ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Ազ­գը պաշտ­պա­նել նշա­նա­կում է պաշտ­պա­նել ինք­նա­տիպ բարձ­րո­րակ մշա­կույ­թը»

«Ազ­գը պաշտ­պա­նել նշա­նա­կում է պաշտ­պա­նել ինք­նա­տիպ բարձ­րո­րակ մշա­կույ­թը»
13.10.2020 | 00:52

«Ի­րա­տե­սի» հյու­րը լի­բա­նա­նա­հայ ար­վես­տա­բան, Բեյ­րու­թի «Նոազ արք» ար­վես­տի պատ­կե­րաս­րա­հի հա­մա­հիմ­նա­դիր-տնօ­րեն ՄՈՎ­ՍԵՍ ՀԵՐ­ԿԵԼ­ՅԱՆՆ է: Զրու­ցել ենք Ադր­բե­ջա­նի սան­ձա­զեր­ծած պա­տե­րազ­մի մա­սին ու դեռևս չնա­հան­ջող հա­մա­վա­րա­կի:

-Պա­րոն Հեր­կե­լյան, կա­րո՞ղ ենք ա­սել, որ 2020 թվա­կա­նը ան­կան­խա­տե­սե­լի էր. նախ` հա­մա­վա­րակ, հե­տո՝ հայ-ադր­բե­ջա­նա­կան լայ­նա­մասշ­տաբ պա­տե­րազմ:
-Հա­մա­վա­րա­կը նո­րու­թյուն չէ ո՛չ մարդ­կու­թյան հա­մար, ո՛չ մեր ժո­ղովր­դի: Մոտ ան­ցյա­լում՝ 1915-ից հե­տո Երևա­նում տի­ֆի հա­մա­ճա­րակ էր: Ես՝ որ­պես մու­սա­լեռ­ցի, ու­նեմ հետևյալ փոր­ձա­ռու­թյու­նը. երբ մու­սա­լեռ­ցի­նե­րը հաս­տատ­վել էին Ան­ճար գյու­ղում, այն­տեղ մա­լա­րիա­յի բռն­կում­ներ էին սկս­վել: Տուն չու­նեին, վրան­նե­րի տակ էին ապ­րում, հի­վան­դու­թյունն էլ փո­խանց­վում էր մլակ­նե­րից: Ա­մեն օր տաս­նյակ մար­դիկ էին մա­հա­նում: Ան­ճա­րի բնա­կիչ­նե­րը Քո­վիդ 19-ի հա­մա­վա­րա­կի ըն­թաց­քում, ել­նե­լով նախ­կին փոր­ձա­ռու­թյու­նից, այն­պես պաշտ­պան­վե­ցին, որ մինչ օրս ոչ ոք չի վա­րակ­վել: Հինգ ճա­նա­պարհ ու­նի գյու­ղը, չոր­սը փա­կել են՝ հս­կա քա­րե­րով, հո­ղով, թո­ղել մե­կը, այդ մեկ ճա­նա­պար­հով անց­նող մարդ­կանց ջեր­մա­չա­փում են, օ­տար­նե­րին ներս չեն թող­նում և այլն: Պե­տու­թյու­նը դեմ է սրան, ո­րով­հետև ա­րաբ գյու­ղա­ցի­նե­րը գյու­ղա­մի­ջով տուն հաս­նե­լու փո­խա­րեն, ամ­բողջ գյու­ղով պտտ­վում են: Հի­մա պե­տու­թյան ճնշ­ման տակ մի ճա­նա­պարհ էլ են բա­ցել, որ հարևան գյու­ղա­ցի­նե­րը մաս­նակ­ցեն բեր­քա­հա­վա­քի աշ­խա­տանք­նե­րին: Խիստ հս­կո­ղու­թյան ար­դյուն­քում Ան­ճա­րում վա­րակ­վա­ծու­թյան ոչ մի դեպք չի գրանց­վել: Սա­կայն մտա­հո­գու­թյուն կա, ո­րով­հետև հարևան գյու­ղե­րում ար­դեն կան դեպ­քեր: Ան­ճա­րի եր­կու հյու­րա­նոց­նե­րը վե­րա­ծել են հի­վան­դա­նո­ցի, պատ­րաս­տել են դե­ղո­րայք, գոր­ծիք­ներ, անհ­րա­ժեշտ ա­մեն ինչ:
