ՀԱՊԿ-ի վերլուծական ծառայությունը գործում է շուրջօրյա և ուշադիր հետևում է Կուրսկի շրջանում իրավիճակի զարգացմանը՝ հայտնել են ռազմական դաշինքի մամուլի ծառայությունից։ Կազմակերպությունը խոստացել է սահմանված ժամկետում իրականացնել բոլոր անհրաժեշտ ընթացակարգերը՝ Ռուսաստանի կողմից ռազմական օգնության խնդրանքի դեպքում, սակայն մինչև օրս Կուրսկի շրջանում ստեղծված իրավիճակի առիթով Ռուսաստանի կողմից նման դիմում չի եղել։                
 

«Մեր բանաստեղծության մեջ լիքը դատարկ, չլցված, անտեսանելի խորշեր կան»

«Մեր բանաստեղծության մեջ լիքը դատարկ, չլցված, անտեսանելի խորշեր կան»
28.06.2019 | 02:23

Բանաստեղծ ԳԵՎՈՐԳ ԹՈՒՄԱՆՅԱՆԻ հետ զրուցել ենք նրա օրերս լույս ընծայած «ՈՒնայնիկներ» բանաստեղծությունների ժողովածուի մասին: «Ես հոգնեցի բանաստեղծությունից/ բանաստեղծությունն էլ ինձնից/ միակ հույսս մնաց/ բանաստեղծությունը».- գրում է բանաստեղծը:

