ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«ԸՕ-ն մշակելիս պետք չէ առաջնորդվել կառավարության ունեցած վստահությամբ»

«ԸՕ-ն մշակելիս պետք չէ առաջնորդվել կառավարության ունեցած վստահությամբ»
03.07.2018 | 12:25

Ընտրական նոր օրենսգիրք ունենալու համար թե՛ կառավարությունում, թե՛ Ազգային ժողովում հանձնաժողովներ են ստեղծվել, որ հանձն են առել օրենսգրքում բարեփոխումներ իրականացնելու պատասխանատվությունը: Քաղաքական ուժերը հանդես են գալիս առաջարկներով, որոնք հիմնականում համամասնական՝ բաց կամ փակ ընտրակարգերին և կրկնաքվեարկություններին են վերաբերում, չնայած ընտրական սահուն գործընթաց ապահովելու հարցում պակաս կարևոր չեն նաև այլ հարցեր, որոնց շուրջ «Իրատեսը» զրուցել է վարչապետին առընթեր Ընտրական օրենսգրքի բարեփոխումների հանձնաժողովի անդամ, «Թրանսփարենսի ինթերնեյշնլ» հակակոռուպցիոն կենտրոնի իրավախորհրդատու ՀԵՐԻՔՆԱԶ ՏԻԳՐԱՆՅԱՆԻ հետ:

-2016-ին, երբ փոփոխվում ու լրամշակվում էր Ընտրական օրենսգիրքը, մեծ ուշադրություն էր դարձվում ընտրացուցակներին, մասնավորապես, ընտրություններից հետո ընտրողների արդեն իսկ ստորագրված ցուցակները հրապարակելու կամ չհրապարակելու հարցին: Այս անգամ, սակայն, կարծես չի խոսվում ընտրացուցակների կարևորության մասին: Որպես ՀԿ ներկայացուցչի՝ Ձեզ մտահոգու՞մ է այս փաստը:
-Ընտրողների ստորագրված ցուցակների պահանջն արդեն 13 տարի եղել ու մնում է օրակարգային, և ամեն անգամ ԸՕ-ն մշակող մարմինները, այս դրույթը օրենսգրքի մեջ մտցնելով, վկայակոչել են անձնական տվյալների գաղտնիությունը՝ դրանք հիմնավորելով Վենետիկի հանձնաժողովի հանձնարարականներով: Տեսեք՝ երբ 2016-ին իշխանությունները գնացին այդ քայլին ու համաձայնեցին հրապարակել արդեն իսկ ստորագրված ցուցակները, ցույց տվեցին, որ դրանով առաջընթաց քայլ են անում` կրկնաքվեարկությունները բացառելով: Սա իրականում լավ գործիք էր, որովհետև ավելի կարևոր է հանրային շահը սպասարկելն ու արդեն իսկ ստորագրված ցուցակները հրապարակելը, քան, առաջնորդվելով մարդու ստորագրությունն ու տվյալները չհանրայնացնելու սկզբունքով, դրանց չհրապարակումը: Ի վերջո, ընտրացուցակն ընտրողի մասնակցության փաստն է, տեղեկատվություն՝ ընտրությանը վերջինիս մասնակցության մասին, հետևաբար, որևէ անձի իրավունք չի խախտվում հատկապես այն պարագայում, երբ ցուցակները հրապարակվում են ստորագրությունների հատվածը փակված վիճակում: Ավելին, կարծում եմ, որ ընտրողների ստորագրված ցուցակները պետք է հրապարակվեն ոչ միայն PDF տարբերակով, որպեսզի հեշտ լինի դրանցում որոնում իրականացնելն ու արտատպելը: ՈՒ եթե լինի այս ամենը, ապա ավելի հեշտ կլինի հայտնաբերել կրկնաքվեարկության դեպքերը, եթե եղել են այդպիսիք:
Բացի այդ, ինքս շատ կարևոր եմ համարում նաև հանել այն պատասխանատվությունը, որը վերաբերում է ուրիշի փոխարեն քվեարկած մարդու մասին կեղծ տեղեկություն հաղորդելու միջադեպին, անգամ եթե կեղծ տեղեկություն տրամադրած անձը ոչ թե դիտավորությամբ, այլ անզգուշությամբ է հաղորդել այլ: Այս դեպքի համար նախատեսվում է քրեական պատասխանատվություն, և մարդը, որ տեղյակ է քվեարկությանը չմասնակցած անձի փոխարեն այլ մարդու քվեարկության դեպքի մասին, ձեռնպահ է մնալու որևէ հայտարարություն անելուց, և սա իրավունքը չզարգացնող նորմ է: Իսկ եթե հրապարակվեն ընտրողների ստորագրված ցուցակները, ապա հնարավորինս հեշտ կլինի պարզել կրկնաքվեարկության դեպքերը:
-Բայց ընտրացուցակների հրապարակումն ընտրություններից հետո, կարծես, Վենետիկի հանձնաժողովն էլ չէր ընդունել՝ դա համարելով մարդու անձնական տվյալների հրապարակում:
-Այո, ի սկզբանե կար նման մտահոգություն, բայց 2016-ի հոկտեմբերին, երբ ԸՕ-ում եղան փոփոխություններ, ու մտցվեց ստորագրված ցուցակների դրույթը, նույն Վենետիկի հանձնաժողովն այդ դրույթի հետ կապված որևէ առարկություն չարեց: Նրանք ասել էին, թե վերոնշյալ դրույթի իրագործումը թողնում են տվյալ երկրի իշխանությունների կամքին, և եթե տվյալ երկրի քաղաքական ուժերը համարում են, որ պետք է գնալ նման քայլի, իրենք որևէ խնդիր չեն տեսնում:
-2016-ին, երբ քաղաքական կոնսենսուս եղավ ընտրողների ստորագրված ցուցակները հրապարակելու մասով, քաղաքացիական հասարակության ներկայացուցիչներն արձանագրեցին, որ իշխանությունների նկատմամբ վստահության պակասից է, որ ընդդիմադիրները պահանջում են հրապարակել ցուցակները: Այժմ բոլորը միաբերան ասում են, թե ներկա կառավարությունը վայելում է հասարակության սերն ու վստահությունը, և եթե այդպես է, կարիք կա՞ հրապարակելու այդ ցուցակները։
-Կարծում եմ՝ ոչ, չկա, անկախ այն հանգամանքից, թե այս պահին ժողովուրդը վստահու՞մ է իշխանությանը, թե՞ ոչ: Իշխանությունը կարող է վայելել ժողովրդի համակրանքը, բայց ինչ-որ պահից սկսած՝ կարող է այդ վստահությունը անկում ունենալ, նույնիսկ բացարձակ անկում: Հետևաբար, օրենսգիրքը կամ դրա կարգավորումները պետք է այնպիսին լինեն, որ, անկախ այն հանգամանքից, թե ով է իշխանության գլուխ կանգնած, ընտրախախտումների վերաբերյալ իշխանավորների վերաբերմունքն ինչպիսին է, աշխատեն առավելագույն ճշգրտությամբ: ԸՕ-ի իրավակարգավորումները պետք է լինեն առավել հստակ, խաղի կանոնները պետք է հասանելի լինեն բոլոր խաղացողների համար: Լավ է, որ հիմա կառավարությունն ունի վստահություն ժողովրդի մեջ, բայց չկա երաշխիք, որ նույն կառավարությունը վաղը ինչ-ինչ գայթակղությունների չի տրվի: Էլ չեմ ասում այն մասին, որ նույն կառավարությունը որոշ ժամանակ անց կարող է չլինել, բայց մենք, վստահելով կառավարությանն ու հրաժարվելով ԸՕ որոշակի գործիքներից, կարող ենք կանգնել փաստի առաջ և ունենալ վատ կարգավորումներով ԸՕ:
-Առհասարակ, Վենետիկի հանձնաժողովի եզրահանգումներին ու գնահատականներին ի՞նչ չափով պետք է ուշադրություն դարձնեն մեր իշխանությունները:
-Եթե պետությունը կարծում է, որ ցանկացած իրավական ակտի մասով կարիք ունի միջազգային փորձաքննություն անցնելու, ապա ինքն է որոշում՝ առաջնորդվե՞լ դրանցով, թե՞ ոչ: Վենետիկի հանձնաժողովին դիմելու տրամաբանությունն այն է, որ եթե պետությունն ունի խորհրդատվության կարիք, պետք է հետևի նաև այդ կարծիքին ու գնահատականին, ի գիտություն ընդունի, բայց այդ կարծիքը պարտադիր կատարման ուժ չունի:
-ԸՕ բարեփոխումների շրջանակում քաղաքական ուժերն առաջարկում են վերացնել ընտրական տեղամասերում ԶԼՄ ներկայացուցիչների ու դիտորդների թվի սահմանափակումը: Մյուս կողմից էլ, գիտենք, որ ԶԼՄ ներկայացուցիչների անվան տակ ընտրատեղամասեր մուտք են գործում այս կամ այն ուժին սատարող անձինք ու փորձում վերահսկողություն սահմանել հենց ընտրատեղամասում: ՈՒ եթե հիմա առաջարկվում է անսահմանափակ թվով լրագրողներ ու դիտորդներ թողնել ընտրատեղամասեր, արդյոք չի՞ մեծանում տեղամասերում ընտրողների վրա ուղղակի կամ անուղղակի ճնշում գործադրելու ռիսկը:
-Վերահսկողության ռիսկ ընտրատեղամասերում ես ինքս չեմ տեսնում մինչև այն պահը, երբ տեղամասում գտնվող ցանկացած անձ ընտրական օրենսդրության խախտում թույլ չի տալիս կամ իր գործունեությամբ վտանգի տակ չի դնում ընտրական գործընթացը: Եթե դիտորդների և ԶԼՄ ներկայացուցիչների թիվը բավական մեծ է, և տեղամասն ունի ընդարձակ տարածք, որևէ մեկն իր գործողությամբ չի խոչընդոտում հանձնաժողովի բնականոն աշխատանքին, ապա արհեստականորեն պետք չէ թվային սահմանափակում մտցնել: Իսկ երբ սահմանվում է նման սահմանափակում, ապա լրագրողների կամ դիտորդների ցանկացած շարժում հանձնաժողովը կարող է որակել որպես խոչընդոտ քվեարկության բնականոն ընթացքին ու անցանկալի ԶԼՄ-ին կամ դիտորդին տեղամասից դուրս հրավիրել:

Զրույցը` Սևակ ՎԱՐԴՈՒՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 3176

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