Պատ­մու­թյու­նից գի­տենք, որ հա­մա­ճա­րա­կը տար­բեր եր­կր­նե­րում տար­բեր ձևով են դի­մագ­րա­վել: Օ­րի­նակ, Հին Ե­գիպ­տո­սում որ­պես­զի ստ­րուկ­նե­րի մեջ վա­րակ­ներ չտա­րած­վեն, յու­րա­քան­չյուր ստ­րու­կի կրծ­քա­վան­դա­կից սխ­տոր էին կա­խում և ճա­շա­ցան­կի մեջ մտց­նում սխ­տո­րի, սո­խի ա­մե­նօ­րյա չա­փա­բա­ժին: Նմա­նօ­րի­նակ մի բան կա ֆրան­սիա­կան պատ­մու­թյան մեջ. միջ­նա­դա­րում Ֆրան­սիա­յի թա­գա­վորն ու թա­գու­հին, փո­խան­ցիկ հի­վան­դու­թյուն­նե­րից պաշտ­պան­վե­լու հա­մար, քնե­լուց ա­ռաջ բա­ցում էին ոս­կու տու­փը, մի­ջից հա­նում սխ­տոր ու կուլ տա­լիս: Հնդ­կաս­տա­նում մինչև հի­մա հա­վա­տում են, որ կծուն դեմ է փո­խան­ցիկ հի­վան­դու­թյուն­նե­րին: Չգի­տեմ՝ օգ­նում է, թե չէ, բայց կա ա­վան­դույթ, փոր­ձա­ռու­թյուն: Հա­յաս­տա­նում շատ է ցու­ցա­նի­շը քո­վի­դով վա­րակ­ված­նե­րի, ո­րով­հետև մեր ժո­ղո­վուր­դը ան­փույթ է: Ե­թե պահ­պան­վեին հա­կա­հա­մա­ճա­րա­կա­յին կա­նոն­նե­րը, ա­ռա­վել ար­դյու­նա­վետ կպայ­քա­րեինք հի­վան­դու­թյան տա­րած­ման դեմ:
-Ի՞նչ կա­սեք հայ-ադր­բե­ջա­նա­կան նոր պա­տե­րազ­մի մա­սին: Սահ­մա­նին հա­րա­բե­րա­կան ան­դորր էր, Քա­ռօ­րյա պա­տե­րազմ ու­նե­ցանք, բայց նման մե­ծա­ծա­վալ հար­ձա­կում՝ Թուր­քիա­յի ան­թա­քույց ա­ջակ­ցու­թյամբ, ա­հա­բե­կիչ­նե­րի մաս­նակ­ցու­թյամբ, չէինք կան­խա­տե­սում:
-Ես հետևյալ կար­ծիքն ու­նեմ, չնա­յած չեմ հետևում քա­ղա­քա­կա­նու­թյա­նը: Խոր­հր­դա­յին շր­ջա­նում «Թարգ­ման­չաց տո­ներ» նա­խա­ձեռ­նու­թյան ան­դամ էի (միա­կը՝ դր­սից), բայց երբ վե­րա­դար­ձա Բեյ­րութ, աչ­քիս ա­ռաջ կա­տար­վա­ծից հիաս­թափ­վե­ցի ու հրա­ժար­վե­ցի քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նից: Ո­րո­շե­ցի կյանքս նվի­րել մշա­կույ­թին: Քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նը, պա­տե­րազմ­նե­րը մշա­կույ­թի հա­մար են: Հի­մա երբ մենք կռ­վում ենք Ար­ցա­խում, պաշտ­պա­նում ենք մեր ազ­գը, իսկ ազ­գը պաշտ­պա­նել նշա­նա­կում է պաշտ­պա­նել ինք­նա­տիպ բարձ­րո­րակ մշա­կույ­թը:
Բեյ­րու­թի պա­տե­րազ­մի ա­մե­նա­դա­ռը պա­հե­րը ապ­րել եմ: Շեն­քը, որ­տեղ ապ­րում էի, սահ­մա­նի վրա էր: Պա­տու­հան­նե­րը ա­պա­կի չու­նեին, ո­րով­հետև և՛ փող չու­նեինք շա­րու­նակ փո­խե­լու, և ի­մաստ չկար. հա­ջորդ շա­բաթ է­լի փշր­վե­լու էին ռմ­բա­կո­ծու­թյուն­նե­րից: Ցա­վա­լին ե­րի­տա­սարդ­նե­րի կո­րուստն է: Ան­ձի կո­րուս­տը ան­փո­խա­րի­նե­լի է: Եվ վատ կլի­նի, ե­թե պա­տե­րազ­մը եր­կար տևի:
Հի­մա քա­ղա­քա­կա­նու­թյան մա­սին: Բեյ­րու­թում ես տե­սա, որ քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նը իմ էու­թյա­նը հա­րիր աս­պա­րեզ չէ: Մա­նա­վանդ այս դա­րում քա­ղա­քա­գե­տը պետք է լի­նի ճկուն, հար­մար­վող, խու­սա­նա­վող և են­թա­կա ար­տա­քին բարձր ու­ժե­րին: Ան­ցյալ տա­րի, երբ Բեյ­րու­թում հե­ղա­փո­խու­թյուն ե­ղավ, վան­կար­կում էին՝ «Այ­սինքն՝ բո­լո­րը...»: Այ­սինքն՝ բո­լո­րը գող են: Ես ա­մե­նայն պա­տաս­խա­նատ­վու­թյամբ հայ­տա­րում եմ, որ Բեյ­րու­թում քա­ղա­քա­կան գոր­ծիչ­նե­րը բո­լո­րը են­թա­կա են ար­տա­քին ու­ժե­րին, բո­լո­րը գող են ու պաշտ­պա­նում են անձ­նա­կան ու հատ­վա­ծա­կան շա­հեր: Սա­կայն հե­ղա­փո­խա­կան­ներն ար­դեն պա­ռակտ­վել են, նրանց մեջ մտել են խու­լի­գա­նա­կան տար­րեր, ո­րոնք ջար­դում, փշ­րում և այ­լա­սե­րում են հե­ղա­փո­խու­թյու­նը: Իսկ ինչ վե­րա­բե­րում է ընդ­հան­րա­պես հե­ղա­փո­խու­թյուն­նե­րին, երբևէ ոչ մի հե­ղա­փո­խու­թյուն իր իս­կա­կան նպա­տա­կին չի հա­սել: Ժո­ղովր­դի կող­մից սիր­ված ղե­կա­վա­րը կամ ինքն է փոխ­վել, դար­ձել օ­լի­գարխ, կամ նրան սպա­նել են կամ մե­կու­սաց­րել: Լի­բա­նա­նում քա­ղա­քա­ցիա­կան պա­տե­րազմ­նե­րից հե­տո ըն­տր­վեց մի ե­րի­տա­սարդ նա­խա­գահ՝ Բա­շիր Ժմա­յե­լը, ով սիր­վեց բո­լո­րի կող­մից՝ հա­մայ­նք­նե­րի, քա­ղա­քա­կան