ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«ՄԱՐԴԻԿ ՓՈՐՁՈՒՄ ԵՆ ԻՆՉ-ՈՐ ԲԱՆ ՀԱՍԿԱՆԱԼ, ԲԱՅՑ ԴԱ ՉԻ ՆՇԱՆԱԿՈՒՄ, ՈՐ ԻՆՉ-ՈՐ ԲԱՆ ԳԻՏԵՆ»

«ՄԱՐԴԻԿ ՓՈՐՁՈՒՄ ԵՆ ԻՆՉ-ՈՐ ԲԱՆ ՀԱՍԿԱՆԱԼ, ԲԱՅՑ ԴԱ ՉԻ ՆՇԱՆԱԿՈՒՄ, ՈՐ ԻՆՉ-ՈՐ ԲԱՆ ԳԻՏԵՆ»
01.07.2011 | 00:00

Նկարիչների միությունում բացված ԱՐԱՐԱՏ ԽԱՆԶԱԴՅԱՆԻ անհատական ցուցահանդեսը այցելուներին հնարավորություն տվեց դիտելու նկարչի հին և նոր կտավները: Ներկայացված էր շուրջ չորս տասնյակ աշխատանք («Կանաչ Հիսուս», «Դեղին Հիսուս», «Տիգրան Մեծ», «Աստղիկ», «Կինը պարելիս», «Զրույց»...): Ի դեպ, տարին նկարչի համար հոբելյանական է:
-Աստվածաշնչյան թեմաներին անդրադառնում են բոլոր արվեստագետները: Արվեստը տիեզերքի, արարչագործության, անբացատրելիի հետ հաղորդակցվելու միջո՞ց է, թե՞ մի հարթություն, ուր միշտ ասելիք կա:
-Նկարչությունը, ընդհանրապես, արվեստը Աստծո հետ հաղորդակցվելու, ինչ-որ բան իմանալու, մի խոսք ակնկալելու ձև է: Մարդիկ երբեմն ասում են` «Աստված ինձ ասաց…»։ Ես դա չեմ հասկանում, նույնիսկ Աստծուն մոտենալն է դժվար` ընկալելու իմաստով: Բայց արվեստի միջոցով մարդն առնչվում է Աստծո ստեղծած աշխարհի հետ, աստվածային ստեղծագործության մեկնաբանության եզրեր է ուզում գտնել: Որովհետև հանելուկի մեջ ենք ապրում, այս տիեզերքը ահռելի հանելուկ է: Մարդիկ փորձում են ինչ-որ բան հասկանալ, բայց դա չի նշանակում, որ ինչ- որ բան գիտեն:
-Ինչո՞ւ «Դեղին Հիսուս, «Կանաչ Հիսուս», ի՞նչ խորհուրդ ունեն գունային այս անցումները ձեր գործերում:
-Հիսուսը բազմապատկեր է, Հիսուսի ձևը, էությունը շատ են հասարակացրել, մարդկայնացրել: Եկավ մի պահ, որ նազովրական ուսմունքը սկսեցին մամլել, կանոն սարքել: Եթե հիմա Հիսուսը մտներ Վատիկանի սբ. Պետրոսի տաճարը (և ոչ միայն) ու տեսներ «Աստծո տան» հեքիաթային հարստությունը, կքանդեր այն: Մեզ մոտ շատ զուսպ է, նույնիսկ տաճարներում սրբապատկերներն ի հայտ են եկել 10-րդ դարից` հռոմեական ավանդույթների ազդեցությամբ: Հիսուսն անաղարտության խորհրդանիշն է: Մեր հոգևորականների պարանոցին կեսկիլոգրամանոց ոսկի ու ադամանդ կա: Դա հակադրվում է նազովրական ուսմունքին:
-Ինքնախոստովանություն: Այսպես բնորոշեց Լևոն Կոջոյանը Ձեր գործերը: Իսկ արվեստաբան Սարո Սարուխանյանը մեկ այլ հետաքրքիր բնորոշում տվեց` «Այս կտավներում դուք կտեսնեք, կճանաչեք ինքներդ ձեզ»: Հիմա արվեստը մենախոսությո՞ւն է, թե՞ երկխոսություն, արվետագետը հաղորդակցվո՞ւմ է աշխարհի հետ, թե՞ հեռանում, փակվում ինքն իր ներսում:
-Երկխոսություն է: Խոստովանությունը պոեզիայի մեջ է: Նկարչությունը, ինքնաբուխ լինելուց բացի, ինտելեկտի, փորձի և ինֆորմացիայի վրա պետք է հիմնված լինի: Երբեմն ասում են` գրել, կարդալ գիտի, բայց նկարում է: Բնածին օժտվածությամբ նկարիչներ կան, բայց եթե տիեզերքից բան չեն հասկանում, պոեզիա, գրականություն, համաշխարհային պատմություն չգիտեն, գործը սիրուն կլինի, ներսը փուչ կլինի: Ափսոս է այդ հարստությունը, որ Աստված տվել է մարդուն: Սա երկխոսություն է մարդկանց հետ, Աստծո:
-Ինքներդ Ձեզ հետ է՞լ եք խոսում:
-Դա ավելի ճիշտ է, և շահում է կողքից նայողը, եթե կեղծ չէ, արհեստական չէ: Հրաշալի, բարձր տեխնիկայով արված գործեր կան, բայց կողքով անցնում ես, կորչում է, մոռացվում: Հոլանդացի անանուն նկարչի մի փոքր նկարը ժամերով կարող է կլանել քեզ, որովհետև ճշմարիտ է, ինքնաբուխ է: Ավելի լավ է մի փոքրիկ մեղեդի ունենաս, բայց քոնը լինի, անկեղծ լինի, քան մեծ սիմֆոնիա, որ մարդկանց սրտին ոչինչ չի ասում:
-Ինչո՞ւ են մութ Ձեր գործերը: Կոջոյանը համեմատեց դրանք Բակունցի Մթնաձորի հետ և շեշտեց, որ այս մթան մեջ խորհրդավորություն կա, պայծառություն, իմաստ, գեղանկարչություն:
-Կարող եմ գործեր ցույց տալ, որ վառվում են, լույսի մեջ են: Լույսը, մութը էական չեն: ՈՒղղակի ցուցահանդեսում միայն այդ տիպի նկարներ էին, փորձեցի ընդհանուր գամմայի մեջ։
-Կանացի մարմինը, գեղեցկությունը ուրույն տեղ են գրավում Ձեր գործերում: Նաև` կանացի մերկությունը։ Ազատությունից գռեհկություն, էլ չասենք` անճաշակություն, մի քայլ է: ՈՒրեմն, ազատություն ասածը պետք է գեղագիտություն ունենա։
-Ազատությունից գռեհկություն մի քայլ չէ, անդունդ է: Մարմնի գեղեցկության ընկալումը մի ափն է, գռեհկությունը` մյուս ափը, գուցե մոտիկ է, բայց այդ քայլը որ անես, ընկնելու ես անդունդը: Ընդհանրապես, Աստծո ստեղծագործությունը կատարյալ է` լեռները, երկինքը, ջուրը, կենդանական աշխարհը: Բարձրագույն ստեղծագործությունը մարդն է` տղամարդ և կին: Մարմինը: Մեզ հագուստով չի ստեղծել Աստված: Եվ մարմնի համաչափությունը, գեղեցկության գաղտնիքները, ասես, կոդ լինեն ամբողջ տիեզերքի համար:
-Ցուցահանդեսին ներկա չէին լրատվամիջոցները, և Կարեն Աղամյանը նկատեց, որ սկանդալային իրավիճակներն ավելի հետաքրքիր են, քան նման միջոցառումները: Ի՞նչ կասեք:
-Դա ինձ բոլորովին չի հետաքրքրում:
-Մի՞շտ է այդպես եղել, բարձր արվետը գրավել է քիչ թվով մարդկա՞նց: ՈՒրեմն ո՞րն է ուղին իսկական արվեստի, էլի՞ գովազդը, սենսացիան:
-Կարող էի գովազդել, բայց դրա կարիքը չունեմ: Նախկինում մշակույթի նախարարությունը որպես պետական կառույց տնօրինում էր ստեղծագործական միությունների գործունեությունը և օգնում էր, աջակցում նաև գովազդի հարցում: Նկարիչների միությունում հանրապետական ցուցահանդես էր բացվում, ամբողջ Հայաստանը տեղյակ էր: Սա պետական մոտեցման ձև էր: Չեմ ասում կոմունիստներն ավելի արվեստասեր էին, ուղղակի ձևն էր այդպես: Հարկ է ասել, որ վերջին շրջանում` 70-ականների կեսերին, մեր ցուցահանդեսները տարբերվում էին Մոսկվայի, Լենինգրադի, նույնիսկ Արևելյան Եվրոպայի երկրների ցուցահանդեսներից: Նրանք ապշում էին, ասում էին` ձեզ մոտ այդ ի՜նչ ազատություն է: Նաև որակն էր բարձր: Այդ նկարիչները դեռ կան, չէ՞, այսօր…
