«Վաղուց ժամանակն է, որպեսզի Ալլա Պուգաչովան ճանաչվի որպես օտարերկրյա գործակալ և զրկվի Ռուսաստանի Դաշնությունում իր ամբողջ ունեցվածքից՝ Ռուսաստանի Դաշնության զինված ուժերը վարկաբեկելու և արևմտյան քարոզչության օգտին աշխատելու համար»,- հայտարարել է ՌԴ Պետդումայի պատգամավոր Ալեքսեյ Ժուրավլյովը։ Ավելի վաղ Պուգաչովան Instagram սոցիալական ցանցում Կիևի մանկական հիվանդանոցի վրա հրթիռի խոցման մասին գրառում էր արել։               
 

Հա՞ց ես ուզում, թե՞ հաց ես դառնում

Հա՞ց ես ուզում,  թե՞ հաց ես դառնում
27.09.2013 | 00:28

Մայր Աթոռ սուրբ Էջմիածնում գումարվեց Հայաստանյայց առաքելական սուրբ եկեղեցու եպիսկոպոսաց ժողովը: Սեպտեմբերի 24-27-ը` երեք օր, հայոց 75 արքեպիսկոպոսներից ու եպիսկոպոսներից 62-ը քննարկում էին հայ ցեղասպանության զոհերի սրբադասման հարցը և սուրբ մկրտության ծիսական կանոնական արարողակարգը: Բոլորը նշում էին, որ եպիսկոպոսաց ժողովը պատմական իրադարձություն է` 600 տարի է անցել նախորդ ժողովից: Ոչ ոք ուշադրություն չդարձրեց, որ բացակա արքեպիսկոպոսներն ու եպիսկոպոսները 13-ն են:

Սեպտեմբերի 24-ը իսկապես նշանավոր օր էր Մայր Աթոռում ու ոչ միայն իրադարձության բովանդակությունից ելնելով. օրը պիտի նշանավոր լիներ համայն Հայաստանում ու սփյուռքում: Ոչ այն պատճառով, որ 600-ամյա դադարից հետո հայոց բոլոր թեմերի եպիսկոպոսները առաջին անգամ հավաքվել էին Հայ առաքելական եկեղեցու մայրաքաղաքում: Ոչ այն պատճառով, որ ժողովին նախորդած ծավալուն ու տևական աշխատանքի մեջ միասին էին Ամենայն հայոց կաթողիկոսն ու Մեծի տանն Կիլիկիո կաթողիկոսը: Ոչ այն պատճառով, որ ընդունվելու էին իսկապես պատմական որոշումներ: Ամեն առիթով ու անառիթ այնքան սիրում ենք անցյալ դարերի պետականազուրկ անցյալում շեշտել եկեղեցու դերն ու գործունեության ազգապահպան, պետականապահպան, մշակութապահպան նշանակությունը: Սովորել ենք արտաբերել բառեր, որոնց բովանդակության մեջ առանձնապես չենք խորանում: Սովորել ենք Հայ առաքելական եկեղեցին ընկալել Էջմիածնի մայր տաճարի տեսքով, բայց ընկալո՞ւմ ենք, որ եկեղեցին մեկ հիմք ունի ընդամենը` հավատը: Իսկ հավատի հիմքը 21-րդ դարում չի կարող, պարզապես չի կարող ավանդույթ լինել, թեկուզ նախաքրիստոնեական ժամանակներից եկող: Հավատի հիմքը հոգին է, որտեղ ապրում է Աստված: Կամ չի ապրում: Եկեղեցին ընդամենը շինություն է` առանց հոգևոր լիցքի, մի քիչ հին, մի քիչ նոր, զարդարուն կամ անզարդ, անտաշ քարերից` ժայռի մեջ հատված, կամ սրբատաշ խաչքարերից շարված: Ես խորապես հավատացած էի, որ այդ օրը և հետագա երեք օրերին գլխավորը պիտի լինեն Մայր Աթոռում տեղի ունեցող իրադարձությունները, որովհետև այնտեղ էր հավաքված հայ հոգևոր կյանքի ներուժը, և այնտեղից պիտի հնչեին ոչ միայն լուրեր, թվեր, փաստեր, այլև բառեր, որոնք խոսքը դարձնում են իմաստուն: Ես հավատացած էի, որ իրադարձությունն արժանի է ոչ միայն մասնագիտական ուշադրության, այլև, դատելով Հայ առաքելական եկեղեցու սահմանադրորեն ամրագրված դերից ու դարերի պատմությունից, հանրության ուշադրությանը: Հավատացած էի, որովհետև քննարկվող հարցերը վերաբերում էին բոլորիս: Անխտիր: Չեղավ: Իրադարձությունը լուսաբանվեց այնքանով` որքանով: Իմաստավորվեց, թե ոչ, կարող են դատել միայն հոգևորականները: Մայր Աթոռի Մամլո դիվանը այս դեպքում ոչ մի մեղք չունի: Եթե մեղք կա, մեղքը մերն է, որ սովորել ենք ամեն ինչի, բացարձակապես ամեն ինչի վերաբերվել իբրև դիտորդ, որովհետև չենք սովորել որոշում ընդունել, մենք իդեալական կատարող ենք. կասեն` կանենք, չեն ասի` մենք ի՞նչ մեղք ունենք: Եվ գուցե հենց դա է 600 տարվա հետևանքը` մեր ընդհանրական գիտակցության մեջ մենք դադարել ենք ընկալել ազգայինը, պետությունը, մեր դերն ու առաքելությունը: Մենք դադարել ենք մեզ համարել գործող անձ: Առանց նույնիսկ զգալու: Եպիսկոպոսաց ժողովին չէր մասնակցում Երուսաղեմի պատրիարքը: Նուրհան արքեպիսկոպոս Մանուկյանը, որ տարիներ առաջ արքության կարգը ստացել է Մայր Աթոռում, ներկա չէր եպիսկոպոսների ժողովին:

Չհամարենք, որ պատճառը ամիսներ առաջ նրա նամակն է ու այդ նամակում արտահայտված մտահոգությունները: Չհամարենք, որովհետև հենց այդ նամակի մտահոգությունները փարատելու, առաջադրած խնդիրները լուծելու հնարավորություն էր եպիսկոպոսաց ժողովը, սեփական խոսքը ասելու և կարգակիցների խոսքը լսելու: Երուսաղեմի հայոց պատրիարքարանը կատարելո՞ւ, թե՞ չի կատարելու եպիսկոպոսաց ժողովի որոշումները: Սուրբ երկրում գտնվող հայոց պատրիարքարանը իր պատմության ու գործունեության բոլոր առանձնահատկություններով հանդերձ` ուժեղ կամ թույլ է, ազդեցիկ կամ անտեսված է` թիկունքում ունենալով Հայաստանի Հանրապետությունն ու Հայ առաքելական եկեղեցին, հայ հավատացյալին: Հայ հավատացյալին, որ միայն երուսաղեմահայ չի լինում: Այս փաստարկի առաջ բոլոր տարակարծությունները դառնում են ընթացիկ ու անէական, ապացույցը հրաշալի շինություններն են, որ կամաց խոնարհվում ու վերանում են` պատարագի ու աղոթքի պակասից: Հայաստանում ու ամբողջ աշխարհում:
Մենք նաև յուրացրել ենք իրերի ու իրադարձությունների մակերեսով սահուն առաջ սլանալու ունակությունը: Ոչ միայն յուրացրել ենք, այլև առօրյա ենք դարձրել: Բոլորս ամեն ինչ գիտենք, ամեն մեկի ու ամեն ինչի մասին: Ժամանակ չկա խորանալու: Ավելի ճիշտ` իմաստ չունի, իրադարձությունները շատ են, ամեն ինչ չես իմանա, ամեն ինչ չէ, որ քեզ պետք է ու կենսական նշանակություն ունի քո կյանքում: Դիլետանտությունը որպես ուղիղ ճանապարհ: Կյանքում ու աշխատանքում: Այդպես հեշտ է, այդ ապրանքը գնորդ ունի, ո՞ւմ է պետք խորամուխ լինելը, թվեր, փաստեր համադրել-հակադրելը, առավել ևս` մտածելը:
Իսկ եպիսկոպոսաց ժողովի օրակարգում հարցեր էին, որոնց մակերեսով չես սահի առանց վայր ընկնելու: Արդեն մեկ տասնամյակ ու ավելի խոսվում է Հայ առաքելական եկեղեցու Սահմանադրության մասին: Կանոնակարգի, որ կոչված է շտկելու վիճակը, որ ստեղծվել է եկեղեցական իրավունքի, եկեղեցու կանոնական սկզբունքների վրա հիմնված օրենքների ու կանոնադրությունների բացակայության պատճառով, ինչը հաճախ տեղիք է տալիս թյուրըմբռնումների ու կամայականության: «Մեր Սուրբ Եկեղեցու գործունեությունն ու կյանքը կանոնակարգելու համար անհրաժեշտ պայման է կանոնավորապես գործող դարձնել համաեկեղեցական-ժողովական մարմինները և ստեղծել սահմանադրություն` եկեղեցական կառույցների, Նվիրապետական Աթոռների իրավասությունները, գործունեությունն ու փոխհարաբերությունները սահմանող»,- ասաց Ամենայն հայոց կաթողիկոս Ն.Ս.Օ.Տ.Տ. Գարեգին Երկրորդը: Նաև չհապաղեց հիշեցնել, որ 21-րդ դարը գիտատեխնիկական առաջընթացի ու նվաճումների հետ բերել է բարոյական արժեքների անկում, մարդու իրավունքների ճիշտ ընկալման աղճատում, ազգային ինքնության և ընտանեկան արժեքների խաթարում, որոնցից զերծ չմնաց նաև ազգային կյանքը հայրենիքում ու սփյուռքում: Վեհափառը խնդիր դրեց ծիսա-արարողական ոլորտի բարեփոխումները, հոգևոր-կրթական և քրիստոնեական դաստիարակության ասպարեզներում` ուսուցման արդյունավետ միջոցների ու կերպերի կիրառումը, մեր հայրերի գործերի և արդիական մտածողությամբ եկեղեցու վարդապետությանը հարազատ աստվածաբանական նոր աշխատությունների հրապարակումը, ժամանակի հետ եկեղեցու ընթացքը համաքայլ պահելու և ժողովրդին հստակ կողմնորոշում ապահովելու համար ընկերային, բարոյական հարցերի, աշխարհաքաղաքական զարգացումների, գիտական նորարարությունների, գլոբալիզացիայի