ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«Ան­մա՞հ է այն գոր­ծը, ո­րի հա­մար ես մե­ռա…»

«Ան­մա՞հ է այն գոր­ծը, ո­րի հա­մար ես մե­ռա…»
08.05.2020 | 00:22
ԱՆ­ՀԱ­ՄԱ­ՁԱՅ­ՆՈՒ­ԹՅՈՒՆ­ՆԵՐ
Խոսքն իմ անձ­նա­կան ան­հա­մա­ձայ­նու­թյուն­նե­րի մա­սին է ո­րոշ երևույթ­նե­րի հետ, ո­րոնք առ­նչ­վում են Կո­մի­տա­սին:
Մեկ ան­գամ ևս կրկ­նեմ՝ ես եր­բեք չեմ բա­նա­վի­ճում պատ­մա­կան ան­ձանց հետ, մա­նա­վանդ երբ նրանք պա­տաս­խա­նե­լու ի վի­ճա­կի չեն: Բայց երբ նրանց գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րը զարկ են տա­լիս հո­ռի մտայ­նու­թյուն­նե­րի, ո­րոնք գո­յատևում և ի­րենց գո­յու­թյու­նը զգալ են տա­լիս նաև ներ­կա­յում, չանդ­րա­դառ­նալ չեմ կա­րող:
Ոչ ոք հայ գրա­կա­նու­թյու­նը, պատ­մու­թյու­նը, ար­վես­տը, առ­հա­սա­րակ հա­յոց քա­ղա­քակր­թու­թյու­նը այն­քան չի քա­րո­զել, տա­րա­ծել օ­տար­նե­րի շր­ջա­նում, որ­քան գրող, թարգ­մա­նիչ, քն­նա­դատ, լրագ­րող, հա­սա­րա­կա­կան գոր­ծիչ [Ար­շակ Չո­պա­նյա­նը] (1872, Կ. Պո­լիս - 1954, Փա­րիզ): Նրա խմ­բագր­մամբ 1898-1911 թթ. և 1929-1949 թթ. հրա­տա­րակ­ված «Ա­նա­հիտ» ամ­սա­գի­րը հայ լրագ­րու­թյան, գրա­կա­նու­թյան, պատ­մու­թյան, հա­յա­գի­տու­թյան մեջ ան­փո­խա­րի­նե­լի ար­ժեք է:
Ոչ ոք Կո­մի­տաս-երևույ­թին, Կո­մի­տաս-մար­դուն այն­քան օգ­տա­կար չի ե­ղել, որ­քան Ա. Չո­պա­նյա­նը: Նա իր ամ­սագ­րում բազ­միցս անդ­րա­դար­ձել է Կո­մի­տա­սին, ներ­կա­յաց­րել նրա ան­ձը, բա­ցա­հայ­տել ու վեր­լու­ծել նրա ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյան շեր­տե­րը, ազ­գին և օ­տար­նե­րին մա­տու­ցել Կո­մի­տաս-հան­ճա­րին:
Եվ ա­հա «Ա­նա­հիտ»-ի 1939 թ. ապ­րիլ-մա­յի­սյան հա­մա­րում Ա. Չո­պա­նյա­նը տպագ­րեց «Կո­մի­տաս Վար­դա­պե­տի «բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն»-նե­րը» հոդ­վա­ծը, որ­պես նա­խա­բան, և Կո­մի­տա­սի բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­նե­րի՝ իր ձեռքն ան­ցած մի փունջ: (Ե­թե չեմ սխալ­վում, դա «Ա­նա­հիտ»-ում Կո­մի­տա­սին վե­րա­բե­րող վեր­ջին հրա­պա­րա­կումն էր):
