ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

«ԱՍՏՎԱԾ, ԱՆԿԱՍԿԱԾ, ԿՊԱՀԻ ՂԱՐԱԲԱՂԸ, ՈՐՈՎՀԵՏև ԻՆՔՆ ԷԼ Է ՂԱՐԱԲԱՂՑԻ»

«ԱՍՏՎԱԾ, ԱՆԿԱՍԿԱԾ, ԿՊԱՀԻ ՂԱՐԱԲԱՂԸ, ՈՐՈՎՀԵՏև ԻՆՔՆ ԷԼ Է ՂԱՐԱԲԱՂՑԻ»
29.10.2010 | 00:00

…և ոչ միայն մշակույթի մասին
Բանաստեղծ, ՀՀ պետական մրցանակի դափնեկիր, ՀԳՄ թարգմանական բաժանմունքի նախագահ, ԵՊՀ դասախոս, բանասիրության դոկտոր, պրոֆեսոր ԱՐՏԵՄ ՀԱՐՈՒԹՅՈՒՆՅԱՆԻ հետ զրույցի շարունակությունը:
(սկիզբը` նախորդ համարում)

«ԵԿԵՔ ՉԽԱԲԵՆՔ ԻՐԱՐ. ՍՏՐԻՊՏԻԶԱՆՈՑՆԵՐՆ ԻՐԱԿԱՆՈՒՄ ԱՆԼԵԳԱԼ ՊՈՌՆԿԱՏՆԵՐ ԵՆ»
-Մեջբերեմ Ձեր գրքից ևս մեկ քաղվածք. «Հասարակությունն այսօր դարձավ «էդ ձև» կամ ինչպես փողոցայինը կասեր` «Նատուռի երգիր»: Այսպիսի գնահատումները սովորաբար կապում եք ՀՀՇ-ի հետ: Արդյոք սա նշանակո՞ւմ է, որ այսօրվա իշխանավորներին գերադասում եք ՀՀՇ-ականներից, չնայած այն բանին, որ Ձեր շենքի առաջին հարկում գործող և Ձեզ այնքա՜ն անհանգստացնող «Օմեգա» գիշերային ակումբը շարունակում է իր հաղթարշավն այս իշխանությունների աչքի առջև:
-Իմ գրքում պոեմները գրված են դիմակի սկզբունքով: Դրանք իրենց ասելիքը տալիս են ֆաբուլային գծի վրա, ոչ թե սոսկ լիրիկական թրթռոցի: Դրանք այն 10-20 տարիների մասին են, որոնց մենք դեմ առանք` սկսած 1992-93 թվերից: Սա փորձ է պատմականությունը բերելու պոեզիա, ջնջելու պատմության և պոեզիայի միջև եղած անջրպետը: Դա շատ կարևոր է: Պոեզիան միայն թրթիռ չէ կամ էմոցիոնալ ինքնահրկիզման ձև: Ինչո՞ւ եք հրկիզում ձեզ, սիրելի՛ պոետներ: Է՜լ վառվում եք Աստծու հետ, է՜լ տրանսի ճիչեր արձակում: Եկեք արժևորենք մարդու մեծագույն մշակութային գործիքը` ինտելեկտը: Ես էմոցիան չեմ քշում պոեզիայից: Ընդհակառակը, իմ այս` դիմակի մեթոդի օգտագործմամբ, տեղանքի հոգևոր, քաղաքական, ներաշխարհային զննումով շատ ավելի մեծ պարտականություն և ծանրություն եմ դնում ընթերցողի վրա: Ես դրդում եմ, որ նրա ժանգոտած ուղեղն ու հոգին գործեն, որ բանաստեղծության միջոցով հասկանա, թե ուր է տանում իրեն կյանքը, ով է էն մատնաչափիկ մինիստրը, ովքեր են էներգաասպետ Թաշչյանն ու նրա նմանները, որոնք իբրև թե եկել էին վառելու իրենց հոգիներն ազգի քուրայում, բայց հիմա չքվել են ասպարեզից: Հենց որ վիճակը մի քիչ դժվարացավ, նստեցին իրենց մեքենաներն ու, հայդե՜, փախան հանրապետությունից` փողերի տոպրակները մեջքներին: Էս բաների համար թող պատասխան տա Լևոնը: Ինչո՞ւ է լռում: Իսկ այս ամենը պետք է պոեզիա մտնի, պարտադի՛ր: Պոեզիան պարապ տարածք չէ, որտեղ ինչ ուզենաս (սմբուլ-մմբուլ, մանուշակ-վարդ) ցանես ու մյուս գարնանը տեսնես` ոչինչ չկա: Այդ կեղծ լիրիկական պոեզիան տխուր ավարտ է ունենում, որովհետև զուրկ է պատմականության հենքից: Ինչ վերաբերում է ՀՀՇ-ի տարիներին վերագրված այդ գրոտեսկային ձևակերպումներին և իմ վերաբերմունքին ներկա ժամանակներին, համաձայն եմ Ձեզ հետ, որ այսօր էլ այդ մեծ խոցը, այդ մեծ կուզը` ստրիպտիզանոցների տեսքով, քաղաքի վրա է: Ձեր թերթին տվածս նախորդ հարցազրույցին (որը շատ հավանել եմ), հաջորդեց հեռուստատեսային ելույթս Պետրոս Ղազարյանի ծրագրով, բայց ոչ մի արձագանք չեղավ «Օմեգա» ակումբի վերաբերյալ: Ինչպես երևում է, այնպիսի խողովակներով է հոսում այդ ստրիպտիզանոցի եկամուտը, որ հասնում է մինչև շատ բարձր օղակներ` դեպուտատներ, կուսակցություններ, կարևոր միություններ: Ես տեղյակ եմ, որ շատ հայտնի կուսակցականներ այս ստրիպտիզանոցներից օգտվում են` «նատուռի ձևով»: Այսինքն` ոչ միայն հայհոյում են ստրիպտիզուհիների ազդրերն ու այլ «պրելեստները», այլև օգտագործում նրանց` որպես սիրո ստրկուհիներ: Տասը տարուց ավելի պայքարում ենք, որ գրողների միության բնակելի շենքի տակից հանվի «Օմեգան», ոչ մեկի պետքը չէ: Հարցը այստեղ գրողների միությունը չէ, գրողը չէ, այլ հայ մարդը, երևանցի բնակիչը: Աշխատում են, հոգնած գալիս տուն: Դիմացը Նիկոլ Աղբալյանի անվան դպրոցն է, երեխաներ են, ուսուցիչներ: Ինչքանո՞վ է ճիշտ բնակելի շենքի տակ խոցի պես խցկել էդ որջը: Եվ մեր կյանքը կախված է DJ-ի քմահաճույքից: Կիջեցնի՞ երաժշտությունը, կպակասեցնի՞ ոռնոցները, այդ գիշեր կքնենք կամ կաշխատենք: Իսկ եթե ոչ, ուրեմն հանգստի մասին խոսք չի կարող լինել: Ես էս հարցը բարձրացրել եմ կաթողիկոսի առաջ, մի պահ կարծես թե ինձնով հետաքրքվեց վարչապետը (այն բանից հետո, երբ ձեր թերթի միջոցով հրապարակային հղում արեցի իրեն` «Օմեգայի» վերաբերյալ): Բայց ոչ մի արդյունք: Ընդհակառակը, մի ուրիշ ստրիպտիզանոց էլ եկել-մտել է ՀԳՄ վարչական շենքի տակ` «Նավզիկե» ռոմանտիկ անունով: Է լա՜վ, թույլ տվեք հարցնել` էս երկրում պետություն կա՞: Պետության աչքի առաջ օրը ցերեկով ստրիպտիզանոց է գործում: ՈՒ եկեք չխաբենք իրար. դրանք իրականում անլեգալ պոռնկատներ են: Այդպիսի տները մեր քաղաքում տասնյակներով են: Մինչև ե՞րբ են դրանք խլվլալու, ֆռֆռալու, փայլփլելու բնակելի շենքերի տակ: Ես դիմում եմ կրկին մեր պետական այրերին. եկեք այդ հաստատությունները հանենք մեր քաղաքից դուրս: Լիքը կիսավեր, դատարկ շենքեր կան մայրուղիների վրա, թող նույն այդ միլիարդատերերը, որոնք