և նրանից ծագող երևույթների վերաբերյալ հայ եկեղեցու սոցիալական հայեցակարգի մշակումը: Վստահաբար ծիսական, կանոնական ու դավանաբանական հարցերում ընդհանրական սահմանումներ բանաձևելու անհրաժեշտությունը կա, և լուծելի է այդ խնդիրը ժամանակի մեջ: Վստահաբար ժամանակի մեջ լուծելի է նաև հոգևոր դասի պատրաստության խնդիրը: Այնուհանդերձ ներեկեղեցական խնդիրներից առավել կարևորը եկեղեցու գործունեության ու դերի վերաիմաստավորումն է այսօր, որովհետև եկեղեցին երբեք չի եղել ու չի կարող լինել մարդու կյանքի տարբեր փուլերը կրոնական ծեսերով սպասարկող կառույց: Նորածնի մկրտությունից մինչև հանգուցյալի հուղարկավորումի կարգը կյանքի այն ճանապարհն է, որ իմաստավորվելու է Աստծո ներկայությամբ, իմաստազրկվելու է Աստծո բացակայությամբ: Ընտրությունը մերն է: Մայր Աթոռում գումարված եպիսկոպոսաց ժողովի արդյունքներն ու որոշումները միայն հոգևորականներին չեն վերաբերում, բոլորիս են վերաբերում, քանի դեռ մենակ ծնվող ու մենակ մեռնող մարդը չի սովորել նաև մենակ ապրել: Աստվածաշունչը դարեր շարունակ եղել է Գրքերի գիրք: Մեր բոլոր հարցերի պատասխանները կան Սուրբ գրքում, մենք չենք սովորել այդ պատասխանները գտնելը: Նրանք եղել են մեզ նման մարդիկ` մարգարեներն ու առաքյալները, նրանք էլ են ուրախացել ու տխրել, կորուստներ ունեցել ու հայտնություններ, ցավ են զգացել ու կսկիծ, ուրացել են ու դավաճանել, բայց միշտ ունեցել են վերադարձի ուժ` քննելու իրենց արարքները ու ճշմարտությունը գտնելու: Եվ եթե առաջին հայացքից թվում է, որ ուրացումը միայն Պետրոսին, անհավատությունը Թովմասին ու դաժանությունը Կայիափային էին տրված, նայեք ձեր շուրջը, բոլորն էլ մեր մեջ են ու մեր կողքին: Պատմությունը կրկնվում է յուրաքանչյուրիս հետ ու յուրաքանչյուրիս համար, և ինչպես երկու հազար տարի ու դրանից էլ առաջ, ամեն ինչ որոշում է դժվար ու հաճախ նաև անհնար ընտրությունը` հավատալ նրան, ինչ չես տեսնում, թե տեսածիդ հավատալ: Լույսի ու խավարի հավիտենական պատմությունը հավիտենական է ամեն օր ու ամեն ժամ կրկնվելու պատճառով: Բախեք դուռը, և կբացվի: Նույնիսկ այն դռները, որ եղել ու մնում են անտեսանելի:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ. Գ.- Պատիվ եմ ունեցել լինելու եվրոպական գրեթե բոլոր մայրաքաղաքներում ու այդ մայրաքաղաքների մայր տաճարներում և վկայում եմ` Աստծո տանն օրհնյալ խաղաղություն է, նույնիսկ եթե հազարավոր ուխտավորներ ու հավատացյալներ են նույն պահին ու նույն վայրում իրենց հոգու խոսքն առ Աստված ուղղում: Ոչ ոք բարձրաձայն չի խոսում, չեն աղմկում որևէ տարիքի երեխաները, եկեղեցու ոչ մի սպասավոր չի հանգցնում ձեր վառած մոմերը կամ ձեր ներկայությամբ չի ավլում հատակը, որը, այնուամենայնիվ, միշտ մաքուր է: Իսկ պատարագը արարողություն է, որից հետո տաճարից դուրս են գալիս ժպիտով ու պայծառ հայացքով: Նույնիսկ Հռոմի Սուրբ Պետրոսի տաճարում ու Լոնդոնի Սուրբ Պողոսի աբբայությունում, որ տարածքով ու տարողունակությամբ չեն զիջում որևէ գերմարդաշատ շուկայի, դու կարող ես քո Աստծո հետ մենակ մնալ: Եվ խնդիրը բնավ էլ կաթոլիկությունը կամ անգլիկանությունը չէ: Խնդիրը վերաբերմունքն է: Հավատն օգտագործում ես իբրև հանդերձ` ավելի գեղեցիկ կամ հրապուրիչ երևալու, թե հավատում ես: Հա՞ց ես ուզում, թե՞ հաց ես դառնում:

Դիտվել է՝ 2132

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