ՈՒ­շադ­րու­թյուն դարձ­րե­ցի՞ք չա­կերտ­նե­րի մեջ վերց­ված «բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն»-նե­րը բա­ռին:
Ա. Չո­պա­նյա­նը գրում է. «Կո­մի­տա­սի ո­տա­նա­ւոր­ներ գրած ըլ­լա­լը ես ա­ռա­ջին ան­գամ ի­մա­ցայ Վիլ-Էվ­րա­րի դար­մա­նա­տան իր սե­նեա­կէն գտ­նուած ու մե­զի յանձ­նուած տետ­րա­կը աչ­քի ան­ցը­նե­լով: Ար­տա­ռոց ար­տադ­րու­թյուն­ներ էին, հի­ւան­դա­գին բա­ռա­խա­ղե­րով - ա­ւե­լի ճիշդ վան­կա­խա­ղե­րով ու տա­ռա­խա­ղե­րով լի - ու­ղե­ղի ճան­կռ­տուք­ներ:
…Ո­տա­նա­ւոր­նե­րը Կո­մի­տա­սի հան­ճա­րին հա­րա­զատ ծնունդ­ներ չէին, այլ մեծ մա­սամբ իր մտ­քի հի­ւանդ րո­պէ­նե­րուն տք­նա­ջան բռ­նազ­բօ­սիկ ու բա­ռա­խա­ղա­յին մտասևե­ռում­նե­րով տի­րա­պե­տուած ար­տադ­րու­թիւն­ներ: Տա­րօ­րի­նա­կու­թիւն­նե­րը կը շեշ­տուին հետզ­հե­տէ այն ո­տա­նա­ւոր­նե­րուն մէջ որ Պոլ­սէն մե­զի ղր­կուե­ցան և զոր ա­պա­հո­վա­պէս բո­լորն ալ Պո­լիս գտ­նուած ա­տե­նը գրած է, ա­մե­նէն ար­տա­ռոց­նե­րը՝ հա­ւա­նօ­րէն իր մտ­քի ա­ռա­ջին սուր տագ­նա­պէն յե­տոյ՝ կէս զար­թու­մի վա­ղան­ցուկ շր­ջա­նին, իսկ ո­տա­նա­ւոր­նե­րը այն տետ­րին որ Վիլ-Էվ­րա­րի իր սե­նեա­կէն գտ­նուե­ցաւ, փոքր մա­սով մը գրած է կէս-հի­ւանդ վի­ճա­կի մէջ, և մեծ մա­սամբ՝ մտա­ւոր գրե­թէ լիա­կա­տար խան­գար­ման փու­լի մը մէջ: Կը յի­շեմ որ այդ տետ­րա­կին ո­տա­նա­ւոր­նե­րէն տո­ղեր միտքս պա­հած էի. երբ ա­տոնք կար­դա­լէս քիչ յե­տոյ 1920-ի աշ­նան գա­ցի Պէյ­րութ և յե­տոյ Ա­տա­նա, հոն ճանչ­ցայ հմուտ զի­նուո­րա­կան ֆրան­սա­ցի բժիշկ մը, ո­րուն խօ­սե­ցայ Կո­մի­տաս Վար­դա­պե­տի վրայ, և ա­նոր այդ տա­րօ­րի­նակ ո­տա­նա­ւոր­նե­րէն քա­նի մը բնո­րոշ տո­ղե­րուն թարգ­մա­նու­թիւն մը ցոյց տւի. «կո­րած է այդ մար­դը, ը­սաւ, այս­պի­սի բա­ռա­խա­ղե­րով ի­րենց ու­ղե­ղը չար­չա­րող­նե­րուն ցա­ւը՝ ո­րոշ, catalogue հի­ւան­դու­թիւն մըն է և դժ­բախ­տա­բար ան­բու­ժե­լի»:
Վեր­լու­ծենք սա:
Կո­մի­տա­սը ե­րաժշ­տա­գետ էր, եր­գա­հա­վաք էր, մշա­կող էր, եր­գիչ էր, խմ­բա­վար էր, բայց եր­բեք ի­րեն բա­նաս­տեղծ չի հա­մա­րել, և դրա լա­վա­գույն ա­պա­ցույցն այն փաստն է, որ նրա մտե­րիմ­նե­րից ոչ ոք, այդ թվում և՝ Ա. Չո­պա­նյա­նը, չի ի­մա­ցել բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­նե­րի գո­յու­թյան մա­սին: Դրանք նեղ-անձ­նա­կան բնույ­թի գր­վածք­ներ էին՝ հա­վա­սա­րա­զոր անձ­նա­կան նա­մակ­նե­րին, հու­շա­տետ­րե­րին կամ ալ­բոմ­նե­րին:
Ի՞նչ կա­րիք կար ոտք դնել Կո­մի­տա­սի նման մար­դու անձ­նա­կան կյան­քի մեջ և վի­րա­վո­րա­կան բնո­րո­շում­ներ տալ՝ հի­վան­դա­գին բա­ռա­խաղ, վան­կա­խաղ, տա­ռա­խաղ, ու­ղե­ղի ճան­կռ­տուք…
Կամ, Ա. Չո­պա­նյանն ին­չի՞ց է եզ­րա­կաց­րել, որ «ա­մե­նէն ար­տա­ռոց­նե­րը» Կո­մի­տա­սը գրել է լիա­կա­տար մտա­վոր խան­գար­ման ժա­մա­նակ, երբ հայտ­նի է, որ հո­գե­բու­ժա­րա­նում հայ­տն­վե­լու պա­հից ի վեր գրիչ ու մա­տիտ ձեռ­քը չի ա­ռել:
Ի՞նչ ի­մաստ ու­ներ Կո­մի­տա­սի չա­փա­ծո գր­վածք­նե­րը «փոր­ձա­գի­տու­թյան» ներ­կա­յաց­նել ոմն ֆրան­սիա­ցի բժշ­կի, որն էլ «ախ­տո­րո­շեր»՝ հե­ղի­նա­կը catalogue ան­բու­ժե­լի հի­վանդ է:
Հար­ցեր տվե­ցի, փոր­ձեմ ինքս էլ պա­տաս­խա­նել:
Վերն աս­վա­ծի այժ­մեա­կա­նու­թյու­նը հե­տև­յալն է: Կո­մի­տասն ա­սում էր, թե մենք խո­սող ժո­ղո­վուրդ ենք, ու ե­րիցս ի­րա­վա­ցի էր: Երբ հարկ է լռե­լու, շա­րու­նա­կում ենք խո­սել: Ա. Չո­պա­նյանն էլ էր խո­սող: Կո­մի­տա­սը ֆի­զի­կա­պես ար­դեն չկար, նա հետ­մա­հու փառ­քի բար­ձուն­քում էր, ի՞նչ կա­րիք կար այդ­պի­սի նա­խա­բան-հոդ­վա­ծով առն­վազն ան­հար­գա­լից վե­րա­բեր­մունք դրսևո­րել ազ­գա­կից հան­ճա­րեղ մար­դու նկատ­մամբ:
Մի՞­թե մեր օ­րե­րում և առ­հա­սա­րակ այդ­պես չէ. երբ հարկ է պար­զա­պես լռել, խո­սում ենք:
Փա­կե­լով այս է­ջը, ա­հա­վա­սիկ, բե­րեմ Կո­մի­տա­սի եր­կու բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն.
