Այսօր առավոտյան, ի պատասխան Կիևի ռեժիմի՝ ռուսական էներգետիկ և տնտեսական օբյեկտներին վնաս պատճառելու փորձերին, Ռուսաստանի Դաշնության զինված ուժերը հեռահար ճշգրիտ զենքերով խմբակային հարված են հասցրել ՈՒկրաինայի ռազմարդյունաբերական օբյեկտներին և ԶՈՒ ավիացիոն բազաներին: Ըստ ՌԴ ՊՆ-ի՝ քաղաքացիական օբյեկտներին ՌԴ ԶՈՒ-ի հասցրած կանխամտածված հրթիռային հարվածների մասին հայտարարությունները բացարձակապես չեն համապատասխանում իրականությանը։               
 

Իրանցիների կարծիքով, Հայաստանի դերը, որպես տարածաշրջանային «հավասարակշռողի», կարևոր նշանակություն ունի

Իրանցիների կարծիքով, Հայաստանի դերը, որպես տարածաշրջանային «հավասարակշռողի», կարևոր նշանակություն ունի
30.07.2012 | 18:05

Իրանն ապրում է շատ բարդ ժամանակաշրջան և կանգնած է միջազգային պատժամիջոցների առարկայական սպառնալիքի առջև: Հազիվ թե Ռուսաստանն ու Չինաստանը համաձայնեն հնարավոր պատժամիջոցների «ամբողջ ծրագրին», բայց նրանց համար դժվար կլինի առհասարակ անտեսել ԱՄՆ-ի, Ֆրանսիայի և Մեծ Բրիտանիայի դիրքորոշումը, որոնց, անտարակույս, կաջակցեն Եվրամիությունն ու ՆԱՏՕ-ն: Չնայած այն գնահատականներին, որ այդ պատժամիջոցներն աղետ չեն դառնա Իրանի համար և ՀՆԱ-ին կպատճառեն ընդամենը 5-15 տոկոսի հասնող վնաս, միևնույն է, դա էլ բավական նշանակալի կորուստ է, եթե նկատի առնենք, որ նույնիսկ, չնայած նավթի գների բարձրացումից Իրանի ստացած ահռելի եկամուտներին, նա շարունակում է ռազմավարական ներդրումների սուր կարիք ունենալ: Կարծիք կա, որ Իրանը վախենում է, ավելի շուտ, ոչ թե պատժամիջոցների վերաբերյալ ընդհանուր որոշումներից, այլ գործառական ու տարածաշրջանային շրջափակումից, որը կարող են պաշտպանել Մեծ Մերձավոր Արևելքի առաջատար պետությունները: Իրանն արդեն զգացել է գործառական շրջափակման արդյունավետությունը, երբ ԱՄՆ-ը կարողացավ դրան մասնակից դարձնել աշխարհի առաջատար արդյունաբերական-ֆինանսական կենտրոններին: Իրանը հասկանում է, որ ՄԱԿ-ի ԱԽ-ի հնարավոր որոշումների պայմաններում տարածաշրջանի մի շարք պետություններ կմիանային հաղորդուղիների և առևտրական շրջափակմանը, և աշխատում է կանխել այդ հեռանկարը:

Առանցքային պետություններից մեկը, որ կարող էր էական վնաս պատճառել Իրանին, Թուրքիան է: Սա, Սաուդյան Արաբիայի, Իրաքի և Պակիստանի հետ մեկտեղ, շրջափակման պայմաններում, կարող էր առանցքային դիրքեր գրավել տարածաշրջանում և Արևմտյան ընկերակցության համար դառնալ նախապատվելի գործընկեր: Դրա հետ մեկտեղ, հակաիրանական որոշումների ու գործողությունների պաշտպանությունից Թուրքիայի հրաժարումը կհանգեցներ տարածաշրջանային շրջափակման փաստական ձախողման: Ըստ էության, պատժամիջոցների հարցը Իրանի տարածաշրջանային քաղաքականության խնդրի մի մասն է, և այն էլ ոչ ամենամեծ մասը: Իրանը լարված ջանքեր է գործադրում այլընտրանքային հնարավորություններ գտնելու միջազգային մեկուսացումը կանխելու համար: Չնայած իրանա-թուրքական հարաբերությունները վերջին տարիներին նոր հնչողություն են ստացել` հակաամերիկյան