ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«ՄԱՐԴՆ ԻՐ ՀԻՆԳ ՏԱՐՎԱ ԱՊԱԳԱՆ ՉՊԵՏՔ Է ՎԱՃԱՌԻ ՀԻՆԳ ՀԱԶԱՐ ԴՐԱՄՈՎ»

«ՄԱՐԴՆ ԻՐ ՀԻՆԳ ՏԱՐՎԱ ԱՊԱԳԱՆ ՉՊԵՏՔ Է ՎԱՃԱՌԻ ՀԻՆԳ ՀԱԶԱՐ ԴՐԱՄՈՎ»
29.10.2010 | 00:00

Ընտրություններից առաջ կրկին Ընտրական օրենսգրքի (ԸՕ) բարեփոխումներ են նախատեսվում։ Ամեն անգամ այս գործընթացը սկսելիս իշխանությունները հայտարարում են, թե ամեն ինչ արվում է ընտրություններն արդար, թափանցիկ անցկացնելու համար, սակայն հերթական անգամ բախվում ենք դեռևս նախորդ ընտրություններից «ժառանգած» կեղծիքներին։ Փաստորեն, իրականում այդ բարեփոխումները ոչ մի արդյունք չեն տալիս։ «Ամեն անգամ ԸՕ-ն կատարելագործման կարիք ունի։ Փոխվում են իրադրությունները, քաղաքական ուժերը, մոտեցումները, ընդդիմությունը նոր հարցեր է առաջ քաշում։ Եթե հաշվի առնենք, որ Հայաստանը երիտասարդ պետություն է ու իրական ընտրություններ կազմակերպում է վերջին քսանամյակում, հարկ է նկատել, որ դեռևս կազմակերպական խնդիրներ ունենք։ Ավելին, հետագայում ևս ԸՕ-ի բարեփոխումների կարիք կլինի»,- մեզ հետ զրույցում Ընտրական օրենսգրքի բարեփոխումներն այսպես մեկնաբանեց ԱԺ ՀՀԿ խմբակցության անդամ ՌԱՖԻԿ ՊԵՏՐՈՍՅԱՆԸ։
-Ընդդիմությունը մշտապես դժգոհում է, որ իր առաջարկները դուրս են մնում ԸՕ-ի բարեփոխված տարբերակից։ Այս անգա՞մ էլ պատմությունը կրկնվելու է։
-Ընդդիմությունը նման բողոքներ հնչեցնելու իրավունք չունի, որովհետև մինչև հիմա նրանց բազմաթիվ առաջարկներ ընդունվել են։ Իհարկե, որոշ առաջարկություններ էլ դուրս են մնացել։ Օրինակ, ընդդիմությունն առաջարկում է լիովին անցնել համամասնական ընտրակարգին, ինչը դեռևս հնարավոր չէ, քանի որ Հայաստանում կուսակցությունները դեռ այնքան կայացած չեն, որ կարողանան հարյուրտոկոսանոց ընտրություններ ապահովել։ Կուսակցությունների անդամ է Հայաստանի բնակչության ընդամենը հինգ-վեց տոկոսը, և մնացած 95 տոկոսին թույլ չտալ ազատորեն թեկնածուներ առաջադրել ու քվեարկել, նշանակում է` այդ 5 տոկոսին ստորադասել հանրապետության ողջ բնակչությանն ու հաշվի չառնել հանրության կամքը։ Հենց այդ պատճառով էլ պետք է պահպանել ոչ միայն համամասնական, այլև մեծամասնական ընտրակարգը։ Գուցե գնալով պակասի մեծամասնականը, ինչպես նախորդ անգամ եղավ։ Պրակտիկան ցույց է տալիս, որ մեծամասնական ընտրակարգով ընտրված պատգամավորները ժողովրդի սոցիալական կարիքներն ավելի լավ են հոգում, քան համամասնական ցուցակով ընտրվածները։ Կամ ընդդիմությունն ասում է, որ արտասահմանում Հայաստանի քաղաքացիների համար պետք է բացվեն ընտրատեղամասեր, մինչդեռ օրենքն առաջադրում է պայմաններ. քաղաքացին պիտի կապ ունենա երկրի հետ, եթե Հայաստանի քաղաքացին ապրում է արտասահմանում ու Հայաստանի հետ կապ չունի, հաշվառված չէ, որևէ հարցի լուծմանը մասնակից չի դառնում և փորձում է միայն ընտրություններին մասնակցել, մնացած բոլոր հարցերում ինքն իր գլխի տերն է, Հայաստանի Հանրապետության այդպիսի քաղաքացուն չենք կարող թույլ տալ մասնակցել ընտրությունների։ Ավելի քան 6 միլիոն հայ ապրում է դրսում, թույլ տալ վերջիններիս այնտեղ ընտրելու, կնշանակի` նրանք են ղեկավարում մեր երկիրը, իրենց կամքը թելադրում, այն դեպքում, երբ 3 միլիոն հայ այստեղ աշխատում, չարչարվում, երկիր է պահում։
-Նշեցիք, որ ավելի լավ աշխատում են մեծամասնական կարգով ընտրված պատգամավորները, քան համամասնական։ Այսօրվա խորհրդարանի պատկերը հաշվի առնելո՞վ եք նման եզրակացության հանգել։
-Այո, դա են վկայում նաև բնակչության հետ հանդիպումները։ Մեծամասնական կարգով ընտրվածները քիչ թե շատ պատասխանատու են իրենց ընտրողների առաջ ու նրանց բարձրացրած հարցերով զբաղվում են։
-Մեծամասնական ընտրակարգով ընտրվածների մեջ կան նաև գործարարներ, այնինչ խոսակցություններ կան, թե հաջորդ խորհրդարանում նրանց թիվը կրճատվելու է։ Ասել է` սա վա՞տ մոտեցում է։