ապրում են ստրիպտիզանոցների հաշվին, վերանորոգեն այդ շենքերն ու այնտեղից ստանան իրենց եկամուտները: Էսքան խոսում ենք, ոչ մի արձագանք: Հասկանալի է, որ շատ հարուստ մարդիկ են կանգնած սրա հետևում, թե չէ ուրիշ ո՞վ կդիմանար էսքան քննադատությանը: Ոսկին հասնում է նրանց տռուզ գրպանները, դրա համար էլ «օմեգաները» մնում են անձեռնմխելի: Էլ ուրիշ ինչպե՞ս բացատրեմ: Նաև ավելացնեմ, որ այդ անլեգալ պոռնկատան խցկումը գրողների բնակելի շենքի ընդերք կատարվել է նախկին քաղաքապետ Վանո Սիրադեղյանի արբշիռ ստորագրությամբ և աջակցությամբ: Քաղաքապետն անբարոյություն է տարածում քաղաքում: Իսկ վերջերս «Օմեգան» նշում էր իր բարոյական տկլորության տասնամյակը: Նշողների մեծ մասը պետհամարանիշերով ապահովագրված տռուզ չինովնիկներ էին, ովքեր գիշերվա ժամը 4-ին հարբած դուրս թափվեցին փողոց` միացնելով «սիգնալիզացիաները»` որպես սեռական, տրփագին հաղթանակի սիմվոլիկա: Այսպիսին է երևանյան գիշերային անուղեղ կյանքը: Հուսանք, որ այս հոդվածը չի վրիպի վարչապետի սրաչվի հայացքից: Հուսանք…
«ՄԱՐԴԸ ԾՆՎՈՒՄ Է ՄԱՔՈՒՐ, ԲԱՅՑ ԿՅԱՆՔԻ ՓՈՐՁՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐԸ ՆՐԱՆ ՀԱՍՑՆՈՒՄ ԵՆ ԱՀԱՎՈՐ ԱՅԼԱՆԴԱԿ ՎԻՃԱԿՆԵՐԻ»
-Այս և այլ մտահոգությունների շուրջ «Երազիս Հռոմի պապը…» պոեմում փորձում եք «զրուցել» Հռոմի պապի հետ և ի պատասխան ստանում հետևյալ խորհուրդը.
«…շրջվիր կողքիդ վրա,
փափուկ և քնքուշ անրջիր,
և թե հասցնես մինչև հաջորդ
ցեղասպան տաճիկի հայտնվելը
մի կուշտ աղոթել
(չմոռանալ նաև խնդրել Աստծուն`
իրագործիր Որդուդ`
Քրիստոսի երկրորդ Գալստյան
պատգամը),
ուրեմն ամեն ինչ լավ կլինի`
լավ և հրաշալի,
վստահ և հավաստի –
Հզո՛ր է Աստված,
Նա քեզ կլսի
ցավիդ ճի՛շտ պահին…»:
Ըստ Ձեզ` Հռոմի պապի շուրթերով ինքը` Աստվա՞ծ է խոսում:

-Լավ հարցեր եք մշակել: Ինձ հաճելի է մտածել, պատասխանել: Հռոմի պապն էստեղ կոմիկական վիճակում է: Որպես առանձին վերցրած անհատներ` Հռոմի պապերի մեջ եղել են արատավոր վարքի տեր մարդիկ, որոնք հետո դարձի են եկել, ապաշխարել: Մարդկային առումով, այո՛, կան Հռոմի պապեր, ովքեր անառակներ են, ելուզակներ: Եվ կան իսկապես նվիրյալներ` առաքինի, մարդասեր, անձնվեր: Այդպիսիք կարող են Աստծուն ներկայացնել: Գյոթեի «Ֆաուստը» այս մասին է. մարդը ծնվում է մաքուր, բայց կյանքի փորձությունները նրան հասցնում են ահավոր այլանդակ վիճակների: Ֆաուստը լքեց իր սիրած Մարգարիտային և որոշեց, որ ինքն ընտանիքի համար այլևս պիտանի չէ, ավելի «բարձր» իդեալների հետևից