ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

ԳՐԱՎԻ՞Չ Է ԴԵՂԵՐԻ ՀԱՅԿԱԿԱՆ ՇՈՒԿԱՆ

ԳՐԱՎԻ՞Չ Է ԴԵՂԵՐԻ ՀԱՅԿԱԿԱՆ ՇՈՒԿԱՆ
06.11.2009 | 00:00

Միջին հայաստանցին դեղորայքի վրա, ընդհանուր հաշվարկներով, տարեկան ծախսում է տասը դոլարին համարժեք գումար, իսկ շուկայում, տարեկան կտրվածքով, սպառվում է 100 միլիոն դոլարի դեղորայք: Այլ կերպ ասած, մեր երկիրը համարվում է սակավ դեղագործածող, ինչը, սակայն, չի խոսում մեր առողջ լինելու մասին. որպես օրինաչափություն, բժշկի և դեղորայքի դիմում ենք միայն «դանակը ոսկորին հասնելուց» հետո:
Այդուհանդերձ, անգամ անզեն աչքով կարելի է տեսնել, որ դեղատնային բիզնեսը մեզանում «ամենամոդայիկներից» է. մայրաքաղաքում անգամ փողոցներ կան դեղատներով հայտնի: Վստահորեն կարելի է ասել, որ այս շուկան, փոքր լինելով` ապահովում է յուրօրինակ մեծ մրցակցություն, մանավանդ եթե հաշվի առնենք, որ Հայաստան դեղորայք է ներմուծում քսանից ավելի ընկերություն, և գրանցված է ավելի քան 4000 դեղամիջոց: Այս համատեքստում բավականին ուրույն տեղ ունեն տեղական արտադրողները. հայկական դեղերը սպառման շուկայի ընդամենը 5-7 տոկոսն են ծածկում: Այդ են վկայում նաև տնտեսական մրցակցության պաշտպանության պետական հանձնաժողովի ուսումնասիրությունները, որոնց համաձայն` Հայաստանում դեղերի արտադրության լիցենզիա ունի 17 տնտեսավարող սուբյեկտ, սակայն շուկայում շրջանառվող դեղերի մեծ մասը ներկրում է 74 տնտեսավարող: Մեկ այլ վերլուծության համաձայն, այս ոլորտում առկա մրցակցության պայմաններում շահութաբերությունը թեև այնքան էլ բարձր չէ, սակայն կայուն է: Փորձագետների դիտարկմամբ, եթե 10 տարի առաջ մեկ դեղը 3 ընկերություն էր արտադրում, այսօր այդ նույն դեղորայքն արդեն 15-ն են արտադրում: Բնականաբար, դեղերի աճող շուկան իր հետ բերում է նաև վնասներ, պատկերավոր ասած, «անհարկի հրմշտոց»:
Դեղորայքի գնագոյացման հարցում շուկայում առավել խոշոր դերակատարում ունեն «Նատալի ֆարմ» և «Ալֆա ֆարմ» ընկերությունները: Ըստ էության, հենց այս տնտեսավարող սուբյեկտներն են ձևավորում գնային միջավայրը Հայաստանում, ինչին էլ հարմարվում են մյուսները: Այս տարվա օգոստոս ամսին, օրինակ, այս երկու ընկերությունները մինչև անգամ դեմփինգային քաղաքականություն են կիրառել` ինքնարժեքից ցածր վաճառելով ապրանքը, դրանով իսկ վնասելով ավելի փոքր ընկերություններին: Ըստ «Ալֆա ֆարմ» ընկերության տնօրեն ԱՐԹՈՒՐ ԳՐԻԳՈՐՅԱՆԻ` այդ քայլին գնացել են այն բանից հետո, երբ նկատել են, որ իրենց պաշարները չեն վաճառվում և մոտենում են ոչ պիտանիության ժամկետին, ուստի մնում էր շուկային հարմարվել և օգոստոսի վերջին որոշ դեղերի վաճառքն իրականացնել ինքնարժեքից ցածր գներով: Մեկ այլ ներկրող ընկերության` «Վագա ֆարմի» տնօրեն ՎԱՀԵ ՎԱՐՍԱՆՅԱՆՆ էլ նկատել է, որ այդ պահին շուկայի 20 տոկոսը դեմփինգային էր: Տեղական շուկայում ներկայումս Եվրոպայից ներմուծվող դեղորայքի արժեքը 10-15 տոկոսով բարձրացել է, իսկ տեղական և ռուսական դեղերի գինն անփոփոխ է:
Ոլորտի փոքր ընկերությունները, անշուշտ, խոշոր ընկերությունների քայլերից թեև տուժում են, սակայն նրանց շատ ավելի լուրջ խնդիրներն այլ հարթության վրա են: «Վագա ֆարմի» տնօրենի ներկայացմամբ` խոչընդոտներ կան դեղերի գրանցման ժամանակ դեղերի վարձավճարների չափերի հետ կապված: «Դրանք ՀՀ-ում բավական բարձր են, եթե համեմատում ենք այլ երկրների հետ: ՈՒկրաինայի նման մեծ երկիրը 5 հազար դոլար է սահմանել, որից հետո դեղերի վերագրանցման համար վճարվում է 2 հազար դոլար»,- նշում է Վարսանյանը: Ի դեպ, Հայաստանում մեկ դեղորայքի գրանցման համար արտադրող ընկերությունը վճարում է 2000 դոլարին համարժեք գումար: Երբ փորձեցինք այս խնդիրը պարզաբանել «Դեղերի և բժշկական տեխնոլոգիաների փորձագիտական կենտրոնից», կենտրոնի տնօրեն ԷՄԻԼ ԳԱԲՐԻԵԼՅԱՆԸ դրանք անհիմն ու անտրամաբական համարելով` հստակեցրեց. «Շուկան ոչ մի կապ չունի գրանցման գնի հետ: Գրանցման գինը մտնում է դեղի