ՀԱՊԿ-ի վերլուծական ծառայությունը գործում է շուրջօրյա և ուշադիր հետևում է Կուրսկի շրջանում իրավիճակի զարգացմանը՝ հայտնել են ռազմական դաշինքի մամուլի ծառայությունից։ Կազմակերպությունը խոստացել է սահմանված ժամկետում իրականացնել բոլոր անհրաժեշտ ընթացակարգերը՝ Ռուսաստանի կողմից ռազմական օգնության խնդրանքի դեպքում, սակայն մինչև օրս Կուրսկի շրջանում ստեղծված իրավիճակի առիթով Ռուսաստանի կողմից նման դիմում չի եղել։                
 

Հայոց հնագույն պատմության հերթական ավերումները

Հայոց հնագույն պատմության հերթական ավերումները
07.08.2009 | 00:00

ԳԵՐԱԿԱԴԵՄԻԱԿԱՆ ԱՎԵՐԱԾՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ
(սկիզբը` նախորդ համարում)
Արամ Քոսյան, «Տուն Թորգոմա», Ե., 1998 թ.:
«Առկա ուսումնասիրություններում առաջին Հայկյանների ժամանակաշրջանը գերազանցապես թվագրվել է մ.թ.ա. XII դարով կամ քիչ ավելի ուշ շրջանով. Հայկի պայքարը Բելի դեմ դիտվել է Թիգլաթպալասար I-ի արշավանքների շրջանում Հայկական լեռնաշխարհի հարավ-արևմտյան մասում վկայված էթնիկական տեղաշարժերի ենթատեքստում: Սակայն այդ դեպքում իսկապես «Տուն Թորգոմայի» փուլն անհրաժեշտորեն պիտի տեղադրվի ավելի վաղ ժամանակաշրջանում, մի բան, որ այնքան էլ նպատակահարմար չէ» (տե՛ս սույն աշխատության ներածությունը, էջ 53-54):
Ահա և ներածության համապատասխան հատվածը: «Ըստ Դիակոնովի՝ Մելիդ-Թեգարամայի տարածքում հայկական տարրը կարող էր իշխանության գալ մ.թ.ա. VIII դարի վերջերին-VII դարի սկզբներին, այնտեղ մինչ այդ գոյություն ունեցած լուվիական պետության արքայատոհմի վերացումից հետո»: Նա ենթադրում է, որ Ասորեստանի և Ուրարտուի անկումից հետո այս արդեն հայկական թագավորությունը («Թորգոմյան դինաստիա»), հավանաբար, պիտի ընդարձակվեր՝ ներառելով Արմե-Շուբրիան և Ուրարտուի կենտրոնական շրջանները:
Անկախ այն հանգամանքից, թե ինչպես և երբ կարող էր ընթանալ հայալեզու տարրի աստիճանական ներթափանցումը Հայկական լեռնաշխարհի տարբեր շրջաններ, ակնհայտ է, որ «Եփրատից արևմուտք ընկած տարածքը՝ Մելիդ-Թեգարամա (հետագայում` Փոքր Հայք), կարևորագույն դեր պիտի խաղար հայկական էթնոսի և պետականության կոնսոլիդացիայի գործում, որպեսզի հետագայում հայոց ինքնագիտակցության մեջ արմատավորվեր նախահայր Թորգոմի և նրա հետնորդների մասին վերոհիշյալի տեսքով» (էջ 9):
Եվ արդեն նպատակահարմարեցված է հայկական էթնոսի կոնսոլիդացման խնդիրը:
«Մեր կարծիքով պարտադիր չէ «Տուն Թորգոմայի» փուլը տեղադրել Հայկին նախորդող ժամանակահատվածում: Եթե «Տուն Թորգոման» նախորդած լիներ Հայկի տեղաշարժերին, ապա պետք է ենթադրել, որ՝ 1. Հայկի տոհմի տեղաշարժերից հետո «թորգոմյան արեալը» պիտի զգալիորեն զրկվեր իր հայկական դիմագծից, 2. մ.թ.ա. VIII-VII դդ. Մելիդ-Թեգարամայի տարածքում ստեղծված պետությունը որևէ կերպ չի առնչվել հայկական էթնոսի հետ, կամ էլ հայալեզու տարրի դերը չնչին պիտի լիներ, ինչը և հաստատվում է Խորենացու ներկայացրած հայկյանների գործունեության աշխարհագրությամբ:
Սակայն ինչո՞ւ հնարավոր չէ պատկերացնել, որ Խորենացու ներկայացրած հայկյաններն ամենևին ժամանակագրական կարգով միմյանց հաջորդած նահապետներ չեն: «Տուն Թորգոման» կարող էր ոչ թե նախորդել Հայկյան փուլին, այլ գոյություն ունենալ միաժամանակ: Թվում է, որ նման մեկնաբանության համար հնարավոր է ներկայացնել մի շարք փաստարկներ: Վերջիններս առանձին-առանձին չեն կարող եղանակ ստեղծել, սակայն միասնական դաշտում դիտարկվելիս ի վիճակի են առնվազն համապատասխան վարկած ձևավորել» (էջ 55):
Եվ «միասնական դաշտում» ձևավորվում է «նպատակահարմար վարկածը»` Փոքր Ասիայի լուվիական պետության Թեգարամա վայրում «ստեղծվում է» Թորգոմյան թագավորական դինաստիան` որդու ապրած դարաշրջանից 400 տարի հետո:
Այնուամենայնիվ, ամեն ինչ գլխիվայր շրջած այս շարադրանքից առանձնացնենք մի մասնավոր հարց, թե ի՛նչը կարող էր մղում տալ նման աննախադեպ անմտության: Հանրահայտ է, որ քաղաքակրթության զարգացման մանկական շրջանում ժողովուրդների ու լեզուների առաջացումը պայմանավորվեց Բաբելոնի աշտարակաշինության ձախողմամբ: Ժամանակին իշխող այդ մտայնության թելադրանքով Խորենացին Հայկ նահապետին էլ է մասնակից դարձնում աշտարակաշինությանը, որի ձախողումից հետո Հայկը «գալիս բնակվում է մի բարձրավանդակ դաշտում, և այդ լեռնադաշտի անունը կոչում է Հարք, այսինքն թե` այստեղ բնակվողները հայրեր են Թորգոմի տան սերնդի»: Խորենացու այս ձևակերպումն էլ՝ «Տուն Թորգոմա», շրջանառության մեջ է մտնում որպես Հայք-Հայաստանի համանիշ հասկացություն: Եվ ահա, հայերին Եվրոպայից բերող պատմաբաններին հայտնի է դառնում, որ Փոքր Ասիայի լուվիական պետության տարածքում եղել է Մելիդ-Թեգարամա տեղանուն, որը Թորգոմ անձնանվան հետ ունի երեք զորավոր համընկնում՝ Թ, Գ, Ր: Այսքանից հետո էլ ինչպե՞ս կարելի է նման զորավոր համընկնումն անուշադրության մատնել և Թորգոմին թողնել «անտուն ու անտեղ»: Նման դեպքերում է ժողովրդական իմաստությունը բանաձևում. «Տերդ խնդա՛, Բաղդասա՛ր»:
Արտաշես ՀԱԿՈԲՋԱՆՅԱՆ

Դիտվել է՝ 4784

Մեկնաբանություններ