պիտի գնա: Բայց այն աղջիկն իր ապօրինի երեխային խեղդեց, ինքնասպան եղավ, հազար ու մի բան պատահեց, իսկ Ֆաուստը վրայով անցավ-գնաց: Իմ պոեմում Հռոմի պապն օգտագործված է որպես սիմվոլ, որը վկայակոչում է, որ մարդկային արարածները, լինելով նույնիսկ բարձր իշխանավորներ, շատ անզոր են վիթխարի կատակլիզմների դեմ: Մինչև հիմա հրեաները նեղացած են Հռոմից, կաթոլիկ եկեղեցուց, որովհետև վերջիններս որևէ անգամ չդատապարտեցին 1939-1945 թվերին իրենց հետ կատարվածը: Ավելին, օգնեցին միլիոնավոր մարդկանց վառարան քշող մի կուսակցության: Գերմանացիները (ավելի առաջադեմ ձևերով) կրկնեցին Թալեաթի, Էնվերի, մյուս թուրք ցեղասպանների օրինակը: Փոխանակ յաթաղանով գլուխ կտրեն, սրով խոցեն` վառեցին գազախցիկներում, ու Նյուրնբերգում դատվեցին նաև բոլոր այն գործարանները, որոնք արտադրում էին մարդուն շատ արագ քայքայող և սպանող հատուկ գազատեսակը: Այսինքն` մարդն իջել է մինչև այդ աստիճան: Ադորնոն այդ առիթով ասաց, որ համակենտրոնացման ճամբարներից հետո պոեզիան երևի դադարի գոյություն ունենալուց: Ի՞նչ պոեզիայի մասին կարող է խոսք լինել, երբ մարդու մաշկից լուսամփոփի ապարոշ են պատրաստում, և դրա լույսի տակ լանջաբաց, շեկ գերմանուհին կարդում է Գյոթե և լսում Մոցարտ: Իմ բանաստեղծության մեջ գրում եմ ոչ միայն Թալեաթի և Օզալի սիրած ըմպելիքի` հայի արյունից եփած շարբաթի, այլև Գեբելսի` ռուսների և սլավոնների մսից սարքած տռուզ կոտլետի մասին: Պատմական փորձը շատ կարևոր է պոեզիայի համար: Պոեզիան պետք է հնարամտանա: Մեր հայ պոեզիան շատ է ճակատային: Ամբողջովին անձնական ես-ի տվայտանքներ են, ճպուռի անուղեղ, անիմաստ ցատկոտումներ` կեսօրվա արևի տակ: Հիմա էլ «թսՈՉսՌՑ» չկա, վերահսկողություն չկա, և ով ինչ ուզում, անում է: Ես կողմ եմ, որ հսկողություն չլինի, բայց պետք է ճաշակի հսկողություն լինի:
«ԵՐԵՎԱՆՈՒՄ ՇԱՏ Է ԸՆԴՈՒՆՎԱԾ ՄԱՐԴԿԱՆՑ ՊԻՏԱԿԱՎՈՐՈՒՄԸ` ԱՌԱՆՑ ԴԱՏ ՈՒ ԴԱՏԱՍՏԱՆԻ»
-Պարոն Հարությունյան, Դուք շատ կտրուկ եք Ձեր վերաբերմունքի մեջ ոչ միայն պոետական, այլև մնացած բոլոր հարցերում: Թշնամիներ շա՞տ ունեք:
-Այո՛, բավականաչափ ունեմ` հաստագլուխ բոբչինսկիներ, դոբչինսկիներ: Թշնամիներ ունեմ նաև պոետական միջավայրից: Բնական է, դրանք ճաշակի բախումներ են, ինքնահաստատման ձևեր: Եվ ես իմ թշնամիներին չեմ անիծում: Փորձում եմ ուղղել: Չնայած մեկի անունը դրել էի «ենոտադեմ քննադատ», որովհետև հիմար բաներ էր գրել, հայտարարել, որ կրոնական ժանրի մեր որոշ պոետներ լիրիկա են ստեղծում, իսկ ես և ինձ նմանները