տրամադրությունների բացահայտ սաստկացմամբ, Թուրքիան և Իրանը, առաջվա նման, հեռու են ռազմավարական հարաբերությունների ձևաչափից և շարունակում են սկզբունքային մրցակիցներ լինել տարածաշրջանում: Թուրքիայի «նոր» քաղաքականությունը, նկատի ունենալով իսլամական երկրներին ուղղված ամեն տեսակի սեթևեթանքները, ներառյալ Իսրայելի քաղաքականության քննադատությունը, ինչպես նաև Ռուսաստանի հետ, թեկուզ և սահմանափակ, դաշինք կազմելու փորձերը, դրականորեն հետաքրքրում և միաժամանակ տագնապ է պատճառում Իրանին: Վերջինս շատ լավ է հասկանում, որ Թուրքիան ձգտում է նոր, ավելի գերադաս դիրքեր գրավել Մերձավոր Արևելքում ու Եվրասիայում, որը, այսպես թե այնպես, կվնասի իրանական դիրքերին: Առայժմ Թուրքիայի և Իրանի փոխհարաբերություններում «մեղրամիս» է, ինչը խիստ անհանգստացնում է ոչ միայն ԱՄՆ-ին, այլև եվրոպացիներին: Արևմտյան ընկերակցությունը շահագրգռված է ոչ միայն Իրանի, այլև Թուրքիայի շրջափակմամբ, ինչը համահունչ է նրա արտքաղաքական հավակնությունները զսպելու ընդհանուր մտադրություններին: Նույն կերպ է դիտարկվում նաև Թուրքիայի մերձեցումը Սիրիայի և Իրաքի հետ: Ընդհանուր առմամբ, իրանական քաղաքականության մեջ Թուրքիայի առնչությամբ կա մի անվերապահ չափանիշ. դա նրա հակաարևմտականության, միաժամանակ նաև Իրանի նկատմամբ որևէ ճնշում թույլ չտալու և տարածաշրջանային քաղաքականության մեջ նրա դիրքերը չսահմանափակելու Թուրքիայի կուրսի համակողմանի խրախուսումն է:
Հայ-թուրքական հարաբերությունների կարգավորման գործընթացը միայն բացասական հանգամանքներ է պարունակում Իրանի շահերի համար: Նախ պետք է նշել, որ Իրանի համար առավել բացասականն այն է, որ այդ նախագիծը իր ձևաչափով, տրամաբանությամբ և բովանդակությամբ ամերիկյան է, և դա արդեն անհանգստացնում է Իրանին, նկատելի վնաս է հասցնում Թուրքիայի հետ փոխըմբռնման գործին: Թեհրանում, այդուամենայնիվ, շատ լավ են հասկանում, որ չնայած ամերիկյան մտադրությունների առաջնայնությանը, Թուրքիան ձգտում է վերանայել այդ նախագծի ուղղվածությունը, առավելագույնս դուրս գալ ԱՄՆ-ի ազդեցությունից և իր նպատակներով ու խնդիրներով ամերիկյան այդ նախագիծը վերափոխել թուրքականի: Սակայն Թուրքիայի այդ մտադրությունները չափազանց քիչ են Իրանին հանգստացնելու համար, որը գլխավոր վտանգը համարում է ոչ թե Թուրքիայի ու Հայաստանի վրա ԱՄՆ-ի ազդեցության մեծացումը, այլ Հարավային Կովկասում Թուրքիայի ազդեցության սկզբունքային փոփոխությունը:
Իրանցիները չեն կարող չտեսնել, որ Հարավային Կովկասում ամերիկյան շահերի մակարդակը նկատելիորեն ընկնում է, ինչը, այսպես թե այնպես, կհանգեցնի Թուրքիայի և Ռուսաստանի դերի ուժեղացմանը, որոնք ձգտում են ստեղծել մի դաշինք, որի նպատակը պետք է լինի ԱՄՆ-ին դուրս մղել Սև ծով-կովկասյան տարածաշրջանից: Միգուցե դա ամենատհաճն է Իրանի համար, հատկապես ռուս-իրանական համագործակցության տոնուսի ընդհանուր անկման, Իրանի հանդեպ եվրոպական պետությունների հետ ավելի շատ միաբանվելու Ռուսաստանի ներկա փորձերի պայմաններում, ինչը