-Նրանց թիվը կարելի է նվազեցնել զուտ քաղաքական ճանապարհով, որովհետև Սահմանադրությունն արգելք չի դնում այդ հարցում։ Որպեսզի գործարար պատգամավորները քիչ լինեն ԱԺ-ում, նախ պետք է որոշակիորեն վերացնել պատգամավորի անձեռնմխելիությունը։ Եթե պատգամավորը դրսում հանցագործություն է կատարում, պահանջվում է ԱԺ-ի համաձայնությունը նրան քրեական պատասխանատվության ենթարկելու համար, ինչը, կարծում եմ, սխալ է։ Մեզանում պատգամավորական մանդատը դարձել է «տանիք», որ եթե քրեական պատասխանատվության ենթարկելու լինեն, ԱԺ-ն իր համաձայնությունը չտա։ Դժբախտաբար, Սահմանադրությունն այս առումով թերի է, բայց ավելի քան տասը տարի կպահանջվի, որպեսզի երկրի հիմնական օրենքը կրկին հանրաքվեի դրվի։
-Ստացվում է` այսօր վերստին կարիք կա Սահմանադրությունը հանրաքվեի՞ դնելու։
-Այսօր` ոչ, բայց նման անհրաժեշտություն կառաջանա տասը տարվա ընթացքում։ Նախորդը 15 տարի «դիմացավ», կարծում եմ, սա էլ կարող է այդքան «դիմանալ»։
-ԸՕ-ի փոփոխություններից հետո ընտրակեղծիքների թիվը կնվազի՞, թե՞ կրկին կլինեն լցոնումներ, կարուսելներ և այլն։
-Վենետիկի հանձնաժողովը նախորդ փոփոխություններից առաջ շատ ճիշտ արձանագրել էր, որ փոփոխությունները դրական են, բայց, եթե երկրի նախագահից, կուսակցության ղեկավարներից, ընտրական հանձնաժողովի անդամներից սկսած քաղաքական կամք չդրսևորվի, ինչպիսին էլ լինի ԸՕ-ն, միևնույն է, կեղծիքներ լինելու են։
-Եթե քաղաքական կամք դրսևորվի, այս խորհրդարանի զգալի հատվածը նորից կընտրվի՞։
-Կարծում եմ` 50 տոկոսից ոչ պակասը, Ձեր լեզվով ասած, կվերարտադրվի։
-Փաստորեն, կեսից ավելին այնպես է աշխատել, որ հասարակության վստահությունը 100 տոկոսով արդացրե՞լ է։
-Կան աշխատողներ։ Կեսից ավելին չէ, բայց մեկ երրորդը նորմալ աշխատում է։ Երկրորդեմ` մեծամասնական ընտրակարգով խորհրդարան մտած պատգամավորներից ժողովուրդը գոհ է ու նորից կընտրի նրանց։ Շատ բան կախված է նաև կուսակցությունների ռեյտինգից, այսինքն` կուսակցությունը պետք է մեծ ժողովրդականություն վայելի և ունենա բազմաթիվ անդամներ, ինչպես ՀՀԿ-ն, որը 120 հազարից ավելի իրական անդամ ունի։ Սա նշանակում է, որ «Հանրապետականը» կարողանալու է մեծ դերակատարություն ունենալ խորհրդարանում։ Ասում են` փորձված թանը անփորձ մածնի հետ չեն փոխի։ «Փորձված» պատգամավորները, որոնք ունեն օրենսդրական աշխատանքի «ստաժ», նորից ցուցակում կլինեն։ Սա է հիմք տալիս ասելու, որ այսօրվա 50-ից ավելի պատգամավոր կլինի խորհրդարանում։
-Խորհրդարանն «անփորձ», բայց խելացի ու ժողովրդականություն վայելող գործիչների տեղը չէ՞։
-Մինչև մեծամասնականով ընտրված անփորձները կարողանան պատգամավորի պարտականությունները, գործառույթները կատարել, անցնելու է երկու-երեք տարի, իսկ հինգ տարի շարունակ պատգամավորի աշխատանք իրականացրած անձը, որքան էլ ինտելեկտուալ բարձր մակարդակ չունենա, այնուամենայնիվ, սովորել է ու գիտի իր անելիքը։ Հատկապես հիմա, երբ օգնականներ ունեն, գրագետ օրենքներ գրողը։ Այլ բան է, որ Հայաստանի ԱԺ-ն դեռևս չունի փորձագետների ինստիտուտ։ Ավելին, վերլուծական բաժինների աշխատողների աշխատավարձն այնքան ցածր է` 60-70 հազար, որ ոչ մի իրավաբան, տնտեսագետ չի համաձայնի աշխատել այդպիսի պայմաններում։
-Այսուամենայնիվ, չե՞ք կարծում, որ նույնիսկ անկատար ԸՕ-ի պայմաններում հնարավոր է արդար, թափանցիկ ընտրություններ կազմակերպել, եթե իշխանությունը նման ցանկություն ունի։
-Լիարժեք ընտրություններ նույնիսկ ամենաժողովրդավար երկրում հնարավոր չէ կազմակերպել։ Բայց խախտումներին չափ ու սահման պիտի լինի, իսկ դա, ինչպես ասացի, կախված է քաղաքական կամքից։ Բոլորը պիտի իմանան, որ ընտրությունները չպետք է կեղծեն, այլապես իշխանությունը հանձնում են նրան, ով հետագայում շահագործելու է իրենց։ Կարևոր հանգամանք է նաև հասարակության իրավագիտակցության բարձրացումը, որ մարդն իր հինգ տարվա ապագան չվաճառի հինգ հազար դրամով։
Զրուցեց Ռուզան ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1061

Մեկնաբանություններ