«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

«ԱՐԺԱՆԻ՞ ԷԻՆՔ ՄԱՐԻԱՄԻ ԱՐՑՈՒՆՔՆԵՐԻՆ…»

«ԱՐԺԱՆԻ՞ ԷԻՆՔ ՄԱՐԻԱՄԻ ԱՐՑՈՒՆՔՆԵՐԻՆ…»
05.11.2010 | 00:00

Օրերս Կոմիտասի անվան կամերային երաժշտության տանը հոգևոր երաժշտության երեկո էր` նվիրված Ռաֆայել Պապայանի հիշատակին: Հոգևոր երաժշտության պետական կենտրոնը ներկայացրեց 17-րդ դարի ավստրիացի անվանի կոմպոզիտոր Հայնրիխ Իգնաց Ֆրանց Բիբերի «15 միստերիա Մարիամ Աստվածածնի կյանքից» սոնատների շարքը: Համերգի գեղարվեստական ղեկավարն ու բանախոսը «Շարական» անսամբլի գեղարվեստական ղեկավար և դիրիժոր ԴԱՆԻԵԼ ԵՐԱԺԻՇՏՆ էր: Մենակատարներն էին Անահիտ Պապայանը (սոպրանո), Գոհար Դանիելյանը (ջութակ), «Շարական» անսամբլի մենակատար Ֆելիքս Հարությունյանը (ջութակ): Նվագակցում էին Թերեզա Ոսկանյանը (երգեհոն, կլավեսին), Սուսաննա Մուրադյանը (թավջութակ), Դավիթ Գրիգորյանը (ուդ):
Բիբերի սոնատները բաժանվում են երեք խմբի` ուրախության, տխրության և փառաբանության: Առաջին հնգյակը կատարվել է նախորդ համերգաշրջանում: Տխրության սոնատները («Մարիամի այցելությունը Եղիսաբեթին», «Հիսուսի ընծայումը», «Խաչի ճանապարհը», «Աստվածածնի վերափոխումը», «Հոգեգալուստ») երաժշտասեր հասարակությանը ներկայացվում էին առաջին անգամ: «15 միստերիան» ավարտվում է վերջաբանով` Պասակալիայով, որը Դանիել Երաժիշտը խոստացավ կատարել հաջորդ համերգաշրջանում: Հատկանշական է, որ Բիբերի Պասակալիան ազդել է Սեբաստիան Բախի ջութակի «Չակոնայի» վրա: Նրա երաժշտության ազդեցությունը նկատելի է նաև Մոցարտի արվեստում:
Բիբերը բազմաժանր կոմպոզիտոր է, հորինել է օպերաներ, բալետներ, հոգևոր երգեր, սերենադներ, սոնատներ և այլն: Անվանի կոմպոզիտորի կյանքի գործը համարվում է «15 միստերիա Մարիամ Աստվածածնի կյանքից» սոնատների շարքը, որն անվանում են նաև «Վարդարան», «Բիբլիական սոնետներ»: Բիբերի ժամանակաշրջանում Եվրոպայում մեծ դերակատարություն ուներ «Վարդարան» («Rozar») եղբայրությունը, որը հրատարակում էր «Վարդարան» անունը կրող աղոթագրքեր: Սոնետների վերնագրերն ըստ վարդարանի են, որովհետև այն կառուցվել է աղոթագրքի նմանությամբ և թարգմանվել է հնչյունների լեզվով: Յուրաքանչյուր սոնատից առաջ ընթերցվել է Աստվածաշնչի համապատասխան դրվագ: Դանիել Երաժիշտը նշում է, որ սա սովորական նվագ չէ, այլ աղոթք. «Բախը, Կոմիտասը, Բիբերը «երաժշտերեն» են քարոզել Հիսուսի վարդապետությունը: Այս սոնատներում Հիսուսի կյանքը չի տարանջատվում Մարիամ Աստվածածնի կյանքից: Այդ ժամանակաշրջանի կոմպոզիտորներին նաև անվանում էին հռետորներ, քարոզիչներ: Բիբերը սոնատներում փորձել է վավերագրական ճշտությամբ, որքան հնարավորություն է տալիս երաժշտությունը, թարգմանել Ավետարանի իրադարձությունները: Սոնատները հնչյունակերտ տաճար են, բազմամաս գործերում կա ճարտարապետական ամբողջականության խնդիր»: Երեկոյի ընթացքում երաժշտասերները ականատես եղան սոնետների և հայ հոգևոր երաժշտության ինքնատիպ զուգակցմանը: Հնչեցին միջնադարյան անհայտ հեղինակների տաղեր` նվիրված Աստվածածնին («Խնկի ծառի նման ես», «Ո՞Ւր ես, մայր իմ», «Վարանիմ ի մեղաց»): Երաժշտի խոսքով` այսպիսով ներդաշնակվում են արևմտյան և արևելյան մշակույթները, թեև կյանքում հնարավոր չէ այդ քաղաքակրթությունները հաշտեցնել: Խոսվեց նաև Բիբերի նորարարության մասին: «32-րդ սաղմոսում ասվում է` նոր երգ երգեցեք տիրոջը։ Բիբերը պետք է նոր երգ երգեր, ջութակի չորս լարերը արդյո՞ք բավական էին: Ո՛չ: Եվ նա ճեղքեց ու իր ժամանակի շրջանակներից վեր խոյացավ դեպի հավերժը: Բիբերին կարելի է համարել 17-րդ դարի Պագանինի: Նա օգտագործեց սկորդատուրա կոչվող հնարքը, որը բառացի նշանակում է լարից գցել: Ջութակի չորս լարերը տարբեր լարվածքի միջոցով ստանում էին տարբեր հնչյունաբույլեր, ակորդներ, կրկնակի հնչյուններ, երկնքի և երկրի միջև զրույց, տարբեր գործիքների երկխոսություն, մի ջութակով կարծես մի քանի ջութակ է հնչում»: «Ամենացնցող օրինակը,- գրում է ջութակահար Պավլո Բեզնոսյուկը,- 11-րդ սոնատում է: Ջութակի վերին երկու լարերը Բիբերը լարում է մեկ տոն ցած, այնուհետև միջին երկու լարերի տեղերը փոխում է, ինչի շնորհիվ լարակալի հետևում ստացվում է խաչ»:
«Ժամանակի ամենահիանալի կոմպոզիտոր»,- այսպես է գնահատել Բիբերին Պաուլ Հինդեմիտը: Իսկ Դանիել Երաժիշտը պատմեց մի ավանդույթի մասին, նշելով, որ վարդը Մարիամ Աստվածածնի խորհրդանիշն է, այն փշակալեց այն ժամանակ, երբ մարդը դրախտից վտարվեց: Իսկ ավանդույթն այսպիսին է: «Վանքում մի վանական վարդեր է աճեցնում, զարդարում վանքի մուտքը և խորանները: Վանքում աղոթում էին վարդարանի (ուլունքաշար) միջոցով` հերթով միմյանց փոխանցելով այն: Ավանդույթի համաձայն` այդ վարդարանը Մարիամ Աստվածածինն էր անձամբ նվիրել մի սրբի: Մի օր վանականը վարդերը խնամելիս կորցնում է այդ ուլունքաշարը, և վանահայրը նրան ապաշխարանքի համար պարտադրում է ամեն օր հիսուն վարդ պոկել: Նա արյունոտ մատներով պոկում էր վարդերը և երազում անփուշ վարդ աճեցնել: Մահից առաջ տեսիլքում հայտնվում է Մարիամ Աստվածածինը և նրան նվիրում անփուշ վարդ: Վանականի մահից հետո, նրան հաջորդողը պարտեզում գտնում է արմատներին փաթաթված ուլունքաշարը: Այդպես գոյանում է անփուշ վարդը»: Ի դեպ, վերջին տաղը, ավանդույթի համաձայն, մաեստրոն ղեկավարեց անփուշ վարդով: «Արդյոք պե՞տք էր, որ Հիսուսը մեզ համար խաչվեր, մենք արժանի՞ էինք Մարիամի արցունքներին», Նաբոկովի խոսքերը հիշեցրեց Դանիել Երաժիշտը:
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2764

Մեկնաբանություններ