ԱՄՆ-ի համար դադարել է լինել զսպիչ գործոն: Իրանցիները հասկանում են նաև, որ Թուրքիայի զսպման քաղաքականություն վարելու` ԱՄՆ-ի ու եվրոպական առաջատար պետությունների փորձերն այնքան էլ հաջող չեն և չեն հանգեցնի տեսանելի հեռանկարում ցանկալի արդյունքների, ինչը մեծացնում է այն տարածաշրջաններում Թուրքիայի նվաճամտության դիմակայման անհրաժեշտությունը, որտեղ Իրանը որոշ դիրքեր է ստեղծել և դրանք համարում է «իր շահերի գոտի»:«Հայկական գործոնը» շարունակում է Իրանի համար մնալ որպես թուրքական նվաճամտությունը զսպելու լծակ, և Թուրքիայի փորձերը` վերացնելու այդ գործոնը, չեն կարող չանհանգստացնել Իրանին, ինչպես նաև ԱՄՆ-ին, Եվրոպայի շատ պետությունների և Ռուսաստանին:
Իրանը շատ քիչ է շահագրգռված Թուրքիայի և Հայաստանի հարաբերությունների կարգավորմամբ, հատկապես թուրք-ադրբեջանական պարտավորեցնող կապերը թուլացնելու և ԱՄՆ-ից ու Ռուսաստանից Հայաստանի կախումը հնարավորինս նվազեցնելու առումով: Իրանը շահագրգռված է այնպիսի այլընտրանքային հաղորդուղիների ստեղծմամբ, որոնք ապահովեին Սուեզի ջրանցքի, սևծովյան նեղուցների և Իրաքի տարածքի «շրջանցումը»: Այս իմաստով, Իրանին հետաքրքրում են այն հաղորդուղիները, որոնք անցնում են Հայաստանով ու Վրաստանով և տանում դեպի հյուսիս-արևմուտք, այսինքն` Եվրոպա: Այդ ուղղությամբ իրանական բեռնահոսքերը կարող են հասնել 20 մլն տոննայի: Մինչև օրս Իրանը չի հետաքրքրվել իր սահմանից Թուրքիայի արևելյան շրջաններով դեպի Անատոլիայի մայրուղիներ երկաթուղու կառուցմամբ: Իրանը չի հետաքրքրվել նաև դեպի Միջերկրական ծովի արևելյան ափ երկաթգծի կառուցմամբ: Իրանա-ադրբեջանական սահմանի երկաթուղային կցույթը, որը գլխավորապես Ռուսաստանն է նախաձեռնել, մեծ ոգևորություն չի պատճառում Իրանին: Հարավային Կովկասի առնչությամբ Իրանի համար անթերի վարկածը տարածաշրջանից ԱՄՆ-ի ու Թուրքիայի առավելագույն հեռացումն է, Ռուսաստանի, Եվրամիության և հենց Իրանի դերի մեծացումը: Առայժմ դա իրագործելի չէ, սակայն իրանցիները կարծում են, որ արդեն որոշ միտում նկատվում է, ու, երևի, նրանք ճիշտ են:
Ներկայումս Իրանը ոչինչ չի ձեռնարկում ձախողելու հայ-թուրքական կարգավորման ամերիկյան ծրագիրը: Ընդհակառակը, իրանցիները համոզված են, որ այդ ծրագիրը դատապարտված է ձախողման կամ էլ վատթարացնելու է թուրք-ամերիկյան հարաբերությունները: Ադրբեջանի ու Վրաստանի նյարդայնությունը և Ռուսաստանի կողմից այն բանի հիշեցումը, որ ինքը կորցրել է նախաձեռնությունն այդ հարցում, լիովին ձեռնտու են Իրանին, որի համար դժվար կլիներ հնարել իր շահերի համար ավելի նպաստավոր իրավիճակ: Ամերիկյան այդ նախագիծը պատկերում է Թուրքիայի և ԱՄՆ-ի իրական հարաբերությունները, ի հայտ է բերում թուրքական քաղաքական խավի ու անբողջ հասարակության տրամադրություններն ու մտադրությունները, Թուրքիայի և Ադրբեջանի հարաբերությունները, ինչպես նաև ԱՄՆ-ի ընդունակությունը` հաջողությամբ վարելու այդ քաղաքականությունը, տվյալ դեպքում իրականացնելու այդ նախագիծը: Բացի այդ, ի հայտ են գալիս