ու­ժե­րի. սիր­վեց մի պատ­ճա­ռով. նրա ա­ռաջ դրե­ցին չեկ, ա­սա­ցին՝ գրիր, թե քա­նի մի­լիարդ ես ու­զում, նա գրեց 10,414 հա­զար քկմ, այ­սինքն՝ Լի­բա­նա­նի ամ­բող­ջա­կա­նու­թյու­նը: Չան­ցավ մեկ ա­միս, երբ նա ըն­կեր­նե­րի հետ կու­սակ­ցա­կան կենտ­րո­նա­տե­ղիում էր, պայ­թեց­րին ա­կում­բը: Բո­լո­րը սպան­վե­ցին: Կաս­կա­ծյալ­նե­րի շար­քում էր նրա եղ­բայ­րը, ով հե­տո դար­ձավ նա­խա­գահ: Այ­սօր­վա խոր­հր­դա­վոր բարձ­րա­գույն ու­ժե­րը փնտ­րում են մի­ջակ կա­րո­ղու­թյան տեր մարդ, ի­րենց պետք չեն զո­րա­վոր ան­հա­տա­կա­նու­թյուն­ներ, ազ­նիվ մար­դիկ, պետք չեն նաև թու­լա­մորթ­ներ, որ չեն կա­րող կա­ռա­վա­րել: Մի­ջա­կու­թյուն­նե­րը հեշ­տու­թյամբ վե­րա­դաս­նե­րին են­թարկ­վում են և ո­րով­հետև փոր­ձա­ռու­թյուն ու­նեն, կա­րո­ղա­նում են են­թա­կա­նե­րին են­թար­կել այն­պես, ինչ­պես ի­րենց վե­րա­դաս­ներն են ցան­կա­նում: Մի­ջա­կու­թյուն­նե­րը կյան­քում ա­մե­նաա­ղե­տա­բեր անձ­նա­վո­րու­թուն­ներն են, քա­նի որ տա­ղան­դը, հմայ­քը չեն հե­րի­քում բարձ­րա­նա­լու հա­մար, նրանց ուժ են տա­լիս դա­վադ­րու­թյուն­նե­րը, և ե­րի­տա­սարդ մե­ծա­տա­ղանդ­նե­րին, հան­ճար­նե­րին փոր­ձում են ոչն­չաց­նել: Բո­լո­րը գի­տեն Մո­ցար­տի ու Սա­լիե­րիի պատ­մու­թյու­նը: Ես ա­մե­նից շատ ծա­նոթ եմ մշա­կու­թա­յին ո­լոր­տին. ե­թե մեր չորս կող­մը նա­յենք, կտես­նենք, թե մի­ջա­կու­թյուն­նե­րը, ո­րոնք հե­ղի­նա­կու­թյուն են ձեռք բե­րել, ինչ­քան մեծ վնաս են տա­լիս մեր մշա­կույ­թին: Մյուս բնա­գա­վառ­նե­րում էլ նույնն է, սա­կայն մի­ջա­կու­թյուն­նե­րը վտան­գա­վոր են մա­նա­վանդ քա­ղա­քա­կա­նու­թյան մեջ: Կար­ծում եմ՝ պա­տաս­խա­նե­ցի ձեր հար­ցին:
-Ո՞րն է մտա­վո­րա­կան­նե­րի դե­րը պա­տե­րազ­մա­կան ի­րա­վի­ճա­կում:
-Բեյ­րու­թում, երբ հե­ղա­փո­խա­կան վի­ճակ էր, քա­ղա­քա­ցիա­կան կռիվ­ներ, ա­հա­բեկ­չա­կան մթ­նո­լորտ, եղ­բայրս՝ Պե­տիկ Հեր­կե­լյա­նը, գրեց մի հոդ­ված հետևյալ վեր­նագ­րով՝ «Մու­րադ­նե­րը կան, ու՞ր են Վա­րու­ժան­նե­րը»: Այ­սինքն՝ կռ­վող­ներ կան, իսկ Վա­րու­ժա­նի, Սիա­ման­թո­յի, Ռու­բեն Սևա­կի նման կռ­վող­ներն ու՞ր են: Հի­մա էլ ես եմ հարց տա­լիս՝ կան կռ­վող­ներ Ար­ցա­խում, կյան­քի գնով պաշտ­պա­նում են եր­կի­րը, ու՞ր է մտա­վո­րա­կա­նու­թյու­նը: Կա՞ն: Ես չեմ տես­նում: Ի­հար­կե, նրանց մեջ կան ա­ռաջ­նա­գիծ մեկ­նող­ներ: Կան նաև մտա­վո­րա­կան­ներ, որ թռ­չուն չեն կա­րող սատ­կաց­նել, նրանք ո՞նց պետք է կռ­վեն: Բայց հանձ­նա­ռու գրող­նե­րը կա­րող են ի­րենց գր­չով կռ­վի մթ­նո­լորտ ստեղ­ծել, թի­կունք լի­նել: Դա է իմ սպա­սա­ծը մտա­վո­րա­կան­նե­րից, ար­վես­տա­գետ­նե­րից:
-Այդ դեպ­քում ի՞նչն է ուժ տա­լիս մեր տղա­նե­րին:
-Դա մեր էու­թյան մեջ է: Մենք ու­նենք ազ­գա­յին խառն­ված­քի թե­րու­թյուն­ներ, բայց ու­նենք նաև ա­ռա­վե­լու­թյուն­ներ: Մենք Սա­սուն­ցի Դա­վիթ ենք. Դա­վի­թը հա­մեստ է, նե­րո­ղա­միտ, ինչ-որ տեղ` միա­միտ, բայց վայ նրան, ով կվի­րա­վո­րի ազ­գա­յին ար­ժա­նա­պատ­վու­թյու­նը: Մար­դը մի ար­ժեք ու­նի, որ ան­ձեռ­նմ­խե­լի է. դա նրա ինք­նա­սի­րու­թյունն է: Դա անհ­պե­լի ար­ժեք է, երբ հաս­նում ես դրան, նա քեզ­նից ու­ժեղ է դառ­նում: Դրա հա­մար ա­զե­րի­նե­րը փախ­չում են, մենք ա­ռաջ ենք գնում:
-Ի՞նչ ելք եք տես­նում մշ­տատև հա­կա­մար­տու­թյու­նից:
-Մենքմիա­բան ենք միայն ա­ղետ­նե­րի ու ազ­գա­յին տագ­նապ­նե­րի ժա­մա­նակ, խա­ղաղ ժա­մա­նակ չենք կա­րո­ղա­նում միաս­նա­կան լի­նել, դա մեր թե­րու­թյունն է: Եվ թշ­նա­մին օգ­տա­գոր­ծում է մեր այդ խառն­ված­քը: Տե­սեք, հե­ղա­փո­խու­թյուն ե­ղավ, ան­մի­ջա­պես սև-սպի­տա­կի հարց դր­վեց: Ընդ­դի­մու­թյու­նը թշ­նա­մի չի լի­նում, սև չի լի­նում, ընդ­դի­մու­թյու­նը լավ պա­րա­գա­յում լի­նում է գոր­ծա­կից, վատ պա­րա­գա­յում՝ մր­ցա­կից: Մեզ մոտ կար­ծե­ցյալ ընդ­դի­մու­թյունն էլ կա­ռա­վա­րու­թյանն է ըն­դու­նում որ­պես թշ­նա­մի: Քա­ղա­քա­կիրթ ազգ ենք, բայց այս պարզ բա­նե­րը չենք կա­րո­ղա­նում ըն­դու­նել, ան­հա­տա­կան, հատ­վա­ծա­կան շա­հե­րից բարձր պա­հել ազ­գի շա­հը: Մեզ փր­կո­ղը (ոչ միայն ա­ղե­տի ժա­մա­նակ) լի­նե­լու է մեր միաս­նա­կա­նու­թյու­նը:
-Մի փոքր Ձեր ծրագ­րե­րից պատ­մեք: Գոր­ծու՞մ է այս օ­րե­րին Բեյ­րու­թի Ձեր հիմ­նադ­րած պատ­կե­րաս­րա­հը`«Նոազ ար­քը»: Ի՞նչ ծրագ­րեր ու­նեք:
-Հա­մա­վա­րա­կից ա­ռաջ հա­մա­գոր­ծակ­ցու­թյան պայ­մա­նա­գիր էինք կն­քել «Սալ­վա­դոր Դա­լի» հիմ­նադ­րա­մի հետ: Ան­ցյալ տա­րի, Դա­լիի մահ­վան 30-ա­մյա­կի ա­ռի­թով, սկ­սե­ցինք ցու­ցա­հան­դես­ներ կազ­մա­կեր­պել: «Դա­լին և իր աշ­խար­հը» խո­րագ­րով ցու­ցա­հան­դես­նե­րում ներ­կա­յաց­նում էինք Դա­լիին և հինգ սյուր­ռեա­լիստ հե­ղի­նա­կի, ո­րոն­ցից ե­րե­քը` հա­յազ­գի՝ Վահ­րամ Դավ­թյան, Դա­վիթ Դավ­թյան և Սու­րեն Ոս­կա­նյան: Պատ­կե­րա­գիր­քը տպագ­րեց մեր պատ­կե­րաս­րա­հը: Ո­րա­կը հա­մա­պա­տաս­խա­նում է մի­ջազ­գա­յին չա­փա­նիշ­նե­րին: Ա­ռա­ջին ցու­ցա­հան­դե­սը բաց­վեց Մո­նա­կո­յում, հե­տո` Սին­դիում, հե­տո՝ Մել­բուռ­նում, այն­տեղ հե­տաձգ­վեց հր­դեհ­նե­րի պատ­ճա­ռով, մինչև հրեդհ­նե­րը մա­րե­ցին, հա­մա­վա­րա­կը սկս­վեց: Նպա­տակ ու­նեինք նաև Կա­լի­ֆոռ­նիա­յում 38-րդ մի­ջազ­գա­յին ցու­ցա­հան­դե­սը բա­ցե­լու, սա­կայն հա­մա­վա­րա­կի պատ­ճա­ռով չհա­ջող­վեց ի­րա­կա­նաց­նել:
Բեյ­րու­թի ռմ­բա­հար­ման ժա­մա­նակ պատ­կե­րաս­րա­հը վնաս­վել է: Այս ի­րա­վի­ճա­կում, սա­կայն, նոր պատ­կե­րա­գիրք տպագ­րե­ցինք՝ ներ­կա­յաց­նե­լով Է­դիկ Բեր­դյա­նի աշ­խա­տանք­նե­րը: Մեր գոր­ծու­նեու­թյու­նը տե­սա­կա­նո­րեն հե­տաձգ­ված է, բայց գործ­նա­կա­նում շա­րու­նա­կում ենք կա­պեր հաս­տա­տել, հե­տա­գա ծրագ­րեր մշա­կել, կայ­քը նո­րաց­նել: Շա­րու­նա­կում ենք հայ մշա­կույ­թը տա­րա­ծել աշ­խար­հում: ՈՒր էլ լի­նեմ, կա­րող եմ հետևել պատ­կե­րաս­րա­հի աշ­խա­տան­քին: Ես տար­վա կե­սը Հա­յաս­տա­նում եմ ապ­րում, ո­րոշ ժա­մա­նակ` Կա­նա­դա­յում, բայց ըն­տա­նի­քիս վերջ­նա­կան հան­գր­վա­նը Հա­յաս­տանն է: Դա հորս կտակն է:

Զրույցը՝ Ար­մի­նե ՍԱՐԳ­ՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 10967

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