արտադրության ինքնարժեքի մեջ: Գրանցման գները կապված են տվյալ կառույցի` երկրում գոյություն ունեցող գների կոնյունկտուրայի հետ (աշխատավարձ, կիրառված ռեակտիվներ, աշխատաժամանակ և այլն)»: Պարզվեց, որ դեղգործակալությունը ոչ միայն վարձավճարը վերանայելու մտադրություն չունի, այլև պատրաստվում է վերագնահատել իր ծառայությունները, որովհետև շուկան, գնային կոնյունկտուրան փոխվել են: Ըստ պարոն Վարսանյանի` գործակալության առավելագույն ծախսը 40 հազար դրամ է, և այդ կառույցի ֆինանսական հաշվետվությունը փաստում է, որ մաքսային սահմանը հատելիս նրանք սիմվոլիկ գումար են ֆիքսել, այսինքն` սարքեր չեն ներկրվել, ծախսեր չեն կատարվել: Մինչդեռ գործակալությունում հավաստիացնում են, որ ոչ միայն Հայաստանը, այլև տարածաշրջանը չունի նման թանկարժեք ու արդիական սարքավորումներ: Է. Գաբրիելյանի խոսքերով, իրենց վրա ամեն դեղի ուսումնասիրությունը եռակի թանկ է նստում, այս առումով ևս գները վերանայելու հաշվարկներ են անում:
Գրավի՞չ է, թե՞ ոչ ներկրումը. այս հարցը միանշանակ պատասխան չունի: «Վագա ֆարմի» տնօրեն Վարսանյանի դիտարկմամբ` գրավիչ չէ: «Դեղերի և բժշկական տեխնոլոգիաների փորձագիտական կենտրոնում», ընդհակառակը, պնդում են, որ գրավիչ է, այնքան, որ գործակալությունում չեն հասցնում գրանցել հայտերը. եթե առաջ 300-400 դեղ էր գրանցվում, այժմ` 800:
Կան խնդիրներ, որոնց շուրջ համաձայնության են գալիս շատերը, օրինակ, որ դեղի գրանցման գործընթացը երկար է տևում, ընդհուպ մինչև մեկուկես տարի, չնայած առողջապահության համաշխարհային կազմակերպությունը դեղի գրանցման ողջամիտ ժամկետ է սահմանել 180 օրը: Դեղգործակալությունում նման իրողությունը չեն բացառում, բայց նշում են, որ դա իրենց մեղքով չի լինում, այլ նրանց, ովքեր ուշացնում են պահանջվող փաստաթղթերը: Գործարարին բյուրոկրատական քաշքշուկ թվացող այս երևույթը մեկ այլ տեսանկյունից կարող է իբրև ազգային անվտանգության խնդիր դիտարկվել:
Ներմուծող ընկերություններն ընթացակարգերի պարզեցման առումով խնդիր ունեն` կապված սահմանի վրա դեղի ներմուծման թույլտվության ստացման հետ: «Դեղներկրողների և արտահանողների միության» նախագահ ԱՐՄԵՆ ԱՂԱՅԱՆՑԸ մասնավորապես նշում է, որ գործընթացը հնարավորինս պետք է պարզեցնել. «Եթե, ասենք, գրանցման համար սահմանված է 15 օր, թողնում են միայն վերջին օրերին»: Հայաստանում մրցակցության «դառը համի զգացողություն» ունեցել են դեղերի շուկայի այն մասնակիցները, որոնք անցել են պետական գնումների գործընթացը: Մրցույթները կա՛մ գաղտնի են անցկացվում, կա՛մ արդյունքները կանխորոշված են։ Այս փաստարկներին ի պատասխան ՀՀ ֆինանսների նախարարության պետական գնումների գործակալության պետի տեղակալ ԱՐԹՈՒՐ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆՆ ասում է. «Դրանք պատի տակի խոսակցություններ են»: Արտադրող ընկերության համար ևս անցյալի տխուր փորձը թույլ չի տալիս հավատալու, որ գնումների ոլորտում իրավիճակը փոխվել է: «Արփիմեդի» տնօրեն ՎԱՉԱԳԱՆ ՂԱԶԱՐՅԱՆԸ հավաստիացնում է. «Տպավորություն կար, որ արտադրողներին ուղղակի տեխնիկական այնպիսի պայմանների մեջ են դրել, որ մրցույթին չմասնակցեն»: Պետգնումների գործակալությունում վստահեցնում են, որ այս խնդիրներն արդեն անցյալում են, և 2008-ից, կարելի է ասել, խաղի կանոնները փոխվել, դարձել են թափանցիկ: «Եթե նախկինում 2 տարով պայմանագիր էին կնքում, և այլևս նոր մատակարարները չէին կարողանում մասնակցել մրցույթին, այժմ ձևը փոխվել է: Հիմա հայտարարում են բաց դռների մրցույթ: Նախկինում գործընթացից դուրս մնացած մատակարարը հիմա ազատ է, գրանցման ընթացակարգը միշտ բաց է: Նշենք, որ գործակալության կայքում տեղակայված են այն ընկերությունները, որոնք հաղթել են մրցույթներում, ցուցակում են նաև նրանք, որոնք եռամսյակը մեկ հնարավորություն ունեն մասնակցելու գնումների գործընթացին»:
Հասմիկ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1915

Մեկնաբանություններ