Ռուսաստանի, Մեծ Բրիտանիայի, Ֆրանսիայի ու Գերմանիայի շահերն ու վարքագիծը` որպես Թուրքիայի նկատմամբ ակտիվ քաղաքականություն վարող պետությունների: Երևում է, Թեհրանում բավականաչափ վերլուծական նյութ է կուտակվել այդ նախագծի առթիվ, և իրանցիները հակված են այդ նախագիծը համարելու փորձ, որը նպատակ ունի Թուրքիան ներառել որոշակի պարտավորեցնող ծրագրերի մեջ: Այսպիսով, Իրանը շատ հանգիստ է և որևէ անհանգստություն չի դրսևորում: Պետք է նշել, որ դա շատ կարևոր է այդ գործընթացի, նրա նպատակների ու խնդիրների իրականացման համար: Կասկածից վեր է, որ, ձեռնամուխ լինելով այդ նախագծին, ԱՄՆ-ը կարևոր ծառայություն մատուցեց Իրանին, քանի որ այդ նախագծի շնորհիվ թուրք -ամերիկյան հարաբերությունները կվատթարանան, Թեհրանում դրան չեն կասկածում:
Իրանն ակտիվորեն իր դիրքերն է ամրապնդում Հայաստանում, ջանքեր գործադրելով հաղորդակցական նոր ենթակառուցվածքի ստեղծման ուղղությամբ, որը, իրացվելու դեպքում, կոչված կլինի դառնալու աշխարհատնտեսական նախագծերի զարգացման միանգամայն նոր հնարավորությունների հիմք: Իրանը վճռական ճեղքում է կատարում հյուսիսարևմտյան ուղղությամբ, և մյուս բոլոր նախագծերն իրանցիները կարող են դիտել որպես թշնամական այլընտրանքային: Իրանը գոհունակությամբ է հետևում այն ֆինանսական և այլ օգնությանը, որ Հայաստանին տրամադրում են միջազգային ֆինանսական կազմակերպություններն ու Ռուսաստանը, և հույս ունի, որ Հայաստանը հավատարիմ կմնա իր դիրքորոշմանը ղարաբաղյան և թուրքական հարցերում:
Ներկայումս Իրանի և Ռուսաստանի փոխվստահալից հարաբերությունները որոշ, երևի, ժամանակավոր անկում են ապրում: Ռուսաստանն աշխատում է ներկայացնել իր եվրոպամետ քաղաքականությունը, ինչպես նաև պատրաստ է ԱՄՆ-ի հետ համագործակցելու անվտանգության և Աֆղանստանում կուտակված խնդիրների լուծման ոլորտում: Ռուսաստանը հասկացել է, որ ինքն առավելագույնս լուծել է Իրանին առնչվող իր բոլոր հարցերը, և նա չի կարողանա հրաժարվել հարաբերությունների ներկա մակարդակից` միջազգային քաղաքականության ցանկացած ելևէջի պարագայում: Դրա հետ մեկտեղ, Իրանն իր միջուկային ծրագրի առթիվ Ռուսաստանին պատասխանել է նույն բանը, ինչ որ պատասխանել է եվրոպացիներին: Արդյունքում, ո՛չ Ռուսաստանը, ո՛չ Եվրոպայի առաջատար պետություններն Իրանի կողմից իրենց գործառույթների ըմբռնում չեն տեսել, և երկար քննարկումից հետո եվրոպացիների դիրքերը մոտեցել են ԱՄՆ-ի դիրքին: Այսպես թե այնպես, Ռուսաստանը տվյալ պայմաններում չի կարող, գոնե մասամբ, չմիաբանվել եվրոպացիների հետ: Պատժամիջոցներն ինքնըստինքյան չեն համապատասխանում Ռուսաստանի շահերին, բայց նա հաճույքով է համաձայնում մասնակցելու այդ քայլերին: ՈՒստի Իրանը բավարարված է նաև նրանով, որ Ռուսաստանին նյարդայնություն է պատճառում այն հանգամանքը, որ Թուրքիան մասնակցում է հայ-թուրքական հարաբերությունների կարգավորման ամերիկյան նախագծին:
Իրանն արդեն ցուցադրել է, որ կարողանում է հաջողությամբ ձախողել վերջին 10-12 տարում Ռուսաստան-Թուրքիա-Իրան աշխարհաքաղաքական «եռանկյունու» հիմքի վրա իր տարածաշրջանային քաղաքականությունը կառուցելու ԱՄՆ-ի ծրագիրը: Բայց ԱՄՆ-ն այս անգամ չզիջեց Իրանի շրջափակման հարցում, և ամերիկացիներն, այնուամենայնիվ, որոշակի հաջողությունների հասան: Այսպես թե այնպես, ամերիկացիների հետ համամիտ են Պարսից ծոցի առանց բացառության բոլոր արաբական պետությունները և հայտնի չափով` Պակիստանն ու Հնդկաստանը: Թուրքիան ու Ադրբեջանը թեև չեն ձգտում համերաշխություն ցուցաբերել Իրանի տարածաշրջանային շրջափակման առնչությամբ, իրականում անհուսալի գործընկեր են մնում նրա համար: Իսկ տարածաշրջանի ոչ մեծ, թեև շատ վճարունակ երկրները ի վիճակի չեն որևէ էական բան մտցնելու Իրանի շրջափակման ծրագրերի մեջ: Հյուսիսային և արևմտյան ուղղությամբ վճռական նշանակություն ունեն Ռուսաստանն ու Թուրքիան: Այդ «եռանկյունու» ներսում եղած հարաբերությունները հսկայական ազդեցություն են գործում Մերձավոր Արևելքից մինչև Կենտրոնական Ասիա ձգվող բոլոր տարածաշրջանների վրա: Այդ «եռանկյունին», որի ներսում պետք է շատ լարվածություն և հակասություններ կուտակվեին, իրականում ամերիկյան տարածաշրջանային քաղաքականության գործիք չդարձավ: Իրանը, Թուրքիան, Ռուսաստանը ջանում են նոր քաղաքականություն կառուցել, ընդսմին առանց ԱՄՆ-ին ծառայություն մատուցելու: Նույն կերպ, Իրանը հույս ունի, որ ԱՄՆ-ի «թուրք-հայկական» նախագիծը կավարտվի կամ լիակատար ձախողմամբ, կամ օբյեկտիվորեն «իր մահկանացուն կկնքի»: Ընդ որում, միանգամայն հնարավոր է, որ Իրանը փորձի այդ նախագծի հետ կապված իր նպատակներն ու շահերը նույնացնել Ռուսաստանի շահերի հետ և դրանով իսկ դառնա «լռելու» գծով Ռուսաստանի գործընկեր:
Դրա հետ մեկտեղ, արաբական երկրներում ընթացող բուռն իրադարձությունների կապակցությամբ, Իրանի և Թուրքիայի միջև տեղի է ունեցել իրական հարաբերությունների պարզում: Չնայած Թուրքիայի և Սիրիայի հարաբերությունների լուրջ զարգացմանը, այդ թվում պաշտպանական ոլորտում, Անկարան, այդպես էլ պատշաճ ազդանշաններ չստանալով այն մասին, որ Սիրիան պատրաստ է դառնալու Մերձավոր Արևելքում թուրքական քաղաքականության աջակից, նախընտրեց օգտվել հանգամանքներից և Սիրիային հարկադրել ստորադասության, այդպիսով իրականացնել «շիական գոտու» նախագիծը: Առանց «շիական գոտու» հաղթահարման Թուրքիան չի կարող արաբական աշխարհում իր ազդեցությունը սկզբունքորեն մեծացնելու հույսեր փայփայել: Անկարայում կարծում են, որ վճռորոշ կամ էական դեր խաղալով Սիրիայի ալավական վարչակազմի իշխանազրկության գործում, իրենք ձեռք կբերեն հուսալի դաշնակիցներ ու գործընկերներ` ի դեմս արաբական աշխարհի սուննիադավան երկրների: Սաուդյան Արաբիայի հետ դաշն կնքած և արաբական այլ երկրների աջակցությամբ Թուրքիան, ցուցադրաբար անտեսելով Իրանի դիրքորոշումը, վճռեց «ճեղքում» կատարել տարածաշրջանում: Դա հանգեցրեց Թուրքիայի և իրանի հարաբերությունների աննախադեպ սրման, երբ Իրանը բացահայտորեն և կոշտ հանդես եկավ Սիրիայի պաշտպանությամբ և Թուրքիային նախազգուշացրեց, որ Սիրիայի հանդեպ ռազմական ուժ կիրառելու