Նկարիչների միությունը դարձավ հասարակական կազմակերպություն, նույնիսկ նկարիչների միություն բառը փորձեցին վերացնել: Ասես ոչ թե արհամարհանք, այլ չարակամություն լինի ստեղծագործ մարդկանց հանդեպ` այսօրվա էլիտայի կողմից: Այն ժամանակ նրանք փակ սենյակներում էին խնջույքի հավաքվում, մենք` բաց սրճարաններում: Նախանձում էին մեզ, հիմա վրեժ են լուծում:
Ասում են` հասարակական կազմակերպություն է, ինչ ուզում եք, արեք: Բայց չէ՞ որ առաջնայինը մեր մշակույթն է: Քանի տարի է` մշակույթի նախարարին չեմ տեսել ցուցահանդեսներում: Լրատվամիջոցներն էլ իրենց հերթին. մեկ էլ տեսնում ես անծանոթ, անորոշ մեկը, որ նկարչության հետ համարյա կապ չունի, այնպես է գովազդվում, որ մտածում ես` էս ո՞նց է, 60 տարի է, այս գործի մեջ եմ ու չգիտեմ նրան: Եվ դա վատ է:
-Արտասահմանում նկարիչները և այլ ոլորտների արվեստագետներն ունեն պրոդյուսերներ: Մեզ մոտ էլ է այն տարածում գտնում:
-Ոչ բոլորը: Այստեղ ուրիշ խնդիր կա: Ես գիտեմ, որ Եվրոպայում, ԱՄՆ-ում կան հրեական խմբեր, որ արվեստի մաֆիան վերցրել են իրենց ձեռքը: Դա խոշոր բիզնես է: Եվ այնպիսի գործեր են, որ այստեղ եթե ներկայացվեին ցուցադրության, գուցե ժյուրին չվերցներ: Դա ուրիշ պատմություն է: Այստեղ էլ կան պատկերասրահներ, որ բիզնես են անում: Ոմանց դա ձեռք է տալիս: ՈՒ դա փակ շրջանակ է: Իսկ «բարերար» հասկացության մասին եթե խոսենք, Մանթաշովը մի ամբողջ սերնդի նկարիչների օգնեց, ցուցահանդեսներ էին կազմակերպում արտասահմանում: Հիմա նման հանճարեղ մարդիկ չկան, փողը կա, ուղղակի կուլտուրա չկա:
-Նաև դասավանդում եք, տարբերվո՞ւմ է մտածողությունը, ձեռագիրը նոր սերնդի:
-Շուրջ 40 տարի մանկավարժական համալսարանում գունանկարչություն եմ դասավանդում: Հետաքրքիր կոնտինգենտ ունեինք, պատերազմի շրջանում անկում ապրեց, տղաները թուլացան, աղջիկները ակտիվացան: Վերջին տարիներին ինձ հիացնում են աղջիկները, նպատակասլաց են, շնորհքով:
-Բոլոր բնագավառներում է դա նկատելի:
-Անահիտ դիցուհու վերադարձն է: Փաստորեն, Եվրոպայից չենք «ներմուծել» կանանց դերի բարձրացումը, այլ ավելի «հեռվից»։
-Ձեզ օգնո՞ւմ է Խանզադյանի որդին լինելու հանգամանքը, թե՞ հեշտ չէ թիկունքումդ հայտնի անուն ունենալ ու ասել նաև սեփական խոսքը:
-Բավականին դժվար է։ Հայրս այնպիսի հետաքրքիր մարդ էր` դաստիարակության ձևով, վերաբերմունքով: Շատ ազատասեր էր և փորձում էր մյուսների ազատությանն էլ չխանգարել: Իսկապես հզոր անուն էր: Ես էլ եմ փորձել հնարավորինս անկախ լինել, միշտ չէ, որ ստացվել է:
-«Խանզադյան ազգանունն արդեն ամեն ինչ ասում է»: Իմ խոսքերը չեն, արվեստագետներն են ասում:
-Այո: Մեր տոհմից 22 հոգու բոլշևիկները գնդակահարել են: Կռվող տղաներ են եղել, Զանգեզուրի պաշտպաններ: Դրանից հետո ծանր վիճակի մեջ էր Խանզադյան տոհմը, բայց նորից փյունիկի նման հառնեց: Հայրս էլ դարձավ առաջնորդներից, դանկոներից մեկը:
Զրուցեց Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1709

Մեկնաբանություններ