ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«Յուրաքանչյուր ճաշակի տեր մարդ պետք է իր իրավունքը հարգված զգա»

«Յուրաքանչյուր ճաշակի տեր մարդ պետք է իր իրավունքը հարգված զգա»
18.08.2009 | 00:00

«ՀԱՐԳԵՆՔ ՓՈՔՐ ԼՍԱՐԱՆԻ ԻՐԱՎՈՒՆՔՆԵՐԸ»
«Հովեր» երգչախումբը գործում է 1992 թվականից: Այս տարի այն ստացել է պետական գրանցում: Այդ կարգավիճակում իրականացրած առաջին ստեղծագործական նախագիծը Աննա Ազիզյանի երաժշտությամբ Արթուր Մանուկյանի բեմադրած «Զուգահեռ» ներկայացումն է «Գոյ» թատրոնում: Խմբերգային նորաոճ ժանրում արված այս ներկայացումն ունի, անշուշտ, իրեն սպասող և գնահատող հանդիսատես: Բայց և խոստովանենք՝ այդպիսիք մեզանում շատ չեն: «Հովերի» գեղարվեստական ղեկավար ՍՈՆԱ ՀՈՎՀԱՆՆԻՍՅԱՆԸ մեզ հետ զրույցի ընթացքում անդրադառնում է այս հարցին:
-Սոնա՛, ինչպե՞ս է սկսվել «Հովերի» համագործակցությունը «Գոյ» թատրոնի հետ:
-Առանձնապես սերտ առնչություններ չունենք «Գոյի» հետ: Դեռ 1998 թվականին, երբ «Գոյը» սրահ ուներ (արվեստի աշխատողների տան տարածքում), մենք այնտեղ ամանորյա համերգ-ներկայացում անցկացրեցինք: Ներկայացումը պատմում էր հրեշտակի մասին, որը յուրացնում է Ավետարանը: Մենք սովորաբար համերգասրահներում ենք ելույթ ունենում, բայց քանի որ նաև թատերականացված գործեր ենք ներկայացնում, անհրաժեշտություն է ծագում հանդես գալ թատերական բեմում, թատերական միջավայրում: Բազմաթիվ համերգների, նախագծերի շրջանակներում աշխատել ենք Արմեն Մազմանյանի հետ: Իսկ «Զուգահեռը» Արթուր Մանուկյանը որոշեց ներկայացնել «Գոյ» փորձարարական թատրոնի բեմում, որովհետև, հակառակ տարածքի նորոգման հետ կապված խնդիրներին, «Գոյ» թատրոնն աշխատանքի տրամադրող միջավայր է: Այստեղ ոչ թե ամեն բան, մաքուր, անթերի վիճակում է, ինչպես շատ ուրիշ տեղերում, այլ մի տեսակ աշխատանքային, լաբորատոր մթնոլորտ է: Իհարկե, լավ կլինի, որ «Գոյը» նորոգվի, բարեկարգվի, բայց ինձ համար շատ ավելի կարևոր և գնահատելի է նրա ներկայիս վիճակը, քան ուրիշ հսկա դահլիճներն ու ճռճռան միջավայրերը: Անշուշտ, եթե ներկայացման մեջ հանդես են գալիս 26-27 հոգի, որոնք գրեթե անընդհատ և միաժամանակ բեմի վրա են, նրանց ավելի ընդարձակ, ավելի մեծ տարածք է հարկավոր: Դա հասարակության կողմից ընկալվելու առումով էլ ավելի շահեկան կլիներ: Բայց մենք, այնուամենայնիվ, նախընտրում ենք այդ տարբերակը: Մյուս տարի նախաձեռնում ենք անել նոր ներկայացում, այն քննարկումների փուլում է, և վաղ է այդ մասին հստակ խոսք ասել: ՈՒզում ենք, որ այն լինի արդիական, հնարավորինս քիչ վերամբարձ: Աշխատում ենք Վաչե Շառաֆյանի, Միսակ Խոստիկյանի հետ: Առայժմ չգիտեմ, թե մեր տվայտանքները մեզ ուր կտանեն: Գուցե և ոչինչ չստացվի:
-Պետական կարգավիճակ ստանալուց հետո Ձեր «տվայտանքները» չե՞ն տանում սեփական թատրոն ունենալու երազանքին: Թե՞ դա մեծ ուտոպիա է:
-Իսկապես, ուտոպիա է: Իհարկե, շատ տհաճ է, երբ ուրիշի տարածքում ներկայացում ես անում և հաջորդ օրն իսկ պիտի հավաքես դեկորներդ ու ազատես այն: Բայց եթե անգամ իմ տարածքն ունենայի, միևնույն է, ստիպված էի լինելու յուրաքանչյուր ելույթից հետո բեմն ազատել և տրամադրել նաև ուրիշներին: Այնպես որ, մենք նման երազանքներ չունենք: Տարիներ շարունակ գործող, կայացած թատրոնները չունեն սեփական դահլիճ, ինչպես Դադասյան Ժիրայրը: Էլ ի՞նչ խոսք կարող է լինել «Հովերի» մասին: Մենք, այնուամենայնիվ, համերգային կոլեկտիվ ենք, ֆիլհարմոնիկ նվագախմբին կից երգչախումբ:
-Ի՞նչ կարծիքի եք փոքրիկ երաժշտական կոլեկտիվների մասին, ինչպիսիք են «Գեղարդը», «Օշականը»: Նրանց գոյությունը Ձեզ համար ինչ-որ տեղ մրցակցային դաշտ չի՞ ենթադրում:
-Նախ՝ «Գեղարդը», «Օշականը» երգչախմբեր չեն, անսամբլներ են: Դա բոլորովին այլ պրոֆիլ է, և մրցակցության մասին խոսք լինել չի կարող: Մինչև 12-հոգանոց խումբը չի կարող համարվել երգչախումբ: Նրանք իրենց գործը լավ են կատարում, և ուրախալի է, որ գոյություն ունեն:
-Վերջին շրջանում աշխուժություն կա նաև բուն երգչախմբային կյանքում: Այս մասին ի՞նչ կասեք:
-ՈՒրախ եմ, որ շատանում են երգչախմբերը: Փա՜ռք Աստծո, վերջերս պետականացան և՛ մեր երգչախումբը, և՛ կամերայինը, և՛ Հարություն Թոփիկյանի ղեկավարած Երևանի կամերային երգչախումբը:
-Ի՞նչ հարաբերությունների մեջ է փորձարարական, մոդեռնիստական «Հովերը» տրադիցիոն երգչախմբերի հետ:
-Հրաշալի համագործակցում ենք միմյանց հետ: Վկայությունը համատեղ ծրագրերն են: Օրինակ՝ այստեղ էր եկել Ջոն Նելսոնը, և «Հովերը»՝ Ռոբերտ Մլքեյանի և Հարություն Թոփիկյանի երգչախմբերի հետ համատեղ, կատարեց Բեթհովենի «Սոլեմնիս» մեսսան: Մենք պատրաստ ենք ցանկացած համագործակցության: Վերջերս կայացած բաց երաժշտական փառատոնի բացմանը ներկայացրինք Էդվարդ Միրզոյանի երկու շաբաթ առաջ գրած խմբերգը: Այսինքն՝ դա ամենատրադիցիոն կատարումն էր, ավելի տրադիցիոն պարզապես չի կարող լինել: Մեր երգչախումբն այնպիսին է, որ աշխատանքն է մեզ գտնում, ոչ թե մենք ենք փնտրում այն: Մեր պատվերները, մեզ արվող առաջարկները շատ են ու բազմաբնույթ: Հոկտեմբերին Երևան է գալու Քշիշտոֆ Պենդերեցկին, նախապատրաստվում ենք այդ իրադարձությանը:
-Նրա նախորդ այցելության ժամանակ «Հովերը» ակտիվորեն մասնակցեց համերգային ծրագրին:
-Այո՛, մասնակցել ենք Երևանում անցկացված և՛ Պենդերեցկու, և՛ Շչեդրինի օրերին: Բայց ցավոք, երբ ձեռքս ընկավ վերջին տարվա «XXI-ի հեռանկարներ» փառատոնի անթոլոգիան, նկատեցի, որ «Հովերը» հիշատակված է շատ մակերեսային` մեկ տողի սահմանում, մինչդեռ մենք իսկապես լուրջ դերակատարություն ունենք այդ փառատոնի շրջանակներում: Անգամ փառատոնի ղեկավարները տեղյակ չէին, որ նման բացթողում է եղել: ՈՒ ես անպայման ուզում եմ շեշտել այդ փաստը: Փառատոնի ինֆորմացիոն պրոդյուսեր «Շարմը», իհարկե, հրաշալի գործ է անում, կարևոր աշխատանք է կատարում, ինքս բարձր եմ գնահատում նրանց աշխատանքի որակը, բայց միայն նախասիրությունններով առաջնորդվելը, ըստ իս, այնքան էլ պրոֆեսիոնալ մոտեցում չէ:
-«Հովերը» նաև Հայաստանից դուրս է ակտիվ կյանքով ապրում: Ի՞նչ կպատմեք այս մասին:
-Այո՛, «Հովերը» շատ շրջագայած երգչախումբ է: Բավական է թվարկել միայն այն երկրների անունները, որտեղ մենք եղել ենք: Դժվարին այս տարիներին մենք բազմաթիվ ուղևորություններ ենք ունեցել և դեռ կունենանք: Շատ եմ ուզում, որ մեր վերջին ներկայացումն ունենա իրեն արժանի իրական կյանք: Այս ներկայացման մասին թեև խոսեցինք, բայց ուզում եմ կրկին անդրադառնալ և ասել, որ բացառիկ եմ համարում Արթուր Մանուկյանի աշխատանքը: Ընդամենը երկու տողով կարողանալ ներկայացնել մի քանի դասական գրական երկ, այն էլ՝ երաժշտական լուծումներով, ամեն ռեժիսոր չէ, որ կարող է: Բայց ես չեմ ուզում միայն խոսել մեր հասցեին հնչած գովեստների մասին, որոնք բավական շատ են: Փա՜ռք Աստծո, մենք իսկապես գնահատված ենք: Բայց, այնուամենայնիվ, ականջիս խոսակցություններ են հասել, թե երգիչների դերասանական դրսևորումները թույլ են, պակաս պրոֆեսիոնալ: ՈՒզում եմ հարց տալ այդպես մտածողներին. եթե դերասանը երեք ամսում սովորում է որևէ երաժշտական գործիք նվագել և, ի վերջո, նվագում է բեմի վրա, երաժիշտը նրանից պիտի պրոֆեսիոնալի որակնե՞ր ակնկալի: Ես, իհարկե, արդարանալու խնդիր չունեմ, քանի որ «Զուգահեռ» ներկայացման մեջ դրված է դերասանական նոր տեսակի խնդիր: Դերասան-երգիչ, դերասան-երաժիշտ կատարող. միևնույն մարդը նվագում է, երգում, խաղում: Սա դերասանի նոր տեսակ է: ՈՒղղակի պետք է հասնել այնպիսի բյուրեղացման, այնպիսի մաքրամաքուր դրսևորման, որը կապշեցնի և հարցեր չի առաջացնի: Ինձ շատ մտահոգում են այս հարցերը: Բայց կարծում եմ, որ «Զուգահեռ» ներկայացումը պետք է դիտարկել որպես ձեռքի աշխատանք՝ բառիս բուն իմաստով: Երբ ձեռքով և հաստոցով պատրաստված կավե ամանները դրված են իրար կողքի, տեսնում ու հասկանում ես, որ առաջինը կատարյալ չէ, նրանում անհարթ, չհղկված բաներ կան, իսկ երկրորդը հարթ է ու անթերի: Բայց չէ՞ որ ձեռքով պատրաստվածն ավելի թանկ արժե: Ես այս արժեքն եմ փորձել ստանալ «Զուգահեռ» ներկայացումով: Եվ այս թեմայով պատրաստ եմ անվերջ բանավիճելու: Նույնիսկ շատ հղկված ելույթների մեջ մարդիկ հատուկ սխալներ են թույլ տալիս, որպեսզի կենդանություն, բնականություն հաղորդեն երաժշտական կատարմանը, որպեսզի այն ավելի մարդկային լինի, որպեսզի ձևը չլինի ավելի զորեղ, քան էությունը: Երբեմն ձևը վարդագույն դրսևորումների է հասնում և ճնշում է բովանդակությանը: Ես սրան դեմ եմ: Մենք ունեցել ենք ընդամենը երկու միլիոն դրամ: Դրանով և՛ քսանյոթ հոգու բեմական հագուստ ենք կարել, և՛ բեմական ամբողջ կահավորանքն ենք պատրաստել (ըստ որում՝ մեր ձեռքերով), և՛ անգամ հարկերն ենք մուծել: Բայց տեսնում եք, որ փողը չի ամեն բան որոշում: Այդ փոքր գումարով էլ հնարավոր եղավ նորմալ, գեղեցիկ գործ անել: Իսկ արտերկրյա ծրագրերի մասին հիմա չեմ ուզում շատ խոսել, որովհետև առայժմ դրանք հստակ չեն: Նախագծեր ունենք Իտալիայի, Իսպանիայի հետ: Հիմա պատրաստում եմ «Զուգահեռ» ներկայացման ձայնագրությունը, պատրաստ է տեսագրությունը, որն արվել է «Շողակաթ» ստուդիայում: Շուտով կունենանք տեսաֆիլմ, որը կներկայացվի