Իմ ե­րա­զում
Եվ ա՛յս գի­շեր, իմ ե­րա­զում, քեզ հետ մեկ­տեղ պա­րե­ցինք,
Սեր-ո­գի­ներ սուրբ սե­ղա­նում մեղ­րա­մո­մեր շա­րե­ցին։
Ոս­կի-ար­ծաթ ամ­պի ծա­լեն նուրբ ու բա­րակ քող ճա­րե­ցինք,
Ին­ծի-քե­զի կար­միր-կա­նաչ սի­րո շա­պիկ կա­րե­ցին։
Ա­շուն կյանք
Աչ­քի ա­ռաջ,
Հա­ռաչ-հա­ռաչ,
Խոր­հր­դա­վոր տերևներ,
Բու­նեն ըն­կած կեղևներ,
Հո­ղի վրա,
Դե­ղին հու­սով
Կո­ղի վրա։
Լուռ, ան­տե­րունչ,
Խուլ, անմ­ռունչ՝
Չո­րով-փո­րով կեռ ծա­ռեր,
Ծռով-փռով լեռ քա­րեր,
Եվ հե­նա­վոր՝
Սա­րի կո­ղին,
Ե՛վ մե­նա­վոր։
Մի՞­թե սրանք մեղմ, ե­թե­րա­յին, գու­նեղ պատ­կեր­նե­րով առ­լե­ցուն ան­չա­կերտ բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­ներ չեն:
Ես կտ­րա­կա­նա­պես հա­մա­ձայն չեմ հա­յա­գետ, գրող, գրա­կա­նա­գետ, հրա­պա­րա­կա­գիր ու հա­սա­րա­կա­կան գոր­ծիչ Հա­կոբ Սի­րու­նու (Ճո­լո­լյան, 1890, Ա­դա­բա­զար - 1973, Բու­խա­րեստ) հետ: Ո­րով­հետև Կո­մի­տա­սի հետ կապ­ված այն մտայ­նու­թյու­նը, որ նա ներ­մու­ծեց, զար­մա­նա­լի կեն­սու­նա­կու­թյամբ իր գո­յու­թյու­նը զգաց­նում է նաև մեր օ­րե­րում:
Բանն ի՞նչ է. Սի­րու­նուն է պատ­կա­նում այն տե­սա­կե­տը, թե Կո­մի­տա­սը հի­վանդ չէր:
Դեռևս 1925 թ. նա իր խմ­բագ­րած և Բու­խա­րես­տում լույս տես­նող «Նա­ւա­սարդ» տա­րեգր­քում (Սի­րու­նին 1922-ից բնակ­վում էր Ռու­մի­նիա­յում) գրեց. «Ոչ, կար­ծուած հի­ւան­դը չէ ան, ան պար­զա­պէս խե՛նդ կը ձևա­նայ, մար­դոց և մա­նա­ւանդ բա­րե­կամ­նե­րու դէմ սնու­ցած իր դառ­նու­թիւնն է որ կատ­ղե­ցու­ցած է իր հո­գին, ու զայն կմ­ղէ այ­լան­դա­կու­թիւն­նե­րու: Ի զու՛ր է իր ախ­տին հա­մար շար­ժա­ռիթ­ներ ո­րո­նել. մար­դիկ, իր բա­րե­կամ­նե­րը, իր «բա­րե­րար»ներն էին որ ջղայ­նա­ցու­ցին զին­քը, խո­րաց­նե­լով իր մէջ մար­դոց հան­դէպ իր զգա­ցած զզուան­քը»:
Այն ժա­մա­նակ ոչ ոք բա­նի տեղ չդ­րեց այս խոս­քե­րը: Եվ ա­հա ե­րեք տա­րի անց ոմն գրող Ա. Նա­վա­րյան այ­ցե­լում է Վիլ-Ժյուիֆ և «Յա­ռաջ» թեր­թում գրում, թե Կո­մի­տա­սը հի­վանդ չէ: Ին­չի՞ հի­ման վրա. այն բա­նի, որ Կո­մի­տա­սը չէր ըն­դու­նում իր վա­ղե­մի բա­րե­կամ­նե­րին, բայց հա­ճույ­քով ու տրա­մա­բա­նե­լով զրու­ցում էր ան­ծա­նոթ մարդ­կանց հետ:
Դի­ցուք, 1921 թ. Փա­նոս Թեր­լե­մե­զյանն այ­ցե­լում է Վիլ-Ժյուիֆ: Խո­սում է նկար­չու­թյան մա­սին, Կո­մի­տասն ա­սում է.
-Հար­կա­վոր է միայն լույս ու բնու­թյուն:
Մեկ ու­րիշ այ­ցե­լու­թյան ժա­մա­նակ Փ. Թեր­լե­մե­զյա­նը հարց­նում է՝ հա՞յ ե­րաժշ­տու­թյունն է լավ, թե՞ եվ­րո­պա­կան:
Կո­մի­տա­սը բար­կա­ցած պա­տաս­խա­նում է.