փորձում ենք հրապարակախոսությունը ներմուծել պոեզիա: Ես էդ տղային հարցրի, թե ծանո՞թ է Ներուդայի, Մայակովսկու, Էլիոթի, Բրեխտի, Էսցենսբերգերի գործերին: Իհարկե ծանոթ չէր խեղճը: Եվ էդ անգրագետները մեծ կարծիքներ են հայտնում` չկարդացած այն հեղինակներին, որոնց փնովում են: Ովքե՞ր են պոետները, էն լիրիկնե՞րը, որ նստած դիալոգներ են հղում առ Աստված: Էդպես հե՞շտ է Աստծու հետ դիալոգի մեջ մտնել: Դա էնքա՜ն բարդ պրոցես է: Շարան-շարան տողեր են թխում, ինչպես «ադի-բուդի», ու շերեփուկի պես արտադրում էդ գործերը: Ես նախընտրում եմ պատմական ժամանակի հետ դաժան գզվռտոցը. պոեզիան պետք է գա դրան: Չարենցը հետին թվով կարողացավ այդ բանն անել: Բայց դե, հրեշը եկավ-կերավ:
-Չարենցը հատուցեց իր կյանքով: Դո՞ւք ինչ հատուցումի եք սպասում, երբ ամենադիպուկ, թափանցիկ ակնարկներով խոսում եք մերօրյա տերերի` նախարարների, պատգամավորների, նրանց սիրուհի-քարտուղարուհիների մասին: Հետադարձ ազդակներ չե՞ք ստանում Ձեր այդ «հերոսներից»:
-Լինում են նման դեպքեր: Զանգահարում են, սպառնում. «Պադյեզդում կգյուլլենք»: Իրենցից հեռու չէ: Ինչպե՞ս սպանեցին հեռուստալրագրող Տիգրան Նաղդալյանին` իմ ուսանողին, որ տաղանդավոր տղա էր, իմ ղեկավարությամբ գրել էր դիպլոմային աշխատանք Սենտ Էքզյուպերիի թեմայով: Ինձ վրա երկար ժամանակ հարձակումներ էր գործում ՀՀՇ-ական մամուլը: Գրում էին ամեն տեսակի բաներ, կպցնում տարբեր պիտակներ: Երևանում շատ է ընդունված մարդկանց պիտակավորումը` առանց դատ ու դատաստանի: Եթե դատարանով հաստատված չէ մարդու մեղքը, չես կարող նրան մեղադրել: Ընդհանրապես մեզանում ահավոր անհաշտություն կա: Տեսեք, թե ինչ գզվռտոց է քաղաքական կուսակցություններում: Ինչեր են իրար ասում: Երեկվա բրածոն, ՀՀՇ-ի մազակալած մարդը խոսում է Ռուսաստանի դեմ, բողոքում, որ մենք հանձնվում ենք ռուսներին: Խոսում են էդ տղաներն ու չեն մտածում: Ա՛յ ընկեր, ուրիշ ճար ունե՞ս: Ղարաբաղի գծի վրա կանգնած քո տանկի շարժիչի 15 տոկոսը կարո՞ղ ես հավաքել սեփական ուժերով: Իհարկե ո՛չ, որովհետև գործարան չունես, ինժեներ չունես: Ի՞նչ է նշանակում` ռուսական սպառազինությունները մեզ պետք չեն, մենք մեր գործարանն ունենք: Հա՜, փամփուշտի մի խղճուկ գործարան ունենք, մի քանի թնդանոթ ունենք: Հիմա այնպիսի ծանր հրաշարժեր, հրթիռային սիստեմներ կան, որ 600 կմ հեռավորությունից գալիս-տանում են քաղաքի կեսը: Սրանց դեմ ինչպե՞ս պիտի կռվենք: Անխելք են էդ մարդիկ, դրանցից շատերը երևի Երևանից երբևէ դուրս էլ չեն եկել: Բավական