկլինը ներկա է եղել Վոլտերին մասոն ձեռնադրելու արարողությանը, իսկ մի քանի ամսից կատարել է ֆրասիացի մեծ փիլիսոփայի հուղարկավորության մասոնական ծիսակարգը: Երկու տարի` 1779-1781 թթ. Բենջամեն Ֆրանկլինը եղել է «Ինը քույրեր» մասոնական լոժայի Հարգարժան Վարպետ: Ֆրանսիայի մասոնական շատ լոժաներ նրան ընտրել են իրենց պատվավոր անդամ: Ֆրանկլինը պայքարել է ստրկատիրության դեմ, երիտասարդ բանվորների մասնագիտական որակավորման բարձրացման նպատակով ստեղծվելիք դպրոցների համար ֆինանսական պատկառելի միջոցներ է կտակել: Իր «Ինքնակենսագրության» մեջ Ֆրանկլինը մասոնականության մասին բաց չի գրում, միայն հիշատակում է «Միասնություն» ակումբի գործունեության մասին, որի նպատակը իր անդամների մշակութային մակարդակի բարձրացումն ու փոխաջակցությունն էր:

ՋՈՐՋ ՎԱՇԻՆԳՏՈՆ (1732-1799)
Ջորջ Վաշինգտոնը եղել է Գաղութարարների բանակի առաջին բարձրագույն հրամանատարը անկախության համար պատերազմում (1755 թ.), ԱՄՆ-ի առաջին նախագահը (1789 թ.): Մասոն նա դարձել է 1752 թ. նոյեմբերի 4-ին Ֆեդերիկսբուրգի լոժայում: 1788 թվականից մինչև մահը եղել է «Ալեքսանդրիայի» լոժայի Հարգարժան վարպետ: «Մասոնական մտքի գանձարան» անթոլոգիայում տպագրվել է մի հատված Ջորջ Վաշինգտոնի երկից, որտեղ նա ընդգծում է, որ մասոնների առանձին անդամների վարքագիծը, ինչպես օրդենի գործունեությունը ներկայացնող հրապարակումների բովանդակությունը, պետք է մեկ նպատակ ունենան` «համոզել մարդկությանը, որ մեծագույն խնդիրը, որ լուծում են մասոնները, մարդային ամբողջ ցեղի համար երջանկության հասնելու ճանապարհի որոնումն է»:

ԳՈՏՀՈԼԴ ԷՖՐԱԻՄ ԼԵՍԻՆԳ (1729-1781)
Բանասեր և փիլիսոփա, Համբուրգի «Երեք ոսկե վարդ» լոժայի անդամ, մասոն է դարձել 1771 թ.: Լեսինգը զբաղվել է բանաստեղծական արվեստի և գեղարվեստական ստեղծագործության էության և իմաստի ուսումնասիրմամբ, համարվում է գերմանական դասական գրականության հիմնադիրը: «Լաոկոոնում» (1766) մշակել է գեղանկարչության և պոեզիայի գեղագիտության սկզբունքները` համապատասխանաբար վերագրելով «մարմիններին» ու «արարքներին»: Կրոնի ասպարեզում հետազոտական աշխատանքների արդյունքում Լեսինգը մշակել է պանթեիստական ուսմունք, թեպետ հանուն արդարության պետք է ասել, որ նրան, իբրև մտածողի, խորթ են վարդապետական գծակարգերը և վաղօրոք հաստատված ճշմարտությունները: Նա նույնացնում է «ճշմարտություն» և «ճշմարտության որոնում» հասկացությունները: Հայտնի է Լեսինգի նշանավոր արտահայտությունը, որ եթե Աստված աջ ձեռքում ունենար ճշմարտությունը, իսկ ձախ ձեռքում` ցուցումը, թե որ ուղղությամբ այդ ճշմարտությունը որոնել, ինքը կընտրեր որոնումը, որովհետև մաքուր ճշմարտությունը միայն Աստծո համար է: Լեսինգը գտնում էր, որ պատմությունը «առաջադիմական կարգ» է, յուրատեսակ մարզասրահ, որտեղ մարդը կարող է կատարելագործել իր ընդունակությունները: Ըստ Լեսինգի` պատմության մեջ գլխավորը մարդկային ցեղի դաստիարակությունն է: Կրոնական բացահայտումները կատարվում են դաստիարակության ընթացքում: Հին և Նոր Կտակարանների տարբերությունները ցույց են տալիս, թե ինչպես է իրեն դրսևորում կրոնը մարդկության պատմության փուլերի հերթագայության և առաջանցիկ զարգացման ընթացքում: «Մարդկային ցեղի դաստիարակությունը» /1780/ երկում գերմանացի փիլիսոփան կանխատեսում է Նոր Կտարակարանի ժամանակը` Հավերժական գրքի, որ խոստացված է մարդկությանը: Լեսինգը գտնում էր, որ մարդկությունը շարժվում է դեպի «կատարելության դարաշրջան», երբ մարդը բարիք է գործելու հանուն բարիքի, այլ ոչ թե հանուն խրախուսման, ինչպես եղել է անցյալում` մարդկային հարկադրանքով: 1778-1780 թթ. Գոտհոլդ Էֆրաիմ Լեսինգը գրում է «Gesprache fur Freimaurer» հիմնարար աշխատությունը, որտեղ քննադատում է մասոնների գերմանական լոժաներին, ուր բնակալել են ժամանակակից կյանքի բոլոր արատները` նորտամպլիերների ֆանտաստիկ մտահանգումները և անդասակարգ հասարակության մասին բարբաջանքները: Նա մասոնների գլխավոր գործ համարում է ճշմարտության ազատ, էզոթերիկ որոնումի ապահովումը:

ՎՈԼՖԳԱՆԳ ԱՄԱԴԵՅ ՄՈՑԱՐՏ (1756-1791)
Հանճարեղ կոմպոզիտոր, անգերազանց գործիքային և վոկալ երաժշտության հեղինակ: Մոցարտը բարձունքների է հասել երաժշտարվեստի բոլոր ժանրերում` անմահություն բերելով իր անվանը: Հիշեցնեմ միայն դաշնամուրի համար d-mol (К 466) կոնցերտը նվագախմբի հետ, սիմֆոնիաները, «Դոն Ժուան» և «Կախարդական ֆլեյտա» օպերաները, «Ռեքվիեմը»: Մոցարտը մասոն է ձեռնադրվել Վիեննայում, 1784 թ. դեկտեմբերի 14-ին «Բարեգործություն» լոժայում: Մոցարտը մասոնական երաժշտություն է գրել, որը հնչում է լոժաներում մասոնական ծիսակարգերի կատարման ժամանակ: Ամենանշանավոր ստեղծագործությունը համարվում է «Մասոնական սգո երաժշտությունը» (Maurerische Trauer-musik, c-mol, К 477), որ գրվել է մասոնական եղբայրներ կոմս Ֆրանց Էստերգազի ֆոն Տալանտի և հերցոգ Գեորգ Ավգուստ ֆոն Մեկլենբուրգ-Շտրելիցի մահվան առիթով: Այս երկը զալցբուրգցի հանճարի ստեղծագործության մեջ հատուկ տեղ ունի իր հաստատուն և հստակ կառուցվածքով, անսովոր գործիքավորմամբ, որ հավասարը չունի նորարարությամբ և ճաշակով, քայլերգային թեմայի հանդիսավորությամբ, որ հանգուցված է կենտրոնական առանցքի` գրիգորյան երգեցողության շուրջ: Այս երաժշտությունը հագեցած է ռոմանտիկ տրտմության զգացումով, որ ժամանակակից երաժշտարվեստի զարգացման ճանապարհը կանխորոշել է շատ վաղուց: Ուզում եմ հիշատակել մասոնական ևս մեկ մեծագույն ստեղծագործություն` «Laut Verkiinde umsere freude» կանտատը: Մոցարտի կինը` Կոնստանցան, հիշում է, որ ամուսնու առողջության ժամանակավոր բարելավումը 1791 թ. նոյեմբերի կեսին հնարավորություն է տվել դիրիժորություն անել կանտատի կատարմանը: Կանտատի վերջին տողերը գրվել են Հավերժական Արևելք անցումի նախօրեին, «Հույս» մասոնական լոժայի հավաքի ժամանակ: Կանտատի տեքստը հեղինակել է մասոն Շիկանդերը` «Կախարդական սրինգի» լիբրետոյի հեղինակը, օպերա, որտեղ եգիպտական գաղտնիքների էկզոտիկայի տակ թաքնված է բուն մասոնական ոգեշնչումը: Չափազանցություն չէ ասել, որ մասոնական գաղտնիքներին հաղորդակից արվեստագետների մեջ Մոցարտն ամենաաստվածաներշնչվածն էր և բոլորից շատ է մարդկությանը վեհացրել իր վարպետությամբ:

Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3895

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