ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ ուկրաինական զորքերի հարձակումը Կուրսկի շրջանում Ռուսաստանի նախագահ Վլադիմիր Պուտինին իսկական երկընտրանքի առաջ է կանգնեցնում. սա տեղի ունեցողի վերաբերյալ ամերիկացի առաջնորդի առաջին պաշտոնական մեկնաբանությունն է։ «Մենք անմիջական, մշտական կապի մեջ ենք ուկրաինացիների հետ։ Սա այն ամենն է, ինչ ես կարող եմ ասել դրա մասին, քանի դեռ հարձակումը շարունակվում է», - ըստ Ֆրանսպրես գործակալության՝ հայտարարել է Բայդենը:               
 

Պատմություն գրելու և շարադրելու տարբերությունները

Պատմություն գրելու և  շարադրելու տարբերությունները
17.12.2013 | 00:48

52 շաբաթ ունեցող տարվա 51-րդ շաբաթը արդյունքներն ամփոփելու ժամանակն է` իր լրումին է հասնում ևս մեկ շրջան 365 օրից, որոնցից յուրաքանչյուրը ինքնատիպ էր, կարևոր ու սահմանափակված 24 ժամվա մեջ: Արդյունքները ամփոփելու համար, սակայն, պետք են չափանիշներ, իսկ չափանիշի չափանիշ ունենալու և արժեհամակարգ ձևավորելու համար մեր ընդհանրական միտքը չի հերիքում: Առանձին փայլատակումներ, հարկավ, լինում են, բայց գաղափարի չեն ձգում, գաղափար, որ չի տրոհվում ու միավորում է բոլորի ձգտումներն ու ցանկությունները: Մենք չունենք իդեալ:

2013-ի քաղաքական գլխավոր իրադարձությունը նախագահական ընտրություններն էին, որ անցան առանց անակնկալի ու հանձնարարված արդյունքով: Միակ անակնկալը, թերևս, նախագահի թեկնածու Պարույր Հայրիկյանի նկատմամբ մահափորձն էր, որ, ինչպես պիտի պարզվեր, նախաձեռնել էր ևս մեկ նախագահի թեկնածու: Բայց այս ամենն այնքան թատերական է, որ իրական անակնկալի չի ձգում: Հետընտրական իրադարձությունները ևս նույնքան թատերական էին` իրավատեր Րաֆֆի Հովհաննիսյանի կատարմամբ: Ինչո՞ւ Հայաստանում հաջողություն չունեցավ «Բարևի» հեղափոխությունը` ունենալով ժողովրդի աջակցությունը: 2008-ի և 2013-ի հետընտրական իրադարձությունները համեմատելիս երկրորդը առաջինի ֆարսն է թվում. իրավ պատմությունը կրկնվում, բայց երկրորդվում է իբրև ֆարս: Ինչո՞ւ Րաֆֆի Հովհաննիսյանը հաջողության չհասավ: Որովհետև ինքն էլ զարմացել էր իր հաջողությունից ու չգիտեր ինչ անել: Նա կրկնեց իր նախորդների սովորական սխալը` հեռացավ հրապարակից ու որոշեց արդարություն որոնել նախ իշխանության հետ խիստ հուզիչ նամակագրության մեջ, հետո ընդհանրապես գնաց Մոսկվա հաղթանակ բերելու: Մոսկվան հաղթանակը տալիս է նրանց, ովքեր հստակ գիտեն` ինչ են ուզում` լավ է, թե վատ, ճիշտ, թե սխալ: Ի վերջո, իշխանությունը գերադասում է աշխատել իշխանության հետ:
2013-ի քաղաքական իսկական անակնկալը Մաքսային միությանը Հայաստանի անդամակցության որոշումն էր: Հենց քաղաքական, որովհետև այդ որոշումը տնտեսական հենք չի ունեցել ու հիմա էլ չունի: Իսկ անակնկալ էր բոլոր նրանց համար, ովքեր հավատում են հրապարակային քաղաքականությանը, հրապարակավ արված հայտարարություններին, մի քիչ էլ` տրամաբանությանը: Մյուսների համար Եվրամիության հետ ասոցացման համաձայնագրից հրաժարումը օրինաչափ էր ու տրամաբանական: Ոչ այն պատճառով, որ ՈՒկրաինան կորցնող Ռուսաստանին բարոյական հաղթանակ էր պետք Հայաստանի տեսքով: Ոչ այն պատճառով, որ տասնամյակներով Ռուսաստանը վարել է Հայաստանի հնարավոր անկախությունն ու ինքնուրույնությունը զրոյացնելու քաղաքականություն, ավելին` իր անվտանգությունն ապահովելու համար հնարել է Հայաստանի անվտանգության ապահովողը լինելու առաքելությունն ու իրականացնում է առավել ու առավել ջանադիր` ի վնաս Հայաստանի անվտանգության: Ոչ այն պատճառով, որ Եվրամիությանը Հայաստանն առանձնապես պետք չէ ոչ իր տարածքով, ոչ չունեցած բնական պաշարներով ու մարդկային ռեսուրսներով: Այլ այն պատճառով, որ Հայաստանը չի կայանում իբրև անկախ պետություն ու չի վարում անկախ պետությանը բնորոշ քաղաքականություն: Այն պատճառով, որ Հայաստանի Հանրապետության քաղաքացին իրեն չի զգում ու չի համարում անկախ: Մնացած բացատրությունները հավուր պատշաճի ասված բառեր են ու բառակուտակումներ:
Հայաստանը վազելով անդամակցում է Մաքսային միությանը. սա ռուսական կողմի գնահատականն է, որ շռայլորեն խոստանում է դյուրացնել Հայաստանի անդամակցության գործընթացը` նույնիսկ եթե դիմադրեն Բելառուսն ու Ղազախստանը: Բայց որևէ քաղաքական գործիչ, որևէ տնտեսագետ առայժմ չի պատասխանել պարզ ու ոչպաթետիկ հարցին` հետո՞, ի՞նչ է տալու ՄՄ-ն Հայաստանին: Կոնկրետ: Չեն պատասխանվել հարակից հարցերը. օրինակ` Հայաստանի Հանրապետության ու Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետության միջև մաքսային անցակետ լինելո՞ւ է, թե՞ ոչ: Որո՞նք են Մաքսային միության շահերը` հակառակ որոնց Հայաստանը չի կարող գործել, նույնիսկ եթե դա բխում է իր շահից:

Այս խնդիրը հատկապես արդիական է դառնում շնորհիվ Իրանի: 2013-ի քաղաքական տարվա համաշխարհային անակնկալը գուցե հենց Իրանի Իսլամական Հանրապետության վարած քաղաքականության փոփոխությունն է: Հասան Ռուհանիի պաշտոնակալությունից հետո ¥իրականում ավելի վաղ¤ սկսված բանակցությունները ԱՄՆ-ի հետ արդեն փոխում են աշխարհաքաղաքական իրավիճակը: Եթե Թեհրանին հաջողվի վերացնել միջազգային կազմակերպությունների սահմանած տնտեսական պատժամիջոցները` համոզելով նրանց, որ մտադիր չէ ատոմն օգտագործել միջուկային զենք ստեղծելու համար, այլ նպատակը միջուկային էներգիա ստանալն է, իրավիճակ է փոխվելու ոչ միայն տարածաշրջանում, այլև ամբողջ աշխարհում: Թեհրանն արդեն իսկ հայտարարել է, որ պատրաստ է գազով ապահովել Եվրոպան, ավելի էժան գնով, քան վաճառում է Մոսկվան: Իսկ Հայաստանին, որը Թեհրանի համար իբրև գազի սպառման շուկա հավասար է մի փողոցի, Իրանն ընդհանրապես պատրաստ է ռուսականից շատ ավելի էժան գնով ¥ըստ ԻԻՀ-ի Հայաստանում դեսպան Մոհամադ Ռեյիսիի` 100 դոլարով¤ գազ վաճառել: Բայց պատրա՞ստ է Հայաստանն այդ գնով գազ գնել Իրանից` չի՞ հակասի դա Մաքսային միության շահերին, թույլ կտա՞ Մոսկվան: Առավել ևս, որ Իրան-Հայաստան գազատարի գործարկման դեպքում պարսկական գազը կարող է Եվրոպա հասնել Իրան-Հայաստան-Վրաստան ճանապարհով` շրջանցելով Ռուսաստանը: Փաստորեն Իրանը մղում է Հայաստանին հնարավորինս պահպանել անկախությունը:
2008-ի և 2013-ի քաղաքական նմանությունները խորացնում է Թուրքիան: 2008-ին հնարվեց ֆուտբոլային դիվանագիտությունը, և Հայաստան եկավ Թուրքիայի արտաքին գործերի նախարար Ալի Բաբաջանը, ապա նաև նախագահ Աբդուլլահ Գյուլը, 2013-ին ՍԾՏՀ արտաքին գործերի նախարարների խորհրդի նիստին մասնակցելու համար Հայաստան եկավ Ալի Բաբաջանին հաջորդած Ահմեդ Դավութօղլուն: Այցի առանցքը, իհարկե, հայ-թուրքական հարաբերություններն են: Եղած ու չեղած: 2008-ին Հայաստանի իշխանության համար հայ-թուրքական հարաբերությունների նորմալացման գործընթացը փրկօղակ էր` ներիշխանական ճգնաժամը արտաքին քաղաքական ասպարեզում հաղթահարելու համար: Ստացվեց: Թեպետ չստացվեց բուն հայ-թուրքական հարաբերությունների նորմալացումը, բայց ո՞վ է ասում, որ բուն նպատակը հայտարարվածն է: Հիմա էլ Թուրքիայի արտաքին գործերի նախարարի Հայաստան այցի բուն նպատակը 2015-ից առաջ հնարավոր հարվածները մեղմացնելու ջանք դիտարկվեց: «100-ամյակին ևս քանի՞ երկիր կճանաչի հայերի ցեղասպանությունը» հարցի պատասխանը կունենանք արդեն 2016-ին, բայց հարցերի հարցը մնում է` ե՞րբ կճանաչի Թուրքիան, և ի՞նչ կհետևի ճանաչմանը: Հայաստանն իր արտաքին գործերի նախարարի շուրթերով նորից հայտարարեց, որ հայ-թուրքական հարաբերությունների կայացումը նախապայմաններ չի ընդունում: Իսկ նախապայմանը Լեռնային Ղարաբաղի հարցի լուծման հետ է կապվում: 2013-ին երկու տարվա դադարից հետո վերսկսվեցին Հայաստանի և Ադրբեջանի նախագահների հանդիպումները: Ձևակա՞ն, թե՞ բովանդակային ցուցանիշ է հարցի լուծման համապատկերում: Տեղեկատվության բացակայությամբ ապավինելով հիշողությանն ու տրամաբանությանը` ձևական, որ կարող է և բովանդակություն ստանալ: Կարող է և չստանալ: Մենք ջանադիր ու հետևողական էինք ստատուս քվոյի պահպանության համար: Ստատուս քվոյի խախտումը մեծամասնությունը համարում է պատերազմը: Բայց կա նաև այլ տարբերակ` հարցի լուծումը: Ստատուս քվոյի պահպանությամբ և այդ պահպանության պայմաններով ստեղծված իրավիճակում մենք կանգնել ենք Հայաստանի անկախության կորստի առաջ` քաղաքականապես, Հայաստանի ազգային անվտանգությանը սպառնացող մեծագույն վտանգի առաջ` արտագաղթի տեսքով, որը ոչ միայն դատարկում է երկիրը, այլև բումերանգով կասեցնում տնտեսության հնարավոր զարգացումը` սպառման շուկայի անվերջ փոքրացմամբ: Եթե նավթի, գազի ու աշխարհագրական դիրքի շնորհիվ Ադրբեջանը պահում ու զարգացնում է տնտեսությունը, էներգետիկ ռեսուրսներ չունեցող Հայաստանը իր աշխարհագրական դիրքով հայտնվել է տնտեսական մեկուսացման մեջ` իբրև հետևանք ստատուս քվոյի: 2013-ին այս իրողությունները մնացին անփոփոխ:
2013-ին շարունակեց պաշտոնավարել վարչապետ Տիգրան Սարգսյանը: Անդրանիկ Մարգարյանի նման նրան էլ շաբաթը մեկ պաշտոնանկություն գուշակողները շարունակում են խոր հիասթափություն ապրել: 2013-ին 7 տոկոս տնտեսական աճ չապահովվեց, բայց կառավարությունը և վարչապետը հրաժարական չտվեցին: Ո՞րն էր Անդրանիկ Մարգարյանի երկար պաշտոնավարման ֆենոմենը: Թույլ վարչապետ լինելը: Վճռական որոշումներ, որոնք Հայաստանի տնտեսության համար շրջադարձային կլինեին, նրա կառավարությունը 2000-2008 թթ. չընդունեց, նրան չէր առանձնացնում հզոր տնտեսագիտական միտքը, բայց նա կարողանում էր քաղաքական հավասարակշռություն պահել: Տիգրան Սարգսյանը նույնպես թույլ վարչապետ է` նա միայն հռչակումներ է անում և առաջ չի գնում: Ավելին` նվազագույնը անհասկանալի է, որ վարչապետը հիմնավորում է Մաքսային միությանն անդամակցելու տնտեսական աննպատակահարմարությունը, հետո նույնքան համոզիչ հիմնավորում է նպատակահարմարությունը: Տրամաբանությունը թելադրում է, որ եթե իրավիճակ չի փոխվել, ուրեմն նա ստում էր կամ առաջին դեպքում, կամ երկրորդ: Նվազագույնը` սխալվում է: Տիգրան Սարգսյանին չի հաջողվում քաղաքական հավասարակշռություն պահպանել` միջկուսակցական հարաբերությունները բացահայտորեն նրա ուժեղ կողմը չեն: Նրա ուժեղ կողմը կարող էր լինել տնտեսությունը, բայց ինչ պարզ է տեսության մեջ, անհնար է կյանքում: Օլիգոպոլիաների դեմ պայքարը Տիգրան Սարգսյան վարչապետը սկսեց ու ավարտեց ԱԺ դահլիճում կառավարության ծրագրի հաստատման ժամանակ, նույնը` տնտեսության դիվերսիֆիկացիան, նույնը` կոռուպցիայի դեմ պայքարը, նույնը` աշխատատեղերի ստեղծումը և գործազրկության կրճատումը, կենսամակարդակի բարձրացումը, և այլն, և այլն, և այդպիսով: Բայց շարունակում է պաշտոնավարել:
Հավարտ նախագահական ընտրությունների, հավարտ Մաքսային միությանը և եվրասիական տարածքին ինտեգրվելու քաղաքական որոշման` Հայաստանում որոշակիություն չստացավ քաղաքական դաշտը: Քաղաքական ուժերը համապետական ընտրությունների ավարտով ստացան կամ կորցրին որոշակի լծակներ ու հարմարվեցին նոր դիրքերում: Ընդամենը: Այդպես էլ պետք էր` այլ գործողությունների պահանջարկ չկա: Ժողովուրդը հարկ եղած դեպքերում ինքն իրեն թե առաջնորդում է, թե ապահովում է իր անվտանգ նահանջը, թե առտնին կյանքը: Փաստ է, որ 2013-ին էլ քաղաքական խրամատներից ժողովուրդն ու քաղաքական ուժերը դուրս չեկան ու իրար չգտան:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ
Հ. Գ.- Տարբեր իրողություններ են պատմություն շարադրելը և պատմություն գրելը: 2013-ին մեր պատմությունը շարադրվեց, բայց չգրվեց: Մեղավորը ոչ Արևմուտքն էր, ոչ Արևելքը, ոչ Արևմուտքի ու Արևելքի մեջ դեսուդենող Ռուսաստանը: Մեր ընդհանրական միտքը այդպես էլ որևէ ոլորտում իդեալ չգտավ` ոչ քաղաքականության մեջ, ոչ քաղաքականությունից դուրս: Իսկ եթե չունես առաջ տանող կերպար, ուրիշների երթին ես ձուլվում: Գլխավորը, որ այդ երթը թափոր չդառնա, որպեսզի ժամանակ ունենաս պոկվելու ու քո ճանապարհով գնալու: Եթե ոչ 2014-ից, գոնե` երբևէ:

Դիտվել է՝ 1640

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