նրա փորձերը կհանգեցնեն տարածաշրջանային պատերազմին Իրանի մասնակցության: Փաստորեն դա հենց այդպես է եղել: Այդ իրադարձությունը, և առհասարակ Մերձավոր Արևելքում իրական հարաբերությունների պարզումը կանխորոշեցին նաև Իրանի այն համոզմունքի խորացումը, որ իր հավասարակշիռ քաղաքականությունը Հարավային Կովկասում, անկասկած, ճիշտ է եղել և պետք է շարունակվի նույն տրամաբանությամբ: Իրանը, ինչպես միշտ, Հայաստանի հուսալի գործընկերն է և շահագրգռված է Ղարաբաղում առկա իրավիճակի հաստատմամբ: Ղարաբաղյան թեմայով Իրանի գլխավոր խնդիրն է թույլ չտալ, որ այդ հակամարտությանը մասնակցեն միջազգային խաղաղարար ուժեր, քանի որ համարում է, որ, միևնույն է, այդ ուժերը կախման մեջ կլինեն ԱՄՆ-ի քաղաքականությունից ու շահերից: Պետք է ասել, որ Իրանը միշտ չափազանցրել է Արաքսի ձախ ափին միջազգային խաղաղարար ուժերի հայտնվելու հնարավորությունը, սակայն չի կարող անտեսել դրա նույնիսկ աննշան հնարավորությունը: Իրանցիները նաև անհանգստացած էին «թուրք-հայկական» հարաբերությունների «կարգավորման» նախաձեռնություններից և աշխատեցին ինչ-որ ձևով, բայց առանց ավելորդ իրարանցման, հիշեցնել Հարավային Կովկասում իրենց ներկայության և իրենց շահերի մասին: Բայց այս դեպքում էլ Իրանի երկյուղները, պարզվեց, արդարացված չէին, թեև Իրանը, առաջվա նման, շարունակում է սպասել Թուրքիայի և Հայաստանի հարաբերությունների «կարգավորման» ԱՄՆ-ի փորձերի նոր փուլերի: Բանն այն է, որ Թեհրանի քաղաքական գործիչներին անհանգստացնում է ոչ թե հայ-թուրքական հարաբերությունների զարգացումը, այլ դեպի Արևմտյան ընկերակցություն Հայաստանի արմատական վերակողմնորոշումը, ներառյալ նրա ինտեգրոմը ՆԱՏՕ-ին: ՆԱՏՕ-ի և ԱՄՆ-ի հետ Հայաստանի ներկա հարաբերություններն Իրանի կողմից համարվում են իր շահերի համար ընդունելի, քանի որ, իրանցիների կարծիքով, Հայաստանի դերը, որպես տարածաշրջանային «հավասարակշռողի», կարևոր նշանակություն ունի: Բայց Թեհրանում անհանգստացած են, որ ԱՄՆ-ի ռազմավարության մեջ հնարավոր հարաբերություններում Հայաստանի լիածավալ ներգրավումը կարագացնի ՆԱՏՕ-ին Հարավային Կովկասի ինտեգրումը և մի շարք տարածաշրջանային խնդիրների իրականացումն ուղղված կլինի Իրանի շահերի դեմ:
Ներկայումս վատ կանխատեսելի գործընթացներ են տեղի ունենում Մերձավոր Արևելքում և Առաջավոր Ասիայի մյուս շրջաններում, որով և պայմանավորված է Իրանի և Հայաստանի փոխշահագրգռությունը: ԱՄՆ-ը շարունակում է գործառական ճնշում բանեցնել Իրանի նկատմամբ, բայց ԱՄՆ-ի համար այդ տարածաշրջանում ի հայտ է եկել ավելի դինամիկ և ավելի հավակնոտ հակառակորդ` Թուրքիան: ԱՄՆ-ը, անկասկած, Իրանը չի համարում ագրեսիվ ու նվաճամիտ, և նրանից դժգոհություններ ունի ատոմային ծրագրի և տարածաշրջանի արմատական վարչախմբերին աջակցելու հարցի առնչությամբ: Մինչդեռ Թուրքիան համարվում է ծայրաստիճան հավակնոտ ու նվաճամիտ պետություն:

Իգոր ՄՈՒՐԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3527

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