է միայն մտածել, թե մուսուլմանական ինչ օվկիանոսում ենք մենք գտնվում, որպեսզի հասկանանք, թե ինչպիսի անհավասար ուժեր են իրար դեմ կանգնած: Ռուսաստանին պիտի փառք տանք, որ մեր կողքին է: Չեմ ասում, թե նրա բոլոր քայլերը մենք պետք է անմռունչ ընդունենք: Բայց էս է մեր միակ նեցուկն առայժմ: Եվ էնքան հիմար են, որ էդ մասին հրապարակավ բարբառում են` առանց մտածելու, որ իրենց հազար մարդ ու կազմակերպություն են լսում ու իրազեկում Ռուսաստանին: Չի կարելի չողջունել մեր և ռուսական շահերի համընկնումը, շահարկել, թե Գրիզլովն ասել է. «Հայաստանը մեր «ֆորպոստն» է»: Ա՛յ դեգեներատ, երջանիկ եղիր, որ «ֆորպոստ» է: Ինչո՞ւ էստեղ պատերազմ չի վերսկսվում, որովհետև պայմանագրեր ունենք վիթխարի տերության հետ: Ինչպես որ սրճարանում «կապուչինո» են խմում, նույն հեշտությամբ էլ քննարկում են հայ-ռուսական հարաբերությունները: Չի կարելի: Խելոք այրերը հասկացան, որ դա մեզ ձեռնտու միակ ձևն է: Այսպես են մտածում շատերը նաև սփյուռքում: ՀՀՇ-ն և ռուսներին դեմ արտահայտվող մյուս կուսակցությունները թող լավ մտածեն, թե ինչ են ասում: Մենք մեզ չպետք է կորցնենք, բայց և պիտի իմանանք, որ հզոր դաշնակից ունենալը կապված է նաև ազգային որոշ հարցերում ենթադրվող զիջումների հետ, որը ժամանակավոր բնույթ է կրում: Պետք է խորամանկ լինենք: Ամերիկային ատում է Թուրքիան: Բայց ոչ մի բազա չի փակում: Ավանտյուրիստ Էրդողանի պատճառով ատում են նաև հրեաներին, բայց ոչ մի պայմանագիր չեղյալ չեն հայտարարում: Բեն Լադենի աջ թևը (երկար-բարակ անուն ունի, չասեմ) մուսուլմանական աշխարհին կոչ արեց զգուշանալու Թուրքիայից, որովհետև վերջինս չի լուծարել ոչ մի ռազմական պայմանագիր Անգլիայի և ԱՄՆ-ի հետ` չնայած իր ուղարկած նավատորմին: Ընդհակառակը, Թուրքիան լայնացնում է իր ռազմական տարածքները: Եթե ես պոետ եմ ու էս բաները գիտեմ, շատ ավելի լավ պիտի իմանան քաղաքագետները: Ոտքը ոտքին գցած` Ռուսաստան են փնովում: Հիմարություն է: Մուսուլմանական օվկիանոսում մենք ընդամենը մի կաթիլ ենք, կողքներիս էլ` նախանձ Վրաստանը, որ մեր եկեղեցիներն է ջնջում հողի երեսից: Պետք է խելոք վարվենք այս իրավիճակում: Ռուսաստանն էն պորտալարն է, որով երկար տարիներ Հայաստան էր մտնում համաշխարհային մշակույթը: Եվ պիտի ասեմ, որ ժողովուրդը շատ ճիշտ հոտառություն ունի, ճիշտ է գնահատում դեպքերը: Հակառուսական ոչ մի ցույց, ոչ մի բողոք չեղավ: Ընդհակառակը: Էն գլխից ենք ասել. «Օրհնվի էն սհաթը, որ ռսի օրհնած ոտը Հայոց լիս աշխարհը մտավ»:
-Կարծում եք` ցույց անելու ցանկության դեպքում քաղաքային իշխանություններն այն կարտոնեի՞ն:
-Գուցե և չարտոնվեր: Մեդվեդևը վերջին ելույթներից մեկում ասաց, որ դեպի համաշխարհային տնտեսություն և քաղաքակրթություն տանող միակ ուղին Ռուսաստանի ժողովրդավարացումն է: Մեզ մոտ էլ պետք է գնանք դրան ընդառաջ: Չեմ ասում` այնպիսի անկարգություն անենք, ինչպիսին եղավ մարտի 1-ին: Բայց եթե ընդդիմությունը որոշում է ցույց անել, պետք է նրան տալ այդ հնարավորությունը: Դա համաշխարհային կոդեքս է: Չի կարելի դեմը փակել: Դրանով քեզ ես վնասում, երբ լռեցնում ես ընդդիմության ձայնը
-Ի՞նչ ստեղծագործական ծրագրեր ունեք:
-Շարունակում եմ գրել: Երևի օրգանիզմս բիոլոգիական պահանջ ունի: Մի լավ պոեմ եմ գրել` «Շինելը»: Այն մասին է, թե ինչպես է Ստալինը փախցնում շինելը Ակակի Ակակիևիչից: Զգացողություններ ունեմ, որ ապրել եմ Ստամբուլում, որտեղ դանակների մի անտառ հետևիցս էր ընկել: Դա ևս կդառնա թեմա: Ընդհանրապես ես խորքային ստեղծագործական ձևեր եմ գտնում: Լիրիկական «ես»-ի շահագործումից հայ պոետը պիտի խուսափի: Պիտի խուսափի հեշտագրությունից: Պատմական նյութի մուտքը պոեզիա այնքա՜ն ծանր բան է: Դու ակամա հայտնվում ես «հակապոետական» պրոցեսի մեջ, որին մեզ մոտ շատ դաժան են վերաբերվում: Գրում եմ, ստեղծագործում եմ: Երբ գիրքս բերեցի տուն, առաջին օրը կարծես դատարկված լինեի, ապրելու լիցքերս մարել էին: Բայց հետո հասկացա, որ կյանքը շարունակվում է: Կան երեխաներ, գեղեցիկ աղջիկներ, կանայք, որոնք հրաշք են, կյանքի շանս, ինքդ քեզ գտնելու հնարավորություն: Կնոջ նկատմամբ զգացողությունը ոչ միայն վավաշոտություն է, այլև կյանքի ազդակ, մարդկային էկզիստենցիայի գաղտնիքի հայտնություն: Կան մարդկային հարաբերություններ, ընկերներ, ճամփորդություններ: Գիրքը պետք է դառնա քո կյանքի մի մասը և ոչ թե ամբողջությունը: Ամբողջ կյանքս եմ տվել պոեզիային, արվեստին: Լրջորեն զբաղվողի համար պոեզիան մեծ թև է դառնում, ծանր թեև` «Մոնոմախի փափախի» պես: Պոեզիան մեծ աշխատանք է, և լավագույն նվաճումները երկար դիստանցիայի վազք են պահանջում: Իրար սիրենք, նորը գնահատենք, հաղթահարենք սովորույթները, որոնք երբեմն բետոնանում են: Նկատենք էսօրվա ջահելներին պոեզիայում` Վահե Արսեն, Կարեն Անտաշյան, հետաքրքիր կին պոետներ: Չամրանանք մեր «աշտարակներում», իջնենք նրանց մոտ և նրանց հետ գնանք դեպի համաշխարհային գրականություն:
Զրույցը վարեց Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 1524

Մեկնաբանություններ