-Գիրքը հետաքրքիր ծնունդ ունեցավ. նախ ընթերցողներ ունեցաք, հետո լույս տեսավ գիրքը:
-Չէ, ընթերցողներ ունեի, պարզապես գիրք տպագրելու համար որոշակի գումար էր հարկավոր, և ես ֆեյսբուքյան իմ էջում հանգանակության հայտարարություն զետեղեցի, որ եթե ֆեյսբուքյան ընկերներիս 10 տոկոսը հաշվիս փոխանցի 2000-ական դրամ, գիրքս կտպագրվի: Իհարկե այդպես չեղավ, և եթե գործին չխառնվեր «Գրանիշ» հրատարակչության գլխավոր խմբագիր Հասմիկ Հակոբյանը, համապատասխան գումարը չէր հավաքվի: Տպագրության ծախսի կեսից ավելին հրատարակչությունն է փոխանցել:
Իմ ընթերցողների թիվը հիսունից այն կողմ չի անցնում. մեծ մասամբ գրչակից ընկերներս են և տասնյակին մոտ հավատարիմ ընթերցողներս:
-Մեծ հաշվով, ի՞նչ խնդիրների առաջ է կանգնում գրողը, երբ նպատակ է ունենում գիրք հրատարակելու:
-Փող, հարուստ ընկեր, շռայլ բարեկամ ունեցողը, հովանավոր կպցնող-ճարողը ոչ մի խնդիր էլ չի ունենա, և այս դեպքում օժտվածության, շնորհքի պակասը խոչընդոտ չէ: Այ, ինձպեսները պետք է մտածեն նման «հնարամտության» պես մի բան, ինչը այնքան էլ վատ բան չէ: Ինքս որոշակի գումար կներդնեի օժտված ընկերոջս գրքի տպագրման համար, համ էլ կունենայի նրա գիրքը: Հետևյալ սկզբունքով («ես՝ քեզ, դու՝ ինձ») առաջնորդվելը հետայսու գիրք տպագրելու լուծումներից մեկը կլինի:
-Գիրքը նվիրում եք Ձեր կնոջը, դուստրերին, հատկապես Վարդ Թումանյանին, հավանաբար, փոքր դստրիկին: Ինչու՞ հատկապես Վարդին:
-Ընծայագիրը մի փոքր չարաճճիություն էր, բայց պուճուրիս տիեզերքն էլ կնվիրեմ: Զարմանալի երեխա է Վարդը, նրան սիրում են և՛ մոտիկից ճանաչողները, և՛ անծանոթները: Մի կայտառություն, մի զվարթություն, ճառագայթող սեր ու գորովանք կա Վարդիս մեջ, և ոչ ոք անտարբեր չի կարող նրա կողքով անցնել: Ինձ էլ մի այնպիսի սիրով է սիրում, որ մեկ-մեկ մտածում եմ՝ մի՞թե հնարավոր է այսպիսի բան, մի՞թե ես արժանի եմ...
-Գրքի շնորհանդեսը տեղի ունեցավ Երևանում, իսկ Գյումրիում կլինի՞:
-Գյումրիում, հավանաբար կլինի օգոստոսին կամ սեպտեմբերին: Օգոստոսի 25-ին քաղաքի տոնն է, իսկ սեպտեմբերի 21-ին Անկախության տոնակատարությունները գլխավորապես նշվելու են Գյումրիում: Երկու դեպքում էլ քաղաքը մարդաշատ կլինի, և կարելի է այդ առիթներից օգտվել:
-Գրական միջավայրում դրական տեղաշարժեր կա՞ն: Օրինակ, Գյումրու թատրոնը հյուրախաղեր է ունենում Երևանում, երևանյան հանդիսատեսը Գյումրի է գնում ներկայացում դիտելու, և հիացմունքն անթաքույց է, ինքս ներկա եմ եղել: Հնարավոր չէ՞ գրական այնպիսի միջավայր ձևավորել, այնպիսի միջոցառումների զարկ տալ, որ Երևանից ու ՀՀ այլ մարզերից հոսք լինի Գյումրի:
-Ամեն ինչ էլ կարելի է կազմակերպել, նախաձեռնողներ և կազմակերպիչներ են պետք, չմոռանանք՝ նաև որոշակի ֆինանսավորում: Մեզ պակասում են գրական գործակալությունները և ֆոնդերը. նման միջոցառումներ չեն անի հավանաբար գոյություն չունեցող մշակույթի նախարարությունը, գրողների միությունը և տեղական ու մարզային իշխանությունները, թեպետ, ի՞նչ իմանաս, նրանցից մեկնումեկը կարող է և օժանդակել:
Ես մի ժամանակ մտածում-երազում էի Գյումրիում անցկացնել պոեզիայի փառատոնի պես մի բան:
-Ասում եք՝ բառը խեժահոտ ունի: Բանաստեղծակա՞ն բառը: Որովհետև բառերը, ըստ իսկ, չափազանց շատ ու անտեղի են գործածվում:
-Ամեն մի բառ իր համն ու հոտն ունի, և գրողն է, որ իրեն յուրահատուկ ճշգրիտ կերպով այն զգում է ու անդրադարձնում, իսկ, ընդհանրապես, բանաստեղծական բառեր չկան, կան՝ բառի պսպղոցից չպայծառացած գրչակներ: Բոլոր դարերում էլ բառերը չափազանց շատ են եղել...
-Ձեր բանաստեղծություններից շատերը կարծես բանաստեղծություն գրելու մասին են: Ճի՞շտ եմ նկատել: Գրում եք գրելու մասի՞ն:
-Նաև, նաև գրում եմ գրելու և բանաստեղծության մասին: «ՈՒնայնիկներում» իմ ստեղծագործական աշխատանքը, մտորումները և վերաբերմունքն են հենց դառնում բանաստեղծություն: Մեր բանաստեղծության մեջ լիքը դատարկ, չլցված, անտեսանելի խորշեր կան՝ լիքը անելիքներով և ասելիքներով: Ես իմ կարողության չափով փորձում եմ մեր բանաստեղծության համար մի պուճուրիկ հորիզոն նվաճել, մի պստիկ խորշ ծածկել: Հնարավորությունները և տարբերակներն անսպառ են, միաժամանակ բանաստեղծության մասին բանաստեղծություն գրելը անընդմեջ ծավալվելու, ներսուզվելու, ինքդ քեզ ստեղծագործապես գրգռելու հրաշալի առիթներ է շնորհում:
-Գրում եք. «Թող որ
բանաստեղծությունը
աստծո արքայությունում
հայտնվելու
անցաթուղթ լինի»:
Կամ մտածում եք բանաստեղծության մասին, որով ներկայանալի կլինեք Աստծո արքայությունում, հետո տարակուսում եք, որ գուցե դա նրան պետք չէ: Կարծում եք` պոեզիան կարող է փրկել և՛ այստեղ՝ երկրի վրա, և՛ այնտեղ՝ երկնքու՞մ:
-Իմ բանաստեղծության գործառույթները ավելի շատ նեղանձնական, անհատական են: Ստեղծագործական ծավալումներում ավելի շատ կենսական հարցեր են առաջանում, քան քարացած պատասխաններ, իսկ առանց կասկածների պոեզիան բանի նման չէր լինի: Ինձ համար խիստ ցանկալի է, որ այն լինի փրկչագործական, իսկ երկիրը և երկինքը նույնն են:
-«Եթե
արդեն չափանիշ է
որ իրավ բանաստեղծը
պետք է հազար ու մի լեզվով թարգմանվի
շարունակ մրցանակներ ստանա
ապա ես կիսատ-պռատ բանաստեղծ եմ»
«Տիեզերքի ստեղծման համար
արարիչը մրցանակ չի ստացել»
Դժգոհության նոտա է նկատվում: Ի՞նչն է, որ Ձեզ ամենից շատ դուր չի գալիս մեր գրական միջավայրում:
-Ես ամենից շատ դժգոհ եմ ինձնից, իմ գրածներից, իմ նկրտումներից և սպասումներից, իսկ մնացած ամեն ինչի հետ ժամանակի հետ կամաց-կամաց հաշտվում եմ: Իրերի ընթացքը ես չեմ կարող փոխել և շատ կարևոր է, որ գիտակցում եմ դա:
- «Ավելի հեշտ է
բանաստեղծություն գրելը,
քան չգրելը»
Չգրված բանաստեղծություններ ունե՞ք:
-Ինձ թվում է` ոչ մի էական բան առայժմ չեմ գրել և լավագույն բանաստեղծություններին դեռ հասու եմ լինելու: Բանաստեղծություն գրելու համար պետք է արժանի լինես...
-Ինչու՞ է պոեզիան հաճախ առանց կետադրության մատուցվում, ռիթմը ընթերցողին չպարտադրելու՞ համար:
-Բանաստեղծության համար միևնույն է` ինքը կետադի՞ր է, թե՞ ոչ: Բայց կարծում եմ, որ մեր զգացումները, հույզերը, ապրումները, պայծառացումները, մտորումները ևս անկետադիր են: Պոեզիան մեզանում այդ խնդրահարույց շրջափուլը վաղուց անցել և մոռացել է:
-Գրական դաշտի և գրասերների արձագանքի մասին ի՞նչ կասեք: Կա՞ մի դիտողություն, գնահատանք, խոսք, որ լավագույնս բնորոշել է այն, ինչ արել եք (խոսքը «ՈՒնայնիկների» մասին է):
-Գրքի շնորհանդեսին ջերմ, նույնիսկ շատ ջերմ արտահայտվեցին գրականագետներ Հասմիկ Հակոբյանը և Արքմենիկ Նիկողոսյանը, գնահատանքի խոսքեր շռայլեց իմ պաշտելի բանաստեղծ Հակոբ Մովսեսը: Վերջինիս բնորոշմամբ` իմ բանաստեղծությունները տիպիկ Գյումրվա ավանդույթներով հղացված գործեր են՝ միաժամանակ և՛ տխուր, և՛ ուրախ, երբ լացն ու խնդությունը հաջորդում են իրար: Նա հավաստիացրեց, որ ավելի հանգամանալից կանդրադառնա իմ բանաստեղծություններին գրավոր:
Արքմենիկ Նիկողոսյանը որպես դիտողություն նշեց, որ իմ բանաստեղծությունները ոչնչով չեն տարբերվում ֆեյսբուքյան իմ գրառումներից կամ հակառակը, և այդտեղ նա լուրջ վտանգներ է տեսնում, բայց ես չորսացի, թե ինչ վտանգների մասին էր ակնարկում գրականագետը:
-Ձեր առաջին բանաստեղծությունը հենց վերնագրի ընտրության մասին է, այնուամենայնիվ, ինչու՞ ունայնիկներ:
-Ցանկացած գրքի վերնագիր առաջին հերթին պետք է լինի լավ հիշվող և տպավորիչ, այն գրողի այցեքարտերից մեկն է նաև: Այս առումով ունայնիկներ անունը վատը չէ:
Հետո ես ուզեցի գրել այնպիսի բանաստեղծություններ, որոնք բանաստեղծության լուսանցքից առայժմ անդին լինեն. շատ քչերը կհամարձակվեն գրել այնպես, ինչպես ես, առաջին հայացքից նույնիսկ կարող է թվալ, որ իմ գրածներն ընդհանրապես ոչ մի կապ չունեն պոեզիայի հետ: Ես ուզեցի գրել ունայն, անհեթեթ, բայց հետաքրքիր և մեր պոեզիայի երկնակամարն ընդլայնող բանաստեղծություններ:

-Սա ձեր հինգերորդ գիրքն է, նախորդներից ինչո՞վ է տարբերվում:

-Այս հարցին թող պատասխանեն գրականագետները և քննադատները, ինձ համար անտանելի դժվար կլինի հստակ և ճշգրիտ պատասխանելը:

-Ի՞նչ է տալիս իրեն՝ բանաստեղծին, գրքի ծնունդը:

-Ավարտվում է մի շրջափուլ, որից հետո սկսվում է նորը: Երբ գիրքը կոկորդիդ է նստում և սկսում խեղեդել՝ հասկանում ես, որ նրան բաց թողնելու ժամանակն է:

Ձևակաերպեմ այսպես՝ ինչպե՞ս կզգա իրեն 10-րդ ամսում գտնվող հղի կինը:

-Ո՞ր տարիներին են գրվել գրքում տեղ գտած գործերը:

-Երեք տարիների ընթացքում է գրվել այս գիրքը, անմիջապես Գևորիկներից հետո, որ այս մեկի կենսաբանական հայրն է:

-Դուք ավարտել եք ԵՊՀ կիրառական մաթեմատիկայի ֆակուլտետը: Հետաքրքիր է՝ որոշակի կապ կա՞ մաթեմատիկայի ու պոեզիայի միջև: Թե՞ լրիվ տարբեր աշխարհներ են: Ասում են, որ տարբերվում են ֆիզիկների, մաթեմատիկոսների գրականությունը: Ինքներդ ինչպե՞ս կբնորոշեք այս «տարբերությունը»:

-Պոեզիան, գրականությունը մասնագիտությունների առումով տարբերակում չի դնում: Պոեզիան ինքն է ընտրում՝ ում ինչ տեքստ հուշի:

Սակայն մաթեմատիկոսների ստեղծած գրականությունը լակոնիկ է և A-ից B ստեղծագործական ճանապարհն այն փորձում է անցնել ամենակարճ ճանապարհով:

Ի վերջո նրանք նույն բանն են՝ երկուսն էլ վերացարկում են:

Զրույցը՝ Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3785

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