ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

Բայազ

Բայազ
18.06.2013 | 11:23

«Հայոց աշխարհի ո՞ր անկյունում հայն այնպես պաշտեց իր հողը, այնպես առյուծացավ ճակատամարտերում, իր երկրի համար այնպե՜ս մեռնել գիտցավ, ինչպես Տարոն աշխարհում:
Քանի դեռ մեր երկրի աշխարհագրական մարմնից կտրված կմնա Տարոնը, վտանգված կմնա մեր հայրենիքի ապագան»:


Գարեգին ՆԺԴԵՀ

«Օսման, թալանչի օսման, ուրեմն որպես ավազակ, որ ճամփին որ կանգնեցիր, էդ ճամփան քոնն է, հա՞, քո գիշատիչ աչքը որ սարը տեսավ` էդ սարը քոնն է, հա՞, քո թալանչի ձեռքը որ դռանը կպավ, էդ տունը քոնն է, հա՞, քո հարամ շունչը, որ աղբյուրին դիպավ, էդ աղբյուրը քոնն է, հա՞:
Աթաբունար... Տալվորիկի սարերում Աթաբունար հարամանուն աղբյուր չկա ու չկա, օսման, թալանչի օսման, աղբյուրի անունը Մեհրէ էր, ու Մեհրէ էլ կմնա, սարի անունը Արարատ է ու Արարատ էլ կմնա»:


Մուշեղ ԳԱԼՇՈՅԱՆ


1915 թ. հունիսի առաջին շաբաթվա ընթացքում, Բիթլիսի հայերի կոտորածներից հետո դեռ անձեռնմխելի կմնա Մուշ քաղաքի, Մշո դաշտի և Սասունի հայությունը, թուրքը չէր մոռացել, որ Տարոնը և Սասունը միջնաբերդ կհանդիսանային հայ հեղափոխության համար: Այդ իսկ պատճառով Տարոնի և Սասնա հայության հաշվեհարդարի գործը թողնված էր վերջնագծին:
1915 թ. հունիսի 26-ին Մուշի կառավարիչ Սերվեթ բեյը կարգադրում է, որ մինչև 21.00-ն Մուշ քաղաքի 15-ից բարձր տարիք ունեցող բոլոր տղամարդիկ ներկայանան կառավարչություն, ՈՒրֆա մեկնելու համար: Տարոնի ազգային առաջնորդարանի ղեկավարությունը` տեղապահ Վարդան վարդապետի գլխավորությամբ, անդամներ` Ն. Քեշիշյան, Մ. Սահակյան, Հ. Քենտերյան, Խ. Հայկունի, Հ. Կոտոյան, Մ. Բդեյան և այլք, քննարկում էր երկու տարբերակ. ա) հանձնվել, այսինքն` կատարել Սերվեթ բեյի հրամանը, և բ) մնալ քաղաքում և կազմակերպել դիմադրություն: Երկար վիճաբանություններից հետո Վարդան վարդապետը, առաջնորդարանի կղերական դասը, որոշ պահպանողականներ և Հայ հեղափոխական դաշնակցության որոշ անդամներ որոշում են հնազանդվել թուրք կառավարչի հրամանին:
Հաջի Հակոբ Կոտոյանը, Միսակ Բդեյանը և այլք կտրականապես մերժում են տեղահանության գաղափարը: Ահա թե ինչ է ասում Կոտոյանը. «Դուք ինչպե՞ս կհավատաք, որ ձեզ մինչև ՈՒրֆա ողջ կտանեն, գոնե մի անգամ շուրջբոլորդ նայեք, ի՞նչ է պատահել Կարինի, Տրապիզոնի, Սվազի, Խարբերդի հայ բնակիչներին, մեր ունեցած տվյալներով` նշված գավառների, ինչպես նաև Բաղեշի, Բուլանղի, Վարդոյի և Տիգրանակերտի հայերին տեղահանել և կոտորել են: Ստեղծված իրավիճակը մեզ հուշում է կռվել մինչ ի մահ: Ճիշտ է, քաղաքի և Դաշտի զգալի թվով երիտասարդներ Հայ հեղափոխական դաշնակցության բյուրոյի ներկայացուցիչ Ռուբեն Տեր-Մինասյանի հրամանով իրենց զենքով, զինամթերքով և սննդի որոշ պաշարով բարձրացել են Սասուն, սակայն եղած սակավաթիվ երիտասարդներով սահմանափակ զենք, զինամթերքով պետք է ամրանալ Մուշ քաղաքում և կռվել»: Զարմանալի էր, որ տասնյակ տարիների հեղափոխական գործիչ, թունդ դաշնակցական, ազգասեր և ըմբոստ Վարդան վարդապետը ասում է` Ժողովրդիս կհրամայեմ, որ գնա հանձնվի, եթե իրենց մի մասը կոտորվի, գոնե քաղաքի մեջ մնացած կանայք և երեխաները անվնաս կմնան: Վարդան վարդապետը, անսալով Կոտոյանի թախանձանքներին, Մուշ քաղաքի արու բնակչության մեծ մասին առաջնորդեց դեպի ՈՒրֆա, սակայն ճանապարհին Տարոնի Սողգոմ և Ալիզոնան գյուղերի մարագներում իր հետ բոլորը ողջակիզվեցին: Հունիսի 29-ին` Վարդավառին հաջորդող մեռելոցի օրը, թուրք կանոնավոր բանակը մի քանի թնդանոթներով զինված, գերմանացի սպայի մասնակցությամբ հարձակվեց քաղաքի պաշտպանների դիրքերի վրա: Հինգ օր շարունակ քաղաքի սակավաթիվ պաշտպանները Հաջի Հակոբ Կոտոյանի ղեկավարությամբ (որը ոչ միայն Անդրանիկի զինվորն է եղել, այլև մտահղացել էր Առաքելոց եկեղեցու կռիվը), հերոսական դիմադրություն ցույց տվեցին թուրք կանոնավոր բանակին, ոչնչացնելով հարյուրավոր թուրք ասկյարների:
Հուլիսի 3-ին Կոտոյանը դիմում է իր քաջերին. «Իմ սիրելիներ, ես տեսնում եմ, որ դուք բոլորդ էլ քաջ և անձնազոհ կռվող եք, մեր դիրքերը հարմար են պաշտպանության համար, մենք կարող ենք երկար ժամանակ դիմադրել անարգ թշնամուն, սակայն մեր ունեցած փամփուշտները սպառվելու վրա են, յուրաքանչյուրիս մոտ կա 15-20 փամփուշտ, որը կբավարարի մեկ-երկու ժամվա կռվի, Սասունից ստացվելիք օգնությունը չկա, նրանք մեզ հուսախաբ արին, ստեղծված իրավիճակում անհրաժեշտ է կռվելով հեռանալ, մի մասը` դեպի Սասուն, մի մասը` Տաշոյի կամրջով դեպի Քան»: «Իսկ Դո՞ւք»,- գոչեցին մարտիկները: «Ես տարիքով եմ, ես կմնամ մինչև վերջ»։ Նա ընդամենը 47 տարեկան էր: Մնաց և անմահացավ:
Հունիսի 28-ին Վարդավառ էր: Տարոնի հայությունը մեծ շուքով տոնում էր այդ տոնը դեռ նախաքրիստոնեական ժամանակներից: Սուրբ Կարապետ կամ Գլակա վանքում, որը, ըստ ավանդության, Գրիգոր Լուսավորչի կառուցած առաջին եկեղեցին էր Հայոց աշխարհում (այստեղ ամփոփված էին Հովհաննես Մկրտչի և Աթանագինեսի նշխարները), կատարվում էին մեծ հանդիսություններ: Բոլորին հիացնում էին փահլևան Վաչագանի ելույթները:
1915-ի այդ օրը ժողովուրդը խռովահույզ էր, չարագուշակ տեղեկություններ էին շրջանառվում: Ռուսական զորքը հաղթականորեն մոտենում էր Տարոն աշխարհին, արդեն գրավված էր Մանազկերտը, որտեղից Մուշ ոտքով 8-10 ժամվա ճանապարհ էր: Նույնիսկ ամենավառ երևակայություն ունեցող մարդու ուղեղում չէր կարող տեղավորվել ամբողջ ազգի ոչնչացման դիվային գաղափարը: Եթե անգամ Մուշ քաղաքում, որտեղ գործում էին Մշո առաջնորդարանը, դաշնակցության բյուրոն և այլ հասարակական կազմակերպություններ, լիիրավ պատկերացում չկար կատարվելիքի մասին, ապա հասկանալի էր, որ Տարոնի 100-ից ավելի հայաբնակ գյուղերն ապրում էին առօրյա հոգսերով, կարոտով սպասում էին թուրքական բանակ զորակոչված կամ Սասուն բարձրացած իրենց հարազատներին: Գյուղերում տղամարդ չէր մնացել: Հակոբ Կոտոյանի առաջարկը` Սասունում կուտակված զինուժով հարձակվել Մուշ քաղաքի և Դաշտի գյուղերի թուրքական թույլ կայազորների վրա, առգրավել զենքը, զինել նորանոր երիտասարդների և Սասունի բնակչության հետ կռվով անցնել ռուսական ճակատ, մերժվել էր Ռուբեն Տեր-Մինասյանի, Վահան Փափազյանի (Կոմս), Կարո Սասունի և այլոց կողմից: Շրջանառվում էր Ռուբեն Տեր-Մինասյանի այն տեսակետը, թե առանց Սասունն ընկճելու, թուրքը չի հարձակվի Տարոն աշխարհի վրա: Քանի դեռ Անդոկ լեռը գրավված չէ, մենք իբրև ամուր բերդ կանգնած ենք Դաշտի և քաղաքի կողքին: Ռուբենի ինքնավստահ, սակայն զինվորական տեսանկյունից սնանկ տեսության պատճառով, Դաշտի և քաղաքի քիչ թե շատ մարտական պատրաստություն անցած երիտասարդներ իրենց զենքով և զինամթերքով բարձրացել էին Սասուն` Մշո քաղաքի և Դաշտի գյուղերը թողնելով անպաշտպան:
Դաշտի հարյուրավոր գյուղերից էր Արագա վանքը, որը հիշվում է Արշակունիների ժամանակներից, եղել է իջևանատեղի: Մեղրագետի և նրա վտակներից մեկի միախառնման տեղում կառուցված գյուղը և Արքավանք կամ Արագավանքը հայտնի էր իր գեղատեսիլ տեսքով, անգամ ԱԴՕ-ն հիացել էր գյուղի տեսքով և մանավանդ «Կլիճ» ավետարանով, որը 9-րդ դարի գործ էր: Դա հազվագյուտ կատարելության հասցրած ձեռագիր մագաղաթյա ավետարան է, համարյա բոլոր էջերը նկարազարդ են: Նկարների նրբությունը և գույների ներդաշնակությունը հիացմունք են պատճառում:
Վարդավառի օրը առավոտյան գյուղ են ներխուժում շուրջ 50 զինյալներ, Մուսա-Բեկի ղեկավարությամբ: Նրանք պահանջում են բնակիչներին հավաքվել գյուղի կալերում` կառավարության «Հատուկ» հրահանգին ծանոթանալու: Մեկ-երկու ժամում գյուղի բնակչության գերակշիռ մասը, հիմնականում կանայք և երեխաներ, հավաքվում են պահանջվող տեղում: Բնակիչներին բաժանում են մի քանի խմբերի և զենքի ուժով լցնում Արագա վանքը, Վրթոյի և Մանուկի մարագները: Մուսա-Բեկին զեկուցում են, որ Շահենենց Ղազարը, որը մոտ 70 տարեկան էր, իր նման 8 տարեցներով, ունենալով 3 հրացան, պատրաստվել է պաշտպանության: Չեթեների առաջին գրոհն ավարտվում է անհաջողությամբ, 3 չեթե արյունաշաղախ թավալվում է գետնին: Հետագա բոլոր հարձակումները ևս մատնվում են անհաջողության, սպանվում է շուրջ 10 չեթե, սակայն ծերունիների խումբը ևս զոհեր է տալիս: Մուսա-Բեկը հրամայում է դադարեցնել հարձակումները մինչև առավոտ: Գիշերվա խավարից օգտվելով` ծերունի մարտիկները հեռանում են Ղազարի տնից, սակայն, ընկնելով չեթեների խաչաձև կրակի տակ և կրակելով մինչև վերջին փամփուշտը, հերոսաբար զոհվում են: Առավոտյան Մուսա-Բեկը` սպանվածների դիակները նայելով, ասում է. «Մի ժամանակ ես Ավոյի հետ շատ մտերիմ էի, այդ տանը ես շատ աղ ու հաց եմ կերել և կարգադրում եմ Ղազարին թաղել նրա տղայի` Ավոյի կողքին»:
Ավոն հայդուկ էր, Ալվառինջի հայտնի Հայդուկ Սայդոյի փեսան, որը Գևորգ Չավուշի հանձնարարությամբ մտերմացել էր հատկապես Շեկո տան քրդերի հետ, ինչպես նաև Մուսա, Խասմ և Նհո եղբայրների հետ: Ավոն նենգաբար սպանվել էր 1906-ին Ալեգրբուն գյուղում:
Վրթոյի մարագը լցրել էին շուրջ 60 մարդ, հիմնականում կանայք և երեխաներ, դրանց մեջ էր նաև Բայազը` իր երեք և տագերակնոջ ու նրա երկու երեխաներով: Կեսգիշերին Բայազը կարողանում է քանդել մարագի կտուրի մի փոքր հատված, և բոլոր երեխաները և կանանցից մի քանիսը մեծ դժվարությամբ դուրս են գալիս բացված անցքից ու զգուշությամբ հեռանում դեպի Մեղրագետի մոտակա եղեգնուտը. դրանց ոգեշնչողը և կազմակերպիչը 35-ամյա Բայազն էր: Սանամը` Բայազի տագերակինը, լինելով ծանրամարմին, չի կարողանում դուրս գալ նեղլիկ անցքից, դրա համար փորձ է արվում լայնացնել այն, սակայն աղմուկից պահակ չեթեն արթնանում է և դադարեցնում մնացածների փախուստը: Հաջորդ օրը դրանք բոլորը ողջակիզվում են: Լույսը չբացված, Բայազը, կանանց և երեխաներին թողնելով Մեղրագետի ափին, գնում է տուն, վերցնում է «Կլիճ» ավետարանը, փաթաթում է ասեղնագործ կտորի մեջ և զգեստի տակից կապում մեջքին: Ապա, վերցնելով որոշ սննդամթերք, վերադառնում է խմբի մոտ: Լուսաբացին խումբը փորձում է անցնել Մեղրագետը, սակայն դեռ գետի կեսը չանցած, քրդերը նկատում են և սկսում են կրակել: Սկսվում է խուճապ, իրարանցում, խմբի անդամներից շատերը զոհվում կամ խեղդվում են Մեղրագետում, այդ թվում` Բայազի մեկ և տագրոջ 2 երեխաները: Քրդերը փորձում են անցնել գետը, այդ պահին Արագա վանքի կողմից սրընթաց շարժվում են երկու ձիավոր, որոնց արձակած գնդակներից քրդերը լեղապատառ փախչում են: Հեծյալները` մոտենալով խմբի կենդանի մնացած կանանց և երեխաներին, ներողություն են խնդրում, որ չեն կարող նրանց իրենց հետ վերցնել, որ իրենք կարևոր առաջադրանք են կատարում, սակայն բացատրում և ցույց են տալիս այն երթուղին, որով նրանք կարող են հասնել ռուսական բանակին: Անմարդկային բազում զրկանքներ կրելով` խմբի մնացորդները հուլիսի 13-ին հասնում են ռուս զորքին: Բայազ Մելքոնյանը փախեփախի երկար ու ձիգ ճանապարհներին իր մեջքին կապած ուներ «Կլիճ» ավետարանը:
1921 թ. հոկտեմբերի 13-ին Կարսի հայ-թուրքական պայմանագրից հետո տասնյակ մշեցիներ հանգրվանեցին Ախուրյանի շրջանի Հայկավան (Բաջողլի) գյուղում, նրանց հետ էր նաև Բայազը իր զավակներով: Ավետարանը երկար տարիներ ծառայեց իր ժողովրդին` տարոնահայությանը և նրանց ժառանգներին, մինչև 1993-ը: 1993-ին անհայտ անձինք ավետարանը առևանգեցին:
Տարոնահայերի ժառանգներին կոչ եմ անում համախմբվել «Տարոն-Տուրուբերան» հայրենակցական կազմակերպության շուրջ, բարձր պահել մեր հայրենակիցների` Մեսրոպ Մաշտոցի, Մովսես Խորենացու, Դավիթ Անհաղթի, Եղիշեի և Մամիկոնյանների պանծալի դրոշը:
Եկել է մեր պապերի և հետևաբար մեր կորցրածի գույքագրման պահը` շարժական և անշարժ գույքի, հողի, մեր պապերից թալանվածի հատուցման պահը:
Տարոնահայերի, մշեցիների ժառանգներին խնդրում եմ տվյալներ ներկայացնել ձեր պապերի, հարազատների, բարեկամների ծննդավայրի, ունեցվածքի, զոհված և կենդանի մնացած մարդկանց մասին:
Սպառիչ տեղեկությունների համար զանգահարել` 010-34-16-83, 093-35-98-80 հեռախոսահամարներով, կամ գրել` Երևան, Ֆուչիկի 24/4:

Գուրգեն ՂԱԶԱՐՅԱՆ
«Տարոն- Տուրուբերան» հայրենակցական
կազմակերպության նախագահ

Դիտվել է՝ 5145

Մեկնաբանություններ