-Եղ­բայր, դուն ու­զում ես ծի­րա­նից դեղ­ձի հա՞մ առ­նել, նա իր տեղն ու­նի, մյու­սը՝ իր:
Ա­վե­լի ուշ՝ 1927-ին, նա ան­ծա­նոթ մարդ­կանց հետ զրու­ցում է և, օ­րի­նակ, ա­սում. «Տիե­զեր­քը լայն է. ա­մեն ոք իր տե­ղը ու­նի, պետք է հար­գե տա­նը սր­բու­թյու­նը, ուր ծլած ու ծաղ­կած է... Ա­մեն ոք պետք է մնա իր տու­նը, կյան­քի հաս­կա­ցո­ղու­թյու­նը այդ կպա­հան­ջե: Տու­նը ազ­գա­յին ո­գին է, մեր մար­մանդ դաշ­տե­րու ծա­ղի­կը, մեր զե­փյու­ռը, մեր Մա­սի­սը... Տու­նը ըն­կե­րա­կան պայ­ման­նե­րու հիմ­նա­կան սկզ­բունքն է... Եր­բեմն հե­ղե­ղը կու գա, ա­րյու­նոտ հե­ղե­ղը, որ կգ­լե կտա­նի...
-Դե­պի կո­րու՞ստ…
-Եր­բեք: Նո­րեն ա­մեն ոք կգտ­նե իր տու­նը, նո­րեն կծ­լի ու կծաղ­կի հոն… Հե­ղե­ղը կգ­նա ծո­վու ան­հու­նու­թյա­նը մեջ…»:
Կամ «Տա­րի­քը կփոխ­վի, կյան­քը միևնույնն է…»:
Հայ և օ­տար ե­րաժշ­տու­թյան տար­բե­րու­թյան մա­սին ա­սում է. «Սրանք եր­կու ե­սեր են. մին քու մեջն է, մյու­սը դի­մա­ցը. ի­րա­րու հա­կա­ռակ չեն, զի­րար կլ­րաց­նեն. քու եսդ ա­վե­լի պայ­ծառ է, ա­վե­լի գե­ղե­ցիկ… Դա քու տունն է, քու հայ­րե­նի օ­ջա­խը, հայ­րե­նի ան­ցյա­լը, ա­վան­դու­թյուն­նե­րը, սր­բու­թյուն­նե­րը… Քու եսդ քու տունն է… Նախ՝ ա­մեն ոք իր տու­նը, ուր ծլած ու ծաղ­կած է. պետք է պա­հել զայն իր նվի­րա­կա­նու­թյա­նը մեջ, սա­կայն մյուս ե­սը, օ­տա­րը, կա­րող ես օգտ­վիլ ան­կե, որ­պես­զի ա­վե­լի ճո­խաց­նես քու եսդ, քու տունդ, ուր ծլած ու ծաղ­կած ես, քու հայ­րե­նի դաշ­տե­րը, ծա­ղիկ­նե­րը, գե­տե­րը ի­րենց կար­կաչ ջու­րե­րով…»:
Մտ­քի այս պայ­ծա­ռա­ցում­նե­րը ոչ թե վկա­յում էին Կո­մի­տա­սի ա­ռողջ լի­նե­լու, այլ հե՛նց հի­վան­դու­թյան դրսևո­րում էին:
Եվ ա­հա, ա­ռանց հաս­կա­նա­լու հի­վան­դու­թյան ա­ռանձ­նա­հատ­կու­թյու­նը, Ա. Նա­վա­րյա­նը կա­տա­րում է իր եզ­րա­կա­ցու­թյու­նը, ո­րը, ըստ Սի­րու­նու, «ռում­բի պայ­թյու­նի» ազ­դե­ցու­թյուն է ու­նե­նում, և բազ­մա­թիվ հայ­կա­կան թեր­թեր ար­տատ­պում են:
Ո՞րն էր այդ­պի­սի հե­տաք­րք­րու­թյան պատ­ճա­ռը: Հայ ժո­ղովր­դի մեջ Կո­մի­տա­սի նկատ­մամբ սերն ու խո­նար­հումն այն­քան ա­փի­բե­րան էին, որ ոչ միայն չէր ու­զում հա­վա­տալ վար­դա­պե­տի ան­բու­ժե­լի հի­վան­դու­թյա­նը, այլև հույս էր փայ­փա­յում, թե հրաշք տե­ղի կու­նե­նա ու նա կա­պա­քին­վի:
Ա. Նա­վա­րյա­նի հրա­պա­րա­կու­մը ազ­դակ դար­ձավ Սի­րու­նու հա­մար: Նա 1928 թ. փետր­վա­րի 10-ին Պոլ­սի «Ազ­դա­րար» թեր­թում տպագ­րեց «Կո­մի­տա­սի մա­սին» հոդ­վա­ծը, որ­տեղ գրեց. «Եւ սա­կայն ես ալ կ՛ը­սեմ թէ Կո­մի­տա­սը խենդ չէ: Թող նե­րեն տոքթ. Քօ­լօ­լեա­նը և իմ բա­րե­կամ Թոր­գո­մեան բժիշկ բա­րե­կամս, և Վիլ Էվ­րա­րի ու Վիլ Ժի­ւի­ֆի բո­լոր մաս­նա­գէտ ջլախ­տա­բոյժ­նե­րը, ե­թէ ես ալ յա­ւակ­նիմ պն­դե­լու թէ Կո­մի­տաս վար­դա­պե­տը ի­րենց կար­ծած խե­լա­գա­րը չէ:
Ե­րեք տա­րի յե­տոյ ես նո­րէն կը կրկ­նեմ այս տո­ղե­րը. ա­ւե­լի՛ն, ան­գա՛մ մըն ալ կ՛ամ­բաս­տա­նեմ ես այն մար­դի­կը որ ժա­մա­նա­կին պաշ­տօն ու­նէին ա­ջակ­ցե­լու Կո­մի­տա­սի ձեռ­նարկ­նե­րուն, և մե­կե­նա­սի ձևեր առ­նե­լով իբրև թէ կը հո­վա­նա­ւո­րէին կամ պի­տի հո­վա­նա­ւո­րէին ա­նոր հիմ­նե­լիք ե­րաժշ­տա­նո­ցը: Այդ մար­դիկ էին որ պա­տե­րազ­մի ա­տեն ամ­սէ ա­միս ապ­րուս­տի գու­մար մը կու­տա­յին Կո­մի­տա­սին՝ ա­նոր իսկ քր­տին­քով ժող­վուած հիմ­նադ­րա­մէն: ՈՒ այդ մար­դի՛կն էին որ աշ­խար­հի դէմ դառ­նա­ցու­ցին հէք ա­րուես­տա­գէ­տը: Ոչ ա­նուն­ներ պի­տի յի­շեմ, ոչ ալ ման­րա­մաս­նու­թիւն­ներ պի­տի տամ, բայց խղ­ճո­վին հա­մո­զուած եմ որ Վիլ-Ժի­ւիֆ չէր հասց­ներ Կու­տի­նա­ցի սո­խա­կը, ե­թէ այդ մար­դի­կը գիտ­նա­յին ա­րուես­տա­գէ­տի մը հետ խօ­սե­լուն, վա­րուե­լուն կեր­պը:
Հի­մա թող դար­ձեալ կրկ­նեն թէ խա­ղաղ է ի­րենց խղճմ­տան­քը»:
ՈՒ՞մ էր ամ­բաս­տա­նում Սի­րու­նին. հայ և օ­տա­րազ­գի մաս­նա­գետ բժիշկ­նե­րին, Կո­մի­տա­սի մտե­րիմ­նե­րին, Խնա­մա­տար հանձ­նա­ժո­ղո­վի ան­դամ­նե­րին, բո­լոր նրանց, ով­քեր ձեռ­քից ե­կածն ա­րել և ա­նում էին վար­դա­պե­տի ֆի­զի­կա­կան գո­յու­թյու­նը եր­կա­րաձ­գե­լու հա­մար: Ե­թե այդ մար­դիկ չգի­տեին «ա­րուես­տա­գէ­տի մը հետ խօ­սե­լուն, վա­րուե­լուն կեր­պը», հա­պա ին­չու՞ Սի­րու­նին ան­ձամբ ի ցույց չդ­րեց այդ կեր­պը, ին­չու՞ գեթ մեկ ան­գամ չայ­ցե­լեց կու­տի­նա­ցի հի­վանդ սո­խա­կին կամ երբևէ ֆի­նան­սա­կան նվի­րատ­վու­թյուն չկա­տա­րեց:
Խնա­մա­տար հանձ­նա­ժո­ղո­վը ստիպ­ված ե­ղավ պա­տաս­խա­նե­լու այս մե­ղադ­րանք­նե­րին. «Վիլ Էվ­րա­րի բժշ­կա­պե­տը որ Սե­նի նա­հան­գին այդ կար­գի հի­վան­դա­նոց­նե­րուն ընդ­հա­նուր բժշ­կա­պետն էր միան­գա­մայն, ինք իսկ թե­լադ­րեց հանձ­նա­ժո­ղո­վիս փո­խադ­րել զայն Վիլ Ժուիֆ, ուր շր­ջա­պա­տը նվազ շքեղ է, բայց ուր միևնույն հո­գա­ծու­թյան ա­ռար­կա պի­տի ըլ­լար ծա­նոթ մաս­նա­գետ­նե­րու հս­կո­ղու­թյան տակ, նույն­քան լավ սնունդ պի­տի առ­ներ, ծախ­քը գրե­թե կես­վա­կես պակ­սե­լով հան­դերձ»:
Բայց սա չբա­վա­րա­րեց Սի­րու­նուն: Տաս­նա­մյակ­ներ անց «Էջ­միա­ծին» ամ­սագ­րում տպագ­րե­լով «Կո­մի­տա­սին հետ» հու­շագ­րու­թյու­նը, նա գրեց՝ այս ան­գամ ո­րոշ մարդ­կանց ակ­նար­կե­լով և ուղ­ղա­կի ա­նուն տա­լով. «Հանձ­նա­ժո­ղո­վը կը­սե թե ստիպ­ված էր այդ խոր­հուր­դին հետևիլ մա­նա­վանդ այն պատ­ճա­ռով որ իր նյու­թա­կան մի­ջոց­նե­րը ևս սուղ էին, և հրա­պա­րա­կա­յին կո­չե­րով կամ շր­ջա­բե­րա­կան­նե­րով կա­տա­րած դի­մում­նե­րը ցան­կա­լի ար­դյունք չէին տված: ՈՒ այդ, ա­վա՜ղ, այն­պի­սի պա­հու մը երբ հայ կրե­սոս­նե­րը մի­լիոն­ներ կը վատ­նեին ձի և ա­խոռ պա­հե­լու հա­մար Փա­րի­զի մեջ, մանկ­լա­վիկ­ներ կե­րակ­րե­լու հա­մար հաս­տա­տու­թյուն­ներ կհիմ­նեին, կամ հիմ­նադ­րամ­ներ կհայ­թայ­թեին ռուս միա­պե­տա­կան­նե­րը տպա­րա­նով ու թեր­թով օժ­տե­լու հա­մար: Աբ­րա­համ Ղու­կա­սյան, համ­բա­վա­վոր նավ­թա­տե­րը, իր խիղ­ճը խա­ղա­ղեց­նել կար­ծեր էր քա­նի մը եր­գի տպագ­րու­թյան ծախ­քը հո­գա­լով»:
ՈՒ՞մ նկա­տի ու­նի Սի­րու­նին վեր­ջին նա­խա­դա­սու­թյամբ:
Աշ­խար­հի «մայ­րա­քա­ղաք» Փա­րի­զում ա­րիս­տոկ­րա­տա­կան դասն ու­ներ մեկ զվար­ճա­լիք` ձիար­շա­վը: Մր­ցան­քի ձիեր և ա­խոռ­ներ ու­նե­նա­լը պա­հան­ջում էր ոչ միայն ահ­ռե­լի ֆի­նան­սա­կան մի­ջոց­ներ, այլև ուղ­ղա­կի ճա­նա­պարհ էր տեղ զբա­ղեց­նե­լու հա­սա­րա­կու­թյան բարձր խա­վում:
Այդ­պի­սի հնա­րա­վո­րու­թյուն ու­նեին ե­րեք հա­յեր:
ՏԻԳ­ՐԱՆ ՔԵ­ԼԵ­ԿՅԱ­ՆԸ հա­մաշ­խար­հա­յին համ­բավ վա­յե­լող, ան­բիծ հե­ղի­նա­կու­թյուն հա­մար­վող, ար­վես­տի ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րի և ան­տիկ ի­րե­րի հա­վա­քորդ էր: Նա ու­ներ խա­նի տիտ­ղոս և պարգևատր­վել էր Պարս­կաս­տա­նի ու Ֆրան­սիա­յի բարձ­րա­գույն շքան­շան­նե­րով:
Այս մար­դը եր­բեք չի հրա­ժար­վել ազ­գի ա­ռաջ իր պար­տա­կա­նու­թյու­նը կա­տա­րե­լուց:
1912 թ. նա ըն­տր­վել է ՀԲԸՄ Փա­րի­զի մաս­նա­ճյու­ղի գան­ձա­պետ և նույն թվա­կա­նին Դյորթ-Յո­լում հիմ­նել Քե­լե­կյան որ­բա­նոցն ու եր­կու տաս­նա­մյակ պա­հել այդ հաս­տա­տու­թյու­նը, մինչև որ­բե­րը կմե­ծա­նա­յին:
1929-ին ըն­տր­վել է ՀԲԸՄ վար­չու­թյան փոխ­նա­խա­գահ և շուրջ 20 տա­րի քսա­կը բա­ցել Բա­րե­գոր­ծա­կա­նի բո­լոր հան­գա­նա­կու­թյուն­նե­րի հա­մար, այդ թվում և` հօ­գուտ Կո­մի­տա­սի, ինչ­պես նշել եմ վերևում:
1937 թ. Տ. Քե­լե­կյա­նը Ռեն­սիում գնել է մի ա­պա­րանք, ուր հաս­տատ­վել է Դպ­րո­ցա­սեր տիկ­նանց վար­ժա­րա­նը, ո­րը գոր­ծում է մինչ օրս և ու­նի պե­տա­կան լի­ցե­յի կար­գա­վի­ճակ:
Ա­ԹԱ­ՆԱ­ԳԻ­ՆԵ ԷԳ­ՆԱ­ՅԱ­ՆԸ Փա­րի­զի ա­մե­նա­հայտ­նի ա­դա­ման­դա­վա­ճառ­նե­րից մեկն էր: Նա Կ. Պոլ­սի Գում-Գա­բու թա­ղա­մա­սում կա­ռու­ցել է Մայր վար­ժա­րա­նը ու բազ­միցս ֆի­նան­սա­կան օ­ժան­դա­կու­թյուն ցու­ցա­բե­րել Պոլ­սի ազ­գա­յին հաս­տա­տու­թյուն­նե­րին: 1911 թ. ըն­տր­վել է ՀԲԸՄ Փա­րի­զի մաս­նա­ճյու­ղի ա­տե­նա­պետ, 1922-1925 թթ. Փա­րի­զի հա­յոց ե­կե­ղե­ցու վար­չա­կան խոր­հր­դի ան­դամ էր, Կով­կա­սի հայ փախս­տա­կան­նե­րի օ­ժան­դակ մարմ­նի հա­մա­րա­ռու ընդ­հա­նուր ժո­ղո­վի ա­տե­նա­պետ: 1924 թ. 10000 ֆրանկ գու­մա­րով մաս­նակ­ցել է Հա­յաս­տա­նի վե­րա­շի­նու­թյան հան­գա­նա­կու­թյա­նը: Ի վեր­ջո, կտա­կով 1,5 մի­լիոն ֆրանկ է հատ­կաց­րել Խոր­հր­դա­յին Հա­յաս­տա­նում Գյու­ղատն­տե­սա­կան բանկ հիմ­նե­լու հա­մար:
Ա­յո, Ա. Էգ­նա­յանն ու­ներ ա­խոռ և նրա մր­ցա­ձիե­րից մե­կը Փա­րի­զի ձիար­շա­վա­րա­նում նվա­ճեց Գրան-պրի, տի­րո­ջը բե­րե­լով կես մի­լիոն ֆրանկ:
Խա­չա­տուր ԴԱ­ԴԱ­ՅԱՆ
Դիտվել է՝ 15679

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