հեռուստատեսությամբ և կուղարկվի բազմաթիվ թատերական փառատոների: Կարծում եմ, ո՛չ, համոզված եմ, որ այն հաջողություն կունենա: Մեզ մոտ յուրաքանչյուրն սպասում է, որ իրենից առաջ մեկ ուրիշը կարծիք, գնահատական հնչեցնի, ապա նոր ինքը հայտնի իրենը: Ապահովության համար չեն հավանում. հանկարծ կարող է ստացվել այնպես, որ իրենց հավանածն անարժեք բան դուրս գա: Ես կարծում եմ, որ դա նախասիրությունների, ճաշակի հարց է: Իսկ ո՞վ է հարցրել՝ ինձ դո՞ւր է գալիս այն ամենը, ինչ արժանանում է համընդհանուր հավանության և նվաճում մեծ լսարաններ:
-Դուք տարիներ առաջ Կոմիտասի ստեղծագործությունների հիման վրա հեռուստահոլովակներ նկարահանելու նախագիծ ունեիք: Ի՞նչ փուլում է այդ աշխատանքը:
-Այդ մասին խոսում եմ երևի ութ տարի շարունակ: Մի կերպ կարողացանք հաստատել ծրագիրը, և այս գործում ուզում եմ շեշտել մշակույթի նախարար Հասմիկ Պողոսյանի դերը: Նրա կողմից տեսնում եմ հստակ հետաքրքրություն մեր արածի նկատմամբ: Պատահական չէ, որ այդքան տարիներ խոսելուց հետո հիմա նոր հաստատվեց մեր ծրագիրը: Գաղտնիք չէ, որ ամենամեծ լսարանն ունի հեռուստատեսությունը: Եվ քանի՞ վայրկյան է հեռուստացույցով հնչում Կոմիտաս: Իսկ այն, ինչ շատ հազվադեպ հնչում է, չունի պատշաճ որակ: Համերգը դահլիճից ուղղակի նկարում են ու տալիս եթեր՝ ցածր որակով, անտանելի ձայնով, վատ պատկերով: Դա հակագովազդ է: Ավելի լավ է բոլորովին ցույց չտան: Դա շատ դժգույն է դիտվում այն ցածրորակ երգերի հիման վրա նկարված թանկարժեք հոլովակների կողքին, որոնք մենք եթերում տեսնում ենք անվերջ: Մեր կոմիտասյան փոքրիկ ֆիլմերը կսկսենք նկարել աշնանը: Դրանց տևողությունը լինելու է մոտավորապես վեց րոպե, բայց այնպես պիտի նկարվեն, որ հնարավոր լինի ցուցադրել նաև հատվածաբար: Շատ կցանկանայի, որ Կոմիտասի հոբելյանական տարում նմանօրինակ նախագծերով հանդես գային նաև այլ երգչախմբեր, որովհետև այդ գործը մնացել է ուշադրությունից դուրս: Մեր՝ երգչախմբերի պարագայում գործելու, գոյատևելու միակ արդարացումն այն է, որ անընդհատ ներկայացվի հետաքրքիր նյութ, հնչեցվի այնպիսի խմբերգային երաժշտություն, որը, բացի տրադիցիոն լինելուց, նաև ունի հեռանկար: Ես ուզում եմ՝ իրականացվեն հեռանկարին ուղղված ծրագրեր: Գուցե և դրանք ունենան փոքրաքանակ ունկնդիր, փոքր լսարան, բայց կարծում եմ, որ այնուամենայնիվ, փոքր լսարանի իրավունքները պետք է հարգել: Միայն մեծ լսարանը հարգելը սխալ է: Յուրաքանչյուր ճաշակի տեր մարդ պետք է իր իրավունքը հարգված զգա: Եթե 30-40 հոգի ունեին այլ կարգի ճաշակ, քան մյուսները, եթե նրանք ուզում են համերգից հեռանալ ոչ միայն հաճույքի զգացողությամբ, այլև բազմաթիվ ուրիշ տրամադրություններով, ապա պետք է հարգել նրանց ցանկությունը: Չէ՞ որ համերգը կարող է մարդուն ոչ միայն սոսկ հաճույք պատճառել, այլև մղել խորհելու, բացահայտումների: Ես կուզենայի, որ մեր համերգից հետո ունկնդիրն ունենար այդպիսի զգացողություններ:
Զրույցը` Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1531

Մեկնաբանություններ